Středa 21. května 1919

Tedy my nejsme s tou reformou, jak je provedena, úplně spokojeny. Byly bychom tam rády viděly mnohé (Posl. Sedláček: Volnou lásku!), co z našeho ženského socialistického stanoviska má specielně pro nás dalekosáhlý význam.

Pánové, vy se díváte na volnou lásku nízce, a proto není možno, aby se o ní zde mluvilo s vámi!

Proto dnes při této příležitosti reklamujeme pro sebe právo na součinnost, až půjde o reformu občanského i trestního zákona vůbec. Doufáme, že se bude pak ve svolané anketě na příklad jednati s kompetentními zástupkyněmi žen přímo, aby účast žen na tvorbě zákonů vzhledem k nepatrnému zastoupení, jaké v tomto Národním shromáždění máme, nezůstávala ilusorní. Ano, pánové, se zástupkyněmi žen měli jste jednat, a nikoli s pány určité náboženské kasty - já nemíním urážet nikoho, neboť tito pánové nemají od žen mandátu - nemáte těch mandátů, abyste hájili našich zájmů, jimž nemůžete ani rozuměti. Neboť dle písma svatého... (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Posl. Landová-Štychová (pokračuje): opakuji, pánové, že vy nemáte mandátu mluviti jménem žen, že vy nemůžete rozuměti našim zájmům, neboť dle písma svatého, které přece jako zjevení boží dle rozhodnutí Nicejského koncilu z r. 325 tvoří základ křesťanské věrouky, není žena rovnocennou bytostí. "Ženy mužům svým poddány buďte jako pánu. Neboť muž jest hlava ženy, jako i Kristus hlava církve"... "a proto jako církev poddána jest Kristu, tak i ženy mužům svým ať jsou poddány ve všem."

Tak praví apoštol Pavel ve své epištole k Efezským, kap. V. verše 22. až 24. a ve verši 33. končí: "Žena ať se bojí muže!" (Veselost. Nepokoj.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid. (Hlas: Čtěte to celé! To by to musila vozit na trakaři!).

Posl. Landová-Štychová (pokračuje): To stačí. A znovu opakuje v I. epištole k Timoteovi kap. II. verše 11.-14.: "Žena pak ať se učí mlčeti ve všeliké poddanosti." (Veselost.)

Předseda (opětně zvoní):

Posl. Landová-Štychová: "Nebo ženě nedopouštím učiti ani ovládnouti nad mužem, ale aby byla v mlčení. Adam zajisté prve jest stvořen, potom Eva. A Adam nebyl sveden, ale žena svedena jsouc, příčinou přestoupení byla." Zde zřejmě navazuje Pavel na 16. verš z III. kapitoly první knihy Mojžíšovy, kde bůh určuje Evě trest za první hřích, řka mimo jiné: "A pod mocí muže tvého bude žádost tvá a on panovati bude na tebou!" A i ve své první epištole ke Korinthským, kapitola XI. ve verši 9. slovy: "Není zajisté muž stvořen pro ženu, nýbrž žena pro muže! "navazuje na II. kapitolu I. knihy Mojžíšovy, kde jest líčen vznik ženy ze žebra Adamova. Tyto zkazky starých zapadlých věků budí dnes úsměvy na rtech mnohých. Ale ženy, narážejíce pro své politické zrovnoprávnění při každém kroku v životě na předsudky vzniklé z nízkého náboženského nazírání na ženy a vždy ostře zahrocené proti ženskému živlu, ať jest to v dílnách, kancelářích, zkrátka všude, kde ženy musí zápasiti samostatně o svou existenci, tyto ženy vědí již dnes dobře, že tam právě, pánové, skrývá se kořen naší ženské bídy a našeho ponížení. Chápeme, jak mohla vzniknouti pošetilá představa vlastní povýšenosti v ubohé hlavě nevědomého divocha, zmateného fysiologickou odlišností ženy a její bolestnou funkcí matky, odkázané na pomoc a ochranu kamaráda muže. Chápeme, pánové, že z kamaráda stal se brzy pán. A byla to náboženství všech věků a národů, která dala svou sankci této hloupé domýšlivosti, a to nezapomeneme, že ona právě udržovala ženu v poddanství tím, že všeobecně nedopřála volného vývoje jejímu ostatnímu vrozenému nadání. (Posl. Čuřík: Žena křesťanská vděčí za svobodu křesťanství!) Upevňujíc její otrocká pouta, zotročilo náboženství celé lidstvo, neboť tvor, jemuž odňato právo sebeurčení, jest neschopen zroditi a vychovati ušlechtilé a volné lidi. Krvavé tragedie lidstva jsou toho důkazem. Pravda, křesťanství učinilo jen nepatrné ústupky (Výkřik: Konečně!) barbarskému názoru židovskému. Sice pomáhá osvoboditi ženu od hnusného systému mnohoženství a sňatků na výpověď, ale stanoví vedle svátosti manželství později také Neposkvrněné Početí a celibát. Výroky Pavlovy, které ženy tolik ponižují, přicházejí k platnosti ve formuli manželského slibu, zavazující ženu k poslušnosti. A celý ten církevní svatební obřad není než slavnostním předáním ženy jako předmětu do majetku mužova. Žena ztrácí své vlastní příjmení a je označena příjmením svého majitele, stávajíc se tak nástrojem určeným k tomu, aby byl udržen rod mužů. Náboženství a soukromokapitalistický řád setkávají se tu v dojemné shodě, neboť kořistník chce míti zabezpečeny dědice ze své krve.

Vtiskli jste ženám znak otroctví přímo do duší. Žena, vámi vedena k poslušnosti, úpí ještě dnes v pohlavním otroctví.

Před válkou byly ženské kliniky přeplněny těmito mučednicemi, které svou poslušnost zaplatily ztrátou svého zdraví a mládí. Budou to jednou strašlivé obžaloby, až se ženy úplně vzpamatují z mrákot, ve kterých je udržujete vy, pánové kněží (Posl. Čuřík: Oho!) a část literátů, pracujících ve vleku vašich principů svými lžemi o svrchovanosti lásky k muži jako k svrchovanému pánu Země. Vrátím se k tomu ještě. (Posl. Čuřík: Co zavádějí bolševici, to je křesťanské, že ano? Hluk.)

Bylo by hanbou naší československé revoluce, kdyby náš nový právní řád měl navázati na tyto požitky, které v praktickém životě působí uvědomělým ženám mnohé velmi trpké chvíle a nemají už dnes smyslu a tím méně oprávnění. Je pravda, starý řád manželský zabezpečoval jakž takž ženu s dětmi před mužovou lehkomyslností a sobectvím, neboť vložil na mužova bedra vedle mimořádných práv i povinnost vydržovat celou rodinu. Ale zase je tu více právnické theorie a náboženské fantasie, nežli zřetele k možnostem v praxi. Víme přece, jak za dosavadních soukromokapitalistických řádů je otcům rodin těžko a většinou vůbec nemožno dostát těžké té povinnosti. Žena musí nevyhnutelně opustit domácnost i děti svoje a zápasit o existenci spolu s mužem. Stává se namnoze hospodářsky neodvislou od muže přes to, že v důsledcích nízkého názoru na ženu, který dosud všude straší, dostává za stejnou práci menší plat než muž a pracuje často za horších podmínek než on. (Posl. Čuřík: Ale vinou židovských fabrikantů, nikoli křesťanů!) Fabrikanti jsou všichni stejní! (Posl. dr. Bouček: 30 krejcarů denně platí katoličtí Schwarzenberkové! A kolik dostávali jste od Habsburků? Hluk a nepokoj.) Proto usilujeme všude, aby ženám dostalo se za stejnou práci stejného platu s muži, aby nebyly nuceny bídnými platy k prostituci. Řádný plat za řádně vykonanou práci je nad všecku mravnostní policii.

Reforma manželského práva má své dalekosáhlé nejen mravní, ale i hospodářské účinky. Možnost rozluky staví ženu před povinnost, zabezpečit si především existenční neodvislost od vyvoleného muže. Manželství samo o sobě jest věcí vzájemné náklonnosti, vnitřní shody a hygieny, nemá být hospodářskou spekulací. Neboť pak přestává býti manželstvím a stává se prostitucí.

Dále je nutna reforma 16. hlavy trestního zákona a samozřejmě musí být zrušen § 144 tr. z., jímž ženě upřeno právo disponovati svým vlastním tělem. Tento nemožný barbarský paragraf je přímo nebezpečným generaci národa, neboť zapovídá žene zameziti z vlastní vůle i z vážných důvodů mateřství. A tak pod tímto rakouským karabáčem dotrpěla mnohá žena, vysílena nedobrovolným častým mateřstvím a mnohé rhachitické a všelijak jinak od narození nemocné a dědičně zatížené dítě děkuje tomuto paragrafu za svůj ubohý, bídný život.

Vítáme reformu manželského práva i takto nedokonalou a sice proto, že uspíší vývoj žen i mužů k zdravé emancipaci, od které vlastně závisí i obrození národa.

Chceme, aby naše ženy byly inteligentní, sebevědomé a hospodářsky neodvislé. Neboť jen takové ženy dovedou uplatniti svůj politický vliv na zvýšení kulturní úrovně národa. Bohatým rozvitím svých individualit znásobí sílu a zrychlí tempo pokroku, obohatí svět o nový svěží tvůrčí element a důstojnost manželství a opravdovou nerozlučitelnost zabezpečí přísnou morálkou lásky, pánové.

Dle této morálky ženy i muži odvyknou si svévolnému zahrávání s klidem srdcí druhých. Naučí se vzájemné solidaritě, která vylučuje onen ponižující zápas několika o přízeň jednoho, nebo usilující o rozvrat mezi dvěma, pro pouhé potěšení nad vlastním vítězstvím.

Reformou manželského práva učiněn krok k zušlechtění poměru mezi mužem a ženou, neboť jest stále ještě dosti žen, které se potácí v bludném kruhu jako zakleté a myslí, že láska k muži jest jediným smyslem jejich života. A jaký div? Muž byl středem toho kruhu, dítě, chudák, to choulilo se kdesi na obvodu zakletého kruhu, často jen jako nepříjemný následek nedopatření a všichni ti, kdož obvod kruhu určovali, kněží, politikové, básníci, spisovatelé a umělci, ti všichni lhali žene o jediném smyslu jejího života. Tisíce let formována ženská duše proti své vlastní přirozenosti. A tu přichází tato reforma, roztíná ten neblahý kruh a ukazuje ženě daleké obzory. Ovšem za cenu ztráty pohodlné nezodpovědnosti. A dítě, to již nebude jí státi v cestě jako překážka, ale bude jí při pečlivé moderní organisaci péče o děti pevnou mravní oporou, radostnou útěchou a milým odkazem lásky. Tato reforma manželského práva přivádějíc k nové morálce lásky, zasazuje první rány hnusnému obchodu s tělem - prostituci a vede nevyhnutelně k odstranění morálky samčí, založené na nízkém náboženském nazírání na ženu jako předmět rozkoše a otroka, organisujícího mužovo pohodlí.

Nevěra na obou stranách musí vésti k stejným důsledkům mravním i právním. Tisíce mužů porušilo věrnost za války a pohlavně onemocnělo následkem vlastní lehkomyslnosti. Jest třeba chrániti nevinné před viníky a nejvíce ochrany jest zapotřebí těm nejbezbrannějším, totiž dětem, těm, které se zroditi mají. Žádný zákon nebude v tom ohledu dosti přísný, pánové, tam, kde se jedná o zdravé, zdatné potomstvo, nelze ustupovati před úzkoprsým sobectvím jednotlivců, anebo kast. (Výborně!) Máme své přesné požadavky, týkající se reorganisace péče o děti již před jejich zrozením. Problém jest rozsáhlý, těžký, ale není nerozřešitelný. Nepochybuji o tom, že nevyhnutelná reforma práva rodičovského s určitým stanovením povinnosti státu a obcí o organisací péče a výchovy dětí všeobecně u žen i mužů zvýši vědomí vzájemné zodpovědnosti vůči dětem.

Žena nesmí býti zákony nucena k nedobrovolnému mateřství, ale chce-li se státi matkou, pak má společnost právo, žádati na ní děti zdravé a nezatížené.

Ale právě tak nespravedlivé by bylo, jestli celý stav ženského učitelství jest odsouzen k celibátu; žena zdravá má právo býti manželkou a má právo býti matkou, neboť mateřství jest nejposvátnějším ze všech přirozených práv člověka.

Mnoho se mluvilo a psalo o právu sebeurčení jedinců a národů. Kdo rozumně toto právo pojímá, ten pochopí také, kde toto sebeurčovací právo má svůj kořen. Ve zdraví dítěte a rozumné výchově. Sebeurčovací právo národa musí být respektováno již v dítěti. Životosprávou rodičů před jeho zplozením, životosprávou matky před jeho zrozením a pečlivou výchovou bez tendence náboženské. Pěstění rozumových schopností dítěte má býti takové, aby si dovedlo, když dospěje, utvořit samo zdravý, bystrý názor na svět. Nechť si pak zvolí kterýkoliv filosofický směr, zůstane ve svém jádře vždycky takovým, jakým si přejeme míti náš národ - zdravý, rozumný, ušlechtilý.

Pánové a dámy! Tak, jako Koperníkovou heliocentrickou soustavou zvrácena falešná představa geocentrická přes protesty a hrozby Říma, tak i touto, třebas nedokonalou reformou manželského práva je učiněn první podkop pod starou soustavu společenskou, jejímž středem jest Maskulinum jako jedině dokonale rozumově vyvinutá bytost, jejíž zájmy vždy stály v popředí a rozhodovaly.

Pan kol. dr Stránský zde řekl, že ostří zákonů vždy se obrací proti slabšímu. Je tomu tak dosud, ale proto usilujeme my socialisté o revoluční vývoj do důsledků, proto usilují socialistické ženy o to, aby seriosní ženský živel pronikl a uplatnil se všude - při tvorbě zákonů jako při jich praktickém provádění, poněvadž chceme přivést zásadu rovného práva člověka k platnosti, ať se týká muže, ženy nebo bezbranného dítěte. Ne na naši víře, ale na naší vůli a energii záleží, aby na dále nerozhodovalo násilí a právnická mazanost - nýbrž spravedlnost.

Důvody, které ve žhavé výhni života mluví pro rozlučitelnost manželství rozvrácených a nešťastných, nedají se ani tou nejobratnější řečnickou akrobatikou seslabit. Neboť všecka ta bída a zoufalství, které stravuje energii postižených jedinců a ochuzuje společnost o množství tvořivých sil, podobá se zakrytému vředu, jehož se společnost bála dotknout a jímž se nechtěla zabývat - ale vřed bolí a bolí přes všechno zapírání a ukrývání a překáží mladému organismu Republiky - zdravému vývoji.

Dámy a pánové! Naše Národní shromáždění je institucí revoluční - má tudíž povinnost a právo, určiti směr vývoje Republiky a je zodpovědno za provedení převratu nejen politického a hospodářského, ale i kulturního.

A tu, pánové a dámy, má býti brán zřetel na požadavky té části národa, která republiku pomáhala spolutvořit svým odporem proti Rakousku, ochromujíc jeho síly passivní resistencí v továrnách, hutích, dolech atd., která dnes svou prací republiku udržuje a chrání s napjetím posledních sil. A to je náš národ, pracující v dílnách a úřadech, to je většina legionářů, to jsou naše uvědomělé ženy, zkrátka celý náš národ socialistický, jehož lásku k republice a odbojnou sílu proti reakci jste už tolikrát mohli poznati. A tento národ si nepřeje dvojitých zákonů, nepřeje si státu ve státě; má-li si zákonů své republiky vážiti, pak musí tyto míti všeobecnou platnost.

A tu zejména, pokud se týče reformy manželského práva, trvám jménem klubu českoslov. strany socialistické na zásadním stanovisku, aby nutnost obligatorního občanského sňatku platila pro všechny občany republiky československé a právě tak možnost oprávněné manželské rozluky nebo uzavření nového občanského sňatku aby nikomu nebyla odpírána. (Hlasy: To jest neomylnost! To jest znásilňování! Různé výkřiky.) Pánové, Vy nerozumíte pojmu svobody. Když se řekne: svobodná láska, vidíte v tom svobodu podle svého. Tedy je vidět, že jí nerozumíte.

Požadavky pánů členů bývalé katolické, nyní československé lidové strany přímo ohrožují základní podmínky jednotnosti a svrchovanosti republiky. (Hlasy: Proč?)... Poněvadž chce býti státem ve státě. Náš socialistický národ jest právem roztrpčen a znepokojen nad ústupky, které se následkem desorientace mnohých členů jak vlády, tak i Národního shromáždění docela neprávem pánům členům katolické strany činí. (Výborně!) Plným právem žádá náš lid odluku církve od státu a v prvé řadě odstranění kněží ze škol. Náš lid dobře cítí, jaké nebezpečí hrozí naší republice z působení katolického kléru ve školách. Mám zde, pánové, důkaz, který není první ani poslední. Dle zprávy, která mně byla podána členem Národního shromáždění soudr. Koušou, pan páter Stanislav Svoboda, člen řádu Strahováků, vyučuje v Praze VIl. v dívčí obecné škole v Letenských sadech církevním dějinám. V sobotu dne 17. května t. r. páter Svoboda přišel do III. tř. dívčí a vykládal mezi jiným o svátku svatojanském s ohledem na dra Johánka. Přítomným školačkám vykládal, že dr. Johánek byl světec, mučeník, ne osoba vymyšlená, a když se dívky proti takovému výkladu nehistorickému ohradily a poukázaly na dějiny a knihy spisovatele Jiráska, člena Národního shromáždění, prohlásil páter Svoboda, že spisovatel Jirásek jest lhář a pokrytec. (Výkřiky.) Když mu dívky plným právem oponovaly a prohlásily, že četly v novinách jinou pravdu, tu řekl páter Svoboda, že všichni žurnalisté jsou podplaceni od židů. (Veselost.) O mistru Janu Husovi se tento kněz vyjádřil, že jest kacíř. Celý tento skutečně křiklavý případ vyšetřil na místě člen Národního shromáždění soudruh Josef Kouša a řiditel školy Rašín, bratr našeho ministra financí, mu tvrzení dětí těch potvrdil. Naší pánové z katolické strany tvrdí o sobě, že jsou poctivými republikány, a v debatě o reformě manželského práva někteří jejich řečníci vzali do ochrany dra Johánka, jakož i své stoupence, avšak z tohoto skutečně provokativního případu, kdy náš nejlepší a nejdražší spisovatel jest prohlašován za lháře a pokrytce, z toho případu vidíme, jaké výchovné úmysly klerikálové chovají a jak nám naši mládež ve školách otravují. (Hlas: To by se nemělo trpět!)

Já tu mohu s plným vědomím zodpovědnosti prohlásiti dále: jestliže stohy petic, které si páni členové katolické strany opatřili známým nám způsobem, jestli ty stohy petic mají pro pány členy vlády a příslušných výborů (Hlas: V ústavu choromyslných si to nechávali podpisovati!), jestliže tyto petice mají pro naše výbory a vládu význam barometru, ukazujícího kulturní stupeň našeho lidu, zejména žen, pak stačí jen maličko a ze všech koutů republiky zaplaví Vás socialistické ženy celým mořem protestů proti rakušácké polovičatosti a povrchnosti, která se tu jeví při vyřizování návrhů kulturních se stran socialistických. Nejen chlebem... (Hluk.) My to, prosím, konečně také provedeme, abychom vám ukázali naší sílu. Naší sílu ukazují právě naše manifestace, naše demonstrace. Tedy náš lid je roztrpčen nad tou povrchností a polovičatostí, jaká se tu jeví při vyřizování našich kulturních požadavků socialistických stran. Nejen chlebem, ale i kulturou živ je člověk. A jestli náš československý národ až dosud mlčel v tomto ohledu, pak stalo se to jedině proto, že byl přespříliš utýrán a hladem seslaben, a za druhé, že důvěřoval síle vývoje, která u československého národa vždycky směřovala a vždycky bude směřovati pryč od Říma! (Výborně! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP