Konstatuji dále, že,
když Národní shromáždění
dostalo poselství presidentovo, tedy že toto poselství
nebylo kontrasignováno, nebylo adresováno Národnímu
shromáždění, že nestalo se součástí
ani jednání Národního shromáždění
a nebylo ani vytištěno na papírech Národního
shromáždění, nýbrž že
dostali ho jednotliví členové jako soukromé
osoby od soukromníka. Tehdy stáli jsme před
úkolem, že jsme měli na poselství toto
odpověděti, ač nám oficielně
nebylo sděleno. Zase se dovolávám toho, že
jsem hned v prvé schůzi výboru, zvoleného
k zodpovědění poselství presidentova,
protestoval proti tomu způsobu, že jsem prohlásil
výklad vlády za nesprávný, že
vzhledem k tomu vlastně nemáme ani možností,
abychom na poselství odpověděli, že
jest dříve třeba, aby poselství stalo
se součástí jednání Národního
shromáždění. Tento postup vlády
byl teprve napraven tím, že poselství bylo
jako součást odpovědi rozdáno členům
Národního shromáždění.
Pánové, tento nesprávný
výklad, který vláda dala prozatímní
ústavě, přiměl mne k tomu, že
jsem hned, pravím hned, dávno a dávno před
kritikou pánů ze Státovědecké
společnosti, ještě v prosinci si umínil
a své rozhodnutí také ohlásil, že
podám návrh zákona na změnu prozatímní
ústavy, kterýmžto návrhem by se práva
presidentova přesně vyjádřila asi
obdobně, - nikoliv do všech důsledků
- jako jsou v americké ústavě, aby president
měl právo docházeti do Národního
shromáždění (Hlas: Tak jest!),
podávati iniciativní návrhy, dávati
impuls Národnímu shromáždění,
aby měl právo zváti si vládu k úradán.
Bylo to tehdy, kdy se mělo jednati o volební opravě,
což mne zdrželo od toho, abych předlohu mohl
podati. Jakmile oprava byla skončena, jsem předlohu
podal.
Pak vzešel druhý spor,
jest-li má president právo, svolávati ministerskou
radu, jestli je ministerská rada povinna, zváti
presidenta do každé schůze, anebo je-li president
na to odkázán, kdy ministerská rada to uzná
za účetné a nutné, presidenta vyrozuměti
anebo ho pozvati. Tedy zase věc, která mne vedla
k tomu, že jsem podal návrh zákona, kterým
jednak měly býti odstraněny některé
vady, řekl bych, více stylistického rázu,
prozatímní ústavy a hlavně, kterým
měly býti vytčeny vztahy presidentovy k vládě
a k Národnímu shromáždění,
jak jsou v §§10 a) a 10 b) stylisovány. Právě
tato důležitá práva, která dělají
z presidenta silného, nestala se předmětem
jednání v Státovědecké společností,
nýbrž zvláštním způsobem
hlavně otázka jmenování a odvolávání
ministrů.
A nyní, pánové,
přicházím k otázce, zdali prozatímní
ústava opravdu jest tak diletantská a vědecky
neudržitelná, poněvadž presidentovi republiky
nedala práva jmenovati a propouštěti ministry.
K tomuto názoru mohli pánové přijíti
jedině proto, že neuvažovali celý historický
vývoj, celý původ prozatímní
ústavy. Jednak, jak jsem jíž řekl, tehdejší
president byl mimo hraníce Československé
republiky a nebylo jisto, kdy se vrátí. Jíž
to byl důvod, že nebylo možno, dáti mu
právo jmenovati ministry, poněvadž jinak by
se bylo přihodilo, - spojení tehdy nebylo, - že
jsme tu byli bez ministrů (Hlas: Tak jest!). Pro
případ, dokud president dlí mimo hranice
státu, bylo určeno, že po tu dobu vykonává
jeho práva vláda, která může
pověřiti určitými úkony svého
předsedu. Představte si, pánové, že
došlo ke krisí ministerské, že ministerstvo
se vzdalo, anebo byla vyslovena nedůvěra i ministerskému
předsedovi a nyní on, resp. táž vláda,
která se vzdala, měla nadále vykonávati
práva presidentova, táž vláda měla
by jmenovati novou vládu, nového ministerského
předsedu a ministry! Bylo by to možné? To dle
mého názoru by bylo naprosto absurdní, toto
právo muselo by býti ponecháno Národnímu
shromážděni.
Ale toto právo muselo býti
ponecháno Národnímu shromáždění
i po návratu presidentově z ciziny ještě
z jiných důvodů. Pánové, kteří
kritisují prozatímní ústavu, zapomínají
jednoho: že Národní shromáždění
jest založeno na koalici všech politických stran,
že na tomto systému koaličním jest založen
počet ministrů, vždyť jsem vám
vyložit, že jích bylo ustanoveno původně
14 a k té číslici 17 došlo se jen proto,
poněvadž klíč se nehodil do zámku,
že nejprve bylo stanoveno, kolik které straně
má býti přiznáno ministrů a
tím se došlo k číslicí 17. Ta
číslice 17 jest součást celého
koaličního systému, naše Národní
shromáždění přímo spočívá
na koaličním systému a tím také
vláda, kdyby byla bývala presidentovi dala právo
jmenovati a odvolávati ministry a jmenovati jejich počet,
to by znamenalo, že by mohl president v prvních dobách
politicky choulostivých prostě zasáhnouti
do tohoto klíče a zvrátiti ho, že by
mohl zvrátiti celou koalici, byl by mohl tvořiti
nahodilou většinu, zvětšiti nebo zmenšiti
počet ministrů, byl by mohl změniti poměr
jednotlivých stran ve vládě a mohli bychom
míti velké otřesy politické. To byl
hlavní důvod ponechati Národnímu shromáždění
právo, jmenovati a odvolávati ministry.
Snad mohu si dovoliti ještě
poznámku při této příležitosti,
abych reagoval na jednu z vědeckých výtek,
která nám byla učiněna, a kde se poukazovalo
na francouzskou ústavu, a na to, že podle interpretace
francouzské ústavy přísluší
presidentovi právo, jmenovati a odvolávati ministry
proto, poněvadž mu přísluší
právo jmenovati státní úředníky.
Jest zde citován francouzský
vědec Legon-Duguit na doklad správnosti i pro naše
poměry, že vlastně ministři nejsou ničím
jiným než úředníky a když
sluší presidentovi právo jmenovat úředníky,
tedy mu eo ipso přísluší právo
jmenovati ministry. To jest zase jeden z vědeckých
omylů, neboť naši ministři nejsou úředníky,
oni nemají práva na pensi, nejsou zařazení
do určitých tříd, jsou pouze členy
vlády, volenými Národním shromážděním.
Tak tomu bylo podle prozatímní ústavy. Dnes
ovšem mění se naprosto původní
zákon.
Mám za to, že také
výtka, která byla pronesena, že bychom bylí
podle prozatímní ústavy v situaci málo
závidění hodné, kdyby byla vypukla
krise, jest nesprávná. V Německém
Rakousku znají volbu ministrů i presidenta pouze
v Národním shromáždění.
Všimněte si, že
za všech velkých revolučních dob rozhodoval
zákonodárný sbor, který volil svůj
výkonný orgán vícečlenný,
na př. v obou francouzských revolucích, i
v německé v letech 1848, uvažovali o zvolení
direktoria a jen zvláštní poměry vedly
k tomu, že byla zvolena jediná osoba. To odpovídá
době.
Dnešní ústavní
výbor předkládá vám návrh,
aby prozatímní vláda byla změněna
a aby Národní shromáždění
nemělo více práva voliti ministry, nýbrž
aby bylo přiznáno právo, jmenovati a odvolávati
ministry, presidentovi.
Ustavní výbor šel
ještě dále, než chtěla vláda.
Ustavní výbor navrhuje, aby zrušeno bylo ustanovení,
že jest vláda 17členná. Ustavní
výbor míní, když padá vévoda,
ať padne plášť, anebo opačně.
Když padá důležité právo
Národního shromáždění,
o které se opírá koaliční systém,
voliti vládu, pak ovšem jíž také
není důvodu, abychom setrvati při tom klíčí,
při tom, že vláda musí býti 17členná,
a pak se musí přiznati presidentovi možnost,
aby určil počet ministrů. Bude to jen zdrávo,
když počet ministrů bude restringován,
vyhoví se tím jistě intencím pana
ministra financí, abychom začali šetřiti.
Ustavní výbor byl v
jistém rozporu s vládou, pokud jde o právo
Národního shromáždění,
vysloviti nedůvěru jmenovaným ministrům.
Vláda navrhovala, aby Národní shromáždění
mělo právo, vysloviti vládě nedůvěru,
toliko tehdy, když vláda sama dá k tomu popud,
totiž když vláda položí otázku
důvěry tak, že by to bylo závislo výhradně
od vůle vlády zdali vyžádá si
od Národního shromáždění,
zdali jí ještě věří čili
nic.
My naproti tomu setrvali jsme na
stanovisku, že Národní shromáždění
má míti právo, vysloviti důvěru
i nedůvěru i tehdy, když vláda nedá
k tomu popudu, nýbrž z vlastní iniciativy.
Mezi námi a vládou
povstal ještě rozpor další. My jsme se
usnesli v původním návrhu, který byl
již rozdán mezi pány členy Národního
shromáždění, že Národní
shromáždění má míti právo,
vysloviti nedůvěru nejen celé vládě,
nýbrž i jednotlivým členům její.
(Hlasy: Zcela správně!) Vláda se proti
tomu postavila.
Dovoluji si poukázati na to,
že podle článku 6. francouzské ústavy
jest možno, týká-li se interpelace toliko činnosti
jediného ministra, aby sněmovna vyslovila nedůvěru
tomu jedinému členu vlády. Podle článku
76. návrhu německo-říšské
ústavy jest povinen jednotlivý ministr odstoupiti,
když mu sněmovna vysloví nedůvěru.
Naše vláda má
za to, že kabinet jest solidární, že jeden
ministr ručí za všechny, že všichni
ručí rukou společnou a nerozdílnou
za všechny dobré i špatné věci,
že tedy jest naprosto nemožno, aby se vyslovila nedůvěra
toliko jedinému ministru.
Ústavní výbor
většinou hlasů tomuto stanovisku vlády
vyhověl, vycházeje z názoru, že zákonodárný
sbor má dosti možností, není-li spokojen
s jednotlivým ministrem, tomuto vysloviti svou nelibost
a nedůvěru, že k tomu není třeba
zvláštního ustanovení v ústavě.
Ještě tu byla jedna sporná
otázka, která se týkala pravomoci presidenta,
totiž otázka veta. Pánové, podotýkám,
že právo veta proti zákonným usnesením
v Národním shromáždění
příslušelo již podle prozatímní
ústavy a že také toto právo prohlašoval
jeden z pánů kritiků za pouhé právo
čestné, ač jest to jedno z nejdůležitějších
práv presidentových.
Vytýká se prozatímní
ústavě, že jaksi znehodnocuje toto právo
presidentovo, když oproti vetu, proneseném presidentem,
ponechává se Národnímu shromáždění,
aby prostou většinou hlasů setrvalo na svém
původním usnesení, což má za
následek, že usnesení musí býti
prohlášeno jako zákon.
A bylo poukazováno na př.
na americkou ústavu, dle které jest potřebí
k opětnému usnesení 2/3
většiny. Ale pánové zapomínají,
že naproti tomu dle francouzské ústavy stačí
pouhá většina prostá, že tam, vrátí-li
president zákon, nesmí býti pouze projednání
odepřeno. Ústavní výbor nepřistoupil
na požadavek vlády, aby bylo k opětnému
usnesení zákona vraceného neb vetovaného
presidentem, potřebí 2/3 většiny,
uznal však, že to nemůže býti ponecháno
nahodilé presenci a žádá proto, aby
k opětnému usnesení bylo třeba kvalifikované
presence, t. j. presence nadpoloviční, aby byla
dána záruka, že skutečně zákon
bude podroben důkladné, zralé úvaze.
Jsem, vážené shromáždění,
hotov se svou zprávou a řekl bych jen ještě
na konec svých vývodů, že mám
dojem, že kritika, která byla pronesena proti prozatímní
ústavě, jak jsem ji charakterisoval jako rázu
politického, že kritika ta směřovala
vlastně přímo proti Národnímu
shromáždění, že Národnímu
shromáždění vyslovovala nedůvěru,
že projevovala, že Národní shromáždění
nemá té síly a schopností, aby ve
svém složení mohlo vykonati ono veliké
dílo, které jest mu uloženo v nynější
době, že jest k tomu třeba jiné silné
ruky, která by zjednala nápravy nejen v zákonodárství,
kontrole nad správou, nýbrž i ve správě
a že se prostě Národní shromáždění
v tomto směru neosvědčilo. Jestli, pánové,
toto mělo býti vyjádřeno, jestli mělo
býti vyjádřeno, že Národní
shromáždění v tomto svém složení
již svůj úkol dokonalo, jestli mělo
býti vyjádřeno, že zákonodárný
sbor nezasluhuje tolik práv a že jest správnější,
shrnout je v rukou jedněch, pak jest to požadavek
ryze politický, pak se to má jako požadavek
čistě politický vyznačit, nemá
se to však opírat o argumenty vědecké,
anebo skrývat se za argumenty vědecké.
Já, pánové,
jsem přišel také k přesvědčení,
že Nár. shromáždění, které
ovšem může ukázati na velikou práci,
kterou vykonalo, které mnoha důležitými
předlohami upravilo vztahy jednotlivých občanů,
hospodářské poměry, a urovnalo i pro
úpravu otázku sociální, že Národní
shromáždění dnes již nepožívá
oné důvěry, které by požívalo
shromáždění volené lidem. Přišel
jsem k přesvědčení, že je již
největší čas, aby Národní
shromáždění, které je složeno
jenom ze zástupců vyslaných výkonnými
výbory, učinilo místo novému sboru
zákonodárnému, zvolenému lidem. (Výborně!)
Pánové, my příliš tuto otázku
odkládáme. Připouštím, že
byly obtíže, způsobené tím, že
hranice naše ještě nebyly upraveny. Ale nemohu
se ubrániti tomu, že u nás často technické
obtíže se přeceňují a zveličují.
My máme volební řád do obcí
z ledna a volíme teprve 15. června. Jinde měli
volební řád z konce listopadu a volili 15.
ledna, nebo volební řád z prosince a volili
za 6 neděl, v únoru.
Vážení pánové!
Jsem toho přesvědčení, že technické
obtíže nejsou tak značné, jak se líčí.
Vám, Národnímu shromáždění,
byla vyslovena nedůvěra. Z toho vyplývá
jediný důsledek: pracovati co nejrychleji na definitivní
ústavě, rozřešiti všechny sporné
otázky, upraviti řádným způsobem
práva lidu, práva zákonodárného
sboru i práva presidentova, a přikročiti
s největším urychlením k volbám.
Potřebujeme sboru zákonodárného, který
by se opíral o důvěru lidu a byl lidem volen.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Udržal:
Debata je skončena.
Přeje si pan zpravodaj závěrečné
slovo?
Zpravodaj posl. dr. Meissner: Nikoliv.
Místopředseda Udržal:
Pan zpravodaj si závěrečného slova
nepřeje.
Jest zde návrh, aby schůze
byla na 5 minut přerušena za příčinou
úrady jednotlivých stran.
Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)
Přerušuji schůzi
na 5 minut.
(Schůze přerušena
ve 2 hod. 20 min. odpol.)
(Schůze opětně
zahájena ve 2 hod. 30 min.)
Předseda:
Zahajuji opět schůzi a sděluji, že k
vyřízení tohoto zákona při
hlasování je potřebí přítomnosti
alespoň 2/3 poslanců, a usnesení
2/3 většiny přítomných.
Žádám pány, aby zaujali svá místa,
a žádám pány zapisovatele, pana kol.
Bradáče a pana kol. dra Herbena, aby sečtli
přítomné, abych mohl potom konstatovati potřebný
počet. (Děje se.)
Předseda
(zvoní): Konstatuji, že je přítomna
potřebná 2/3 většina
poslanců. Přistoupíme k hlasování.
Způsob hlasování bude tento: poněvadž
zákon obsahuje pouze 2 články, budeme hlasovati
o celém zákonu i nadpisu zákona najednou.
Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.) Nejsou.
Přistoupíme k hlasování.
Kdo souhlasí se zákonem,
a to ve smyslu zprávy ústavního výboru,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je více, než 2/3
přítomných; prohlašuji, že zákon
je přijat v prvém čtení.
Přistoupíme ke druhému
čtení.
Přeje si pan zpravodaj slova?
Zpravodaj posl. dr. Meissner:
Nemám ničeho.
Předseda:
Není tomu tak.
Kdo souhlasí se zákonem,
přijatým právě v prvém čtení,
také ve čtení druhém, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To je více než 2/3.
Prohlašuji také ve druhém čtení
zákon za přijatý.
Prohlašuji tím tento
odstavec denního pořadu za vyřízený
a přistoupíme k odstavci dalšímu, jímž
jest:
3. Zpráva I. výboru
školského, ll. výboru státně
zřízeneckého, o vládním návrhu
zákona (tisk č.
717.) o platech suplentů státních středních
škol (tisk č. 1006.)
Zpravodaji jsou pan dr. Srdínko
a Lukavský. Uděluji kollegovi dru Srdínkovi
slovo.
Posl. dr. Srdínko:
Slavné Národní shromáždění!
Mám referovat o zprávě
školského výboru, kterou se upravuje hmotné
postavení kategorie učitelů středoškolských,
jemuž dosud bylo dáváno jméno suplentů.
Předem řeknu hned, že je to skupina státních
zaměstnanců, na kterých bývalý
stát hřešil měrou nevídanou a
neslýchanou. Co mám rozuměti pod tím
názvem "suplent"? Všeobecně se myslelo
dosud, a v širokých vrstvách se myslí,
že je to učitel střední školy,
který je přibrán pouze na výpomoc
nebo na zastupování, ale to by byl veliký
omyl. Suplent středoškolský má veškeré
povinnosti a také veškerou pravomoc, jako každý
jiný profesor střední školy. Pouze se
liší od něho tím, že jeho sociální
a hmotné postavení bylo upraveno způsobem,
který možno nazvati přímo hříchem
na tomto stavu. - Suplent byl přijímán dosud
pouze na dobu potřeby a nebylo-li ho po roce potřebí
dále, byl vyloučen z úřadu a musil
čekati, až zase najde se uprázdněné
nějaké místo. To se opakovalo u mnohých
suplentů každoročně, takže takový
ubohý člověk po prázdninách
musel čekati, najde-li některý ředitel
místo, aby byl dále umístěn a nalezl
živobytí. To je zajisté již trapný
stav, každoročně očekávati takové
rozhodnutí, a ještě při tom trapnější
jest to, že plat, když nastoupil 15. září,
dostal mnohdy za několik měsíců, poněvadž
vždycky na ten poukaz musil čekati po dlouhou dobu,
nežli se úředně vyřídil.
Byrokratické řízení v tomto ohledu
bylo nemálo zdlouhavé. Jaký ptat měl
suplent dosud? Byli placeni za hodiny a jejich nejvyšší
roční příjem do roku 1917 až
1918 byl 1600 K až 2040 K. Uvážíme-li,
že to bylo v době ohromné drahoty válečné,
tedy uzná každý zajisté, že to
nebyl žádný plat, že to byla pouze almužna
pro tyto profesory.