Z této reformy, která
vám byla předložena, vychází
především najevo, že rozluka není
žádnou libovůlí. V této reformě
zákona jsou dány přísné kautely,
které dostačují, aby nebylo této správné
instituce zneužíváno způsobem nepřípustným,
a je v rukou soudů, aby při své praxi k nějaké
libovůli v tomto směru žádnou měrou
nepřispívaly. Je dále nesporno, že reforma
zákona neznamená žádné opuštění
ženy nebo dětí, hospodářská
obrana žen i dětí není zde žádným
způsobem dotčena. Otázka alimentací
je otázkou samou pro sebe a je věcí soudu,
aby také v tomto směru zákon řádně
byl praktikován.
Jest ovšem samozřejmo,
že stejně, jako dnes, i při rozvodech muž
nehodný uniká své povinnosti alimentační,
bude tomu tak možná i tam, kde manželství
bude rozloučeno. Ale proti takovýmto činům
jednotlivců jest i stát a je také společnost
dojista bezmocná. A pokud se týká ochrany
dětí, nemusíme míti zajisté
také žádných obav. Vedle manželství
je zde ještě jedna velká mravní síla
a tou je láska rodičů k dětem, láska
otce a láska matky k svému dítěti.
Kdo z vás byl svědkem soudního líčení
o rozvod, kdo z vás viděl, s jakou touhou oba manželé
zpravidla na tom trvají, aby dostali dítě
své do výchovy, pochopí, že ty síly
nebudou umlčeny ani potom, až bude provedena rozluka
manželství, a že budou stejně působiti
k tomu, by také osud dětí byl zabezpečen.
(Výborně!)
Vážení pánové!
Nemůže býti pochyby o tom, že by snad
rozluka znamenala nějaký pokles mravnosti. Bude
to poklesem mravnosti, když my uno actu zrušíme
tolik set tisíc konkubinátů, bude poklesem
mravnosti, když se dá dětem jméno otcovo,
když se dá manželkám jméno jejich
mužů? (Výborně!) Bylo poukázáno
k tomu, že by prý snad takováto rozlučitelnost
manželství byla lákadlem pro to, aby u nás
rozluka byla prováděna přímo systematicky.
Já naopak, pánové, mám za to, že
právě dnešní stav je daleko větším
lákadlem pro lidi nesvědomité, než potom,
až zde bude stanovena rozlučitelnost manželství.
Dnes může muž, který žije se ženou,
unikati svému závazku s odvoláním
se na to, že zde manželství možné
není. Až tuto závoru zrušíme, odstraníme
tím také tyto možnosti, aby muž mohl unikati
svým povinnostem, kde půjde o možnost uzavření
manželství nového.
Zde vedle argumentů mluví
také ten fakt: u evangelíků je provedena
rozluka, u židů rovněž. Počítejte
případy rozluky! Pan kol. Hrejsa sám
nám poukázal v právním výboru,
že podle jeho praxe za jeho celého života byly
u něho provedeny pouze dvě rozluky manželství.
(Slyšte!) O rozluce u židů ani nemluvím.
Ale prosím, máme zde ještě jiné
katolické státy. Což ve státě
tak eminentně katolickém, jako jsou Bavory, jsou
poměry mravnostní nižší, než-li
jsou u nás? Anebo v celém Německu? Ač
jest tam 18 milionů katolíků, pro něž
platí rozluka manželství, jest tam ten stav
mravní nižší než u našich obyvatel?
Zajisté o tom nemůže býti ani řeči.
Zde se velmi často poukazuje
na Ameriku; v Americe že jest rozluka manželství
a že vede tam k velmi excentrickým činům
a pod. My nemůžeme posuzovati Ameriku podle toho,
jaké jsou tam různé věci excentrické.
Je pravda, že tam v mnohých případech
svádí rozluka manželství k různému
zneužívání, ale pánové,
podle toho nelze Ameriku posuzovati. Kdo z vás v Americe
byl, ten se neubrání onomu mohutnému dojmu
veliké mravní síly, jaká mluví
z celé Ameriky. Onen puritanismus, s nímž se
potkáte na každém kroku ve Spojených
Státech Severoamerických, přímo ukazuje,
jaký duch ve Spojených Státech panuje. Já
jsem, pánové, byl přítomen náhodou
v Chicagu při jednání soudním; přišla
černoška, vznesla žalobu, stěžovala
si, že její muž neplatí jí alimenty,
soudce povstal a odsoudil tohoto muže pro nezaplacení
alimentů do kriminálu na půl roku. (Slyšte!)
Přišla ve státě Omaze jiná žena,
stěžovala si na to, že její muž je
piják, soudce vynesl rozsudek a odsoudil muže do vězení
na jeden měsíc a vedle toho také dal ho na
černou listinu a tento muž v žádném
hostinci nedostal alkoholického nápoje.
Chceme-li my, vážení
pánové, v tomto směru pracovati, máme
také možnost, abychom, pokud jde o zabezpečení
alimentů pro rodiny, použili ustanovení zákona,
aby nemohlo býti rozluky manželství zneužíváno.
Pánové, jděte celou Amerikou a uvidíte,
že ty zjevy, jaké jsou u nás, tam možnými
nejsou. Prosím, srovnejte New York a srovnejte Vídeň.
Jak tam se New York dívá na ženu a jak se dívá
na ženu Vídeň! Jděte po ulicích
vídeňských a uvidíte, je-li tam žena
bezpečna před útoky a pronásledováním
Bůh ví kolika lidí na všech možných
stranách. To v Americe možným není,
v Americe se nemůže ani odvážiti, aby
oslovil ženu na železné dráze, neřku-li
na ulici, aby se nevydal možnosti okamžitého
zatčení. Znamená to nějaký
pokles mravnosti? A když uvážíte, že
v poslední době kongres americký z 38 států
amerických přijal zákon, kterým se
zavírají všechny pivovary, že od července
jsou všechny hostince ve Spojených Státech
uzavřeny, že se tam provádí boj proti
alkoholismu takovýmito drakonickými prostředky,
mohli bychom zde tvrditi, že po této stránce
jest v Americe nějaký větší pokles
mravnosti právě z tohoto důvodu, než-li
je u nás? A proto, vážení pánové,
myslím, že tyto všecky argumenty zajisté
udržitelné nejsou.
Domáháme-li se rozluky,
činíme to také z toho důvodu, aby
zde byla provedena rovnost mezi bohatými a chudými.
Doposud mohli bohatí u nás používati
beze všeho dobrodiní rozluky manželství.
Čeho bylo k tomu třeba? Nic jiného, než
že si vymohli uherské státní občanství
v Uhrách, ovšem za velmi značné obnosy.
Jakmile toho nabyli, mohli beze všeho nový sňatek
uzavříti a tento sňatek jako sňatek
cizozemců v cizozemsku byl uznáván před
forem našeho státu, a byl to dokonce nejvyšší
soud ve Vídni, který i uznal, že v tomto případě
snoubenec, jenž manželství doposud neuzavřel,
nemusí přijímati státní občanství
uherské, nýbrž jen ta strana, která
ve sňatku byla.
I toto manželství bylo
pro foro naše uznáváno za platné. Ovšem
přirozeně jest naprosto nemožné, aby
tento stav trval u nás dále, aby nové manželství
bylo u nás možné jen pro lidi zámožné
a pro nemajetné aby zde zbýval pouze konkubinát.
Bylo, vážení pánové,
poukazováno také na to, že by bylo záhodno,
aby u nás nebyl tento celý velký komplex
otázek odluky církve od státu řešen
parcielně, nýbrž jedním velkým
aktem, že se tato otázka trhá tímto
způsobem kus po kuse a tato velká otázka
že se řeší nejednotně. Ale mám
za to, že teď již také přišla
doba, abychom přistoupili k řešení celého
problému, aby ten celý velký problém,
který nese jméno odluky církve od státu,
konečně byl také řešen a rozřešen.
Není to požadavek nový, je to požadavek
starý celá desetiletí, a bylo to i ústavodárné
shromáždění kroměřížské,
které se touto otázkou velmi vážně
zabývalo. Mám za to, že otázka tato
je dnes do té míry zralou, že Národní
shromáždění, ať již dnešní
nebo příští, které bude zvoleno,
bude nutně musiti k úpravě těchto
poměrů také přistoupiti.
My všichni víme, velevážení
pánové, že za námi je ohromná,
největší válka světová
a že před námi a kolem nás jest dnes
největší světová revoluce, a
nechť nikdo o tom nepochybuje, že tato ohromná
revoluce světová, která převracovala
a převrací formy politické, formy sociální
a formy kulturní, nepronikne co nejhlouběji až
do nitra člověka, že stejně velké
procesy, jaké se odehrávají na tom velkém
foru světovém ve strukturách států,
že stejné ohromné velké procesy a otřesy
se neodehrávají v duších milionů
na tomto světě (Výborně!) a
že bude právě úkolem církví,
aby v tomto směru se vší pečlivostí
poměry nové, do kterých vstoupily, také
řešily.
Jest, pánové, nesporno,
že válka měla mimořádný
vliv na celé niterné uspořádání
člověka. A i po stránce náboženské.
(Tak jest!) Miliony a miliony lidí viděly
válku. Ony viděly v čele války muže
katolíky, oni viděli muže jiných církví.
A prosím, představte si, co bylo po celou dobu války
v tomto směru mluveno! Poukazuji jen k tomu, co mluvil
15. června 1915 kardinál arcibiskup vídeňský
dr. Piffl v chrámu svatoštěpánském
ve Vídni před shromážděním
rodin arcivévodů a arcikněžen rakouských.
On tam pravil (čte): "My neslyšíme
jen prostě údery osudu, my katolíci slyšíme
daleko více. My slyšíme hlas Boha. Ze hřmění
děl mluví k nám hlas boží. Ať
o tom lidé myslí cokoliv, byla-li válka skutečně
nutnou, moji drazí, já vám pravím,
válka nutnou byla. (Slyšte!) Ona byla nutností
hospodářskou. Ale válka není jen touto
nutností hospodářskou, nýbrž
ona také byla nutnou podle prozřetelnosti božské.
Kdo mohl pozorovati, jak do mas lidu pronikala propaganda proti
autoritě, zejména propaganda proti militarismu,
ten si musí říci: Nám mohla pomoci
jen válka. (Hlas: A také jim pomohla! Dolů!)
Ano, mojí drazí, dějiny to potvrzují,
a jakkoliv jest válka pro lid těžkou, jakkoliv
jsou hrůznými její průvodní
zjevy, jakkoliv mnoho tisíc a desetitisíc staly
se hrdinami a druhé tisíce staly se sirotky, válka
má přece v zápětí mnoho dobrého,
poněvadž ona nám přináší
náboženské a mravní obnovení."
(Posl. Kouša: Polní biskup Bjelik kázal
k vojákům, kteří šli do fronty:
Když padnete pro svého krále a císaře,
budou z vás andělíčci!)
Vážení pánové!
Jest nesporno, že i církve samy stojí před
otázkou pro ně a pro všechny nadmíru
vážnou, před otázkami své reformace
vnitřní i své reformace vnější.
A vývody, které včera pronesl právě
kolega Kroiher, nejsou ničím jiným,
než symptomem veliké, hluboké, vnitřní
revoluce, která zmítá veškerým
katolickým klérem, revoluce, která přirozeně
musí vésti k naprosté demokratisaci uvnitř
církve a která i také po stránce vnější
nemůže končiti žádným jiným
východiskem, než provedením naprosté
odluky církve od státu. Mám za to, že
to bude nejen v zájmu státu, ale že to bude
také v zájmu církve. Všude tam, kde
odluka církve od státu byla provedena, se jen osvědčila.
A prosím, podívejte
se zejména do Ameriky - ať do severní, nebo
do jižní Ameriky. Všude pozorujete, co tam dneska
znamená církev. Ovšem, tam také vypadá
církev jinak, než vypadá zde. Tam kostel v
celém ohromném počtu států
je opravdu shromaždištěm a útočištěm
pro celá nedělní odpoledne. V takových
kostelích ovšem se koná mnohem více,
než čeho jsme svědky u nás. Tam se konají
přednášky, jsou tam koncerty, jsou tam shromaždiště
za účely výchovnými, dobročinnými
a jinými, takže po této stránce jsou
poměry v Americe naprosto jiné nežli u nás.
A já mám právě za to, že po této
stránce bude také nutno, aby zde byla konečně
provedena revise a aby byla i odvaha tento veliký úkol
také provésti. A myslím, že v církvi,
u nás i ve všech církvích, je takový
počet vážných, opravdu hluboce vzdělaných,
opravdových, seriosních mužů, že
můžeme klidně očekávati, že
tento veliký proces bude také proveden s plným
porozuměním a že toho velikého úkolu,
jakého zde má býti dosaženo, také
skutečně dosaženo bude. A v tomto směru
právě myslím, vážení pánové,
že nutnost revise je zde na všech stranách. Jestliže
p. kol. dr. Novotný zde mluvil včera o tom a stěžoval
si na to, že se staly určité zjevy v Praze
ve dnech sv. Jana, myslím, že jest daleko větší
nutností, odstraňovati příčiny
toho, než potom odsuzovati následky. Mám za
to, že reforma manželského práva, jak
se vám zde předkládá, je prvým
krokem k tomu, aby se tento veliký problém s úspěchem
také počal řešit.
My všichni víme, že
formy lidského života se nedají řešiti
žádným drakonickým zákonem. Máme
trest smrti v zákoně a vraždu to neodstraňuje,
máme zákon, kterým se zakazuje rozluka manželství,
ale rozlukám se tím přece jenom v žádném
směru nebrání. Lidé, kteří
k sobě patří, ti se nerozloučí,
kdyby ještě byly sebe krutější
zákony, lidé, kteří k sobě
nepatří, neudrží také žádný
zákon pohromadě. Tyto otázky se nedají
řešiti nějakou tvrdostí, krudelitou
zákona, tyto otázky mohou býti řešeny
jenom všeobecnou výchovou, vzděláním
a ethickým povznesením nejširších
vrstev našeho lidu. (Tak jest!).
Zákon nový, který
týká se reformy manželského práva,
znamená v tomto směru ohromně veliký
krok ku předu, znamená skutečně kulturní
čin, znamená veliký prospěch republiky,
znamená zvýšení její prestiže
i na foru světovém, znamená povznesení
mravnosti u nás a znamená konečně,
že těm statisícům našich spoluobčanů,
jejichž štěstí a neštěstí
závisí od toho, má býti konečně
v tomto směru určitou remedurou pomoženo. Všechno
to nutně a kategoricky a bezpodmínečně
volá k nám, abychom také tento veliký
čin, který jest tímto zákonem intendován,
provedli a abychom také ke všemu tomu velikému,
co naše republika v poslední době mela vykonati,
připojili tento veliký čin kulturní,
abychom s klidem a s uspokojením mohli potom jíti
za tím cílem, který jsme si vytkli všichni
dohromady, aby naše republika zrovna tak, jako jest dnes
zeleným ostrovem v tom celém evropském vlnobití,
v dobách budoucích mohla státi hrdě
a sebevědomě v čele příštích
velikých republik ve spojených státech evropských
a tím také své velké poslání
po stránce kulturní mohla měrou plnou a vrchovatou
dokonati. (Výborně! Hlučný potlesk.)
Předseda
(zvoní): Došiel mne návrh členov
Národného shromaždenia Matúša,
Dulu, dra Markoviča a spol. na doplnenie
návrhu zákona o reforme manželského
práva (čte):
"Navrhujeme, aby práve
prejednávaný návrh zákona bol doplnený
následovne:
do § 25. v poslednom riadku
1. bodu, pred slová "se zrušují"
vkladajú se tieto slová:
"jakož i § 25. XXXI.
zák. čl. uher. z r. 1894".
Pripojujúc sa tiež k
pozmeňovacím návrhom, ktoré k tomuto
návrhu podali členovia N. S. Juriga, Stránský,
Johanis, Černý, dr. Bouček
a spol., navrhujeme, aby tieto pozmeňovacie návrhy
boly prijaté s týmto doplňkom:
do § 30. navrhovaného
členom N. S. Jurigom a spol. v prvom riadku slová
"§§ 1.-12. a 29."
navrhujeme doplniť §om 25. takto:
"§§ů 1.-12.,
§u 25., týkající se zrušení
§u 25. XXXl. zák. čl. uher. z r. 1894 jakož
i § 29".
Konečne navrhujeme, aby na
konci § 26. bolo pripojené v zátvorke slovo:
"(župan)".
Praha,
21. května 1919.
Návrh má dostatečný
počet podpisů a jest předmětem jednání.
Slovo má dále člen
Národního shromáždění
kol. Štychová-Landová.
Posl. Štychová-Landová:
Dámy a pánové!
Já se vám otevřeně
přiznávám, že jsem si řešení
problému manželské reformy v naší
republice docela jinak představovala. Především
jsem očekávala, a se mnou jistě všechny
socialistické ženy, že dostanou se ke slovu lékaři
a lékařky, kteří jsou jistě
z nejdůležitějších rozhodčích
v otázce manželské rozluky. Na místě
věcné debaty o psychologii a hygieně manželství,
která jedině měla být pro právníky,
formulující zákony, směrodatnou, jak
v právním výboru tak i zde, odbývají
se - promiňte, pánové - středověké
řečnické turnaje kněží
a právníků. (Výborně!)
Koketerie, která se zde provádí s československou
stranou lidovou na útraty zdárného kulturního
vývoje našeho lidu, má dle mého názoru
docela jiné příčiny, nežli je
líčená obava, aby nebylo uráženo
náboženské cítění určitého
zlomku národa. A je to zjevný nedostatek pevné
vůle a rozhodnosti k boji s demagogii a nedostatek pochopení
základních podmínek nové kultury vůbec.
Náš socialisticky uvědomělý
lid má už dávno své vytříbené
přesné představy o této moderní
nové kultuře rozumu, citu i fysických potřeb
člověka. Je škoda, že pánové
z nesocialistických táborů mají více
ohledu a respektu k středověkým představám,
nežli k našim socialisticky atheistickým, které
sice postrádají poesie mystických záludností,
ale za to mají všechnu sílu opravdovosti -
a v tom je krása, kterou se musíte teprve naučit
chápat a hodnotit. (Výborně!)
Štvanice proti reformě
manželského práva, aranžované hlavně
mezi ženami, které jsme neměli času
správně orientovat, míjí se účinkem
ihned, jakmile přijdeme my s našimi správnými,
pravdivými, věcnými výklady.
A já tu, pánové,
protestuji jménem uvědomělých socialistických
žen, aby do záležitostí, týkajících
se výhradně dětí, žen a mužů,
tak rozhodujícím způsobem směli zasahovati
pánové, žijící vesměs
mimo manželství, neboť manželství
ve skutečnosti nikdy nemůže být věcí
náboženství, nýbrž pohlavní
hygieny, vzájemné sympatie a duševního
vztahu mezi dvěma lidmi.
Jsem jista, pánové,
kdyby zde lékaři a matky mluvili o manželství,
že by úroveň debaty nikdy neklesla, jak klesá
vždy při debatách s pány z oposice katolické
strany. A musí klesnout, musí, poněvadž
katolický princip absolutní pohlavní t. zv.
čistoty, kterému ale my socialisté říkáme
pohlavní mrzáctví - nutně vede k znehodnocení
a k zneuctění pojmů pohlavního života
vůbec.
Já z mého socialistického
stanoviska považuji znalost pohlavní hygieny nejen
za základ ozdravění lidstva, ale vůbec
jako nejdůležitější podmínku
zvýšení jeho mravní úrovně
a kvality.
Pohlavní nevázanost,
prostituce, zhýralství, opilství a jak se
všechny ty mravní choroby našeho věku
jmenují, neodstraníte, pánové, mravnostními
traktáty v kostelích, ani mravnostní policií
na ulicích, nýbrž jedině soustavnou
hygienickou výchovou už od dětství.
Dítě musí se naučit dívat se
na své tělo s porozuměním a úctou,
jako na podivuhodný nástroj, který nesmí
zkazit, má-li být dosaženo společenské
rovnováhy jako podmínky společného
blahobytu a štěstí, ale nesmí se dívat
na tělo lidské jako na nástroj pokušení,
jak to učí náboženství. Proto
jsme, pánové, pro odluku církve od státu
a v prvé řadě pro odcírkevnění
škol - neboť do školy vedle pedagoga patří
lékař a nikoliv kněz. Musím otevřeně
doznat, pánové, že my československé
socialistické ženy přes to, že vítáme
reformu manželského práva, nejsme tak zcela
spokojeny, jak je provedena. (Hluk. Předseda zvoní.)