R. 1917 uzákoněna byla
nová pragmatika středoškolská a zaveden
jednotný plat a sice 2.100 K pro veškeré suplenty
a další 10%ní bienálky po 210 K, takže
nejvyšší remunerace, kterou mohl suplent po 6-ti
letech dosáhnouti, činila 2.730 K. Když to
přepočítáme na denní plat,
vidíme, že suplent začátečník
měl denního platu 5 K 75 h a po 6-ti letech 7 K
48 h. Drahotní přídavky za války dostával
suplent ne jako příslušní úředníci
ve třídě Xl., nýbrž jako sluhové,
školníci a výpomocní topiči.
Později se to o něco málo zlepšilo,
ale přece jen rozhodně křivda dále
trvala, která na suplentech byla páchána.
Jaký jest nynější stav odměny
suplentské? Suplenti s plnou povinností profesorů
středoškolských, a těch jest 99%, mají
v prvním a druhým roce denně platu i s drahotním
přídavkem 9 K 7 h, ve třetím a čtvrtém
roce 9 K 64 h, v pátém a šestém roce
10 K 50 h, v sedmém a osmém roce 11 K 80 h. Uzná
každý, že s tím obnosem absolutně
nebylo možno vystačiti ani svobodnému, ani
tomu nejskromnějšímu. Nebudeme se tedy diviti,
že stav, do kterého suplenti se dostali během
války, jest přímo katastrofální
a sice jest to ohromná zadluženost, do které
nezaviněně upadli. Mohu slavnému shromáždění
posloužiti některými daty, která byla
sebrána a uvedu předně výlohy suplenta
skromného, žijícího v Plzni a potom
suplenta, žijícího v Praze. V Plzni suplent
v r. 1916, svobodný, měl všeho všudy:
platil za byt nejméně 40 K, za snídaně
20 K, za obědy 90 K, za večeře 90 K; tedy
za nejnutnější potřeby životní
240 K, takže jeho měsíční schodek
byl 60 K. Příliv dělníků do
Škodových závodů a stálé
vzrůstání jejich příjmů
způsobilo v Plzni neslýchané zdražení
všech potřeb. V posledních třech létech
platí i nejskromnější suplent v Plzni
za byt 120 K, počítajíc v to světlo
i topivo, za snídaně 36 K, za obědy 180 K,
za večeře 240 K, tedy celkem 576 K. Počítáme-li,
že suplent má plat 276 až 360 K, vedl takový
stav nutně k zadlužení.
A nyní rozpočet pražského
suplenta. Vezměme výdaje suplenta v Praze, který
nepije, nekouří, nekupuje knih, nechodí do
přednášek, koncertů a divadel, který
jen žije, aby zůstal živ. Platí za laciný
byt 55 K, za světlo 20 K, za topivo 30 K, za snídaně
15 K, za obědy 120 K, za večeře 180 K, za
čištění prádla 50 K, za správky
- nového si nemůže koupiti nic - 20, za čistotu
- mýdlo, koupel atd. - 10 K. Odkud brát peníze
k úhradě? Na to odpovídají doložené
dluhy suplentů, sebrané z jednotlivých měst.
Jen namátkou tato čísla: Na gymnasiu v Ml.
Boleslavi 47.300 K, v Plzni 58.600 K v Slaném 17.500 K,
v Brně 37.600 K, na Vinohradské II. reálce
29.200 K, na reálce v Písku 20.600 K, na Il. reálce
v Plzni 15.900 K, na reálce a gymnasiu v Příbrami
49.000 K, na reálce v Táboře 28.400 K, v
Kroměříži 37.300 K. To jsou doklady,
sebrané v poslední době, které ilustrují
ten stav, v jakém suplenti žili a do jakého
zadlužení se válkou dostali.
Ale to by nebylo ještě
tak smutné. Horší a dojímavější
data statistická mohu uvésti. Jen dvě takové
velmi smutné ukázky zde uvedu. Jeden týká
se prof. Františka Beneše, frančtináře
a češtináře, který suploval v
Plzni, hladověl, dluhy nechtěl dělat a uskrovňoval
se na nejvyšší míru. Obědval oběd
z kuchyně gážistů, který naprosto
nedostačoval. Prožíval v Plzni těžké
doby, kdy nebylo ničeho, ani chleba. Kolikrát jedl
loupaný oves, hned jak jej koupil, aby aspoň něco
jedl, stěžoval si, že hladem nemá ani
jasno v hlavě a učil při tom své povinné
hodiny. K večeru jídal, měl-li, suchý
chléb, často ani toho neměl, a jak říkal,
byl rád, že našel někdy někde kus
plesnivého k večeři. Zničiv si zdraví,
zemřel r. 1918. Stejný případ uvádí
Věstník českých profesorů v
červnu 1918. Prof. Emil Vogel v Kutné Hoře,
očekávaje po tříleté službě
brzkou definitivu, se oženil, čímž začíná
se u něho tragedie chudého ženatého
suplenta. Definitiva nechala na sebe dlouho čekati. Přišlo
jedno dítko, druhé a na konec světová
válka, a kolega Vogel stále suploval. Byl jmenován
teprve 1. září 1916 učitelem provisorním.
Ale tato pomoc přišla
již pozdě. Jsa churav, potřeboval se varovati
veškeré námahy, ale aby zlepšil hmotný
stav své rodiny, po vysilující práci
ve škole dával četné soukromé
hodiny, kromě toho obstarával nákupy pro
domácnost, podnikaje daleké cesty do vesnic a konec
konců odešel smrtí, možno nazvati, hladem.
Takový stav přirozeně
nemohl déle trvati a proto přišla vláda
naše s návrhem na zlepšení hmotného
postavení suplentů. Leč školský
výbor, který se radil o tomto vládním
návrhu, uznal, že jest absolutně nedostatečný,
protože přídavky, na které přistoupil
pan ministr financí, byly zcela nepatrné a proto
hleděl školský výbor tuto vládní
osnovu zlepšiti. Bohužel musím veřejně
konstatovati, že snaha školského výboru
nebyla v plné míře uznána, tak že
zpráva, kterou zde odůvodňuji, jest již
restringována, restringována ministrem financí
a jak vidíte, v té restrikci jest potom zlepšením
takovým, že vlastně to není ani možno
nazvati nějakým stálejším zlepšením,
na delší dobu, stavu suplentského.
Já nebudu probírati
jednotlivé paragrafy toho zákona navrhovaného,
ale sdělím slavnému shromáždění
jen to, co tímto novým zákonem suplentům
se dává. První rok zkušební dosud
suplenti konali bezplatně. Jak jest to nadále možno,
vysvitne nejlépe z toho, řeknu-li, že v této
době se konají ku př. v Praze státní
zkoušky profesorů středoškolských.
Znám kandidáty, kteří jsou přítomni
těmto zkouškám a nemají prostředků,
navrátivše se většinou teprve z vojny,
ani na živobytí na těch 14 dnů, jsou
úplně bez krejcaru a mnozí o hladu zde po
14 dní, kde se podrobují zkouškám písemným
a ústním, jsou živi. Já znám
příklady, - jmenovati je nemohu a nechci - kde žádají
o sebe menší půjčku denně, že
je musí vytloukati, aby těch 14 dní, co zkoušky
budou trvati, zde v Praze vydrželi. A nyní, až
ty zkoušky udělají, musí podstoupiti
zkušební rok a na ten se jim dá, prosím,
1000 K, kterých dosud neměli, t. j. něco
nového. Tisíc korun na rok! Já jsem mluvil
s nimi, beze všeho se vyjadřovali, že je to zlepšení,
ale že to stačí právě tak na
smrt hladem, poněvadž za 1000 K v příštím
roce nebude moci býti nikdo živ. K tomu potřebuje
skromný svobodný člověk mnohem více,
nejméně 3 až 4 tisíce korun.
V druhém a třetím
roce podáváme tímto zákonem supplentským
na platu, tedy adjutu, denně 27 hal. a na drahotním
přídavku 1 K 05 h, tedy denně 1 K 32 h. Bude
míti tedy na příště v druhém
a třetím roce supplent 10 K 40 h, ve čtvrtém
a pátém roce přidá se jim tímto
zákonem 2 K 06 h, bude míti tedy 11 K 71 h denně.
V šestém a sedmém
roce činí přídavek 1 K 73 h, tedy
denně 12 K 26 h. V osmém roce činí
přídavek na adjutu i přídavek drahotní
95 h denně, bude míti tedy suplent 12 K 81 h platu
a teprve v devátém roce bude činiti přídavek
2 K 85 h, tedy bude míti supplující profesor
14 K 60 h denně.
Tedy v době, kdy obyčejně
hledí založiti svoji domácnost, kdy není
sám, kdy není svoboden, eventuelně je zde
žena a děti, má vystačiti s obnosem
14 K 60 h denně. Uvádím to, vážené
shromáždění, proto, že tu a tam
i zde se proti inteligenci mluví, - ne zde v Národním
shromáždění, ale tu a tam - i proti
těmto suplentům jeví se určitá
zaujatost a říká se, že se učitelům
a profesorům stále přidává.
Musím se přiznati s bolestí, že jsem
dostal také dopis, proč ve školském
výboru pořád jednáme o přídavcích
učitelů a profesorů, že dotyčný
zná ty a ty rodiny, kde jest nadbytek a proč se
těm stavům stále a stále strkají
peníze. Nechci prozraditi, z jaké strany to bylo,
ale velice by to překvapilo, kterého listu čtenářka
se podepsala.
Račte uvážiti,
vážení, jak jiné stavy jsou za práci
placeny. Vezměte písařku, která má
jednoroční, dokonce i půlroční
obchodní školu. Ta dostává měsíčně
dnes 200-350 korun i více. Nezávidím to,
ale uvádím to jen k porovnání. Dále
sděluji, že se mi hlásí důstojníci,
kteří jsou suplenty a na otázku, kdy půjdou
na školu, řekli: "Nemožno, já mám
dnes daleko a daleko jiné příjmy, než
bych měl, kdybych se vrátil na střední
školu." A zase nechci uvádět příklad,
který bych snad záviděl, anebo doklad, který
by měl uváděti výčitku dělnictvu,
ale musím to říci. V Praze má dělník
2 kor. 70 hal. za hodinu a zedník kolem Prahy, i ten nejmladší,
od 18 let, má nejmenší příjem
18-20 korun denně.
Dále bych mohl uváděti
příklady z kollektivní smlouvy se zemědělským
dělnictvem, na příklad kočího
venku, za kterého může býti mladík
18-20letý, jaké ten má příjmy
v deputátu a plat činí měsíčně
500 až 600 korun, kdežto zde suplent podle zákona,
který má býti zlepšením jeho
stavu, po studiu osmi roků na gymnasiu a čtyř
roků na vysoké škole a po zkušebním
roce, tedy ve 24 letech má 10 K 40 h a v devátém
roce, tedy ve 33 letech, má naději, že dosáhne
platu 14 K 60 denně. (Výkřik: Pak nebude
chtít nikdo jit studovat!) To, prosím, nechci
rozváděti, kam to povede. Dokonce jsem četl
v jednom českém listě a slyšel na jedné
schůzi tyto důsledky, ve kterých bylo řečeno:
"Ať nechodí studovat" "Tedy ať
jde za toho kočího", bude tedy musiti jíti
ten druhý za toho profesora, když ten přijde
za kočího jest vyloučeno, že bychom
nepotřebovali profesorů.
Nechci dále zdržovati
Národní shromáždění, protože
bylo usneseno, že předloha bude přijata bez
debaty a ještě celá řada věcí
jest na programu. Řeknu v závěru ještě
jen toto. Celý národ má zájem na tom,
aby učitelstvo i profesorstvo bylo řádně
placeno. My, strana venkovská, máme na tom největší
zájem a sice proto, že svěříme
velké množství dorostu venkovského profesorům
na středních školách a jak můžeme
od nich žádati správnou výchovu v duchu
národa, v duchu vlasteneckém a ve všech předmětech,
když jsou profesoři skutečně tak bídně
placeni a budou ještě dále nedostatečně
placeni!
Podotýkám tedy k tomu,
že tato úprava, vážené shromáždění,
nesmí dlouho trvati. Co nejdříve musí
se přijíti s řádnou úpravou
platů veškerých profesorů na středních
školách. Tak dále by to nešlo, a tu může
pan ministr financí dělati jakékoliv překážky,
tato čísla jej musí přesvědčiti,
že s obnosem 14 K 33tiletý člověk ženatý
s rodinou absolutně v této době živ
býti nemůže.
Ke zprávě školského
výboru připojeny jsou různé resoluce.
Resoluce ty nejsou závazny ještě pro vládu,
ale doufám, že všechna ta přání,
která jsou vyslovena v těch resolucích, vláda
se skutečným pochopením bude prováděti.
My jsme mnohé a mnohé věci musili shrnouti
do resolucí, poněvadž pan ministr financí
nám je do zákona nedovolil vložiti, poněvadž
by to dělalo veliký finanční efekt.
Celá předloha, jak
jest zde, podle vládního návrhu vyžadovala
obnos něco málo přes 3 mil. a podle toho,
jak jsme to ve školském výboru přepracovali,
činí to 3 mil. 850 tisíc, tedy je něco
více o 3/4 mil. větší,
než bylo povolováno vládou.
Já, vážené
shromáždění, vřele doporučuji
celou předlohu zákona k laskavému přijetí,
jakož i všechny resoluce, které jsou připojeny.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata
jest skončena. Přistoupíme k hlasování.
Prosím pány, by zaujali svá místa
(Děje se.)
Hlasovati budeme tímto způsobem:
O celé navržené osnově zákona,
poněvadž nebyl podán žádný
pozměňovací návrh, najednou i s nadpisem
a úvodní formulí, potom o navržených
7 resolucích.
Jest naproti tomu námitka?
(Nebyla.) Není. Povedeme si, jak jsem právě
řekl.
Kdo souhlasí s navrženou
osnovou zákona ve smyslu zprávy výborové,
§§ 1. až 18., s nadpisem a úvodní
formulí, prosím, by povstal. (Děje se.)
To je většina. Zákon jest schválen
v prvém čtení.
Přeje si pan zpravodaj slova
ke druhému čtení?
Zpravodaj posl. dr. Srdínko:
Nikoliv.
Předseda:
Kdo souhlasí s přijatým právě
zákonem v prvém čtení, také
ve čtení druhém, prosím, by
povstal. (Děje se.) To jest většina.
Zákon jest schválen také ve čtení
druhém.
Přeje si pan zpravodaj k
resolucím slova?
Zpravodaj posl. dr. Srdínko:
Nikoliv.
Předseda:
Není tomu tak. Kdo souhlasí se 7 resolucemi ve zprávě
výborové, prosím, by povstal. (Děje
se.) To jest většina. Sedm resolucí navržených
výborem jest schváleno.
Tím tento odstavec pořadu
jest vyčerpán a přistoupíme k dalšímu,
jímž jest
4. zpráva sociálně-politického
výboru o vládním návrhu zákona
(Tisk 847.) o státní podpoře stavebního
ruchu (Tisk 991.). Zpravodajem jest pan kolega Nekvasil.
Poněvadž se omluvil, místo něho bude
referovati pan předseda sociálně-politického
výboru, pan kolega Johanis. Uděluji mu slovo.
Zprav. posl. Johanis: Velevážené
shromáždění!
Osnova zákona, kterou předkládá
vláda ohledně podpory stavebního ruchu, jest
vlastně pokračováním akce, jejímž
úkolem jest, aby se podpořilo stavebnictví,
aby zejména se docílilo většího
počtu malých bytů než jest dosud. Předloha
zákona stanoví, že stát nahradí
rozdíl mezi ročním nákladem na zúrokování
a umořování hypotek a že nahradí
výši toho nákladu, jenž by byl stačil
před válkou.
Za nynější výše
cen stavebních hmot a mezd obnáší, jak
známo, rozdíl mezí nákladem předválečným
a nynějším nejméně čtyři
pětiny. Dnes stojí postavení dělnického
domu se 4 byty o 2 pokojích s kuchyní 80-100.000
K. Připadá tedy na zřízení
1 bytu obnos 25.000 K. Když by stát nahradil - mimo
rozdíl na zúrokování a umořování
- na stavbu domů jen to, co by stavby ty stály před
válkou, připadal by na zřízení
1 bytu obnos 5000 K. Musíme si býti vědomi,
že obnos tento jest značně vysoký a
jest jaksi charakteristické, co bude stát příště
jeden byt o jedné světnici. Při povoleném
5 milionovém obnosu znamená to podporu na zřízení
1000 bytů pro 5000 obyvatel. Tím se bytové
nouzi valně neodpomůže, neboť dnes jenom
v Praze schází bytů pro 2000 obyvatel, mají-li
bydlet snesitelně. Jest proto pochopitelno, jestli vláda
přijde s návrhem, který má podpořiti
stavební ruch, že obnos navrhovaný 5 milionů
korun jest nepatrný a výbor jest si vědom
tohoto nepatrného obnosu, ale důležitým
ustanovením v předloze jest otázka, kde se
povídá, že může býti tento
obnos každoročně opakován, případně
i zvýšen.
Poněvadž je ale jisto,
že k rychlému rozvinutí stavebního ruchu
nestačí tak malá podpora, doporučuje
se, aby těm stavbám, které budou od letošního
listopadu, nebo nejdéle od příštího
února obyvatelny, poskytla se podpora větší,
obnášející aspoň polovici stavebního
nákladu. A aby se mohlo stavěti domků více,
jest žádoucno, aby požádáno bylo
ministerstvo financí o zvýšení podpory
aspoň na 50 milionů korun. Ovšem jako při
všech požadovaných obnosech, které žádáme
na ministerstvu financí, vždy se bude namítati,
že není peněz. Tak také při podpoře
stavebního ruchu musíme si být vědomi,
že ministerstvo financí a ostatní činitelé
státu budou musit uvažovati o otázce, jak získati
peněz na takové úkoly, zejména na
rozšíření stavebního ruchu, což
jest ovšem možno, když se zaberou peníze
těm, kteří za války zbohatli a mají
nadbytek.
Povolená částka
5 milionů korun je určena pro podporu staveb domků
v celém státě, nestačí však
ani ku podpoře stavebního ruchu v Praze a okolí.
Pomozme Praze v bytové nouzi rychle a vydatně, aby
umožněno bylo zdravé bydlení obyvatelstva,
kterého bude stále více a více přibývati,
neboť Praha stala se obchodním a průmyslovým
střediskem celého státu. Některé
průmyslové závody, které z Vídně
stěhují své kanceláře a továrny,
hledají pro spoustu úředníků
a dělníků byty. Poněvadž jich
není, musíme si býti vědomi, že
jistě je to škoda nejen města Prahy, ale i
celého státu, když ani v této věci
nemůže se vyjíti náležitě
vstříc.
Dále se doporučuje,
aby zvlášť bylo podporováno provádění
pokusných staveb dle systémů u nás
dosud neprováděných s použitím
všech hmot, které jsou k disposici. Domnívám
se totiž, že nutno stavěti i bez cihel, když
je o ně taková nouze. Cihel nebude dost ani později,
až začneme prováděti četné
stavby veřejné. Je proto třeba, aby se začlo
stavět i z jiných, dosud u nás málo
užívaných hmot. K tomu je třeba získati
zkušenosti stavěním pokusných domků,
jichž provádění nutno zvlášť
vydatně podporovati.
Ve zprávě sociálněpolitického
výboru je naznačeno, že podporovány
budou jen stavby definitivních budov. Domnívám
se, že pro rychlou odpomoc bytové nouzi bylo by dobře
podporovati i takové stavby, které by sice definitivně
na místě nezůstaly, ale které by stavěny
byly tak důkladně, že by aspoň po 20
roků umožnily zmenšovati bytovou nouzi. Jsem
přesvědčen, že příliv
obyvatelstva do Prahy bude tak značný, že se
mu na dlouhou dobu nedá čeliti normálním
prováděním staveb. Nemyslím při
tom na provádění dřevěných
baráků, nýbrž na rychlé provádění
staveb co nejvíce ulehčených. To je již
věcí techniků. Takovými rychlostavbami,
hlavně v okolí Prahy, vyšli bychom vstříc
i našemu studentstvu, které se tak bouřlivě
a právem dožaduje lepšího bydlení.
Pánové, k této
zprávě bych ještě chtěl dodati,
že ceny stavebních pozemků znemožňují
rychlý a vydatný stavební ruch. Tato otázka
byla ve výboru dosti podrobně zkoumána. Původně
v návrhu vládním bylo navrhováno,
aby měli možnost ti, kteří podnikají
stavby, totiž obce, družstva nebo okresy, aby mohly
také zabrat stavební hmoty, zejména dřevo,
železo, cihly, tašky atd.