Pátek 23. května 1919

V dalším doporučuji slavnému Národnímu shromáždění, aby návrh zákona, jak byl předložen, laskavě ráčilo schváliti. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Byla mně podána k tomuto odstavci denního pořádku tato

resoluce:

"Vláda se vyzývá, by do organisačního statutu o poválečném úvěru živnostenském pojala ustanovení, dle kterého vyhražuje se žadateli, jehož žádost za poskytnutí úvěru byla zamítnuta, odvolací právo ke komitétu zemskému."

Vilém Votruba, v. r.,

20 podpisů.

Resoluce tato nese dostatečný počet podpisův a je předmětem jednání.

Ke slovu v této věci není nikdo přihlášen. Debata jest skončena. Přeje si pan zpravodaj ještě slova?

Zpravodaj posl. Fischer: Souhlasím úplně s navrženou resolucí, aby byla schválena.

Předseda: Přistoupíme k hlasování. Budeme hlasovati nejprve o čl. I.-VI., jednajících o úvěru a jeho velikosti, podmínkách a záruce, a potom o článcích VIl.-XI., t. j. o výhodách úvěru a ustanovení závěrečná, dále o nadpisu a úvodní formuli. Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.) Nejsou. Budeme hlasovati, jak bylo uvedeno.

Kdo souhlasí s čl. I., II., lII., IV., V. a VI. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, čl. I. až VI. jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s čl. VII., VIII., IX., X. a XI., jakož i s nadpisem zákona a úvodní formulí ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, čl. VlI. až XI., jakož i nadpis zákona a úvodní formule jsou schváleny. Přeje si pan zpravodaj k druhému čtení slova?

Zpravodaj Fischer: Ty opravy, pane presidente!

I. V čl. II. budiž odst. b) změněn takto: "Vdovám a dětem po těchto živnostnících k dalšímu provozování živnosti."

ll. Ve čl. IV. budiž vložen nový (třetí) odstavec: "Nařízením bude ustanoveno, zdali pro obvody měst se zvláštními statuty podíl v záruce, jenž připadá dle všeobecného pravidla odst. 1. lit. c) na okres, přechází na obec, nebo na zemi."

Předseda (zvoní): Přistoupíme k druhému čtení. Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení také v druhém čtení, a sice se změnami, navrženými panem zpravodajem v čl. II., jakož i v čl. IV., prosím, aby povstal ze svého místa. (Děje se.) To jest většina, zákon jest přijat také v druhém čtení se změnami doporučenými panem zpravodajem.

Je zde ještě resoluční návrh. Přeje si pan zpravodaj slova k němu?

Zpravodaj posl. Fischer: Ne.

Předseda: Pan zpravodaj doporučuje jeho přijetí. Kdo souhlasí s návrhem pana zpravodaje, aby byl schválen tento resoluční návrh, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, návrh resoluční je schválen. Tím jest tento odstavec denního pořádku vyčerpán. (Zvoní.)

Přistoupíme k dalšímu odstavci, kterým jest:

7. zpráva výboru právního o vládním návrhu zákona o sestavování seznamu porotců, tisk č. 979. Zpravodajem je pan kol. dr. Matoušek, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Matoušek: Vážené Národní shromáždění!

I tak demokratické zřízení, jako jsou poroty, lidový soud nese na sobě zbytek starého předrevolučního řádu. Census a vyloučení žen jsou zbytky, které nelze dále držeti. Z toho hlediska vychází také vládní návrh, který v podstatě nemění na zákonu o sdělávání seznamů porotčích ze dne 23. května 1873 vlastně ničeho, nechává jej v základní struktuře nedotčen, jen v těchto podstatných bodech uchyluje se a mění dosavadní zřízení, dosavadní sdělávání seznamu porotců.

1. Upouští od systému censového, dle něhož za porotce připuštěn byl jen ten, kdo platil minimální daň. Dle vládního návrhu může býti za porotce povolán každý, kdo umí čísti a psáti, má domovské právo v některé obci státu československého, v obci aspoň rok bydlí a dokonal 35. rok svého věku. Vyloučeny jsou osoby, které berou pro sebe, anebo své rodiny chudinskou podporu a jež neznají jednací řeč porotního soudu.

2. Dle návrhu vlády povolána jest i žena k úřadu porotčímu a dává se ženám proto i místo v komisích, jež sestavují seznamy. Ženy dle vládního návrhu jsou připuštěny pouze do jedné třetiny do lavice porotců, nikoliv úplně.

3. Místo starosty sdělává porotní seznam komise, složená ze starosty a 4 osob k úřadu porotčímu způsobilých, volených obecním zastupitelstvem.

4. Vedle cestovného dává ještě ušlý výdělek a sice těm, kteří jsou živi od mzdy denní nebo týdenní, ostatním, nebydlícím v místě soudu, cestné, za přenocování a stravné.

Zpráva výborová přijala v podstatě vládní návrh, avšak uchýlila se od vládního návrhu v těchto směrech. Vládní návrh stanovil, že lavice porotců může býti obsazena ženami, avšak připouští je jen do jedné třetiny. Právní výbor uvažuje o té věci, řekl, že by to nebylo rozšíření práv ženy, nýbrž že by to znamenalo diskvalifikaci žen, kdyby byly připuštěny do určité výše a určitého počtu a nedáno jí bylo právo, zasedati v porotách vůbec. Tyto námitky, že žena jest citovější, že spíše podléhá výmluvám obhájců, dají se vyvrátiti tím, že má dosti času, že jak obhájce tak veřejný žalobce může odmítnutím způsobiti takovou neb onakou lavici porotčí, a mimo to z důvodů zásadních sluší zamítnouti náhled, že žena je jiná nežli muž; pak tím důvodněji žena má býti připuštěna za soudce, má-li to vůbec býti zřízení demokratické.

Za § 4. připojil právní výbor § 5., v němž dává předsedovi soudu právo, aby osoby, zaměstnané při zemědělství, sprostil úřadu porotčího pro jednotlivá období. Zvláště za nynější doby pokládá právní výbor zemědělství za tak důležité, že i zde vidí odůvodněným, aby povolání za porotce neohrozilo veřejné zásobování.

V § 2., odst. 3., omezil právní výbor nezpůsobilost k úřadu porotce potud, že vyloučil pouze ty, kdož jsou ve vyhledávání nebo ve vyšetřování pro zločin, ježto podle mínění právního výboru jen takové osoby jsou nezpůsobilé k úřadu soudcovskému. Mezi osobami, které nemají k úřadu porotčímu býti povolány, přidal právní výbor v § 3., odst. 5. i ty, kdo jsou zaměstnáni při provozování vodovodů, poněvadž i tyto podniky obstarávají tak důležité zájmy veřejné, že nemohou býti v provozování rušeny. Konečně právní výbor ušlý výdělek nedává pouze dělníkům, nýbrž také živnostníkům, těm nejnižším, kteří jsou zařazení do IV. třídy výdělkové. Právní výbor byl toho náhledu, že takový živnostník jistě trpí újmu na výdělku právě tak, jako dělník.

Tyto změny přijal právní výbor proti znění vládní osnovy, v ostatním připojit se k vládní osnově a já jako referent navrhuji, aby Národní shromáždění této osnově, jak byla přijata právním výborem, dal ústavní schválení.

Předseda: K slovu není nikdo přihlášen. Debata jest skončena. Přistoupíme k hlasování. Žádám pány, aby zaujali svá místa.

Hlasovati budeme tímto způsobem. Poněvadž není podán ani jeden pozměňovací návrh, myslím, že budeme moci hlasovati o zákonu v celku -najednou, - jakož i o nadpisu zákona (Námitky nebyly.) Námitek proti tomu není.

Kdo souhlasí se zákonem o sestavování seznamu porotců dle zprávy výborové a sice s § 1.-28., jakož i nadpisem zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Zpráva výboru právního o vládním návrhu zákona o sestavování seznamu porotců jest schválena v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. dr. Matoušek: Nikoliv.

Předseda: Není tomu tak. Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení, také ve čtení druhém, prosím, by povstal. (Děje se.) To jest většina. Zákon jest schválen také ve druhém čtení.

Tím jest tento odstavec denního pořadu vyčerpán a přistoupíme k dalšímu, jímž jest

8. zpráva technického výboru o vládní osnově zákona (Tisk 912.), kterou se povoluje další náklad na práce nouzové k stavbě silnic. (Tisk 998.)

Zpravodajem jest pan kolega Bečka. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. inž. Bečka: Slavné Národní shromáždění!

Měl jsem tu čest, již prvou polovici tohoto zákona na tomto místě hájiti a zdůvodňovati a trvám, že tehdy uváděné důvody platí plně i pro tuto část. Ráčilo tehdy Národní shromáždění technickému výboru uložiti za úkol, jestliže některé z prací nouzových v zákoně ze 13. března nejsou pojaty v tento, aby dodatečně dožadovat se technický výbor nákladu pro tyto práce tehdy opomenuté. Činím tak tímto návrhem a prosím, byste laskavě návrh tento v plném rozsahu ráčili schváliti. Jest pravda, že v tomto zákoně z 13. března část silnic některých scházela, naproti tomu jest správné, že jiná část silnic, tehdy tam uvedených byla již dokončena, takže ze zákona ze dne 13. března jeví se ušetřený obnos 1,145.634 K, na nové silnice pak dožaduje se vládní osnova zákona dnešního doplatku, resp. celkového nákladu 9,285.720 K, takže by bylo potřeba dnešním rozhodnutím slavného Národního shromáždění schváliti na dokončení staveb silničních obnos 8,140.086 K.

Dále ukázalo se, že zejména ve Slezsku a na Slovensku nejsou stavby, které by byly prováděny tím způsobem, jako se to dělo při stavbách silničních v Čechách a na Moravě. Silnice tyto zahrnuty jsou pod oddílem B. dnešního zákona a vyžadují nákladu 3,910.345 K, tedy pro tento první oddíl těchto staveb dožaduje se vládní osnova nákladu 12,050.431 K.

Tím vyčerpány by byly jaksi stavby, které byly dožadovány, jichž prvá část byla povolena zákonem ze dne 13. března.

Při zavedeném šetření na základě resoluce tehdy slavným Národním shromážděním přijaté, přišlo se k tomu, že tyto stavby nejsou stejnoměrně rozděleny, jak v obvodech pohraničních, tak zejména ve středních Čechách a na Moravě, a že jest potřebí - má-li býti účinku zákona tehdy zavedeného skutečně dosaženo, aby totiž práce nouzové byly rozděleny stejnoměrně a aby tím, pokud možno, odpadly přílišné podpory v nezaměstnanosti, - aby provedeny byly ještě jiné práce. A těchto prací jest celá řada a jest celá řada projektů již hotových i předložených jak před válkou, tak i během doby válečné a pro tyto silnice doporučuje technický výbor, aby bylo taktéž pamatováno na úhradu, aby mohly býti započaty. Dovoluji si ještě připomenouti, že k této položce, která jest dožadována obnosem 15 mil. kor. a zařaděna do § 7. tohoto zákona, jest souhlas ministerstva financí také již docílen a že pan ministr financí nenamítá ničeho, aby tato položka byla taktéž Národním shromážděním schválena. Celkový tento náklad činil by 27,050.431 K a prosím slavné Národní shromáždění, aby z důvodů, které již při prvé části jsou uvedeny a jež nechci opětně opakovat, tuto částku v plném obnosu schválilo. (Výborně!)

Předseda: Ke slovu není přihlášen nikdo. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Hlasovati budeme, poněvadž nebyl podán žádný pozměňovací návrh, o celém zákoně, jakož i o integrující součásti jeho o šesti tabulkách, které k němu jsou přiloženy, najednou. Námitek proti tomu není? (Nebyly.)

Kdo souhlasí s předlohou ve smyslu zprávy výborové a sice s § 1.-9., jakož i s nadpisem zákona a úvodní formulí a se šesti přílohami, tvořícími integrující součást zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Zákon jest schválen v prvním čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj inž. Bečka: V § 3. prosil bych, kdybyste ráčili schváliti textovou změnu a sice aby v druhém oddílu téhož paragrafu,stálo: "...v tom oznámení hned po zahájení prací zemské správě - místo vládě - politické, která zároveň jest zmocněna, aby vykonávala odborný dohled na prováděné práce v každém jednotlivém případu" a aby byla konečná slova: "buď státním nebo zemským technikem" vynechána.

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvním čtení a sice se změnou v § 3. právě teď uvedenou p. zpravodajem, aby místo slova "vládě" bylo uvedeno "správa" a aby vynechán byl poslední řádek § 3., také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen také ve druhém čtení.

Tím je také tento odstavec denního pořádku vyřízen a přistoupíme k odstavci dalšímu, jímž je

9. Zpráva technického výboru o vládním návrhu (tisk č. 913) na vydání zákona o stavebních úlevách, kterým se doplňují nebo mění ustanovení některých paragrafů nynějšího stavebního řádu pro zemské hlavní město Brno, pro král. hlav. město Olomouc, pro král. města Jihlavu a Znojmo a pro jejich místa předměstská, daného zákonem ze dne 16. června 1894, č. 63 z. z., a změněného a doplněného zákonem ze dne 16. června 1914, č. 39 z. z. (tisk č. 1019).

Zpravodajem jest p. kol. Rotnágl. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj inž. Rotnágl: Slavné shromáždění!

Technický výbor projednal a nyní ke schválení předkládá vládní osnovu zákona o stavebních úlevách, kterou se doplňuje, případně mění ustanovení některých paragrafů nyní platného stavebního řádu pro zemské hlavní město Brno, král. hlav. město Olomouc a král. města Znojmo a Jihlavu a jich místa předměstská. Jako obdobným zákonem, schváleným 15. dubna pro Prahu a okolí, tak i tímto zákonem má býti umožňován a podporován stavební ruch ve jmenovaných moravských místech. Konečným cílem jeho jest, aby alespoň částečně byla zmírněna velice krutá nynější bytová nouze.

Zákon o rekvisici bytů i zákon obmezující právo stěhovací nesplnily nadějí do nich kladených. Jsou četné případy, kdy se posléze jmenovaného zákona ani použíti nedá. Či nemá na př. Brno dovoliti, aby německé podniky, které mají své továrny na Moravě, překládaly svá sídla z Vídně do Brna? Vždyť tu jde o značné finanční zájmy města i republiky. A jest možno, aby hlavní město Moravy protestovalo proti zřízení nových státních úřadů, třeba tyto měly značný počet úřednictva a zřízenců? Poznáváme stále jasněji, že veliký problém bytový nutno řešiti rychlou výstavbou nových obytných domů a to za nejúčinnější podpory státu. Dnešní bytové poměry ve větších městech jsou prostě neudržitelny. Dovolte, dámy a pánové, abych ze získaných informací sdělil s vámi alespoň toto:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP