Toto nařízení,
které vydáno bylo na základě zákona
zmocňovacího, vstoupilo v platnost a trvá
a také podněty, příčina a účel
tohoto nařízení doposud změněn
není, tím více, poněvadž dosud
hranice, jak známo, po té straně nejsou ještě
přesně stanoveny.
Proto ústavní výbor
navrhuje, aby o tomto oznámení vlády, které
je učiněno rovněž podle § 3. zákona
zmocňovacího, Nár. shromáždění
učinilo usnesení, kterým béře
toto opatření a vydání nařízení
samého, kterým se úřad spojené
správy na Ostravsku zřizuje, na vědomí,
a já činím návrh, aby vážené
Národní shromáždění návrh
ústavního výboru schválilo. (Souhlas.)
Místopředseda Konečný
(zvoní): K slovu není nikdo přihlášen.
Přistoupíme k hlasování.
Prosím ony pány, kteří
souhlasí s návrhem ústavního výboru,
aby nařízení veškerého ministerstva
ze dne 18. prosince 1918, kterým zřízen byl
úřad spojené správy v obvodě
Ostravsko-slezském podle § 3. zák. ze dne 24.
července 1917, č. 307 ř. z., bylo vzato na
vědomí, aby povstali. (Děje se.).
To jest většina.
Nařízení toto
béře se na vědomí.
Tím je tento odstavec denního
pořádku vyčerpán.
Přistoupíme k dalšímu
odstavci denního pořádku a tím je,
8. Zpráva I. výboru
právního a II. výboru sociálně-politického
o vládním návrhu, jímž zřizují
se lidové soudy cenové.
(Tisk č. 1095.)
K tomuto odstavci byly podány
pozměňovací návrhy, a to nejprve návrh
p. dra J. Stránského a soudr.
Prosím, aby ten návrh
byl přečten.
Sněmovní tajemník
dr. Haasz (čte):
V §u 3. odst. 2. budiž
vypuštěna část počínající
slovy "ve skupinách" a končící
"vhodných osob", takže odstavec ten by zněl:
"Přísedící
jmenuje přednosta okresního soudu a sice 3 z kruhu
obchodníků a živnostníků, 3 ze
zemědělců, 3 z dělníkův
a 3 z osob s pevným platem, v obou posledních
skupinách po jedné ženě, a to podle
vlastní znalosti okresu za svědomitého výběru
vhodných osob."
Referent:
Dr. Jar. Stránský.
(20 podpisů)
Místopředseda Konečný:
Dále podal pozměňovací návrh
občan Václav Němeček a soudr.
Prosím, aby i ten byl přečten.
Sněm. tajemník dr.
Haasz (čte):
§ 13. mějž toto
znění:
Ministr spravedlnosti, a pokud se
týče řízení před úřady
politickými, ministr vnitra, se zmocňují,
aby, shodnouce se o stejných zásadách, v
zájmu úspěšného průběhu
řízení před lidovými soudy
cenovými zařídili, čeho třeba
stran řízení trestního pro činy,
jež byly spáchány do 28. října
1918 proti ustanovením §§ 19. a 20. cís.
nař. ze dne 24. března 1917, č. 131 ř.
z., jakož i proti obdobným ustanovením císařského
nařízení z 1. srpna 1918 č. 161 ř.
z., jakož i stran výkonu rozsudků soudních
a nálezů trestních úřadů
politických sice již právoplatných,
ale v době vyhlášení tohoto zákona
dosud nevykonaných.
Řízení před
lidovými soudy civilními nebudiž pro podezření,
že spáchán byl některý z uvedených
trestních činů, přerušováno.
(§ 190. c. ř. z.)
Václav Němeček v. r.,
22 podpisy.
Místopředseda Konečný:
Konečně byl podán pozměňovací
návrh občana dra Kloudy a spol. Prosím,
aby i ten byl přečten:
Sněmovní tajemník
dr. Haasz (čte):
Hranice trestu na svobodě
v §u 13., stanovená na 14 dnů, budiž snížena
na sedm dnů; znějž proto poslední
věta úvodního odstavce § 12.
zák. o lidových soudech cenových takto:
................... a nebyl-li mu
uložen ani trest na svobodě delší sedmi
dnů ani pokuta vyšší 1.000 K a to za těchto
podmínek ....................
V Praze, dne 28. května
1919.
Referent:
Dr. Ant. Klouda,
(v. r. (22 podpisů.)
Místopředseda Konečný:
Tyto návrhy jsou dostatečně podporovány
a jsou předmětem jednání.
Uděluji slovo k odůvodnění
předmětu občanu dru Černému.
Zpravodaj posl. dr. Josef Černý:
Slavné Národní shromážděni!
Obdrží-li osnova zákona
o lidových soudech cenových, která se Národnímu
shromáždění předkládá,
ústavní schválení, stane se zákonem,
jehož význam jest sice přechodný, avšak
přechodnost tato neubéře mu nijak na jeho
důležitosti a akutnosti.
Slavnému Národnímu
shromáždění jest známo, že
v přemnoha obcích, jmenovitě pak obcích
venkovských nastaly mezi konsumenty a producenty následkem
požadovaného vrácení t. zv. přeplatků
nad maximální cenu největší diference,
které dle samotného vládního odůvodnění
musí býti překlenuty, má-li součinnost
mezi venkovem a městem býti zachována, a
nemá-li hlavně veřejné zásobování
vzíti újmu. Nemusím jistě ujišťovati,
že zákon tento ... (Nepokoj.)
Místopředseda Konečný
(zvoní): Prosím o klid.
Zpravodaj posl. dr. Černý
(pokračuje): ... nemá bráti v ochranu
opravdové lichváře, lichváře
z povolání, proti nimž všecky strany,
jak jsou v Národním shromáždění
zastoupeny, zaujaly již mnohokráte rozhodné
stanovisko. Avšak zákonem tímto má býti
poskytnuta ochrana oněm slabým jedincům producentům,
kteří buď nejednali z úmyslů
vyloženě zištných nebo jichž jednání
schází nutný předpoklad vědomí
trestnosti a konečně těm, kteří
maximální ceny přestoupili přiměřeně,
z neodolatelné nouze a nutnosti. Velcí lichváři
jistě již dávno unikli, ti dovedli své
produkty prodati ve velkém a na místech, odkud vrácení
přeplatků se nežádá. (Souhlas.)
S nejmarkantnějšími
případy vymáhání přeplacených
obnosů setkáváme se zajisté na venkově,
specielně na vesnicích, kde zemědělský
lid bez rozdílu politického přesvědčení
vystavován jest nejrůznějším,
nesvědomitým šikanám a útrapám,
které v mnoha případech nepostrádají
opravdové a skutečné tragiky. K posouzení
celého stavu věci všimneme si psychologie oné
doby, která v největší míře
zavdala příčinu k tomu, že dnes musíme
sahati k zákonnému řešení této
přeplatkové krise.
Dobou touto byly poslední
okamžiky zkomírajícího Rakouska, byla
to samotná státní správa rakouské
monarchie, která ve své nemorálnosti otřásla
do základů beztak již značně
porušenou a otřesenou morálkou našeho
lidu.
V čem záležela,
vážení pánové, ona nemorálnost?
Předně v tom, že přes to, že stanoveny
byly na jednotlivé produkty různé ceny maximální,
přes to vláda trpěla a dávala sankci
různým lichvářům, kteří
nakupovali zboží daleko nad cenu maximální
pro různé státní instituce, zejména
vojenské, pro vojenské tábory, německá
města a pod. Tímto obojakým jednáním
vlády starého Rakouska byla přirozeně
podporována sobeckost a hamižnost a bylo lehce nalézti
ony slabé charaktery, které daly se vysokými
nabídkami cen získati a porušiti.
Budiž mi, velevážení
pánové, dovoleno několika slovy zmíniti
se o tom odvětví, kde t. zv. lichevní praxe
nalezla největší půdy, totiž o
prodeji drobných selat. Zde skutečně pácháno
bylo na zemědělském lidu, a říkám
znovu: bez rozdílu politického přesvědčení,
velmi mnoho bezpráví. Lid prodával selata
za běžné ceny, které mu byly nabízeny
veřejně za patronance četníků,
za vědomí politických úřadů,
ano mnohdy i před okny samotných soudů. Nikdo
proti tomu nečinil námitek, poněvadž
toho nebylo třeba a nebylo k tomu také příčiny,
ježto maximálních cen státně
vyhlášených na selata nebylo a nejvýše
stanoveny maximální ceny někde politickými
úřady, někde městskými tržními
správami. Maximální cena státem stanovena
byla teprve po převratu, a sice 6. března 1919.
Hned po 28. říjnu 1918 zaplavován byl celý
venkov advokátními upomínkami, trestními
i civilními žalobami, které žádaly
na producentech vrácení přeplacených
obnosů, - a jak jsem si již předem dovolil
říci - brána byla při tom za základ
maximální cena, stanovená někde snad
politickými úřady, někde dokonce i
městským úřadem.
A jak bylo nakládáno
s těmito zemědělci? Špatně. Téměř
v každém případě byli souzeni
a odsuzováni do vězení, aniž však
měli vědomí, že spáchali jakýkoli
trestný čin. Ač tedy zde schází
hlavní předpoklad pro trestnost činu, to
jest trestný úmysl, byla zde soudní praxe
jednotná, téměř každý
případ odsuzující. Praxe tato neodpovídá
však duchu cís. nařízení v oboru
tomto vydaných, ani §u 18. známého cís.
nařízení z 24. března 1917, kde žádá
se, byť i ne výslovně, přece jasně
úmyslnost, vědomí páchaného
trestního činu, a také sám nejvyšší
soud vyslovil náhled, že žádajícímu
musí býti povědomo, že požadovaná
cena obsahuje přemrštěný zisk.
V druhé řadě
byla to opět státní správa, která
nepostarala se o to, aby ceny produktů, které producent,
jmenovitě producent zemědělec, potřebuje
a kupuje, byly stanoveny aspoň v oné výši,
která by aspoň částečně
odpovídala našim maximálním cenám.
Na výrobky zemědělské byly stanoveny
ceny přesné, ale na produkty, které zemědělec
téměř denně potřeboval, na
šatstvo, na obuv, na věci, kterých potřeboval
k hospodářství, na železo, na dříví
stavební nebylo žádných maximálních
cen. Byl proto v mnoha případech zemědělec
v nutné sebeobraně nucen ceny produktů zemědělských
přiměřeně zvýšiti. (Posl.
Časný: Pane kolego, neměl byste hájit
těch vysokých cen!) Já jich nehájím,
já míním jen případy, kde drobný
zemědělec, kterému i tak nic nezbylo k prodeji,
musil potřeby své kupovat za tak ohromné
ceny. Já jen říkám, že v tom
případě musel zemědělec sáhnouti
k nutné sebeobraně. To platí pro vás
jako pro nás. Vy říkáte sami, že
domkáři jsou také vaši, neb aspoň
z valné části vaši.
V referátu svém musím
se s pocitem jisté trpkosti, ne-li odporu, zmínit
i o tom, že i mnozí advokáti využili této
prekérní situace. Jmenovitě zemědělců,
a využivše těchto mimořádných
poměrů, jali se v této přeplatkové
krisi zakládati novou svoji živnost, která
nebyla daleko od toho, co právnicky nazýváme
vyděračstvím.
Případů takových
dlužno jest v zájmu cti stavu advokátského
jen litovati. Lidový soud cenový nastupuje zde na
místě dosavadních soudů okresních,
které až doposud záležitosti tyto rozsuzovaly.
Lidový soud cenový povolán jest potud, pokud
nejde o žalobu znějící na vyšší
obnos než 10.000 K; skládá se z 12 přísedících,
a sice budou jmenováni tito přísedící
po třech z obchodníků a živnostníků,
po třech ze zemědělců, po třech
z dělníků a po třech z osob s pevným
platem. Žaloby o přeplatky musí býti
lidovému cenovému soudu podány do 6 neděl
ode dne působnosti tohoto zákona. Pokud bude se
jednati o žalované obnosy, nepřesahující
výši 5000 K, bude projednávána tato
záležitost v senátech tříčlenných,
nad 5000 K budou rozhodovati senáty pětičlenné.
Proti rozhodčímu nálezu jest možno odvolati
se k sborovému soudu první instance, avšak
jen tehdy, když vymáhaná náhrada převyšuje
1000 K.
Nejdůležitější
však, vážení pánové, z celého
zákona jest, že zákon stanoví jistou
amnestii, a sice § 13. praví doslovně:
"Kdo dopustil se do 28. října
1918 včetně činu proti §§. 19.
a 20. cís. nařízení ze dne 24. března
1917 a ostatním obdobným císařským
nařízením, stane se beztrestným, nebyl-li
již trest vykonán, nejde-li o zločin a nebyl-li
mu uložen ani trest na svobodě delší 14
dnů, ani pokuta vyšší 1000 K."
To jest, vážení
pánové, asi nejdůležitější,
co jsem byl povinen jako referent k zákonu tomuto přičiniti
a prosím, aby vzhledem k jeho veliké důležitosti
se mu udělilo ústavní schválení.
(Potlesk).
Místopředseda Konečný:
K odůvodnění pozměňovacího
návrhu vyžádal si slovo občan dr. Matoušek,
uděluji mu je.
Posl. dr. Matoušek: Vážené
Národní shromáždění! (Hluk.
Místopředseda zvoní).
V § 3. v odstavci II. návrhu
je osnova, aby přísedící jmenováni
byli přednostou okresního soudu a to tři
z obchodníků a živnostníků, tři
ze zemědělců, tři z dělníků
a tři z osob s pevným platem; v obou posledních
skupinách po jedné ženě, ve všech
skupinách z osob navržených odborovými,
neb, není-li jich, politickými organisacemi dotčené
skupiny, jest-li že tyto organisace kandidáty své
navrhnou do týdne po vyzvání. Jestliže
tak neučiní, jmenuje je přednosta okresního
soudu podle vlastní znalosti okresu za svědomitého
výběru vhodných osob.
Žádám, aby tato
vložka byla vynechána, a aby tudíž přísedící
jmenoval pouze přednosta okresního soudu, tak jak
jsou vytčeni, tři z obchodníků a živnostníků,
tři ze zemědělců, tři z dělníků
a tři z osob s pevným platem, ale aby tam byl ponechán
dodatek "podle vlastní znalosti okresu za svědomitého
výběru vhodných osob." Pokládám
za to, že tato kautela stačí a není
potřebí, aby vázán byl soudce návrhem
odborových, po případě politických
organisací a to z těchto důvodů: (Hlas:
Jak to má soudce znát?) Tímto, vážené
Národní shromáždění -
jako soudce dovolím si to ukázati - dostáváme
se o docela jiných poměrů, totiž kde
do souzení a do soudní organisace zasahují
politické organisace. (Posl. dr. Klouda: To je laický
živel! Různé výkřiky) ....
ano, za vlivu politických organisací. Při
porotních soudech jsou to obecní a politické
úřady, ale dosud v soudnictví není
případu, aby politické organisace určovaly,
kdo má býti soudcem. Jakmile bude do organisace
soudní a do rozhodování soudních vtlačován
politický element, jest konec s neodvislostí soudcovskou,
(Hlas: Jste sám soudce, pane kolego!) ... ano, ale
není možno, aby mne politická organisace vysílala
do mého úřadu jako svého důvěrníka;
v tom jest rozdíl. My právě z těchto
důvodů, abychom hájili neodvislost soudcovskou,
žádáme, aby tento odstavec byl škrtnut,
víme docela dobře, že nebylo by tím
nikomu ublíženo, poněvadž výslovně
jest řečeno, že tři mají býti
z obchodníků a živnostníků, tři
ze zemědělců, tři z dělníků
a tři z osob s pevným platem. Tolik důvěry
můžete míti v neodvislého soudce, který
zná svůj okres. (Odpor), že si vybéře
lidi, kteří budou dobrými soudci a kteří
budou zájmy těch skupin, které je vybraly,
dbát. My víme, co to znamená, když do
justice se takto zasahuje, já jako soudce byl jsem toho
za staré éry rakouské svědkem, když
mně jako soudci politická organisace, a zde to byla
rakouská správa justiční, zakázala
na př. souditi v trestních věcech. Rakouská
justiční správa mně nedovolila, abych
u okresního soudu soudil. Zde jest případ
totožný. Politické organisace by určovaly,
kdo má souditi, a kdo ne. Ne soudce by rozhodoval, ne ten
přísedící, kdo má býti
soudcem, nýbrž politická organisace si jmenuje
své důvěrníky a ti přirozeně
budou zodpovědni nikomu jinému, než právě
své politické organisaci. To jest nový živel,
proti němuž se musíme postaviti, poněvadž
je to prejudic do budoucnosti. My zde hájíme tu
zásadu a pravíme, že jest velice nebezpečné,
když kdokoliv do justice zasahuje. Ani justiční
ministr nemá zasahovati do neodvislosti soudcovské
a hájíme to vždy a víme jaké
to může míti nebezpečné následky,
když justiční ministr - a my jsme v tom ohledu
podali interpelaci - neodvislost soudcovskou porušuje. Zde
musíme žádati, aby politické organisace
neměly vlivu na jmenování soudců do
těchto smírčích senátů
a proto žádáme ještě jednou, aby
ten odstavec - majíce na paměti, že nikomu
neuškodíme - byl škrtnut a dáno bylo právo
pouze přednostovi soudu, aby podle vlastní znalosti
okresu za svědomitého výběru vhodných
osob určil ty osoby, které mají býti
soudci. Tím končím.