Zpravodaj dr. Meissner: Vážené
Národní shromáždění!
Snad mi vážené
shromáždění nezazlí, započnu-li
svou zprávu polemikou, nebo lépe řečeno,
obranou. Prozatímní ústava, jak byla usnesena
v Národním výboru, stala se v poslední
době, v posledních několika měsících
předmětem velmi ostré kritiky, kritiky, která
počala ve Státovědecké společnosti,
pak se přenesla do různých denních
listů a do revuí a konečně našla
ohlas i v zahraničních listech, jako londýnských
"Times." Kritika ta byla někdy tak ostrá,
že prohlašovala dílo Národního
výboru za dílo, za které se Národní
výbor musí přímo styděti, za
dílo, které bylo utvořeno, jak se praví
v jedné kritice, "způsobem zcela diletantským",
v druhé kritice, několikráte opakovaně,
"dílem právnicky i politicky naprosto nepodařeným",
že "vědecká úroveň této
ústavy jest velmi nízká", že "neslouží
ústava právnické kapacitě naší
ke cti" a znova se opakuje, že "dílo pracováno
právnicky nikoliv odborně, nýbrž naprosto
po diletantsku." Tu snad mně jako jednomu z těch,
kteří pracovali na prozatímní ústavě
a který o ní podával Národnímu
výboru zprávu, bude dovoleno, abych na tyto výtky,
ať byly proneseny ve Státovědecké společnosti,
ať v tisku, reagoval s tohoto místa, reagoval ovšem
v mezích svého zpravodajského oprávnění.
Vážené Národní
shromáždění, v první řadě
chci vyvrátiti výtku, která byla pronesena
proti bývalému ústavnímu výboru
Národního výboru a proti Národnímu
výboru, jako by v těchto korporacích byla
vládla animosita proti zástupcům vědy
a jako bychom byli úmyslně nepřibrali zástupců
vědy k zpracování tak důležitého
díla zákonodárného, jakým byla
prozatímní ústava.
Vážení pánové,
takového úmyslu byli jsme dalecí a mohu konstatovati,
že hned v první schůzi ústavního
výboru Národního výboru, která
se konala, nemýlím-li se v měsíci
srpnu loňského roku, tedy ještě před
převratem, jednomyslně všemi osmi hlasy bylo
usneseno, že k ústavním pracím, zejména
k zpracování ústavy - tehdy ještě
nebylo jisto, půjde-li o definitivní nebo prozatímní
ústavu - mají býti přibráni
zástupcové vědy a tito zástupcové
byli také jmenováni. Bylo přitom výslovně
poukázáno na to, jakou záslužnou činnost
vykonali zástupcové vědy v dobách
nejtěžších, když byli povoláni,
aby připravili zákonodárné práce,
jak s velkou pohotovostí, svědomitostí a
ochotou byli po ruce osobám, které tehdy vedly politiku.
Nebylo tu tedy naprosto žádného úmyslu,
sdělávati prozatímní ústavu
bez účasti odborně kvalifikovaných
osob a také ústavní výbor Národního
výboru, když jednaI o volebním řádu,
ihned přibral odborníky a jen za jejich účasti
konal přípravné práce pro volební
řád.
Jestli tedy ku zpracování
prozatímní ústavy nebyli přibráni
zástupcové university, pak se to nestalo z nějakého
bagatelisování, nebylo to vedeno úmyslem,
aby byli tito páni vyloučeni z práce, nýbrž
pak se to dá omluviti a vysvětliti toliko způsobem,
jak ku prozatímní ústavě došlo.
Nemohu, vážení pánové odepříti
si, učiniti výtku pánům, kteří
pronesli ta ostrou kritiku o prozatímní ústavě,
- možná, že by jiný na tak ostré
výtky odpověděl způsobem podobně
ostrým, čemuž se chci vyhnouti - že, když
prozatímní ústavu kritisovali s hlediska
vědy před celou veřejností nejen českou,
ale i zahraniční, že neměli pominouti
methody, která je podkladem každého vědeckého
nazírání, totiž, že zákon
neměl býti posuzován podle poměrů
panujících v době kritiky, nýbrž
podle poměrů, kdy byl dělán, že
zkrátka kritika neměla se omeziti na úvahu,
zdali ústava dnešním poměrům
vyhovuje, nýbrž měla sáhnouti k historii
této ústavy, zkoumati tehdejší poměry,
zkoumati, jak ústava vznikla a podle toho teprve posuzovati,
zdali tehdejším poměrům úplně
odpovídala čili nic.
Pánové, jest třeba,
- pozoruji, že to není známo - jest třeba
k zajištění historické pravdy uvésti,
jak ku prozatímní ústavě došlo.
V pátek dne 8. listopadu dověděl
se ústavní výbor, který se skládal
z několika málo osob, že bude třeba
ústavního zákona. Těmto několika
málo členům ústavního výboru
byly uloženy veliké úkoly, všechny právní
předlohy ústavního i jiného rázu
musel vyplňovati, nebo podrobiti úvaze. Předlohy
ty zabíraly čas každého jednotlivce
od rána až do pozdního večera. Tu se
nám uložilo, že za den, neb několik hodin
musí býti hotov ten či onen zákon.
S rychlostí provedena byla dalekosáhlá amnestie,
která se týkala činů trestních,
podle trestního zákona občanského
i vojenského; bylo potřeba opatřovati si
informace. Tu zase bylo žádáno, že do
zítřejšího dne musí býti
hotov jednací řád nebo zákon o imunitě
poslanců a jiné věci. Tu nebylo možno
veci zkoumati tak důkladně, jak jest to možné
za normálních poměrů, tu bylo třeba
zákony sypati z rukávů, pracovati s největší
rychlostí a s největším napětím
sil, bez ohledu, jestli snad v některém zákoně
stane se nějaká chyba, která v pozdější
době může býti napravena. Tak došlo
i k ústavní chybě, že zákony
podpisovaly osoby, které ústavně nebyly k
tomu pověřeny, že nařízení
podpisovali předsedové, kteří k tomu
od nikoho neobdrželi plné moci a teprve dodatečně
svým návrhem v prozatímní ústavě
jsme to sanovali tím, že jsme schválili všechno,
co předsednictvo nikým nesplnomocněné
do té doby vydalo. Takové byly tehdy poměry.
My jsme se tedy v pátek dne
8. listopadu dověděli náhodou, nikoliv officielně,
že v sobotu odpoledne ve schůzi Národního
výboru míní předsednictvo rozšířiti
Národní výbor. A tu si řeklo, nás
2 až 3 osoby, že je třeba zákon ihned
vypracovati, který by měl zdání ústavy.
Druhý den ráno jsem se posadil a vypracoval zákon
o 5. paragrafech a odpoledne jsem při příležitosti,
když se mluvilo o rozšíření Národního
výboru, dal popud k tomu, aby nejprve byl přijat
příslušný zákon. Byla zvolena
komise, která se ještě během schůze
odebrala do vedlejší síně, aby se uradila
o zákonu. Při tomto jednání právničtí
členové navrhovali znění zákona,
kterým by striktně byl vyjádřen způsob,
jak jsou jmenováni členové Národního
shromáždění, ostatní členové
však z důvodů politických se proti znění
tomu postavili a naše ohražení bylo potom ve
schůzi plena, kdy byla projednávána prozatímní
ústava, výslovně konstatováno a do
protokolu dáno.
Tento první návrh prozatímní
ústavy vůbec neupravoval všechny otázky
ústavní, nýbrž - já tu mám
koncept - byl to pouhý zákon o utvoření
Národního shromáždění.
Tehdy vůbec se nepomýšlelo ještě
na to, voliti presidenta, tím méně upraviti
jeho práva a vztahy k Národnímu shromáždění
a ku vládě, nýbrž tehdy byl všeobecný
názor, že nejvyšším sborem zákonodárným,
vládním a výkonným má býti
sbor, který bude utvořen z Národního
výboru, t. j. Národní shromáždění,
které zase zvolí výkonný výbor,
který se bude zvát Vladařskou radou, nikoliv
vládou. Taková byla tehdy situace. Rozumí
se, že jsme neměli ani času, abychom, když
jsme se o přetvoření Nár. výboru
v Nár. shromáždění dověděli
náhodou v pátek večer a v sobotu odpoledne
- mezi schůzí o věci se radila komise, mezitím
co Národní výbor jednal o jiných věcech,
- mohli přibrati zástupce vědy.
V souvislosti s tím mohu říci,
jak došlo k tomu, že usnesení o návrhu
na utvoření Národního shromáždění
bylo odročeno, a že došlo k tomu, vypracovati
zákon jiný. Tehdy bylo mezi stranami dohodnuto,
že má býti zvolena Vladařská
rada 14členná, poněvadž však -
jest to jakási politická pikanterie - v poslední
chvíli z určité strany byly proneseny nám,
že počtem 14, z nichž tři ministři
byli za hranicemi, není klíč mezi stranami
řádně dodržen, že jest potřebí
určité straně přiznati další
místa ve vládě, a poněvadž o
těchto osobních a politických otázkách
nebyla sjednána dohoda, byla celá věc odročena
na příští středu, a to byl také
důvod, proč Národní shromáždění
nesešlo se v úterý, jak původně
bylo stanoveno, nýbrž až ve čtvrtek. Nyní
nastalo jednání mezi stranami, jednání,
které se netýkalo ústavy, nýbrž
toho, jak početná má býti vláda,
a když po dlouhém jednání podařila
se zámečnická práce a utvořen
byl klíč pro zastoupení jednotlivých
stran ve vládě, bylo nutno, aby všechny strany
byly uspokojeny, zvýšiti počet členů
Vladařské rady ze 14 na 17, a nyní - opět
v poslední chvílí - uložili naší
komisi, abychom do několika hodin na základě
tohoto politického klíče udělali ústavu,
při čemž má již býti volen
president. Na této prozatímní ústavě
bylo ještě ve středu odpoledne dne 13. listopadu
pracováno, kdy Národní výbor již
zasedal, a pak byla o tom podána zpráva. Neměli
jsme tedy ani tentokráte možnosti, abychom byli k
svým poradám přibrali zástupce vědy.
Bylo poukazováno ve Státovědecké
společnosti na to, že jsme měli po ruce hotový
návrh ústavy, a že jest divné, že
jsme ho nepoužili. K tomu podotýkám, že
to byl návrh, který přihlížel
k docela jiným poměrům, kterého jsme
proto nemohli užíti. Vždyť musili jsme přihlížeti
k poměrům skutečným, tehdy panovavším,
a podle nich musili jsme upravovati ustanovení ústavní.
Mohu snad i na to poukázati, že vždycky v tomto
Národním shromáždění i
v jeho výborech, ve kterých jsme zastoupení,
dali jsme popud - poněvadž jsme sebe nepovažovali
za tak schopné, abychom mohli o všech otázkách
rozhodovati samostatně - k tomu, aby odborníci,
zejména zástupcové vědy, university
byli přibráni k řešení každé
důležitější otázky, zejména
k úpravě otázek ústavních.
Není a nebylo tu tedy jistě úmyslu pominouti
součinnosti zástupců vědy.
A nyní, velevážení,
budiž mi dovoleno, abych reagoval na věcné
výtky, které byly v kritice prozatímní
ústavy proneseny. Jsem tu v jistých pochybnostech.
Jsem v pochybnosti proto, že nejsem si jist, zda mohu výtky,
které byly proneseny proti prozatímní ústavě
v rouše vědeckém, nazvati do důsledků
vědeckými, mám pochybnost, zda motivy, které
vedly k těmto výtkám, byly čistě
vědecké. (Posl. Johanis: Ty byly politické!
Hlas: Osobní!) Ne prosím, předpokládám,
že to byly motivy věcné, nikoli osobní,
ale mám to, že byly rázu politického,
které se pouze za argumenty vědecké kryjí,
tedy že ty výtky, které byly činěny
proti prozatímní ústavě, nejsou čistě
vědecké, nýbrž politické, opřené
argumenty vědeckými. Přicházím
k tomuto svému nazírání z těchto
úvah: Byla mně nápadna doba, kdy se s touto
kritikou přišlo. Prozatímní ústava
jest v platnosti od listopadu loňského roku. Věda
měla dostatek možnosti, podrobiti jí kritice
s hlediska vědeckého a já přiznávám,
že kdyby se byla chtěla prozatímní ústava
kritisovati výhradně z hlediska vědeckého,
že by se bylo našlo mnoho vděčných
momentů ke kritice, neboť prozatímní
ústava obsahuje dosti mezer a vad, kterých jsme
si byli vědomi, které jsme často udělali
vědomě anebo, které jsme okamžitě
poznali, když ústava přišla na světlo
denní a okamžitě jsme si umínili, že
při nejbližší příležitosti
tu zjednáme nápravu a navrhujeme změny. Mně
jest nápadno, proč se s touto kritikou přišlo
teprve tehdy, když s naší strany byl dán
první popud ke změně prozatímní
ústavy - neprávem se přičítá
Státovědecké společnosti následek,
že ke změně prozatímní ústavy
došlo, račte si pánové, všimnouti
data našeho návrhu, a shledáte, že první
návrh vyšel od nás, od původců
prozatímní ústavy.
Dále je nápadné,
že pánové, kteří podrobili prozatímní
ústavu kritice, neobírají se celou prozatímní
ústavou, zejména ne oněmi ustanoveními,
která by skutečně vědecké kritiky
vyžadovala, nýbrž omezili se jen na jediný
bod, že totiž presidentu nebylo přiznáno
právo jmenovati ministry. To není otázka
vědecká, nýbrž otázka čistě
politická. Proč věda nesáhla zejména
ke kritice §§ů 1., 2. a 3., oněch paragrafů,
kterými se nyní musíme zabývati, když
jde o řešení otázky, má-li poslanec
právo setrvat v Národním shromáždění,
když byl výkonným výborem strany odvolán?
Toto ustanovení, pánové, jest unikum v ústavě,
podobného v žádné ústavě
nenajdete, to se vědecky vůbec držet nedá,
takové ustanovení bylo tam dáno proti naší
vůli a proti našemu protestu. Ale tím se věda
neobírala. Kdyby tu byly kritiku vedly výhradně
důvody vědecké, pak by byla v prvé
řadě musela sáhnouti k tomuto ustanovení,
z toho jest vidět, že jde toliko o rozdílná
hlediska politická.
A snad mi bude dovoleno, abych poukázal
na to, k jakým důsledkům jde tato vědecká
kritika, když týž kritik v několika článcích
praví - budu to citovati doslovně "Presidentovi
nepříslušejí nijaké vládní
úkony, nýbrž jen práva čestná;
avšak domnívá-li se ústava, že
president vykonává také vládní
úkony, je to jen nový důkaz její nízké
úrovně." A dále: "Moc výkonná
presidentova jest jen domnělá" a toto tvrzení
se několikráte opakuje ve článku,
který jest uveřejněn v "České
revui" a některé obraty téměř
do slova opakovány v "Národních Listech".
V § 10., jednajícím o právech presidentových,
se praví, že zastupuje stát na venek, - bez
jakéhokoli omezení - že je nejvyšším
velitelem vojska, že přijímá vyslance,
vypovídá dle usnesení Nár. shromáždění
válku a předkládá mu sjednaný
mír ke schválení, jmenuje důstojníky,
státní úředníky a soudce počínaje
šestou třídou hodnostní nahoru, má
právo amnestie. Pánové! To jsou prý
toliko práva čestná; jmenovat na př.
úředníky od určité třídy
nahoru, to není právo čestné, nýbrž
to je velmi důležitá část práva
výkonného. Podotýkám, že stejná
ustanovení má ústava francouzská z
r. 1875, že se velmi málo liší toto ustanovení
od ústavy francouzské, tam kritika nepovažuje
práva ta za pouze čestná, nýbrž
za práva, která tvoří součást
práv vladařských a výkonných.
Ovšem se řeklo, že prý v § 17. je
ustanoveno, že i "o jmenování úředníků,
které přísluší presidentovi,
rozhoduje vláda", kritika chytá se slovíčka
"rozhoduje vláda", ač to je zjevný
lapsus stylistický, na který my sami jsme přišli
a který jsem já ve svém návrhu sám
opravil. Také vláda v praxi nevykládala ustanovení
toto nikdy tak, že by ona rozhodovala, nýbrž
nechala presidenta rozhodovat, omezujíc se na pouhý
návrh a často rozhodl president proti návrhu
vlády. Presidentovi nejen ústava, nýbrž
i praxe přiznala právo jmenovat úředníky
a vládě toliko je navrhovat, jde tedy o důležité
právo vladařské. Jestliže kritika tvrdí
se vší vážností, že práva,
obsažená v § 10., jsou toliko čestná,
pak pravím, že to je argument velmi slabý a
stanou-li se z těchto práv ihned práva vladařská
a podstatná, jakmile se presidentovi přizná
právo, jmenovat a odvolávat ministry, pak je vidět,
- znovu to opakuji - že nejde o kritiku čistě
vědeckou, poněvadž, dle mého názoru,
tyto argumenty při vědeckém odůvodnění
by se rozplynuly niveč.
Pánové, prosím
nyní, aby bylo přihlédnuto k věci
samé. Což pak my v prozatímní ústavě
řešíme ústavní poměry
v celém jejích rozsahu, což pak my jsme měli
možnost, abychom upravili dIe svého přání
ústavní práva lidu, parlamentu, vlády
a presidenta a jich vzájemné vztahy? Pánové,
vždyť my v ústavě prozatímní
nedáváme lidu naprosto žádných
práv. Proti své vlastní vůli a proti
svému nazírání. Vždyť lid
nemá práva, vysílati svobodnou volbou své
zástupce do zákonodárného sboru, nemá
následkem toho také vlivu na tvoření
a složení vlády a nemá také vlivu
na volbu presidentovu, jehož volba přísluší
sboru, který není volen, nýbrž který
jest jmenován výkonnými výbory politických
stran - nota bene politických stran toliko určitých.
My, vážení pánové,
v prozatímní ústavě neřešíme
otázku účasti lidu na zákonodárství
a správě - a hlavně na zákonodárství.
My tu neřešíme otázku plebiscitu referendo,
my vůbec lid necháváme naprosto stranou -
a možno jistě tvrditi, že to je proti našemu
politickému nazírání. Proč
tady věda nekritisuje, proč zde se neujímá
práv lidu, proč se ujímá práv
jen jednoho z činitelů, ne také práv
činitelů druhých, která právě
dnes by hrála tak velkou roli v zákonodárné
činnosti? Znovu opakuji výtku, kterou jsem pronesl,
totiž, že pánové, kteří
kritisovali prozatímní ústavu, nepřihlíželi
k poměrům, za jakých prozatímní
ústava vzešla.
Mám za svou povinnost, odmítnouti
ještě jednu výtku, která jest obsažena
zase několikrát v kritice. Tak na př. se
praví, že "zákon jest přímo
urážkou našeho presidenta", že "tu
snad záleželo někomu na tom, aby president
Masaryk byl ve své pravomoci co možno omezen."
- Pánové, tuto výtku odmítám
s největší rozhodností. Konstatuji,
že když jsme jednali o prozatímní ústavě,
řekli jsme si, že kdybychom dělali prozatímní
ústavu toliko sub specie Masaryk, přiznali bychom
mu nejdalekosáhlejší práva. My jsme
však nemohli dělat prozatímní ústavu
toliko s ohledem na jedinou osobu. My jsme ústavu nemohli
dělat s ohledem na tuto osobu také proto, poněvadž
president Masaryk byt tehdy za hranicemi a nebylo ještě
jisto, kdy se vrátí.
Pánové, prosím,
proč si vědecká kritika nevšimne na
př. té důležité okolnosti ústavní,
že podle ústavy volí Národní
shromáždění ministry, že ministr
jest povinen v Národním shromáždění
složiti slib a že do dneska máme ministra, který
úřaduje jménem republiky a v Národním
shromáždění ještě slibu
nesložil.
Ode kdy - tak by mohla povstati otázka
- počíná pravomoc ministra? Od té
doby, kdy byl zvolen, nebo kdy složil slib? To jest důležitá
otázka ústavní, která by se musila
řešiti, my jsme však přes ni přešli,
poněvadž žijeme v mimořádných
poměrech, poněvadž se nemůžeme
držeti kliček právnických, poněvadž
žijeme v době převratu, překotné
době, kdy musíme i proti svému nejlepšímu
vědomí udělat chybu právnickou, jen
když vyhovíme poměrům.
My jsme byli přece v situaci
takové, že jsme tu měli jenom Národní
shromáždění, vládu a že
jsme měli 2 ministry za hranicemi, o nichž jsme nevěděli,
kdy se vrátí, že jsme měli presidenta
v Americe, o němž vůbec nebylo jisto, zda a
kdy se vrátí, poněvadž byl tehdy všeobecný
názor, že zůstane při mírovém
jednání. My jsme proto musili dát do předlohy
ustanovení, která počítala s touto
jeho nepřítomností, ustanovení, že
v případě, je-li nepřítomen,
že ho zastupuje vláda. Já ještě
ukáži, jestli by se to hodilo do systému prozatímní
ústavy, kdybychom tam dali, že přísluší
presidentovi jmenovat ministry a v té situaci jsme se octli.
My jsme, pánové, nevěděli, jak se
poměry vyvinou; v Národním výboru
dělali jsme zákon "ad hoc", budou-li toho
poměry vyžadovat, pak se taková prozatímní
ústava rychle změní. V době, ve které
žijeme, nelze na vady, které mohou býti jistě
velmi vážné v dobách klidných,
klásti takovou váhu, spíše na to, aby
se vyhovělo skutečným poměrům
a potřebám.
Pánové! Jest tu ještě
řada jiných otázek neupravených. My
v prozatímní ústavě na příklad
ne upravujeme po stavení presidenta ve všech směrech.
Všimněte si, že jsme vynechali otázku
odpovědnosti presidenta, a učinili jsme tak úmyslně.
V moderních ústavách,
na př. v návrhu prvním i druhém ústavy
německé říše máte výslovné
ustanovení o tom, kdy může býti president
sesazen, což jest velice důležité ustanovení,
jde-li o to, má-li státi silný president
proti parlamentu nebo proti ústavním právům
lidu.
Pánové! Dovolte mně
ještě poznámku rázu čistě
osobního. Někteří pánové,
kteří nás velmi ostře kritisovali,
cítili se jaksi v roli Tellově a domnívali
se, že ze svého luku vysílají šíp,
který trefí jablko. Nebyla to střela Tellova,
ani netrefili jablko, nýbrž vlastního syna.
Pánové, když přišla zvěst,
že president Masaryk zavítá do Prahy, tu vláda
uvažovala o důležité otázce ústavní,
jaká práva sluší podle zatímní
ústavy přiznati presidentovi. Může president
dostaviti se do Národního shromáždění
čili nic? Může president v Národním
shromáždění, kde ovšem musí
skládat slib, pronést své poselství
čili nic? Jaké budou vztahy mezi presidentem a mezi
Národním shromážděním
a jaké budou vztahy mezi presidentem a vládou? A
tu, jak jsme se neoficielně dověděli, vláda
vykládala si ústavu tak, že ústava nedovoluje
užší vztah presidentův k Národnímu
shromáždění a že president může
se dostaviti do Národního shromáždění
toliko za tím účelem, aby zde složil
slib, nesmí tu pronésti ani slova, své poselství
může přednésti toliko na hradě
pražském, kam si pozve členy Národního
shromáždění, tak jako si tam pozve i
zástupce diplomacie a žurnalistiky, tedy nikoli ve
schůzi Národního shromáždění.
Konstatuji, a je to snad zaznamenáno v protokolech ústavního
výboru, že když jsem se o tomto názoru
vlády dověděl, - konstatuji to proto, poněvadž
se imputuje původcům prozatímní ústavy,
že měli úmysl uraziti presidenta republiky
a snížiti jeho práva a postavení - ještě
před svým odcestováním do Budějovic
ve schůzi, která se konala ve středu ráno,
protestoval jsem proti tomuto názoru vlády, prohlásil
jsem, že původcové prozatímní
ústavy měli na mysli silného presidenta Masaryka,
že to, co by vláda chtěla, stlačilo
by význam presidentův, že je naprosto neslučitelným
s duchem ústavy, aby president neměl práva
pronést v Národním shromáždění
své poselství a že my si představujeme
jeho postavení zcela jinak, nežli vykládá
vláda. To jsem výslovně řekl v přítomnosti
pana ministerského předsedy v ústavním
výboru. Vláda však přes tento protest
setrvala na svém názoru, domnívajíc
se patrně, že prozatímní ústava
nedovoluje ukládati do ní něco, co není
v ní ustanoveno výslovně, ač i jiné
ústavy omezují se na pouhé sentence a nejsou
kasuisticky provedeny. Také ústava francouzská
nemá na příklad výslovného
ustanovení, že president má právo jmenovati
a propouštěti ministry. Dle mého názoru
bylo docela dobře možno prozatímní ústavu
vykládati tak, že president má právo
dostaviti se před Národní shromáždění,
že jeho styky s Národním shromážděním
mají býti co nejužší, že má
právo iniciativy buď přímo k vládě,
nebo přes její hlavu. Tak jsme si představovali
postavení presidenta Masaryka my, kteří jsme
byli jablkem, které mělo býti trefeno.