Středa 11. června 1919

Imunitní výbor činí na základě těchto skutečností váženému Nár. shromáždění tento návrh:

Člen N. S. Josef Svozil nebudiž vydán trestnímu stíhání a žádost okresního soudu pro přestupky v Praze budiž zamítnuta, poněvadž:

1. inkriminovaný výrok stal se 3. října 1917, tedy více než před půldruhým rokem a je proto záležitost tato zastaralá,

2. poněvadž z provedeného šetření je zcela zřejmo, že žalovaný člen N. S. Josef Svozil pronesl inkriminovaný výrok na základě přesných informací několika osob, o jichž věrohodnosti neměl příčiny, ba ani práva pochybovati a má tudíž tento výrok ráz a tendenci spíše - dosti ostré - kritiky než úmyslné urážky na cti.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen; debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa.

Kdo souhlasí s návrhem imunitního, výboru, aby žádost okresního soudu pro přestupky v Praze za vydání člena Národního shromáždění Svozila k trestnímu stíhání byla zamítnuta, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Návrh je schválen. Tím jest tento odstavec denního pořádku vyčerpán. Přistoupíme k dalšímu, a sice proto, že zpráva mezitím mohla býti rozdána tiskem, k odstavci 12., jímž jest

11. zpráva výboru branného o návrhu členů Národního shromáždění Jaromíra Špačka a soudr. (tisk 1100) na vyslání jednoho člena vlády a členů Národního shromáždění po jednom z každé strany jako poselstva k sibiřské armádě československé, opatřeného veškerou plnou mocí k navrácení této armády domů

Zpravodajem jest p. kol. Špaček. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Špaček: Slavné Národní shromáždění!

Víte všichni dobře, že již v únoru t. r. přijelo k nám od naší sibiřské armády zvláštní poselstvo pod vedením kapitána bratra Patejdla, že toto poselstvo tlumočilo celému národu vroucí pozdravy naší československé dobrovolnické armády v Sibiři k jeho osvobození, a že již tenkráte ve veřejnosti, jakož i v tomto slavném shromáždění všeobecně byla pochopována myšlenka odpověděti na toto poselstvo naší hrdinné armády sibiřské vysláním důstojného poselstva našeho národa, které by opět této armádě tlumočilo tu vřelou vděčnost celého národa za veliké skutky a výkony, a které by jí přineslo kus té nové osvobozené vlasti aspoň duchem, aspoň srdcem.

Tato myšlenka, bohužel, nestala se dosud skutkem, ačkoliv od doby, kdy vznikla, uplynulo drahně času. Má se státi skutkem teprve v nejbližších dnech. Dne 20. června odjíždí totiž z Marseille loď do Jokohamy, odkuď jest snadné spojení do Vladivostoku, a na této lodi bylo přičiněním našeho zahraničního úřadu zajištěno 15 míst první třídy pro výpravu původně jako lékařskou myšlenou, se kterou však podle mínění vlády měla býti spojena také výprava tohoto zvláštního národně-politického poselství k naší armádě sibiřské.

Bohužel, právě vzhledem k tomu, že podle žádosti našeho representanta Odbočky československé národní rady pro Rusko v Charbině, bratra podplukovníka Hessa, na základě telegramu jím ministerstvu zahraničnímu do Paříže poslaného, žádá se naléhavě o vyslání většího počtu lékařů a zvěrolékařů do Sibiře, jakož i vzhledem k tomu, že jest nutno tuto žádost naší armády sibiřské v prvé řadě respektovati poněvadž jistě nám jde v prvé řadě všem o to, aby hygienická stránka našich bratří byla v první řadě opatřena co nejlépe, není možno momentánně opatřiti také druhou stránku takového poselstva, totiž vyslati na Sibiř hned tak mnoho a takových lidí, kteří by ten pozdrav z vlasti opravdu důstojně jim přinesli, a tu vzpomínku naši na sibiřskou armádu důstojně representovali. To, co zítra odtud, resp. 20. června z Marseille k naší armádě na Sibiř odjede, bude tedy jakousi náhražkou.

Podle zprávy Červeného kříže a ministerstva Národní obrany, kterou jsem si jako referent branného výboru vyžádal, odjede zítra 7 lékařů a 2 zvěrolékaři, kromě toho jeden člen ministerstva financí jakožto pokladník této výpravy a dva bratří z naší armády sibiřské z poselství, které sem přijelo, bratr Janík a bratr David, tak že by zbývala z těch 15 míst pro takové, abych tak řekl, "mravní doktory", jak jest to správně naznačeno v podání Červeného kříže, jen tři místa.

Podle usnesení ministerské rady z pátku mají na tato místa býti vysláni kol. F. V. Krejčí jako člen Národního shromáždění a současně jako vůdce této výpravy, pak spisovatel Hilbert a za stranu naši, Národní demokracii, měl býti kol. Kvapil, avšak on pro spěšnost této věci nemůže se zúčastniti, a tudíž bude tato výprava do jisté míry jen kusá.

Myslím, slavné Nár. shromáždění, že nemohouce ihned splniti tu svou povinnost k armádě sibiřské, jak jsme si původně přáli, najdeme v nejbližším čase možnost, abychom toto nedostatečné poselství doplnili; myslím, že slavné Nár. shromáždění bude za jedno s branným výborem i s návrhem mnou podaným, když se usnese, že se vláda vyzývá, aby eventuelně v nejbližší době při vhodné příležitosti poslala na Sibiř nové poselství, které by lépe vyhovovalo po stránce representace tohoto slavného Nár. shromáždění, poněvadž nutno pamatovati na to, že bratří naši na Sibiři mají nárok na to, aby národ na ně vzpomněl důstojně, aby jim tam lidé, kteří po dobu 4letého trvání války byli zde a zde prožili ty persekuce, přinesli zprávu o tom, jak ten život u nás se vyvíjel, a aby zkrátka tito bratři, kteří se nemohou z technických příčin domů vrátit neprodleně - přes to, že by nám byli všem co nejvřeleji vítáni - spatřovali zatím alespoň v takovém důstojném poselství Národního shromáždění a vlády naší republiky vřelou vzpomínku na ně, uznání jejich obětí, jejich práce a současně zjevný doklad toho, že se chceme všemožně starati, aby se k nám opravdu co nejdříve vrátili. Já tudíž navrhuji jménem branného výboru, abyste schválili opatření, které vláda prozatímně učinila, vyhovujíc žádosti o vyslání lékařů a zvěrolékařů. Zvěrolékařů podle mého mínění je tam velmi naléhavě potřebí proto, poněvadž v celé naší armádě jsme měli jen tři zvěrolékaře, kdežto lékařů jsme měli poměrně mnohem víc.

Já tedy navrhuji, aby se schválilo toto opatření této výpravy lékařské pod vůdcovstvím člena N. S. F. V. Krejčího s přibráním spisovatele Hilberta a Krivoše, ale současně aby se uložilo vládě, aby ve vhodné době vypravila tam poselstvo opravdu ze všech stran tohoto Nár. shromáždění pod vedením člena vlády tak, jak jsem to původně navrhoval, poněvadž tímto způsobem nejenom skutečně pošleme bratřím na Sibiři důstojný pozdrav, nýbrž také ukážeme jménem národa, že jejich obětí si vážíme a že se staráme o to, aby se co nejdříve mezi nás vrátili. A tu je jistě přáním všech nás bez rozdílu stran a politického smýšlení, poněvadž víme, že všichni máme tam opravdu řádné, poctivé, energické a obětavé členy našeho národa, kterých v naší republice co nejdříve můžeme dobře potřebovat a kteří zasluhují, aby v této republice, jejich obětí vykoupené, zaujali příslušející jim čestné místo.

Doporučuji tudíž jménem branného výboru jeho návrh k schválení slavnému Nár. shromáždění. (Výborně! Potlesk).

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena; přistoupíme k hlasování.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem, obsaženým ve zprávě branného výboru a doporučeným právě panem zpravodajem, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Návrh ve zprávě branného výboru obsažený je přijat. Tím tento odstavec denního pořádku je vyřízen a přistoupíme k dalšímu, jímž jest:

12. Zpráva výboru pro reformu pozemkovou o návrhu člena Národního shromáždění dra. B. Franty a soudr. (tisk č. 985), aby byl vydán zákon o pozemkovém úřadě (tisk č. 1160).

Také tato zpráva byla rozdána tiskem a je předmětem jednání. Žádám pana zpravodaje dra. Horáčka, aby se ujal slova.

Zpravodaj dr. Horáček: Vážené Národní shromáždění!

Musím především projeviti jakožto zpravodaj jisté své osobní politování, že tato otázka tak důležitá, k vůli níž vlastně bylo svoláno na dnešek Národní shromáždění, jenom jako jakýsi přívěsek a v tak poslední pozdní době se teprve projednává a za tak poměrně malé presence a účasti členů Národního shromáždění.

Jedná se, pánové, o zřízení pozemkového úřadu. Když jsme před měsícem odhlasovali a projednali t. zv. záborový zákon o pozemkové reformě, byli jsme si všichni tenkráte vědomi toho, že tento zákon znamená jistý úspěch politický, poněvadž ta otázka pozemkové reformy stala se bohužel jakýmsi jablkem nesváru mezi námi a že to bylo skutečně jistým positivním ziskem, když v této otázce docílili jsme pak jakéhosi kompromisu a mohli jsme hladce a jednohlasně celý ten zákon odhlasovati. Ale, vážené shromáždění, my všichni, kdož se tou otázkou pozemkové reformy zabýváme, byli jsme si zároveň vědomi toho, že tento zákon vykazuje jisté věcné nedokonalosti, že jest to, jak my právníci říkáme "lex imperfecta", nedokonalý zákon, a sice proto, poněvadž vlastně prakticky nemůže býti prováděn dříve, než celá řada jiných zákonů vstoupí v život a bude tímto jiným zákonem ten záborový zákon doplněn.

Jest to - abych se jenom zmínil o tom - na př. ten zákon o náhradě, ten zákon o dozoru nad hospodařením těch dosavadních majitelů, jest to ten zákon, který se má týkati vlastní kolonisace, totiž výběru těch přídělců, jimž má býti půda přikázána, jest to zákon o dání výpovědi atd. a jest to konečně i tento zákon o pozemkovém úřadě. Bez zřízení pozemkového úřadu nelze prováděti pozemkovou reformu. V tomto pozemkovém úřadě, který dnes máme zříditi, jest těžisko celé pozemkové reformy.

Jest tudíž přirozeno, že bylo všestrannou snahou, aby co nejdříve tento pozemkový úřad byl zřízen. Za tím účelem výbor pro pozemkovou reformu zvolil již dříve referenty, totiž mne a pana kol. Scholle. Já jsem již v dřívější době než byl záborový zákon přijat, navrhl takové zásady zákona o pozemkovém úřadě a zároveň také ovšem o té finanční organisaci, o tom zvláštním ústavě nebo ústavech, které by měly finanční operace s tím související prováděti. Mimo to také, pokud mi známo neoficielně, ministerstvo zemědělství zabývalo se předlohou o pozemkovém úřadě a konečně, jak známo, pan kolega president dr. Franta jménem svých soudruhů podal také již vypracovaný zákon o pozemkovém úřadě.

Mezi tím ovšem byla věc tím předstižena, že ten t. zv. záborový zákon již v jistém paragrafu o tom pozemkovém úřadu mluví a že tam již stanoví jakousi zásadní organisaci tohoto pozemkového úřadu. On tam totiž praví předně, že ten pozemkový úřad má býti přímo podřízen celé ministerské radě a za druhé že má býti volen zvláštní správní výbor tohoto pozemkového úřadu. To byla tudíž jistá direktiva, která ovšem nám nyní byla dána a které jsme se musili držeti.

Šlo nyní o to, abychom tyto dvě zásady nějakým způsobem doplnili a sice šlo především o tu otázku organisace tohoto pozemkového úřadu a za druhé o otázku kompetence, působnosti tohoto pozemkového úřadu. V obou těchto směrech bylo třeba zase rozřešiti především jisté zásadní otázky, tudíž především bylo třeba rozhodnouti se o tom, máme-li současně již s tímto pozemkovým úřadem také v život vyvolati ústav úvěrní, který by prováděl finanční operace. A tu se výbor pro pozemkovou reformu rozhodl pro to, aby se tato část prozatím vypustila, z toho důvodu, že by se tím celá věc komplikovala a zdržela, poněvadž není zase ještě rozhodnuto, zdali to má býti některý stávající ústav úvěrní nebo nějaký nový úvěrní ústav a pak že by bylo snad také dobře, abychom vyslechli pak i representanty pozemkového úřadu samého, jak k této otázce finanční se staví, proto návrh zákona byl nyní omezen jen na pozemkový úřad sám. A tu jednalo se zase předně jen o tu otázku organisační, má-li to myšleno býti jako nějaká instituce ústřední, centrální, nebo má-li zde vyvolána býti, řekněme, celá síť jakýchsi pozemkových úřadů pro celé území republiky a ten úřad v Praze aby byl jen jakousi druhou stolicí těchto místních nebo obvodních úřadů pozemkových. Ta otázka byla ve výboru rozřešena ve smyslu toho ústředního úřadu, t. j. nepokládalo se za vhodné, aby hned teď po celém území byla snad celá řada nebo celé množství takových pozemkových úřadů, které by snad neměly prozatím mnoho na práci, nýbrž aby věc za příčinou jednotnosti celé akce byla soustředěna v pozemkovém úřadě jako instituci ústřední a aby jen dle potřeby, jak se bude jeviti snad v jednotlivých obvodech našeho státu, byly zřizovány takové místní neb obvodové úřadovny nebo jiné komise, a sice jen na takovou dobu, pokud toho snad bude potřebí, a aby ovšem z rozhodnutí těchto úřadoven nebo komisí pak šlo odvolání k ústředně pozemkového úřadu v Praze.

Druhá zásadní otázka byla, má-li zde vybudován býti pozemkový úřad na principu personálním, tedy má-li jednotlivě rozhodovat ten ředitel nebo předseda tohoto ústavu, nebo na principu kolegiátním, aby zde byl jakýsi výbor, který by měl právo rozhodovací. Tato otázka řešena byla kompromisem tím, že skutečně zde k vůli jednotnosti bylo rozhodnuto, aby úřad pozemkový representován byl jediným svým předsedou, který bude jmenován se svými dvěma náměstky presidentem republiky, ale aby vedle pozemkového úřadu - jak to záborový zákon žádá - byl volen výbor správní, který by byl výborem parlamentním, tedy z Národního shromáždění voleným, a sice dvanáctičlenným, který by byl nejen institucí kontrolní nad pozemkovým úřadem, nýbrž i spolurozhodujícím v jistých důležitých záležitostech.

Byly by to především záležitosti, ve kterých by šlo o to, 1. které objekty nespadají pod zábor, 2. které pozemky snad mají býti vyloučeny v případě, když by šly až do té maximální hranice 500 ha nebo naopak, které pozemky mají býti zabrány, i když by šly pod tu minimální hranici 150 ha. To jsou ovšem důležité otázky, kde by bylo třeba souhlasu toho správního výboru. Dále o otázce celkového postupu, přejímání zabrané půdy, postupu při udělení této zabrané půdy a konečně o otázce zřízení těch obvodních úřadoven, o kterých jsem se zmínil.

To jsou tedy otázky, ve kterých má zároveň ten správní výbor spolurozhodovat a kde po případě, kdyby došlo k nějakému sporu mezi správním výborem a tímto pozemkovým úřadem samým, má o tom rozhodovati potom ministerská rada po vyslechnutí jak pozemkového úřadu, tak i správního výboru.

Pokud jde o tu druhou otázku působnosti správního výboru, tedy výbor pro pozemkovou reformu měl za to, že se tu nemá spokojiti jen s tím všeobecným poukazem na ten záborový zákon, nýbrž že v návrhu zákona samého má tato působnost co možná podrobně býti vytčena a aby se tak stalo zejména v tom paragrafu 7. pod č. 1-13.

Tedy jsou to všechno ty záležitosti, abych je zde podrobně nevypočítával, kde podle záborového zákona samotného má zakročiti pozemkový úřad a má rozhodovati, při čemž o těch důležitých otázkách, jak jsem již řekl, má si také vyžádati souhlasu správního výboru.

Jisté pochybnosti jenom naskytly se ohledně některých oborů působnosti pozemkového úřadu. Bylo to především ohledně stanovení výše náhrady, ovšem dle pravidel, které náhradním zákonem budou samy sebou formulovány. A tu byla otázka tak rozřešena, že za účelem jednoduchosti má pozemkový úřad sám míti to právo, stanoviti výši této náhrady, ale že straně přísluší odvolati se k sborovému soudu prvé stolice. Jiná taková pochybnost vznikla o tom, zda-li má také tento pozemkový úřad se zabývati otázkou úvěrovou, a tu bylo to tím způsobem rozřešeno, že sice pozemkový úřad nemá sám úvěr poskytovati, - jedná se tu zejména o dlouhodobý úvěr - ale že má sprostředkovati mezi těmi přídělci a těmi úvěrními ústavy, kterým to pak bude příslušeti, a to tedy stylisováno tak, že má opatřovati úvěr a stanoviti jeho podmínky a sprostředkovati styk s těmito peněžními ústavy.

Jinak nebylo žádných pochybností, pouze § 11. pak zavdal jistý podnět k debatě, jak má býti ten poměr toho pozemkového úřadu k tomu správnímu výboru, a bylo to na konec zase rozřešeno tím způsobem, že v těch důležitých záležitostech bude vyžadován jeho souhlas, ostatně že bude míti ten správní výbor jen jaksi povahu kontrolní.

Tedy tím, vážené shromáždění, výbor pro pozemkovou reformu vykonal svůj úkol, předkládá Vám zde návrh na zřízení pozemkového úřadu a já podotýkám k tomu jenom ještě toto: Výbor pro pozemkovou reformu jest si dobře vědom, že snad Vám nepředkládá nějaký návrh úplně dokonalého zákona. My zde zřizujeme instituci, která jest docela něčím novým. My nevíme, jak se osvědčí, a my nevíme, jaké budou praktické potřeby, jest-li snad budou kdysi vyžadovati jistých změn, jestli snad příslušnost pozemkového úřadu nebude třeba snad nějak ještě rozšířiti, anebo snad naopak omeziti, jestli ta organisace bude vyhovovati; tedy to vše ještě musíme přenechati budoucnosti. Ale nicméně výbor pro pozemkovou reformu doufá, že tím jaksi vyvolává v život jistou instituci, která má pro pozemkovou reformu nesmírnou důležitost, která, jak řečeno, jest - řekl bych - těžiskem celé té reformy. A jest si jenom přáti, aby tento pozemkový úřad, který dnes jaksi vysíláme do světa, skutečně tomu velikému úkolu, který mu klademe, vyhovoval. Zejména bych vyslovil to přání, aby tento pozemkový úřad nebyl považován za nějakou politickou instituci, nýbrž aby byl vysoko povznesen nad veškeré proudy a agitace snad stranické, aby veškeré jeho konání a veškeré jeho působení bylo naprosto nestranné a objektivní. Bude-li tomu tak, jsem přesvědčen, že tento pozemkový úřad a celá pozemková reforma bude velikým sociálním pokrokem a že bude krokem ku zdaru a blahu celé naší republiky. Odporučuji tento návrh slavnému shromáždění ku přijetí. (Výborně! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP