Středa 21. května 1919

Reformou manželského práva jest vyvolána na povrch i tato otázka, která při nastávající rozluce manželského práva stává se nejvýše akutní. Za dnešního platného práva může žena, která provdala se na venkovskou usedlost a která neobdržela žádného věna aneb věna ke jmění mužovu velmi nepatrného, žádati v případě rozvodu, tím spíše pak rozluky manželství rozdělení jmění, zde tedy selské živnosti, a nemusí se spokojiti vyplacením nabídnuté částky se strany manželovy, byť byla sebe větší.

Z nedávné svojí praxe znám případ, kde venkovská žena přinesla do 60 korcového statku 8.000 K a stala se tak spoluvlastnicí této živnosti. Za pobytu manželova na vojně učinila nejintimnější s místním jedním svobodným mužem poměr, který nezůstal bez následků. Navrátivší se muž učinil přirozeně jen to, co učiniti musil a co by byl učinil každý, totiž podal žalobu o rozvod z viny manželčiny. Žalobě této bylo vyhověno a manželství rozvedeno z viny ženiny, tedy přirozeně bez jakéhokoli nároku na placení alimentů se strany mužovy, jelikož však žena tato byla spoluvlastnicí statku, žádala po rozvodu za jeho rozdělení a jelikož dále nechtěla za žádných okolností přijmouti sebe větší odbytné, byl skutečně statek tento, nalézající se skórem 120 roků v rukou téže rodiny, ve veřejné dražbě prodán.

To jest jistě, vážení pánové, velmi značná mezera zákona, která hluboce zasahá do hospodářského života venkovského lidu a která vydává v šanc celistvost našich usedlostí a značí nebezpečí prodeje pozemkového majetku, který byl po celé století, po dlouhá léta v rukou jedné a téže rodiny. Tím otřesena jest i do značné míry hospodářská existence takových nešťastných manželství.

Co jest manželství? Manželství jest, vážení pánové, ethické spojení dvou osob, spjatých vzájemnou láskou a posvěcených vznešeným účelem, vtěliti v život dítek věčnou existenci svého bytí. Jen dosažením tohoto účele jest onen veliký problém manželského svazku rozřešen a jen tím položen základ k rodinnému štěstí. Život dítek jest pokračováním života rodičů a jest oním věčným kouzlem, které činí manželství rájem, založeným na manželském porozumění.

Opravdová a upřímná láska, vzájemné a čisté porozumění dvou duší jsou základním pilířem, o nějž ethika manželství jest opřena, jsou základní podmínkou, kterou řádné manželství jest podmíněno.

Manželství za takovýchto podmínek uzavřené jest oním jediněčným - pevným svazkem, oním nerozlučitelným poutem, které činí manželské spolužití věčným na věky a nerozlučitelným a zůstává jím i tenkráte, kdyby zákonodárství rozlučitelnost manželskou i připouštělo.

Tak velmi důležitá instituce, jakou manželství skutečně jest, žádá proto bezesporně, aby zákonná ustanovení, kterými manželství jest upraveno, kryla se s velikostí manželského pojmu a odpovídala hlubokému morálnímu a sociálnímu úkolu, jehož manželstvím má býti dosaženo.

Jest proto po mém soudu nerozhodno, - jak jsem si již dovolil zmíniti, - zda manželství jest v zákoně rozlučitelné, či nerozlučitelné. Manželství na vznešených zásadách ethické lásky založené, zůstává nerozlučitelným, nehledě k tomu, zda zákon rozlučitelnost uznává čili nic. A z tohoto nejvyššího hlediska musíme posuzovati manželství, tento posvátný svazek dvou osob, který zakládá jedinou, pravou a hlubokou lásku na světě, totiž lásku rodičů k dítkám a dítek k rodičům. Manželství v těchto intencích založené jest něčím posvátným, nedotknutelným, manželství takové jest jak v očích manželů samotných, tak i ve veřejnosti opravdovou svátostí. Hluboká tato morálka, tato vysoká úcta k manželství nedopustí nikdy žádnému z manželů, aby manželský svazek takto založený byl uvolnitelný, anebo stal se pro manžely institucí, jejíž existence podmíněna jest přísným zákonem, vyslovujícím nerozlučitelnost jeho.

Se stanoviska lidu venkovského, jehož jsme zástupci, jest se nám tím méně obávati, že by manželství přijetím modernějšího zákona bylo uvolněno, anebo že by základy jeho byly nějakým způsobem otřeseny. Venkovský lid je to právě, který se dívá ve veliké většině na manželství jako na opravdovou svátost a pojímá manželství nanejvýš vážně.

Venkovský lid chápe, řekl bych, nejsvědomitěji vysoké a důležité cíle manželství a v hlubokém přesvědčení o svátostné povaze jeho nerozváděl manželství ani tenkráte, když toto bylo opravdu nešťastným. Toho důkazem nepatrné percento rozvodů na venkově. Chceme, velectění pánové, pro lid venkovský čisté náboženství, chceme čisté a mravní právo manželské a ne takové, v jakém dle Montesquieua žili svatí panovníci francouzští z Boží milosti. Vždyť připouštíme rozluku jen v těch případech, kde svátostná povaha manželství jest setřena, kde manželství přestalo býti svátostí a stalo se opravdovým peklem a mukou pro tu kterou nebohou oběť. Pokud se týče obligatornosti či fakultativnosti civilního manželství, jest vedena strana naše touto jasnou zásadou: když svoboda, tedy svoboda ve všem a každému! Nechť každý má možnost uspořádati si otázku uzavření svého sňatku tak, jak se mu to nejlépe hodí a jak to odpovídá jeho svědomí a přesvědčení. Svobodu svědomí zaručil i francouzský rozlukový zákon z 9. prosince 1905, který, ač byl papežskou encyklikou "Wehementer nos" z 11. února 1916 zatracen, již v první větě prvého článku praví: Republika zajišťuje svobodu svědomí i kultu každému. Dejme i my plnou svobodu svědomí a přesvědčení!

Lidu nábožensky založeného, jmenovitě lidu venkovského, který žije z veliké části životem náboženským, nebude a nesmí býti nijak dotčeno v jeho náboženských cílech a v jeho čistém, nezkaleném náboženském přesvědčení. Na druhé straně oněm osobám, které nevidí v církevním požehnání svého sňatku nutnou podmínku, nechť dána jest bez dalšího možnost upraviti si svůj sňatek cestou civilní. Vždyť všecky moderní státy již dávno postavily manželské zákonodárství svoje na pokrokové podklady.

Státy tyto, jmenovitě čtyřdohodové, jsou nám v tak mnohém vzorem, proč neměly by nám býti vzorem i v otázce této? Francie již v první svoji republice zavedla povinné manželství občanské, které převzato bylo i v právo napoleonské, ano i v zákonodárství francouzské po rozluce církve od státu. Zákon, jenž bude odhlasován, jest, velevážené Národní shromáždění, výsledkem kompromisu a dosaženo jím jest to, co za dnešních poměrů dosaženo býti mohlo.

Jest zajisté opravdovým přáním nás všech, by reformovaný zákon nebyl zneužíván k stranickým účelům, aby plnil svoje vznešené poslání ku blahu republiky a aby zejména ti nejubožejší, kterým pomoci jest nejvíce potřebí, totiž dítky a ženy, našly v něm ochrany a pomoci. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Slovo má dále pan kol. dr. Markovič.

Posl. dr. Markovič: Veľactené Národné shromaždenie!

Zákon, ustanovenia ktorého o fakultatívnosti sňatku majú byť platnými podľa návrhu podaného dodatočně Národným shromaždením i na Slovensku, možno považovať so stanoviska slobody pre Slovensko za dar. Terajší zákon na Slovensku bol taký, že jeho základom bol § 31. zákona z r. 1894. Tomuto zákonu predchádzaly veľké boje. V týchto bojoch sa súčastnila i slovenská národná strana, ktorá mala vo svojom programme bod proti civilnému manželstvu. Tento bod bol diktovaný iste i dôvodami cirkevnými. Ale boly to menovite dôvody politické, ktoré slovenskú národnú stranu k tomuto bodu primaly a síce bol to odpor k tomu, že do tak dôležitého aktu, ako je manželský sňatok, zase zasahuje maďarská vláda, maďarský notár s červeno-bielo-zelenou stužkou na prsách, že takto maďarský štát dostal nový prostriedok ku svojim maďarizačným snahám. Neskôr sa však ukázalo, že nebezpečie, ktoré plynie z tohoto zákona, nie je tak veľké, ako sa pôvodne zdalo.

Bod programmu slovenskej národnej strany proti civilnému manželstvu zostal len bodom teoretickým. Pri poslednom štylizovaní programmu slovenskej národnej strany už úplne zmiznul. Ovšem, ctené Národné shromaždenie, zostal bod programu proti manželskému zákonu bodom teoretickým i vtedy, keď do uhorského parlamentu dostali sa ľudia, ktorí sa dnes považujú za prívržencov takzvanej slovenskej ľudovej strany, menovite keď sa tam dostal i môj predrečník pán dr. Jehlička. Pán dr. Jehlička, ačkoľvek bol v uhorskom parlamente dosť dlhú dobu, celej tejto doby nepoužil k tomu, aby na základe práva, ktoré má každý poslanec, žiadal zrušenie zákona z roku 1894 resp. jeho ustanovenie o civilnom manželstve ako i o rozluke. Možno, že pán Jehlička nemal času k tomu, aby také návrhy podal, poneváč, ako je Vám iste všetkým známo, pán Jehlička skoro zahodil mandát, ktorý mu dal slovenský ľud a zamenil ho s professúrou, respektive docentúrou na pešťskej maďarskej univerzite. (Rôzne výkriky. Posl. Hlinka: Musel sa liečiť!) Za pol roka svojho liečenia mohol si vziať dovolenú a mohol sa do parlamentu vrátiť. (Výkriky.) Pánovia keby som mal čas, prečítal by som odôvodnenie, s akým pán Jehlička sa svojho mandátu vzdal. Ak i nie pánu Jehličkovi, iste by sa nahrnul stud do tvári pánu Hlinkovi a jeho ostatným druhom, keby som prečítal, s akým odôvodnením sa pán Jehlička vzdal! Je tým divnejšie, že ten istý predstaviteľ slovenského ľudu proti tomuto zákonu nebojoval v uhorskom parlamente, ale bojuje proti nemu v sneme československej republiky, proti zákonu, ktorý je práve so stanoviska slobody pre slovenský ľud darom.

Ovšem, vážené Národné shromaždenie, slová pána dra Jehličku, ako rečníka za Slovensko, maly by väčšiu váhu, keby bol dokázal, že zavedenie zákona z r. 1894, o ktorom som sa práve zmienil, pôsobilo nielen na Slovensku, ale i v celom Uhorsku znemravňujúce. Štatistika však nás poučuje o niečom inom. Roku 1900, tedy 6 rokov po zavedení tohoto zákona, bolo v Uhorsku ženatých a vydatých 40˙2 % celého obyvateľstva, ale rozsobášených len 0˙1 %. V Sodome a Gomore Uhorska, v Budapešti, dostávame dáta, že ženatých a vydatých bolo 33˙2 %, rozsobášených i v tejto Pešti len 0˙3 % celého obyvateľstva. V Bratislave ženatých a vydatých z 15 a viac než pätnásťročných obyvateľov bolo 42˙6 %, rozsobášených len 0˙3 %. Aby som sa vrátil konečne k samému Slovensku, na Slovensku voči 807.299 ženatým a vydatým bolo 932 rozsobášených, t. j. 000 % celého obyvateľstva.

Tedy, vravím, boly by zajímavé a snáď i prijateľné dôvody proti tomuto zákonu na Slovensku, keď by sa dokázalo, že tento zákon zapríčinil znemravnenie, čoho však nebolo, ako som povedal, ani v Sodome a Gomore Uhorska, v Budapešti samej.

Aby som posvietil na zásadné rozdiely, ktoré sú medzi zákonom, ktorý nám predkladá právny výbor, a medzi zákonom, ktorý bol dosiaľ platným na Slovensku, uvádzam toto:

Podľa uhorského zákona bol povinný civilný sňatok, naproti tomu tento zákon zavádza fakultatívne. Ďalej v maďarskom zákone bola iná úprava podmienok rozluky, ako v tomto zákone. Z technických dôvodov sa podľa návrhu, ktorý bol podaný, tieto paragrafy uhorského zákona predbežne na Slovensku ponechávajú, poneváč by zmena týchto paragrafov zákona vyžadovala zmenu celého komplexu iných právnych otázok, a toto by bolo vyvolalo predbežne snáď zbytočné komplikácie. Konečne podržuje zákon z r. 1894 vo svojom 25. paragrafe celibát ako jedno impedimentum matrimonii, ako jednu prekážku k uzavreniu manželstva.

Podľa pôvodného návrhu právneho výboru tento zákon nemal mať platnosti pre Slovensko a následkom toho asi sa dostalo tohoto definitívneho návrhu i do paragrafu 30, ktorý žiadame zmeniť. Pôvodný návrh zákona znel o povinnom civilnom manželstve, na Slovensku povinné civilné manželstvo už bolo, tak zvláštna úprava pre Slovensko novým zákonom bola by bývala zbytočnou. Avšak pozdejšie podľa kompromissu bolo prijaté fakultatívne manželstvo. Keby sa na otázku civilného manželstva hľadelo tak, ako by sa mohlo hľadieť, totiž, že je to čiste administratívny akt, ktorý si štát vyhradzuje, aby na tak dôležitý akt, ako je uzavrenie manželstva pre rôzne súkromnoprávné a iné momenty mal direktný vliv a priamy dozor, v tom prípade by sme museli alebo mohli prijať stanovisko, že i u nás a všade má byť povinné civilné manželstvo. Fakultatívne manželstvo sa protiví do istej miery zásade, na ktorej stojíme väčšinou v Československej republike, totiž zásade rozdelenia cirkve od štátu, poneváč štát tým, že pripúšťa akt uzavretia manželstva pred cirkevnou vrchnosťou ako akt, s ktorým v právnom živote počíta, pripúšťa súčasne cirkev do svojho celého právneho života a týmto je už princíp oddelenia cirkve od štátu narušený. Preto hovorím: ak by sme boli konzenkventní v tej zásade, ktorú tu väčšina hlása, tak by štát s manželstvom, uzavreným pred cirkevnou vrchnosťou, ako vrchnosťou, s ktorou nemá nič spoločného, nemal počítať, a bolo by lepšie, keby pri uzavrení manželstva boly isté formality, ku ktorým by bola kompetentná len vrchnosť štátna.

Ale akonáhle sa z otázky uzavrenia manželstva pred tou anebo onou vrchnosťou spravila zásadná otázka slobody, v takom prípade musíme prijať stanovisko fakultatívneho manželstva civilného. Sme toho názoru, že základom republiky krome toho, čo riekol dr Jehlička o jednom z najdôležitejších základov, je sloboda. A k tej patrí i sloboda náboženská, tedy i sloboda, aby každý mohol uzavrieť svoj sňatok tak a tam, kde to za dobré uzná, a aby nikdo nebol vylúčený z možnosti uzavrieť sňatok preto, že snáď nepatrí k nejakej konkrétnej cirkvi, alebo že ho nejaká konkrétna cirkev nechce sosobášiť.

Mne sa zdá, a tým si vysvetľujem, že nebol so strany cirkevnej tak veľký odpor proti fakultatívnemu manželstvu, že i cirkev priznáva, že je lepšie, keď sa dá niekto sobášiť civilne, ako keby musel vystúpiť z cirkve len preto, aby sa nemusel podrobiť určitým predpisom, alebo určitému nátlaku s jej strany.

Chcem zdôrazniť, že týmto zákonom nezrušujú sa nijaké náboženské práva. Nikto nikomu neodberá práva, aby sa sosobášil cirkevne, nikto nikoho nenúti, aby sa rozsobášil, ale každému sa dáva sloboda, aby robil to, čo chce. Proste preto, lebo republika a štát musí stáť nad všetkými cirkvami a nemôže forsírovať zásady a stanoviská ani jednej cirkvi. Tým, keď my priznávame právo na rozluku, nepúšťame a nezahadzujeme katolícke dogma, aby sme dali miesto neho dogma luteránske alebo židovské, ako tu bolo povedané. Neprijímame cirkevné dogma len preto, aby sme dali miesto dogmatu inému, republikánskemu, dogmatu slobody. (Výborně!)

A práve na tento moment slobody v našom zákonodárstve, menovite v našich cirkevno-politických, alebo kulturno-politických zákonoch chcel by som upozorniť pri tejto príležitosti. Poneváč práve proti tomuto momentu sa hreší a práve na tento moment sa zabúda pri rôznych stranníckych agitáciách. Cirkev nikto k ničomu nenúti, jednotlivca nikto k ničomu nenúti, nenúti bo práve tak v tomto prípade, ako ho nenúti zákonom, ktorý sme prijali pred nedávnom a proti ktorému tak nestydate bolo agitované menovite na Slovensku, totiž o spaľovaní mrtvôl. Tým, že republika pripustila, aby jednotlivec, ktorý sa chce dať spáliť, nemusel sa dať pochovať, nebola narušená sloboda, nebola narušená sloboda náboženská, nebola narušená cirkev a nebolo narušené žiadne náboženstvo, lebo kto je verným veriacim svojej cirkvi, v ktorej sa spaľovanie nepripúšťa, proste, ako správne povedal kol. Juriga, sa spáliť nedá, a kto chce horieť, nech horí! (Tak jest!)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP