Předseda:
Tomášek,
místopředsedové:
dr. Hajn, Konečný, Udržal,
zapisovatelé: dr. Němec,
dr. Stojan;
větší počet
členů Národního shromáždění.
Zástupcové
vlády: Členové vlády: Habrman,
dr. Hruban, dr. Rašín,
Staněk, dr. Soukup, dr. Stránský,
Švehla, dr. Winter, dr. Vrbenský,
dr. Zahradník.
Z kanceláře sněmovní:
JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce
jeho JUDr. Trmal.
1. Zpravodaj dr. Bouček.
Dokončení rozpravy o reformě manželského
práva (tisk č. 1007).
2. Zpravodaj dr. Markovič.
Zpráva výboru pre upravenie hospodárskych
a sociálnych pomerov legionárov a ich rodin o návrhu
členov Národného Shromáždenia
dra Ivana Markoviča, Jána Jančeka ml., dra
Juraja Slávika a spol. (tisk č. 819) o sriadení
hospodárskych a sociálnych pomerov legionárov
a ich rodin (tisk č. 975).
3. Zpravodaj dr. Meissner.
Zpráva ústavního výboru o návrhu
člena Národního shromáždění
dra Meissnera, Bechyně, Ecksteinové, Johanise a
soudr. (tisk č.704) a vládním návrhu
tisk (č. 810), kterými se mění zákon
o prozatímní ústavě (tisk č.
976).
4. Zpravodaj dr. Srdínko.
Zpráva I. výboru školského.
Zpravodaj dr. Lukavský
II. výboru státně-zřízeneckého,
o vládním návrhu zákona (tisk č.
717) o platech suplentů státních středních
škol (tisk č. 1006).
5. Zpravodaj ing. Nekvasil.
Zpráva sociálně-politického
výboru o vládním návrhu zákona
(tisk č. 847) o státní podpoře stavebního
ruchu (tisk č. 991).
6. Zpravodaj dr. Matoušek.
Zpráva právního výboru o vládním
návrhu zákona (tisk č. 974) o padělání
peněz a cenných papírů (tisk č.
1052).
Předseda
(zvoní): Národní shromáždění
je schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.
Omluvili
nepřítomnost svoji:
churavostí: Čapka
(na neurčito), Jakubka (na neurčito), Fr.
Navrátil (na neurčito), Pelikán
(na 6 týdnů);
zaměstnáním:
Nádvorník (do 28. května), dr. Vlček
(do 31. května), Nekvasil (pro tento týden),
dr. Vrat. Černý (pro tento týden), Ecksteinová
(do 25. května), Sonntág (na neurčito),
Záruba-Pfeffermann (do konce příštího
týdne), Gustav Navrátil, Simeon Vacula
(pro tento týden), dr. Sylaba (zaměstnáním);
churavostí dodatečně Malypetr za včerejší
schůzi dodatečně omluven dr. Kolísek;
účastí na mírovém
jednání v Paříži: Mečíř,
dr. Uhlíř;
účastí při
mezinárodní parlamentární obchodní
konferenci v Bruselu: dr. Dušek, Ant. Němec,
dr. Rambousek, dr. Rolíček, dr. Jur.
Slávik, Šrámek, dr. Vaněk;
trvalým zaměstnáním
ze Slovenského klubu: dr. Hálek, Houdek,
dr. lvanka, Makovický, dr. Medvecký,
Stodola.
Výboru zásobovacímu
přikázal jsem dopisy presidia ministerské
rady ze dne 20. V. 1919. č. 8471/19 m. r. a 8289/19 m.
r. podle §u 8. zákona ze dne 24. července 1917
č. ř. z. 307 zaslané sem nařízení
o obchodu lučebninami a o obchodu hořčičným
semenem. (zvoní) Přistoupíme
a sice k odst.
1. pokračování
rozpravy o reformě manželského práva.
Uděluji slovo prvému
řečníku pro zapsanému, panu kol. dru
Bartoškovi.
Posl. dr. Bartošek: Vážené
Národní shromáždění! (Hluk.
Předseda zvoní.)
Uplynulo více než 6 měsíců
od té doby, co tímto Národním shromážděním
přikázán byl právnímu výboru
návrh dra. Boučka na změnu ustanovení
rakouského občanského zákona o právu
manželském. Jde zde sice o konkretní úpravu
jedné otázky právní a společenské,
ale i zájem i odpor, jaký věc tato vyvolala,
svědčí o tom, že na tomto konkretním
případě řešiti jest Národnímu
shromáždění otázku zásadní
a nejvyšší důležitosti pro státní
samostatnost naší republiky, neboť na tomto určitém
případě řešíme otázku
poměru státu a církve v republice. Jest zkušebním
kamenem naší kulturní vyspělosti a naší
republikánské opravdovosti. Jde o to, chceme-li,
aby československá republika byla opravdu suverenním
státem, s jednotným, ze svrchované vůle
lidu vyplynulým občanským právem,
anebo zda chceme i nadále podržeti - alespoň
ve zbytku - středověké rozdvojení
práva, ono "ius utrumque" občanské
a církevní, zda spokojíme se pouze polovičatou
státní samostatností, osvobodivše se
sice politicky od Rakouska, ale zůstávajíce
kulturně a nábožensky vasaly cizí zahraničně
politické moci, římského papežství!
Není pochybnosti, že odluka církve od státu
jest jedinou formou poměru mezi státem a církví,
která jest slučitelna s ideou demokracie, a že
spojení demokratického státu, jenž uznává
jen vládu lidu s absolutní monarchií papežskou,
jest právní a politické monstrum a bylo by
chorobným zjevem a brzdou všeho kulturního
i politického pokroku naší republiky.
Jest těžkým nedopatřením
a osudnou neúplností, že státní
samostatnost a suverenita československého státu
také po stránce kulturní a náboženské
nebyla proklamována a upravena okamžitě v den
státního převratu, kdy byla by bývala
celým národem přijata jako samozřejmost
a jako jediný logický důsledek státní
svrchovanosti československého lidu a jeho tradic
dějinných. Veliká doba historická,
kterou nyní žijeme, vyžaduje čistého
a zásadního řešení všech
velikých otázek a není dobou vhodnou ke kompromisům.
Vědomi si proto své
zodpovědnosti před celým kulturním
světem, před lidem československým
i dějinami, odmítáme my českoslovenští
socialisté slavnostně a jednou pro vždy jakékoliv
kompromisy v otázkách kulturních.
Vítáme také
proto s potěšením včerejší
prohlášení ministra spravedlnosti, že
vláda československé republiky vyslovila
se pro zásadu odluky církve od státu. Nesmí
ovšem zůstati jen při této akademické
zásadě, jest třeba, vtěliti ji v čin
a to co nejdříve. Řešení již
dnes je nesnadnější, než by bylo bývalo
přímo v okamžiku státního převratu;
dalším oddalováním obtíže
jen vzrůstají.
S tohoto zásadního
hlediska naprosté odluky církve od státu
není nám, československým socialistům,
tudíž možno, souhlasiti s textem předlohy,
jak stala se podkladem dnešního jednání.
Pro nás není dvojího práva, není
ani dvojí administrativy ve státě, ale lidový
stát sám veškeré otázky právní
musí upravovati si samostatně svými orgány
a s hledisek světských a rozumových. Nám
manželství jest, pokud na ně s tohoto hlediska
pohlížíme, občanským poměrem,
akt, kterým se manželství zakládá,
jest občanskou smlouvou, občanským vzájemným
slibem, který přijati mohou jen občanské
úřady. Theokratické, protilidové Rakousko
stálo důsledně na opačném principu
manželství církevního, sňatek
občanský byl mu jen opatřením z nouze,
republika, zrozená z vítězství světové
demokracie právě nad onou koalicí středověkých
theokratických autokracií, - a takovými byly
všecky ty státy, které stály v boji
proti nám - neměla by se kompromitovati nedůstojným
kompromisem s poraženým systémem a poraženým
nepřítelem, nýbrž měla by všecko
svoje právo vybudovati na bezkompromisním principu
lidového laického suverenního státu.
Proto, vážené Národní shromáždění,
činíme pozměňovací návrh
k této předloze, aby za manželství pro
obor státu a práva platné uznáno bylo
jedině manželství občanské, aby
občanský sňatek zaveden byl v republice naší
obligatorně a nikoliv pouze fakultativně. Jedině
toto stanovisko shledáváme důsledným
a vůči církvi jedině důstojným
stanoviskem.
Církev manželství
civilně uzavřeného neuznává
vůbec za manželství, děti z něho
zrozené nejsou jí manželskými dětmi.
Tedy již princip rovnosti a právní reciprocity,
nehledě ani k otázce suverenity státu, vyžadoval
by, aby stát navzájem neuznával pro svůj
obor manželství uzavřeného pouze církevně.
Činíme proto návrh
pozměňovací, ale podotýkám,
že tento pozměňovací návrh není
novým, nýbrž jest jen restituováním
původního návrhu našeho právního
výboru, který byl tam přijat všemi hlasy
proti hlasu jedinému, (Slyšte!) a který
vyšel také ze spolupráce nejpovolanějších
našich odborníků právních. Toto
stanovisko, které zde zastáváme dnes, které
nyní zde hájíme za náš klub,
jest tudíž legitimním výrazem skutečného
právního přesvědčení
tohoto právního sboru, (Slyšte!) dokud
věcné stanovisko jeho nebylo alternováno
nuceným a vyumělkovaným kompromisem. Toto
stanovisko jest zároveň stanoviskem naší
nejvyšší instance vědecké, naší
právnické fakulty.
Pokud bychom se, vážení
přátelé, ohlíželi za hranice
po cizích vzorech, tu může nám směrodatným
býti po mém soudu na př. stanovisko francouzského
práva, dílo francouzských právníků,
těchto "uznaných dědiců starořímské
jurisprudence, těchto mistrů práva stojících
v popředí celé dnešní světové
tvorby právní", jak je charakterisuje náš
prof. Hobza, a jejich stanovisko, stanovisko francouzského
práva, jest úplně shodné s tím
stanoviskem, které si dovoluji zde hájiti.
Zastancové kompromisu poukazovali na Anglii a Ameriku. Jest to vzor pro nás a pro naše poměry nepřípadný, neboť ani Spojené Státy Severoamerické ani Anglie neprovedly rozluky církve od státu v evropském slova toho smyslu. Anglie naopak až do války podržuje systém státní anglikánské církve, ve Spojených Státech Severoamerických rovněž nebylo vlastně odluky, poněvadž tu již od první chvíle, již od onoho památného "prohlášení neodvislosti" v den 4. července 1776, stát s církví vůbec nebyl nikdy po evropsku spojen, ale nebyl také úplně odloučen; oboje se tam protíná způsobem zcela zvláštním, typicky americkým. Spojené Státy Severoamerické - pohleďte, jaká to jest odluka - udržují ve veřejných ústavech humanitních ze státních prostředků duchovní funkcionáře, blasfemie stíhá se tam trestně atd. Otázka poměru církve ke státu jest tam ale také potud jiná, že nejde tam vlastně o církve organisované mimo territorium státní, o církve, které by byly politickými institucemi, řízenými ze zahraničí, z ciziny. Nejde tam o katolickou církev, o tento stát ve státě. Proto poměry evropského kontinentu a ostatního světa v otázce církve a státu jsou zásadně rozdílné. Americké řešení pak nad to jest řešení bezmála půl druhého století staré, a řešíme-li my otázku dnes, měli bychom ji řešiti z dnešní potřeby a tou jest naprostá a důsledná odluka církve od státu.
Nekatolické církve,
vážení přátelé, byly by
srozuměny zásadně s obligatorním civilním
sňatkem, obtíže činí zde jedině
církev katolická, tedy církev v podstatě
československému lidu hodně vzdálená
a cizí a vlastně násilnou protireformací
u nás zavedená. Úkolem naší revoluce
musí přece býti, abychom odstranili násilí
minulých dob, páchané na našem československém
lidu, a v tom jest také úkol, odčiniti násilí
protireformační.
Na váhu padá také
otázka administrace, otázka matrik. Při fakultativním
sňatku nepůjde jen o matriky dvoje, ale o několikeré;
vedle státní bude jich tolik, kolik máme
státem uznaných církví. Další
komplikace přivodí pak smíšené
sňatky. Chceme-li tedy míti pořádek
a jednotnou správu, i tento technický zřetel
přimlouvá se za uzákonění obligatorního
civilního manželství.
Proti povinnému civilnímu
sňatku namítá se, - a to bývá
nejvážnější námitka, - že
obsahuje jisté násilí na svědomí.
Jest to, vážení přátelé,
námitka typicky katolická a středověká.
Stát a církev stojí podle ní proti
sobě jako dva soupeřové, jako dva mocenské
útvary, jako stát proti státu. Tatáž
námitka ozývala se v minulých stoletích
proti zdaňování církevního
majetku a proti souzení duchovních státními
soudy. Jest to ne otázka svědomí, ale jde
zde o zájmy mocenské a konec konců velmi
prosaicky hmotné. Pro občana republiky nemůže
býti násilím a nesmí mu býti
násilím plnění občanských
povinností, v daném případě
tím méně, že původní předloha,
pro kterou zde mluvím, výslovně garantuje
každému volné uspokojení jeho případné
náboženské potřeby tím, že
dává mu možnost církevního posvěcení
jeho sňatku. Toto je po našem soudu stanovisko pravé
tolerance, kterou bychom v opačném případě,
myslím, marně očekávali od zastanců
protichůdného stanoviska. Počítáme-li
již s dogmatickým stanoviskem církve, má
manželství dvojí charakter u církevních
biblí: občansky je smlouvou a církevně
je svátostí. Stát žádá
- bude-li návrh, který zde doporučuji, přijat
- vedle známého biblického výroku
to, což jeho jest, a ponechává církvi
stránku spirituální a svátostnou.
Církev však v republice nemůže býti
orgánem státu. Byly uváděny i námitky
svou malicherností až komické: zbytečné
obtíže cesty na venkově do sídla politických
úřadů, výlohy takových cest
a pod. V ohromné většině případů
uzavírá se manželství jednou v životě.
Jest to nejdůležitější úkol
občanský, jímž zakládáme
rodinu, a tu by najednou měla býti břemenem
cesta k úřadu k vykonání slavného
občanského slibu manželského?
Přistupuji k otázce
rozlučitelnosti manželství. I nám, i
mně jako navrhovateli a doporučovateli této
předlohy, stabilita rodiny jest věc velmi žádoucí.
l nám jest manželství svazkem pro celý
život. Ale my se nemůžeme smířit
s tím mechanickým stanoviskem papírových
imperativů, kde ukládá se věřit,
co věřit nelze a kde úporně drží
se forma, ze které život a obsah již dávno
vyprchaly. Ideálů se nedosahuje v životě
vždycky, ale dokonce jich nedojdeme jen čirým
mechanismem rozkazů a zápovědí. Ethickým
ideálům blížíme se naopak výchovou,
sebekázní, vzděláním, pěstěním
pocitu solidarity, zde jest pole záslužné působnosti
pro každou práci o mravní povznesení
a zušlechtění člověka a tedy
konec konců i pro církve, pokud činnost tu
konat chtějí a konat dovedou.
Denní zkušenost učí,
že manželství někdy ztroskotá,
rozvrací se, onen svatý svazek duší
umírá, manželé se rozcházejí,
zakládají jiné faktické mimozákonné
svazky rodinné a plodí děti, bez vlastní
viny postavené mimo ochranu zákona. Jaký
smysl má tu udržovati mrtvou formu, jaká spravedlnost
může pro jediný osudný omyl v osobě
ukládati trest doživotního utrpení a
to nejen tomu, v jehož osobě se ten omyl udál,
nýbrž i jiným lidem, na př. dětem,
na tom omylu již jistě docela nevinným?
Vážené Národní
shromáždění! Ani katolická církev
sama nemůže se uzavírat těmto skutečnostem,
vždyť i ona připouští netoliko rozvod,
ale ona připouští řízení
o neplatnosti manželství.
A co je to jiného, nežli
docílení rozluky oklikou, poněvadž i
tato manželství byla svátostně posvěcena;
i o nich platiti by měla slova, jichž se zastanci
protivného názoru dovolávají: "Co
bůh spojil, člověk nerozlučuj!".
Ale církev katolická
jde, prosím, ještě dále. Církev
katolická dopouští i skutečnou rozluku
svátostně a platně uzavřeného
manželství a to dispensací papežskou,
pokud totiž v manželství nedošlo ještě
k tak zv. "copula carnalis", t. j. pokud manželé
se po svém sňatku nespojili tělesně.
To jest, prosím, stanovisko kanonického katolického
práva!
Naše předloha jde jen
potud dále a jde životu blíže, že
dopouští odumřelé manželství,
takové manželství, které již dávno
manželstvím býti přestalo, také
právně ukončiti a nešťastným
jeho trosečníkům umožniti nový,
spořádaný rodinný život.
Jedním slovem dá se
vystihnouti to, oč nám jde: Jde nám o pořádek!
Jde nám o to, rozloučiti to, co život už
rozloučil a dát nešťastným možnost
nového štěstí. Agitace katolická
s překrucováním sobě vlastním
hlásala a hlásá, že jde tu o čirý
rozvrat rodinný, o naprosto libovolné uvolnění
svazku manželského, a v poradách, které
předcházely ve schůzích předsedů
klubovních projednávání této
předlohy, uznal sice pan dr. Kordač, že
zmatek, který za platnosti starého práva
v manželských věcech nastal, potřebuje
ventilu, ale on se obává, aby prý z ventilu
nestal se průlom! Pouhé přečtení
§ 13. naší předlohy ukazuje zbytečnost
těchto obav. Nebudu ten paragraf předčítati,
dámy, a pánové mají jej po ruce. Psychologicky
bych chápal podobné obavy, kdyby předloha
přijala stanovisko, které jest ostatně již
v našem občanském zákonníku v
§§ 133-135 uzákoněno pro manželství
židovská, ale ani zde nevedlo k rozvratu. Tam se totiž
manželé mohou na rozloučení sami prostě
dohodnouti a nepotřebují vůbec nikomu na
světě sdělovati důvody, proč
se tak dohodli. Předloha naše se však nestaví
na toto stanovisko volné rozlučitelnosti, nýbrž
připouští rozluku jen v případech
opravdu vážných, v zákoně taxativně
uvedených, jejichž přísně objektivní
zjištění je uloženo soudcům a sice
sboru soudců, soudům sborovým.