V Brně již nyní
se nedostává okrouhle 3.000 bytů a jak teprve
bude po prázdninách, až tam bude zřízena
universita, vysoká škola zemědělská
a zvěrolékařská a od 1. listopadu
též nejvyšší soud? Dle velmi střízlivého
odhadu zvýší se tím potřeba bytů
nejméně o 2.000, neboť nutno počítati
nejen se sbory profesorskými a úřednickými,
nýbrž i s legiemi zřízenců a
tisíci studentů, takže Brno bude potřebovati
v několika málo měsících na
5.000 bytů, aby mohlo uspokojiti nejnutnější
potřebu svého obyvatelstva.
V Olomouci možno odhadnouti
počet scházejících bytů na
700. Nedostatkem jejich trpí zejména úředníci
a zřízenci.
Ve Znojmě jsou bytové
poměry katastrofální. Chudina tísní
se v bytech, jichž před válkou bylo používáno
mnohdy k docela jiným účelům, než
k obývání. Jsou to místnosti sklepní,
často pravé díry, kde voda se stěn
se řine, kde houba a plesnivina mají své
rodiště. Každá sebe menší
a třeba i nejméně vhodná místnost
jest obydlena a přes to znojemský ubytovací
úřad zaznamenává ještě
146 rodin neubytovaných. Kromě těchto jest
ještě mnoho rodin úřednických,
které doufají, že podaří se jim
nalézti byty dříve cestou soukromou, než
prostřednictvím ubytovacího úřadu.
V četných bytech ubytováno jest až po
3 rodinách. Mnoho rodin železničních
zřízenců bydlí ještě v
nákladních vagonech na dráze, kde vedou život
horší bohémů. Možno říci,
že ve Znojmě jest více než 200 rodin bez
bytů.
V Jihlavě jsou poměry
bytové stejně neudržitelné. Dle výkazu
tamního stavebního úřadu městského
přihlášeno jest 84 rodin středních
vrstev, které nemají bytu a jsou nuceny sdíleti
domácnost buď se svými rodiči nebo příbuznými;
160 železničních zřízenců
marně čeká na přidělení
bytu; 16 rodinám přikázány jsou pouze
provisorní místnosti v budovách, jichž
nemohlo býti použito ani k účelům
ubytovacím pro vojsko. Lze tvrditi, že v Jihlavě
nedostává se okrouhle 270 až 300 bytů
a to zejména menších o dvou pokojích
a kuchyni. Bytové poměry jihlavské chudiny
jsou nejhroznější.
Rodiny požehnané dětmi
obývají po většině jedinou místnost,
které jest používáno za kuchyň
a současně za byt a často i za dílnu.
Mimo tuto úžasnou stěsněnost jsou všechny
tyto byty tak nehygienické, že členové
rodin z obývajících jeden po druhém
propadávají nákaze tuberkulosou.
Z toho, co jsem uvedl, je patrno,
že ve své republice mnoho utrácíme ten
největší kapitál - lidské zdraví.
Zdatný vývoj našeho národa nutně
vyžaduje, aby nynější hrozné bytové
poměry byly co nejrychleji zdolány. Tohoto cíle,
jak jsem už na počátku poznamenal, je možno
dosíci pouze výstavbou nových domů
za nejúčinnější podpory státu.
Dnes přijatý zákon "o stavebním
ruchu" je jedním článkem žádoucí
vládní akce. Bude třeba, aby tato akce byla
dále prováděna a bude nutno použíti
všech vhodných prostředků ke zlacinění
a umožnění staveb. Takovým prostředkem
je též předkládaná vládní
osnova o stavebních úlevách pro největší
4 moravská města. Obsah tohoto zákona jest
v podstatě týž jako obdobného zákona,
přijatého již 15. dubna pro Prahu a okolí,
a budiž mi proto prominuto, jestliže se nebudu zabývat
jednotlivými jeho články. To, co jsem uvedl
o bytových poměrech, stačí, doufám,
k odůvodnění tohoto návrhu.
Proto prosím slavné
Nár. shromáždění, aby předloženou
mu vládní osnovu zákona uzákonilo
a zákon, aby nabyl ihned účinnosti. (Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen.
Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování.
Prosím pány, aby zaujali svá místa.
Nebude-li proti tomu námitek,
dám hlasovati o celém zákoně najednou
již proto, že není k němu učiněno
žádných pozměňovacích
návrhů. (Námitky nebyly.)
Námitek není, tedy
budeme hlasovati o celém zákoně najednou.
Kdo souhlasí se zákonem
o stavebních úlevách, kterým se doplňují,
nebo mění ustanovení některých
paragrafů nynějšího stavebního
řádu pro zemské hlavní město
Brno, pro král. hlav. město Olomouc, pro král.
města Jihlavu a Znojmo a pro jejich místa předměstská,
a to ve smyslu zprávy výborové o všech
článcích, 1. až 5., jakož i o nadpisu
zákona, prosím, aby povstal ze svého místa
(Děje se.)
To je většina. Zákon
je schválen v prvém čtení.
Přeje si pan zpravodaj slova
k druhému čtení?
Zpravodaj posl. inž. Rotnágl:
Ne, děkuji.
Předseda:
Kdo souhlasí s přijatým právě
zákonem ve čtení prvém, také
ve čtení druhém, prosím, aby povstal
ze svého místa.
To je většina, zákon
je schválen také ve čtení druhém
a tím tento odstavec denního pořádku
jest vyčerpán a přistoupíme k dalšímu,
jímž jest:
10. zpráva technického
výboru o vládním návrhu (tisk
č. 1014) na vydání zákona o stavebních
úlevách, kterým se rozšiřuje
platnost zákona ze dne 15. dubna 1919, čís
211 sb. z. a n., týkajícího se stavebních
úlev pro Prahu a okolí, na města Plzeň
a Budějovice (tisk č. 1017).
Uděluji panu zpravodaji inž.
Rotnáglovi slovo.
Zpravodaj posl. inž. Rotnágl:
Slavné Národní shromáždění!
Současně s právě
schválenou osnovou zákona předkládá
technický výbor ještě vládní
návrh zákona o stavebních úlevách
pro město Plzeň a Budějovice.
I pro tento zákon jest podnětem
bytová krise v jmenovaných městech. V Plzni
nedostává se asi 5.000 a v Budějovicích
asi 400 nových bytů; mnohé rodiny jsou nastěhovány
do školních tříd, obchodních
místností, stájí a přístěnků.
Poněvadž též
obsah tohoto zákona je týž, jako u obdobných,
už schválených zákonů, prosím,
aby slavné Národní shromáždění
též tuto osnovu nezměněně uzákonilo.
Předseda
(zvoní): K slovu není nikdo přihlášen.
Přistoupíme k hlasování. Prosím
pány, aby zaujali svá místa. (Děje
se.)
Také o tomto zákonu,
proti němuž nebyly učiněny žádné
pozměňující neb doplňovací
návrhy, budeme hlasovati v celku. Námitky proti
tomu není. (Nebyly.) Kdo souhlasí s právě
doporučeným zákonem o stavebních úlevách
pro Plzeň a Budějovice, prosím, aby povstal.
(Děje se.) To jest většina, zákon
jest v prvním čtení schválen.
Ke druhému čtení nepřeje si pan zpravodaj
slova?
Zpravodaj p. posl. Rotnágl:
Ne.
Předseda:
Budeme hlasovati ve druhém čtení. Kdo souhlasí
s přijatým právě zákonem také
ve čtení druhém, prosím, aby povstal.
(Děje se.) To jest většina. Zákon
jest schválen také ve druhém čtení
a tím jest vyřízen také tento odstavec
denního pořadu.
Přerušuji projednávání
denního pořadu a přistoupím nyní
k dokončení debaty o pilném dotazu, týkajícím
se protidrahotní akce.
Předem provedeme, nebude-li
proti tomu námitek, ještě doplňovací
volbu do státně-zřízeneckého
výboru. Námitek proti tomu není. (Nebyly.)
Jest navržen za vystupujícího člena
dra. Černého člen N. S. Smrtka.
Kdo souhlasí s navrženou změnou, prosím,
aby povstal. (Děje se.) To jest většina,
navržená změna jest schválena.
Uděluji slovo k
11. dokončení rozpravy
o naléhavém dotazu člena Národního
shromáždění Bradáče, Brodeckého,
Čuříka, Duly, dra. B. Němce, Špatného
a dra. Veselého na veškerou vládu, zvláště
pány: ministra výživy, ministra vnitra a ministra
spravedlnosti o akci na zmírnění bídy
působením vlády k okamžitému
snížení cen veškerých předmětů
denní potřeby,
p. ministru Švehlovi.
Ministr Švehla: Slavné
Národní shromáždění!
K naléhavému dotazu
členů N. S. Bradáče, Brodeckého,
Čuříka, Duly, dr. B. Němce, Špatného
a dr. Veselého, podanému na veškerou vládu
a sice v ohledu akce směřující ke
zmírnění bídy působením
vlády v tomto směru, dovoluji si podati následující
odpověď:
Od prvního dne, kdy vláda
ujala se správy záležitosti, pokládala
za svou povinnost, aby dvě nejdůležitější
otázky řešila a sice v první řadě,
aby zjednány byly pevné právní řády
v naší republice a za druhé hospodářské
podmínky pro zdravý vývoj státu a
národa. Poněvadž však po rozbití
dřívějšího státu zdědili
jsme zemi vyssátou, desorganisovanou, zbavenou všech
životních prostředků, musili jsme v
první řadě řešiti problém
výživy. Bylo také slavným Národním
shromážděním toto jako první
úkol vládě uloženo. Jest pochopitelno,
že v dobách velké rozechvělosti se přehlíží
často to, co k lepšímu se stalo, a že
neposuzuje se vše klidně, zvláště
to, že věci ty, které jsme převzali,
v mnohých směrech velmi značně se
přeměnily. Proto také používám
rád této příležitosti, abych
mohl aspoň stručně a letmo poukázati
na některé aspoň akce, které se strany
vlády v tomto směru byly učiněny.
K řešení problému
výživy obyvatelstva byly napjaty všechny síly,
a dík intensivní práci uvnitř a zvláště
pomoci, která se strany spojenců byla nám
poskytnuta, podařilo se překonati největší
obtíže; vláda může vysloviti pevnou
důvěru, že za této pomoci i do příští
sklizně lze pokládati naše zásobování
potravinami za zabezpečené.
Mouky a tuků jest dnes u nás
dostatečná zásoba. Příští
měsíc bude přikročeno ke zvýšení
týdenní dávky moučné o 1/4
kg a měsíční dávka tuková
bude zvýšena o 1/4 kg, tedy
1/2 kg měsíčně
na hlavu.
Pokud jde o cukr, bude povolena v
měsíci červnu dvojnásobná dávka
cukru k účelům zavařování
podle zásad, které již při dřívějších
podobných mimořádných přídělech
cukru byly obvyklé.
Vláda obstarala dovoz velikého
množství potravin jednak z amerického úvěru,
a to: přes 10.000 vagonů mouky a obilí a
1500 vagonů masa a tuků, konserv a mléka.
Dále bylo získáno
prostřednictvím kompensací za domácí
výrobky z Jugoslavie: 50 vagonů masa a sádla
za cukr a uhlí,
z Polska: přes 200 vagonů
bramborů a zajištěno jest v nejbližší
době dalších 400 vagonů bramborů
za cukr.
Z Francie za cukr zajištěno
jest pro dovoz: 800 vagonů rýže, 500 vagonů
čočky a 300 vagonů slaniny.
V Italii pak bylo zakoupeno v poslední
době 50 vagonů masa.
Kromě toho bylo opatřeno
několik vagonů koření.
Nutno konstatovati, že již
organisace dovozu potravin působila ke snížení
cen jejich v obchodě. Vláda však nespokojovala
se s tímto automatickým působením
dovozu, nýbrž přímo vlastními
akcemi ke snížení cen působila.
Ministerstvo vnitra opětnými
oběžníky vydalo pokyny podřízeným
politickým úřadům, aby působily
na kruhy výrobní a obchodní, aby se lidu
dostalo životních potřeb - zejména ze
zásob namnoze ještě skrytých - za ceny
přístupné.
Rovněž také k
docílení rovnoměrnosti cen byly již
v lednu vydány oběžníky politickým
úřadům, jimiž jim bylo uloženo,
aby cestou dohody všech súčastněných
činitelů působily k tomu, aby byly křiklavé
rozpory mezi cenami týchž předmětů
odstraněny a aby podmínky cenové byly jednotně
upraveny.
K zajištění všech
zásob předmětů denní a nutné
potřeby před zatajením a zavlečením,
bylo zakročeno za součinnosti všech interesovaných
kruhů. Dalšími oběžníky
a instrukcemi ministerstva vnitra bylo na energické provádění
všech akcí naléháno a výsledek
činností vysvítá nejlépe z
toho, že v prvém čtvrtletí tohoto roku
bylo podáno od orgánů politické správy
7489 trestních oznámení proti lichvě.
Aby pak organisovaně bylo
čeleno výstřelkům při tvoření
cen, byt při ministerstvu zásobování
zřízen jen k tomu účelu sloužící
zvláštní úřad pro potírání
lichvy.
Ministerstvo pro zásobování
lidu a ministerstvo spravedlnosti právě nyní
pracuje na jeho řádném vybudování
a rozšíření působnosti úřadu
pro potírání lichvy a to nejen pro působnost
v Praze a v Čechách, ale také na Moravě,
ve Slezsku a na Slovensku.
V poslední době byly
povoleny příslušné obnosy, aby důkladné
vybudování úřadu pro potírání
lichvy bylo co nejrychleji provedeno, aby mohl svým úkolům
a povinnostem dostáti. Vedle centrály v Praze má
působiti zvláštní úřad
v Brně, Mor. Ostravě a Bratislavi. Ty také
již podle disposic úřadů v nejbližší
době zahájí svoji činnost. (Posl.
dr. Bouček: Jen aby výběr osob byl spolehlivý!)
Právě výběr osob působí
jisté obtíže a v tom ohledu jsou zde také
instrukce, pokud jde o vybírání, poněvadž
jest zde nebezpečí (Posl. dr. Bouček:
To je to nejdůležitější! Ort byl
v čas avisován!) a to jest onou brzdou, proč
nemůžeme na př. onen počet osob, které
bychom měli nejraději v počtu několika
set, rychle, nýbrž jen postupně a povlovně
doplniti. Tou brzdou jest výběr osob.
Jako ukázku úřadu
pro potírání lichvy uvádím
jen nepatrný, velmi nepatrný zlomek statistiky za
prvé 4 měsíce. Konstatuji znovu, že
jest to jen malý výsek, poněvadž obor
činnosti úřadu pro potírání
lichvy objímá veškeru produkci i veškeru
směnu.
Souhrn oznámení za
tři měsíce obnášel - hotových
oznámení vedle jiných - 1215, prohlídek
skladišť bylo 3513, zabaveno bylo na př. párů
obuvi 91.881, kusů prádla 1527, látek metrů
15.003, cívek nití 13.775 a surové kůže
158.128 kg.
Konstatuji zase znovu, že to
jest jen nepatrný výsek a to při stálém
restringovaném malém počtu sil, který
má úřad stále k disposici.
Vedle tohoto úřadu,
jehož specielním úkolem jest potírání
lichvy a tvoření správné cenové
relace, působí také na regulování
těchto cen velmi značně revisní odbor
ministerstva financí. Ministerstvo financí při
soupisové akci zjišťuje zásoby nejen přímo
tím, že obchodník je přesně oznámí,
ale i přímo tím, že provádí
soupis pojištění zboží a pojištění
dopravního. Při povolení dovozu zkoumají
se ceny a podařilo se na př. při dovozu některých
věcí z Italie, ovoce, atd., velmi značně
snížiti ceny i jiných artiklů, jako
na př. při nákupu přízí
podařilo se snížiti zde v tomto případě
o 25% cenu nákupní. Revisní odbor ministerstva
financí kontroluje každý dovoz cizí
na základě oznámení celních
úřadů, nejen pokud jde o správnost
formální, nýbrž co do nákupních
cen a cen prodejních. Organisace provedena byla tak, že
stále pracuje na 300 odborných sil z různých
odvětví obchodních a průmyslových.
O každém předražování učiní
se hned trestní oznámení. Mimo to kontroluje
se prostřednictvím celních úřadů
revisního odboru dovoz prostředků výživy
a ošacení lidu a tyto zásilky oznamují
se ministerstvu pro zásobování lidu, aby
je dle potřeby zabrati a rozděliti mohlo. Činnost
úřadu pro potírání lichvy,
jakož i revisního odboru ministerstva financí
bude moci nyní ještě intensivněji se
rozvinouti, poněvadž k součinnosti těchto
úřadů povoláni jsou důvěrníci
obyvatelstva a jsou to v prvé řadě sdružené
hospodářské rady, anebo vlastně korporace
na stejných zásadách (Posl. Kouša:
Nemají právní legitimace!), nemají,
ale bude tato otázka upravena. (Posl. Kouša: To
je škoda, že to nebylo dříve!) Doufám,
že tím bude docílena kontrola jak z kruhů
zásobitelských, tak i zejména potřebná
kontrola i samých cen.
Jest pochopitelno, když zabezpečena
byla výživa, aspoň to nejnutnější,
co jsme potřebovali pro sebe do prvních žní,
že vláda považovala a považuje i nyní
a jistě v souhlasu s tazateli za nutné, aby soustředěna
byla pozornost na opatření předmětů
potřebných k ošacení obyvatelstva. V
tomto směru jednak bude zapotřebí, aby zásob,
které byly pohotově v tuzemsku, dostalo se obyvatelstvu,
jednak, aby tyto zásoby, které snad nepatří
na ukojení celé potřeby, doplněny
byly dovozem z ciziny.