Čtvrtek 22. května 1919

Jsem tedy plně přesvědčen, že stabilita manželství uzákoněním této předlohy neutrpí, že rozvrácených nešťastných rodin nebude ani o jednu jedinou více! Ba naopak, odstraněním principielní nerozlučitelnosti manželství padne také v manželství poslední zbytek hrubého tělesného poddanství. Manžel i manželka naučí se respektovati jeho lidství, jeho lidská a občanská práva a právě tím se povznese mravní úroveň. Tak místo, abychom se oddálili od toho cíle stability rodiny a pevnosti manželského svazku, naopak jen přiblížíme se ideálu manželství nerozlučně doživotně trvajícího.

Řekl to velmi výstižně náš president Masaryk svým hlubokým výrokem, že usilujeme o rozlučitelnost manželství proto; abychom je udělali nerozlučitelným. A o pravdě těchto hlubokých slov přesvědčí nás statistika o ztroskotaných manželstvích, jak katolických, kde není rozluky, tak nekatolických, kde ta rozluka už dnes je. V r. 1911 rozvedeno (resp. u nekatolíků soudně rozloučeno) bylo v Čechách u katolíků, prosím, 5518 manželstev, evangelických 32 a židovských 20. (Hlasy: Slyšte!) Ty cifry mluví jistě samy!

Také v této otázce nejde nám o nic jiného, než o pořádek ve státě a ten žádá, aby upraveno bylo právo jednotně pro všechny občany dle praktické potřeby skutečného života, aby provedena byla i tu samozřejmá zásada moderně spořádaného státu, že práva a povinnosti jsou pro všechny občany ve státě stejné. A tato zásada byla tlučena v tvář, kde občanům židovským bylo možno rozloučiti sňatek pouhou dohodou, katolíkům byla rozluka dosažitelna pouze smrtí jednoho z nich a těm, kdož jsou mimo tyto obě náboženské společnosti, možna byla po sporném soudním řízení z důvodů, které uvádí § 115. obč. zák. Tedy zásada stejného práva a stejných povinností pro všechny občany státní přimlouvá se také za tuto naši předlohu. Od této zásady nelze upustit, republika nemůže být exekutorem dogmatického stanoviska některé církve.

Církvi ovšem není nijak bráněno, aby svá mravoučná, svoje dogmatická nebo jiná stanoviska hájila a uplatňovala, ale svými vlastními, církevními prostředky.

Poněvadž stát upravuje manželství s hlediska občanského práva a neprovádí dogmat církevních, musíme zrušiti také všechna ona ustanovení občanského zákona, jež jsou důsledkem opačného politického stanoviska bývalé rakouské monarchie, a to § 63. překážku vyšších svěcení a řádových slibů, § 64. disparitas cultus (různost náboženského vyznání) a jiná podobná ustanovení, jichž zrušení je v § 25. osnovy doporučeno.

Předloha však by nesplnila svého úkolu, kdyby zvláštními ustanoveními neupravila rozluku manželstev před vydáním tohoto zákona rozvedených. Jde tu právě o ty tisíce nešťastných, kteří toužebně čekají na tento zákon. Jsou často už před lety rozvedeni, žijí ve faktickém, ne právním rodinném společenství, jde o to, křivdu starého práva odčinit co nejúčelněji. Provádět po letech nový proces soudní není často ani technicky možno, proto předloha právem činí pro tyto případy výjimečná opatření, odkazujíc rozloučení těchto manželství na cestu soudního nesporného řízení. Navržený text však připouští výklad, že zkrácené nesporné řízení má býti možným jen se souhlasem obou rozvedených manželů. Bylo by tedy nemožné v případě neznámého pobytu druhého manžela, nebo v případě jeho jen vexativního, svéhlavého odepření souhlasu k rozluce.

Navrhujeme proto dodatek, aby v zákoně výslovně bylo řečeno, že souhlasu tohoto není zapotřebí u manželstev, jež před působností tohoto zákona, na kterém se dnes usnášíme, byla rozvedena, eventuelně, aby alespoň souhlas ten nebyl žádán, kde nad to manželé jsou rozvedeni déle než 3 leta a neobnovili manželského společenství. V pozměňovacím našem návrhu nutno totiž - a zde bych prosil, aby tomu byla věnována pozornost - rozeznávati dvě části: navržené textové změny k §§ 1., 3., 12. a 28. předlohy obnovují doslovně pův. zprávu práv. výboru z 28. prosince 1918 a intendují zavedení obligatorního civilního manželství. S tímto zásadním stanoviskem zůstal, myslím, náš klub osamocen. Ale druhá část toho návrhu mého a mých kolegů klubovních, kde navrhují se změny k § 16. a § 18., chce něco jiného, chce totiž umožniti rozluku manželstvím za starého práva již rozvedeným. Tato věc nebyla - pokud vím - předmětem žádného kompromisu mezi stranami, který by stál tomuto uzákonění v cestě. Zde jest, dámy a pánové, vaše rozhodování úplně volné, zde rozhodují jen úvahy objektivní účelnosti, a prosím proto, abyste aspoň této druhé části mého návrhu neodepřeli svého souhlasu.

Jménem svého klubu jsem nucen zároveň vysloviti se proti pozměňovacímu návrhu kol. Jurigy, kterým má býti na Slovensku, kde již dnes platí obligatorní civilní manželství, zavedeno pouze fakultativní manželství občanské. Že stavíme se proti tomuto návrhu, jest důsledkem našeho stanoviska k odluce státu od církve a důsledkem také našeho vlastního pozměňovacího návrhu, který jsem zde podal. Nám obligatorní nebo fakultativní manželství není otázkou svobody, nýbrž otázkou udržení církevní politické moci ve státě. Po našem názoru tudíž návrh Jurigův znamená odklonění se od lepšího stavu, znamená zhoršení, znamená krok nazpátek. Slovensko mělo tu o otázku již vyřešenu objektivně správně. Právo tam platné bylo dokonce asylem i obyvatelstvu sousedních zemí, kde právo bylo v tomto bodě méně dokonalé. Cítil-li slovenský lid maďarské úřady jako cizí a jejich úřední praksi jako násilí, bylo to pochopitelné, ale tento argument padá, prosím, nyní vůči úřadům československé republiky. Ty přece nejsou maďarské!

Nemohu nevyslovit své nespokojenosti nad tímto faktem, že, kdežto pokrok v právu probíjí se zde k cíli tak nesnadno, tak těžce, tam, kde se jedná o to, udělat krok nazpátek, jest tento krok mnohem snazší, a vůle mnohem ochotnější, než by věc zasluhovala.

Na konec poznamenávám, že nás jako socialisty ani tato předloha, pro kterou ovšem budeme hlasovati s těmi pozměňovacími návrhy, o kterých jsem promluvil, neuspokojuje úplně. Hledíme však na ni jako na nouzové opatření, jako na provisorium, jímž mají z práva našeho zmizet aspoň nejkřiklavější zaostalosti a má býti odstraněna propast mezi ultrareakčním stanoviskem rakouského práva a dávno platným právem ostatního kulturního světa. Vývoj se zde však po našem soudu nezastaví. Rodinné právo v naší republice potřebuje dalších pronikavých změn. Již včera poukázala zde kol. Štychová s tohoto místa, že zásadu občanské rovnosti muže a ženy nutno důsledně provésti také v našem právu rodinném. Jest, prosím, stejně tak potřeba revise práva dětí. Starý princip úcty k rodičům, úcty k minulosti, nutno doplnit úctou k dítěti, v němž dnešní společnost staví výše, staví nad sebe, úctou k netušeným možnostem vývojovým příštích, dnes snad ani ještě nenarozených generací. Dítě není majetkem svých rodičů, je dítkem a nadějí celé společnosti, celá společnost má k němu své právo, ale má ovšem předem a hlavně k němu velikou povinnost! Barbarský rozdíl manželských a nemanželských dětí musí zmizet. Při kodifikaci nového svého čs. občanského práva kynou nám tu úlohy veliké.

Dnes řešíme jednu konkretní otázku, jen malou část velkého problému řešme ji, jak káže potřeba doby a naše svědomí, odstraňme staré křivdy, zjednejme jednotu práva, a tak jako jiné otázky upravme i právo manželské ve shodě s ideami, jimiž veden byl k vítězství náš boj za naši národní svobodu; upravme ji pod zorným úhlem své revoluce z 28. října! (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný: Uděluji slovo dalšímu řečníku, obč. Austovi.

Posl. Aust: Slavné Národní shromáždění!

Jako předposlední řečník již mohu přicházeti jen na sbírku, není mně tedy možno, vytýčiti nějaké nové směrnice, nějaké nové linie, které by více zdůvodnily oprávněnost reformy manželského práva, než jak bylo zde již prosloveno a učiněno. Já ovšem na předlohu samu, kterou projednáváme a na smlouvu, která zde do jisté míry byla uzavřena, dívám se skepticky, dívám se na ní jako na něco, co v sobě nechová ušlechtilého charakteru mravního. Dívám se na ni jako na kompromis, jako na úmluvu, která má domněle něco dáti, ale ve skutečnosti nedává ničeho. Mohu říci, že celá debata, která tento týden byla vedena zejména se strany odpůrců této předlohy, nebyla debatou, nebyla mluvením k reformě manželského práva, ale byla debatou, byla velkým, řekl bych činem na ochranu boha, na ochranu náboženství, na ochranu svatosti sv. Jana Nepomuckého a zachování posvátnosti zázraků, kterých on byl příčinou atd. Ale ve skutečnosti vidím, že vedle velké debaty a velké řeči, kterou měl zde zejména p. dr. a prof. Kordač, jednalo se ještě o něco jiného, jednalo se ještě o ten ekonomický zájem, který má na jedné straně církev, na druhé straně stát, pokud jedná se o rodinu, pokud se týče manželství.

Já chtěl bych tedy poznamenat, pokud se jedná o referát pana kolegy Novotného, kde dokazuje svatost a existencí Jana Nepomuckého, že bychom byli rádi, kdyby opravdu byl nastoupil tak zvaný důkaz pravdy a že bychom byli velice tomu povděčni, kdyby církev dovolila, abychom mohli komisionálně ohledati jazyk sv. Jana, tohoto svatého, abychom zjistili, co je na něm pravého a co je na něm padělaného. (Veselost.)

Pokud se jedná o přání, že by tento zákon neměl býti projednáván dnes, ale že by mělo býti rozhodnuto plebiscitem, já bych opravdově sobě přál, kdyby mohlo býti rozhodováno plebiscitem, pak jsem pevně přesvědčen, že ti a ty, kterých se to týká, rozhodli by ne ve prospěch zájmů církve, ale rozhodli by ve prospěch čistého ušlechtilého lidství, které má ten zákon alespoň v začátcích svých uplatniti a přivoditi.

Jako sociální demokrat, sleduju-li, zabývám-li se otázkou sociální, vidím, že ona se skládá ze dvou problémů. Z problému hospodářského a z problému lásky. Ekonomické zájmy, hospodářské zájmy, ty mají příliš mnoho zastanců a obhájců, příliš mnoho vykladačů atd. Ale pokud jedná se o problém lásky, který není ničím jiným, než-li problémem manželství samotným, svazkem dvou lidí, základem a prvopočáteční organisací společenskou, rodinnou, touto otázkou vysoké důležitosti, otázkou, - opakuji to ještě - problémem lásky velmi málo vědátorů a filosofů se zabývalo, ač je to nejdůležitějším problémem, ač je to základnou, ze které vyvěrá veškeren hospodářský, kulturní, politický a řekl bych sociální rozvoj. Kdo se o manželství zajímá, kdo zabýval se otázkou rodiny, to byli dva činitelé, církev a stát. Byl zde princip mravní, byl zde zájem opravdu mravní, který k tomuto interesu vedl oba dva ty činitele. Církev postavila manželství a dala mu původ božský a na základě toho praví, že manželství jest nerozlučitelné. To znamená, aby ona měla plné právo zasahovati do rodinného života, aby ona dovedla ovládnouti rodiny a vésti rodiny pro své vlastní zájmy. A já řeknu, slavné shromáždění, že jsem vycítil, že celá debata nenese se k ničemu jinému a není ničím jiným, než-li bojem o ženu, o onu bytost, která jest osudem samotným a která má tolik moci a síly, aby dovedla měniti i ze základu zřízení společenské. Já jsem řekl nedávno, že žena nemění jen modu, nemění jen literaturu, ona nemá jen vliv na literaturu a modu, ona jest schopna také měniti celé zřízení společenské - ovšem, jakmile ona stane se rozhodujícím, vlivným činitelem společenským.

Proto církev v obavě, aby se sebeurčením ženy nebylo probuzeno sebevědomí ženy, aby ona nevystihla vysoce důležitý svůj společenský význam pro veškeré zákony a veškeré řády sociální, atd., proto sráží ji k zemi, činí ji poslušnou muži, činí ji služebnicí jeho, sráží ji dolů, aby ona nepozvedla hlavy do výše, nemohla nahlédnouti do velikých zákonů pravdy, do velkých zákonů ušlechtilé mravnosti a aby ona zde jen byla pokornou, odevzdanou otrokyní. Ve dvojím směru otrokyní: společenskou a otrokyní mužovou. A působí-li tak církev svojí náboženskou výchovou na mysl, na mozek a na duševní rozvoj ženy, pak získává s touto ženou i děti a získává celou společnost. Proč se chvěje naše Národní shromáždění dnes? Proč se třese před operací, která jest nutna a potřebna?

Proč neprohlásí se otevřeně, bez kompromisu, bez všelijakých ústupků pro obligatorní manželství? Proč se neprohlásí? To jsou důsledky výchovy, to jest ten vliv církve, to jest ten vliv reakcionářský, který zde jest a který působí i na osoby vysokého jinak vzdělání, který působí na osoby, zaujímající význačné společenské postavení. To znamená, že ponecháme-li církvi na dále onu možnost, aby pod rouškou manželství požehnání, pod rouškou všech těch ceremonií, kterými obklopuje akt manželský, aby mohla působiti na duši ženy, pak půjdeme velice těžce ku předu v naší republice, pak ze žen nebudou bojovnice práva, ze žen nebudou bojovnice svobody, ze žen nebudou bojovnice krásna a dobra, ze žen nebudou bojovnice oné snahy po velkém, ušlechtilém vyžití života, ale budou z nich zase modlící se bigotní tvorové, kteří odevzdají syny a dcery své církvi, to znamená, odevzdají syny a dcery své otroctví a hlouposti bezměrné. (Posl. dr. Jehlička: Ale nebudou z nich bolševičky!) Já myslím, důstojný pane, že jste bolševikem větším nežli já. (Potlesk.)

Druhým činitelem, který se zde zabývá otázkou reformy manželského práva, jest stát. Jeho interesy jsou na rodině, vždyť v celé soustavě státní, ať se jedná o finanční otázky, ať se jedná o militaristické otázky, ať se jedná o soudnictví, ať se jedná o cokoliv, ve všech těch jednotlivostech, které tvoří organismus a soustavu státní, jako nejdůležitější činitel vyráží rodina. Ta se zatěžuje daněmi, té se ukládá ta a ta povinnost a proto stát v tomto směru snaží se v tomto směru působiti rozhodujícím vlivem a zasahovati také do záležitostí manželských.

Teď mi šeptá do ucha, že beze všeho se mám podříditi té dohodě a že se mám vysloviti pro fakultativní sňatek. Ale jak říkám, to jest věc, která jest, abych tak řekl, proti mé vůli, proti mému přesvědčení, jest to diktát. Já jsem nespokojen i s celým obsahem tohoto zákona. V tomto zákoně, který sice jest pokrokem, který jest sice ústupkem, řekněme, doby po 28. říjnu, vidím, ještě zachování té nevolnosti, vidím v něm dosud ještě to otroctví jednoho i druhého, muže i ženy, nevidím zde onoho volného ušlechtilého spojení dvou duší, nevidím onoho splynutí duší, nýbrž vidím prostě ten řemeslný akt, řemeslný výkon, který když není žádán, aby byl vykonán církví, jest žádán, aby byl vykonán rukou úřední. Stojím na stanovisku, že muž a žena osobní smlouvou, vlastní smlouvou a vlastní dohodou uzavírají manželství a rozvádějí manželství. Co má třetí osoba v tom co dělat? Je velmi krásné přísloví v naší řeči: Mezi manžele se třetí osoba nepleť! a v tomto směru stojím i já na tom stanovisku, že do otázky manželského práva nemá mísiti se ani církev, ani stát. Ale poněvadž dosud ustanovení zákonná zde stojí, dosud ještě není, jak se říká, možno, abychom zajistili onu nezávislost dvou bytostí, které chtějí po celý život jíti ve vlastní vůli, ne pod donucením a kontrolou, poněvadž víme, že musíme ze zákonů zlých, které nám zachovalo Rakousko a které dosud máme a kterými se říditi musíme, udělati zákony dobré, pak ovšem nelze jinak, než jíti krok za krokem, jíti kus po kuse a působiti k tomu, aby tento pokrok, tento ústupek byl výzvou k té široké veřejnosti, aby ony statisíce dnes rozvedených a miliony, jež vstupovati budou v manželství, věděly, že má-li býti manželství svátost, musí býti svátostí uzavřenou v srdcích obou těchto lidí a musí býti svátostí uzavřenou silou lásky, ale ne z interesu obchodního, z interesu hospodářského, z interesu nějakého zboží. Žena jest vysoce důležitý činitel, a já všude a na všech místech volám ji ku práci, volám ji do zápasu proti všem těm činitelům tmy, proti všem těm hlasatelům smrti a ne života. Ona má pro republiku vysoce důležitý úkol. Manželství a rodina jest pro republiku československou něco tak význačného, tak důležitého, že si to tisícové nedovedou ani představiti.

Chceme míti republiku volnou, chceme míti republiku svobodnou, spravedlivou, chceme míti v životě republiky krásno a dobro. A nechte ženu v rukou jesuitů, nechte ženu ve výchově klerikální a pak jdete ne životu, ale smrti vstříc. A proto jest třeba použíti všech prostředků, použíti všech cest, abychom osvobodili duši lidskou, jak se říká, osvobodili tělo lidské od jeho otrocké práce a abychom osvobodili duši občana republiky československé od vlivu Říma, od vlivu církve, poněvadž jest to nebezpečnější jed a ubijí daleko více život, než těžká a namáhavá práce. (Posl. Čuřík: Také od vlivu klerikalismu socialistického!) Socialismus, pane kolego, není dogma. (Posl. Čuřík: Ale vy to děláte dogmatem!) Jestliže hlásáme nauky krásna, jestliže hlásáme ideu krásna, jestliže hlásáme ideu práva a spravedlnosti... (Posl. Čuřík: A děláte násilí!)... a hlásáme ji těm, kteří pravdu, krásno a dobro pochopiti nechtějí, pak jest třeba, aby jim bylo řečeno něco, co se jim třeba nelíbí. Mohu míti dítě ze srdce rád, mám je tolik rád, že bych za ně život dal, ale když jest neposlušné a když poslouchá, řekněme, skotačivého rozpustilého kluka sousedova a nechce poslechnout onoho dobrého, upřímného napomenutí svého vlastního otce, promiňte, pak někdy i metlička přijde, ale ta metlička není těžkým trestem, nýbrž jest prostou ukázkou na cestu dobra, na cestu krásna. (Hlasy: Chcete býti našimi otci?) Naší snahou jest, aby dělnická třída stála zde sražena v jeden mohutný šik na obranu svých zájmů, na obranu života, na obranu zdraví a na obranu svého hospodářského a kulturního rozvoje.

A jestli všichni ti druzí hledí rozraziti řady dělnické, - jedni je volají do jedné církve, druzí do druhé církve - pak je třeba dělníku říci, kde jest jeho místo, pak je třeba dělníku říci, že nepatří do žádné jiné organisace, než do organisace dělnické a do organisace socialistické (Odpor), že nelze sloučiti olej s vodou, nelze sloužiti bohu a zároveň mamonu, nelze sloužiti zájmům dělnickým a při tom chrániti zájmy svých vlastních otrokářů, svých vlastních násilníků. Až nastoupíte, pánové, na pole čistého socialismu, (Hlas: My jsme již tam!) - ne - až nastoupíte na cestu socialismu, pak půjdeme vedle sebe. Ale pokud vaším zájmem jest ve jménu socialismu (Hluk. Předseda zvoní), pod rouškou socialismu, pod heslem socialismu nahánět ovčičky do stáda církve římskokatolické a činiti z nich otroky cizí zvůle, pak nedivte se, když takovému dělníku pravíme: Když nejdeš s námi, jsi proti nám a že pak v něm nevidíme svého spolutrpitele, spolubratra, nýbrž pouze nástroj našich nepřátel, našich vykořisťovatelů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP