Čtvrtek 22. května 1919

Místopředseda Konečný (zvoní): Prosím o klid!

Posl. Rýpar (pokračuje): pohrdá manželstvím a vynáší tak zvaný celibát nebo panenství, a tím byla vrhána na katolickou církev pomluva z místa tohoto. A jaký jest pravý stav? Mohu vám říci, že církev nikdy neschvalovala dobrovolný celibát doživotní, který by byl z nějakých zištných, nějakých osobních důvodů, nýbrž, který byl z vyššího ideálního důvodu, to jest z opravdové lásky k Bohu. Ona zavrhla tak zvaný celibát "starých mládenců", ale schválila celibát dobrovolného panictví u těch, kteří se chtějí věnovat svému vnitřnímu životu, kteří chtějí opravdově spojiti se se svou nejvyšší bytostí, se svým Bohem. Manželství jest dle církevní nauky nejsilnější pouto, vížící člověka k člověku se světem přirozeným, celibát jest nejsilnější pouto, vížící k Bohu se světem nadpřirozeným.

Proto ať se nelže zde a nepomlouvá katolická církev, která nikdy neučila, že manželství jest něčím nízkým, docela hříšným, jak řekl zde pan kolega Rouček. A kdyby to někteří řekli, neřekla to církev. (Posl. Rouček: To řekla církev!) Nikdy a nikde. Naopak Kristus, řekl něco jiného. Ten mluvil o manželství jako o "svatém", ovšem panictví jako lepším, o kterém řekl: "Kdo chceš pochopiti, pochop!" A tak církev pojala tuto otázku v celém rozsahu. A možno říci, že jak církev vystavěla pro rodinu svatý příbytek na zemi, tak také vystavěla jakousi kapličku pro ty, kteří chtějí vnitřně se vzdělávat, kteří chtějí skutečně vnitřně se povznésti, kteří se chtějí povznésti z toho prachu světského k výšinám, k tomu ideálu snažení, ale nikdy nezavrhla posvátnosti manželské. A tuto kapličku právě považuje vždycky za světější, než příbytek světský. To bylo její povinností, nechtěla-li se státi zrádkyní čistého ducha Kristova. A v tuto kapličku volala také kněze.

Přicházím k otázce, o které zde mluvil právě pan předřečník, pan děkan Kroiher, který pravil, že celibát byl zaveden jen násilím v katolické církvi. Sledujte dějiny katolické církve a naleznete, že Kristus ve všem všudy celibát odporučoval. Vyvolil si panenskou matku svou Marii, (Veselost.) za miláčka vyvolil si právě panického svatého Jana, a byla to stará církev. (Hluk. Místopředseda Konečný zvoní. Posl. Velich: A za hlavu církve ženatého Petra!) Ano. A celá historie staré církve vykládá, že po dobu tři sta let (Hluk. Posl. Kouša: Marie byla židovka!) - prosím israelitka, ne židovka, to jest velký rozdíl - po dobu pronásledování 300 let byla zkropena cesta, kterou se ubírala církev, dvěmi barvami, a to byla červená barva mučednictví a bílá barva panictví. A podívejte se na ně, že tito velikáni, jako Ambrož, Augustin, Basil, Řehořové, Ignác, Polykarp, všichni tito jsou jak velikány vědy a církve, tak také jsou v ohledu tomto přívrženci panictví v katolické církvi. Teprve, když opustila katolická církev tuto dráhu mučednictví a vstoupila na dráhu, kde stala se společností státní, což jí uškodilo, - já to přiznávám - tehdy teprve to, co bylo odkazem Krista a mučednické doby, začala uměle pěstovati zákony. A vypěstovala to až k nynějšímu zákonu celibátnímu, který byl uzákoněn za dob Řehoře VII. a zachováván až do dnešní doby. (Posl. dr. Stránský: Vy mluvíte pro dobrovolný celibát!) Prosím, počkejte, já to řeknu. Nebyl tedy kněžský celibát zaveden církevním zákonem, ale celý podklad zákona je celibátní ideál v kněžstvu, to jest vyšší pojetí katolického kněžství, které není pouze kazatelským úřadem, nýbrž opravdovým svátostným kněžstvím, které se uděluje ve svátosti svěcení na kněze, je to povznesení kněze k ideálu Kristovu. Není to žádným článkem víry, jest to pouze disciplinárním zařízením a proto v každé, i v dnešní době může se změniti. (Posl. dr. Stránský: Jste pro tu změnu, nebo ne?) Hned na to přijdu. Co se týká změny, zmíním se o tom ihned, jenom podotýkám, jakým způsobem ta otázka byla zde řešena od p. děkana Kroihera. Jest potřeba zavésti dobrovolný celibát, poněvadž prý ten, který vychovává se v semináři, nestačí svým věkem na to, aby se rozhodl. Má se dle něho rozhodnouti až v době svého působení. To se dá velmi krásně odstraniti, když se zreformuje výchova kněžstva a zároveň výchova lidu. Mohu vám říci důkazy ze svého života. Jest to můj spolužák, který právě, když vystoupil ze semináře, byl pohrdán od svobodomyslné pokrokové společnosti následkem toho, že ve IV. ročníku semináře vystoupil. A vedl ho až do IV. ročníku pokrokový lékař.

Matka si totiž přála, aby šel do semináře. Byla nemocná a synek tam nechtěl jíti. Lékař těšil matku: "Počkejte, dočkáte se, - jak se říká po moravsku - že z něho bude panáček" a synka těšil zatím: "Nebojte se, matka brzy zemře a pak můžete vystoupiti." Matka však neumírala a syn přišel až do 4. ročníku, a před samým svěcením na podjáhna vystoupil. Měl tolik mravní síly a my jsme k němu pohlíželi s úctou, ale prosím, pokroková společnost v jeho rodišti jím pohrdla a příčinou pohrdnutí byl právě onen pokrokový lékař. (Hluk.)

Místopředseda Konečný (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Rýpar (pokračuje): Dále tu bylo mluveno, že prý nám nikdo nevěří, že zachováváme život celibátní. To není také žádnou výmluvou, to není důvod, aby takovým způsobem tato otázka byla řešena. Ti pánové nevěří ani Kristovi. Zde právě padla ta největší blasfemie se strany kol. Austa, že Kristus mět tři milenky, tedy ani Kristus, před nímž se sklání celá věda, i ten nevěřící Voltaire, Rousseau atd., nebyl toho podezření ušetřen.

A co se týče námitky, že by tím byla založena domácnost, že by takovým způsobem byla zaopatřena žena, také tento důvod není rozhodným. Právě, když jsme žádali již ve starých sněmech i zde, aby matka i sestra katechety měla nárok na pensi, na kterou si přece katecheta platí, byli jsme odmítnuti - a nyní se pak mluví o zaopatření ženy pro budoucnost!

Mluvím o tom, velectění, jen z toho důvodu, poněvadž zde byla tato otázka takovým způsobem projednávána. Mluvil-li pan kolega Kroiher jménem 1800 kněží, mluvím zde já jménem ostatních 4300 kněží (Odpor.), kteří jsou buď pro volný coelibát anebo pro závazný coelibát, aby otázka tato nebyla řešena takovým nízkým způsobem - odpusťte, že to říkám - jako dosud, nýbrž, aby tato otázka byla projednávána s hlediska vyššího, mravního, s hlediska kněžských tužeb, ať výše či níže stojících. Ať stát odvalí kámen, který tu stojí v cestě, ale ať stát neomezuje svobodu katolické církve. Tato otázka jest otázkou čistě církevní, proto nespadá do kompetence státu. Stát může odvaliti pouze státní kámen, který stojí v cestě. (Poslanec dr. Stránský: Budete tedy hlasovat pro ten paragraf?)

Z usnesení klubu mám přečísti následující klubovní usnesení: "Vzhledem k odstranění překážky impedimenti ordinis et voti sollemnis zrušením § 63. rozlišujeme:

1. Kněží, kteří již z církve katolické vystoupili a namnoze již rodinu mají.

Vzhledem k těmto souhlasíme, aby překážky vyššího svěcení přestaly.

2. Kněží, kteří v církvi zůstávají a úřad kněžský zastávají a zastávati chtějí, zůstávají vázání církevním zákonem o překážce vyššího svěcení a nemůžeme positivně spolupůsobiti, dokud církev, jak doufáme, sama zákon nezmění."

Tedy, velectění, tím jsem naznačil za hojného a stálého přerušování, jakým způsobem se proti nám a našemu pevnému stanovisku zásadnímu, proti našemu přesvědčení v tomto slavném Národním shromáždění bojuje, jak se pomlouvá.

Náš president Masaryk řekl: "Duch zvítězil v této válce nad hmotou". Materialisticko-socialistický duch ovládá naši sněmovnu, jež klade základy k budově republiky. Jen kameny sváží do základů bez tmele, vyššího ideálního vzletu. Jaké pevnosti ale budou pak tyto základy? Archimedes kdysi volal: "Noli tangere circulos meos!", nedotýkej se nebo nenič mých kruhů. I k vám volá náš lid: "Nolite tangere circulos meos!", neničte našeho mravního základu, na němž má býti vychována mládež, chlouba národa, nerušte ho v materialistický prospěch jednotlivců na úkor celého drahého národa. Zadržte chladnou ruku, dokud není pozdě, opravte, dejte svobodu, pokud jednotlivci toho žádají, ale nikdy na úkor celku, na úkor mravního základu.

Heslem vaším ať jest blaho národa a ne blaho jednotlivců, byť to i bylo snad po případě 20.000; to by byl čistý egoismus.

Lid sám, velectění, dnes mluvil a promluvil na pražských ulicích, ale docela jiným způsobem. (Hluk.) Netíží ho jho manželské, ale drahota úžasná ho tíží, ti lichváři a ta drahota, která volá po odpomoci. A co se stalo zde v této sněmovně? Ještě doposud se nestalo nic, ani ústředny nebyly zrušeny, ani nebylo lidu pomoženo, a lid pořád volá a pořád volá. A sám dr. Matoušek zde řekl, že ztrácíme drahý čas tím, že jsme tuto otázku nenechali v rámci otázky církevní a že řešíme tuto otázku dnes. Řešte ji, řešte ji, ale tak, aby tím nebyl dotčen mravní základ naší republiky, mravní to základ rodiny a výchovy našich dětí. (Výborně!)

Místopředseda Konečný (zvoní): Řečnická listina je vyčerpána. Než udělím slovo panu zpravodaji, dovolte, abych sdělil s vámi, že předsednictví byl dodán následující dodatek člena Národního shromáždění, dra Stojana, k § 12. Navrhuje, aby ve 2. odstavci za slovem "zasvěcených" byla vsunuta slova: "nebo vyvěšením u hlavního vchodu kostela alespoň 8 dní, z nichž dva jsou zasvěcené".

Tento návrh pozměňovací je dostatečně podporován a je proto předmětem jednání.

A nyní prosím občana zpravodaje, dra Boučka, aby se ujal k závěrečnému doslovu slova.

Zpravodaj dr. Bouček: Slavné Národní shromáždění!

Rozdělím si své výklady takto: napřed zaujmu stanovisko k návrhům, které v osnově vám předložené byly učiněny a pak reagovati budu na některé vývody pánů řečníků.

Pokud jde o návrh pana kol. Jurigy, vyslovuji se pro něj. Jsou to dodatky k § 3., 7., 8, 9., 11., 29. a 30. Rozšiřuje se jimi platnost předpisů osnovy o fakultativním sňatku civilním také na Slovensko. V úzké souvislosti s tímto návrhem pana kol. Jurigy jest návrh pana kolegy Dúly a soudr., který rovněž vztah má k rozšíření § 1. a 12. na Slovensko. Má totiž v § 26. přidáno býti slovo "župan", které jest nezbytné, má-li tento zákon míti platnost na Slovensku. Rovněž projevuji souhlas s návrhem pana kol. Dúly k § 25., kterým zrušuje se totiž ustanovení § 25. čl. zákona uherského ze dne 31. září 1894, kterým uzákoněn byl na Slovensku celibát a tedy i na Slovensku celibát má býti zrušen - rozumí se samo sebou pro obor státu. Co si církev bude dělati, do toho my se jí nepletem, poněvadž stojíme na stanovisku rozluky státu od církví.

K § 3. pan kol. Stojan navrhuje, aby místo slova "přivolení ke sňatku" bylo užito slova "souhlas". Musíme však míti v zákoně jednotnou terminologii. Slovo "přivolení " vyskytuje se v zákoníku na několika místech, mohla by tudíž změna toho výrazu "přivolení " v § 3. při výkladu zde míti v zápětí různá nedorozumění. Vyslovuji se tudíž, proti tomu, aby tato záměna slova "přivolení" slovem "souhlas" byla schválena.

Druhý návrh pana kol. Stojana k § 6. V osnově praví se totiž: "Nevejdou-li snoubenci v manželství do šesti měsíců od posledního dne vyhlášky, sluší vyhlášku opakovati." Pan kol. Stojan myslí, že jest zřetelnější, když se řekne "nutno vyhlášku opakovati". Já konečně proti tomu nic nemám, račte si to rozhodnouti sami. "Sluší" nebo "nutno", obojí znamená totéž.

K § 9. návrh pana kol. Stojana zní tak, že se má za slova: "Přivolení k manželství může se státi zástupcem" přidati: "zvláště k tomu určeným". Vyslovují se proti tomuto návrhu, poněvadž předpis § 9. přejat jest z § 76. platného obč. zák., o jehož výkladu dosud nevzešla nikde žádná pochybnost, a pokládám proto za zbytečné, aby oproti platnému právu osnova zákona tímto způsobem byla doplňována.

V další větě navrhuje pan kol. dr. Stojan toto znění: "Není-li plná moc takto vypravena aneb upadl-li zmocněnec v nepříčetnost nebo zemřel-li, je manželství neplatné." Vyslovuji se proti tomuto dodatku, protože, zemře-li zmocněnec, nemůže intervenovati při sňatku, a upadl-li v nepříčetnost, rozumí se to podle všeobecných předpisů zákona rovněž. Prosím tudíž, abyste tento dodatek pana kol. dra. Stojana zamítli.

Další návrh pana kol. dra. Stojana zní takto: "Zmocněnec musí uzavříti manželství osobně" - tedy proti platnému právu znamená to odchylku, ale řekl bych zase: podle platného práva neměli jsme pražádných pochybností o tom, jak se má zákon vykládat, a musíme přihlížet k předpisu § 1010. obč. zák. Proto navrhuji, aby také tento dodatek p. kol. Stojana byl zamítnut.

Další návrh p. kol. dra. Stojana týká se § 8., podotýkám však, že p. navrhovatel jej odvolává se zřetelem na můj soukromý výklad. V § 8. praví se: "Přivolení k manželství se prohlašuje před přednostou politického úřadu okresního (obecního), na Slovensku před matrikářem nebo jeho zástupcem u přítomnosti dvou svědků a přísežného zapisovatele. Při církevním obřadu dosud přísežného zapisovatele nebylo Panu kol. dru. Stojanovi nebylo jasno, jestli snad nenastane přijetím této osnovy nějaká změna, že by budoucně faráři musili přibírati přísežné zapisovatele. Nemění se na platném právu v tomto směru nic, tedy právě tak, jako u židův a protestantů, tak i u katolíků nebude nutno při církevním obřadu přibírati zapisovatele.

Pokud jde o § 12., rozumí se samo sebou, že předpisy dosavadní trvají v platnosti, pokud jde o sňatek církevní.

Teď přicházím k návrhům p. kol. dra. Bartoška. Já jsem již hned v úvodu svého výkladu řekl, jaké je správné stanovisko v otázce obligatorního sňatku civilního, ale loyálně dostávám povinnosti na mne vznesené a prosím vás, abyste přes jistě hluboko sahající důvody pana kol. dra. Bartoška odmítli jeho návrh, pokud se týká zavedení sňatku obligatorního. (K dru. Krouskému: Pane kolego, je mě těžko při tom, a proto neposmívejte se mi a neztěžujte mně můj život!) Jsem tedy pro to, aby zamítnut byl návrh pana kol. dra. Bartoška, týkající se §§ 1.-12. a § 28. této osnovy.

Pokud jde o další návrh pana kolegy Bartoška k § 16. a) a c), tedy po dohodě stran a ve smyslu kompromisu navrhuji, aby první alternativa byla zamítnuta, za to však abyste dali schválení této změně osnovy v § 16. a): "Uplynula-li od provedeného soudního rozvodu 3 léta (podotýkám, že tyto změny týkají se jen manželství již rozvedených), netřeba k rozluce souhlasu druhého manžela a netřeba ani nepřekonatelný odpor, ani rozvážnost počinu zjišťovati." - Důsledkem toho § 16. c) musí zníti takto: "Nejde-li o manželství před působností tohoto zákona aspoň tři léta rozvedené - to pan navrhovatel chce vsunouti do § 16., - a nesouhlasí-li druhý manžel s rozlukou, anebo tvrdí-li jiný důvod, než nepřekonatelný odpor, soud odkáže žadatele na pořad práva."

Vyslovuji se proti návrhu pana kol. Bartoška, pokud jde o změnu § 18. Pan kol. Bartošek totiž k § 18. navrhuje dodatek. Přečtu napřed celý paragraf 18.: "Ve sporech o rozluku manželství pro nepřekonatelný odpor odpadá předchozí rozvod podle § 13. odst. i tohoto zákona, jsou-li už manželé soudně rozvedeni a uplynul-li od té doby jeden rok, aniž obnovili manželské společenství; uplynula-li tři léta od provedeného soudního rozvodu, je pokládati tvrzený nepřekonatelný odpor za prokázaný, pokud výsledky ústního jednání tomu neodporují."

Pan kol. Bartošek navrhuje, aby byla přičleněna tato věta: "Souhlasu druhého manžela s rozlukou není v tomto případě zapotřebí... Vedlo by to k nedorozumění. (Hluk. Předseda zvoní: Prosím o klid!) My tyto úlevy poskytujeme jenom, pokud jde o manželství před vyhlášením tohoto zákona rozvedená. Kdybychom i k § 18. tento dodatek přijali, tedy bychom umožnili, aby i bez souhlasu druhé strany přes tvrzený důvod vzájemného nepřekonatelného odporu manželství k jednostrannému návrhu mohlo býti rozloučeno. To není intendováno a prosím, abyste tomuto dodatku § 18. svého souhlasu nedali. Tím jest vyčerpán návrh pana kol. Bartoška.

Pokud jde o resoluce pana kol. Rolíčka a Austa, měl bych návrh v tom směru, aby resoluce pana kol. Rolíčka byla schválena a pokud jde o resoluci pana kol. Austa, aby odstavec první její přikázán byl výboru finančnímu a odstavec druhý a třetí výboru právnímu.

Nyní přicházím k druhé části svého výkladu a jest mým úkolem, abych reagoval... (Posl. Stojan:" Prosím, pane referente, abyste prohlásil, že §§ uvedené v § 25. se zrušují jenom pro obor státní!) My upravujeme právo občanské. Tak jako nechceme a nepřipustíme, aby církev se nám do práva občanského míchala, my se nemícháme do ustanovení práva církevního. To jest velmi loyální a to znamená pro nás rozluku státu a církve. Vy budete pány ve své společnosti náboženské a my pány ve svém státě. Řím nám do něho nesmí mluviti, jako my nebudeme do toho papežovi mluviti! (Člen N. sh. Stojan: Děkujeme! Hluk.)

Předseda (zvoní). Prosím o klid!

Zpravodaj posl. dr. Bouček (pokračuje): Přicházím nyní k druhé části svého úkolu, abych reagoval na některé vývody pánů řečníků, a tu mi pánové z katolické strany lidové dovolte, abych Vám řekl něco: Katolická strana lidová podle mého názoru se dělí na dvě skupiny. Jedna jest vedena p. prof. Kordačem a tu velmi ostře odlišuji od té snad dvoučlenné strany. Jedním je laik, druhým kněz. Z těch dvou pánů nikdo nemluvil, ale když jsem zde včera seděl a mluvil p. docent Jehlička, jeden z těch dvou pánů na mě zvolal,... (Výkřiky.) že jsem tu osnovu podal proto, abych jako advokát měl v kanceláři co dělati. A druhý, kněz, řekl, když jsem šel kolem: "Ano, pravdu má". Ti pánové bránili se proti tomu, když zde bylo opětně tvrzeno, že s kazatelen bylo na cti utrháno nám, kteří za reformou práva manželského stojíme. Tu uvažte jedno: Oni říkají, že nám neutrhají na cti, ale zde neštítili se dva pánové z toho tábora vrhnouti mi takovou triviální urážku ve tvář, že při té celé osnově nebyl jsem veden žádným jiným motivem, než tím, abych si vydělal v kanceláři peníze. Nestotožňuji takového Kordače s těmi triviálními lidmi a dovolte, abych přestal o tom mluviti, poněvadž bych snižoval toto Národní shromáždění, (Potlesk.) kdybych takovými lidmi chtěl se dále zabývati.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP