Pátek 23. května 1919

Kdo souhlasí s prvním oddílem osnovy zákona, t. j. s §§ 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13. a 14., prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. První oddíl zákona, §§ 1.-14. jsou schváleny.

Kdo souhlasí s druhým oddílem osnovy zákona podle zprávy výborové, t. j. s §§ 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22., 23., 24. a 25., prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Paragrafy 15. až 25. jsou přijaty.

Kdo souhlasí s třetím oddílem osnovy zákona dle zprávy výborové, to jest s §§ 26.-36., prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Třetí oddíl, §§ 26.-36. jsou schváleny.

Kdo souhlasí se čtvrtým oddílem, a sice s §em 37. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. § 37. je schválen.

Kdo souhlasí s §em 38., a sice s dodatečným návrhem p. zpravodaje, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Také § 38. s dodatečným návrhem p. zpravodaje je schválen.

Kdo souhlasí s §em 39. a 40., jakož i s nadpisem zákona a úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. §§ 39. a 40., jakož i nadpis zákona s úvodní formulí jsou schváleny.

Přeje si p. zpravodaj slovo k druhému čtení?

Zpravodaj posl. Smrtka: Nikoliv.

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení, a sice také s tou změnou v § 38. také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení. (Potlesk.)

Přeje si pan zpravodaj slovo k resoluci?

Zpravodaj posl. Smrtka: K resoluci dovoluji si doporučiti, aby přijato bylo usnesení, že odpověď ministra financí na dotaz posl. Konečného a soudruhů béře se na vědomí.

Předseda: Dám hlasovati nejprve o osmi resolucích, navržených výborem školským v celku a pak o vzetí na vědomí odpovědi pana ministra financí na dotaz posl. Konečného a soudruhů z 41. schůze z 1. dubna. Námitek proti tomu není? (Nebyly.)

Kdo souhlasí s osmi resolučními návrhy, obsaženými ve zprávě výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Resoluční návrhy navržené výborem jsou schváleny.

Kdo souhlasí s tím, aby byla vzata odpověď pana ministra financí ze 41. schůze, dne 1. dubna 1919 konané, na dotaz pana kol. Konečného a soudruhů, na vědomí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Také odpověď p. ministra financí jest vzata tím na vědomí.

Tím tento odstavec denního pořadu jest vyřízen a přistoupíme k dalšímu, jímž jest:

6. zpráva I. výboru živnostenského,

II. výboru právního,

III. výboru finančního o vládním návrhu zákona (tisk č. 855) o úvěru pro živnostníky válkou poškozené (tisk čís. 1010).

Ku projednání tohoto odstavce denního pořadu dostavili se v zastoupení ministerstva obchodu pan sekční chef Dokoupil a p. min. tajemník dr. Hyška.

Uděluji slovo panu zpravodaji kol. Fischerovi.

Zpravodaj posl. Fischer: Vážené shromáždění!

Veliká doba dnešní, kterou prožíváme, stává se mezníkem nových vznětů u všech národů celého světa, a to nejen v ohledu národním a politickém, ale i ve směru hospodářském a sociálním. Jako na počátku minulého století války napoleonské přinesly veliký obrat v dějinném vývoji Evropy, tak zejména nynější ohromný válečný žár světový stal se východiskem nových svobodných ideí, nových poměrů v celém světě.

Uvážíme-li jenom, na jakém vývoji nalézaly se živnosti a řemesla na počátku minulého století, k jaké výši a významu zejména dospěla výroba průmyslová a řemeslná ke konci posledních let válečných, vidíme jasně, že dnešní velký boj za nové myšlenky, za nové uspořádání světa přinese opět značný převrat ve výrobních formách a v hospodářském a sociálním postavení stavu živnostenského.

Ve středních vrstvách živnostenských viděli jsme velikou hospodářskou sílu a na jejich zdaru a povznesení lepší budoucnost národa. Na tomto podkladě sebedůvěry snažili jsme se vybudovat veliký kmen četné rozvětvené rodiny živnostenské v tom předpokladu, že dokonale vzdělaný a dobře situovaný stav střední jest nejlepším základem společnosti a nejjistější zárukou pokoje a pořádku v zemi. K těm, kteří válkou nejvíce utrpěli, náležejí četní příslušníci středního stavu živnostenského a proto jest naší povinností jako zástupců stavu živnostenského, abychom zde veřejně řekli, co živnostnictvo vytrpělo za války, plné běd, útrap a těžkého strádání a abychom veřejnosti připomenuli, co živnostnictvo pro budoucnost naší republiky znamená, co našemu státu přinésti chce, ale abychom také veřejně řekli, co stát vůči živnostnictvu musí splniti.

Všichni ještě úpíme pod vyčerpávajícími následky skoro pětileté války a proto potřebujeme pomoci rychlé, abychom mohli uvésti naše živnosti do pravidelného chodu, aby nám byla dána možnost zaopatřiti si suroviny, stroje a tak přistoupiti konečně k výrobě v našich závodech. Musíme zachrániti živnostenský stav za každou cenu i v zájmu celého státu a proto žádáme od vlády, aby nás v tomto směru vydatněji podporovala, nežli dosud se dálo. Ale musíme také žádati, aby nám se strany úřadů nebyly činěny překážky ve příčině dovozu surovin z ciziny.

Neméně vážnou starostí, která na živnost doléhá, jsou nynější neklidné poměry sociální a konečný jejich vliv na živnosti nelze dnes ani dohlédnouti. Jestliže jsme strádali a hladověli po pět let pro stát, který všechno rozvrátil, možno přece žádati, aby pro náš stát, jenž chce znovu stavěti, přineseny byly také oběti. Dnes není umění organisovati a činiti požadavky. Dnes umění je někde jinde, dnes třeba se tázati, jak daleko smíme jíti s našimi požadavky, abychom neohrozili novou stavbu republiky a neotřásli základem našeho hospodářského života. Musíme jíti jinými cestami. Socialisace jest výroba a ne stávka. Kde není výroby, musí odumříti celý život. Dnešní způsob celého našeho hnutí vede k hospodářskému úpadku a následky pro náš stát jsou nedozírné. Doufáme a pevně věříme, že národ náš je ve svém jádru tak zdravý a tak silný, že dovede v čas odmítnouti nebezpečí, které mu hrozí. Prohlašujeme, že živnostnictvo ochotně se súčastnilo dosud všech sociálních reforem a přineslo plnou měrou veliké oběti, ale žádáme také, aby přihlíželo se k tomu, aby existence jeho byla zachována. Znovuvybudování středních stavů jest povinností všech veřejných činitelů. Tam, kde válečné vlivy tak mimořádnou měrou a s tak mohutnou a pronikavou silou zasahují v osudy a poměry jednotlivce a jeho rodiny, tam nelze postiženého odkazovati docela a jenom na vlastní jeho pomoc, tam nezbytně zakročiti musí celá společnost. Jenom včasné a dostatečně vydatné přípravy mohou zabrániti otřesům a poruchám, které by jinak při přechodu z hospodaření válečného do poměrů normálních byty neodvratny. Kromě toho byla by nesnesitelna myšlenka, že by snad celé řady těch, kdož válkou byli postiženi a snad i celé řady těch z nich, kteří pro národ tolik obětovali, a všechno téměř nasaditi, a kteří se ze služby vojenské domů navrátiti sesláblí, avšak přece jenom s pažemi schopnými práce a výdělku a s vůlí a chutí k užitečné a výdělečné činnosti, že by všichni tito snad odkázáni byli na veřejnou dobročinnost. Jakmile bylo se spřáteliti s dlouhým trváním války a připraviti se tudíž na ohromné škody a nesnaze tím rozsáhlejší a citelnější, ozvaly se ze zúčastněných kruhů odborných důrazné hlasy, žádající, aby v čas pamatováno bylo na pomocnou akci pro živnostnictvo.

Základním účelem této akce je tudíž vzkřísiti zase živnostenskou výrobu a podnikání, zvýšiti výkonnost a výdělečnou způsobilost. Jedná se tudíž v zásadě o pomocnou živnostenskou akci úvěrní.

Otázka poválečného úvěru není nová, neboť luštila se v Německu již po válce německo-francouzské v tom směru, že se dostávalo živnostnictvu hlavně surovin a potřebných strojů. Nejde tu však o opatření obyčejného úvěru, kterého poskytují dosavadní ústavy úvěrní za běžného úroku a za obyčejných podmínek. Bude nutno opatřiti úvěr co možno levný a snadno přístupný tak, aby si jej žadatel mohl opatřiti na základě veřejné pomoci, při němž by nerozhodovaly u toho, jenž úvěr poskytuje, momenty výdělečné, nýbrž snahy všeužitečné.

Vedle těch, jichž živnosti zanikly, anebo byly otřeseny důsledkem války, nekonečná řada živnostníků, kteří utrpěli vůbec poměry válečnými, zejména několik velice četných a vynikajících skupin živností výrobních bylo válkou velmi těžce ve své existenci dotčeno. Jest otázka zásadní, zdali i těm, kteří válkou vůbec utrpěli, třeba by na válečné pole povoláni nebyli, dlužno poskytnouti zvláštní ruky pomocné. Mám za to, že jest nesporno, že i těmto živnostníkům, zasluhují-li zcela zvláštního ohledu, má se poskytnouti úvěru. Dlužno pamatovati ovšem předem na ty nejbližší rodinné příslušníky těch, kdož ve službě válečné padli, nebo zemřeli, tudíž jich pozůstalé vdovy a osiřelé děti, na jichž účet může živnost býti provozována. Budiž předem prohlášeno, že tato péče musí zásadně záležeti v přiměřené, za snadných podmínek a v dostatečné míře poskytované pomocí úvěrní. Běží tudíž v zásadě o pomocnou živnostenskou akci úvěrní, běží o zaopatření a organisaci živnostenského pomocného úvěru poválečného. Možno s opravdovým povděkem konstatovati, že v té příčině není dnes vůbec žádného sporu a že překonáno jest již nezdravé a nevhodné stanovisko darů a podpor, jiných nevrátitelných příspěvků a subvencí, které dříve velmi často byly považovány za nejvhodnější prostředky mimořádných akcí pomocných. Pro nedostatek příslušných fondů nemohou takové nevratitelné příspěvky nebo subvence zpravidla poskytovány býti dostatečnou měrou, za to mívají neblahý vliv po stránce morální. Řádný a sebevědomý řemeslník odmítá takových darů, on žádá jen, aby mu dána byla možnost, zaopatřiti si snadným způsobem levný, dostatečně vydatný úvěr. A toto vědomí závazku úvěrního bude, což nelze rovněž podceňovati, živnostníku účinnou vzpruhou, důraznou a vydatnou pobídkou ku pilné a přičinlivé práci.

Po dlouhém otálení, které již právem budilo netrpělivost v živnostnictvu, přichází vládní návrh zákona o úvěru pro živnostníky do Národního shromáždění. Návrh zákona sám nepodává úplného obrazu pomocné akce úvěrové, jest proto nutno přibrati též organisační statuty, které budou na základě zákona vydány pro jednotlivé země. Se staršími, známými projekty ještě rakouskými, rozchází se vládní návrh v mnohém, zajisté na prospěch věcí. Rakouský stát neupřímně honosil se okázalou štědrostí k živnostnictvu, projevuje ochotu ručiti za 75% úvěrových ztrát, věda velmi dobře, že ve svém zkrachovaném stavu nebude moci dodržeti daného slibu. Náš návrh naproti tomu snižuje podíl státu v zárukách a příplatcích na pouhých 50%, ale rozšiřuje značnou měrou kruh osob súčastněných, zabíraje zejména vedle živnostníků slouživších ve vojště, nebo konajících úkony pro účely válečné, též všechny živnostníky, kteří utrpěli jen nepřímo všeobecnými válečnými poměry; a vedle živnostníků již dříve usedlých, také ty, kdož před válkou byli ještě pomocníky. Jest samozřejmo, že nestačí úvěry výše malicherné, uváží-li se dnešní mimořádné poměry cenové, které pravděpodobně ještě po delší dobu po ukončení války potrvají. Návrhy živnostenského výboru směřují k tomu, aby k uhájení úvěrních potřeb živnostníků válkou postižených přibrána byla veškerá, pro účely toho druhu po ruce jsoucí a již trvající zařízení úvěrní se svými kapitálovými prostředky Z těchto důvodů doporučuje se, aby úvěr pohyboval se do výše 6.000 K, ve případech zvláště pozoruhodných může býti usnesením zemského komitétu povolen úvěr nad obnos 6,000 K. Živnostenský úvěr nemůže býti úvěrem krátkodobým. K jeho zaplacení bude třeba poskytnouti přiměřenou dobu a musí býti také dána možnost pozvolného uplácení. Z těchto důvodů má úvěr býti takto splacen postupně, nejdéle do 11 let. Placení počíná až po uplynutí prvého roku a splátky kapitálové pro další první tři léta mohou býti stanoveny částkami nižšími.

Otázka, odkud mají opatřeny býti kapitálové prostředky, jichž bude třeba ku poskytování živnostenského úvěru poválečného, byla v zásadě zodpověděna v ten rozum, že dlužno o to pracovati, aby k akci ve vhodné formě přibrány byly veškeré, pro účely toho druhu po ruce jsoucí volné kapitály. Potřebný kapitál provozovací nechť poskytnou v první řadě zemské svazy družstev a záložen živnostenských, prostřednictvím záložen místních, občanské záložny a spořitelny, banky a zemský jubilejní úvěrní fond ku podpoře malých živnostníků. Cennou výhodou bylo by konečně získati příspěvek od poštovní spořitelny, která vládne peněžními prostředky mimořádně levnými. Jest zodpověděti otázku, jak uhraditi ztráty, které súčastněným ústavům peněžním vzejdou provozováním obchodů v živnostenském úvěru. Jest samozřejmo, že nemožno uvalovati toto risiko celé na bedra súčastněných činitelů peněžních a nezbývá proto, než postarati se o úhradní opatření mimořádné, to jest, aby risiko ztrátové bylo přiměřeně rozděleno mezi súčastněné činitele. V tomto ohledu navrhuje se následující úhrada: Stát 50%, země 10%, obchodní a živnostenské komory 10%, příslušný okres 10%, obec 10%, ústav úvěr poskytující 10%; na Moravě, kde není okresů, převezme příslušný obnos na sebe země ve výši 20%. Pro Slovensko budou vydány předpisy zvláštní. Sluší zde upozorniti na tu okolnost bezpodmínečného osvobození od exekuce a nebude tudíž jiným věřitelům, zejména věřitelům předválečným, možno na úvěrech těchto v jakémkoli způsobu se hojiti. Tím byla rozřešena velmi důležitá otázka poměrů ku věřitelům ostatním, zejména předválečným, poněvadž musí býti snahou těch, kdož pomocný úvěr poskytují, aby tohoto úvěru bylo použito výlučně ke znovuzřízení a dalšímu provozování živnosti a nikoliv k zaplacení starých dluhů.

Již z povšechného nástinu organisace úvěru vyplývá, že nutno poskytnouti přiměřený vliv na průběh této akce všem činitelům, kteří mají bráti účast na ztrátách, s druhé strany zástupcům oněch činitelů, kteří budou akcí touto pověřeni. Úkolem místních úvěrních komisí živnostenských bude především sorganisovati a pak říditi pomocnou akci v jednotlivých obvodech místních, sebrati potřebný materiál statistický, rozhodovati o žádostech a určovati bližší podmínky platební. Zemská komise pro živnostenský úvěr poválečný skládala by se z přiměřeného počtu zástupců všech činitelů na této akci význačným způsobem súčastněných, tedy státu, zemské správy, obce a okresu, obchodních a živnostenských komor, svazu živnostenských družstev úvěrních, spořitelen, záložen a peněžních ústavů, zemských jednot živnostenských i obchodních.

Zemská úvěrní komise živnostenská bude především pečovati o to, aby akce v obvodu celé země řádně byla organisována, aby tedy zemský obvod vhodně byl rozdělen. Bude dále pečovati, aby z celého obvodu zemského sebrán byl potřebný statistický materiál, úkoly propagační a poučné, zprostředkování mezi místními činiteli a rozhodovati ve veškerých otázkách závodních. Zemská úvěrní komise bude dále pečovati o to, aby peněžní prostředky, takto opatřené, byly řádně a podIe svého určení zužitkovány a rozděleny.

O poválečný úvěr živnostenský může dostatečně postaráno býti prostředky a zařízeními, jež jsou již po ruce, avšak může se to zdařiti jedině sdružením všech súčastněných činitelů ke společné vážné práci, ale ovšem také ke společným obětem. Těchto obětí nesmí se lekati, kdo vůbec vážně chce ujati se věci ve prospěch stavu živnostenského, a tyto oběti nebudou přineseny nadarmo, setká-li se naše práce se žádoucím zdarem.

A to jest zajisté i naším opravdovým a upřímným přáním: pomoci našemu živnostnictvu, jež nesnázemi a trampotami válečnými těžce bylo poškozeno.

K předloženému vládnímu návrhu zákona navrhuji změny v čl. lI. odst. b), který má zníti: "Úvěru může se dostati vdovám a dětem po těchto živnostnících k dalšímu provozování živnosti."

Dále navrhuji k článku IV., vložiti tento nový (třetí) odstavec:

"Nařízením bude ustanoveno, zdali pro obvody měst se zvláštními statuty podíl v záruce, jenž připadá dle všeobecného pravidla odst. I. lit. c) na okres, přechází na obec nebo na zemi."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP