Na koniec chcem v krátkosti
pripomenúť druhý bod, totiž to o forme,
čo sa manželstva týka. S tým budem hotový
hneď. Keď v Uhorsku v roku 1894 zavedené bolo
obligatórne civilné manželstvo s rozlukou,
vtedy gróf Zichy založil novu politickú stranu,
ktorá začala bojovať za revisi u týchto
zákonov a ich zrušenie, slovenský ľud
hrnul sa pod jej zástavy a žiadal zrušenie týchto
zákonov. Celé martýrium podstúpil
za tuto stranu a za zrušenie týchto zákonov.
Lebo v obligatórnom civilnom manželstve videl slovenský
ľud znásilnenie svojho svedomia, videl v tomto zákone
znehodnotenie manželstva a cítil, že spojené
boly so štátnym obligatórnym civilným
manželstvom veľké ztraty na čase i peniazoch.
A na tomto stanovisku stojí slovenský národ
až po dnešný deň. Keď sa stala revolúcia
ríjnová a praskly staré maďarské
zákony, ľud náš bol veľmi rád,
že sa zbavil povinného civilného manželstva,
že nešiel viac k tomu matrikárovi a ani dnes
k nemu neide.
Slovenský národ dúfa,
že v tejto republike, v našom štáte sa mu
bude v každom ohľade lepšie vodiť, než
sa mu vodilo ve starom Uhersku. Práve preto i v tomto ohľade
si žiadame, aby bolo zrušené obligatórne
civilné manželstvo a s nášho stanoviska
nejideálnejším by bolo, keď by sa zaviedol
status quo ante, alebo aspoň fakultívne civilné
manželstvo a my s velikým uspokojením berieme
na známosť to, že sa tu istý kompromis
stal a že sa rozhodli členovia tohoto národného
shromaždenia vo veľkej väčšine za fakultatívne
manželstvo občanské, poneváč
toto viac odpovedá duchu slobody, ktorý v republike
panovať má. My fakultatívne manželstvo
považujeme voči obligatórnemu manželstvu
ako minus malum. Budeme radi, keď členovia tohoto
slávneho shromaždenia budú hlasovať za
fakultatívne manželstvo a veľmi snažne by
som ich všetkých prosil, aby hlasovali proti tomuto
nešťastnému § 13. tohoto návrhu zákona,
alebo, keď by sme sa mu nemohli vyhnúť, veľmi
snažne by som prosil, aby tá brána rozvodu,
o ktorej som práve hovoril, bola čím užšia.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda: Uděluji
slovo dalšímu řečníku, v řečnické
listině zapsanému, panu kolegovi dru Černému.
Posl. dr. Josef Černý:
Slavné Národní shromáždění!
Klub republikánské
strany československého venkova, ku kterémuž
mám čest náležeti, hlasovati bude pro
zprávu právního výboru a to, jak je
předložena, v plném znění, bez
jakýchkoli změn. Prohlášení toto
předesílám z toho důvodu, aby snad
z pozdějších vývodů mých
nebyly vyvozovány nesprávné konkluse o stanovisku,
jaké k navrhované reformě manželského
práva zaujmeme.
Není, velevážení
pánové, žádné pochyby o tom,
že pronikavá reforma manželského práva
jest nutnou, že nutno jest manželský zákon
pozměniti, reformovati a položiti na nový moderní
podklad, který by duchu národa a jeho potřebám
odpovídal. Nepopírám, vážení
pánové, že navrhovaná změna,
která bude za několik okamžiků vtělena
v zákon, činí v zákonodárství
značný krok ku předu, avšak přes
to nemohu se zbaviti dojmu, že předložený
zákon, toto dílo dlouhého smlouvání
a kompromisu, nestojí na výši doby a není
výplodem opravdového zákonodárství
moderního. A z tohoto důvodu jsem, vážené
Národní shromáždění, přesvědčen
a také poněkud v rozporu s p. ministrem spravedlnosti,
že přes velikou naléhavost reformy manželského
práva, kterou i strana naše plně uznává,
není zákon projednávaný té
okamžité akutnosti, že by byl musil býti
projednáván již nyní, kdy veškeré
zákony jsou výsledkem kompromisu a kdy kterákoli
strana tohoto slavného Národního shromáždění
může položiti své veto a tak učiniti
ze zákonného návrhu pokrokového a
moderního buď zákon strannický, anebo
nějaké zákonné nemoderní monstrum.
Rozhodně musíme přiznati,
co přiznal i také sám p. referent, že
zákon tento není jistě úplnou perlou
našeho zákonodárství. Veleváženým
členům tohoto Národního shromáždění
jest velmi dobře známo, že i veliká
většina našeho národa, bez rozdílu
stavu a politického příslušenství,
dívá se na řešení otázky
této podobně jako já a že není
nijak nadšena touto přílišnou naší
zákonodárnou činností. Ano, velectění
pánové, my máme velmi často možnost
a příležitost, a to i veřejně
od vlastních lidí, slyšeti jisté projevy
nelibosti a oprávněné výtky v tom
směru, že zapomínáme, že jsme spíše
sborem ústavodárným nežli zákonodárným
a že máme v prvé řadě dáti
státu ústavu a pak teprve snad vyřešiti
zákony nezbytné, bez kterých republika naše
by se obejíti nemohla.
Měli bychom si, velectění
pánové, snad častěji vzpomenouti slov
našeho velikého presidenta - osvoboditele, která
byla s tohoto místa již několikrát velmi
vhodně připomenuta a která, jak všem
pánům jest známo, obsahují tolik hluboké
pravdy a já bych řekl také snad výtky
nebo rozhodně napomenutí do budoucnosti.
Stranu naší interesuje
v prvé řadě, jak dívá se na
projednávaný zákon český venkov.
Jak dívá se naň
lid zemědělský? Téměř
ve všech koutech naší republiky stejně.
Častokráte se stalo mně a jistě také
mnohým z vážených pánů
poslanců, že vyvstal prostý venkovský
člověk a prohlásil svůj podiv na tím,
proč dnes v této veliké době revolučních
převratů, v době, kdy na Slovensku teče
ještě drahá krev našich bratří
legionářů, v době, kdy docházejí
tak těžké a smutné zprávy z Těšínska,
my projednáváme zákon, který vinou
různých nesvědomitých agitací
působí tak veliký a těžký
zmatek mezi naším lidem?
To jest, velectění
pánové, také jedna a důležitá
příčina, proč dnes není pravá
doba ku projednávání podobných zákonů.
Dnes je velmi vhodná půda, jmenovitě na našem
venkově, k tomu, aby různými a bohužel
nesprávnými agitacemi byl venkovský lid,
který žije ještě v krásných
illusích a nezkalené radosti z nabyté svobody,
zúmyslně maten a v omyl uváděn tím,
že reforma manželského práva dotýká
se nepřátelsky náboženské stránky
stavu manželského, kterýž následkem
toho dojde povážlivého a nebezpečného
uvolnění.
To, vážení pánové,
by se díti nemělo, to není důstojné
dnešní veliké doby, kterou prožíváme,
aby dobrý lid venkovský, který jest ve svém
jádru nábožensky hodně konservativní,
byl klamán, sváděn k podpisům různých
protestů a v duši své otravován falešnými
vymýšlenými zprávami a údaji
o útocích na náboženství, na
církevní formu manželství a podobně.
To je, vážení pánové, neupřímná,
zúmyslná, škodlivá agitace a já
prosím pány poslance strany lidové, kteří
snad nesouhlasí s taktikou, kterou jsem si dovolil naznačiti,
aby vlivem a autoritou svojí zabránili pro příště
něčemu podobnému, národa našeho
jistě nedůstojnému.
Navržená osnova, pokud
se zákona samotného týče, hluboce
zasahuje do posaváde platných norem manželského
práva a reformuje stávající ustanovení
zákona v demokratickém duchu nynější
doby, odpovídajícímu aspoň poněkud
požadavkům a potřebám národa.
Zaostalý a duchem středověkým
prodchnutý zákon stojí před likvidací.
Stál se starým Rakouskem, v němž jedině
mohl platiti, a s ním také padá.
Vždyť, jak velectěným
pánům je známo, ještě v r. 1855
dne 18. srpna uzavřen byl mezi stolicí papežskou
a vládou rakouskou konkordát, v němž
stanoveno, že církevní soudce má souditi
ve věcech manželských dle předpisu církevního
a jen občanskoprávní záležitosti
mají býti přikázány světskému
soudu.
Tento anachronismus zákonný,
který upravoval po více než celé století
nejdůležitější stať občanského
práva, právo manželské, plnil hrozné
své poslání ke zkáze jistě
velmi mnohých nešťastníků. Jak
těžko bylo by, velectění pánové,
vypočísti oběti, které žalují
na nešťastný svůj osud, na drakonická
ustanovení manželského zákona! Nemožno
dnes již odčiniti ty četné křivdy,
a napáchaná bezpráví v manželstvích
nešťastných, možno však do budoucna
předejíti ovšem všem strašným
důsledkům v manželství rozumnou zákonnou
reformou.
A v čem hledati jest, velectění
pánové, kořen tohoto velkého zla?
V posaváde platné nerozlučitelnosti manželství
a v důsledcích z ní plynoucích. Nerozlučitelnost
manželství byla starým zákonem hájena
až do nejkrajnějších mezí a pod
pláštíkem jejím páchány
nejtěžší mravní zločiny
na ubohých obětech, pro něž stalo se
setrvání v manželství vinou manžela
druhého mukou.
Lex dura, sed lex, můžeme
směle o tomto zákonu říci. Lex dura
ke všem těm, kteří nezaviněně
museli nésti těžké bříme
nerozlučitelnosti manželství s osobami, které
nebyly nijak hodny, aby mohly býti součiniteli,
neb stranami posvátného svazku, jakým manželství
jest.
Jen smrt to byla, jak váženým
pánům jest známo, která mohla rozloučiti
manželství mezi katolíky uzavřené,
a nic druhého na světě.
Manželství rozvedených
katolíků musilo zůstati i po rozvedení
manželstvím, manželské pouto nesmělo
býti uvolněno ani z důvodů nejvážnějších.
Tvrdý zákon klidně přehlížel
veškeré, mnohdy strašné důsledky
mravní a sociální, které z tak četných
rozvedených manželství plynuly. Rozvedení
manželé byli povinni, třeba žili od sebe
rozloučeně, zachovati si manželskou věrnost,
byli vázání zákonem k nucenému
celibátu. Tím, vážení pánové,
je řečeno vše.
Všimněme si však
přes to blíže života manželů
rozvedených. Všimněme si zejména osudu
nešťastných dítek z takových manželství,
všimněme si pak zvláště života
a postavení rozvedené ženy.
Osud dítek z manželství
rozvedených jest jednou z nejpalčivějších
otázek, která musí býti řešena,
a rovněž osud oněch nešťastných
žen, při nichž rozvod manželský nebyl
pouhou podmínkou, aby mohly životem, do něhož
zabředly, profanovati všecky etické pojmy,
které jsou s manželstvím nerozlučně
spojeny.
Tím dáno jest, velectění
pánové, stanovisko strany naší k navrženému
zákonu:
Pomoci slabým a nešťastným
dítkám, zachrániti je před mravní
zkázou, postaviti se na ochranu slabých žen
a odvrátiti od nich všechny možné strašné
důsledky, kteréž by rozvedenou ženu mohly
ohrožovati.
Všimněme si nejprve dítek,
- jejich postavení v manželství - kde rodiče
jejich jsou, ať z důvodů jakýchkoliv,
nešťastnými, kde vymizela z rodiny láska
a kde jsou jen nesváry a snad i hrubé nadávky
v rodině hostem.
Jak působí takový
nešťastný život rodičů na
útlou duši dítěte? Jaký vliv
má neštěstí rodičů na
výchovu jeho? Vážení pánové,
jistě zhoubný a případně i
nemorální. Jak může se státi
dítko z manželství takového užitečným
členem lidské společnosti? Od nejútlejšího
mládí vkapován jest mu jed hořkosti
do radostí dětských let a vštěpováno
jest mu do nevinné duše jen nepřátelství
proti otci, po případě proti matce. Namítne
se snad, vážení pánové, poznámka
- pak mohou se dáti manželé takoví rozvésti
a jest o záchranu dítek aspoň do jisté
míry postaráno.
Tomu však bohužel tak není.
O dítky takové hádá
se u soudu zpravidla muž i žena a ani § 142 novely
obč. zákona, který dává dítko
tomu z manželů, u něhož se lze nadíti
lepší výchovy, nebude tuto otázku zdárně
a úplně řešiti.
Dítky v rozvedených
manželstvích jsou zase často svědky
prostopášného života své rozvedené
matky, nebo svého lehkomyslného otce, duše
jejich jest otravována, charakter jejich se porušuje
a béřou úhonu ku škodě celé
lidské společnosti. Rozvod manželů luštil
otázku dítek velmi nedokonale.
A jak bude, velevážení
pánové, s dítkami manželství
rozloučených? Není výslovně
tato otázka v nové osnově řešena,
ale jest jisto, že v největším procentu
naleznou nešťastné dítky v případě,
že rodiče jejich v nový sňatek vejdou,
nového otce, novou matičku, která jim nahradí
ztracené štěstí novým, hřejivým
životem rodinným. Či nemáme sta a sta
takových případů, kde muž, vdovec
s několika dítkami vstoupil v nový sňatek
a v ženě, kterou si vyvolil, našel nejen svoji
ženu a hospodyni, nýbrž i nejpečlivější
a nejstarostlivější matku svých dítek
z prvního manželství? Podobně tomu bude,
velevážení pánové, i při
manželstvích rozloučených. Nyní,
vážené shromáždění,
ohlédneme se poněkud blíže po životě
rozvedené ženy. Jaké jest její postavení
v životě soukromém, jaké v životě
veřejném? Postavení rozvedené ženy
není, vážení pánové, v
žádném z těchto případů
závidění hodným a to ani ženy
takové, která úzkostlivě dbá
své pověsti, která bezúhonný
život svůj staví daleko z dosahu nízkých
pomluv. Ženy řádné a čestné
trpí zde s oněmi svými družkami stejného
osudu, které neštěstí své nepojímají
tak tragicky, nebo které chtějí všechnu
tragiku svého života maskovati lehkomyslným
životem, jemuž v náruč se vrhají.
Máme často možnost slyšeti, vážení
pánové, zejména ve společnosti bez
jakýchkoli poznámek: "To jest rozvedená
dáma!" Nevycítili jste, prosím, velectění
pánové, v těchto slovech s průzračným
despektem pronesených, celou charakteristiku takové
ženy? Nebyl těmito pohrdlivými slovy vystižen
celý třeba nezaviněný osud takové
nešťastnice? Ve velkých městech, kde neznají
se lidé navzájem a kde také neznají
se důvody rozvedených manželství, byla
rozvedená žena stavěna na nižší
mravní niveau, a to ve velmi četných případech
zajisté neprávem. Jaké to musí býti
trpké a hrozné poznání pro ony ženy
rozvedené, kterým dobrá pověst a čisté
jméno jest nade vše a které čest svojí
vzdor všemu těžkému postavení společenskému
úzkostlivě chrání!
To jsou, velectění
pánové, ženy světice, které vzbuzují
vážnost každého a jichž osud neodolatelně
nutí ku hlubokému přemýšlení.
Ženy takové nesmějí býti napříště
vydány uštěpačným poznámkám
a bezdůvodnému podezírání,
postavení jejich musí býti do základu
změněno, nesmějí více trpěti
nevinní s vinnými. To jest, velectění
pánové, jedna kategorie žen, kategorie první,
lepší a mravnější.
Všimněme si však
žen oněch, které nejsouce tak hluboce mravně
založeny, nechávají se strhnouti svým
temperamentem, společnosti aneb jinými různými
okolnostmi na úplné scestí a vrhají
se v náruč životu lehkomyslnému, případně
i prostopášnému.
Kde končí tak často,
vážení pánové, život takové
ženy? Jaký je její osud? Nejděsnější
mravní propadliště se všemi svými
strašnými důsledky. Zde stojíme, vážení
pánové, u té nejhroznější
kapitoly, kterou tak často uzavírá se dobrodružný
a strastiplný osud nebohé oběti, která
často bez viny svojí a jen nešťastným
zákonným rozřešením poměrů
rozvedených manželství vržena jest do
nejpustší mravní propasti, ze které
není více žádného morálního
vysvobození.
Či jest, vážené
Nár. shromáždění, málo
případů, kdy žena řádná
a bezúhonná vinou mužovou o štěstí
rodinné připravena a ve svých ideálech
zklamána, propadá po rozvodu životu nemravnému
veřejnou morálku urážejícímu?
Anály velkoměstské
prostituce pověděly by nám k našemu
úžasu více a my mohli bychom se dověděti,
že značné procento ubohých nočních
bludiček patří do kategorie žen, které
byly rozvedeny a které nedokonalostí zákonnou
nemohly život svůj v čas dle potřeb
a tužeb svých upraviti a tím morálně
se zachrániti.
To jest druhá kategorie žen,
kategorie žen těch nešťastnějších.
A jděme, vážení
pánové, dále. Jděme po stopách
tohoto strašného osudu mnohé rozvedené
ženy a pátrejme, zda ve velmi četných
případech nekončí se neštěstí
její v neštěstí novém, větším,
totiž v dalším nešťastném životě,
který dává svému nemanželskému
dítěti. To jest kletba matčina, která
mstí se na nevinné oběti, kteráž,
dík zákonům až do nedávna platným,
nesměla nésti ani jména svého otce.
Veliké množství
dětí nemanželských pochází
z rodičů rozvedených.
Nevinný tvor bývá
v častých případech obětí
strnulých ustanovení zákonných, která
brání jeho rodičům, aby mohli vstoupiti
v nové řádné manželství
a dáti základ k šťastnějšímu
životu rodinnému, kterého dříve
nenalezli.
Tyto důvody, důvody
to prosté lidskosti, důvody morálky a plynoucí
z nich důvody sociální jsou kategorickým
příkazem důkladné a rozumné
reformy posaváde platných ustanovení zákonných,
v jichž duchu jest posavadní manželské
právo zřízeno.
Jak dovolil jsem si již naznačiti,
neupravuje předložený zákon právo
manželské úplně, ponechává
četné otázky předůležité
z práva rodinného, zejména pak z majetkového
práva manželského nerozluštěny
a bude proto třeba rychlých doplňků,
jmenovitě také změn 28. hlavy obč.
zákona o manželských smlouvách, které
s manželským právem tak úzce souvisí.
Otázka ta dotýká se nejvíce majetkových
poměrů venkovského lidu, kde v 99 % je muž
se ženou spoluvlastníkem rolnické usedlosti.