Čtvrtek 22. května 1919

Ať se přihlásí ten kněz, který se té infamie dopustil. (Hluk. Výkřiky.)

Nyní přicházím k výkladům p. kol. Novotného. Pan kol. Novotný mluvil o sv. Janu Nepomuckém. Tu kolegyně Zeminová mu namítla, že to s právem manželským nesouvisí, a já bych tomu do jisté míry odporoval. Ano, souvisí to. To je všecko v jedné linii, ten sv. Jan Nepomucký, ten odpor proti každé rozumné reformě práva. Vážené Národní shromáždění, v našem národě měli jsme rukopis Zelenohorský a Královédvorský; na těch lpěli jsme celou duší, ty vykonaly poslání v době regenerace našeho národa. A když náš národ přesvědčil se o tom, že rukopisy jsou falešné, zřekl se jich. Vy marně pokoušíte se o to, abyste tu jinou faleš, kterou máme mezi sebou, tu falešnou legendu o sv. Janu Nepomuckém, v našem národě udrželi. Náš národ, který poznal pravdu, tak jak se zřekl rukopisu Královédvorského a Zelenohorského, zřekne se i toho svatého falešného Jana. (Výborně!) Ale jednoho, prosím, si povšimnete, jak Vy se odlišujete od českého národa! Vy lpíte na sv. Janu Nepomuckém, náš národ jej odvrhuje a místo něho třem jménům se klaní: to jest mistr Jan Hus, to jest Komenský, to jest náš Masaryk. (Výborně! Potlesk. Sláva jim!) Husa jste upálili, Komenského jste vyhnali, a kdybyste bývali měli moc Masaryka upáliti, bývali byste mu to také rádi učinili. (Hluk. Různé výkřiky.) Tím se lišíme od Vás a proto Vám říkám: mezi českým národem a Vámi jako representanty Říma není možný smír a nebude možný smír. V minulé schůzi byl dotčen, byl citován... (Výkřiky. Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid. Pane kolego Sedláčku! Pane kolego Kmetko! Pane kolego Hlinko! Slovo má pan zpravodaj. (Nepokoj.)

Zpravodaj posl. dr. Bouček (pokračuje): V minulé schůzi byl také citován katecheta, který mluvil o našem Jiráskovi potupně. (Hluk. Výkřiky.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid! Pane kolego Koušo!

Zpravodaj posl. Bouček pokračuje: V minulé schůzi byl citován katecheta, který mluvil potupným způsobem o našem Jiráskovi. Já pokládám za svou povinnost, abych řekl, že ten katecheta mluvil jen za docela úzký kruh příslušníků našeho národa a že není s to, aby nám ze srdce vyrval lásku k tomu Jiráskovi, který tak krásným způsobem nejbolestnější chvíle našeho národa nám ve svém románě "Temno" byl vylíčil. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Byly činěny ústavní námitky. Já bych varoval, pánové, před tím, abyste stále nezdůrazňovali nepříslušnost Národního shromáždění k uzákonění předloh, které Národní shromáždění uzákoniti chce. Nezapomínejte jednoho. Habsburky jsme sesadili v tomto Národním shromáždění, ale když Vy budete bráti v pochybnost právoplatnost usnesení tohoto Národního shromáždění, dáváte tím zbraň zase jen těm Habsburkům, aby řekli: Vždyť to Národní shromáždění nebylo ani oprávněno, aby je sesazovalo. My, slavné shromáždění, jsme sborem zákonodárným, který z moci revoluce uchvátil moc. Moci, kterou jsme uchvátili a kterou vykonáváme, každý se musí podrobiti. Pan kol. Novotný poukazoval také na Ameriku a Anglii a dovozoval, že prý v Americe a Anglii je silné hnutí proti rozlučitelnosti manželství. Nemohu ovšem kontrolovati všechno, co se v Americe děje, kde jaké shromáždění nějakou resoluci příjme, ale opírám se o jednu z nejlepších knih, která v tom ohledu existuje. Jest to z nejdůkladnějších znalců Ameriky, Bryce, přečtěte, si co ten o tom ve svém díle American Commonwealth píše. To jest v čirém odporu s tím, co tady bylo tvrzeno.

Pan kol. Novotný poukazoval k tomu, že lze zneužívat §u 13 d), který mluví o tom, že lze domáhati se rozloučení manželství pro opětovné urážky na cti. Uváděl tu různé příklady. Ano, to přiznávám. Ale to neplatí jenom o §u 13 d), nýbrž o každém zákonném ustanovení. Prosím, dám vám příklad: O této skutkové okolnosti rozhodovaly soudy asi před 6 lety. Koupil hokynář makulaturu nějakého časopisu, vydávaného nějakou katolickou stranou. Na první stránce byl Kristus. Zabalovat do toho, co se v hokynářském krámě prodává: kmín, sýr atd., byl udán a byl odsouzen haličským krajským soudem pro zločin rouhání se Bohu. Konečně mohlo by se říci: to udělali v Haliči, ale případ dostal se před kasační soud a ten tento nehorázný rozsudek potvrdil. Bylo to něco tak nehorázného, že ministerstvo musilo ihned odčiniti důsledky rozsudku a navrhlo panovníkovi, aby odsouzenému dána byla milost. Tak lze vykládati § 122 tr. z. a takovým horentním způsobem lze vykládati ovšem i ustanovení každé.

Kdybyste na takové důsledky myslili, musili byste prostě říci: nevydáme vůbec žádných zákonů, poněvadž není žádného ustanovení zákonného, kterého by nebylo lze zneužiti.

Pan docent Jehlička - přicházím k jeho výkladům - uvedl něco ze statistiky rozluk ve Francii, ale zapomněl jednoho: Že musí nastati likvidace poměrů, které byly. O tom nemám pražádné pochybnosti, že u nás nastane likvidace také, ale pozorujeme ve všech státech, kde rozluka byla zavedena, že stoupá to procento, ale daleko ne hrozivým způsobem, pak že dosáhne určité výše a zůstává téměř stereotypní. Týž pan řečník mluvil o tom, že zákon, který vám byl předložen, jest proti přírodě. Pane kolego, prosím Vás, sine ira et studio si přece věc promyslete, než učiníte takovýto výrok. Vy říkáte, že osnova, která připouští rozluku, jest proti přírodě. Myslete si mladé, neporušené, čisté děvče, které vstoupí v manželství - případ, kterého jsem se dotkl již v úvodu - a které hned ve svatební noci nesvědomitým, zločinným manželem jest nakaženo. Vy chcete tvrditi, že to jest proti přírodě, aby taková žena mohla se odloučiti od svého manžela. A co my děláme? My jen z nejvážnějších důvodů připouštíme rozluku. Proti přírodě by bylo, kdybychom chtěli nutiti ženu, aby s takovým mužem nadále žila. To by bylo proti přírodě. (Posl. Jehlička: V tom případě nemá žíti s ním!) Tedy již připouštíte rozlučitelnost manželství. Vy mluvíte také o utlačování církve, když zavádíme rozlučitelnost manželství. Jest ku podivu, že se může mluviti o utlačování náboženství, když se taková osnova předkládá k uzákonění. Co pak nutíme my někoho, aby žaloval o rozloučení? Co pak my toho, kdo podle přesvědčení, podle nauky své víry chce žíti, donucujeme, aby žalobu podával a rozloučil se? Komu to jeho náboženské přesvědčení nedovoluje, ať prostě zůstane a trpí dále v manželství anebo sáhne k tomu prostředku, který mu církev dovoluje, ať sáhne k prostému rozvodu, ale jestliže umožňujeme nešťastníkům, aby se manželství rozloučilo, netvrďte, že to znamená nějaké utlačování církve.

Pan dr. Markovič se podjal toho úkolu, aby ukázal, jak nepatrné jest procento rozluk v Uhrách. Měl jedinou pochybnost, že podle uherského zákona musí se rozsudek vysloviti o vině jednoho neb druhého manžela. Ta pochybnost, pokud jde o naše právo, byla odůvodněna. Tak jako já přirozeně se nepokládám za odborníka a neznám právo uherské, tak zase panu kol. dru Markovičovi ušlo jedno, že totiž i u nás rozsudek musí se vysloviti o otázce viny na základě zákonů procesních. Podle § 12. dvorního dekretu ze dne 23. srpna 1819 musí se v rozsudku vysloviti, kdo rozvodem jest vinen, zda jeden či oba manželé.

Já bych však z jeho výkladů jeden krásný výrok citoval a věru, že, pánové, kteří jste proti této osnově, měli byste si jej zapsati do svých srdcí:

"Šťastní lidé jsou povinni umožnit nešťastným, aby opět štěstí nabyli." Pánové, to jsou krásná slova, a když bylo na něho voláno "Luterán", přál bych si, aby vyznavači všech církví podle těchto slov Luteránových se řídili. (Výborně!)

Pan P. Hlinka, - na vás také dojde, pane kollego - ten proti reformě bojoval tím způsobem, že citoval Goetha, Gladstona, Harrissona, Proudhona atd. Nevím, je-li to účelné - nepokládejte to, pane kollego, za kritiku, každý bojuje, jak dovede. Ale což kdybych já přišel a citoval zase celou legii těch, kteří jsou pro rozluku! Vždyť se nepřesvědčíme citáty! Já jsem citoval ku př. ve vytištěné zprávě výborové Ungra, který mluví v díle "Die Ehe in ihrer welthistorischen Entwicklung" nesmírně krásným způsobem o manželství. Je to přímo glorifikace manželství, ale ovšem dochází pak Unger k výsledku odchylnému od našeho. On tvrdí, že kde manželství přestalo býti vlastně manželstvím, jest nutna rozluka. Ale pozor! Vy citujete Goetha a Proudhona a já bych vlastně měl Goetha rehabilitovati proti vám (Veselost), ale není zde literární diskusse. Než chcete uznati Goetha a Proudhona za autoritu i v jiných oborech? Goethe ostatně byl až do svého asi 60. nebo 70. roku ne sice mládenec, ale svoboden - vyžil se v náručí tolika žen, že pak mohl konečně, když mu bylo 70 let, míti takové názory. (Veselost. Výborně! Potlesk.)

Teď pokud jde o Gladstona. Nevím, ze které řeči Gladstonovy jste citoval, ale myslím, že to bude jedna z těch mnohých řečí, které měl r. 1857 v parlamentě anglickém, když se jednalo o zavedení rozlučitelnosti zákonem - dříve to mohl vždy jen parlament připustiti. Tenkrát Gladstone skutečně se stavěl proti tomuto zákonu, nechtěje připustiti rozluku. On v jednom dopisu svému příteli praví - ale nesmím vám to prozraditi, ta pikanterie totiž spočívá v tom, že Gladstone ocitl se v rozporu s episkopátem. On dovozoval z bible, - jako i vy, páni zástupci hierarchie - že manželství je nerozlučitelné, kdežto episkopát anglický postavil se na stanovisko odchylné. A tu Gladstone v dopise k jednomu známému, tuším Grahamovi, charakterisoval to chování anglického episkopátu slovy: "little less than scandalous".

Nazval je tedy skoro skandálním. Biskupové angličtí, tedy ti, kteří by mohli říci o sobě, že bibli trochu rozumějí, postavili se proti Gladstoneovi a tvrdili, že manželství jest podle bible rozlučitelné, Gladstone pak jako laik tvrdil, že je nerozlučitelné, tedy odpusťte, že my jako laikové, tedy i já, který těm věcem nemůže rozuměti - nejsem theologem - vybírám si jako vy opačné hlasy pro sebe, zase theologii církve anglikánské a pány, kteří jsou zástupci protestantské církve a kteří vykládají bibli jiným způsobem nežli vy. Je vidět, že bible je zákon, a ten se dá vykládati tak nebo jinak.

Něco jiného: Gladstone tenkrát prorokoval totéž, co jsme slyšeli z úst odpůrců osnovy, že Sodoma a Gomorrha, zkáza nastane pro Anglii! A vidíte, není tomu tak, není pravda že by Anglie byla upadla, že by tam byla mravnost nějak klesla. Netvrdím to jen tak do vzduchu. Vezměte do rukou spis Crawley-ův: "Husband and wife", spis nestarý, krátce před válkou vydaný. Tam uvidíte, že v Anglii pokládají ten zákon z r. 1857 za nedostatečný, že důvodů pro rozluku je jim příliš málo. Kdyby tedy ta Sodoma a Gomorrha, kterou prorokoval Gladstone, skutečně byla nastala, sotva by byl Crawley domáhal se dnes ještě rozšíření důvodů. Ale ještě něco: Blease ve svém spisu "Short history of liberalism" vytýká zákonu z r. 1857, že je zavržitelný proto, že činí tam takové rozdíly co do mravní kvality muže a ženy. Vidíte, tam v Anglii si to ti páni lordové, ta mužská havěť, takovýmto způsobem upravili: Když žena se dopustí cizoložství, muž může hned žalovati o rozluku, ale když muž se dopustí cizoložství, to není nic tak zvláštního. Má-li žena potom míti právo rozloučiti manželství, musí muž kromě cizoložství dopustiti se ještě ztýrání ženy nebo zlomyslného opuštění ženy. Vidíte tedy, to Angličané a právem vytýkají. Jim zákon z r. 1857 nedostačuje, jistě, že Anglie bude následovati našeho vzoru, až snad v krátké době přistoupí na to, aby svůj zákon doplnila.

A nyní několik málo slov ke krásné řeči, kterou jsme slyšeli již pozdě večer z úst pana prof. Kordače. Je mi líto, že byla pronesena v tak pozdní hodině. Přiznávám se, že když od rána od 9 hodin byl jsem v ústavním výboru a když celé odpůldne jsem poslouchal, že již má duševní kapacita nebyla taková, abych býval mohl řeč sledovat s tou pozorností, které jistě by bývala zasluhovala.

Úvodem mi pan profesor dovolí, abych něco tak jako bonbonek hodil zase do Nár. shromáždění. On mluvil o tom, že člověk stvořen byl podle obrazu božího. To mi připomíná jedno drama Auzengrubrovo. Tam kněz s učitelem disputuje. Kněz říká: "Který pak ďábel vymyslil tu theorii, že člověk pochází od opice?" A učitel odpovídá na to: "To byl ďábel pýchy." - "Jak to, ďábel pýchy?" - "No, ano, jestli pocházíme od opice, přece jsme to k něčemu dotáhli, ale byli-li jsme stvořeni podle obrazu božího, pak jsme poklesli tak hluboko, že je to až hanba."

Tedy to jaksi jako bonbonek.

Některé omyly se arciť panu profesorovi přece zběhly. Předeslal bych toto: není možno, abychom my dva se navzájem přesvědčili. To je marné. U pana profesora je to všechno tak zkloubeno, jedna premisa a závěr, z toho nová premisa a nový závěr. On těch 50 let, co věnoval se studiu, dospěl k přesvědčení, kterým přirozeně nikdo nehne. Ale přece přes to, že jsem byl unaven a nemohl dobře sledovati, seznal jsem, že sběhla se mu nedopatření. Na př. řekl - to jest ovšem podružné - že sice najdeme jednotlivce, který může býti živ bez boha, ale ne celý národ. Já včera nadhodil již budhismus, který representuje 400 millionů lidí. Včera večer schválně, abych kontroloval, nemýlím-li se, nahlédl jsem do své knihovny a račte si, pane profesore nahlédnouti, patrně to také znáte, do spisu Cárpenterova "Comparative religion" nebo profesora londýnské a manchesterské university Rhys-Davidse, nadepsaného "Budhismus". Rhys-Davis praví v té sumě jaksi svého spisu, jak že chceme na budhismus pohlížeti, zdali jako na náboženství, ale to že se mu nezdá, že máme na něj pohlížeti jako na "normative philosophy", jako na praktickou filosofii. Tam skutečně není boha. Budhismus jest bez boha a tudíž vidíte, že asi 400 millionů lidí může bez boha býti živo. Nyní, abych přišel blíže k vašim dokladům, pokud jimi opíráte poukazem na bibli svá tvrzení, že manželství jest nerozlučné s hlediska theologického. Vy jste, pane profesore, vykládal, že bible znamená zjevení boží. Uvažte, prosím, toto. (Hluk.)

Mojžíš přece byl ve styku s bohem, vždyť šel na horu Sinai a přijal od boha desatero, Mojžíš, - a to prosím nemluvím blasfemicky - musil tedy dobře věděti, čeho bůh si přeje. A on přece jenom připustil, aby židé manželství rozlučovali. Jest ostatně omyl, že by na př. jen na jednom místě bible citovala se slova Kristova o přípustnosti rozluky manželství. Proč jsem právě na Mojžíše navázal? Poněvadž církev o něm také mluví. V bibli jsou dvě místa. Řeč Matouše V. kap. 32. verš 31, zní takto:

"Řečeno pak jest: kdožkoli by propustil manželku svou, aby jí dal lístek zapuzení. Ale já pravím vám, že kdožkoliv by propustil manželku svou kromě příčiny smilstva, uvádí ji v cizoložství; a kdož propuštěnou pojme, cizoloží." A v Matouši kap. XIX., verš 6. nejde o nějaké hapax legomenon, tam se mluví o manželství: "A tak již nejsou dva, ale jedno tělo. A protož co Bůh spojil, člověk nerozlučuj!" Verš 7. zní: "Řkou pak jemu: Proč tedy rozkázal Mojžíš dáti lístek zapuzení a propustiti? Verš 8.: "Dí jim Kristus: Pro tvrdost srdce vašeho dopustil vám Mojžíš propouštěti manželky vaše, ale s počátku nebylo tak. Pravím pak vám, že kdožkoliv propustí manželku svou, leč pro smilstvo, a jinou pojme, cizoloží; a kdo propuštěnou pojme, cizoloží."

Tedy na dvou místech, pane profesore, Kristus navazuje na instituci propuštění ženy pro cizoložství v židovském náboženství, na dvou místech u Matouše opakuje, že má býti muž oprávněn propustiti ženu, když cizoložného skutku se dopustila. (Hlas: Ale tím se míní jen rozvod!) Ne, ne, lístek o propuštění se dává na úplné rozvázání svazku manželského. (Hluk.) Odpusťte, to jest otázka právnická, tu mi neoddisputujete. O rozvodu nic v bibli nestojí.

Ale já bych řekl takto: Co jest platno všechno theologisování?, krásná věc. Nepřesvědčil by mne o nesprávnosti této osnovy, kdyby sem přišel mohamedánský theolog a tvrdil, že osnova jest proto špatná, že nezavádí mnohoženství a mohl by se také koranem, nevím čím vším dokládati. Odpověděl bych mu: "Ano, tvůj výklad koranu je správný, že mnohoženství má býti zavedeno. Ale nezavedl bych je." Přihlížeje k vaší učenosti, pane profesore, mohl bych připustiti, že vy snad máte více pravdu nežli já, ač jsem přesvědčen o tom, že protestantští vykladači bible pravdu mají, ale i kdybyste nakrásně dokázali z bible ještě ostřeji, že manželství podle nauky Kristovy je nerozlučné, řekl bych: přes to rozlučitelnost připustit musíme, Proč? Poněvadž i etika Kristova nás neodsuzuje k sterilnosti, Kristova etika nesmí býti ukončením etického rozvoje. Dám vám dva příklady.

Kristus, když mu bylo 14 let, odešel z domu, neřekl nic svým rodičům a asi 3 dni diskutoval s nějakými židovskými učenci, a šel Kristus a vybičoval z chrámu penězoměnce. Vidíte, to nemá již dnes to děcko udělat, aby rodičům nic neřeklo a tři dni je nechalo - jak se praví v bibli - v zármutku a starostech. A nesmí zejména dnes nikdo jíti do chrámu, a kdyby tam byli místo penězoměnců samí keťasové, nesmí je vykarabáčovat, poněvadž by přišel do konfliktu s trestním zákonem. Prosím, není to zase žádná blasfemie, nemyslete, že mně schází úcta k nauce Kristově, ale vidíte na těchto příkladech, že i etika Kristova schopna je vývoje a že je také nutno dále ji vyvíjet.

Z těchto důvodů prosím, aby slavné Národní shromáždění dalo ústavní schválení osnově. Na adresu odpůrců řekl bych toto:

Pánové, vy jste mluvili, také pan prof. dr. Kordač - přirozeně muž takového vzdělání, že mluvil způsobem, který vynikal nad ostatní vývody odpůrčí - vy jste mluvili o nutnosti, znemožňovati rozloučení manželství. Vším právem pan profesor poukázal na nutnost mravního podkladu manželství a tu pravím: Zpytujte - ne vy osobně, pane profesore, ale vy všichni, kteří jste v druhém táboře a zejména vy, kteří náležíte stavu kněžskému - zpytujte své svědomí, zdali církev katolická neodchýlila se od svého poslání, nezanedbala-li svoji přední povinnost, totiž výchovnou povinnost, proto že starala se příliš o světskou politiku moci a zdali právě proto nezanedbávala povinnost, pečovati o lepší mravnost lidu? Až se vám, pánové, podaří povznésti úroveň lidskou tak, že nebude rozvrácených manželství, stanou se i takovéto osnovy zákona zbytečnými. Proto prosím, nechť církev vrátí se ke svému vznešenému poslání. (Souhlas a hlas: Neotročte jí! Odpor.) Já raději končím, poněvadž vidím, že by vás ani svatý Jan Zlatoústý nepřesvědčil. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Předseda: Debata je skončena. Přikročíme k hlasování. Prosím, aby páni zaujali svá místa. (Stalo se.) Hlasovati míním dáti tímto způsobem. Žádám pana zpravodaje a pány navrhovatele, aby sledovali to, co budu tady prohlašovati, již proto, poněvadž jsem nebyl přítomen závěru debaty a nebyl jsem při závěru řeči pana zpravodaje, tak že snad by se mohlo státi nějaké nedopatření.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP