Velectění přátelé,
ještě na jednu věc chci upozorniti. Velikými
obavami nás v právním výboru naplňovala
otázka, jaký účinek bude míti
tento zákon, to umožnění manželské
rozluky, jaký účinek bude to míti
na postavení ženy a na postavení dítěte.
Je to velmi charakteristické, že v právním
výboru obě ženy, které se jeho porad
a prací súčastnily, i dr. Masaryková
i pí. Ecksteinova, zastupovaly v této otázce
nejkonservativnější stanovisko a my ostatní
jsme jim byli vděčni, že tomuto konservativnímu
stanovisku pomáhaly k vítězství, neboť
jsme si dobře vědomi toho, že v manželství
za dnešních poměrů rozhodně znamená
žena ten živel nejen hospodářsky, nýbrž
vůbec slabší, že se zde nedává
tím povolením rozluky stejná zbraň,
stejná cesta oběma stranám, nýbrž
že je zde v této otázce rozluky na tom žena
hůře než muž, že snáze podléhá
jeho vlivu a že muž, který si rozluky manželské
přeje, prosadí svou vůlí snáze
než žena, která si rozluky manželství
přeje. Stejně jsme myslili na dítě,
které nikdy nemůže za to, jak se vyvine manželství
jeho rodičů a které má na rodiče
právo. Ale i zde platí to, co jsem řekl o
předchozí otázce, velectění
pánové a dámy. Zde nemůže býti
zase jiná pomoc, než výchova: výchova
tiskem, výchova politickými stranami, výchova
ve škole, výchova se strany učitele, se strany
kněze, se strany spisovatele a básníka, zkrátka
pozvolné zvedání celé mravní
úrovně, celého mravního nazírání
národního - to jest cesta k úspěchu,
to je cesta ke konečnému smíru toho velkého
sváru, který v této otázce dnes mezi
námi zavládá. (Výborně!
Hlučný potlesk).
Předseda (zvoní):
Slovo má dále pan kolega Kadlčák.
Posl. Kadlčák:
Slavné Národní shromáždění!
Z doslechu a také z vlastní
zkušenosti vím, že jedním z těch
mužů, kteří rozluku manželskou
nepovažují za pouhý agitační
prostředek, nýbrž za problém mravního
ohromného významu, je dr. Stránský,
můj předřečník. A proto se
mne to poněkud nemile dotklo, - je to lidské - že
na začátku, nebo v jedné části
své řeči sestoupil na niveau, kam bych já
ho nerad následoval. Jestli se, pánové, domníváte,
že naše strana a každý člen její
provádí oposici z pouhé tvrdohlavosti, "klerikální
svéhlavosti" a umíněnosti, pak nás
nesprávně posuzujete. My vám neupíráme
dobré vůle, my o vás máme ten úsudek
svůj, že chcete dobro, že chcete prospěch,
že chcete pomoci, a ne z pouhého soucitu k těm
ubožákům, k těm nešťastným
stroskotancům, nýbrž z opatrné starostlivosti
o budoucnost celého našeho národa. Z téhož
stanoviska račte pojímati naše počínání,
naše vývody a naše stanovisko k předloze,
o které jednáme. Nám se zde nejedná
o agitační otázku, nýbrž nám
se jedná o věc, která bude spolurozhodovat
o příštích pokoleních našeho
národa. A poněvadž náš národ
není národem stamilionovým, je přece
jen malým, máme obavu, že cestou, kterou nastupujeme,
nepovedeme ho tam, kde ho chceme všichni míti, to
jest chceme ho zajisté všichni míti národem
silným tělesně i duševně zdravým,
který dovede ve společnosti ostatních kulturních
národů své poslání plně
splniti. My si přejeme tak jako vy, aby slovo svoboda v
každém ohledu nebylo pouhý zvuk, nýbrž
aby svoboda svým obsahem nás všecky v republice
československé učinila spokojenými
a šťastnými. My si přejeme a žádáme
toho a naše působnost směřuje k tomu,
aby přestaly tyto rozpory a abychom o věcech, které
nás přece jenom všecky neuvádějí
na stejnou cestu, aby klidným rozhovorem a věcným
byly vyrovnávány, aby byly odstraněny a napravovány
tyto rozpory všeliké tak, aby u nás smír
a klid ve všech vrstvách skutečně zavládl
a umožnil celku národnímu klidný vývoj.
Pánové, neračte
zapomínati vírou nám dané stanovisko,
které nesmíme opustiti, chtíce zůstati
katolíky. Pro nás je manželství svátostí,
pro nás je manželství dogmatem. A až po
dogma smíme o všem možném jednat, dohodovat
se, všechny reformy přijímat, schvalovat, pokud
se nepříčí zájmům lidu;
jak však přijdeme k dogmatům, nemáme
možnost, abychom o těchto věcech jinak soudili,
než jak je hlásá církev naše. O
těchto věcech nebudu se šířiti,
poněvadž je to věcí theologů.
Ti nechť ty věci objasní; já učiním
jenom několik poznámek se svého stanoviska
o otázce, o níž běží, a
zejména o rozlučitelnosti a rozvodu manželství.
Byl citován zde i Pán Ježíš Kristus.
Já následuji příkladu pana předřečníka
a na obhájení našeho stanoviska také
cituji Spasitele. Jak vám známo, aspoň většině,
fariseové, když přišli ke Kristu a tázali
se velice úlisně, co soudí o tom propouštění
manželky a z jaké příčiny smí
se manželka propustiti, tu Pán Ježíš
řekl fariseům: "Což jste nečetli,
že ten, který stvořil člověka,
na počátku mužem a ženou je učinil
a řekl: Proto opustí člověk otce svého
i matku svou a přidrží se manželky své
a budou dva v těle jednom. Nejsou tedy více již
dva, nýbrž jedno tělo. Nuže, co Bůh
spojil, člověk nerozlučuj!" To nevymyslili
ani na tridentském sněmě církevním,
ani před tím, ani potom lidé, nýbrž
to řekl Ježíš Kristus, a jeho slova zajisté
jsou pro nás směrodatná. (Hlas: Směrodatnější
než předloha!) Velectěné shromáždění!
Po soudu ne mém, ale právníků každý
zákon, který jest dán, má účel
všeobecný a není určen, aby v jednotlivých
případech chránil toho jednotlivce i tenkráte,
když se jedná proti zájmu celku. Tak na to
nazírají, zdá se mi, páni právníci.
A když my, majíce po ruce přes milion podpisů
proti rozluce, žádáme, aby rozluka nebyla provedena,
tedy stojíme na stanovisku konkrétním, že
chceme to, co si většina v národě přeje.
Praví se nám a tuším, pan referent to
řekl, že kdyby nyní bylo provedeno hlasování
lidu, že zajisté my bychom špatně při
tom pochodili.
Pánové, víte,
co já navrhuji? Abychom přerušili nyní
jednání o manželském právu a
nechali napřed hlasovati lid, a když většina
v národě českém prohlásí
se pro vás, pro rozluku, my se podrobíme; zkuste
to udělat! (Různé výkřiky.)
Já nemám k tomu mandátu, ale troufal bych
si i to říci, že vyloučíme z
toho kazatelny a všechny agitace. (Hlas: To nedokážete!)
Ale také vy musíte skončit jakoukoliv agitaci;
když budete vy mlčet, necháte volně
lid hlasovat, my také učiníme podobně.
Pak bude to votum nesporné zde, po němž voláme.
My odmítáme naprosto, že máme jenom
agitační důvody pro naše stanovisko.
Máme důvody - jak jsem vám naznačil
- náboženské, které plynou z naší
víry katolické, a dokud chceme katolíky zůstati,
nemůžeme jinak jednati a musíme podle toho
hlasovati. My máme národní důvody
pro to a uvedl jsem je. My se obáváme o budoucnost
našeho národa, když by ten mravní základ,
podklad, jakým je spořádané manželství,
byl jakýmkoli způsobem porušen, poněvadž
my nemůžeme v našich úzkých poměrech
říci: že nám nezáleží
na tom, jestli nám statisíce lidí zmizí
nebo ne.
My máme rovněž
sociální důvody pro naše stanovisko
a k tomu, co uvedl zde pan předřečník
dr. Stránský, doplňuji a pravím, že
jsou hlasy mezi námi, které vyslovují obavu,
že toho zákona zneužijí boháči
i ty nejnižší vrstvy (Hlasy: Ty zneužijí
každého zákona!), jako každého
zákona, a to že znamená pohromu pro nás.
My jsme proti tomu také se
stanoviska hospodářského. Kdo zná
venkovský život, ten ví, co to znamená:
rozluka na statku. U nás, jak známo, obyčejně
bývá svatební smlouva uzavřena tak,
že manželé i co se týká jmění
si to rozdělí: ty půl a já půl.
A teď si myslete okamžik, kdy nastane rozluka a někdy
následkem dosti malicherného sporu. To znamená
hospodářské zničení celé
rodiny a hospodářskou zkázu dětí
té rodiny. Proti tomu nepomohou žádná
sofismata a žádné jiné povídačky,
to je faktum. Co to dá starostí, co to dá
práce, co to dá úvah, aby statek zděděný
zachován byl potomkům. Já sám pocházím
z takové ubohé rodiny a vím nejlépe,
co jsem zkusil sám na svém těle, a kdybych
věděl, že svým hlasováním
proti vašemu návrhu zachráním náš
lid před takovým úpadkem, a kdybych při
tom i věděl, že ztratím nejen mandát,
ale snad i půl hlavy, hlasoval bych proti, poněvadž
vím, co to znamená zvláště na
venkově - ve městech je to méně nebezpečno
- hospodářský rozvrat. A ten bývá
vždy, když žena a muž se rozejdou. Na venkově
se nerozcházejí pro ty příčiny
jako ve městě, tam jsou k tomu jiné důvody.
Pravím tedy, že k našemu
stanovisku vedou nás důvody nejen náboženské,
nýbrž i sociální, hospodářské
i národní. My rozhodně proti tomu se ohražujeme,
my protestujeme proti tomu, když se nám vytýká,
že my "římští" nemáme
citu pro ty ubožáky. Pánové, to bychom
přestali býti lidmi, ne tak Čechy. My cítíme
každý záchvěv bolesti v srdci a mysli
těchto ubožáků, které tak žalostně
osud postihne. My víme, jaké je to živobytí
ukrutné, jaké žijí tak mnozí,
ale zájem celku nad zájem jednotlivce. (Výborně!)
A ať o nás soudíte, jak chcete, my máme
na zřeteli zájem celého národa a ne
zájem jednotlivé osoby, ze kterých mnohá
si svůj osud přece jen aspoň z části
zavinila sama, buď nezřízeným životem,
hříšným počínáním
nebo jinými věcmi. (Výborně!)
Abychom k vůli takovým porušili prospěch
a zájem celku, toho od nás, pánové,
nežádejte. (Výborně!)
Ostatně my nejsme v těchto
věcech osamoceni. Nebudu citovati spisovatele katolického,
uvedu naopak několik výroků spisovatelů
nekatolických o rozluce a jak na to nazírají.
Zajisté mně nikdo nepředhodí, že
bývalý president Roosewelt byl "klerikálem
římským". Zajisté přisvědčíte,
že to byl velice svobodomyslný pán nekatolického
vyznání. A ten řekl: "Usnadnění
rozluky manželství je zhoubou národa, kletbou
společnosti, opovržením domova, pramenem neštěstí
manželů, dráždidlem nemravnosti, zlem
pro muže, ještě větším však
pro ženu".
K tomuto výroku nemám,
co dodati. A co řekl muž, který požívá
světového jména, Voltaire, jehož jistě
ani pan dr. Bouček nebude považovati za "římského"
člověka? Ten praví: "Poněvadž
manželství je svátostí, je věrnost
manželská tou nejsvětější
povinností, cizoložství pak největším
hříchem."
A Proudhon, známý revolucionář,
který také sotva do našich řad by vstoupil,
řekl: "otázku rozvodu dosud nejlépe
řeší církev, která od prvopočátku
učí, že řádně uzavřený
sňatek manželský nemůže býti
rozvázán." A já s radostí kvituji
dnes výrok dra Stránského s tohoto
místa pronesený, který obdobně a s
neobyčejnou opravdovostí prohlásil totéž.
Skutečné manželství na tomto světě
není rozlučitelno. Žádný muž,
který má více, než trochu vášně
v těle a žádná žena, která
je si vědoma své ženské důstojnosti,
jinak jednati a mluviti nemůže. A protestant Müller
na synodu protestantů ve Frankfurtě r. 1854 řekl:
"Protestantismus musí obnoviti vznešenost a potřebu
nerozlučitelnosti manželského svazku. Smlouva
manželská musí býti dle slov Páně
jednotna, nerozlučitelna, leda smrtí jednoho z manželů.
Rozvod kladu na týž stupeň s cizoložstvím
a prohlašuji ho důsledně za zločin".
To pravil pastor Müller. Jsou zde pánové, kteří
jsou lépe vyškolení než já, ti
potvrdí, že tak ten výrok zněl.
Z toho, co jsem řekl, plyne,
vážení pánové, že rozluka
manželská nejen s našeho katolického,
ale i s Vašeho protestantského stanoviska a Vašeho
židovského stanoviska a Vašeho tureckého
stanoviska jest neštěstím pro rodinu a osudnou
pro národ. Rozluka manželská rozvazuje nejužší
svazek netoliko mezi mužem a ženou, ale také
nejužší svazek mezi rodiči a dětmi.
A tato okolnost jest pro mne jako vychovatele směrodatná.
O rodiče by mně nešlo, co jste si naseli, to
sklízíte, každý za svůj hřích
vytrpěti musí to, co spáchal; ale o děti
se jedná. Pan referent velmi účinně
k této okolnosti přispěl, ale závěr
jeho vývodů byl nesprávný. Jak si
to, pánové a dámy, představujete,
výchovu dětí v rodině, kde se rodiče
rozejdou? Finis jakékoliv pedagogiky, finis jakékoliv
výchovy. Ubozí sirotkové! Já vím
ze zkušeností, co znamená vychovatelka, druhá
matka - macocha. Vzpomeňme si na naši píseň,
co praví sirotek, když se ptá otce: Kde jest
má matka? A co by řekla ta píseň a
ten sirotek, co by řekl každý ušlechtilý
člověk, když by uslyšel a viděl:
ti dva se rozešli proto, že ta mu ráno kávu
přesladila, anebo v čas nenavařila. (Hlučná
veselost. Hlas: To jsou věci k smíchu!) Pánové,
to jsem očekával. A v Americe takových rozluk
je na tisíce z takových důvodů. (Posl.
Aust: To je silný křen!) Já za to nemohu,
že je to pravda. V New Yorku jest 60 tisíc paní
od mužů rozvedených, které se vícekráte
nemohly provdati a 100 tisíc opuštěných
dětí, jimž otec odešel a nikdo na světě
se nestará o ně. Rodinu manželsky spořádanou,
tu nenahradí žádný ústav vychovatelský
na světě. Ta kasárna nenahradí teplo
rodiny. Střezte se, pánové a dámy,
abyste to teplo čímkoliv porušili, třeba
v tom domnění, že zachráníte
ty ubožáky, kteří ať vinni, ať
nevinni se rozešli.
Pravíte a tvrdili Jste to
zase, že v nekatolických zemích to není
tak zlé. Ale pánové, je to omyl, anebo statistika
není správná. Je to lež tedy. Od r.
1886-1890 byl na př. v Norvéžsku, v zemi evangelické,
na 376 rodin jeden rozvod, v katolické Belgii na 123 rodin.
Ty číslice dokazují něco zcela jiného,
než co bylo zde tvrzeno, a ve Švýcarech, kde
jest veliká část nekatolíků,
již na 25 rodin jeden rozvod, (Posl. Aust: "Evangelíci
mají tedy méně rozvodů než katolíci,
poněvadž v Norvéžsku na 376 rodin připadá
jeden rozvod, kdežto v Belgii připadá jeden
rozvod na 123 rodin u katolíků. Jsou tedy v Norvéžsku
více mravní lidé!)
Tedy když se vezme počet
obyvatelstva toho aneb onoho státu, není to tak
zlé pro katolíky, uvážíme-li
poměr obyvatelstva k počtu rozvodů, a ostatně
ve Francii katolické, jak známo, aspoň do
nedávna byla a zase jest, bylo těch rozluk, (Hluk.
Předseda zvoní: Pane kolego Laube!) jakmile
byla rozluka uzákoněna, najednou takové množství,
že francouzská Akademie stále a stále
až podnes bádá o prostředcích,
jak by se tomu zlu dalo zabrániti. Ještě ten
prostředek nenašla, poněvadž si netroufala
říci: Vraťte se k čistotě manželského
života, k nerozlučitelnosti manželství
a najdete cestu k dobru, po kterém toužíte.
Řeklo se dále, že si má každý
přičísti následky. To řekl
pan referent a v tom ohledu s ním souhlasíme. Ať
každý nese následky, i kdyby to byla jen lehkomyslnost,
poněvadž podle našeho názoru i lehkomyslnost
jest čin hříšný, který
musí býti trestán.
Vy pravíte velectění
pánové, že chcete pomoci. Jak pomůžete?
Myslíte, když manželství učiníte
volným, že zjednáte nápravu? (Hlasy:
Ano!) A my zase se domníváme, že ne, že
to možná bude ještě horší
než před tím. Tedy tu jsou dva názory
a zkušenost nám brzo poví, jestli jsme my byli
v právu nebo ne.
Pan předřečník
ve své řeči nám neobyčejně
prudce vytkl, že jsme neřekli, jak se zachováme
k fakultativnímu manželství. Žádný
z nás neřekl, že budeme znemožňovati
fakultativní manželství. My musíme býti
proti rozluce, to jest dogma, za všech okolností,
poněvadž jinak bychom sami sebe vyloučili z
církve, a to my nechceme. Ale o fakultativním manželství
neřeknu ani slova, tedy to znamená, že nebudeme
činiti nejmenších překážek,
naopak, co na nás jest, že to rádi umožníme,
i když nám naše stanovisko církevní,
jestli se nemýlím, zakazuje spolupůsobiti.
Nejsem theolog, ale zdá se mi, že mám o té
věci správný názor.
Tak jsem uvedl, velectění,
jen několik myšlenek na objasnění našeho
stanoviska. A toto objasnění berte, jak my to posuzujeme,
jako výron dobré vůle, jako výron
snahy po zlepšení poměrů manželských,
po zlepšení našich mravních poměrů,
poněvadž víme, jestli se nedovedeme mravně
co nejdříve povznésti, že brzy zazní
hlas: "Finis Bohemiae." Tím končím.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Než udělím slovo dalšímu řečníku,
žádám pana sekretáře, aby přečetl
došlé návrhy.
Sněmovní tajemník
dr. Haasz (čte):
§ 1. nechť zní takto:
K platnosti manželství se vyhledávají
vyhlášky a slavnostně učiněné
přivolení k manželství.
§ 3. první věta
ať zní: Vyhlášky činí politický
úřad okresní a ve městech s vlastním
statutem úřad obecní, pověřený
politickou správou.
§ 12. celý mějž
toto znění: Stranám je dáno na vůli,
chtějí-li se podrobiti také obřadům
církevním. Ale duchovní nesmí přijati
přivolení k manželství, pokud se mu
snoubenci nevykáží oddacím listem úřadu
podle §u 8. příslušného.
V §u 16. a) nechť
zní předposlední věta takto: Jde-li
o manželství před působností
tohoto zákona rozvedené, netřeba souhlasu
druhého manžela a stačí, když soud
nabude přesvědčení, že nejde
o čin nerozvážný.
Pro případ zamítnutí
právě navržené textové změny
v §u 16 a) činíme in eventum návrh,
aby v tom případě poslední věta
§u 16 a) zněla takto: Uplynula-li od provedeného
soudního rozvodu 3 léta, netřeba k rozluce
souhlasu druhého manžela a není třeba
ani nepřekonatelný odpor ani rozvážnost
počinu zjišťovati.
§ 16 c) budiž takto
pozměněn: Nejde-li o manželství před
působností tohoto zákona rozvedené
a nesouhlasí-li druhý manžel s rozlukou nebo
tvrdí-li jiné důvody nežli nepřekonatelný
odpor, soud odkáže žadatele na pořad práva.
K §u 18. předlohy budiž
na konec připojena věta: Souhlasu druhého
manžela s rozlukou není v tomto případě
zapotřebí.
v §u 28. buďtež vypuštěna
v prvním odstavci za slovy "a § 8." v závorce
uvedená slova "(§ 12. odst. 3.)"
V Praze, dne 20. května 1919.
Dr. Theodor Bartošek
a soudr.
Předseda:
Návrh jest dostatečně podporován,
nese dostatečný počet podpisů a jest
předmětem jednání.