Úterý 20. května 1919

pro nepřekonatelný odpor. Žalobě lze vyhověti jen tehdy, připojí-li se k žádosti za rozluku třebas i dodatečně také druhý manžel. V tomto případě netřeba však rozluky ihned povolovati, nýbrž lze napřed uznati na rozvod od stolu a lože a to třebas i vícekráte.

O manželské nevěře nemusím snad slov ztráceti. Není toho ani potřebí při důvodu právoplatného odsouzení do žaláře nejméně na tři léta nebo pro trestní čin na cti úhonný. Zlomyslné opuštění! Prosím, odpovězte si sami otázku, jde-li ještě o nějaké manželství, když manželé od sebe odešli a k sobě nechtějí se již vrátit? Může tu ještě účelu manželství býti dosaženo?

Ukládal-li druhý manžel o manželův život nebo zdraví. Slavné shromáždění! Dle dnešního zákonodárství pohříchu se muž ženy a žena muže nemůže jinak zbaviti, než když ho sprovodí se světa. Máme snad tak dlouho čekati, až manžel násilným způsobem manželství rozloučí, až druhého manžela skutečně připraví o život? Myslím, že zákonodárství prostě musí preventivně působiti. Když dojdou věci již tak daleko, že život manželský stal se manželům nesnesitelným, pak nezbývá nic jiného, nežli umožniti rozloučení manželství způsobem zákonným.

Zlé nakládání nebo těžké ublížení na cti. Mluvil jsem o tom, že rodina je první školou a vychovatelkou dětí. Jaká pak je to výchova dětí, když ty neslyší od svých rodičů nic jiného nežli nadávky, zejména od otce, který přichází snad ve 2, ve 3 nebo ve 4 hodiny ráno opilý a pak nedovede nic jiného, než ženu ztýrat a jí nadávat, může snad tu ještě o nějaké slušné výchově dětí býti řeči? Je ještě zde nějaký rodinný život, o jehož trvání by snad stát měl stát?

Zhýralý život, přece nemusím vykládat, co znamená zhýralý život, co znamená tento důvod, pro který lze o rozloučení manželství žádati.

Konečně duševní choroba. Vážené shromáždění! Bude-li toho potřeba, jsem ochoten v doslovu o věci podrobněji pojednati. Nevím, vyskytnou-li se vážné námitky proti tomuto důvodu, ale prosím, nezapomeňte jednoho: že nám přece musí jít o zdravé potomstvo. (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Posl. dr. Bouček (pokračuje): A já bych rád věděl, jaké to potomstvo může být, když děti plozeny jsou rodiči šílenými, degenerace prostě stíhá děti a děti příliš snadno dostávají se pak na dráhu zločineckou.

Nastal-li hluboký rozvrat v manželství (Posl. Viková-Kunětická: To jest nejasné!). Dám vám, milostivá paní, vysvětlení. Muž v pěkném sociálním postavení. Říká se o dámách, že prý mají rády pěkné šaty, náušnice a já nevím co všechno. Ta žena nemůže dostat tolik od svého muže, aby mohla si to všecko poříditi, proto její snaha,choditi krásně oblečena, míti šperky svádí ji k něčemu, co sice nespadá pod písmenu "a" §u. 13., - ona sama nedopouští se cizoložského skutku. aby takovým způsobem peníze si opatřila - ale ona ve svém vlastním bytě poskytuje příležitost ke schůzkám a jest pak odsouzena pro kuplířství, řekněme, třeba jenom na 3 dny. Milostivá paní, račte povážit, v jakém postavení nachází se muž, kterému něco takového se přihodilo. (Posl. Viková-Kunětická: To jest jeden případ!) Ne, milostivá paní, ty dají se rozmnožiti do nekonečna. Manželství znamená tak úzký svazek, že jest těžko, aby jeden manžel se provinil a tím nepadl stín úhony na manžela druhého. Tu bude věcí právě soudcovou, aby uvažoval o každém jednotlivém případě, jestli nastaly takové příčiny, pro které lze pokládati za to, že život rodinný jest tak rozvrácen, že nelze druhému manželi již imputovati, aby ve společné domácnosti setrval. Dám vám příklad jiný. Chtěl jsem původně, aby do osnovy jako dosud pro rozloučení pojato bylo, když jeden z manželů akviruje pohlavní nemoc sdělnou, - ten důvod není pojat do osnovy, poněvadž se namítalo, že jsou těžké důkazy - ale račte uvážiti, když ta žena, která nevinná, neporušená, vstupuje v manželství, hned za pár dní po sňatku doví se od svého lékaře, co muž jí nadělil - té nelze přece imputovati, aby ona zůstala dále ve svazku manželském.

Zde právě pro ten mravní odpor ženy nastal tak hluboký rozvrat manželství, že není možno, abychom ji donucovali. (Posl. Viková-Kunětická: Lékařské vysvědčení!) Jest věcí soudu, aby tyto věci vyšetřil a pak vynesl rozsudek, jak to bude poměrům odpovídat. S tím v souvislosti jest nepřekonatelný odpor. Když, velectěné shromáždění, uvážíte tyto důvody, myslím, že nám neodepřete vysvědčení, že pokud vůbec lidské síly stačí, snažili jsme se ne příliš zužovati důvody, pro které jest manželství rozlučitelno, ale také nepřipustiti, aby někdo mohl postupovati takovým způsobem, jako se to s kazatelen vykládalo, že když žena sestárla, že má muž míti již právo, aby ji vyhnal a vzal si mladší a hezčí.

Nyní následují §§ 15 a 17., jejichž účelem jest proměna manželství rozvedeného v manželství rozloučené. Jsou tu určité úlevy pro praeterito. My totiž musíme hleděti zbaviti se té spousty asi sto tisíc manželství, která za platného práva byla pouze rozvedena a jež nebylo možno rozloučiti. My jsme tu určitá usnadnění pro praeterito učinili, poněvadž jsme nemohli připustiti, aby soudy byly takovým nesnesitelným způsobem zaneseny prací, která by jim vznikla, kdyby každý rozvod měl způsobem procesním býti proměněn v rozloučení. Musili jsme také hledět, abychom ušetřili stranám velké náklady takových sporů, ale zejména - to bylo pro mne rozhodující ... (Hluk a nepokoj.) Pánové, kdo se chce bavit, učinil by opravdu dobře, kdyby vyšel ven.

Předseda (zvoní): Prosím, pánové, to je oproti panu zpravodajovi hrubá nešetrnost.

Zpravodaj posl. dr. Bouček: Já se divím, že právě s toho místa jsem vyrušován ... (Pokračuje): pro mne arciť nejdůležitějším důvodem byla ta úvaha, že není trapnějších sporů, než jsou právě spory o rozvod nebo rozloučení manželství. Co to znamená, když musí muž a žena přijíti před cizí lidi, soudce a zapisovatele, ty advokáty a kdo všecko tam je a musí jim tam nejintimnější věci rodinného života vykládat. Je dosti na tom, když jedenkráte v tom svízelném postavení muž a žena se ocitnou. Proto museli jsme zabránit tomu, aby zase celá tato procedura nemusela býti opakována, aby zejména nemuseli takovýmto způsobem přímo očistcem procházeti lidé, jichž životní štěstí bylo ztroskotalo.

Nyní, když jsem stručně vyčerpal materiál zákonný, řekl bych něco proti odpůrcům této reformy. Nám se vytýká, že prý tím zavádíme něco nemravného, a že snižujeme mravní život našeho národa. Já bych rád věděl, co je mravnější: když umožníme, aby lidé, jichž manželství se rozešlo, vstoupili zase v nový sňatek podle zákona, nebo když musí žíti v poměru neurovnaném, kterému říká se divoké manželství, konkubinát a bůhví co všechno? Mravnost že by byla nějak snížena tím, že zavádí se rozlučitelnost manželství? Kdo to tvrdí, nezná prostě zákonodárství a nezná jiných velkých kulturních národů jako Anglie, Holandska, Francie, Ameriky, Belgie, Švýcarska. Všechny tyto státy mají již zákony, dle kterých přípustna je rozlučitelnost. Ale já bych se rád ptal pánů, kteří těmito argumenty bojují, jest-li chtějí tvrditi, že mravnost starého Rakouska, zejména té vznesené katolické dynastie Habsbursko-Lotrinské byla tak vysoko vypjatá, že by s ní nesnesla přirovnání mravnost ve státech ostatních? (Výborně!) Tedy: vestigia terrent! My nechceme žíti v takové atmosféře, ve které jsme žili ve starém Rakousku, a kde nedovedla ta "nerozlučitelná" rodina habsbursko-lotrinská dáti nám lepšího příkladu. Příkladem, jaký nám dala tato ultrakatolická rodina, my se v životě říditi nebudeme. (Výborně!)

Ostatně, pánové, máme již dnes manželství rozlučitelná a sice u protestantů, a tu bych se ptal: Kdo by si vzal na svědomí říci, že mravnost v protestantských našich rodinách je snad nižší, nežli v katolických rodinách? Ovšem namítá se v tomto určitém případě, - a nikoli snad bez určitého důvodu - že protestanté u nás jsou v menšině a že menšina zpravidla bývá silnější, mravně vypjatější nežli většina. Ano, tento důvod má něco do sebe. Ale uvažte jen protestanty ve Skandinavii, kteří mají již rozlučitelnost zavedenu a u kterých nelze pozorovati, že by mravnost u nich bývala poklesla! (Výborně!)

Operuje se často také dětmi. Co s těmi nebožáky dětmi, když manželství bylo rozloučeno? Zajisté, že děti jsou v přední řadě obětí takového rodinného rozvratu. Ale co pak dnes můžete podle platného práva nutiti rodiče, aby zůstali pohromadě, co pak nemám dnes již manželství rozvedená? Kdo pak tu stará se o ty děti? Musí být učiněna podle zákona určitá opatření, ale, prosím, na tom poměru dětí k rodičům rozloučením manželství nemění se pranic. Ti rodiče mají tak jako dosud, když byli snad jen rozvedeni, stejně svatou povinnost, aby o ty děti se starali a, jestliže to nečiní, pak jest věcí soudcovou, aby se postaral, by rodiče, i když budou rozloučeni, svou povinnost k dětem konali. Tedy z toho nelze pražádných argumentů vyvozovati proti rozlučitelnosti manželství.

Bylo poukazováno v předminulé schůzi předsedů klubů, že prý v Americe jsou určité snahy, určitá shromáždění, která se snaží vyloučiti rozlučitelnost manželství ze zákonodárství amerického. V té formě to správné není. To se rozumí, tu a tam, jako právě u nás, jsou odpůrci rozlučitelnosti, ale poukazuji na toto. V Americe lehko se může státi, že když manželé se několik měsíců neviděli a potom se setkají, jeden z manželů druhému řekne: "Já nejsem tvým mužem, já jsem rozloučen a vzal jsem si jinou". V některých státech, jako v Oregonu, jde to tak snadným způsobem, že se druhý manžel ani nemusí dověděti, že byl rozloučen. Proti těmto výstřelkům se v Americe bojuje, ale ne proti rozluce manželské jako instituci samotné.

Pak se namítá také, že prý rozluka a reforma manželského práva není požadavkem národa. Bylo v předminulé schůzi předsedů klubů řečeno: "Dejte odhlasovati tento zákon národu a uvidíte, jak zákon dopadne." Pověděl bych toto: Možná - možná, že by většina dopadla proti tomuto zákonu, kdybychom totiž ponechali právo kazatelům, aby vykládali ten zákon takovým způsobem, jako se to dálo před tím, nežli jsme vydali "Kanzelparagraf", anebo kdyby na politických schůzích členové stran odpůrčích skutečně vykládali ten zákon, jak jsem byl naznačil, že zavádíme nějakou králičinu, že chceme manželství učiniti holubníkem a umožniti mužům, aby, když žena sestárla, vzali si mladší a hezčí. Ano, kdyby tak prolhaným způsobem bylo z druhé strany proti tomuto zákonu agitováno, možná, že byste pobláznili - odpusťte ten příkrý výraz - většinu žen, že by hlasovaly proti tomu zákonu. Ale kdyby se poctivě a slušně vykládal tento zákon, tu nemám pražádné pochybnosti o tom, že by ohromná většina národa pro tento zákon se vyslovila. Ze své zkušenosti uvedu tento příklad:

Ve Vašem městě, pane kol. Bechyně, v Prostějově, asi před 15 roky událo se toto: Měl jsem tam odpoledne přednášku právě o reformě práva manželského. Dopoledne, to se rozumí, P. Dostál-Lutinov měl kázání proti, byla tam podepisována petice a přijata resoluce proti reformě manželského práva odpoledne měl jsem kázání zase já. V prvé řadě seděl stařičký muž a vedle něho stařičká žena. A tu mně bylo řečeno: "Ti Vám zatopí! Dnes ráno byli na kázání P. Dostála-Lutinova a tam podepisovali petici proti - reformě." Dobře! Vykládal jsem asi dvě hodiny a velmi často všímal jsem si toho starého muže a ženy - seděli a poslouchali nábožně jako v kostele a když byla navržena resoluce pro reformu manželského práva, hlasovali pro ni oba.

A nyní následuje scéna pro mne nezapomenutelná. Ten muž, sotva odhlasoval, řekl své ženě: "Ale víš, my dva se nerozejdeme." Hluboký smysl měla ta slova, která pronesl. Pod dojmem mých výkladů věděl, že jest nutno připustiti rozlučitelnost manželství v zájmu trpících bližních, ale on si také uvědomil, čím mu ta žena jeho v životě byla a, když hlasoval pro resoluci, žádající rozlučitelnost manželství, pokládal přímo za nutné, aby v té chvíli své ženě obnovil slib věrnosti, který jí před 40 neb 50 lety před oltářem byl učinil.

Velevážené shromáždění, správně to řekl člen stavu krejčovského v jedné z minulých schůzí klubovních předsedů: "Kdybychom desetkrát uzákonili povinnost rozloučiti manželství v určitých obdobích, manželé, kteří vědí, čím druh druhu jest, prostě se nerozejdou, i kdybychom jim to desetkrát poroučeli." Ti, kdož žádné potřeby nemají, kdo plní svou povinnost, převzatou tenkráte, kdy vstupovali v manželství, nemají příčiny, aby se obávali, že ostří tohoto zákona proti nim může býti užito. Ovšem, kdo se provinil způsobem, jak jest v osnově zákona uvedeno, ať si přičte také prostě následky. Nemůže nikdo býti nucen, aby s manželem nehodným nebo zvrhlým sdílel společnou domácnost. Řekl bych pánům odpůrcům ještě toto: Ne každý zákon každého z nás se dotýká příznivě, z leckterého zákona i újma nám může vzejíti. Myslete si zákon o 8hodinné době pracovní. Já jsem zaměstnavatel a mohl bych míti interes na tom, třeba 12 nebo 14 hodin, jak to dříve bývalo, držeti mé zaměstnance v kanceláři, jen abych jim hodně vyssál pracovní mízy. Ale já jsem hlasoval s plným přesvědčením pro ten zákon, poněvadž egoismus u mne nebyl tak silný, aby potřel altruismus, protože jsem si byl vědom, že zákon znamená záchranu a úlevu statisícům těch, kteří dříve trpěli. A myslete si, že někdo, kdo jest bez dítek a jest členem obecního zastupitelstva, hlasuje pro novou školu. On ví, že tím budou zvýšeny přirážky, ale je přece pro novou školu, protože ví, že jest tím povinen zdraví dětí svých spoluobčanů.

Tedy vždycky jen říkati: "Mně z toho zákona nevzejde žádný prospěch", to je egoismus, který nemůže býti dosti odsouzen. Vážené shromáždění, když odtud vyjde zákon konečně schválen, vykonáme dobrý čin ve prospěch přibližně aspoň 200.000 našich spoluobčanů. Počítá se, že na 100.000 manželství jest rozvedeno, tudíž na 200.000 lidí hledá možnost, aby vstoupilo v nové a spořádané poměry.

Ukončil bych právě tento oddíl citátem vynikajícího anglického moralisty Sorleye: "The just man respecto not merely legal rights but also normal expectations. - Spravedlivý člověk dbá nejen zákonných práv, nýbrž také normálních očekávání."

Přecházím nyní k poslednímu oddílu, k překážkám manželství. Jen dvou bych se dotkl a, bude-li zapotřebí, v doslovu také jinými bych se zabýval. Je to zrušení celibátu. Říká se, že nutný jest celibát, že prý znesvěceny by byly ruce kněze, kdyby šel k oltáři z lože manželského. Zvláštní kontradikce, když se uváží, že na jedné straně právě manželství se prohlašuje za svátost, na druhé straně zase prohlašuje se, že ten, kdo této svátosti užívá, prostě se znesvěcuje a stává se nehodným roucha kněžského.

Dnes, zaplať Pán Bůh, máme už sta poctivých lidí mezi kněžími, kteří odhodili tu lež, jako by kněz žil takovým životem posvátným; oni veřejně se přiznávají k tomu: "My celibát nedodržujeme a chceme z toho nedůstojného postavení, ve kterém jsme, ven, chceme do řádného manželství. Máme dosti toho dosavadního konkubinátu." Mně napsal dopis kněz, který zaujímá vysoké postavení v hierarchii; dovolte, bych kousek z tohoto dopisu přečetl. Mluví o paragrafu, kterým se odstraňuje celibát: "Uznávám nutnost ne se stanoviska své osoby, nemám přirozených dětí k legitimování a jsem přes 55 let stár (věk to, kdy kněžská smrt, mrtvice, v řadách kněží nejvíce kosívá), nýbrž se stanoviska objektivního na základě zkušeností, co důvěrník duší, celibát zachovávajících, ale zmítaných bouřemi a ošklivostmi vlastního svědomí následkem protipřirozené manie, onanie, pederastie, do kterých upadli, když manželství bylo jim nedosažitelným pro slib anebo svěcení vyšší. Co v těchto utrpeních duševních na síle vnitřní proplýtváno, mohlo býti vynaloženo, nebýti celibátu, na pracích a podnicích o společné dobro a na blaho dítek národa! Kolik talentů tu přišlo na zmar, kolik řádných rodin mohlo tu býti založeno a národu tak malému by byla každá tak vzácnou. Aspoň o 3000 rodin při nejmenším a to dobře spořádaných jest tu náš národ stále olupován.

Ano, vážené shromáždění, to jsou slova kněze poctivého, který má již dosti té přetvářky, šalby, kterou mnozí a mnozí kněží, v přední radě ti vysocí hierarchové, arcibiskupové a biskupové, se oháněli. Hýřili s nevěstkami, ale rozkřikovali zároveň, že vedou život div ne posvátný. Většina kněží nechce takovým způsobem lidstvo kolem sebe dále klamati a chce vejíti ve spořádané poměry.

Pro mne však není otázka zrušení celibátu otázkou jen mužů, nýbrž i otázkou ženskou. (Výborně!)

Znáte slavné shromáždění, přece ten výraz "fabrička", který vynašla buržoasie o dívkách, o těch nebohých děvčatech, která na nás se dřela v továrnách. "Fabrička" - to byl takový potupný výraz pro ty nebohé pracovnice, a je-li nějaký výraz adekvátní tomuto výrazu fabrička, pak jest to farská kuchařka. - Vážené shromáždění, jsem si dobře toho vědom, že této pohany mnohé z těch žen kněžských nezasluhují. Právě v dopisu, také z řad kněžských, poukazuje se na to, jak dobrými ženami byly mnohé farské kuchařky těm sněžím, se kterými žily, jak pečlivě staraly se o děti vzešlé z -těchto kněžských rodin, jak šetřily, aby na stará kolena nemusily jíti žebrati; a když kněz zemřel bez testamentu, přišli příbuzní, vzali, co tu bylo, a ta farská kuchařka mohla se jíti postaviti v pátek tam k sv. Ludmile a vybírati po krejcaru, aby s dětmi toho kněze, třeba bohatého prebendáře, nezemřela hlady. Tedy pro mne jde při zrušení celibátu nejen o povznesení mravnosti kněží hluboko pokleslé, nýbrž i o záchranu těch žen, které nemohou svým mužům řádně podle platného práva býti oddány.

Další překážka manželství, které bych se chtěl dotknouti, jest překážka cizoložství. Bude vás zajímat z dějin právních jedno: Podle Roguina, lausannského professora civilního práva, musil si v Anglii vzíti ženu ten, kdo se s ní cizoložství dopustil. Tam cizoložství překážkou manželství nebylo. Ve Francii, odkud jsme převzali právě tuto překážku do zákona občanského, - bylo důvodem, pro který čl. 298 do code civil byl pojat, toto: Řeklo se: Když si budou muž a žena, spolu dosud neoddáni, vědomi, že dopustili se cizoložství, nebudou moci spolu v manželství vstoupiti, odstraší je to od cizoložných skutků. Byla to čirá theorie odstrašovací. Ale právě jako se tato theorie odstrašovací v trestním právu neosvědčila, neosvědčila se ovšem ani v právu civilním a zákonodárství francouzské odstranilo tento čl. 298 zákonem z r. 1904. Tam cizoložství spáchané překážkou nového manželství není. Byly to velmi vážné důvody, které k tomu vedly. Dovolávám se francouzského juristy Appletona, který praví, že společnost mnohem více zájmu má na tom, aby zločinec byl rehabilitován tím, že se mu usnadní návrat k pravidelnému životu, než aby nekonečně byl zatěžován důsledky pochybení v minulosti spáchaného.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP