Úterý 27. května 1919

Na základě shody tedy navrhuje ústavní výbor, aby přijat byl zákon tak, jak v rukou pánů členů N. S. se nalézá, a sice v § 1., aby za členy a náhradníky zemského výboru pro markrabství moravské nastoupili vládou jmenovaní noví členové a noví náhradníci, a aby nastalo totéž při úmrtí nebo při jinaké ztrátě jejich členství. Návrh zákona praví: "Členové noví za ty, kteří se vzdali nebo ještě vzdají". Ve skutečnosti se vzdali tři zástupcové velkostatku, ale není vyloučeno, že i jiní zástupcové v nejbližší době by se vzdáti mohli a proto ústavní výbor pomýšlel na to, aby bylo možno i za ty, kteří ještě po vydání zákona členství svého pozbudou, povolati nové zástupce. V ústavním výboru rozcházela se mínění jen potud, zdali má při doplnění zemského výboru dle navrhované změny zemské ústavy podle návrhu Karla Vaňka a soudr. stanoveno býti také, kdo tyto nové členy zemského výboru ustanovuje, poněvadž nová volba zemským sněmem moravským možná není a mohlo by se to provésti trojím způsobem: buď, jak z jedné strany navrhováno bylo - jmenováním presidentem republiky, nebo volbou Národního shromáždění, nebo, jak vláda žádala, jmenováním ministra vnitra. Ústavní výbor nesdílel ani jednoho, ani druhého, ani třetího názoru, nýbrž rozhodl, že správným jest, poněvadž se jedná o opatření přechodné, a řekl bych, nouzové, aby tak učinila vláda ve své totalitě a navrhuje tedy, aby došlo celou vládou k jmenovaní členů na doplnění stávajícího zemského výboru. § 2. pak ustanovuje, poněvadž věc sama již dlouho se vleče, aby zákon nabyl účinnosti hned dnem prohlášení a pověřuje se v § 3. výkonem vláda.

Ústavní výbor předkládá tento, dohodou stran vzniklý zákon, váženému Národnímu shromáždění, a žádá, aby jednohlasným usnesením usnadnila doplnění zemského výboru moravského a tím usnadnila správu této nám milé tak země. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím, aby pánové zaujali svá místa. (Děje se.)

Budeme hlasovati, poněvadž zákon sám je malý - pouze 3 paragrafy má - o celém zákoně najednou. Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.) Není jich, tedy budeme hlasovati, jak jsem právě řekl.

Kdo souhlasí s §§ 1., 2., 3., jakož i s nadpisem zákona ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Stalo se.)

To jest většina, §§. 1., 2., 3., jakož i nadpis zákona ve smyslu zprávy výborové jsou schváleny.

Přeje si snad pan zpravodaj k druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. dr. Dolanský: Nikoli.

Předseda: Není tomu tak, přistoupíme k druhému čtení. Kdo hlasuje pro schválení schváleného právě zákona v prvém čtení, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Stalo se.)

To je většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen.

Přistoupíme k dalšímu, jímž jest

4. zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona, kterým se upravuje správa obcí, o jichž sloučení neb o rozloučení se jedná. (Tisk 977.)

Zpravodajem jest pan kol. dr. Meissner, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Meissner: Vážené Národní shromáždění!

Předloha, kterou podává ústavní výbor, jest vlastně doplňkem novely k obecnímu zřízení zákona ze dne 7. února 1919 č. 76. Podle této novely má vláda právo do konce letošního roku, aniž by si vyžádala souhlasu súčastněných obcí anebo jiných samosprávných sborů zákonodárných, slučovati anebo rozlučovati obce. Aby toto slučování anebo rozlučování obcí mohlo býti snadno provedeno, a aby v obcích, které se sloučiti anebo rozloučiti mají, mohly provedeny býti volby, k tomu slouží navrhovaná předloha zákona. V § 1. se vláda zmocňuje, aby v obcích, které zamýšlí sloučiti anebo rozloučiti, jmenovala zvláštní správní komise, které převezmou správu těchto obcí, ať sloučených anebo rozloučených, tedy částí obcí, které budou také pověřeny provedením voleb. Toto ustanovení sleduje účel, aby tyto správy obcí nahradily obecní zastupitelstva, která by již nebyla příslušná pro to, aby připravovala volby a spravovala záležitosti oněch obcí, které mají přestati existovati, tím, že se sloučí nebo rozloučí. Ustanovení § 2. navrhovaného zákona pak sleduje ten cíl, aby v obcích, které se sloučí, při určování podmínek volebního práva, při zjišťování usedlostí čítala se usedlost ve všech obcích, které se sloučí v jedinou obec, jako usedlost jediná. Zda-li toto ustanovení bude míti praktický význam, když ve většině obcí seznamy voličské byly vyloženy a reklamační lhůta již uplynula, jest ovšem otázka jiná.

Zákon ten přichází v tomto směru dle mého skromného názoru poněkud pozdě. V § 3., aby byla vyloučena každá pochybnost, jest vysloveno, že toto ustanovení týká se toliko těch obcí, které se sloučí neb rozloučí podle novely obecních zřízení a nikoliv obcí takových, kde jde o sloučení nebo rozloučení na základě starých obecních zřízení. Ježto jde o zákon sledující účel čistě praktický, o zákon, kterým se doplňuje vlastně obecní zřízení a ježto jde o zákon, jehož rychlé provedení jest samozřejmé, navrhuje ústavní výbor, aby Národní shromáždění zákon schválilo.

Předseda: K slovu se přihlásil pan minist. rada dr. Bobek. Uděluji mu slovo.

Minist. rada dr. Bobek: Vážené Národní shromáždění!

Novelou k obecnímu zřízení z února letošního roku stanoveny byly lehčí podmínky pro slučování nebo rozlučování obcí v území celé naší republiky. Osnova zákona, kterou má nyní čest předložiti ústavní výbor Národnímu shromáždění k projednání, má ulehčiti toto slučování nebo rozlučování pokud jde o záležitosti voleb. Stojíme totiž před eventualitou takovou, že snad za týden nebo za 14 dní budou některé obce sloučeny nebo rozloučeny, avšak následkem ustanovení řádu volebního musely by obce tu obtížnou práci, která spojena jest s reklamacemi voličů a sestavováním seznamů, počíti znovu. Abychom se této práci vyhnuli, odporučuje z toho důvodu ústavní výbor zákon ten, jak vážený pan referent měl čest slavnému Národnímu shromáždění předložiti. Jménem vlády dovoluji si žádati vážené Národní shromáždění právě k tomu účelu, aby ještě dokonaleji ulehčeno bylo starostům řízení záležitostí volebních, aby v § 2. navržené osnovy ústavního výboru dodatečně byla schválena tato věta:

"Vláda má právo naříditi, aby volby v obcích tímto zákonem dotčených, provedly se na základě sdělaných již seznamů volebních, pokud volby se provedou do konce září 1919."

Lhůtu do konce září bylo nutno dáti proto, poněvadž není rozhodnuto, ve kterém okamžiku o podaných žádostech bude rozhodnuto. K vůli informaci vážených pánů poslanců mám čest sděliti, že do dnešního dne podáno bylo ministerstvu vnitra 150 - 180 žádostí za rozloučení obcí. Přesnou cifru nemohu sděliti, poněvadž některé žádosti jsou u místodržitelství a některé u okresních hejtmanství, ale nepřesahují počet 180 žádostí. Za sloučení podáno bylo 50 - 70 žádostí, za změnu hranic podáno pouze 40 žádostí. Právě dnešního dne předkládá se ministerské radě již první souhrn návrhů za sloučení nebo rozloučení a rozumí se, že nelze vyhověti všem žádostem, které byly podány, poněvadž některé žádosti nebyly dostatečně odůvodněny ani věcně, ani těmi poměry jednotlivých osad navzájem a jest patrno, že spíše se jedná o různé záležitosti osobní, které se snad vyřídí, jakmile nová zastupitelstva nastoupí v úřad.

Dovoluji si jménem vlády žádati za schválení dodatku v tom znění, že vláda má právo naříditi, aby volby v obcích, tímto zákonem dotčených, provedly se na základě sdělaných již seznamů volebních, pokud volby se provedou do konce září 1919.

Předseda: Přeje si pan zpravodaj slovo závěrečné?

Zpravodaj posl. Dr. Meissner: Já bych prosil.

Slavné Národní shromáždění! Jako zpravodaj prohlašuji, že s návrhem vlády souhlasím a přejímám tento návrh za svůj. K odůvodnění uvádím toto.

Považuji tento návrh za návrh rázu čistě výminečného. Já bych za normálních poměrů proti takovému návrhu se postavil, neboť odporuje vlastně v podstatě volebnímu právu. Volební právo, volební řád obecní stojí na stanovisku tom, že jest volební právo odvislé toliko od usedlosti nejvýše tři měsíce, počítajíc zpět ode dne vyložení seznamů voličských. Tímto způsobem vlastně usedlost prodlužujeme, neboť seznamy voličské byly z velké části vyloženy v měsíci květnu nebo v dubnu, tak že budou-li se konati volby v některé obci, sloučené aneb rozloučené již v měsíci září, značí to usedlost někdy snad až šestiměsíční. Avšak přípravné řízení jest tak nákladné, sdělávání seznamů voličských vyžadovalo tak velikou práci, vyžadovalo tak velkého aparátu technického, vyžadovalo velkých nákladů, seznamy voličské stojí nejen obec, ale také strany, které žádaly rozmnožené vydání seznamů voličských, takové náklady, že se doporučuje, aby tam, kde řízení přípravné, tedy reklamační řízení již bylo provedeno, nebylo toto řízení opakováno, nýbrž aby seznamy voličské, které jsou již právoplatné, byly vzaty za základ pro volby, které budou konány v nejbližší době.

Proto také souhlasím, aby byla určena lhůta a souhlasím se lhůtou do konce září 1919.

Ovšem, mohla by ještě povstati otázka, zdali snad v zákoně má býti obligatorně nařízeno, že za každých okolností v obcích sloučených aneb rozloučených volby budou provedeny na základě starých seznamů voličských, či zda se to ponechává do rozhodnutí vlády, zda mají býti provedeny, či se má opakovati nové řízení přípravné či reklamační. Souhlasím s tím, aby ustanovení nebylo rázu obligatorního, nýbrž fakultativního, totiž že se to ponechává vládě. My totiž musíme počítati s možností, že budou prováděny volby do Národního shromáždění již v měsíci září, nikoliv teprve až v měsíci říjnu, že události, které se sběhnou v červnu, trošku urychlí běh politických událostí v republice a že přimějí nás k tomu, abychom hleděli, aby volby provedeny byly co nejdříve. Když již nemohou býti provedeny v měsíci červnu, tož aby provedeny byly co nejdříve. A tu pak budou volby vyžadovati zvláštního řízení, budou vyžadovati zvláštních seznamů voličských. Když pak budou sdělány voličské seznamy pro volby do Národního shromáždění, měly-li by se konati volby do Národního shromáždění v měsíci září nebo nejdéle na počátku měsíce října, pak dle mého názoru nemělo by významu, aby při volbách do obecního zastupitelstva v obcích, kde by se konaly také v měsíci září, bylo použito starých voličských seznamů, které by již neodpovídaly snad stavu voličstva v té které obci. Proto souhlasím s tímto zněním vládního návrhu a doporučuji, aby i tento návrh byl přijat. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Debata je ukončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Hlasovati budeme tímto způsobem: nejprve o §u 1., pak o §u 2. a sice ve smyslu zprávy výborové, potom o dodatku, který k tomu podal pan zástupce vlády a který přijal za svůj návrh pan zpravodaj, na to o §§ 3. až 5., jakož i o nadpisu zákona.

Jsou snad nějaké námitky proti tomu? (Nebyly.) Nejsou. Budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s §em 1. zákona ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. § 1. ve smyslu zprávy výborové je schválen.

Kdo souhlasí s §em 2. ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. § 2. ve smyslu zprávy výborové je schválen.

Kdo souhlasí také s dodatečným návrhem p. vládního zástupce, jejž přijal za svůj p. zpravodaj, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Také dodatečný návrh k §u 2. je schválen.

Kdo souhlasí s §em 3., 4. a 5., jakož i s nadpisem zákona ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. §§ 3., 4. a 5., jakož i nadpis zákona jsou schváleny.

Přeje si p. zpravodaj ke druhému čtení slovo?

Zpravodaj posl. dr. Meissner: Nemám ničeho.

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvním čtení také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen.

Přistupujeme k dalšímu odstavci, jímž jest

5. zpráva výboru finančního o vládním návrhu zákona (tisk č. 961), kterým se mění licenční poplatek z dovezeného tabáku a tabákových tovarů (tisk č. 1034).

Zpravodajem jest pan kolega dr. Veselý, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Veselý: Vážené Národní shromáždění!

Licenční poplatek pro dovoz cizozemských doutníků byl stanoven zákonem z 23. ledna 1918. Od té doby však cena tuzemských doutníků, domácích výrobků, byla od 1. ledna 1919 zdražena, zvýšena o 50 %. Tím nastal jakýsi nepoměr mezi cenou doutníků domácí výroby a doutníků cizozemských. Bylo by nebezpečí, že doutníky cizozemské, tedy přivezené výrobky cizí, budou u nás prodávány levněji, než výrobky domácí. Vláda, aby předešla nesrovnalostem, které by z tohoto nepoměru vzešly, snaží se, aby také přiměřeně upravením licenčních poplatků z dovozu cizozemských doutníků byla cena cizozemských doutníků tak upravena, aby snesly konkurenci domácí výrobky s nimi. Proto vláda navrhuje, aby také licenční poplatek pro dovoz cizozemských doutníků byl o 50 % zvýšen tak, aby poměr mezi cenou doutníků cizozemských a domácích byl udržen ve stejném asi rozsahu, jako byl dříve.

Finanční výbor má tento návrh vládní za odůvodněný a správný, poněvadž cizozemské doutníky jsou hlavně předmětem spotřeby luxusní, nejsou předmětem spotřeby lidové a na požitky luxusní možno uložiti zvýšený poplatek státní.

Kromě toho záleží vládě na tom, aby výroba domácí byla podporována a aby konsum domácích tovarů netrpěl nezřízenou konkurencí cizích tovarů.

Proto si dovolujeme doporučovati jménem finančního výboru, aby Národním shromážděním návrh zákona, jak vláda jej předložila, byl schválen. Finanční výbor navrhuje pouze, aby v §u 1. odst. druhý místo slov "zrušuje se" byla dána slova "mění se". S těmito změnami navrhuje finanční výbor, aby předloha vládní byla schválena. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Hlasovati budeme, poněvadž zákon sám jest obsahem nepříliš velký - má 3 paragrafy - a žádných pozměňovacích návrhů nebylo podáno, o celém zákonu najednou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP