Velevážení! Je
to těžká situace a jediné východisko
dle našeho názoru by byla dohoda státu s jednotlivými
konfesemi. A tu právě vytýkám celé
této reformě, že projednává se
část toho velikého komplexu otázek,
souvisejících s urovnáním poměru
církve ku státu, že se z tohoto velikého
komplexu vytrhla jedna otázka, že se tato otázka
neprojednává společně s tím
celkovým velikým komplexem a když se to již
stalo, pak jsme toho názoru, že toto projednávání
jest inoportunní a že nemůže býti
prospěšno. Jest to nejdůležitější
otázka celého poměru církve ku státu
a ta by měla býti řešena v souvislosti
s druhými otázkami.
Velevážení! Pravil
jsem již, že o důvodech, proč manželství
musí býti nerozlučitelno, bude zajisté
pojednáno se strany řečníků
našeho klubu podrobně. Nechci se proto tím
dále zabývati. Ale pan referent poukázal
na praxi advokátů jako praktických právníků.
A tu bych si dovolil hlavně se sociálního
hlediska poukázati na ty hrozné důsledky,
které nastanou, když rozluku provedeme. Jsem advokátem
a mám dosti velké zkušenosti, abych si mohl
dovoliti pronésti určitý názor. (Hluk.)
Předseda
(zvoní): Prosím o klid!
Posl. dr. Novotný (pokračuje):
Velevážení! Při rozluce nejde zpravidla
pouze o štěstí manželů, nýbrž
hlavně o štěstí jejich dítek.
Jest jisto, že dítky manželů rozvedených
- a mluvím o rozvedených, poněvadž týž
poměr nastane při rozlukách - i kdyby rodiče
sebe lépe hmotně se o ně postarali, stanou
se ve skutečnosti sirotky, jakmile rozloučení
rodičové do nového manželství
vstoupí. Tací sirotci budou zbaveni řádné
výchovy rodinné a štěstí rodinného
života. Může se zde namítnouti, že
při rozluce soudce postará se o to, aby bylo dítě
přikázáno tomu manželi, u něhož
jak tělesná výchova, tak i hmotná
existence jeho jest co nejlépe zabezpečena.
Velevážení! Pokud
se týká té výchovy, tu mohl bych vám
celou řadu těch nejtragičtějších
případů uvésti. (Hluk. Předseda
zvoní.) Můžete si představiti, že
ve většině případů, když
budou děti přiřknuty otci (Výkřiky.
Předseda: Pane kol. Auste!). - bude to prospívati
výchově těchto dětí? Což
nebude ten otec viděti v očích těch
dětí onu ženu, kterou tak nenáviděl
a se kterou se rozloučil? Ale velevážení,
když uvážíte, že v tom okamžiku,
když se po druhé ožení, zajisté
svým dětem nezaopatří dobrou matku,
nýbrž v 90 případech ze 100 macechu,
pak myslím, že každému jest jasný
ten obraz, v jakém ubohém stavu tyto dítky
budou. A když soud přiřkne dítky matce,
velevážení, tu opětně ty dítky
budou ve většině případů
matce velkou obtíží a překážkou
nového manželského svazku, a děti budou
trpěti za hříchy svých rodičů,
nepoznají hřejivého tepla mateřské
lásky a vábného kouzla rodinného krbu
a budou postrádati silné otcovské ruky, která
by je měla provésti životním úskalím.
Tuto hroznou skutečnost nemůžeme
nikdo odčiniti poukazem na to, že jest celá
řada rozvedených manželství, kde matky
se zcela řádně starají o své
děti. Skutečnost u nás učí,
že tomu tak ve většině případů
není. V těch případech, kde se rodiče
postarají hmotně o dítky, ještě
bych to připustil, ale máme více případů,
kde se rodiče o děti hmotně nepostarají.
Snad nějaký chudobný dělník
nebo živnostník zaváže se u soudu, že
bude platiti alimenty na děti; on snad skutečně
bude platiti krátkou dobu, ale máme smutnou zkušenost,
že za krátkou dobu přestane platiti, buď
že nemůže nebo nechce anebo v mnohých
případech proto, že žije s jinou ženou,
která mu to zakazuje. A komu pak případnou
děti na starost? Pracují v české zemské
komisi na ochranu dítek na Moravě a mohu vám
posloužiti několika daty. Tato zemská komise
má již nyní 35 tisíc dětí,
potřebných péče. Jsou to děti
opuštěné, většinou z rozvedených
manželství. K těmto 35.000 přistupuje
ještě na 30.000 válečných sirotků.
Velevážení, jsme přesvědčeni,
jakmile bude rozluka provedena, že počet těchto
dětí vzroste co nejvíce, na 100 tisíc
a v budoucnosti snad ještě více.
Tu vytýkám celé
osnově opravy manželského práva, že
se nepostarala, když už reguluje právo manželské,
aby zároveň byly odstraněny nedostatečné
alimentační předpisy našeho občanského
zákoníka. Vy zajisté všichni dobře
víte, jakým macešským způsobem
jsou děti odbývány, když se jedná
o jejich alimentaci u soudu. Alimentace se obyčejně
pohybuje od 10 do 50 K a z tohoto obnosu žádné
dítě nemůže existovati. O tom snad nemusím
se více šířiti. Je to tedy vada, že
s touto reformou manželského práva nereformovala
se také občanská práva, pokud se týče
placení alimentů dětem. Totéž
platí o alimentech příslušejících
ženě. I zde jest vám zajisté všem
dobře známo, že naše soudy přiřknou
ženě obyčejně tak nepatrný obnos,
že z něho existovati naprosto nemůže.
To jsou ty nejkrutější sociální
účinky rozvodu. Poněvadž naše strana
tyto sociální důsledky rozvodu zná,
obává se, že totéž nastane i při
rozlukách, a proto se staví tak energicky proti
navrhované rozluce.
Velevážení, ještě
na něco bych poukázal. V poslední době
často se na to poukazovalo, že v českém
národě jest počet rakví větší
než počet kolébek. A tento poměr, jak
známo, v době války se nezlepšil. V
roce 1918 dokázal dr. Procházka v Národních
Listech, že v posledních 15 letech nepřibývalo
v témž poměru proti Němcům u
nás dětí jako dříve. A mohl
bych vám opětně posloužiti statistikou
a to z Moravy, ze které byste seznali, jak úžasné
jsou poměry v tomto směru. Statistika tato nás
učí že ve většině případů
tento smutný zjev souvisí s těmi mnohými
rozvody, které dosud byly prováděny. A my
jsme přesvědčeni, že tento zjev bude
ještě zhoršen, bude-li rozluka povolena.
A proč? Manželé
nebudou chtíti míti dítek proto, aby se mohli
snáze rozloučiti, a měli pro každý
případ volnou cestu. Anebo budou míti dítek
co nejméně, aby jim nebyly přítěží
v případě rozchodu. A velevážení!
V poslední době před válkou se na
to poukazovalo, jak děsným způsobem se rozmáhá
umělé odstraňování plodů.
A i zde jsem přesvědčen, že rozluka
povede k té hrozné sociální bídě,
že toto umělé odstraňování
plodů bude ještě zvýšeno. Co to
znamená pro malý národ, když jeho počet
bude stále zmenšován? Pak když uvážíme,
že český národ chce ve světové
konkurenci obstáti, pak pochopíte, že náš
odpor jest opětně úplně odůvodněn.
Pan zpravodaj poukazoval stále
na to, že skoro většina kulturních národů
má již rozluku. Není to tak úplně
pravda. V Italii, to jest také zajisté národ,
který stojí na výší kultury,
rozluka dosud zavedena není. A také v jednom státě
americkém, v jižní Karolině. Zůstaňme
při té Americe a povšimněme si toho,
jak se rozluka osvědčila v Americe a jak tam pocítili
Američané dobrodiní rozluky na svém
těle. Všechny mravní a sociální
následky vzrostly v Americe, kde jest rozluka přes
50 let zavedena, v to největší zlo, nad kterým
si i dnes lámou hlavy i nejlepší mužové.
V Americe, a opět jest nesprávné, co pan
zpravodaj tvrdí, že v protestantských zemích
jest nejméně rozluk anebo že jich není
tolik, jako v katolických. Amerika jest z větší
části protestantská a jest tam ročně
přes půl milionu manželských rozluk.
Souhlasím s tím, co pan zpravodaj řekl, že
v Americe jsou důvody pro rozluku dosti lehké, ale
přes to jsou tam právě tak přesně
vytčeny jako u nás. Jen pouze v jednom státě
Washingtoně nejsou důvody rozluky přesně
uvedeny, jinak ale jsou ve všech státech přesně
uvedeny.
A velevážení!
Dovolím si uvésti dva příklady, jaké
malichernosti dovedou američtí soudcové vtěstnati
pod široký plášť různých
rozlukových důvodů. A velectění!
Na to právě přijde, jak soud bude interpretovati
ty různé důvody rozlukové. A obávám
se, že právě tak, jako dnes v Americe soudy
lehce a malicherně často tyto důvody interpretují,
to stane se u nás. V Americe v jednom státě
jest důvodem rozluky týrání. A tu
byl zjištěn případ, že soud povolil
rozluku, protože muž v noci silně chrápal.
A v druhém případě
byla ta rozluka povolena proto, že si muž po delší
dobu nepřevlékl prádlo. (Hlasy: To důvod!
To je správné! Veselost.) Jestli je to důvod,
o tom si dovoluji pochybovati. (Hluk. Předseda zvoní.)
Velevážení! Za
takového stavu není pak ovšem divu, že
rodinný život v Americe je nejen v úpadku,
ale že otvírá smutnou vyhlídku do budoucnosti.
V Americe jsou lidé, kteří jsou pětkráte
i vícekráte rozloučení a pětkráte
i vícekráte uzavřeli sňatek. V právním
výboru navrhoval jeden expert, zdá se mi, že
to byl p. dr. Horák - že by velmi rád viděl,
aby rozluka byla omezena pouze na 1 případ, aby
podruhé nebylo žádnému manželi
dovolena rozluka! Když, velect. pánové a dámy,
uvážíme, co jsem zde uvedl o Americe, pak zajisté
musíme litovati, že když již ten zákon
chcete uzákoniti, tam nebylo pojato podobné ustanovení,
že nesmí vícekrát, jak jednou rozluka
býti povolena. Neb zajisté mi přiznáte,
že když někdo jest pětkrát neb
vícekrát rozloučen, že manželství
ztrácí úplně svou mravní hodnotu
a stává se obyčejným civilním
aktem právě jako koupě nebo nájem.
Velevážení! Tu
bych zase oponoval p. zpravodaji, když se odvolává
na to, že to hnutí, které bylo vyvoláno
v Americe, aby rozluka byla znemožněna, má
úplně jiný účel a že tomu
tak není, jak to bylo líčeno. Naopak v Americe
v r. 1906 zasedal "The National Congress on uniform divorce
laws" t. j. kongres, který se zabýval tím,
aby byly důvody rozluky sjednoceny, po případě
odstraněny. Tam se jednalo o omezení rozluky a všichni
katolíci i mnozí protestanti poukazovali k tomu,
že tomu hroznému zlu v Americe lze odpomoci jenom
tím, že se americká společnost a zákonodárství
vrátí k našemu katolickému názoru,
že manželství je nerozlučitelno. A jedině
proto, velevážení, že na tomto sjezdu
bylo více protestantů a že by případně
přijatá resoluce, že sjezd odporučuje,
aby americké zákonodárství se vrátilo
ke stanovisku katolické církve, bylo vykládáno
jako ústupek katolicismu, byla tato eminentně sociální
otázka přenesena na konfesijní otázku
a sjezd se usnesl, že odporučuje americkým
zákonodárným sborům, aby rozluka omezena
byla pouze na důvody: cizoložství, týrání,
opilství ze zvyku, usvědčení ze zločinu.
A v r. 1908 konal se v Americe opětně
kongres sociologů a dospěl k týmž výsledkům.
A kdo studoval tuto otázku právě pokud se
týče Ameriky, musí přijíti
k názoru, že tam nezadržitelným tempem
rychle se spěje k rozřešení této
otázky tím způsobem, že americké
zákonodárství musí se vrátiti
opětně k zásadě katolické církve
o nerozlučitelnosti manželství a že odstraní
rozluku vůbec. Řekl to i zemřelý Roosewelt,
který poukázal na to, že zásada katolické
církve o nerozlučitelnosti je jedině možná
a že americký národ bude opětně
nucen tuto zásadu přijmouti za svou.
Podobné hnutí pozorujeme
ve všech kulturních státech, pozorujeme je
ve Francii a také v Anglii. Z toho všeho vyplývá,
že i pojem svobody nutno hodnotit s hlediska mravního
i sociálního a že svoboda, která přetíná
kořeny rodinného života a ohrožuje budoucnost
národa, není svobodou, nýbrž nevázaností.
Nyní bych si, velevážení,
dovolil, probrati několik důvodů rozluky,
které pan referent zde uvedl. My samozřejmě
se stavíme zásadně proti rozluce a proto
nemůžeme kooperovati s vámi snad na nějakých
opravách, poněvadž by to dle našeho názoru
byla cooperatio ad malum. Ale přes to považujeme za
nutné, poukázati na některé hrozné
důsledky, které tyto důvody rozlukové
budou míti v zápětí.
V § 13. v odstavci e)
uvádí se jako rozlukový důvod opětné
na cti utrhání. Velevážení, jako
advokát mohu zde opětně prohlásiti,
že tento důvod jest přímo strašný
a mohu zde s povděkem konstatovati, že justice bývalá
rakouská i naši soudcové nyní v československé
republice počínají si lépe, nežli
i ten starý rakouský zákon. I v tom starém
rakouském zákoně bylo možno pro urážky
se nechati rozvésti, ale staré soudy rakouské
i naše soudy nynější již vynesly
několik rozsudků, v nichž prohlásily
rozumné stanovisko, že na urážky mezi
manžely, i když se stanou opětovně, nemůžeme
klásti tak velikou váhu jako v obyčejném
životě. Když uvážíme, že
zvláště u venkovského lidu nebere se
každé slovo tak na vážku a že se
tam takové případy často budou opakovati,
pak bude každému jasno, že tento důvod
rozluky jde příliš daleko. A nemusíme
ani zůstati u poměrů venkovských.
I v městech jest nám známo, - a zvláště
nám právníkům jest to velmi dobře
známo - jak se v jistých třídách
společenských mluví, a musíme opětně
dospěti k názoru, že tento důvod povede
přímo ke strašným výsledkům.
Dále jest v § 13. lit.
g) uvedena jako důvod rozluky těžká
hysterie. Velevážení pánové!
Kdo zná, jak postupují naši znalci soudní,
když mají určiti, zdali některá
osoba trpí těžkou hysterií, musí
uznati - zvláště každý praktický
právník to ví, - že dáti do zákona
tak široký pojem těžké hysterie
jest hroznou zbraní právě proti té
posvátnosti manželství, kterou sám pan
zpravodaj uznává. Každý právník
má jistě zjištěnu celou řadu
případů, že málo kdy se lékaři
sjednotí na tom, zda jest nějaká osoba hysterická,
a tím méně se sjednotí, zdali trpí
těžkou hysterií. I zde bude manželství
vydáno těžkým nebezpečím
a to proto, poněvadž konec konců musí
se soudce k nějakému znaleckému názoru
připojiti, a obávám se, že soudce, poněvadž
v zákoně jest ten rozlukový důvod
hysterie uveden, lehčeji se rozhodne pro názor některého
znalce, který prohlásí, že jeden z manželů
jest zatížen těžkou hysterií.
Jeden odstavec § 13. však
jest zvlášť důležitý, na který
bych obzvláště upozornil pro jeho, řekl
bych, reminiscenci na staré Rakousko. V odstavci lit. b)
praví se, že důvodem rozluky jest také
trestný čin, svědčící
o zvrhlé povaze. Račte, velevážení,
uvážiti, že lehce může býti
někdo odsouzen nevinně. Co pak nastane? Těch
případů máme nesmírně
mnoho, že někdo byl odsouzen nevinně! Dále
vzpomeňte na to, že se může státi,
že i v naší československé republice
může nějaká příští
vláda mít úplně jiné názory
nežli vláda nynější, a uvažte,
že by na příklad byla ta vláda taková,
jako stará vláda rakouská, která by
považovala za zločin, svědčící
o zvrhlé povaze, na př. takový čin,
jakého se dopustil ministerský předseda dr.
Kramář anebo ministr financí dr. Rašín.
Co se může stát a co by se bylo stalo, kdyby
podobný důvod rozlukový byl býval
ve starém rakouském zákoně, když
dr. Kramář a dr. Rašín
se dopustili zločinu velezrady, které by dle rakouské
vlády jistě svědčily o zvrhlé
povaze? (Posl. Kroiher: Jejich manželky by nebyly žádaly
za rozluku, ani paní Kramářová, ani
paní Rašínová!) Já to uvádím
jako příklad, že se to může stát,
že zde vlastně seknete do vlastního masa, a
že to, co bylo za starého Rakouska, může
býti i zde.
A tak bych, velevážení,
mohl skoro o každém důvodu uvésti pochybnosti
značné. Velevážení! Myslím,
že jsem dostatečně uvedl, proč naše
strana nemůže se rozohniti pro tuto reformu, a proč
se staví tak úporně proti jejímu uzákonění.
Jsem přesvědčen, že tato reforma nebude
znamenati žádné zlepšení, nýbrž
že bude znamenati zhoršení, nebude znamenati
opravu manželského práva, nýbrž
bude dle našeho názoru znamenati popravu manželského
práva. (Souhlas u strany lidové. Hlasy: Tak jest!)
Velevážení! Český
národ má zapotřebí, aby výchova
byla co nejpřísnější, a aby také
manželský život byl co nejpřísnější.
A výchova bude jen tehdy dle našeho názoru
dobrá a výsledek výchovy jen tehdy bude dobrý,
když se postavíme na základy těch starých,
odvěkých, dobře osvědčených
zásad křesťanských a uznáme,
že manželství dle těchto zásad
jest nerozlučitelné. Výchova tato bude jedině
dobrou, když manželství bude co nejpřísnější,
když zákony, regulující toto manželství,
budou také co nejpřísnější.
A poněvadž český národ má
zapotřebí, aby vychoval ocelové, silné
povahy, je zapotřebí, aby výchova mládeže
byla přísná. A přísná,
a tím také dobrá výchova mládeže
jest jedině možná v manželství,
které je nerozlučné. (Výborně!
Potlesk u strany lidové.)
Předseda:
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
a to pro předlohu, panu kolegovi dru Jaroslavu Stránskému.
Posl. dr. Jar. Stránský:
Velectění pánové a dámy!
Já musím říci
úvodem, že kdyby měl být ten zákon,
o kterém se zde máme usnášet, té
úrovně, na které byla první oposiční
řeč, jež proti našemu zákonu byla
pronesena, tedy by to s ním vypadalo smutně, a já
lituji velice, že první řečník,
kterého oposice proti tomuto zákonu vyslala do debaty,
dal nám vlastně tak málo podnětů,
přednesl tak málo kritiky. Vždyť my bychom
chtěli kritiku, my potřebujeme kritiku, my se nebojíme
kritiky. To, co jsme zde ale, velectění pánové
a dámy, slyšeli od toho sv. Jana Nepomuckého
až po to skončení, že to, co zde děláme,
není žádná oprava, nýbrž
poprava manželského práva, to všecko přece
nemůžeme nazvat seriosní kritikou. (Hlas:
Tak jest!)
Velectění pánové
a dámy! Já vás ujišťuji, že
my jsme v právním výboru, kde se ta věc
projednávala ne jednou, nýbrž opětovně,
a kde byla projednána do detailů, takže zde
do jednotlivých podrobností už nechci zabíhat,
si tu úlohu neudělali lacinou, ujišťuji
Vás, že nám také nebylo lehko, když
jsme o tomto zákoně pracovali. Všichni jsme
dobře věděli a cítili, že zde
děláme zákon, který snad nemá
ten lesk jako ústava, který nemá ten historický
moment, který ale zasahuje do osudů jednotlivých
lidí hlouběji a bolestněji po případě,
než jednotlivé ústavní otázky.
My jsme všichni velice dobře byli vědomi toho,
že jsou tisíce a tisíce lidí, kterým
je docela jedno, je-li vládní forma republikánská
nebo jiná, ale že pro žádnou rodinu nemůže
býti lhostejno, jakým způsobem je upraveno
manželské právo. A tu velectění
přátelé, jsme my vlastně v právním
výboru neměli žádné principielní
oposice, ale za to okolo něho v té široké
veřejnosti jsme byli provázení při
svých pracích ustavičným, nesvědomitým
štvaním, štvaním nekritickým, bylo
o nás jmenovitě i o celku rozšiřováno,
že chceme rozvrátiti veškeren rodinný
život, že chceme rozvésti veškerá
manželství, hlavně ale ta stará obžaloba,
že jsme neznabozi, že chceme lid o náboženství
okrást, že chceme zejména veškeren náboženský
podklad institucí právních vzíti a
s ním také podklad mravní. Velectění
přátelé! Opět opakovala se zde ta
stará křížová výprava
určité strany proti celému ostatnímu
národu pod určitým heslem.