Pátek 23. května 1919

Proti tomu se postavil zástupce ministerstva obchodu, a sice z důvodu, že by snad výrobci stavebních hmot byli poškozeni a ministr sociální péče odvolal tedy dodatečně ustanovení, kterým měly býti stavební hmoty zabrány. Ale myslím, že je přec nutno i lichvaření stavebními hmotami nějakým způsobem čeliti a musíme si býti vědomi, že když ne zákon, musí se nalézti jiný prostředek, aby se stala náprava.

Maximální ceny cihel, které otiskly "Nár. Listy", praví, že se mají prodávati cihly mezi 215 a 546 K, dlaždice mezi 215 a 225 K, tašky mezi 337 a 625 K - vždy za 1000 kusů. Musíme si býti vědomi, že tato cena, ač maximální, ještě znemožňuje rychlejší postup zejména levných bytů, a tu bych chtěl jenom zdůrazniti, že otázka, aby se podniky stavební mohly setkati s příznivým výsledkem, souvisí s otázkou, aby někdo jiný, než soukromníci, stavební hmoty, zejména cihly vyráběl.

Jest zjištěno, že jako s jinými věcmi, lichvaří se stejně i se stavebními hmotami a zvláště i s hmotami, které byly vyrobeny před válkou, ať jsou to cihly, železo či jiné hmoty. Máme zkušenost, že se tyto věci dnes prodávají za ceny vysoké, a tu je nutno, aby i státní orgány a povolaní činitelé, jako ministerstvo veřejných prací, uvažovali, jak této lichvě zabrániti, stejně jako lichvě u šatstva, potravin, jejíž důsledky vidíme dnes na pražských ulicích. Ostatně zjevy, které se staly při stavbě průmyslové školy v Plzni firmou Müler a Kapsa, jsou nejlepší výstrahou, ukazující, jak jest nutný se stanoviska správy státní dohled nad prováděním staveb, zejména veřejných, a mohl bych vypravovati litanie, co my zkusíme jako dělnický spolek ("Humanita"), když stavíme sanatorium v Prvočenici u Jílového, kde firma Štětkova na Vinohradech, ač práci měla zadanou již roku 1906 a opatřila si na ni materiál, i jiným firmám jej prodávala, diktuje nám nyní ceny až o 100% zvýšené a když lichvářské ceny nezaplatíme, prostě práci neprovádí. Jest viděti, že soukromí zbohatlíci - podnikatelé, i když materiál mají, zvyšují ceny a znemožňují tím, aby se mohlo ve stavbách i humanních ústavů pokračovat.

Osnova, kterou sociálně-politický výbor projednal, neuspokojuje jistě ve všem a byla proti ní vznesena již celá řada námitek, výboru jest tato okolnost také dosti dobře známa, ale při obtížích finančních, které stát má, musíme si býti vědomi, že návrh tohoto zákona jest aspoň novým pokusem, aby se se strany státu přispívalo a ulehčovalo stavební podnikání, zejména stavba bytů malých. Prosím v zastoupení výboru, aby osnova tato byla schválena.

Konečně navrhuje výbor tuto resoluci:

"Ministerstvo veřejných prací a obchodu vyzývá se, aby neprodleně zavedlo zkoumání hmot a způsobů stavebních, kterými by se provádění staveb pokud možno ulehčilo a zlevnilo. Zkušební výsledky buďte v zájmu prospěchu všeobecného uveřejňovány."

Prosím v zastoupení výboru, aby i tato resoluce byla schválena.

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena.

Přistoupíme k hlasování.

Hlasovati budeme, poněvadž také při tomto zákoně není podáno žádných pozměňovacích návrhů, o celém zákoně najednou, totiž o všech sedmi jeho paragrafech i nadpisu.

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)

Kdo souhlasí s návrhem zákona ve smyslu správy výborové s paragrafem 1, 2, 3, 4, 5, 6 a 7, jakož i s nadpisem zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Zákon je schválen v prvním čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. Johanis: Nikoli.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem právě v prvním čtení přijatým, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest přijat i ve druhém čtení.

Kdo souhlasí s navrženou resolucí výborovou, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, resoluce je schválena. Tím tento odstavec denního pořádku jest vyčerpán a přistoupíme k dalšímu, jímž jest:

5. Zpráva I. výboru školského, ll. výboru státně-zřízeneckého a Ill. výboru finančního o návrhu členův N. S. Udržala, Bechyně, Smrtky, Housera, Konečného a soudruhů, jakož i o návrhu členů N. S. dra Budínského, dra Lukavského, Nohela (tisk 392) na úpravu hmotných poměrů učitelstva škol obecných a občanských.

Uděluji zpravodaji panu kol. Smrtkovi slovo.

Posl. Smrtka: Vážené Národní shromáždění!

Koho bohové nenáviděli, pedagogem jej učinili. Nevím, měl-li tento výrok starořímského předchůdce učitelského stavu na mysli, jak těžko vštěpovati jest do dětské hlavy prvky vědomostí, nebo to, jak bědné bylo postavení tehdejších pedagogů, kteří byli vybíráni z řad otroků. Klasický výrok ten, bohužel, nepozbyl své platnosti ani v době nynější.

Nebudu Vás, velectění pánové, unavovati líčením situace, v jaké učitelstvo se nalézá. Slova, kterými promlouval přede mnou pan prof. dr. Srdínko o suplentech, jsou nejlepším toho důkazem, jakou situaci mají všichni, kdo jsou povolání k úřadu učitelskému. Jsou-li poměry tak bědné, jak je líčil ve stavu středoškolského učitelstva, jakž teprve bědně to vypadá v řadách učitelstva škol národních!

Dotknu se jen krátce toho, co učitelstvo ze všeho nejtíže a nejtrpčeji neslo, to jest, že po všechnu dobu bylo mezi inteligencí diskvalifikováno tak, že nebylo svými služebními příjmy stavěno ani na roveň úřednictvu s rovnocenným předběžným vzděláním, úřednictvu, které vykonává pouze práce kancelářské. Já sám ocitám se ve velmi pro mne nemilé situaci, že ještě dnes, 7 měsíců po převratu, jsem nucen předstoupiti před Vás, ne abych zde odůvodňoval návrhy, nesoucí se k reformě školství, k reformě výchovy, k reformě vzdělání našeho dorostu, nýbrž že je to zase otázka chlebová.

Návrh, který Vám byl, velectění pánové, předložen, spočívá na zásadách, aby učitelstvo škol národních, učitelstvo škol obecných a občanských bylo svým služebním příjmem postaveno na roveň státnímu úřednictvu s rovnocenným vzděláním. Je to jistě nejskrovnější požadavek, který v této době vůbec mohl býti přednesen, neboť z toho, co zde bylo již pronášeno panem drem Srdínkem a panem kol. Brodeckým, co jsme měli příležitost sledovati při včerejších demonstracích, z toho všeho jde na jevo, že ani to úřednictvo státní není tak situováno, aby jeho služební příjmy odpovídaly potřebám nynější doby.

Nebudu rozbírati ani motivy návrhu školského výboru, ježto nejdůležitější jsou uvedeny ve zprávě, která Vám byla tiskem rozdána. Dotknu se jen některých věcí, které potřebují ještě vyzdvižení a zdůraznění.

Školský výbor měl, pokud se týče upravení příjmů učitelstva, situaci velmi nesnadnou. Již otázka kompetence - jak se pamatujete z debaty, která byla konána dne 1. dubna - tvořila velký kámen úrazu. Proto školský výbor, nemoha a nechtěje praejudikovati budoucí úpravě ústavních poměrů a kompetence zemí, případně krajů, okresů a státu, postavit se na zásadu, aby nový návrh zákona byl vybudován na tom podkladě, na kterém spočívá školství posud, a nedotýkat se práv žádného z dosavadních konkurenčních činitelů. Tím odstraněna byla nejzávažnější námitka, která byla po této stránce činěna a ohrožovala celou otázku, tak že se zdálo, že nebude moci ani k jejímu řešení v tomto shromáždění dojíti. Druhou, těžko řešitelnou otázkou byla právě z této příčiny otázka úhrady. I tu jest mi s povděkem konstatovat, že se podařilo toto úskalí obeplouti a že vláda dala souhlas k tomu, aby se zemím poskytla potřebná záloha z důchodů státních na úhradu zvýšené potřeby.

Učitelstvo dožadovalo se, aby nový zákon byl upraven tak, by služební příjmy státního úřednictva byly prostě applikovány na jeho služební poměry. Ani ta otázka nebyla otázkou nejsnadnější, poněvadž služební poměry učitelstva jsou přece jenom po mnohých stránkách odchylny od služebních poměrů státního úřednictva. Nicméně i tuto otázku podařilo se školskému výboru šťastně rozluštiti tak, že v navržené formě bude zjednán podklad pro to, aby jakákoliv změna, která nastane ve služebních příjmech státního úřednictva, mohla býti prostě applikována na poměry učitelstva škol národních, aniž by bylo třeba o tom se v Národním shromáždění usnášeti. Právě v tom spatřuji a rovněž celý školský výbor a také veškeré učitelstvo tu největší přednost celého navrženého zákona, že učitelstvo bude zhostěno těch nepříjemných a trapných zápasů o vymáhání nové, poměrům přiměřené úpravy příjmů, ježto každá změna, která nastane po této stránce u státních úředníků, vstoupí podle navrženého zákona automaticky v platnost také pro učitelstvo.

Školský výbor, uvažuje o osnově zákona, dospěl k tomu, že vymožeností, kterých těžkými zápasy dosáhlo učitelstvo v jednotlivých zemích našeho státu, musí učitelstvu tomu býti také zachovány. Po té stránce jsou neobyčejně důležitý §§ 13., 37., a 38. navrženého zákona.

Pokud se týče § 13., konstatuji výslovně, že školský výbor byl jedné mysli, že výhody ty mají býti zachovány nejenom těm, kteří jich již až dosud nabyli a užívají, ale že mají býti výslovně zachovány i těm, kdož v úřad učitelský budou nově dosazeni. Výjimka z tohoto ustanovení byla připuštěna toliko v paragrafech, které jsou v osnově zákona taxativně uvedeny. Doslovné znění textu tohoto §u 13. nepřipouští pochybností o tom, z čeho měli značné obavy právě učitelé škol měšťanských. Pravidla pro státní úředníky, jimž učitelstvo škol měšťanských má podle norem platných pro státní úředníky býti postavena na roveň, - jsou to příjmy státních úředníků skupiny B - obsahují ustanovení, že učitelé ti mají býti po prvá 3 léta v XI. hodnostní třídě s příjmem 1600 K. Ale podle dosud platných zákonů zemských má učitel škol měšťanských základní příjem 2.200 K, tedy příjem, který se rovná začátečnímu platu X. třídy hodnostní. Konstatuji to zde výslovně, - aby nebylo pochybností, že tento smysl je výslovně obsažen v ustanovení textu §u 13.

Nemilým nedopatřením stalo se, že v § 38. vypuštěn byl odst. 1. textu zákona, který byl ve školském výboru schválen a má zejména velkou důležitost pro zvláštní učitele náboženství. Odstavec ten zní: "Požíval-li učitel v činné službě vyšších služebních příjmů nebo výhod, než-li které by mu podle předpisů tohoto zákona příslušely, podrží výhody i rozdíl mezi zákonitými dřívějšími a novými úhrnnými požitky jako osobní přídavek do doby, než do vyššího služného (odměny) a jinakých platů postoupí, načež se přídavek o příslušnou částku zmenší až do postupného zániku. To se však nesmí nikterak státi na újmu ostatních ustanovení tohoto zákona". Prosím, vážené shromáždění, abyste vzali tuto opravu na vědomí a dodatečně při schválení zákona ji přijali.

Podotýkám dále výslovně, že článek ll. navrženého zákona obsahuje ustanovení, podle kterého náležejí učitelům všechny příjmy státních úředníků příslušných hodnostních tříd a také všechny jejich výhody. Aby o tom nebylo pochybnosti, konstatuji, že školský výbor výslovně mezi tyto výhody počítá také výhody, kterých požívá úřednictvo na drahách, což má pro školství veliký dosah, jelikož tím bude učitelstvu umožněno, aby mohlo konati cesty, ze kterých zajisté vzejde i prospěch školství.

Těžkou a bolestnou a těžko řešitelnou otázkou byla otázka pensistů, otázka vdov a sirotků z doby před 1. listopadem 1918. Po té stránce bylo vysloveno přání, aby tito pensisté, vdovy a sirotci, požívali těchže výhod, těchže příjmů jako pensisté, vdovy a sirotci na základě nového zákona. Bohužel nemohl školský výbor tento požadavek uplatniti, poněvadž právě zrovnoprávnění se státním úřednictvem nutkalo, aby byly přijaty, i co se těchto osob týče, normy platné pro státní úředníky. A tu, jak pan kol. Brodecký zde konstatoval, jsou poměry tak zvaných staropensistů, vdov a sirotků, z doby před převratem, u státního úřednictva na mnoze ještě trudnější nežli poměry pensistů, vdov a sirotků učitelských. Nicméně přece doufám, že stylisace §. 36 přinese zejména těm, kteří na tom byli nejhůře, značné zlepšení.

Pokládám za nutné u příležitosti této appelovati na vládu, aby prováděcí předpisy k tomuto zákonu byly vydány neodkladně. Bohužel musí si učitelstvo zase stýskati do toho, že po této stránce vždycky pochodilo zle. Vy jste, velectění pánové, odhlasovali 29. ledna zákon, kterým se uděluje učitelstvu drahotní přídavek, a dnes, 23. května, nemá na Moravě tento drahotní přídavek ještě vyplacen! (Hlasy: Slyšte! Jak je to možné?) To byla pomoc, která se měla státi okamžitě z nouze! Takovým způsobem věc praktikována býti nemůže, a proto vidím nutnost žádati, aby se stala taková opatření v prováděcích předpisech a aby nový zákon byl uveden ve skutek co nejdříve. Zdržením výplaty drahotního přídavku na Moravě jest vinna administrativa zemská a jest tím vinen byrokratický systém (Posl. Kadlčák: "Pan referent v zemském výboru!), který může býti snadno opraven, když se zmocní již první instance, aby to, co zákon striktně nařizuje, mohlo býti jimi provedeno.

Žádám tudíž, aby se tak stalo, i pokud se týče zákona, který bude v dnešním shromáždění přijat.

Na konec svého referátu považuji za svou povinnost, konstatovati s povděkem a s plným uznáním, že v poradě předsedů klubů bylo usneseno přijmouti návrh, který se vám předkládá, bez debaty, a že to bylo odůvodněno slovy: "Učitelstvo již nepotřebuje slov, učitelstvo potřebuje skutků." S díkem konstatuji jednomyslnost všech stran v tomto váženém shromáždění, se kterou požadavky učitelstva podporovaly, s povděkem konstatuji, že v školském výboru zástupcové všech politických stran s horlivostí všech požadavků učitelstva se ujímali. Mám za svou povinnost vyzvednouti, že i vláda učinila, seč byla, aby překonány byly obtíže a překážky, o kterých jsem se zmínil, a že vděčím zástupci ministerského předsedy panu ministru Švehlovi za to, že se postaral, aby překážky, které se osnově zákona stavěly v cestu, byly odstraněny, i vděčím za účinnou podporu, které se mi dostalo od pana ministra školství Gustava Habermana. Musím konstatovati, že i pan ministr financí dr. Rašín přes to, že ze své povinnosti kladl značné překážky z důvodů věcných, přenesl se i přes to, jak se k němu zachovala jistá část učitelstva v době, kdy byl žalářován, i přes to, že v době projednávání předložené osnovy byl nešetrně z řad učitelstva napadán a že přes to přese všecko vůči osnově samotné zaujal stanovisko, které splnění tužeb umožnilo. Musím s povděkem konstatovati, že se stalo tentokráte to, čemu při projednávání podobných zákonů u nás není příkladu, že totiž požadavky učitelstva došly ve svém meritu nejen plného uplatnění, ale že učitelstvo dosáhlo všeho, čeho se dožadovalo. Jsem povinen to zde objektivně konstatovati.

Vzhledem k tomu dovoluji si váženému shromáždění doporučiti, abyste odpověď ministra financí na dotaz členů Národního shromáždění kol. Konečného a druhů, která byla předmětem debaty dne 1. dubna, vzali na vědomí.

Nemáme toužebnějšího přání, než aby zákon, který se vám předkládá, splnil tužby, které do něho skládají všichni přátelé naší národní školy, všichni, jimž jde o rozvoj školství a o zvýšení úrovně stavu učitelského. Doufám pevně, že po zdolání obtíží, spojených s nynější drahotou, brzy dostaví se doba, kdy učitelstvo bude se moci věnovati s klidem své práci na roli národní, kde je čekají úkoly velice těžké a zodpovědné. Jsou to úkoly, kterých se dotkl ministerský předseda pan dr. Kramář, když mluvil o tom, že nás čeká veliký úkol, napravovati morální úhony způsobené válkou, a já k tomu dodávám: že učitelstvu připadá ještě úkol také přivésti obrodu pokud se týče vyproštění z toho všeho, co nám jako neblahé dědictví zůstalo z éry habsburské. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata jest skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Hlasovati míním dát tímto způsobem. Dám nejprve hlasovati o článku I., Il., III., IV., V., VI., Vll., tedy o úvodu zákona, pak o prvním oddílu zákona, t. j. o ustanoveních všeobecných (§§ 1.-14.). Potom o druhém oddílu, t. j. o pravidelných příjmech učitelstva v činné službě (§§ 15.-25.).

Potom o třetím oddílu, t. j. o výslužném a zaopatřovacích požitcích (§§ 26.-36.).

O čtvrtém oddílu dám hlasovati rozděleně a sice o § 37. zvláště. Potom o § 38., při němž jest učiněn dodatečný návrh pana zpravodaje, a o §§ 39.-40., jakož i nadpisu zákona a úvodní formuli rovněž. Jest proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.) Není tomu tak, budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s článkem I., ll., III., IV., V., VI. a VII. zákona podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Článek I., II., llI., lV., V., Vl., Vll. jsou schváleny.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP