Středa 28. května 1919

Provedení voleb do sloučených výborů dám na denní pořad příští schůze; do provedené nové volby budou zasedati všecky výbory v dosavadním svém složení, tedy až do příští schůze.

Přistupuji k dalšímu odstavci denního pořádku, jímž jest

2. zpráva výboru státně-zřízeneckého o vládním návrhu zákona (tisk č. 910) o zařadění cestmistrů, poříčních atd. do úřednických tříd hodnostních a platových, tisk čís. 1090. Zpravodajem jest dr. Matoušek, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Matoušek: Vážené Národní shromáždění!

Státně - zřízenecký výbor přichází k Vám již zase s jednou kategorií bídně placených zřízenců státních, kteří již za staré správy rakouské trpěli, trpěli tím, že nejen nebyli placeni tak, jak jejich práce, které vykonávali, to žádaly, nýbrž postavení jejich bylo čím dále tím více zhoršováno.

Jsou to cestmistři, poříční, přístavní, nadjezní, zkrátka nižší výkonný personál státní stavební služby. Tito tak zvaní cestmistři - abychom je nazvali jedním jménem - byli v té zlé situaci, že ačkoliv byli do r. 1873 úředníky, najednou zákonem z r. 1873 dostali se do kategorie sluhovské.

Zákon z roku 1873 totiž zrušil XII. třídu dietní; následkem toho tito lidé, kteří byli dříve úředníky ve XII. dietní třídě, dostali se do kategorie sluhovské. Nejen, že byl snížen plat jejich, ale zbaveni byli všech výhod, které by jim připadaly, kdyby zůstali ve statusu úřednickém, a které by jim připadly při všech reformách služební pragmatiky. Nejen toto: nespravedlivost vznikla také tím, že oni jako státní zřízenci byli hůře postaveni oproti okresním cestmistrům, jichž postavení bylo zlepšeno zemským zákonem ze dne 3. října 1907, č. 63 z. z., tak, že okresní cestmistři jsou ve finančním ohledu mnohem lépe postaveni, než empirikové státní. Takový státní empirik dostává po 18 letech 2670 K, tak že odchází do pense s 2870 K. Tohoto platu dosahuje po 56. roce svého věku a po úhrnné 33leté službě. Když jde do pense, nemá příplatek aktivitní a dostává vlastně jen 2000 K. Naproti tomu okresní cestmistr má po 40leté službě 3570 K a do pense dostává se s platem 4160 K. Nespravedlnosti tyto byly tak očividné, že jsem podal s kol. Lukavským návrh na zařazení těchto bídně placených empiriků do XI.-IX. třídy.

Chtěli jsme je zařaditi do skupiny C, avšak při jednání ve státně-zřízeneckém výboru prohlásila státní správa, že sama chystá zvláštní návrh na zařazení těchto státních empiriků do kategorie úřednické. Proto byl návrh odročen. Já jako referent jsem se přizpůsobil vládnímu návrhu.

Tento vládní návrh zhoršuje potud návrh můj a Lukavského, že nezařazuje cestmistry do kategorie C, nýbrž E a zařazuje je pouze do třídy IX.-X., tedy do kategorie E služební pragmatiky. Naproti tomu zlepšuje návrh náš, že zařazuje do svého návrhu všecky státní empiriky. Tím se rozšiřuje náš návrh a my vzhledem k tomu, že rozšířen byl vládní návrh, přizpůsobili jsme se k vládnímu návrhu a přijali jsme návrh na zařazení cestmistrů do XI.-X. třídy dle skupiny E. Z toho důvodu přistupujeme před slavné Národní shromáždění, žádajíce, aby Národní shromáždění tomuto zákonu, tak jak byl přijat v základě osnovy vládní, dalo ústavní schválení. (Výborně!)

Předseda: K slovu není nikdo hlášen. Debata jest skončena. Přistupujeme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa.

Poněvadž zákon sám jest rozsahem svým nepatrný - má 7 paragrafů - a materie jest jednotná a pozměňovacích návrhů podáno nebylo, budeme hlasovati o celém zákoně, o všech 7 paragrafech i nadpisu najednou. Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.) Námitek není. Budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí se zákonem, doporučeným právě panem zpravodajem, s paragrafem 1., 2., 3., 4., 5., 6. a 7., jakož i s nadpisem zákona o úvodní formulí ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. dr. Matoušek: Ne.

Předseda: Není tomu tak. Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvním čtení, také ve čtení druhém, prosím aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen také ve čtení druhém, tím jest druhý odstavec denního pořadu vyřízen.

Přistoupíme k dalšímu, jímž jest

3. zpráva výboru právního o vládním návrhu zákona (tisk č. 415), kterým se zrušují dvorní dekret ze dne 4. října 1833 č. 2633 sb. zák. a článek V. uvoz. zákona k civilnímu soudnímu řádu ze dne 1. srpna 1895, č. 112 ř. z. o likvidaci a vymáhání advokátních platů (tisk č. 1096). Zpravodajem jest pan kol. dr. Klouda. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Klouda: Velectěné Národní shromáždění!

Advokátní řád z r. 1868, který jsme přejali ze starého zákonodárství rakouského, vyslovuje ve svém §u 17. zásadu, že pro poplatky a odměnu advokátů za právní jich zastupování má zásadně býti použito ustanovení o smlouvě námezdní, pokud ovšem tarif zvláštní položky neupravuje určitými sazbami. Při tom však zachován byl v platnosti dvorní dekret ze 4. října 1833, který pro advokátní platy nařizuje především, aby účet předložen byl soudu a sice tomu soudu, před kterým dotyčné právní úkony nebo zastupování bylo předsevzato, a teprve když soud určil odměnu advokátovi, nebo když ji strana uznala, může býti přikročeno k vymáhání platů advokátských pořadem práva.

Při zavedení nového civilního řádu soudního byl článkem V. uvozovacího zákona k civilnímu řádu soudnímu z r. 1895 tento dvorní dekret z r. 1833 výslovně ponechán v platnosti a doplněn ustanoveními, která se týkají způsobu likvidace a vymáhání poplatků advokátních pořadem práva. Jestliže však již při projednání nového civilního řádu soudního se jevila nutnost úpravy ustanovení, týkajících se určování a vymáhání platů advokátních, pak potřeba tato tím více projevila se během prakse, která se od nového civilního řádu soudního ustálila. Bylyť pořadem práva podávané žaloby soudy odmítány potud, pokud nebyly předem poplatky advokátovy určeny v nesporné cestě soudem, před kterým dotyčné jednání bylo předsevzato. To však znamená jednak zdražení právní pomoci, kterou strana hledala, protože útraty návrhů na určení a upravení útrat zpravidla nese strana sama, která právní pomoci potřebuje, a znamená to zdražení zejména tehdy, když dotyčné jednání předsevzato bylo před více soudy, u nichž u každého sluší zvláštní návrh na upravení poplatků podávati, avšak znamená to nejednotnost při úpravě účtu advokátova, a sice z toho důvodu, poněvadž onen dekret týká se toliko jednání před soudy, kdežto na jednání mimo soudy a před jinými úřady zřetele vůbec nebéře.

Jest tedy důtklivý zájem jak veřejnosti, zejména té, která právní pomoc hledá, aby tyto nesrovnalosti byly odstraněny, ale jest také zájmem právních zástupců, advokátů samotných, aby na roveň byli postaveni ostatním povoláním, pro která taková výminečná ustanovení, jaká obsahuje dvorní dekret z r. 1833, neplatí, a proto předložila vláda návrh zákona, kterým se zrušují jak dvorní dekret ze dne 4. října 1833, tak i čl. V. uvozovacího zákona k novému civilnímu řádu soudnímu, pokud se týkají likvidace a vymáhání advokátních platů.

Právní výbor, uznávaje zcela závažnost a platnost důvodů, které připojeny jsou k osnově vládní, jednomyslně usnesl se doporučiti Národnímu shromáždění, aby návrh zákona schválilo, a to ve znění, jak jest k dnešní zprávě připojeno. Znění to proti vládnímu návrhu uchyluje se toliko v tom směru, že stanoví lhůtu účinnosti zákona teprve 15. dnem po jeho vyhlášení.

Doporučuji proto, aby Národní shromáždění zákon schválilo. (Výborně!)

Místopředseda dr. Hajn: Není řečníků dalších, přikročíme k hlasování. Račte zaujmouti místa. (Děje se.) Budeme hlasovati o celém zákone i nadpisu najednou, neboť má jen 2 paragrafy. Není námitek proti tomu? (Nebylo.) Není. Prosím, kdo je pro návrh v prvním čtení, račiž povstati. (Děje se.) To je většina. Návrh se přijímá v prvním čtení.

Má pan zpravodaj nějaké textové změny?

Zpravodaj dr. Klouda: Nemám.

Místopředseda dr. Hajn: Budeme hlasovati ve druhém čtení. Kdo je pro návrh ve druhém čtení, nechť povstane. (Děje se.) To jest většina. Návrh je přijat i ve druhém čtení.

Dále jest na denním pořádku zpráva ústavního výboru o nařízení ministra obchodu ze dne 20. ledna 1919, č. 32 sbírky zák. a nař., o obchodních a živnostenských komorách (tisk č. 1082). Zpravodajem jest pan dr. Dolanský.

Jest přítomen pan dr. Dolanský? Měl by tedy podle jednacího řádu jako předseda referovati pan dr. Meissner. Je zde přítomen? Není. Tedy to prozatím snímám s denního pořádku.

Dalším odstavcem denního pořadu je zpráva ústavního výboru o nařízení veškerého ministerstva ze dne 18. prosince 1918, kterým zřízen byl úřad spojené správy v obvodě ostravsko-slezském (tisk č. 1083). Zpravodajem je zase pan dr. Dolanský. Není zde. Pan předseda také není tady. Zase to prozatím snímám s denního pořádku.

Podle dohody konference klubovních předsedů sejmu s denního pořádku odst. 6. a 7. Jsou námitky proti tomu? (Nebyly.) Nejsou. Tedy se to schvaluje.

Přejdeme ke zprávě:

I. výboru právního, II. sociálně-politického o vládním návrhu (tisk č. 636), jímž se zřizuji lidové soudy cenové (tisk č. 1095). Zpravodaji jsou p. dr. Černý a p. Josef Špaček. Jako zástupce vlády jest zde pan odborový přednosta dr. Polák. Jsou zde přítomni páni referenti? (Nebyli.) Nejsou. Přerušuji schůzi na půl hodiny.

(Schůze přerušena ve 12 hod. 5 min.)

(Opětné zahájení schůze v 1 hod. 38 min.)

Předseda (zvoní): Zahajuji opět schůzi a nebude-li proti tomu námitek, přistoupíme k vyřízení dvou odložených odstavců denního pořádku a sice nejprve k odstavci

6. zpráva ústavního výboru o nařízení ministra obchodu ze dne 20. ledna 1919, č. 32. sb. zák. a nař., o obchodních a živnostenských komorách (Tisk 1082.)

Zpravodajem jest pan dr. Dolanský. Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.)

Není tomu tak, uděluji panu zpravodaji slovo.

Zpravodaj posl. dr. Dolanský: Vážené Národní shromáždění! Pan ministr obchodu vydal dne 20. ledna 1919 nařízení, kterým až do nové úpravy právních poměrů obchodních a živnostenských komor mohou ministerstvem obchodu učiněna býti různá přechodná opatření, směřující k tomu, aby změněna byla správa komor, jejich složení a po případě, aby vypršené mandáty mohly býti prodlouženy. Nařízení toto bylo vydáno na základě zmocňovacího zákona ze dne 24. července 1917 čís. 307. ř. z. Podle téhož zmocňovacího zákona mají ministerstva a vlády povinnost, takováto nařízení na základě onoho zmocňovacího zákona vydaná, jakmile se sejde zákonodárný sbor, tomuto předložiti buď ke schválení anebo k novému usnesení.

Ústavní výbor, uváživ veškeré okolnosti, hlavně však skutečnost, že příčiny nařízení ministerstva obchodu trvají, že se opravy a přechodná opatření v různých obchodních komorách udržují, že některá se provádějí a doplňují, uznal za nezbytné doporučiti, aby toto nařízení ministerstva obchodu po rozumu zmocňovacího zákona bylo Národním shromážděním vzato na vědomí a doporučuje, abyste svým hlasováním trvání nařízení toho schválili. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena.

Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Hlasovati budeme o návrhu pana zpravodaje v celku. Kdo souhlasí s návrhem ústavního výboru, aby nařízení ministerstva obchodu ze dne 20. ledna 1919 č. 32. sb. zák. a nař. o obchodních a živnostenských komorách bylo podle § 3. zákona ze dne 24. července 1917 č. 307. ř. z. vzato na vědomí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina.

Návrh p. zpravodaje, resp. ústavního výboru jest schválen.

Tím jest tento odstavec denního pořádku vyřízen a přistoupíme k dalšímu:

7. Zpráva ústavního výboru o nařízení veškerého ministerstva ze dne 18. prosince 1918, kterým zřízen byl úřad spojené správy v obvodě ostravsko-slezském. (Tisk 1093.) Zpravodajem jest opět p. dr. Dolanský. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Dolanský: Vážené Národní shromáždění! Ústavní výbor přichází s obdobným návrhem, o to ve příčině nařízení veškerého ministerstva. Vláda totiž zřídila dne 18. prosince 1918 úřad spojené správy v obvodu ostravsko-slezském. Zřízení ústavu toho mělo a má dosud za účel jednak podporu hospodářského života v obvodu ostravském a přilehlých krajích a za druhé ochranu před případnými škodami, které by hrozily krajům těm z dosavadní nejednotnosti správy obvodu toho.

Úřad nazývá se "úřad spojené správy". Do obvodu toho jsou zařazeny tyto obce: Mor. Ostrava, Nová Ves, Přívoz, Mariánské Hory, Vítkovice, Zábřeh, Hrabová, Hrabůvka, Polská Ostrava, Hrušov, Muglinov, Michálkovice, Heřmanice, Radvanice, Malé a Velké Kunčice, Vrbice, Bohumín, Kopytov, Šunychl, Záblatí, Petřvald, Poremba, Rychvald, Lazy, Dombrová, Orlová, Ratimov, Dolní, Horní a Prostřední Suchá, Bártovice, Šenov, Šumberk, Karvín a Svinov. Veškeré tyto obce práve vyjmenované účastní se spojené správy ve zřízeném úřadě tím způsobem, že tam vysílají své delegáty a sice vždy na 5000 obyvatel nejméně jednoho zástupce. Kde jest v obci méně obyvatel, posílají obce po jednom delegátu.

Úřad ten řídí a spravuje 18ti členný výbor, jehož předsedu a místopředsedu jmenuje vláda. Kompetence, příslušnost a působnost tohoto úřadu jest dvojí: jednak vlastní, obstarává totiž veškeré záležitosti, které vyřizovaly obce k jeho obvodu náležející ve vlastním oboru působnosti, vyjma správu obecního jmění, záležitosti, vztahující se na členství v obecním svazku, správu školskou a policii stavební.

Pokud se týče stavební policie, jest oprávněn úřad spojené správy činiti dotyčné projekty ve smyslu platného stavebního řádu. Zároveň jest oprávněn, převzíti správu ústavů a zařízení, které obce jeho obvodu při obstarávání úkolů shora vytčených vybudovaly.

Vedle toho má druhou působnost, jaksi přenesenou, kde mohou nejvyšší úřady státní správy na základě zmocnění jim daného svěřovati úřadu tomu této společné správy obstarávání jiných záležitostí, jmenovitě těch, které spojeny jsou s průvozem a vývozem právě v kraji, který je tak eminentně hospodářsky důležitý a podruhé mají právo, urovnávati spory pracovní, řešiti otázky týkající se nezaměstnanosti, krátce otázky souvisící s nerušeným chodem závodů v krajinách těch. Tuto přenesenou působnost mohou nejvyšší úřady stání správy této korporaci přenésti. Místní příslušnost státních úřadů zůstává nezměněna. Pokud se týče nákladů, stanoví se nařízením v § 7. zvláštní klíč. Dohled nad úřadem spojené správy vykonává ministerstvo vnitra prostřednictvím příslušných zemských vlád.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP