Úterý 27. května 1919

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)

Námitek není.

Kdo souhlasí s §em 1., a sice s textovou změnou, že místo slova "zrušuje se" má býti "mění se", s § 2. a 3., jakož i s nadpisem zákona ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina.

Zákon je schválen v prvním čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova k druhému čtení?

Zpravodaj post. dr. Veselý: Nikoli.

Předseda: Není tomu tak.

Budeme hlasovati ve druhém čtení.

Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvním čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina.

Zákon je schválen také ve druhém čtení a tím jest odstavec ten vyřízen.

Přistoupíme k dalšímu odstavci, jímž jest

6. Zpráva výboru finančního o vládním návrhu zákona (tisk č. 966), jímž se mění některá ustanovení zákona o přímých daních osobních ze dne 25. října 1896, č. 220 ř. z., o dani důchodové (tisk č. 1049).

Zpravodajem jest kol. Pilát. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Rudolf Pilát: Veliká finanční vydání naší republiky vyžadují příslušné úhrady. Jedním z prostředků, kterým se má dosíci většího státního příjmu, jest regulování důchodové daně. Úroky z kontokorentních a žírových dobropisů podléhaly až dosud dani důchodové, ale ve skutečnosti nebyly plně obecenstvem přiznávány. Tím způsobem zkrácen byl stát o značný peníz. Podle vládního návrhu má se tato důchodová daň z kontokorentních úroků vybírati ne u majetníků těchto dobropisů, nýbrž příslušnou daňovou srážku učiní a odvedou přímo peněžní ústavy, resp. bankovní firmy, úroky tyto vyplácející.

Odchylkou od zákona z r. 1896 má býti, že bude se zdaňovati celková výše úroků aktivních a nikoliv jen rozdíl mezi úrokem, vyplývajícím z jednotlivých dlužných položek a dobropisů běžného účtu. Tím způsobem důchodová daň nabude povahy daně z obratu. Pro správné odvádění daně bude potřebí jistých kontrolních opatření, jak tomu jest při dani z obratu cenných papírů, při uherské dani z kontokorentních úrokův, při německé dani při obratu peněz, loňského roku zavedené.

Navrhovaná změna zákona byla v zásadě přijata loňského roku bývalou poslaneckou sněmovnou, jakož i finanční komisí panské sněmovny. Zákonem ze dne 6. února 1919, č. 149, stát. zák. byla tato daň zavedena v něm. Rakousku.

Finanční výbor navrhuje:

Národní shromáždění, račiž uděliti přiložené osnově zákona ve znění, přijatém finančním výborem, ústavní sankci. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen; debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Hlasovati budeme o celém zákoně i o jeho nadpisu najednou. Obsahuje pouze dva články. Námitek proti tomu není. (Nebylo.)

Kdo souhlasí s čl. 1. a 2., jakož i s nadpisem zákona a úvodní jeho formulí podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Článek 1. a 2., jakož i nadpis zákona a úvodní formule jsou schváleny podle zprávy výborové.

Přeje si pan zpravodaj slovo ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. Pilát: Nemám žádné textové změny.

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, zákon je schválen také ve čtení druhém a tím tento odstavec denního pořádku je vyřízen. Přistoupíme k dalšímu, jímž je

7. Zpráva výboru finančního o vládním návrhu zákona (tisk čís. 963) o poplatku z cizozemských cenných papírů jakož i z obchodování cizozemskými právními subjekty (tisk číslo 1050).

Zpravodajem je pan kol. Pilát. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Rudolf Pilát: Utvořením Česko-slovenského státu nastal mezi naší republikou a celým územím bývalého Rakousko-Uherska nový poměr, ze kterého vyplývá potřeba změny celé řady nynějších zákonů. Tím, že toto území bývalé monarchie stalo se vůči naší republice cizinou, dlužno též pozměniti resp. doplniti zákony z r. 1889 č. 32 ř. z. a zákon z r. 1892 č. 171 ř. z.

Rakouský zákon ze dne 28./3. 1889 a uherský zákon ze dne 21./4. 1889 týká se závěry losů. Zahraniční losy, obíhající v oblasti bývalého Rakousko-Uherska, byly podle tohoto zákona svého času okolkovány a dovoz nových losů byl zapověděn. Dodatečné okolkování nebylo již dovoleno a výjimka učiněna jen u tureckých losů, které po falešném kolkování byly zvláštní komisí finančního ministerstva opatřeny novým červeným razítkem, a tím dáno nové dodatečné povolení, aby tyto losy směly kolovati. Změna tohoto zákona děje se zvláštní osnovou.

Zákon ze dne 18. září 1892 týkal se okolkování cizozemských papírů do území bývalého Rakousko-Uherska dovezených a dále v § 5. a 6. stanoven byl poplatek za dovolení ku provozování obchodů v tuzemsku filiálkám cizozemských akciových společností a společnostem s obmezeným ručením (neb osobám uvedeným v § 6. zák. 1892). Týž zákon týkal se dále poplatků za znamenání papírů cizozemských společností na burse.

Pokud se týče okolkování zahraničních papírů, bude nyní nahrazeno evidenčním poplatkem 1/2%ním podle vl. nař. ze dne 12. března 1919 č. 126 sb. z. a n.

Cenné papíry, neoznačené již nyní podle tohoto vládního nařízení, bude nutno při převezení do tuzemska označiti podle téhož nařízení, aneb (až by nařízení toto bylo zrušeno) podle zákona z r. 1892 a doplniti poplatek podle stupnice III.

Co se týče poplatku za obchodování na území naší republiky tuzemskými filiálkami cizozemských akciových společností, společnostmi s obm. r. (neb osobami, uvedenými v 6. zák. 1882), jakož i poplatku za znamenání papírů cizozemských společností na pražské burse, bude se odváděti podle stupnice II. z celé části jistiny k obchodování v tuzemsku určené.

Tomuto poplatku budou podléhati zejména společnosti bývalého Rakousko-Uherska svými tuzemskými filiálkami, při čemž dlužno počítati, že podobný poplatek stihne i naše filiálky v cizině.

Pro ty společnosti, které mezi tím již byly připuštěny k obchodování v tuzemsku bez zapravení poplatku, stanoví § 3. povinnost ku přihlášce, na níž pak ministerstvo financí příslušný poplatek vyměří.

Zvýšení tohoto poplatku finanční výbor nedoporučuje.

Finanční výbor navrhuje:

Národní shromáždění, račiž uděliti přiložené osnově zákona ve znění přijatém finančním výborem ústavní sankci.

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen. Přistoupíme k hlasování. Poněvadž zákon sám má pouze 4 paragrafy, tedy není příliš obsáhlý, budeme hlasovati o celém zákonu najednou.

Námitek proti tomu není. Kdo souhlasí s § 1., 2., 3. a 4. zákona, jakož i s jeho nadpisem podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen v prvním čtení.

Přeje si pan zpravodaj slovo ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. Pilát: Nikoliv.

Předseda: Není tomu tak.

Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvním čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím jest tento odstavec denního pořadu vyřízen.

Měli bychom přistoupiti k odstavci dalšímu, jímž jest:

8. Zpráva výboru finančního o vládním návrhu zákona (tisk č. 965) o doplňování komisí pro daň z příjmu (tisk č. 1073).

Na žádost pana zpravodaje a sice proto, poněvadž zpráva vytištěná má jistou nesprávnost vážnou a podstatnou, dávám tento odstavec z denního pořadu a učiním jej předmětem jednání v zítřejší schůzi.

Námitek proti tomu není, pokládám to tedy za schváleno.

Přistoupíme k odstavci dalšímu, jímž jest:

9. zpráva výboru státně-zřízeneckého o návrhu člena Národního shromáždění dra Lukavského, dra Bartoška a soudr. (tisk č. 255) na započítání služebních let soudních kancelářských úředníků se středoškolským vzděláním, přijatých do prakse roku 1898 (tisk č. 1048).

Zpravodajem jest pan kolega dr. Lukavský, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Lukavský: Slavné Národní shromáždění!

Výbor státně-zřízenecký předkládá vám zprávu s návrhem na úpravu poměrů služebních určité kategorie státních úředníků, a sice kancelářských úředníků soudních se vzděláním středoškolským. Když byla provedena reforma soudní kancelářské služby v roce 1898, přijato bylo do služeb těchto mnoho absolventů středních škol, z nichž mnozí měli několik let vysokoškolského studia, byli mezi nimi medikové, právníci atd., kteří všichni vstoupili do služeb kanceláří soudních. Očekávali, že bude splněno to, co jim bylo slibováno jednak se strany vyšších úřadů soudních, jednak i novinami úředními, že jim totiž bude zaručen náležitý postup do vyšších hodnostních tříd. Avšak stalo se, že míst bylo systemisováno v Čechách a na Moravě pouze 10, pak po řadu let nebylo žádných míst systemisováno, až teprve v r. 1913 a 1918 bylo celkem míst těch 35. Lidé ti, tak zv. čekatelé, po jednoroční praxi bezplatné sloužili zase bezplatně nebo nastupovali do služby oficiantské a ocitli se v takové situaci, že mnozí z nich sloužili ne 10, nýbrž až 20 let, než dosáhli místa XI. hodnostní třídy. Je to zjev jistě ojedinělý v celé státní službě u nás a bylo to nazváno jedním členem naší vlády ve Vídni, že to je skandál rakouské státní správy. Přirozeno, že tento zjev měl za následek, že se nikdo z absolventů, středoškolských nehlásil do soudní služby kancelářské a dnes vlastně žádných takových čekatelů neexistuje. Tyto ztráty, jež utrpěli příslušníci této kategorie - je jich asi přes 150 - do minulosti, nikdo jim nenahradil, ač to jde do ohromných obnosů. Jde nyní o to, abychom jim nahradili tyto ztráty aspoň do budoucnosti, t. j. aby započítala se jim doba, kterou ztrávili jako praktikanti, oficianti nebo pomocníci, aby aspoň částečně jim bylo nahraženo, co jim nebylo dáno v minulosti.

Praktikanti tito mohou po 6leté služební době přijíti do XI., po 6 letech do X. a mohou dosáhnouti IX. hodnostní třídy. VIII. hodnostní třída je výjimkou při celé této služební kategorii. Nejvýš pravděpodobný celkový náklad činí 65 tisíc korun, je tedy malý a se stanoviska finančního nebylo činěno žádných námitek od vlády.

Státně-zřízenecký výbor tedy žádá, aby Nár. shromáždění schválilo zákon tento, aby soudním kancelářským úředníkům vedoucím, výkonným a kancelářským asistentům skupiny C vpočítala se do lhůt postupu časového i platového ona doba služební, kterou ztrávili ve službě praktikantské, oficiantské nebo pomocnické, při čemž oněm, kteří nastoupili do kancelářské služby soudní r.1898, počítá se praktikantská doba jedním rokem, ostatním třemi roky, při celkovém výpočtu podle ustanovení služební pragmatiky. Toto započtení služební doby jest účinno dnem 1. května 1919.

Dovoluji si doporučiti slavnému Národnímu shromáždění, aby tento zákon schválilo. (Výborně!)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, debata jest skončena. Přistoupíme k hlasování.

Prosím, aby páni zaujali svá místa. Hlasovati budeme o celém zákoně, o nadpisu jeho i úvodní formuli najednou. Obsahuje pouze 3 paragrafy. (Námitky nebyly.)

Námitek není, budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl. Kdo souhlasí s § 1., 2. a 3. zákona ve smyslu zprávy výborové, jakož i s nadpisem a úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Stalo se.)

To je většina, zákon je schválen, § 1., 2., 3., jakož i nadpis a úvodní formule v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova k druhému čtení? (Zpravodaj: Ne!) Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Stalo se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen.

Přistoupíme k dalšímu, a to k

10. zprávě výboru školského o vládním návrhu zákona, (tisk č.902) na prozatímní úpravu studia a státních zkoušek na fakultách věd právních a státních (tisk č. 1033).

Zpravodajem jest pan dr. Budínský, uděluji mu slovo.

Zpravodaj dr. Budínský: Slavné shromáždění!

Studium a zkoušky na fakultách právnických byly v bývalé rakouské monarchii posledně upraveny zákonem z r. 1893. Zákon ten prvním zákonem republiky byl ponechán v platnosti. Již v staré monarchii bylo mnoho psáno a uvažováno o tom, aby studium na právnických fakultách bylo reformováno současně s otázkou reformy veškerého školského učení a studijního řádu. Přirozeno, že tato otázka stala se otázkou i nové republiky a že ve věci té se úsilovně pracuje. Dříve však, než bude možno dosíci jednoty, souhlasu v nazírání na reformu veškerého vysokoškolského učení a při tom také na reformu učení právnického, jest zapotřebí, aby posavadní zákon, který byl prohlášen za platný i pro republiku, byl applikován na změněné poměry. Nejedná se tedy o úpravu, o reformu studia právnického, nýbrž o pouhé přizpůsobení posavadního zákona rakouského našim nynějším poměrům. Jest přirozeno a samozřejmo, že úprava tato nemůže míti ráz jiný než provisorní a sice jen na tu dobu, nežli všeobecnou zákonitou úpravou bude veškeré vysokoškolské studium a zejména také právnické studium upraveno. Školský výbor navrhuje, aby předložená slavnému sněmu osnova byla schválena.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP