Velectění přátelé!
Já nepodceňuji a nechci bagatelisovati nějakým
frivolním způsobem snad ten náboženský
motiv, pokud tu skutečně jest, pokud zde skutečně
z pravého náboženského motivu proti
té předloze zákona byla nějaká
oposice. Já však při veškerém respektu,
který mám k tomuto motivu, velectění
pánové a dámy, jsem nezvratně přesvědčen,
že to zde není cesta theologického badání,
není cesta, kterou se zde můžeme dopracovat
a dodělat nějakého konkretního, positivního
cíle.
Mám za to, že ten veliký
spor, který tu jest, který není jenom mezi
stranami, který v tak mnohém se odehrává
v jeho vlastním srdci z nás i z těch pánů,
kteří jsou na straně oposiční,
jsem přesvědčen, ba vím, že tento
spor nemůžeme rozhodnouti hledáním nějakým
bohem zjevené pravdy.
Jest vůbec málo radno,
- a v mnohých případech to nebývá
ani poctivé - dovolávati se v stranických
zápasech, v tom neklidném vlnobití a víru
prchavé časovosti, stranického přispění
a svědectví té bytosti, která, ať
už se na ni díváme očima kteréhokoliv
vyznání neb kteréhokoliv náboženství,
všem vyznáním a náboženstvím
znamená dokonání všeho, co jest zde
nedokonalé, smíření všeho, co
jest zde ve sporu, velkou rovnováhu, velkou konečnou
radost.
Velectění pánové
a dámy! My jsme byli svědky až do přesycení
za této války toho, jak se dovolávali boha
s evangelické strany Hohenzollernové, s katolické
strany Habsburkové, s pravoslavné strany ruský
car, s mohamedánské strany se hlásala "svatá
válka". To nevede k ničemu. My stojíme
na konkrétní půdě, půdě
konkretní republiky, my stojíme před konkrétní,
určitou, hmatatelnou otázkou a tu, velectění
přátelé, všichni bez rozdílu
stojíme zde před tou povinností, - to jest,
prosím, obsah toho slibu, který jsme zde skládali,
ať už to jsou ti z nás, kteří vyznávají
víru v boha a také ji mají ve skutečnosti
nebo kteří ji vyznávají a nemají
ji, nebo kteří si netroufají ji vyznávati,
poněvadž si nejsou jisti, nebo ti, kteří
říkají, že ji nemají a mají
ji ve skutečnosti, nebo ti, kterým jsou tyto otázky
lhostejné, - my všichni zde stojíme před
povinností, řešiti konkrétní
otázku, jak uspořádati určitý,
důležitý právní poměr,
a tu se nemůžeme spokojovat se žádnou
zjevenou pravdou, tu nesmíme do toho zanášet
žádného sv. Jana Nepomuckého, tu musíme
postupovat docela konkrétně s ohledem na veškeré
složky, které zde padají na váhu.
Velectění pánové
a dámy, já poukazuji především
na to, že zde zase vystupuje jediná strana v oposici
proti všem ostatním stranám Nár. shromáždění.
Já obracím se na pány, kteří
jsou příslušníky té strany a
apeluji na ně, aby přece doznali aspoň zde,
když již to nechtějí doznat venku, že
přece nechtějí býti tak domýšlivými,
aby tvrdili, že my všichni ostatní zde, agrárníci,
my zde ve středu, socialisté obou táborů,
ta velká většina Národního shromáždění
chce něco nerozumného a něco špatného
a že je složena ze samých buď nerozumných
nebo špatných lidí, kdežto jen ten jeden
jediný malý klub, který proti této
předloze bude hlasovat, jen ten jediný že složen
je z lidí rozumných a dobrých. Velectění
pánové, vy nemůžete býti nekritičtí,
abyste sami o sobě tohle mysleli, vy musíte přece
při nejmenším přiznat nám dobrou
vůli a musíte s námi přistoupit k
tomu elaborátu, který jsme sem přinesli,
kriticky a ne a priori dogmaticky a zamítavě.
Podívejte se, je zde prosím
prvý bod, o kterém se jedná, jsou to ty dvě
hlavní otázky: otázka způsobu uzavření
manželského sňatku, fakultativnost nebo obligatornost
civilního sňatku, a za druhé otázku
rozlučitelností. Já táži se pánů
z klubu katolické strany lidové a upozorňuji
na to, že z úst prvního oposičního
řečníka jsme na tuto otázku neslyšeli
žádné odpovědi. Já bych byl velice
vděčen pánům, kdyby nám jasně
pověděli, proč oni zde budou hlasovati proti
fakultativnímu svazku civilnímu. Velectění
přátelé, kdyby se jednalo o uzákonění
obligatorního manželství civilního,
ani pak, myslím, byste neměli pravdu, a já
si dovolím ukázati proč. Ale my zde nemáme
předlohu obligatorního civilního manželství,
nýbrž fakultativního. Zákon praví,
aby si každý dělal co chce, aby šel na
úřad, nebo do kostela, to vám však přes
to nestačí, vy chcete hlasovat proti tomu, Vy se
zde, velectění pánové, sami stavíte
jaksi mimo Národní shromáždění
a mimo naše národní společenství,
zde se zase opakuje to, co se stalo při otázce spalování
mrtvol. My jsme si všichni dávali ruce na čelo
a ptali jsme se, proč jste proti tomu; vždyť
není nikdo nucen, ale vy nejen že zde hlasujete proti
této předloze, dnes se na Slovensku i u nás
na Moravě štve zase venkov, vykládá
se lidem, že mrtvoly budou spalovány, jakoby k tomu
měl býti někdo nucen. Neřekne se jim
ovšem, že to nejsou jen ti, kdož posílají
své lidi do krematoria, kde je nepochovávají,
neřekne se jim, že také Habsburkové
nedávali své mrtvoly do země, nýbrž
do krypty, neřekne se jim, že také papežové
nejsou pochováváni do země, nýbrž,
že po dobu života jejich nástupce leží
jejich mrtvoly v Petrském kostele, - jen se štve,
ač jsme nikoho neznásilnili, nikoho k tomu zákonem
nenutili, zase tvrdí se, jako bychom něčí
svobodu chtěli obmezovati.
A vedle toho, co je otázka
civilního sňatku? Vždyť podle vlastní
dogmatiky katolické církve je manželství
svátostí, kterou neuděluje kněz, nýbrž
kterou si udělují ti snoubenci. Já vám
připomenu, že až do druhé polovice XVI.
století, až do tridentského koncilu nebylo
vůbec zapotřebí ku platnosti manželství
žádné formality.
A co byl tento tridentský
koncil, který stanovil, že jest zapotřebí,
aby byl sňatek uzavřen před knězem
a dvěma svědky? Vždyť aspoň vy
mnozí velmi dobře víte, že zde tridentský
koncil jednal na nátlak světských vlád,
kterým právě se nehodilo do státního
pořádku, že byla uzavírána ta
tajná manželství. Na nátlak světských
vlád byla uzákoněna tato evidence. Ale i
po tridentském koncilu, - nehledě k tomu, že
kde nebylo publikováno jeho usnesení, tam dosud
není zapotřebí žádných
formalit - i po tridentském koncilu, jak velmi dobře
víte, neměnilo se nic na věci, že jest
ten farář jen slavnostním svědkem,
že nemusí býti ani vysvěceným
knězem, farářem, a že jest přece
platné před ním a u přítomnosti
dvou svědků uzavřené manželství.
Velectění pánové a dámy, když
naproti tomu stát chce míti toto regulováno
jednotně, kde je tu urážka něčí
víry? Čí svobody se to dotýká?
Proč dělati z takovýchto věcí
předmět sporů v národě? Já
znovu opakuji, co jsem řekl o svržení Mariánského
sloupu a to samé platí o těch demonstracích,
jež se odehrály v minulých dnech: Kdybyste
chtěli státi na té půdě, na
které stojíme všichni, nespouštějíce
se svého náboženství, kdybyste s námi
chtěli věcně, klidně, česky
a ne římsky (Výborně!) zkoumati
tyto určité otázky, nebylo by těch
episod, jaké se odehrály v sv. Janský
předvečer (Výborně!) a nemohu
s dosti velikým důrazem prosíti, abyste v
tomto směru působili a ne v tom, ve kterém
působíte. Jen takovým způsobem se
můžeme dostati k nějakému snesitelnějšímu
soužití.
Velectění pánové
a dámy, já tady tvrdím, abych to řekl
jedním slovem, že tridentský sňatek
jest vlastně civilním sňatkem, jest civilním
předně svým původem, tím, že
byl vynucen světskými vládami, ale on je
civilním také již podle toho dnešního
stavu. V tom směru stát, jak vy velmi dobře
víte, nutí občanskými normami a trestní
sankcí kněze, faráře, aby dodržoval
určité formy, kterých by on po případě
se stanoviska církevního práva nedodržoval,
a na druhé straně zase jisté věci,
jistá privilegia, která i po tridentském
koncilu podle církevního práva si farář
dovoliti směl, nesmí si dovoliti ne podle té
reformy, nýbrž na základě platných
předpisů. Na př. podle tridentského
koncilu ještě pořád zůstalo v
platnosti ustanovení o tak zvaných sňatcích
tajných, matrimonium occultum conscientiae, kde smí
farář, když jest zmocněn k tomu svým
biskupem, předsevzíti sňatek manželský
dvou osob u přítomnosti dvou svědků
bez předchozích ohlášek a bez zapsání
tohoto sňatku do rubriky sňatků.
Já se Vás ptám,
vážení pánové, jest-li necítíte
Vy sami, kteří zde přece nejste jen jako
zástupci určitého katolického směru,
nýbrž kteří jste také členy
tohoto Národního shromáždění,
kteří složili slib - já se Vás
ptám, jest-li necítíte sami, že stát
musí proti takovým přežitkům
středního věku se chrániti a že
stát nemůže potřebovati žádné
matrimonium occultum, ani když faráře k tomu
zmocní biskup, a že v tom není žádné
dotýkání se náboženství,
když usilujeme o to, aby právo manželské
bylo upraveno jednotně? Na druhé straně,
poněvadž se s jiné strany naší
předloze vytýká, že uzákoněním
fakultativního manželství civilního
a ne obligatorního prejudikujeme odluce církve od
státu, proti této výtce hájím
nás tímto: mám za to, že se ničeho
neprejudikuje, poněvadž ten farář, ten
duchovní ať katolický, ať evangelický
nebo židovský nefunguje zde jako státní
úředník, nýbrž stát zde
prostě přenáší určitou
práci správní, určitý správní
akt, to jest to slavnostní svědectví při
sňatku a vedení manželského rejstříku,
na určitou kategorii osob bez rozdílu vyznání.
Jako může pan finanční ministr jisté
úkoly finančního ministra předati,
jako to udělal bankám, tak také může
docela dobře stát jako kulturní středisko
a jako středisko upravující tyto věci,
pověřiti určitou kategorii osob určitou
správou. Mně to připadá jako doplnění
státní správy samosprávou. Nemyslím,
že bychom si zadávali, když přistupujeme
na tuto formu, třeba by nám byl obligatorní
sňatek sympatičtější.
Velectění pánové
a dámy! Význačná otázka jest
otázka rozlučitelnosti nebo nerozlučitelnosti
manželského sňatku. Zde opravdu stojíme
před velmi vážným dilematem a neváhám
říci, že tak jako nenalézám přesné
odpovědi na toto dilema sám v sobě, že
jsem jí také nenašel v řeči p.
referenta a že snad vůbec není snadno odpověď
tu nalézti. To dilema jest v tom: My pravíme: Co
manželství jest? Musíme se především
tázati, co jest vlastně manželství,
abychom si mohli položiti druhou otázku, je-li rozlučitelné
nebo ne. A tu mi jest jedno jasno: že manželství
na výpověď není žádné
manželství. Zajisté víte všichni,
že v Rusku se uzavírají sňatky před
některými sověty na určitou řadu
let. Do Brna přijel jeden takový párek, který
hlásil na policii, že mají spolu smlouvu na
10 let žití ve společné domácnosti.
Velectění pánové
a dámy, tu jest mně, a myslím každému
jasno, že mezi manželstvím uzavřeným
na 10 let a mezi manželstvím uzavřeným
na 3 hodiny jest jen kvantitativní rozdíl a ne kvalitativní.
Já aspoň nedovedu od pojmu manželství
odmysliti si počáteční úmysl
obou stran, založiti trvalé společenství
životní. (Posl. Buříval: Pan doktor
není ženat?) Ano. Ale, velectění
přátelé, tím není ta věc
vyřízena. Musíme zkoumati jednotlivá
hlediska, s kterých se ten neb onen na tu věc dívá.
Je zde předně nejvyhraněnější
stanovisko. Imposantně vyhraněné stanovisko,
- to se nedá upříti - má katolická
církev tím, že prohlašuje manželství
objektivně za nerozlučitelné a že dává
slibovati ženichem a nevěstou při sňatku:
"Slibuji, že vám
věrnost a lásku manželskou zachovám,
že vás nižádným způsobem
neopustím, že s vámi všecko, dobré
i zlé, příjemné i odporné,
až do smrti snášeti budu."
Já pravím, to je manželství
a nic jiného není manželství než
manželství uzavřené s tímto úmyslem,
s úmyslem, který jest v tomto smyslu obsažen.
Ale proč tedy, proč to katolické manželství
nestačí na to, aby učinilo skutkem ten veliký
ideál? To musí přece zarážeti
každého, a ten, kdo se věcně na tuto
reformu dívá, před tím nemůže
zavírati oči. Já bych chtěl především
poukázati na to, že stanovisko katolické církve
k manželství především trpí
jednou slabinou, totiž slabinou jakési nevlídností
vůbec. Ono manželství nefavorisuje, ono se
na ně dívá - vy to uslyšíte zítra,
až bude mluviti prof. Kordač, jehož názory
jsem slyšel - ono se dívá na manželství
jako na nutné zlo, se kterým jest spojena slabá
lidská povaha. (Hlasy: Oho!) Byl to apoštol
Pavel, který napsal: "Se strany pak toho, o čemž
Jste mně psali, dobréť by bylo člověku
ženy se nedotýkati. Ale z příčiny
smilstva jeden každý manželku svou měj
a jedna každá měj muže svého!"
A na jiném místě: "Přivázán,s
k ženě? Nehledej rozvázání! Jsi
prost od ženy? Nehledej ženy!"
Velectění přátelé!
To vám kanonický učenec vyloží
vždy také v tomto smyslu, a já, třebaže
se zdá, že bych panu prof. Kordačovi
odporoval, já jsem mu nerozuměl, myslím,
špatně, když jsem postřehl z jeho vývodů,
že manželství jest jen hráz, která
jest postavena jinak nezkrotitelnému pohlavnímu
pudu, to, co zde říká apoštol Pavel.
A tu se mně zdá a proto o té věci
mluvím, že to není ještě správná
cesta, že nemůžeme jen takto chápati manželství,
respektive i když chápeme manželství jen
jako hráz pohlavnímu pudu, že nás ta
hráz zklame, že ta hráz nevydrží
a my to také vidíme, že to nedrží
v tak mnohých případech. My přece
jen máme za to, že této věci daleko
lépe a daleko hlouběji šel na kloub Kristus
než jeho apoštolové a jeho vykladači,
když naznačil, že cizoložství se
dopouští člověk také pohledem.
Nemůžeme se proto diviti, když vidíme,
že všechna ta dogmata, idealism, kterému neodpíráme
respekt, nestačí, že skutečně
svět, který se utváří také
pod vlivem těchto doktrin a také pod vlivem tohoto
katolického dogmatu, není přes to lepší
než jiný, naopak namnoze setkáváme se
s tím, že vidíme percentuelně větší
čísla rozvodů u manželství katolických
než protestantských nebo jiných.
Ale na druhé straně
si také musíme uvědomiti, že nestačí
a není správné, dívati se na instituci
manželství jen tak, jak se na ni dívá
čirý socialismus, ten socialismus Engelsův,
Bleibtreu-ův a tuším Bebelův, a ten
socialismus, který se v praksi začal teď projevovati
v Rusku a Mnichově, kde se začalo mluviti o komunisování.
Já považuji to slovo o komunisování
žen za pomluvy socialismu, ale komunismus pohlavní
jest něco, co se skutečně začalo tam
provádět, jak jsem sám to na jednom příkladě
naznačil.
Velectění přátelé!
My nevystačíme ani s tím, jak Masaryk to
nazývá, dekadentním stanoviskem církve
katolické, s tím stanoviskem, které chce
v manželství viděti jen hráz pohlavního
pudu, nevystačíme ale také s ryzím
materialistickým názorem na manželství,
jako by bylo výsledkem hospodářského
dění, jako by bylo institucí na ochranu soukromého
vlastnictví a jako by naším ideálem
musila býti ta 3letá manželství, o kterých
mluvil Engels a Bleibtreu, která se po tom rozcházejí
a dávají místo volné lásce.
Velectění přátelé!
Nejenom pouhý pud a nejenom hospodářské
příčiny, - ale dáti positivní
definici, přiznám se, také nedovedu. Jest
mně jasno, že zde jde vždy o jakýsi pokus
věčně se opakující, pokus nikdy
nedokonaný, opakující se pokus těch
bytostí, najíti úplnou neb co nejúplnější
jednotu myšlenkovou, citovou, životní, duchovou,
souzvuk všeho toho, co nám representuje fysicky mužství
a ženství. My nerozřešíme to velké
tajemství nikdy. Ale mám za to, že má-li
manželství nějaký smysl, že jeho
smysl je v tom, hledati stále tu jednotu toho z neznámého
důvodu rozdvojeného světa. A proto nám
musí býti vždycky ideálem ta jednotnost
a nerozlučitelnost, ale na druhé straně nemůžeme
zavírati oči před skutečností,
nemůžeme pro studenou, chladnou ideu, ke které
se blížiti chceme, blížiti musíme,
vrhati do neštěstí neb nechávati v neštěstí
zbytečně lidi, kteří v něm
jsou. Velectění pánové z katolické
strany lidové, vy jste zde viděli ty deputace a
já jsem se díval do tváře strahovského
opata, když je přijímal, a viděl jsem
v té tváří opravdový soucit.
Ale velectění přátelé, soucit
tu nepomůže. Nejednáte dobře, když
sami si necháváte soucit, nás pak necháváte
pomáhati a za to, že pomáháme, venku
proti nám štvete. Velectění přátelé!
Já pravím, že to není rovný způsob
politického boje, to není spravedlivé, to
není poctivé, a myslím, že to není
také křesťanské. Vy velmi dobře
cítíte, že v těch jistých případech
jest nutno, jest dobře, aby byla ta zásada prolomena,
poněvadž ona zde již není. Velectění
přátelé! Jednu velikou výhodu, myslím,
že ten zákon, na kterém se zde usnášíme,
má. Jistě snažili jsme se poctivě, abychom
tu bránu rozvodu a rozluky neudělali příliš
širokou, ale tolik se nedá upřít, že,
má-li míti to manželské spolužití,
ta manželská jednota nějaký další
smysl v tom případě, kdy nastanou ty skutečnosti,
které podle zákona, o němž se usnášíme,
mají býti důvodem rozluky, to jest jisto,
že má-li to manželství potom ještě
míti nějaký skutečny smysl, musí
býti dobrovolné, nesmí býti nucené.
Velectění přátelé!
Jsem tedy toho mínění, že není
toho důvodu cizoložství, který by mohl
skutečně manželství rozloučiti.
Není takovým důvodem cizoložství,
není takovým důvodem zločin, naopak
to po mém mínění jsou skutečnosti,
které mají ukázati, zdali manželství
zde bylo či nikoliv, a když to manželství
tuto obtěžkací zkoušku nesnese, bylo vadné
od začátku.
Uvažte však jen to, jak
jest to dobré, když právě to, že
uskutečnění tohoto zákona teprve umožňuje
těm manželům, aby si navzájem odpustili.
Jaké jest to odpuštění, ku kterému
jsem nucen zákonem? Teprve tehdy, když mám
svobodu, když mám volnost v rozhodování,
tu velikou rovnost, na které zakládá Ibsen
ve své "Noře" svůj sen o manželství,
které by bylo zázrakem, tu svobodu, na které
jest zbudována Ibsenova "Paní z námoří",
tu svobodu, která, jak víte, tam to manželství
vlastně teprve znovu utvoří, teprve pak,
když ta svoboda zde jest, můžeme mluviti o skutečném
manželství, které přetrvá i takové
překážky.
Velectění přátelé!
Dovolte, abych ku konci jen řekl, že si netroufám
tvrdit s apodiktickou jistotou, že zákon, o kterém
se zde usnášíme, zlepší ten špatný
stav, který dnes v rodinném a manželském
životě jistě jest. Velectění
pánové a dámy! Od toho musíme vyjíti:
Konstatovat, že jest zde skutečný úpadek
rodinného života, opravdový úpadek manželského
života. On není a nemůže býti výsledkem
tohoto zákona, on ten zákon vyvolává,
on jest jeho příčinou. Nedělá
zákon lidi, nýbrž lidé zákon.
My nemůžeme zákonem ty lidi měnit, musíme
se ale snažit, aby byli lepší a aby tento zákon
byl čím dále tím zbytečnější,
aby nebylo manželských rozluk. To jest práce,
kterou nerozřešíme žádným
štvaním, to je práce, ku které si musíme
podati ruce všichni, my a vy, učitelé, úředníci,
spisovatelé, všichni ve stopách toho Masaryka,
který nás tímto směrem vždy vedl:
k prohloubení veškerého našeho života.
A ještě na jednu věc
nesmíme zapomínati: že zde nejde jen o otázku
kulturní, nýbrž také o otázku
sociální a hospodářskou. Pánové
a dámy, to jest velice krásné, kázat
jen dogma, kázat plnou rigorositu toho dogmatu, ale stojíme
před fakty. Vy říkáte: pud pohlavní
a hráz - manželství. Ale řeknete tomu
dnes placenému učiteli, tomu dnes placenému
mladému úředníku atd. i dělníku,
aby se ženil, když on nemůže. To jsou všechno
otázky, které úzce spolu souvisí,
které nemůžeme zde do detailů řešit.
Musíme si jen uvědomit, že to jsou ty překážky,
ty veliké příčiny toho špatného
stavu a ne nějaké rozpůlení národa
na jednu zbožnou a na jednu neznabožskou část.