Středa 11. června 1919

Jiná věc, vážené shromáždění. Nedomnívejme se, když máme stát, že není již třeba míti starost o národnost a její povznášení. Stát je poslední slovo národnosti, to je správné a o tu jeho správu ať se rozdělují ministři, ale pěstování národnosti ve státě znamená nespokojovati se tím, že budeme česky mluviti a česky psáti a že budeme míti české školy a české úřady. Je potřeba, abychom svou národností uměli světu něco říci, a to je národní kultura, přátelé! To je něco duchovního, a duch národa je uložen v literatuře, v umění výtvarném, v hudbě; duch jeho je uložen v knihovnách, galeriích a skladbách hudebních a ne v politických řečech, ve sněmovnách.

Tedy snaha o pěstování národnosti, pokud se tím rozumí povznášení národnosti, ducha jejího a kultury, je jistě oddělena od politické správy. Kdybych měl na nějakém příkladě, přátelé, z minulosti znázorniti rozdíl, řekněme mezi publicistou, který působí politicky a který působí kulturně, připomněl bych našeho nesmrtelného Nerudu. Srovnejte si celou galerii žurnalistů, kteří s ním pracovali v "Nár. Listech", kdysi nejkulturnějším listě. Tam vedle Grégrů, Sladkovského, Vávry, Kořínka až do Eima - byl Neruda. Když si dnes vezmete kterýkoli svazek z jeho "Sebraných spisů", seznáte, že Neruda byl strážcem našich národních citů a jejich čistoty. Dohlížel na to, aby politika, bursa, hospodářství, taktiky sněmovní neznešvařovaly čistý národní cit, a jeho práce uložená v "Sebraných spisech", - toť ta práce kulturní, která se přičleňovala k tehdejší žurnalistice politické. Na takových příkladech, jako je publicista Neruda a publicisté političtí neméně slavní a velmi ctihodní, vidíte, že pěstování kultury je samostatný obor, samostatný předmět, kterému má býti věnována pozornost.

Že se ve Francii ministerstvo krásných umění neosvědčilo, to zdá se mi, pro nás nerozhoduje nic, zejména když ani nevíme, jaké byly příčiny. Naproti tomu v Polsku již nyní mají ministra národní osvěty, Zenona Preszmyckého. Ale ani z toho nechci vyvozovat nic, co si jiní národové s osvětou dělají, to jest lhostejno. Jestliže však, pánové, který národ jest přímo předurčen k tomu a přímo povolán, aby udělat poklony své literatuře, aby opravdu jí připravil příležitost, která se naskytuje, pohladil tuto literaturu, tedy jest to národ český.

Jak pak jsme dobývali světa? Zrovna tak jako literatura ruská, třeba v menší míře. Rusko politické přece nepůsobilo ve světě, spíše budilo útrpnost, ale veliká literatura slavných spisovatelů ruských a celá jejich kultura výtvarnická, ty dobývaly světa, jak to v menší míře učinila i kultura naše. My jsme měli první průkopníky kulturní ve světě před politiky, my jsme poslali jako průkopníka do světa českou hudbu. Nejdříve znali národové něco z naší kultury národní, nežli se o nás informovali politicky - tu naši samostatnost prokopávala kultura.

A přátelé, proč jsem řekl, že bychom měli pohladiti umění a literaturu, celou kulturu národní?

Prosím, tato tři odvětví literatury: výtvarnické, umění a hudby byly jeden obor našeho národního života, který se nikdy nesmiřoval s Rakouskem. (Výborně!) Co na světě v literatuře cenného, vždycky bylo proti Rakousku, i tenkráte, když již politika byla při samé abdikaci. A tato literatura připomínala lidu minulost slavnou a tím pro samostatnost budila živý cit v národě. Tato kultura, pokud se týkalo budoucnosti, mluvila o samostatnosti, básníkům se zjevovala naše samostatnost ve snách, a sny básníků nepatří do žádné kategorie ani vědy, ani politiky, ale jsou faktem kulturním.

Tak jako kdysi v Německu literatura německá připravovala Bismarcka, tak umění české, literatura česká připravovaly Masaryka. Pánové, rozpomeňte se na několik slov, která pronesl president dne 21. prosince 1918 k mistru Jiráskovi, když jsme ho vítali na nádraží. On řekl, že jest osobně poctěn jeho oslovením a je rád, že může říci při té příležitosti, že literatura česká je spolutvůrcem české samostatnosti a české republiky. Kdo jsou ti dva spolutvůrcové? To jest politická práce a práce umělecká.

Pro tu politickou práci máme 16 ministerstev, ale pro toho druhého spolutvůrce (práci uměleckou a literární) nemáme ani jednoho ministra. Přátelé, nerad jsem slyšel důvod, který pan zpravodaj pronesl, že může se národní osvěta odkázati školství, a že není potřeba ministra atd.

Jest toho snad dosti, co si povídáme mimo sněmovnu. V této sněmovně všichni víme, že hned při tvoření nových ministerstev mluvilo se o ministerstvu národní osvěty.

Avšak, pánové, poněvadž jsme se nedohodli na osobách, octli jsme se v rozpacích a z těchto rozpaků pomáháme si zase tím, že nezřídíme ministerstvo. Máme 16 ministerstev, pro sedmnácté nemohla se najíti vhodná osoba, tudíž jsme toho ministerstva nezřídili. My nesmíme se odvolávati na to, že jest ministerstev mnoho. To je správné, ale je snadná pomoc, mohou se dvě nebo více sloučiti. Ještě méně je důvod odvolávati se na naše finance. Při tomto jediném ministerstvu nemělo by rozhodovat poukazování na nedostatečný stav našich financí.

Byl to socialistický spisovatel, který nedávno ve svém listu Červnu vyslovil se ve svém článku "Stát a kultura" co nejrozhodněji pro to, aby takováto instituce v národě byla stvořena, a to ze dvou důvodů: za prvé, aby někdo měl péči a starost o ty, kteří jsou tvůrci; za druhé, aby měl někdo péči a starost o to, co se vytvořilo, aby to nebylo ponecháno jen náhodě, aby v tom byla nějaká soustava, tedy aby se někdo opravdu o ty tvůrce a o ty jejich výtvory staral. A je to jiný socialista - profesor Vodák - který praví v České Stráži: "Dnes, kdy socialism - socialism! - přichází k vládě, bylo by se očekávalo, že se na nejdělnější a neplodnější dělníky národa přízeň pohrne, a že socialism dokáže svou svrchovanou kulturní povolanost a zralost." Podobá se však, jakoby socialism neměl posud dost ráznosti, aby také na tomto poli překonal staré předsudky a starou vlažnost. Česká republika trvala sotva několik dní a už se zvěstovaly nové policajtské uniformy. Není tomu dávno, co bylo v novinách oznamováno, že ministerstvo vnitra (či veřejných prací) ustanovilo dvanáct milionů na nový policejní palác. Dvanáct milionů! O takové "největší péči" nesmí se literatuře a divadle v republice ani snít! Všecko by trnulo úžasem, kdyby na literaturu a divadlo měla připadnout jen polovina z toho! Zlepšovaly se rychle platy našich universitních profesorů (ne středoškolských), povolila se moravská universita, - což se opravdu domnívá někdo, že naše literatura a umění mají o náš národní vzestup menší zásluhy nežli universitní věda? - atd. atd., nebudu vás dalším citováním unavovat.

Tento pisatel mimo jiné také o tom mluví, že zpráva ústavního výboru, jak je podána Národnímu shromáždění, zní přímo urážlivě. Snad. Myslím, že je přece aspoň smutný fakt, že při první příležitosti, když v tomto Národním shromáždění mělo býti promluveno o národní osvětě, že se této národní osvětě přímo ukazují dvéře. Kdyby se řeklo, abychom připravovali plán, kdyby se řeklo, abychom předložili nějaké úsudky znalců o této věci, bylo by to sice pro nás velmi hořké (pro nás - pro literáty, pro umělce atd. atd.); ale bylo by to přece snesitelné, kdežto urážlivost zprávy výborové spočívá v tom, že přímo, řekl bych, pěti řádky se diktuje Národnímu shromáždění, bychom tento návrh Macharův na zřízení ministerstva Národní osvěty zamítli.

Řečník přede mnou obíral se kulturní otázkou menšího dosahu a slyšeli jste, pánové, kolik si dal práce. Písemné i ústní ankety vykonal. Náš ústavní výbor, maje rozhodovati o zřízení ministerstva, nadiktoval nám několik řádek, neslyšeli jsme ani jediného slova o tom, že by byl vyslechl náš kulturní svět, co ten o tom soudí, a v tom tedy jistě je jistá urážlivost. Já bych tedy navrhoval, by Národní shromáždění nepřijalo tuto zprávu na vědomí, nýbrž aby vrátilo ji ústavnímu výboru k dalšímu projednání, zejména pak aby se tomuto ústavnímu výboru uložilo svolat ústní i písemnou anketu, nežli o věci tak důležité rozhodne. Já bych byl nerad, přátelé, aby náš první sněm nesl na sobě výtku, že rozhodoval politicky o věcech kulturních, o věcech národní osvěty. Nerozhodujte o tom se stanoviska politického a politických stran, rozhodujte o tom v tom smyslu, že právě tvůrci kultury národní vědí nejlépe, co mají dělati. My jim to nemáme z politických stran diktovati. Když právě náš kulturní svět stojí o to, aby byla instituce, která by se starala o spisovatele, výtvarníka, hudebníka, i o jejich díla, aby to mělo nějakou soustavu, aby se to dalo určitým směrem, aby to mělo ochranu a aby to našlo všemožnou podporu, on jistě té věci rozumí. Ví sám nejlépe, co má dělat. Prosím, zamítněte návrh ústavního výboru podaný drem. Frankem a přistupte na můj návrh, aby tento návrh byl vrácen ještě jednou k projednání ústavnímu výboru (svolání ankety) a teprve potom aby nám ústavní výbor podal definitivní návrh. Tím končím. (Výborně! Potlesk.)

Předseda Tomášek (zvoní): Došel mne tento návrh pana kol. Bradáče a soudruhů: "Podepsaní navrhují, aby zpráva ústavního výboru o návrhu člena N. S. Machara a soudruhů na zřízení ministerstva Národní osvěty při vládě československé byla přikázána zpět ústavnímu výboru."

Tento návrh, myslím, v podstatě se kryje s návrhem pana kol. dra. Herbena. Jest předmětem jednání.

Debata jest skončena. Přeje si pan zpravodaj k debatě slova?

Zpravodaj posl. dr. Franke: Vážení pánové!

Já jsem se snažil býti ve svém referátu co nejstručnější a snažil jsem se býti co nejobjektivnější. Jestliže tedy snad způsobilo nelibost u někoho, že také já byl stručný jako ta zpráva, tedy právě jiný motiv mne k tomu vedl. Já nechtěl vyvolati polemiky, chtěl jsem co nejsušeji konstatovati důvody, které mne a ústavní výbor vedly k rozhodnutí. Ale vývody pana předřečníka nutí mne přece jen, abych alespoň ještě několik slov dodal. Já jsem, pánové, byl ten, který se vzpíral tomu, aby ústavní výbor o této věci jednal, aby ji vyřídil. Já jsem říkal, že není k tomu vhodné chvíle a byl jsem ústavním výborem ex praesidio jaksi vyzván, abych referát, který mně byl přidělen, skutečně vyřídil. Tedy osobně já jsem naprosto nezavinil, že ústavní výbor s touto věcí sem přišel.

Mně, vážení pánové, je přímo podivným, proč se vykonstruovala z toho urážlivost. Jestli mohl býti někdo uražen, mohl jsem to býti já. Pánové, měli jste sta a sta zpráv z jednotlivých výborů, tyto zprávy byly často dvouřádkové, nikomu jste nikdy nevytkli ani slova a jen tato zpráva mistrem Macharem musela býti nazvána v jeho nedělním feuilletonu "úkazem, podepsaným dvěma graduovanými členy ústavního výboru." Pánové, věřte mně, když mně někdo nad čarou "Národních Listů" vynadá, mně je to lhostejno a jedno. Ale když mně mistr Machar nespravedlivě pod čarou dá takovou výtku, je mi to líto, poněvadž si mistra Machara jako člověka vysoce vážím a nesu každý takový nespravedlivý útok opravdu velmi trpce.

Velectění pánové, já mám plné pochopení pro to, co zde řekl pan dr. Herben. Uznávám plně významu který měla literatura a umění vůbec pro celý náš národní život a zejména v době války. Což pánové myslíte, že já na to zapomněl, že spisovatelé prví se přihlásili? Vždyť já byl mezi nimi, vždyť já jsem to také podepsal. Věřte mně upřímně, nemohu se ale dáti přesvědčiti dr. Herbenem, abych všecko, co řekl, uznával za správné, zejména, že to vyžaduje zřízení zvláštního ministerstva. Pohladit umění! Pohladit kulturu! Proč ji chcete hladit rukou byrokrata, jaký je v tom smysl? Co do toho zavedete? Že ministerstvo nemůže býti nepolitické. Dovolte mi ještě tuto malou rekriminaci: jednalo se o zřízení zvláštního ministerstva umění po převratu; když se zřizovala vláda, mělo býti zřízeno ministerstvo umění. Všechny pokrokové strany byly proti němu a podporovaly socialistickou radu v tom ohledu, protože jsme věděli, že to má politické zákulisí. (Dr. Herben: "Když byrokraté, tedy ve školství jsou také byrokraté!")

Pánové, vy zdůrazňujete tu zásluhu, kterou také já uznávám, pro literaturu, ale kam dojdete, když řeknete, že to musí býti někdo z těch nejzasloužilejších literátů? Vy příliš osobně tu věc pojímáte. Kdybych nechtěl býti dnes docela objektivním - a zvláště, ježto se jedná o návrh mistra Machara - a nechtěl se zdržeti polemik, dovedl bych vám odpověděti na to, že se zřizovala ministerstva jen proto, že zde bylo 17 kandidátů; musil bych odpověděti, že se chce zříditi ministerstvo pro určitou osobu, poněvadž zde kandidát jest, ale na to nechci jíti.

Chci skončit svůj doslov tím, že jest přirozeno, že jako referent v ústavním výboru a jako referent pro tuto věc zde, nemohu se tomuto návrhu akomodovati a jsem rozhodně proti němu.

Předseda: Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.) Hlasovati míním dáti tím způsobem: Nejprve dám hlasovati o návrhu p. kolegy Bradáče, jemuž se přizpůsobil také p. kolega dr. Herben, jako dalekosáhlejším a pozměňovacím, aby totiž předloha byla vrácena výboru. Bude-li tento návrh zamítnut, dám hlasovati o návrhu pana zpravodaje.

Jest snad proti tomu námitka? (Nebyla.) Není. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo souhlasí s návrhem p. kolegy Bradáče, aby zpráva ústavního výboru o návrhu člena Národního shromáždění J. S. Machara a soudr. (tisk. č. 58.), aby bylo zřízeno ministerstvo národní osvěty při vládě československé (tisk č. 1061.), byla vrácena ústavnímu výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.) Prosím p. zapisovatele, aby konstatoval poměr hlasů. Prosím pány, aby zůstali státi.

Pan kolega Herben provede sčítání pod galerií pravou. Pane kol. Bradáči, vy provedete sčítání ve středním úseku a pan kolega Stojan v úseku pod levou galerií. (Po sčítání hlasů):

Návrh na vrácení zprávy ústavnímu výboru byl přijat 67 proti 57 hlasům. Tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen a přistoupíme k dalšímu, jímž jest zpráva imunitního výboru o žádosti okresního soudu pro přestupky v Praze, aby Národní shromáždění svolilo trestně stíhati člena Národního shromáždění obč. Josefa Svozila pro § 498. tr. z. (tisk č. 1134).

Zpravodajem jest pan kolega Skorkovský. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Skorkovský: Vážené Národní shromáždění!

Imunitní výbor Nár. shromáždění pověřil mne referátem o případě člena N. S. kolegy Josefa Svozila, žalovaného pro přestupek urážky na cti podle § 488. tr. z.

Dovoluji si proto stručně referovati a podati konečný návrh, schválený ve schůzi imunitního výboru dne 28. května t. r. Okresní soud pro přestupky v Praze požádal Národní shromáždění přípisem ze dne 17. dubna t. r. za svolení ku trestnímu stíhání člena N. S. Josefa Svozila, žalovaného občany Bohuslavem Kumštátem, Františkem Pařezem a Josefem Vincencem pro výrok učiněný 3. října 1917 v ministerském sále poslanecké sněmovny vídeňské tohoto znění:

"Do stížnostních komisí jsou jmenování dělničtí zástupci proti vůli dělnictva. V Ml. Boleslavi, nebyl jmenován navržený zástupce, nýbrž právě naopak muž, který své spoludělníky denuncoval."

Ze soudních spisů jde najevo: Poslanec Svozil inkriminovaný výrok nepopírá, uvádí však, že se vztahoval pouze na Frant. Pařeze jakožto člena stížnostní komise v Ml. Boleslavi zvoleného za kovodělníky, jichž jménem poslanec Svozil ve Vídni mluvil a provádí o svém výroku důkaz pravdy:

1. Vojenským správcem nadporučíkem hrabětem Künbergem, vrch. správcem Rösslerem a ředitelem Klementem.

2. Dělníky Karlem Brádlerem, Jaroslavem Liebichem, Jos. Maříkem, Frant. Jiránkem a Karlem Podzemským, jakož i Janem Hyblem. Svědci první skupiny měli dokázati, že se žalobce občan Pařez po dvakráte v jejich přítomnosti v kanceláři firmy Laurin & Klement v Ml. Boleslavi vyjádřil, že dělnický výbor dělnictvo štve a že vyvolal nepokoje, které se před tím v továrně udály.

Svědci tito soudně vyslechnutí nevědí nic o uvedených skutečnostech. Hrabě Künberg a vrch. správce Rössler proto, že se pro délku času už nepamatují, ředitel Klement jest nad to přesvědčen, že Pařez v uvedený čas a za uvedených okolností před ním a jmenovanými pány inkriminovaných projevů neučinil.

Svědci druhé skupiny měli žalovanému dosvědčiti výjevy jednak v kanceláři, jednak na dvoře továrny Laurin & Klement v r. 1917 se sběhší. Tito svědci a to Josef Mařík, Frant. Jiránek, Karel Podzemský a Jar. Liebich souhlasně vypovídají, že Frant. Pařez jako mluvčí soc. demokracie v kanceláři gen. ředitele Klementa odmítal zodpovědnost za kravaly od své strany a svaloval je na přítomné zástupce nár. soc. strany, říkaje, že proto soc. demokraté žádají zastoupení v dělnickém výboru, neboť nemohou souhlasiti s takovým vedením, které aranžuje nepokoje. Tento projev za tehdejších poměrů byl nesporně schopen uvésti v nebezpečí dělníky smýšlení nár. soc., neboť je obviňoval, že aranžují v továrně jsoucí pod vojenským dozorem nepořádky.

Dle souhlasného svědectví týchž osob odmítl občan Pařez na dvoře továrny při shluknutí se dělnictva v jisté aprovisační záležitosti veřejně a hlasitě konejšivě zasáhnouti, tvrdě, že to nejsou jeho lidé, kteří hlomozí a poukazoval na svědka Podzemského, jak se exponuje.

Tato skutková podstata ospravedlňuje do značné míry výrok poslance Svozila s ohledem na tehdejší situaci resp. jest schopna, kritiku jednání občana Pařeza v žalovaném smyslu zahrotiti, aniž by se mohlo říci, že poslanec Svozil uvedl více než byl oprávněn věřiti po informaci svých politických přátel.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP