Středa 11. června 1919

Tu cituje právě verše slovenské, básníka Williama Paulina Totha:

"Slovenským zvukom privykat sa učte

slovenské piesne svetami zahučte!"

To jest výzva již stará, ale prorockým téměř duchem Williamem Paulinym Tothem psaná.

Nejen z politických důvodů slovenčině se nyní přivykati musí, poněvadž Slovensko přišlo na fórum světové a nejen z politických důvodů, tedy naší československé jednoty, slovenské písně světem zahučet mají, nýbrž i z vnitřní zásluhy, z vnitřní ceny. Slovenská píseň lidová svoji hodnotu sama si opěvuje těmito verši:

"Slovensky si spevaj

i v zime i v lete,

veď to nejkrajší spev

na tom Božom svete."

A také jeden básník slovenský, Ivan Krasko, velmi sličně nám líčí zvláštnost zpěvu slovenského a tu lásku k zpěvu, a tedy tu možnost tam vyzískati mnoho i pro pěvce umělé, akademické. V básni "Vesper Dominicae" Ivan Krasko, moderní básník slovenský, pravím, líčí, jak slovenská matička skloněna jest v neděli odpoledne nad Tranosciem, t. j. evangelickým kancionálem, vzpomíná tam na svého syna, jehož narození má v tom kancionále poznamenáno, jak se mu asi daří, a rozplakala se tou vzpomínkou. Básník pak praví:

"Však stará kniha -"

(totiž ten Tranoscius, ten kancionál),-

čo rozplakala

matičku moju,

utíši zase;

už spieva mäkkým,

tenuškým hlasom:

Den nedělní se skonává, chvalme... ".

Poslyšte, velectění: "Už spieva mäkkym tenuškým hlasom" to je právě ta povaha, ten ráz duše a také i zpěvu a tímto rázem právě má se nésti náš samobytný, svérázný typ pěveckého umělce. Nedivím se, - a je to úplně shodné s názory našimi, kteří v tomto směru již dlouho pracujeme - když jeden odborník dokonce volá, aby výsledkem této ankety, aneb jednání o pěveckých 2 zkouškách bylo založení národní pěvecké školy, která by těmto všem ideálům vyhovovala.

Než přikročme ještě ke konstatování jedné příčiny úpadku našeho umění pěveckého, hlavně divadelního. Budiž mi dovoleno citovati docela doslovně jednoho opravdu zasloužilého muže o umění pěvecké. On uvažuje jako někteří jiní, že vinu na uměleckém úpadku divadla i opery mají divadelní družstva a vůbec družstevní vedení divadel. Tento odborník mi píše: "Kde je příčina úpadku? V prvé řadě ji vidím v družstevním systému našich divadel. Divadlo, ať zpěvohra, ať činohra, jest ústav umělecký a musí býti spravován odborníky. Páni profesoři - a nyní je jmenuje - jsou snad dobří, ale co mají dělati s uměleckým vedením Národního divadla?

Každá družstevní správa chce míti ve svém souboru jen poslušné členy, nikoli umělce. O umění a umělce jí nejde. Neposlechne-li umělec jejího komanda, zbaví se ho klidně, neohlížejíc se ani v nejmenším, kdo přijde v náhradu. Naši nejdokonalejší umělci byli z Národního divadla hozeni přes palubu. Pánové diletanti z družstev divadelních ale ostali na svých místech dále, rozhodujíce o osudech našeho českého dramatického umění."

Teď jest věta, která jest velmi silná, tu vynechám. "Dnes je to dvojnásob pravda. Proto s nimi co možno brzy pryč, neboť hatí pravé umění, zavádějí diletantismus i ve vedení divadla i na jeviště. V tom směru ať dá někdo návrh z pánů Národního shromáždění. Ručím za to, že jeho poprsí přijde hned do foyeru Národního divadla, jakožto záchrance českého divadelnictví." Já si nároků nedělám na to poprsí, také toho návrhu dělati nebudu, a možná, že žádný člen Národního shromáždění tak neučiní, ale věc jest vážná, zvláště když jiný podobně se vyjádřil ve spise "Hudba v Československé republice od Vl. Balthasara": "Správy divadelní musí býti v rukou vynikajících odborníků a pod kontrolou státního úřadu pro umění (ministerstva umění), ve kterém budou zasedati zase jen síly kvalifikované. Jakékoli kramářství a osobní ziskuchtivost musí býti znemožněna. Soukromé společnosti kapitalistů nebudou míti místa v našich uměleckých ústavech."

A proč toto družstevní vedení jest tak odsuzováno? Pro protekci. Jeden umělec o tom píše: Je nedůstojné prvé naší scény, když na pokřik "strýčků" musí divadlo angažovati naprosté začátečníky, kteří mimo jiné nedostatky, musí se teprve na jevišti učiti chodit, co vyžaduje pak času umění mimické? Podle hlasů odborníků jsou také vinni umělci sami. Není to ovšem můj hlas, pravím, že jest to hlas odborníka.

"Výkonní umělci sami nesou rovněž část viny na úpadku našeho pěveckého umění. Naši umělci i umělkyně mají jen jediný cíl: dostati se brzy k divadlu, pokud možno hned k Národnímu. Dokud toho nedosáhnou, hledí si snad studia, ale více ještě toho, jak by sehnali nějakou tu protekci, bez níž to u nás ovšem nejde. Když se jim to podaří a podepíší smlouvu, je vyhráno - alespoň na dobu kontraktu."

Konečně jest vina na obecenstvu samém, totiž vkus. Slovenská hudební unie takto si stěžuje: "Jest zajisté na čase, aby - pokud se umění pěveckého (dramatického) týče - vymizela povrchnost a zevní okázalost, vypočítaná pouze na strhující účin nedosti umělecky vyspělého publika."

Tím jsem ukončil první část vývodů a sice zjištěním skutečností, hledáním příčin, a poukazem na nápravu. Nyní přecházím k propátrání samého návrhu, který byl učiněn právě se strany mnou uvedené. Počátek jsem již uvedl. Co odborníci soudí o návrhu samém? Jeden takto jej odsuzuje. "Celý ten návrh jest jen plácnutím do vody, a to lidmi, kteří k němu dali podnět úmyslně a jest namířen proti šéfu opery Národního divadla Kovařovicovi." To jest ovšem tvrzení, ale dále dokazováno není.

Jiný odborník takto mluví o návrhu:

"Návrh jest kusý. Všímá si jen pěvců, - pěvkyň divadelních. Takto by patřil jen do divadelního odboru při ministerstvu vyučování a národní osvěty. Myslím, že třeba všechny obory divadelní, koncertní a t. d. vzíti z rukou spekulantů, kteří jsou s to, při differenci o 5 K vzíti horšího pěvce, jen když je lacinější."

Zajímavo jest, že jeden odborník vítá návrh, poněvadž prý jím přestane ta protekce a to kmotříčkování. Povídá takto: "Posloužíme tím skutečnému pěveckému umění a zasadíme první ránu onomu protekčnímu hospodářství, na něž celá naše veřejnost žehrá a které nadále nelze trpěti."

Ale jiný odborník o téže věci zrovna opak tvrdí. Jeden kritik mi píše: "Zavedení těchto zkoušek rozpoutalo by v plné síle protekcionářství a uplatňování politických stran, různých koterií, klik a t. d. Kdo měl by vliv, každý chtěl by vydobýti vysvědčení způsobilosti svým lidem a pomoci jim do divadla."

Jiný odsuzuje návrh proto, poněvadž pochází jen z horečky postátňovací, která chce, aby všecko bylo státní. Ale v jádru přec jen většina odborníků se vyslovuje, že z návrhu toho může něco dobrého vzejíti, třebaže není možno, aby byl tak prováděn, jak ve všech bodech navrhovatelé si tu přejí.

A k tomu se také já sám přidružuji. Těžkosti, které jsou s tímto návrhem dopodrobna prováděným, jsou ovšem mnohé. Navrhovatelé na př. říkají, že o té zkoušce se má dáti vysvědčení a správy divadel jsou povinny takového přijati na ústavy veřejné a umělecké, kdo to vysvědčení bude míti. A tu již odbornící praví: "Ta zkouška nedá úplné možnosti poznati celou kvalifikaci; někdy jest tréma, indisposice, nezvyklost jiná. A pak cena toho vysvědčení o zkoušce! Třeba při ní obstát, že měl pěkný hlas, pěkně zpívati dovedl, - za nějaký čas - hlas je křehký klenot - hlas utrpí jisté kazy a již nejsou pěvec nebo pěvkyně tak schopni, jako byli při zkoušce. Tím také padá cena onoho vysvědčení a mohlo by se státi, že by se pak musilo přikročiti k opatření z ovzduší finančního ministra. Totiž aby se podniklo odkolkování primadon nebo tenorů, když totiž cena jejich poněkud padla. (Veselost.)

Tak tedy nedá se úplně docíliti všeho, co návrh si slibuje, ač v jádru mnoho dobrého dá se z něho vyvoditi.

Při všem tom, co by stát v této věci učinil, rozhodně musíme státi na tom, aby zachována byla umění svoboda. To již Principál komediantů dobře vyslovil: "A plnou svobodu! A svoboda frajkumštýřů znamená mnoho!" Toho si žádají i umělci pěvečtí, takže návrh mnou zde vysvětlovaný by mohl odporovati požadavkům svobody umělecké. Ať tedy již se přikloňujeme k tomu či onomu názoru, přece jen výsledek jest do jisté míry kladný a na základě referátu předneseného kulturní výbor navrhuje Národnímu shromáždění přijetí resoluce, kterou si dovolím přednésti (čte):

aby - bez újmy umělecké svobody - pečovalo příslušnými činiteli o povznesení našeho pěveckého umění divadelního a koncertního na takovou výši, na které může býti podle velikého nadání našeho národa, a mé býti podle nynějšího významu česko-slovenského umění ve světové soutěži kulturní.

Proto

1. budiž podrobena odborné revisi výchova zpěvu na školách pěveckých, též u jednotlivých učitelů zpěvu a zakročeno vhodně proti učitelům neschopným; buďtež státem podporovány naše konservatoře ve snaze, míti výtečné učitele zpěvu domácí nebo cizí; rovněž věnována budiž podpora soukromým učitelům, pokud se vykáží výbornými výsledky své methody.

2. Budiž dbáno o převýchovu v pěveckém umění, při čemž budiž použito i pěveckých dovedností lidových, hlavně slovenských. Proto budiž poskytováno stipendií pěvcům, zjištěně nadaným, na studia v cizině, hlavně v ltalii, též mezi lidem, hlavně na Slovensku, Slovákům pak mimo to stipendií na studia v Praze a v Brně.

3. Budiž vykonán odborný dozor nad správami divadel a koncertů, bez újmy jejich umělecké svobody, i nad Družstvy.

4. Budiž co nejdříve zaveden vhodný způsob zjišťování schopného pěveckého a kapelnického dorostu pro divadlo a koncerty. Proto reforma státních zkoušek ze zpěvu a hudby budiž provedena se zřetelem na návrh č. 642, mějtež jej na zřeteli také budoucí hudební komory - na prospěch jak sociálních poměrů umělců, tak na povznesení našeho umění pěveckého.

Přimlouvám se za odhlasování této resoluce a končím slovy básníků slovenských již citovanými, jež několika verši doplňuji:

"Chystajte sa k velkej piesni,

k hymnu slávy slobody

žiarok slnka vychodí

a z nás pŕchnú hrobové sny

chystajte sa k velkej piesni."

Hviezdoslav a Krčméry, slovenští pěvci, tak vyzývají slovenský lid a nás všechny. Budoucnost naše jest velkou písní a k té se máme všichni chystati, ale musí to býti píseň nejen politické svobody, nýbrž také umělecké slávy. Nuže:

Chystajte sa k velkej piesni,

hymnu slávy, slobody!

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena. Přistoupíme k hlasování.

Jest nám hlasovati o resoluci navržené ve zprávě kulturního výboru, kterou přečetl právě p. zpravodaj. Kdo souhlasí s resolucí navrženou ve zprávě výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Návrh obsažený ve zprávě kulturního výboru je přijat.

Tím tento odstavec denního pořádku je vyřízen a přistoupíme k dalšímu, jímž jest

9. Zpráva ústavního výboru o návrhu člena Národního shromáždění J. S. Machara a soudr. (tisk č. 58), aby bylo zřízeno ministerstvo národní osvěty při vládě československé (tisk č. 1061). Zpravodajem je p. kol. dr. Franke. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj dr. Franke: Vážené Národní shromáždění!

Ústavní výbor pojednal o návrhu J. S. Machara a soudruhů tisk č. 58., aby bylo zřízeno ministerstvo národní osvěty při vládě československé. Byl jsem zvolen referentem pro tento návrh a ve svém referátu uvedl jsem zcela stručně důvody, které mluví proti tomu, aby takové ministerstvo bylo zřízeno. Byly to důvody věcné, byly to důvody politické a finanční. Z důvodů věcných stál jsem na stanovisku, že jest potřeba právě v našem národě, v Československé republice, aby rozvoji umění a vědy byla věnována státem co největší pozornost, by vzhledem k tomu, že pěstování umění jest organicky spojeno s pěstováním osvěty a vyučovaní vůbec nemohl jsem doporučiti, aby byl nějaký obor kultury vytrhován z celého tohoto organického svazku a zřizováno pro něj zvláštní ministerstvo. Já jsem také uvedl, že pokus, který se stal ve Francii, kde sáhli r. 1882 ke zřízení zvláštního departementu a potom ke zřízení zvláštního ministerstva pro krásná umění t. zv. beaux arts, ztroskotal a po několika měsících byli donuceni zase tento obor vřaditi organicky do celého ministerstva.

My v ústavním výboru nemohli jsme neuznati intenci pana navrhovatele, měli jsme pro ni plné pochopení a domnívali jsme se, že těmto intencím by bylo plně vyhověno, kdyby v dosavadním ministerstvu bylo zřízeno zvláštní oddělení, které by právě bylo věnováno výhradně pěstování umění, vědy a také péči o ústavy je pěstující, o ústav pro lidovou osvětu, pro ochranu památek historických, uměleckých, přírodních.

Ale, vážení pánové, nejen tyto důvody věcné, nýbrž také důvody politické mluví proti tomu, aby dosavadní počet ministerstev byl rozšiřován. Veřejnost nechápe, proč by republika československá měla míti 17 ministrů a ne snad jen 16. Veřejnost by si jistě spíše ještě přála, aby měla ministerstev méně, ale aby tato ministerstva byla lepší, aby byla lépe organisována a aby se stala skutečně tím, čím mají býti, totiž skutečně hlavami dobré administrace, které jest nám potřebí nejen pro pěstování umění, osvěty atd., nýbrž i pro všechny odbory ostatní.

A byl to konečně také důvod finanční, peněžní. Když ústavní výbor pojednával o návrhu p. Machara, právě v té době stáli jsme pod dojmem finačního exposé ministra dra Rašína, který jak známo, sám poukázal na ohromný schodek a nutnost šetření. Ze všech těchto důvodů, vážení pánové, ústavní výbor se usnesl, návrhu p. posl. Machara nevyhověti a já prosím, abyste tuto zprávu ústavního výboru vzali na vědomí. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Ke slovu je přihlášen kol. dr. Herben. Uděluji mu slovo.

Posl. dr. Herben: Vážené Národní shromáždění!

Dovolte, bych před vámi obíral se důvody zpravodaje dra Franke pro zamítnutí návrhu na zřízení ministerstva národní osvěty a abych tyto jeho důvody vyvrátil.

Ty důvody t. zv. věcné uvedl p. zpravodaj tím způsobem, že prý umění jest organicky spojeno se školstvím a tudíž by se také podle návrhu výboru ústavního nejlépe pěstování národní kultury prospělo tím, kdyby se v ministerstvu národního školství a osvěty zřídilo nějaké oddělení.

Slavné Národní shromáždění! Argumentace, že pěstování umění jest organicky spojeno se školstvím, jest nesprávná.

Jest sice pravda, že všichni národové zařadili poznávání literatury, umění výtvarného a hudby do svých pracovních programů školských t. j. do všech vzdělávacích ústavů. I tam, kde jsme zřídili školství odborné na př. zemědělské, nebo průmyslové, živnostenské, obchodní, tam všude zařadili jsme do pracovních programů poznávání literatury a umění. Z toho jest vidět, že způsob našeho vzdělávání jest dvojí. Odborně se něčemu učíme, abychom byli schopni k nějakému povolání, ale pěstování literatury, umění a věd, to neznamená, že se tím něčemu učíme, tu se neučíme nic, tu jen získáváme jisté schopnosti, abychom zušlechťovali srdce, charakter, abychom se zdokonalovali jako lidé s všeobecným vzděláním, abychom mohli vstoupiti do společnosti vzdělaných národů. Literaturou, uměním a hudbou neučíme se ničemu, ale získáváme schopnosti. Když opouštíme školu, tu je teprve viděti, že pěstování umění a národní osvěty naprosto není organicky spojeno se školstvím. Kdo je upřímný z nás, socialista, agrárník atd., musí říci upřímně, že to byla pravidelně kniha, která v mládí učinila na největší dojem, ne škola, že to byl obraz, který jím otřásl, řekněme takové obrazy jako upálení Husovo, poprava staroměstská, týrání protireformační, a že to byla hudba, která rozechvěla jeho city a pohnula ho k nějakému rozhodnutí vůle. Mohla to být Marseillaisa, mohl to být Blaník ve Smetanově "Vlasti", který mu ukazoval a zvěstoval vzkříšení. Pravidelně je to něco mimoškolského a tedy není správná argumentace, že stačí pěstovati národní kulturu jako školství jedním úřadem. Je vidět, že vedle školy získáme vzdělání způsobem neškolským velmi často nebo pravidelně.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP