To se týče i jiného
zboží různé ceny, které se dováží
a prodává za ceny, které se zde oficielně
stanoví. Proto se zmiňuji o tom, že souhlasím
s kolegou předřečníkem, že hlavní
otázka jest ne zvýšení drahotního
přídavku a výpomoci, nýbrž snížení
cen všech životních potřeb a vedle toho
opatření všech těch potřeb, ať
je to cokoliv, pomocí zaměstnavatele, to jest v
tomto případě, pomocí státu,
jednotlivých resortů, popřípadě,
podniků státních. Mimo to jest také
nutno, aby byla důvěrníky prováděna
kontrola, že nejen co bylo opatřeno, nýbrž
celé množství, které bylo k rozdělení
ustanoveno, přijde do pravých rukou.
Ohledně dalších
bodů, které jsou uvedeny ve zprávě,
zmíním se jen stručně o započítání
válečných let. Původně zamýšleli
jsme, jak pravil kolega referent, aby formou zákonnou bylo
již konečně toto bolestné théma
vyřešeno, théma, které již dávno
v Německém Rakousku jest usneseno a provedeno. Máme
však dosti příčin žádati,
aby zákonná předloha o této otázce
byla ve státně-zřízeneckém
výboru prozkoumána, abychom znali úmysl vlády.
Neboť máme obavu, že různými vysvětleními
a různými ustanoveními se znehodnotí
tato výhoda. Jest nejvýš na čase, aby
toto opatření, které každý čeká
jako malou splátku za těžké utrpení
ve válce, za dvojnásobnou práci, za ztrátu
svého zdraví a za veškeré oběti,
které přinesl český úřadník
i národu svému tím, že hleděl
v každém směru pomoci českým
lidem, aby konečně tato malá splátka
stala se skutkem.
Další otázkou
je otázka pensistů. Pro staré pensisty budeme
žádati a trvati na tom, aby stejnou měrou bylo
jim měřeno, jako novopensistům. Kompromisní
návrh, kde jsme mluvili o 30 korunách pro pensisty,
15 korunách pro pensistky a 5 korunách pro sirotky,
kdy každý žebrák víc denně
vydělá, než co měsíčně
chceme dáti sirotku, to jest ovšem kompromisní
původní návrh, který přirozeně
padá a budeme žádati, aby staro pensistům
bylo dáno plnou měrou to, co novopensistům.
Další otázky resoluční
jsou tak přirozené, že netřeba jich
odůvodňovati. Dovoluji si však ještě
dodati toto: Tím není ovšem veškerá
akce ve prospěch státních zaměstnanců
skončena. Stojíme před velikými problémy,
které budou musiti býti v nejbližší
době řešeny: problém pragmatiky, nejen
poměry právní, nýbrž i regulativ
platový. Právě předložily organisace
úřednické memorandum, jímž žádají,
aby zaujato bylo stanovisko k návrhu na provisorní
úpravu platového schematu.
Vedle toho spěchá již
otázka komor úřednických, která
musí býti v dohledné době vyřešena;
další otázka jest jedna z nejbolestivějších:
otázka válečných náhrad za
veškeré škody, které úřednictvo
a zaměstnanci utrpěli za války nejen na svém
zdraví, na své finanční potenci, ale
hlavně na veškerých potřebách
v domácnosti, prádle, šatstvu a nábytku.
V této otázce bude muset vláda daleko více
ochoty zjeviti než v otázce drahotních výpomocí.
Vedle toho jest naléhavou i otázka zvýšení
aktivních přídavků a příbytečného.
Není dostatečnou ochrana, kterou zákon poskytuje
nám proti zvyšování činží,
které sice bývá nepatrné, ale převyšuje
možnost, aby úředník zaplatil plus,
které se od něho žádá. I různé
podpůrné fondy budou musiti býti založeny.
Budeme apelovati na vládu v nejbližší
době prostřednictvím našeho výboru,
aby z různého konfiskovaného majetku bývalých
členů koruny byla zřízena v zámcích
a různých dvorech sanatoria, aby ztracené
zdraví naších zaměstnanců i jejich
rodin bylo obnoveno. K tomu účelu budeme žádati
dále, aby byly otevřeny nám prameny finanční,
abychom mohli ve velikém stylu vybudovati velikou zdravotní
a podpůrnou akci ve prospěch státních
zaměstnanců.
Končím, ale musím
při té příležitosti vážnou
věc konstatovati. Zajisté nikdo mně určité
tendence nemůže podložiti Nebarvím nikdy
zbytečně černě, ale faktum jest, že
jako předseda železniční Unie, který
má příležitost přijíti
do styku se všemi vrstvami celé železniční
rodiny, vím, že netrpělivost jest ohromná,
že jest krajní. Železniční zaměstnanci
jsou si vědomi svých povinností. Láska
k republice jest tak hluboká, že v málokteré
vrstvě celého našeho národa se tolik
opravdové lásky k svobodě najde. Ale apel
těchto lidí jest tak mohutný, že pochybuji
sám,. že kdyby byly nadále zanedbávány
nejprimitivnější životní podmínky
veškerých těchto pracujících
vrstev, že by se nám podařilo to, co se dosud
daří, totiž zachovati klid. A proto apeluji
na vládu a celé Národní shromáždění,
aby konečně rázným opatřením
učinily přítrž bídě nezměrné,
která fakticky existuje, která nesmí býti
přezírána a která již přestává
býti takovou, aby mohla býti nadále snášena.
(Souhlas.)
Předseda:
Slovo má dále pan kolega Buříval.
Posl. Buříval:
Vážené shromáždění!
Na tomto místě několikráte
voláno bylo, aby všichni členové, všichni
občané naší republiky pracovali pokud
možno nejvíce a nejpilněji. A každý
jistě že očekával, že členové
Národ. shromáždění budou k tomu
zářícím příkladem a
budou vyvíjeti největší pilnost, která
směřuje k obšťastnění tisíců
a tisíců lidí. A v tomto případě
jde o tisíce a tisíce státních zaměstnanců.
Leč, jak vidíte, rady jsou prořídlé,
jest nás tu příliš málo a já
jenom vděčím, že není přítomno
na galerii více osob, aby se mohly potěšiti
pohledem do sněmovny a popatřiti na práci,
která se koná ve prospěch státních
zaměstnanců.
Máte povinnost rozhodovati
dnes o tom, mají-li se a jakým způsobem upraviti
poměry státních zaměstnanců.
Bylo zase již řečeno, že zprávou
státně-zřízeneckého výboru
nemá býti vyvoláno mínění,
že by tím učiněno bylo všecko,
čeho pro okamžik jest zapotřebí. Bylo
zde konstatováno, že také státně-zřízenecký
výbor nemá za to, že by tímto návrhem
zákona, vlastně těmi resolucemi byla zjednána
náprava vůbec, nebo co více: státně-zřízenecký
výbor nespatřuje v této zprávě
tu jedině správnou cestu, jíž se máme
ubírati, a vidí spásu naší příští
budoucnosti v tom, jestliže se nám podaří,
aby ceny za životní potřeby byly odbourány
a aby konečně za směrné ceny státní
zaměstnanci opatřiti si mohli všechno, čeho
nezbytně k životu svému potřebují.
Já vděčím za to, že se dnes proklubalo
již konečně toto mínění
a že si zjednalo víc a více upřímných
stoupenců.
Bylo to v únoru a březnu,
kdy se na to poukazovalo nejenom ve státně zřízeneckém
výboru, ale ve všech ostatních veřejných
projevech, kdy si tato myšlenka razila poznenáhlu
cestu, až se konečně také dostala do
ministerské rady, a kdy i také jednotlivými
členy o této otázce byla pronášena
určitá mínění. Leč zdá
se mně, že bude zapotřebí ještě
poněkud většího tlaku, abychom se -
ne k této myšlence, ta myšlenka jest zde - ale
k praktickému provádění toho, co jest
v ní obsaženo, dostali. Naším úsilím
ovšem bude, abychom stále a stále tuto věc
měli v patrnosti. Vím, že celý socialistický
blok za touto myšlenkou půjde, poněvadž
pevně věří, že to jest jediná
správná cesta, jíž se můžeme
dostati k tomu, aby udržen byl klid a pořádek
naší republiky, a o to, velevážené
shromáždění, dnes jde.
Obrázky, které se vám
naskýtají, když se poněkud podrobněji
zabýváte životem a poměry zaměstnanců
státních, jsou hrozné. Nemáte snad
mnozí z vás ani tušení, jak se doma
žije u lidí, kteří slouží
státu. Snad mnohému z vás ani nepřipadne
na mysl, že tito lidé žijí v učiněných
brlozích, že ženy a děti nemají
co na sebe obléci, že chodí nazí a bosí
v pravém slova smyslu. To není překresleno,
to jest fakt, to jest bohužel pravda! A při tom ještě
mnozí z těchto lidí přímo se
stydí, veřejně se k této bídě
přiznati. To jest také pravda!
Často a často, poněvadž
veřejnost byla mylně informována, vyčítala
státním zaměstnancům určité
věci, které ve skutečnosti tak nevypadaly.
Bylo to ku př. přednostní zásobování.
V ostatních vrstvách občanských se
říkalo, že státní zaměstnanci
a najmě železniční zřízenci
požívají výhody, která spočívá
v tom přednostním zásobování.
Velevážení pánové! To přednostní
zásobování bylo paškvilem na zásobování
vůbec, poněvadž celá řada případů
nebyla vlastně přednostním zásobováním,
nýbrž přednostním ubíráním
určitých práv, kterých požívalo
občanstvo, zásobované městy, okresy
a obcemi. Ba, ty věci vypadaly na konec tak, že ti
zaměstnanci vlastně ani nevěděli,
kam patří, poněvadž se jich obecní
aprovisace zřekla a dráha jim nic nedala, protože
nic neměla.
Za takových okolností
žili tedy tito lidé a dnes konečně přijde
i ministr financí a ve svém exposé vyčítá
- nic jiného nežli výčitka to není,
jestliže poukazuje na to, že prý dráhy
jsou pasivní, poněvadž mezi jinými také
vozí se mnoho lidí, a v první řadě
zaměstnanci státní zadarmo. Pan ministr financí
ovšem zapomněl, že jízdní výhody
vždycky náležely ke mzdě, kterou státní
zaměstnanci požívali a zvláště
zaměstnanci železniční, co zatím
v továrnách a v soukromých podnicích
mzdy a služné byly daleko vyšší,
byly mzdy a služné u drah a ve státní
službě z pravidla velice nízké. Počítalo
se, že jízdné výhody tvoří
součástku té mzdy a o tuto součástku
se dnes jedná, ba hrozí konečně také
i nebezpečí dle jiných informací,
že o tyto jízdní výhody zaměstnanci
železniční mají přijíti.
Varuji před podobným počínáním,
varuji, kdyby měla správa finanční
postupovat tím způsobem a kdyby chtěla hojiti
naše finance státní tím, že by
ubírala ještě kousek těch zbylých
práv těmto nejchudším z chudých.
Zapomíná se, - to právě je při
té věci to nejbolestnější - že
mzdy jsou skutečně v naprostém nepoměru
k těm drahotním přídavkům,
a ministr financí sám několikrát měl
příležitost zodpověděti otázku,
je-li možno, aby dělník v Praze žijící,
ať už je to dělník skladištní
nebo u vrchní stavby, vystačil se mzdou ve výši
5.80 K včetně drahotního přídavku
nebo v nejlepším případě s 6.60
K denně. Pan ministr financí neodpověděl,
ale přes to vidíme při každé
příležitosti jeho tvrdé, neústupné
stanovisko, jedná-li se o sebe menší zvýšení
mezd.
Dělníci požívají
mzdy, jak jsem pravil, ve výši 6.60 K, ale mzda není
vyšší ani u těch, kteří
jsou definitivní, ať již náležejí
do kategorie služebnické anebo podúřednické,
ba ani těch, kteří jsou v kategorii úřednické,
poněvadž se pohybují mezi 7, až nanejvýš
11 K denně, co zatím životní potřeby
o 1000 %, ba někde v některých případech
o 3000 % vzrostly. Je pochopitelno tedy, že za takových
okolností musí se pomáhati. Vždyť
jedná se o lidi, kteří mají hodně
mnoho zásluh o vybudování naší
samostatnosti.
Veřejnost je příliš
málo informována o tom, co zaměstnanci státní,
zejména zaměstnanci železniční
a poštovní ve příčině
osvobození našeho národa vykonali. Přál
bych si, aby o věci samé se dali informovati. Mnohý
snad ani neví, jakým způsobem podkopávaly
se pilíře starého Rakouska, jakým
způsobem konečně se stalo i to, že v
mnohých případech vláda nemohla tolik
vyvážeti, jak by si byla přála, z našich
zemí. To vše se stalo zásluhou těchto
lidí vedle jinak jistě velmi cenných služeb,
které ve prospěch naší republiky, ve
prospěch naší samostatnosti tito zaměstnanci
přinášeli. Tedy je to vlastně kousek
toho vděku, jestliže Národní shromáždění
jim umožní tu existenci také na tolik, aby
mohli spolu s námi těšiti se konečně
té chvilce, kdy budeme moci ve vlastní své
domácnosti volně, svobodně a spokojeně
dýchati.
Nejtrudnější ovšem
kapitolou zůstane to, co touto předlohou naprosto
vyřízeno není, a já přes veškerý
optimismus, který jsem vycítil, přece jen
pořád a pořád mám obavu, že
ti lidé, kteří za nejhorších
okolností žili v době válečné,
že ti lidé, kteří dnes také nemají
možnost počítati, že bude lépe,
a to jsou staropensisté, - jistě plným právem
mohou žalovati, že pro ně ta republika až
dosud neměla srdce a že byla k nim tvrdá. Já
sice chápu administrativně-technické překážky,
které se staví do cesty. Já sice chápu
i určité politické důvody, které
vedou k tomu, že ta otázka staropensistů, otázka,
kdo vlastně bude na účet republiky požívati
práv, bráti od republiky požitky, jest dosti
důležitou.
Daleko důležitější
však než ty administrativně technické
a formální závady jest život těchto
lidí, život těch vdov, dětí a
sirotků. A tu by se mělo upustiti od těch
formálností a mělo by se způsobiti,
aby tito lidé, o nichž je prokázáno,
že jsou občany československého státu,
že mají oprávněně bráti
určité požitky, poněvadž je nerušeně
také brali a poněvadž jest prokázáno,
že s těmi pensemi, provisemi, rentami, které
dosud mají ve výši snad a namnoze pouze 300
až 400 K ročně, nemohou vyjíti, že
v důsledcích toho musí se jim přiznati
příplatky takové, aby tu dost kormutlivou
existenci svoji nadále udrželi. Pravdou zůstane,
že zaměstnanci státní bez ohledu na
to, ke kterému služebnímu odvětví
patří, bez ohledu na to, jestli to kategorie dělnická
nebo zřízenecká, podúřednická
či úřednická, že všichni
jsou jednomyslni v názoru, že způsob, jakým
se po případě má díti zlepšení,
jest naprosto nedostatečný, poněvadž
v těch drahotních přídavcích
a v těch peněžitých výpomocích
toho, po čem touží, aby svou existenci mohli
uhájiti, nenaleznou, a že s tím vystačiti
nelze. A tu dovolte mi, jestliže také poněkud
jinak na věc se dívám, než se dívají
mnozí, kteří o této otázce
mluví. Já totiž mám za to, když
se mluví;o drahém nákupu určitých
nutných životních potřeb v cizině,
tedy ne o nákupu tuzemského zboží, ale
o nákupu zboží, které se k nám
dováží, když toto zboží také
jest dražší, než u nás jsou směrné
ceny, tak zvané maximální atd., že by
se velmi těm širokým vrstvám, chudším
vrstvám, posloužilo, kdyby při tom zboží
vláda platila diferenci mezi naší prodejní
a nákupní cenou, která jest v cizině.
Kdyby platila tu diferenci ze svého, daleko lépe
by pochodila než s tím stálým přidáváním,
s těmi drahotními přídavky, než
s tím stálým zvyšováním
těch drahotních přídavků, po
případě mimořádným udělováním
peněžitých výpomocí.
To jest jediná správná
cesta a my radíme, abychom se po této cestě
ubírali, čímž docílíme
konečně té spokojenosti, o kterou v tomto
případě vlastně nezbytně jde.
Otázka započítání
válečných let tak, jak je správa státně-zřízeneckého
výboru předpokládá, není ovšem
již hotovou událostí, to je zde zapotřebí
konstatovat, a sice proto, že nevím a neznám
ještě zásad, dle kterých se započítání
válečných let má díti. Bude
třeba, abychom vyčkali, až vláda podá
vlastní návrh, na základě právě
dnes přijatého návrhu, poněvadž
v mnohém a mnohém třeba nebudeme s vládou
souhlasiti v tom, jak si započítání
válečných let představujeme. Já
současně poznamenávám, že touto
zprávou, jak jsem již v úvodu své řeči
uvedl, nejsou dotčeny veškery kategorie státně-zřízenecké,
nejsou opatřeny veškeré otázky, že
zbývá zde spousta otázek ještě
nerozřešených a že proto nemůžeme
souhlasiti s panem ministrem financí, jestliže on
povídá, že touto akcí musí býti
učiněn konec akcím dalším, pokračováním
těchto akcí. To by ovšem nedokázal nikdo,
ba spíše se zdá, že, jestliže vláda
nebude míti dostatek energie a dostatek odvahy, přijíti
tomu řešení na kloub, na kořen, vyřešiti
tuto otázku, přirozeně bude to volání
po nápravě a po reformách stupňováno
v nejširších vrstvách zaměstnaneckých
a konečně nastane to, o čem jistě
několikrát již také mluvil a jednal
státně zřízenecký výbor,
že totiž, nepodaří-li se nám udržeti
ty organisace v rukou, že se nám to vymkne, že
nám to přeroste přes hlavu a že nastane
potom bezpodmínečně přímo akce
mass, která ovšem bude daleko osudnější,
než si kdo představuje, poněvadž potom
to nebudou lidé rozumní, se kterými se bude
jednat, nýbrž budou to lidé, kteří
nejsou ani docela shodní v tom, co chtějí.
Proto také všecko musíme vynaložiti k
tomu cíli, aby k takové anarchii nebo desorganisaci
v řadách státně-zřízeneckých
nedošlo. Z tohoto důvodu přeji si, by zpráva
státně-zřízeneckého výboru
v tomto znění - poněvadž je to kompromis,
který byl učiněn mezi státně-zřízeneckým
výborem po velmi značných zápasech,
- byla dnes úplně bezzávadně přijata.
Tím končím. (Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Uděluji slovo poslednímu řečníku
zapsanému, kolegovi dru Mazancovi.
Poslanec dr. Mazanec: Vážené
Národní shromáždění!
Dovolte mně především
poznámku k řeči pana referenta. Ve státně-zřízeneckém
výboru byla osnova a zpráva, která byla dnes
předložena ke schválení, přijata
jednosvorně, jednomyslně, tedy zástupci všech
stran. Je to dílo nejen kompromisu mezi ministrem financí
a mezi státně-zřízeneckým výborem,
resp. zástupci všech stran a kluby poslaneckými,
ale také dílo, které svorně bylo přijato
a vypracováno ve státně-zřízeneckém
výboru, a tuto jednomyslnost bych byl měl rád
zdůrazněnu také p. referentem.
Proto snad je i nálada svorně
povznesená v tomto Národním shromáždění
a jeví se snad velice dojemným způsobem v
těch prázdných lavicích, ku kterým
teď mluvím. (Veselost.) Jedná
se, vážené shromáždění,
o otázku opravdu velmi vážnou. Ne pro věc
samu, ale proto, že jest částí celkové
úpravy platů státních zaměstnanců,
která jest nutna a která musí také
v nejbližší době býti prováděna.
My, členové státně-zřízeneckého
výboru, bychom si přáli ze srdce, aby otázky,
které se týkají státních zaměstnanců,
byly řešeny soustavně, s jednotného
hlediska a co nejrychleji. Ale není to vždy v naší
mocí. Musíme tedy, jak se řeklo, "flikovati",
část po části řešiti,
abychom pomohli těm, kteří skutečně
pomoci naší co nejvíce potřebují.
Dařilo-li se státním zaměstnancům
již před válkou velice špatně,
pak poměry se zhoršily ještě mnohonásobně
za léta válečná a způsobily
přímo rozvrat v úřednických
rodinách. Ty platy, které již před válkou
naprosto nevystačovaly, a jejichž úprava dála
se vždy po dlouhých obdobích a nedostatečným
způsobem po přídavcích 10, 15-20 %,
objevily se za dob válečných jako přímo
zoufale nedostatečné. Platy od XI. třídy
počínajíc, tedy od 1600 K, pro další
třídu 2200 K, 2800 K, až do VIII. třídy
3600 K, jistě byly již tenkráte naprosto nepostačující
a my jsme všichni si vědomi toho, že všichni,
kteří za války byli odkázáni
na stálé platy měsíční,
byli ze všech kategorií a stavů na tom nejhůře.
Dozajista přejeme a přáli jsme, aby i ostatní
stavy a zejména také naše dělnictvo
těžkou válečnou dobu přečkalo
aspoň trochu snesitelně, ale stejně také
cítíme potřebu, aby platy tam byly upravovány,
kde to jest naléhavou potřebou. Postavení
našich státních zaměstnanců jest,
vážené shromáždění,
neupraveno. Úřednictvu se vším právem
mohlo říkati a říkalo se "lesklá
bída." Zaměstnanec státní má
na prvního "své", to je pravda, namnoze
má toho velice málo, snad ani z toho mu nezbude
nic, ale má to, jak se říká "jisté."
A když přimyslíme si, co všechno musel
tento zaměstnanec dříve prodělati,
než přišel do úřadu, než mohl
nastoupiti svůj úřad, a tam dostati se k
zabezpečení své minimální existence,
kolik často zkoušek musil odbýti, pak musíme
si přiznati, že poměry jsou nezdravé,
a také sociálně nezdravé. Kdežto
v jiných zaměstnáních, a každém
jiném oboru samostatného zaměstnání
byli již kamarádi stejného věku dávno
zaopatřeni, dávno stáli hospodářsky
na vlastních nohách, zatím ten úředník
po 3-4 leté i delší praxi úřední
neměl ještě krejcaru platu. To bylo za starého
režimu. Takových případů bylo
velice mnoho, ba byly pravidlem. Byl to ještě, řekněme,
před málo lety docela obvyklý pochod, že
každý, kdo vstoupil do úřadu, musil
sloužiti zadarmo. V tom ukázal se stát opravdu
tím, řekl bych, nejšpinavějším
prácedárcem, když žádal od někoho
služeb, kterých nezaplatil. Žádal od něho
dále, aby všecky své síly věnoval
úřadu, tak jako voják: na suchu, na moři,
ve dne i v noci, aby neměl žádného vedlejšího
zaměstnání, ani takového, které
mu nikterak v jeho zaměstnání úředním
nevadilo.