Žádám o přečtení
dalšího návrhu.
Sněmovní tajemník
dr. Haasz (čte):
§ 3. "Vyhlášky
občanské činí politický úřad
okresní, ve městech s vlastním statutem úřad
obecní, pověřený politickou správou,
na Slovensku matrikář".
§ 7., odst. 2. za slovy:
"a je-li tu blízké nebezpečenství
smrti, na politický úřad okresní"
("obecní") následuje věta: "Na
Slovensku příslušejí tato práva
županovi".
§ 8. První věta
zní: "Přivolení k manželství
se prohlašuje před přednostou politického
úřadu okresního (obecního) nebo jeho
nástupcem (na Slovensku před matrikářem)
u přítomnosti dvou svědků a přísežného
zapisovatele".
§ 9. Druhá věta
zní: "Potřebí je dovolení politického
úřadu II. stolice (župana)"
§ 11. "Politické
úřady okresní (obecní, matrikáři)
vedou o vyhláškách a o sňatcích
knihu vyhlášek a sňatků a vydávají
z nich na požádání úřední
vysvědčení".
§ 29. Za druhou větu
budiž vsunuta věta tato: "Na Slovensku
lze si stěžovati do rozhodnutí matrikářova
k županovi, do rozhodnutí županova k ministerstvu
vnitra".
§ 30. "Ustanovení
§§ 1.-12. a 29. tohoto zákona vztahují
se také na Slovensko".
Předseda:
Také tento návrh nese dostatečný počet
podpisů a jest předmětem jednání.
Slovo dále má pan kolega
Rouček.
Posl. Rouček: Slavné
Národní shromáždění!
Dovoluji si předem prohlásiti
jménem klubu, jemuž náležím, že,
ačkoliv předloha zákona, navržená
právním výborem, neodpovídá
úplně všem našim požadavkům,
budeme přece hlasovati pro ni tak, jak byla navržena.
Nežli vejdu do merita jednání,
dovolím si dotknouti se výroku svého velectěného
pana předřečníka, který zněl,
jestli jsem se nemýlil, že strana, ke které
on náleží, jest toho názoru, jestliže
někdo snad třeba z lehkomyslnosti učinil
nějaký krok, který se později pro
něho objevuje jako škodlivý, že tento
člověk dle názoru jeho a jeho pánů
kolegů jest nucen nésti následky této
lehkomyslnosti. Vedle toho pravil můj velectěný
pan předřečník, že on i jeho
kolegové jsou pro naprostou svobodu a že si přejí,
aby na nikoho nebyl činěn jakýkoli nátlak.
Já jsem tomu rozuměl asi tak, že pánové
si nepřejí, aby jakýmkoliv způsobem
jejich katolické přesvědčení,
jejich svědomí - není-liž pravda - bylo
dotčeno neb znásilněno. Velectění
pánové, já mám jistě povinný
respekt k svobodě, na kterou má nárok každý
jednotlivý člověk. Já ji dovedu respektovat
proto, poněvadž já jsem na vlastním
těle a na vlastní duši ucítil, jak vypadá
taková svoboda, o které se mluví, ale která
se v praxi neprovádí.
A velectění pánové!
Když bychom o té svobodě měli hovořiti
a kdybychom tak šli do těch časů minulých,
- nekruťte očima, pane kolego, když se mluví
o svobodě z vaší strany, nemohu si pomoci,
mě to lehtá, utíkám se k historii
- viděli bychom ukázky takové svobody. Vidíme,
jaká to byla svoboda, když ve jménu náboženství
táhli proti Waldenským a Albigenským, když
se pořádaly křižácké výpravy
proti Čechům, proti Jiřímu z Poděbrad,
když ve jménu té svobody se pořádaly
hony na české bratry, kteří se musili
skrývat se svou vírou. (Hlas: Prosím,
tak zlé to nebylo!) Prosím, tak zlé to
bylo, kdyby vám to nestačilo, co zde pravím.
(Posl. Kroiher: Nikdo nemluvil o svobodě!) I o svobodě
se mluvilo. Pak byly věci takového rázu,
že opravdu i o té svobodě se mluvilo, ale že
nebylo jí tam, kde se právě o ní nejvíce
mluvilo.
Když, pánové,
chcete míti doklad z přítomné doby
o té svobodě, zůstaňme při
tom. Vždyť já jsem pro to, aby nikomu z ohledů
náboženských nestala se křivda, aby
nikdo nebyl znásilňován. Já mluvím
nyní za svou osobu. Já jsem nikdy ve svém
životě nikoho nejmenším způsobem
neznásilňoval, já každé násilí,
páchané na komkoliv, odsuzuji, ale také žádám
pro každého tu plnou svobodu, o které se musí
nejen mluviti, ale která se musí také každému
plnou měrou dopřáti bez ohledu na to, ku
které straně náleží. Na svobodu
má každý právo proto, ne že jest
politický stranník, nýbrž že jest
člověk. (Hlas. Řekněte to v redakci
vašeho časopisu, pane kolego!) I tam jsem to řekl
častokráte a buďte ubezpečeni, že
to řeknu i opětně. (Hlas: Hlavně
Indráčkovi jste to řekl?) Nevím,
že by byl můj soudruh Indráček někoho
znásilnil, a můžete-li to dokázati,
můžete ty důkazy podati veřejnosti,
ale nepatří to do debaty. Když chcete o tom
hovořiti a chcete na tom poli zůstati, budeme mluviti
o svobodě náboženské, neb kdo z nás
vám působil nějaké násilí
v náboženské výchově? Na druhé
straně říkáte, že každý
má býti ponechán osudu, když ho lehkomyslně
zavinil. My jsme měli ve školách radu bezkonfesijních
rodičů, proč jste neuplatňovali zásady
náboženské svobody vůči nim?
Proč jste žádali, aby na ty děti bezkonfesijních
rodičů byl vykonáván úřady
nátlak, aby se musily přihlásiti k nějakému
státem uznanému náboženství?
Proč jste nedopřáli svobodu učiteli,
který vystoupil z církve ve starém Rakousku,
který vám ničím neublížil,
který dával jenom průchod vlastnímu
přesvědčení, proč jste se starali,
aby byl odstraněn se svého místa, proč
jste totéž žádali od úředníků,
kteří byli ve státní službě?
(Posl. Čuřík: Rakousko nebylo naše!)
Tam jste měli největší vliv. Pardon,
já tyto věci, velectěný pane kolego,
nevykládám, to Rakousko bylo, ale já říkám,
že na váš nátlak se všechny tyto
věci v Rakousku dály. O nic jiného se mne
nejedná.
Ale, velectění pánové,
nyní k věci. Církev na koncilu tridentském
prohlásila následující definici -
nebudu citovat latinsky, použiji českého překladu,
aby všichni páni rozuměli: "Kdo by tvrdil,
že stav manželský má přednost před
panictvím, a že není lepší a blaženější
zůstati panicem nebo svobodným, nežli vejíti
v manželství, ten budiž proklet." Toto usnesení
koncilu tridentského odporuje dle mého názoru
samotné bibli, ve které se doslovně praví,
že Bůh naopak řekl: "Není dobře
člověku býti samotnému, učiňmež
mu pomocnici podobnou jemu." Tedy koncil tridentský
opravuje samého Boha, neboť Bůh řekl,
že není dobře býti člověku
samotnému, a ctihodný koncil naproti tomu prohlásil,
že je lepší a blaženější
zůstati samoten. Prohlásil za prokleta každého,
kdo by tvrdil opak a zapomněl, že proklíná
samotného Boha, který ten opak slavnostně
již v ráji prohlásil a první ženu
stvořil. (Posl. Rýpar: Pane kolego, jako bývalý
kněz přece víte, že sám Kristus
právě o tom mluvil a vynášel panický
stav nad manželský a přidal k tomu slova: "Kdo
pochopiti můžeš, pochop".) Pane kolego,
nepřerušujte mne, snad dostanete slovo po mne a budete
moci mluviti. Vy tento názor vtloukáte i těm,
kteří ho pochopiti nechtějí nebo řekněme,
pochopiti nemohou. V tom jest rozdíl mezi mým a
vaším názorem, mezi názorem vašim
a Kristovým. (Posl. Aust: Kristus měl tři
milenky!) Pánové, já bych vás
prosil, abyste do debaty nevnášeli tento tón,
ta věc jest příliš vážná,
než abychom ji odbývali nějakými vtipy.
(Tak jest!) Já tedy prosím, abychom zůstali
na úrovni, kterou dnešní debata vyžaduje.
(Posl. Rýpar: Podotýkám k tomu pouze ...).
Předseda
(k posl. Rýparovi): Pane kolego, přihlásíte
se snad ke slovu.
Posl. Rouček (pokračuje):
Bože můj, pane kolego, dostanete slovo a můžete
mne opraviti, já jsem ani jediného řečníka
ani jediným slovem nevyrušoval. Ale, velectění
pánové, zrovna tak jako proti bohu postavil se koncil
tridentský proti apoštolu Pavlovi, kterého
se církev velice často dovolává a
kterého nazývá učitelem národů,
neboť on výslovně řekl: "Lépe
jest ve stav manželský vstoupiti, nežli se páliti
(t. j. prudkými vášněmi zmítánu
býti)". Tedy v tomto případě
i na apoštola Pavla by se hodilo prohlášení
tridentského koncilu: "Budiž proklet!" Promiňte,
pánové, já tím nijak nesnižuji
a ani nemám nejmenšího úmyslu snižovati
dobrovolně a poctivě zachovávané panictví,
to zde prohlašuji docela otevřeně, ale pravím
že jistě snad kde komu z nás jest známo,
jak hrozné, přímo heroické síly
jest třeba k zachování dobrovolného
panictví, dobrovolné čistoty. O tom nás
ostatně poučuje i římský breviář,
kde v životopisech sv. Petra de Alcantara a sv. Jana Cantia
se líčí, jakým způsobem tito
svědci přemáhali ty chvíle svého
hrozícího pokušení. Praví se
tu o nich, že po celý život trýznili své
tělo neúnavnými posty, bičováním
až do krve, že vrhali se do ostrého trní
a do ledové vody. To byli svatí a přece museli
používati tak brutálních prostředků,
aby to své panictví uchránili. (Posl.
Zeminová: Katoličtí kněží
jich již neužívají! Veselost. Hluk.)
Tedy proti těm, kteří
se snažili dovozovat, že stav manželský
se Bohu méně líbí než ten stav
svobodný, vystupuje ostře sám sv. Chrysostomus,
který volá k mužům i ženám,
že to není pravda, a na důkaz toho uvádí,
že všichni proroci byli ženatí: Mojžíš
jako Isaiáš i Ezechiel, a slavnostně dodává:
"Adiutrix tibi data est uxor, non insidiatrix", t. j.
za pomocnici ti byla dána žena, ne za nástroj
úkladů, jak často tvrdili a dodnes tvrdí
obhájci celibátu kněžského. Velectění
pánové! Ale nejenom všichni proroci, i všichni
apoštolové, jak tvrdí svatý Ambrož
- Pavla a Jana vyjímaje - byli ženatí, a apoštola
Petra, tedy člověka ženatého a otce
rodiny, dokonce Kristus ustanovuje hlavou své církve,
volaje k němu: "Ty jsi Petr, to je skála, a
na té skále sdělám církev svou
...". A byl to sv. Klement z Alexandrie, který právě
proti těm, kteří manželství považovali
za něco nižšího, než je panictví,
polemisuje tímto zajímavým způsobem:
"Chtějí tací i apoštoly opovrhovati?
Petr a Filip zplodili v zákonném manželství
dítky; Filip provdal své dcery". Apoštol
Pavel mluví zřejmě o manželství
kněží, když podotýká: "Musí
pak biskup bez úhony býti, jedné manželky
muž". A zrovna jako na adresu těch, kteří
zavazovali a zavazují dodnes k nucenému celibátu,
volá: "Duch pak zjevně praví, že
v posledních časích odstoupí někteří
od víry, poslouchajíce duchů bludných
a učení ďábelských, mluvících
v pokrytství lež a majících svědomí
své jako zločinci znamenané, přikazujíce
se neženiti". Já podotýkám docela
loyálně, že se to týkalo gnostiků
a Manichejských, kteří vyhlašovali manželství
za hřích, a hodí se to jako ušité
i na ten koncil tridentský, který rovněž
přikázal "se neženiti" a statisíce
katolických kněží tím uvrhl i
s jejich nelegitimními ženami a dětmi do neštěstí
a hanby. Tedy apoštol Pavel, ten jediný, kterého
se zastánci celibátu na jiném místě
dovolávají, pronesl o bezženství pouze
své mínění, poznamenal pouze výslovně,
že on nemá v tom ohledu žádného
příkazu Páně, a výslovně
podotýká: "Ne abych na vás osidlo uvrhl,
to jest, abych vás zavazoval k něčemu, co
by vám bylo nebezpečím a záhubou."
Charakteristické jest, že na koncilu nicejském
r. 325 byl zamítnut ještě návrh na zavedení
celibátu kněžského a že koncil
výslovně prohlásil tenkráte, že
k manželské zdrželivosti nikdo nesmí býti
nucen. A stejně charakteristické jest, že v
dobách pronásledování církve,
v dobách její chudoby a útrap byli kněží
vesměs ženatí a že teprve tenkrát,
kdy církev domohla se státního uznání,
vládnoucího postavení a nabyla světských
statků, zaveden byl kněžský celibát.
Dnes se, velectění
pánové, mluví velmi mnoho o nerozlučitelnosti
manželství, a církev na koncilu lateránském
v Římě r. 1123 nařídila rozloučení
kněžských manželství a synoda oxfordská
z r. 1222 stanovila, že kněží své
manželky i proti jejich vůli (etiam invitas et renitentes)
zapuditi musí.
V Čechách samotných
se celibát kněžský ujímal - a
to je všeobecně známo - jen velmi zvolna. Sám
kanovník Kosmas ku příkladu, ten známý
kronikář český, byl ženat a věnuje
také své manželce vděčnou vzpomínku
ve své kronice k roku 1117, kdy tato družka jeho osudů
nedílná, jak o ní vroucně píše,
zemřela. A když roku 1197 chtěl papežský
legát Petr na Hradčanech předsevzíti
svěcení na kněžství a žádal
od kandidátů kněžství závazek
celibátu, nastala mezi přítomnými
věřícími taková bouře,
že byl legát nucen utéci z kostela.
O tom, jak i později celibát
byl zachováván, svědčí výmluvně
známá Acta visitace arcijáhenské,
tedy ne pramen církvi nepřátelský,
dle kterého více než polovina pražských
farářů žila v konkubinátě,
a o tom svědčí ten bolestný výkřik
šlechetného církevního reformátora
Miliče: "Ohavnost spuštění stanula
na místě svatém!"
Velectění pánové!
Ty překážky, které kněžím
nastavila církev katolická v cestu tak, aby nikdy
nemohli uzavříti platné manželství,
byly uznány i státním zákonodárstvím
rakouským. Shnilý stát rakouský tu
dělal církvi katolické ochotného policajta
a pomáhal jí držeti kněze násilně
v zajetí nuceného celibátu. Občanský
zákonník starého Rakouska obsahuje v §
63. následující ustanovení: "Osoby
duchovní, které již posvěcení
vyšší obdržely, též i osoby
řeholní obojího pohlaví, které
slavný slib učinily, že zůstanou svobodny,
nemohou činiti platných smluv manželských."
Předpis tento byl ovšem přejat ze starého
církevního práva do josefínského
patentu z roku 1783 a s tímto opětně do rakouského
všeobecného občanského zákonníka
z roku 1811, který doposud platí snad i v naší
československé republice, není-li pravda?
- poněvadž jsme všechny staré zákony
a všechna stará zařízení od starého
Rakouska přejali.
A tak zůstávají
nám do dnes v platnosti i taková právní
monstra - takové anomalie, právnické obludy,
jakými jest zmíněný § 63. obč.
zák., který byl do nedávna vykládán
tak, jako by se vztahoval i na ty kněze, kteří
z církve římskokatolické dávno
vystoupili. Církevní právo stojí na
stanovisku, že vyšším svěcením
vtiskuje se knězi nezrušitelné znamení,
- character indelebilis, - který se nedá nikdy ani
po vystoupení z církve odložiti. Totéž
ale učí církevní právo také
o křtu, který vtiskuje pokřtěnému
také nezrušitelné znamení, takže
dle církevního práva, kdo byl jednou pokřtěn
podle katolického ritu, nemohl by vůbec z katolické
církve vystoupiti. Tento názor ostatně sdílelo
i také naše bývalé rakouské zákonodárství
a sice až do vydání ústavy a to tak
důsledně, že každé vystoupení
z církve, nebo jak se tomu říkalo, každé
odpadnutí od církve bylo světskými
soudy velice přísně trestáno.
Po vydání ústavy
bylo ovšem již lépe. Státní základní
zákony, které papež Pius IX., jak známo,
slavnostně proklel, dovolily každému změniti
náboženské vyznání dle libosti.
Tím padla také ve státním rakouském
zákonodárství zásada o nezrušitelném
znaku katolického křtu. Ve státních
základních zákonech jsou také následující
předpisy: Čl. 2. ze dne 21. prosince 1867. "Před
zákonem jsou si všichni státní občané
rovni."
ČI. 14. téhož
zákona: "Úplná volnost víry a
svědomí jest každému zaručena.
Požívání občanských a
politických práv nezávisí od náboženského
uznání."
Čl. V. zákona ze dne
25. května 1868 zní: "Přestoupením
na jiné náboženství pozbývá
opuštěná církev neb společnost
náboženská všelikých práv
společenských k vystouplému a tento pozbývá
také všelikých práv k ní."
To bylo ovšem jenom na papíře, v praksi se
to provádělo docela jinak. Katolický kněz
měl na př. právo vystoupiti z katolické
církve, ale jako na posměch všem těm
státním základním zákonům
nebyl postaven na roveň těm ostatním občanům,
nepožíval občanských práv, o
kterých státní základní zákony
mluvily, poněvadž ta opuštěná církev
katolická jej považovala i nadále za svého
poddaného, za svého vězně, a stát,
nedbaje vlastních základních zákonů,
- a to je charakteristické - dělal jí při
tom ochotného biřice a znemožňoval vystouplým
katolickým kněžím uzavření
každého platného, i civilního manželství.
Velectění přátelé, jestliže
uzavřel kněz z církve katolické vystouplý
přece sňatek v jiné státem uznané
církvi, pospíšila si nejbližší
konsistoř zpravidla s udáním - na doklad
té svobody - k nejbližšímu světskému
soudu, který až do nedávna v Rakousku taková
manželství ihned prohlašoval s největší
ochotou na její pokyn za neplatná, a tak tedy pracovala
církev pod protektorátem té nemravné
dynastie Habsburků,pod protektorátem toho pověstného
záletníka, Františka Josefa, toho majitele
celé řady maitres, a hlásala při tom:
co Bůh spojil, člověk nerozlučuj -
zrovna tak, jak se k této zásadě hlásil
František Josef, tento vzorně pověstný
manžel, který si dával titul "apoštolského
veličenstva " (Výborně! Hlas: Z Boží
milosti! Veselost.) Jsem pevně přesvědčen,
že již v zájmu veřejné mravnosti
i v zájmu samotného náboženství
- to je mé upřímné přesvědčení
a ničím mne od něho neodvrátíte
- měl by býti celibát - já mám
na mysli nucený celibát katolického kněžstva
- zrušen, poněvadž skutečně obchoduje
s nejpřirozenějšími právy člověka.
Tím více je pak ovšem jisto, že náš
československý stát, naše republika,
musí okamžitě zrušit platnost toho §u
63. občanského zákona vůči
oněm kněžím, kteří z katolické
církve vystoupili a na něž tato církev
po jejich vystoupení absolutně žádného
práva více nemá.
A Jestliže však, velectění
přátelé, trvá nicméně
katolická církev v tomto ohledu na donucování
svých kněží k celibátu, který
není žádnou ctností, není-li
zachováván dobrovolně a s láskou,
pak nesmí v tomto ohledu dělat církvi ochotného
pomocníka moderní stát, takového pomocníka,
jakým nechceme míti my všichni naši československou
republiku! Rakouský stát stál v tomto ohledu
se svým předpotopním občanským
zákoníkem, abych řekl, přímo
pod kuratelou katolické církve, on udržoval
katolické kněze v poutech nuceného celibátu
již tím, že jim po vystoupení z církve
bránil ve vstupu do jakékoli veřejné
služby státní. On je tedy po vystoupení
z církve, aby se zalíbil církvi, zbavoval
chleba na všech stranách a ničil tu jejich
bídnou existenci, a sice brutálně. A vedle
toho drze ještě zasahoval do jejich manželství,
rušil tato manželství na pouhé přání
biskupských ordinariátů bez jakéhokoli
ohledu na nevinné, bezbranné jejich děti,
které se tak stávaly obětí bídy
a hanby. V tom byt jistě znamenitý doklad, jak stát,
který si říkal katolický, chápal
ta Kristova slova: "Nechte maličkých přijíti
ke mně". Naše československá republika
nesmí ovšem znáti žádného
násilnictví vůči komukoliv ze svých
občanů. Ona nesmí znáti také
žádného služebníčkování
vůči kterékoliv církvi a proto musí
ve vlastním zájmu zrušiti takové paragrafy,
které byly pojaty do rakouského občanského
zákoníka z církevního práva
a josefínského patentu.