Pátek 23. května 1919

V Brně již nyní se nedostává okrouhle 3.000 bytů a jak teprve bude po prázdninách, až tam bude zřízena universita, vysoká škola zemědělská a zvěrolékařská a od 1. listopadu též nejvyšší soud? Dle velmi střízlivého odhadu zvýší se tím potřeba bytů nejméně o 2.000, neboť nutno počítati nejen se sbory profesorskými a úřednickými, nýbrž i s legiemi zřízenců a tisíci studentů, takže Brno bude potřebovati v několika málo měsících na 5.000 bytů, aby mohlo uspokojiti nejnutnější potřebu svého obyvatelstva.

V Olomouci možno odhadnouti počet scházejících bytů na 700. Nedostatkem jejich trpí zejména úředníci a zřízenci.

Ve Znojmě jsou bytové poměry katastrofální. Chudina tísní se v bytech, jichž před válkou bylo používáno mnohdy k docela jiným účelům, než k obývání. Jsou to místnosti sklepní, často pravé díry, kde voda se stěn se řine, kde houba a plesnivina mají své rodiště. Každá sebe menší a třeba i nejméně vhodná místnost jest obydlena a přes to znojemský ubytovací úřad zaznamenává ještě 146 rodin neubytovaných. Kromě těchto jest ještě mnoho rodin úřednických, které doufají, že podaří se jim nalézti byty dříve cestou soukromou, než prostřednictvím ubytovacího úřadu. V četných bytech ubytováno jest až po 3 rodinách. Mnoho rodin železničních zřízenců bydlí ještě v nákladních vagonech na dráze, kde vedou život horší bohémů. Možno říci, že ve Znojmě jest více než 200 rodin bez bytů.

V Jihlavě jsou poměry bytové stejně neudržitelné. Dle výkazu tamního stavebního úřadu městského přihlášeno jest 84 rodin středních vrstev, které nemají bytu a jsou nuceny sdíleti domácnost buď se svými rodiči nebo příbuznými; 160 železničních zřízenců marně čeká na přidělení bytu; 16 rodinám přikázány jsou pouze provisorní místnosti v budovách, jichž nemohlo býti použito ani k účelům ubytovacím pro vojsko. Lze tvrditi, že v Jihlavě nedostává se okrouhle 270 až 300 bytů a to zejména menších o dvou pokojích a kuchyni. Bytové poměry jihlavské chudiny jsou nejhroznější.

Rodiny požehnané dětmi obývají po většině jedinou místnost, které jest používáno za kuchyň a současně za byt a často i za dílnu. Mimo tuto úžasnou stěsněnost jsou všechny tyto byty tak nehygienické, že členové rodin z obývajících jeden po druhém propadávají nákaze tuberkulosou.

Z toho, co jsem uvedl, je patrno, že ve své republice mnoho utrácíme ten největší kapitál - lidské zdraví. Zdatný vývoj našeho národa nutně vyžaduje, aby nynější hrozné bytové poměry byly co nejrychleji zdolány. Tohoto cíle, jak jsem už na počátku poznamenal, je možno dosíci pouze výstavbou nových domů za nejúčinnější podpory státu. Dnes přijatý zákon "o stavebním ruchu" je jedním článkem žádoucí vládní akce. Bude třeba, aby tato akce byla dále prováděna a bude nutno použíti všech vhodných prostředků ke zlacinění a umožnění staveb. Takovým prostředkem je též předkládaná vládní osnova o stavebních úlevách pro největší 4 moravská města. Obsah tohoto zákona jest v podstatě týž jako obdobného zákona, přijatého již 15. dubna pro Prahu a okolí, a budiž mi proto prominuto, jestliže se nebudu zabývat jednotlivými jeho články. To, co jsem uvedl o bytových poměrech, stačí, doufám, k odůvodnění tohoto návrhu.

Proto prosím slavné Nár. shromáždění, aby předloženou mu vládní osnovu zákona uzákonilo a zákon, aby nabyl ihned účinnosti. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa.

Nebude-li proti tomu námitek, dám hlasovati o celém zákoně najednou již proto, že není k němu učiněno žádných pozměňovacích návrhů. (Námitky nebyly.)

Námitek není, tedy budeme hlasovati o celém zákoně najednou.

Kdo souhlasí se zákonem o stavebních úlevách, kterým se doplňují, nebo mění ustanovení některých paragrafů nynějšího stavebního řádu pro zemské hlavní město Brno, pro král. hlav. město Olomouc, pro král. města Jihlavu a Znojmo a pro jejich místa předměstská, a to ve smyslu zprávy výborové o všech článcích, 1. až 5., jakož i o nadpisu zákona, prosím, aby povstal ze svého místa (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova k druhému čtení?

Zpravodaj posl. inž. Rotnágl: Ne, děkuji.

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem ve čtení prvém, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal ze svého místa.

To je většina, zákon je schválen také ve čtení druhém a tím tento odstavec denního pořádku jest vyčerpán a přistoupíme k dalšímu, jímž jest:

10. zpráva technického výboru o vládním návrhu (tisk č. 1014) na vydání zákona o stavebních úlevách, kterým se rozšiřuje platnost zákona ze dne 15. dubna 1919, čís 211 sb. z. a n., týkajícího se stavebních úlev pro Prahu a okolí, na města Plzeň a Budějovice (tisk č. 1017).

Uděluji panu zpravodaji inž. Rotnáglovi slovo.

Zpravodaj posl. inž. Rotnágl: Slavné Národní shromáždění!

Současně s právě schválenou osnovou zákona předkládá technický výbor ještě vládní návrh zákona o stavebních úlevách pro město Plzeň a Budějovice.

I pro tento zákon jest podnětem bytová krise v jmenovaných městech. V Plzni nedostává se asi 5.000 a v Budějovicích asi 400 nových bytů; mnohé rodiny jsou nastěhovány do školních tříd, obchodních místností, stájí a přístěnků.

Poněvadž též obsah tohoto zákona je týž, jako u obdobných, už schválených zákonů, prosím, aby slavné Národní shromáždění též tuto osnovu nezměněně uzákonilo.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Také o tomto zákonu, proti němuž nebyly učiněny žádné pozměňující neb doplňovací návrhy, budeme hlasovati v celku. Námitky proti tomu není. (Nebyly.) Kdo souhlasí s právě doporučeným zákonem o stavebních úlevách pro Plzeň a Budějovice, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, zákon jest v prvním čtení schválen. Ke druhému čtení nepřeje si pan zpravodaj slova?

Zpravodaj p. posl. Rotnágl: Ne.

Předseda: Budeme hlasovati ve druhém čtení. Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím jest vyřízen také tento odstavec denního pořadu.

Přerušuji projednávání denního pořadu a přistoupím nyní k dokončení debaty o pilném dotazu, týkajícím se protidrahotní akce.

Předem provedeme, nebude-li proti tomu námitek, ještě doplňovací volbu do státně-zřízeneckého výboru. Námitek proti tomu není. (Nebyly.) Jest navržen za vystupujícího člena dra. Černého člen N. S. Smrtka. Kdo souhlasí s navrženou změnou, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, navržená změna jest schválena.

Uděluji slovo k

11. dokončení rozpravy o naléhavém dotazu člena Národního shromáždění Bradáče, Brodeckého, Čuříka, Duly, dra. B. Němce, Špatného a dra. Veselého na veškerou vládu, zvláště pány: ministra výživy, ministra vnitra a ministra spravedlnosti o akci na zmírnění bídy působením vlády k okamžitému snížení cen veškerých předmětů denní potřeby, p. ministru Švehlovi.

Ministr Švehla: Slavné Národní shromáždění!

K naléhavému dotazu členů N. S. Bradáče, Brodeckého, Čuříka, Duly, dr. B. Němce, Špatného a dr. Veselého, podanému na veškerou vládu a sice v ohledu akce směřující ke zmírnění bídy působením vlády v tomto směru, dovoluji si podati následující odpověď:

Od prvního dne, kdy vláda ujala se správy záležitosti, pokládala za svou povinnost, aby dvě nejdůležitější otázky řešila a sice v první řadě, aby zjednány byly pevné právní řády v naší republice a za druhé hospodářské podmínky pro zdravý vývoj státu a národa. Poněvadž však po rozbití dřívějšího státu zdědili jsme zemi vyssátou, desorganisovanou, zbavenou všech životních prostředků, musili jsme v první řadě řešiti problém výživy. Bylo také slavným Národním shromážděním toto jako první úkol vládě uloženo. Jest pochopitelno, že v dobách velké rozechvělosti se přehlíží často to, co k lepšímu se stalo, a že neposuzuje se vše klidně, zvláště to, že věci ty, které jsme převzali, v mnohých směrech velmi značně se přeměnily. Proto také používám rád této příležitosti, abych mohl aspoň stručně a letmo poukázati na některé aspoň akce, které se strany vlády v tomto směru byly učiněny.

K řešení problému výživy obyvatelstva byly napjaty všechny síly, a dík intensivní práci uvnitř a zvláště pomoci, která se strany spojenců byla nám poskytnuta, podařilo se překonati největší obtíže; vláda může vysloviti pevnou důvěru, že za této pomoci i do příští sklizně lze pokládati naše zásobování potravinami za zabezpečené.

Mouky a tuků jest dnes u nás dostatečná zásoba. Příští měsíc bude přikročeno ke zvýšení týdenní dávky moučné o 1/4 kg a měsíční dávka tuková bude zvýšena o 1/4 kg, tedy 1/2 kg měsíčně na hlavu.

Pokud jde o cukr, bude povolena v měsíci červnu dvojnásobná dávka cukru k účelům zavařování podle zásad, které již při dřívějších podobných mimořádných přídělech cukru byly obvyklé.

Vláda obstarala dovoz velikého množství potravin jednak z amerického úvěru, a to: přes 10.000 vagonů mouky a obilí a 1500 vagonů masa a tuků, konserv a mléka.

Dále bylo získáno prostřednictvím kompensací za domácí výrobky z Jugoslavie: 50 vagonů masa a sádla za cukr a uhlí,

z Polska: přes 200 vagonů bramborů a zajištěno jest v nejbližší době dalších 400 vagonů bramborů za cukr.

Z Francie za cukr zajištěno jest pro dovoz: 800 vagonů rýže, 500 vagonů čočky a 300 vagonů slaniny.

V Italii pak bylo zakoupeno v poslední době 50 vagonů masa.

Kromě toho bylo opatřeno několik vagonů koření.

Nutno konstatovati, že již organisace dovozu potravin působila ke snížení cen jejich v obchodě. Vláda však nespokojovala se s tímto automatickým působením dovozu, nýbrž přímo vlastními akcemi ke snížení cen působila.

Ministerstvo vnitra opětnými oběžníky vydalo pokyny podřízeným politickým úřadům, aby působily na kruhy výrobní a obchodní, aby se lidu dostalo životních potřeb - zejména ze zásob namnoze ještě skrytých - za ceny přístupné.

Rovněž také k docílení rovnoměrnosti cen byly již v lednu vydány oběžníky politickým úřadům, jimiž jim bylo uloženo, aby cestou dohody všech súčastněných činitelů působily k tomu, aby byly křiklavé rozpory mezi cenami týchž předmětů odstraněny a aby podmínky cenové byly jednotně upraveny.

K zajištění všech zásob předmětů denní a nutné potřeby před zatajením a zavlečením, bylo zakročeno za součinnosti všech interesovaných kruhů. Dalšími oběžníky a instrukcemi ministerstva vnitra bylo na energické provádění všech akcí naléháno a výsledek činností vysvítá nejlépe z toho, že v prvém čtvrtletí tohoto roku bylo podáno od orgánů politické správy 7489 trestních oznámení proti lichvě.

Aby pak organisovaně bylo čeleno výstřelkům při tvoření cen, byt při ministerstvu zásobování zřízen jen k tomu účelu sloužící zvláštní úřad pro potírání lichvy.

Ministerstvo pro zásobování lidu a ministerstvo spravedlnosti právě nyní pracuje na jeho řádném vybudování a rozšíření působnosti úřadu pro potírání lichvy a to nejen pro působnost v Praze a v Čechách, ale také na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku.

V poslední době byly povoleny příslušné obnosy, aby důkladné vybudování úřadu pro potírání lichvy bylo co nejrychleji provedeno, aby mohl svým úkolům a povinnostem dostáti. Vedle centrály v Praze má působiti zvláštní úřad v Brně, Mor. Ostravě a Bratislavi. Ty také již podle disposic úřadů v nejbližší době zahájí svoji činnost. (Posl. dr. Bouček: Jen aby výběr osob byl spolehlivý!) Právě výběr osob působí jisté obtíže a v tom ohledu jsou zde také instrukce, pokud jde o vybírání, poněvadž jest zde nebezpečí (Posl. dr. Bouček: To je to nejdůležitější! Ort byl v čas avisován!) a to jest onou brzdou, proč nemůžeme na př. onen počet osob, které bychom měli nejraději v počtu několika set, rychle, nýbrž jen postupně a povlovně doplniti. Tou brzdou jest výběr osob.

Jako ukázku úřadu pro potírání lichvy uvádím jen nepatrný, velmi nepatrný zlomek statistiky za prvé 4 měsíce. Konstatuji znovu, že jest to jen malý výsek, poněvadž obor činnosti úřadu pro potírání lichvy objímá veškeru produkci i veškeru směnu.

Souhrn oznámení za tři měsíce obnášel - hotových oznámení vedle jiných - 1215, prohlídek skladišť bylo 3513, zabaveno bylo na př. párů obuvi 91.881, kusů prádla 1527, látek metrů 15.003, cívek nití 13.775 a surové kůže 158.128 kg.

Konstatuji zase znovu, že to jest jen nepatrný výsek a to při stálém restringovaném malém počtu sil, který má úřad stále k disposici.

Vedle tohoto úřadu, jehož specielním úkolem jest potírání lichvy a tvoření správné cenové relace, působí také na regulování těchto cen velmi značně revisní odbor ministerstva financí. Ministerstvo financí při soupisové akci zjišťuje zásoby nejen přímo tím, že obchodník je přesně oznámí, ale i přímo tím, že provádí soupis pojištění zboží a pojištění dopravního. Při povolení dovozu zkoumají se ceny a podařilo se na př. při dovozu některých věcí z Italie, ovoce, atd., velmi značně snížiti ceny i jiných artiklů, jako na př. při nákupu přízí podařilo se snížiti zde v tomto případě o 25% cenu nákupní. Revisní odbor ministerstva financí kontroluje každý dovoz cizí na základě oznámení celních úřadů, nejen pokud jde o správnost formální, nýbrž co do nákupních cen a cen prodejních. Organisace provedena byla tak, že stále pracuje na 300 odborných sil z různých odvětví obchodních a průmyslových. O každém předražování učiní se hned trestní oznámení. Mimo to kontroluje se prostřednictvím celních úřadů revisního odboru dovoz prostředků výživy a ošacení lidu a tyto zásilky oznamují se ministerstvu pro zásobování lidu, aby je dle potřeby zabrati a rozděliti mohlo. Činnost úřadu pro potírání lichvy, jakož i revisního odboru ministerstva financí bude moci nyní ještě intensivněji se rozvinouti, poněvadž k součinnosti těchto úřadů povoláni jsou důvěrníci obyvatelstva a jsou to v prvé řadě sdružené hospodářské rady, anebo vlastně korporace na stejných zásadách (Posl. Kouša: Nemají právní legitimace!), nemají, ale bude tato otázka upravena. (Posl. Kouša: To je škoda, že to nebylo dříve!) Doufám, že tím bude docílena kontrola jak z kruhů zásobitelských, tak i zejména potřebná kontrola i samých cen.

Jest pochopitelno, když zabezpečena byla výživa, aspoň to nejnutnější, co jsme potřebovali pro sebe do prvních žní, že vláda považovala a považuje i nyní a jistě v souhlasu s tazateli za nutné, aby soustředěna byla pozornost na opatření předmětů potřebných k ošacení obyvatelstva. V tomto směru jednak bude zapotřebí, aby zásob, které byly pohotově v tuzemsku, dostalo se obyvatelstvu, jednak, aby tyto zásoby, které snad nepatří na ukojení celé potřeby, doplněny byly dovozem z ciziny.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP