Pánové, z vás
každý, jistě vím, že nemáte
žádný z vás mnoho ve skříni,
ani v prádelníku, ani tam, kde máte šaty,
a že chodíte se velice často koukat, co by
kde bylo možno koupit, a že desetkrát každý
z vás si již umínil: "To si koupím,
než to bude dražší," ale nedošli
jste k tomu, poněvadž to bylo již příliš
drahé. Zemská oděvna vydávala raglány
za 65 až 90 K, které byly v obchodě za 250-600
K a bylo to totéž zboží. Bílé
košile ještě dnes dodává po 16-20
K a v krámě je budete platit 60 až 65 K. Trikotové
kalhoty prodává oděvna po 10 K, v krámě
stojí 40 až 45 a více K. Svetry - dnes ovšem
jest už na ně teplo - po 25 K, které se prodávají
po 120-140 K. Ponožky, které dnes musíte platit,
povl zboží 13 -15 K, prodává v lepší
jakosti oděvna za 4.50 K, ženské sukně
prodává oděvna po 25 K, soukromý obchod
v Praze po 120-150 K. (Hlas: Ale pane kolego, není tam
v oděvně nic k dostání!) Jest
tam k dostání. (Já jsem tam byl dnes a
nic není možno dostat!) Věc je taková:
já jsem již řekl, že oděvna musí
kupovat u soukromého podnikatele, protože prostě
nedostane dovozní osvědčení. To jest
to, co zde vadí a působí nedostatek zboží
v oděvně! (Posl. Buříval: Syndikáty!)
Ano, syndikáty rostou jako houby po dešti.
V oděvně ještě
dnes leží a to by bylo pro široké vrstvy
lidové, řekl bych, poloviční spásou
ženské barchetové šaty, celé šaty
za 18 K, z látky, která stojí za metr 60
až 70 K a kterou lze v obchodě dnes jen velmi těžko
dostati.
A tak celá řada zboží
na př. kreton za 7 K, venku stojí 20, 25 K, dětské
šatečky za 9 K, které stojí venku 45,
50 K a takových věcí celá spousta.
Kolegyně Zeminová již přinesla
ten opravdu markantní případ s nitěmi.
Špulka nití za 92 hal. jde "na řetěze"
z první ruky již za 5 K, zač se kupuje dále
po řetězu, víte.
Měl jsem, vážení
pánové, jen úkol ukázati na to, že
jest zde zboží a že je možno to zboží
koupiti. Máme na př. případ u Fialy
v Michalské ulici. V celé Praze nedostanete podšívky.
Když se vám již podaří koupiti
látku, sukno vlněné, - v oděvně
stojí 40, 45 K, opravdu velmi dobré zboží,
které venku nedostanete za 150 až 200 K - nemáte
podšívky, a kde ji dostanete, počítají
ji za 90, 100, 120 K podle zboží. U Fialy v Michalské
ulici přistihli podšívkové zboží,
oděvna je dala zabavit a obchodník, jen aby ho nemusel
vydat, slevil ze 75 K obratem ruky na 30 K.
Jest tedy vidět, že kdyby
se zde přimáčklo, kdybyste šli zde s
tou rozhodností, s jakou chcete zachrániti republiku
a s jakou se v důsledku toho stavíte proti širokým
vrstvám lidovým, což jest pochopitelno, poněvadž
v tomto směru není možna záchrana, kdybyste
s touž silou šli proti těm, kdo mají v
rukou štěstí a neštěstí
republiky, mohla by to býti náležitá
cesta, po které bychom opravdu došli k nějaké
nápravě. (posl. Jaromír Špaček:
Pan ministr Soukup!) Ano, ano, pan ministr Soukup! Myslím,
že, jsme-li opravdu republikány a záleží-li
nám na tom, o čem stále mluvíme: abychom
zachránili republiku, nebudeme vždy jen úzkostlivě
hledati, na koho bychom svalili vinu, nýbrž budeme
se poctivě přičiňovati, abychom sami
zjednali nápravu.
Vážení pánové,
jedno jest jisto: Chcete-li zabrániti dalším
požadavkům za zvýšení platů
a mezd, chcete-li se zachrániti před finanční
katastrofou, které není vyhnutí jiným
způsobem, pak musíte trvati na tom a musíte
prosaditi, aby dnešní soupis movitého zboží
byl okamžitě obstaven, okamžitě zabaven,
aby byly stanoveny naň přístupné ceny,
aby bylo dáno do kontrolovatelného prodeje, ne zase
aby přišlo do rukou keťasů, aby dovoz
a vývoz zboží životních potřeb
úplně byl vzat z rukou soukromých podnikatelů
a monopolisován naprosto státem. To jest jediná
záchrana, to jest jediné východisko, aby
stát sám i s ohledem na své potřeby
valutní, i s ohledem na potřeby zboží
v říši sám distribuoval a sám
přivážel. (Hlas: Pane kolego, je potřeba
také demobilisační materiál vyndat,
který jsme zde odhlasovali!) To je pro referenta, který
je na zapovězeném ovoci, těžká
věc, aby se těmito věcmi ještě
zevrubněji zabýval. Ale já to považoval
jaksi za nutno prohlásit k účinům
akce, jež leží před námi.
Tedy pánové, je potřeba
takovýmto způsobem věc organisovati a já
prohlašuji, že nuceni a tlačeni se všech
stran lidmi závislými na výdělku své
mzdy, resp. řekl bych, alespoň pro dnešní
poměry závislými na hodnotě koruny
dnes naprosto znehodnocené, jsme tlačeni k tomu,
abychom konečně zanechali toho marného počínání
s těmito akcemi, vytrhnouti proletariát z jeho nouze
a bídy, a abychom se neohroženě, za každou
cenu, stůj co stůj vrhli na akci pro snížení
cen životních potřeb.
Pánové, pan ministr
financí končil tak - pěkným doslovem,
že šel z jeho srdce, o tom nemám příčiny
pochybovati, ale jestli vnikl do srdcí všech nás,
- což bych si přál - pak dává
nám platformu na záchranu republiky, poněvadž
akci tu jinak nelze nazvati.
On praví: "Blaho republiky
budiž nejvyšším naším heslem,
a proto vás žádám, pánové,
bez rozdílu stran, nehleďte k tomu, zdali to, co máte
zde odhlasovati, odpovídá vašemu psanému
programu a hleďte jenom na jedno: zda-li blaho republiky
vyžaduje, aby tímto způsobem byl kryt deficit,
který zde máte!"
Také v našem případě
nutno mluvit o velkém deficitu republiky. Přečtu
vám resoluci, která mi byla dnes ráno doručena
ze schůze železničních zřízenců,
kde nebylo referentů, kde byli sami mezi sebou železniční
zřízenci, kteří něco znamenají
v takovém mohutném hnutí, ku kterému
jsou povinni. Tam píší: "Míra našeho
strádání je dovršena, jsme sobě
plně vědomi, jak důležitou složkou
jsme byli při stavbě naší republiky
a co všecko jsme vykonali a vykonáváme pro
její udržení. Jsme na to hrdi. Bolí
nás však, že naše práce až dosud
nebyla uznána, neboť strádáme a hladovíme.
Voláme tedy k vládě.
Pomozte a odhodlejte se konečně zašlápnouti
hydru lichvy. Skonfiskujte majetek válečných
zbohatlíků, kteří nás vyssávali
úplně a bez milosti. Splňte naše požadavky,
předložené státně zřízeneckým
výborem a nedopusťte, aby jiní žili v
přepychu a blahobytu, zatím co život druhých
jest jedinou cestou bídy a utrpení!"
Pánové, to jsou nehledaná
slova, bez vlivu referentů pronesená. To je výkřik,
ve kterém vlastně je obsaženo všechno
to volání k nám, abychom, pomáhali!
Pánové, já myslím, že konečně
propracujeme se všichni k tomu, abychom ten úkol pochopili,
abychom si řekli, i když cesta je těžká:
dobře, my ji podnikneme, poněvadž jsme byli
odhodláni pro republiku podniknouti všecky cesty bez
ohledu na to, jak jsou těžké nebo ne a podnikneme
i nadále. Čím více právě
dnes kdo o republiku se zasloužil, tím více
má povinnost také o tuto akci, pro záchranu
toho, co bylo získáno, se zasloužiti, což
jest jedině možné tím směrem:
nechat všech drahotních výpomocí, drahotních
přídavků, zvýšení mezd
a vrhnouti se na kořen zla: snížiti ceny, i
když to bude stát - ať obrazně, ať
skutečně - životy těch, kdož bídu
a nouzi národa zvyšovali, na něž žádné
volání až do dnešního dne, žádné
lidské ani božské zákony neplatí,
kteří pro svoji lichvu přivedli národ
na pokraj katastrofy, na kterém se dnes nalézá.
(Výborně! Souhlas.).
Předseda:
Přistoupíme k debatě. Zapsáni
jsou v řečnické listině pánové
Gustav Navrátil, Buříval a
dr Mazanec. Navrhuji ve smyslu jednacího řádu,
abychom ustanovili řečnickou lhůtu 20 minut.
Námitek proti tomu není, pokládám
svůj návrh za přijatý. Uděluji
slovo prvnímu řečníku, panu kolegovi
Navrátilovi.
Poslanec Gustav Navrátil:
Vážené Národní shromáždění!
Vedle dělnické otázky,
jejíž význam plně oceňujeme nejen
z ohledů sociálních, nýbrž i
práva a lidskosti, jest nejdůležitějším
problémem naší republiky otázka zaměstnanců
státních. Tím trpčeji včera
pocítili jsme výroky pana ministra financí
a mohu říci, že nahodilá schůze,
kterou jsem měl, také vyzněla sklamáním
nad zneuznáním vlády, které jaksi
těmito ústy bylo vysloveno. Já jsem přesvědčen,
že pan ministr sám nevěřil svým
výrokům a že to byla jen přirozená
nálada finančního ministra, když vidí
větší výdajovou položku v rozpočtu.
Poukaz, že ohromné sumy zkonsumují státní
zaměstnanci v této republice, jest naprosto nesprávný.
Já myslím, že jistě každý
uzná, kdyby jednalo se jen o malou republiku, třeba
knížectví Liechtensteinské se 200 až
300 zaměstnanců, že by suma správních
výloh neobnášela těch 100 milionů,
snad i miliardu, jak u nás. Nesprávné by
bylo, celkovou sumu při tak ohromném aparátu,
jako jest naše republika, náš správní
aparát při skvělém rozvoji této
země, vzíti v úvahu a podle sumy celkové
usuzovati částku, kterou každý jednotlivec
dostane. Tu jsem přesvědčen, že ani
pan ministr financí nemůže říci
a tvrditi, že by snad to, co dostáváme jako
jednotlivci, že by nároky naše byly přemrštěny.
Daleko trpčeji dotklo se nás všech, kteří
jsme ve službách státních, tvrzení,
že republika hyne nadbytkem úřednictva, že
u nás v naší republice jest nadbytek úřednictva,
jako v celém světě ne. Musím a mám
povinnost konstatovati, že je to nespravedlivé tvrzení,
že pravý opak je pravdou, neboť dokázano
jest a statisticky by se dalo dokázati, že jsme jediným
správním aparátem, který má
nejméně úředníků, nejméně
zaměstnanců, kteří nejvíce
pracují. Jest to zcela přirozené tomu, kdo
sleduje vývoj našeho správního tělesa.
Víme, že za Rakouska právě jen české
úřady byly nejšpatněji normovány,
že, když již mluvíme o železnicích,
česká ředitelství to byla, která
neměla ani 1/2 počtu úřednictva
jako jiná ředitelství, ačkoliv tato
ředitelství neměla ani 1/3,
někdy ani 1/4 rozvoje práce
a významu hospodářského našich
oblastí. Chci poukázati jenom na ředitelství
v Polsku, kde dle jednoduchého seznamu počtu úředníků
bylo zaměstnáno úředníků
dvakrát až třikráte tolik, než
u nás, tím méně mluvím o ředitelství
ve Vídni. Tím trpčeji se nás dotklo
tvrzení, že trpíme zbytečným
nadbytkem úřednictva, uváží-li
se dále, že zřízení úřadů
nových vyžadovalo nových sil. Otázka,
o kterou se dnes jedná, jest životní otázkou
státních zaměstnanců a to musí
uznati každý, kdo trochu pochopí význam
správného aparátu. Myslím, že
jest nutno, aby s těchto míst také návrhy,
které činí státní zaměstnanci,
byly řádně odůvodněny, aby
uvědomila si celá naše sněmovna a také
veřejnost, že nárok na zlepšení,
vlastně jen zachování existence jest úzce
spojen s vybudováním právě takového
aparátu správního, který by mohl vyhovovat
svým povinnostem, maje základ v uspořádaných
hospodářských poměrech zaměstnanců.
Já vzpomínám
slov pana presidenta, Masaryka, a byla to vzácná
slova, když ve svém poselství konstatoval,
že základem šťastného vývoje
naší republiky je zdravá administrativa. A
tu zdůrazňuji, že právě zaměstnanci
jsou vlastní administrativou. My víme, že jen
poctivý, spokojený a také svědomitý
úředník zaručuje nerušený
chod správního tělesa, my vidíme to
ve všech státech jiných, že se spolehlivostí
a charakterem státního zaměstnance jest úzce
spojena výchova celého národa. Já
poukazuji jen na Rusko, kde úplatky, které úřednictvo
bralo, vychovaly i celý systém, poukazuji na Německo,
kde policajtský systém úřednický
vychoval národ, a, podíváme-li se i do jiných
států, tu teprve seznáme, že základem
úplně a správně fungujícího
aparátu státního jest právě
státní zaměstnanectvo. To je zajisté
nárok dosti odůvodněný aby stát
i vláda všimly si existenčních poměrů
zaměstnanců a aby konaly svoji povinnost.
Ale ještě jiný
moment tane mi na mysli. Slyšeli jsme i s těchto míst
za časté, jak žehralo se na nechuť k práci,
která v širokých vrstvách lidu dosud
panovala. Tuto nechuť mohl bych odůvodnit poměry,
ale k tomu nechci blíže přicházet. Musím
však konstatovat, že pracoval-li někdo a pracoval-li
pilně, ba i více než dříve, právě
jen státní zaměstnanci to byli, kteří
konali plně svou povinnost. A vděkem za to jsou
poměry, které máme dnes, že často
mzda, kterou dostává státní zřízenec
naší kategorie, je menší ve svých
denních obnosech než podpora, která se dává
za nezaměstnanost. To jsou jistě tak křiklavé
poměry, že nemohou býti nadále trpěny
a musí býti napraveny.
Ale i jiná úvaha mluví
pro to, aby vláda konečně uznala právo
zaměstnanců státních na úplnou
nápravu neudržitelných poměrů.
Je to moment válečných škod. Státní
zaměstnanec zajisté je největší
obětí války, neboť ten nejvíce
trpěl, on má veškeré domácí
hospodářství úplně rozrušeno,
on nejen trpěl na svém zdraví a na svém
majetku, on trpěl také na své rodině,
on trpěl na celé své existenci. Proto právě
vláda by měla i tento moment uznati, a měla
by rychle společně s politickými stranami
v této sněmovně spěchati, by konečně
zjednala nápravu. Jiné důvody mohl bych snad
ještě uvésti. Tak chtěl bych si povšimnouti
ještě toho, že právě čeští
státní zaměstnanci to byli, kteří
vždy za staré vlády trpěli, kteří
nejen práce větší vykonati musili, ale
kteří i ve mzdách byli zkracováni.
- Poukazuji jen na chikanování jazykovými
výnosy, kde naši nižší zřízenci
nemohli dočkati se vyšší mzdy jen proto,
poněvadž nemohli vyhověti oněm výnosům,
poukazuji na české úředníky,
kteří byli systematicky preterováni ve své
kariéře, tak že dnes můžeme tvrditi,
že každý Němec za dřívějších
vlád dosáhl daleko větších úspěchů
ve svém povýšení, než český
úředník. A tu myslím, že povinností
vlády bylo by, aby tuto křivdu, která dosud
nebyla tu vůbec oceněna, napravila, a to právě
mohlo by se státi jen opravdovější a
důkladnější péčí
o státní zaměstnance.
Jedna okolnost však je, kterou
by měla celá veřejnost uvážiti,
nejen vláda a my. Je to ten moment, že má-li
někdo zásluhu, že po převratu celý
správní aparát naší republiky
a tím republika sama ve svém budování
byly zachovány nerušeně, že nepodařilo
se různým podvratným živlům,
aby dosáhly toho, že by v dobách zmatků
mohly loviti v kalných vodách, že zásluha
o pořádek, o vývoj a dosavadní vybudování
této republiky náleží jen a jedině
státním zaměstnancům, kteří
dovedli plně konati svoji povinnost často v nejhorších
dobách, kdy právě nižší
a střední úředníci a zaměstnanci
to byli, kteří, opuštěni po většině
od vůdčích sil úřednických,
úplně na vlastní pěst musili konati
těžké povinnosti za války, z odpovědné
práce, a často proti předpisům. I
tento důvod mluví proto, aby státní
zaměstnanci došli uznání celé
veřejnosti a vlády.
Konečně zmíniti
se chci o tom, že i pro budoucnost nesmíme ignorováním
úplně věcných a oprávněných
životních potřeb státních zaměstnanců
vnášeti nespokojenost v tyto řady, neboť
oni jsou jedinou spolehlivou záštitou, že i nadále
v klidu republika se bude vyvíjeti, že i nadále
půjde v pořádku veškerá agenda
a celý veřejný život, oni to jsou, kteří
přísahali na velkých schůzích,
že proti každému, kdo by pokusil se z jakýchkoliv
příčin osobních rušiti klid a
pokoj, postaví se co muž a ručí za to,
že nepodaří se nikomu, aby klid a pořádek
v této republice porušili.
To jsou důvody vážné,
které mluví pro to, že vláda měla
by konečně uvědomiti si svoji povinnost a
musím bohužel žalovati a výtku činiti
v tom směru, nejenom vládě, ale všem
stranám, které v této sněmovně,
v tomto Národním shromáždění
zasedají, neboť často otázky, které
mohly býti odloženy, které neměly ani
z daleka tak velikého významu, měly přednost.
Problém státních zaměstnanců,
problém čistě sociální dávno
měl přijíti dříve na pořad,
dávno měl býti radikálně řešen
a vyřešen a leckterá otázka mohla býti
odsunuta.
Já přicházím
k vlastním návrhům, které jsou předmětem
zprávy. První otázkou jest drahotní
výpomoc. O této otázce jedná se již
strašně dlouho. Tím smutnější
a ubožejší je to, že po měsíce
musili jsme smlouvati a se domlouvati, já vzpomínám,
že již v prosinci m. r. se vláda žádala,
aby výpomocí zvláštní pomohlo
se v těžkých dobách poválečných.
Nám ministr Vrbenský zaručoval, - v jeho
přítomnosti se stalo - že ceny veškerých
potřeb životních klesnou tou měrou,
že rozdíl bude tak veliký, že daleko vyváží
effekt částky, kterou žádáme,
effekt podpory, kterou by republika mohla dáti dle finančních
svých sil. To se ale nestalo, ačkoliv záruka
byla dána určitě, žijeme v horších
dobách, pokud cen se týče, než tehdy
(Výkřiky: Rašín!) Mně
jest lhostejno, kdo vlastně má původní
vinu, já konstatuji, že v konferenci, kterou jsme
měli za přítomnosti pana ministra presidenta
Kramáře, byl to přímo pan dr. Vrbenský,
který nám zaručoval, že jistě
se mu podaří dalekosáhlými, ohromnými
akcemi ceny snížil na takovou úroveň,
která by byla snesitelná. (Hlas: A také
Rašín to slíbil!) To je věc druhá,
já jen konstatuji, co je pravda. Prvním kompetentním
forem jest ministr výživy, pokud jde o potřeby
životní, ať jsou to potraviny anebo jiné
potřeby. (Hlas: Děláte obtíže
úmyslně, jako včerejší "Večer.")
Myslím, že by se našly při dostatečné
energii prostředky, aby se dosáhlo, čeho
potřebujeme. Otázka drahotní výpomoci
dopadla v celku na okamžik snad uspokojivě, ale to
nemá naprosto žádné ceny a významu.
Kol. předřečník již důkladně
pohovořil o tom, že veškeří zaměstnanci
jsou svorni v tom, že ani nežádají těchto
almužen, nežádají těchto podpor,
které vlastně ani nemají žádnou
cenu, ale naopak vůči veřejnosti znamenají
sumu milionů, se kterou se potom proti zaměstnancům
laboruje, že spokojíme se s tím, když
docílí se snížení životních
potřeb, když vláda sama proti lichvě
zakročí, která podle našeho přesvědčení
jest jedinou rakovinou, jedinou příčinou
veškeré nespokojenosti celé veřejnosti,
když najde vláda prostředky, aby lichvu potřela.
Právě státní zaměstnanci to
jsou, kteří nejlépe mohou posouditi, zda
lichva existuje či ne. Vidíme to, když obdržíme
občas různé potřeby životní,
ovšem v malé míře, ať to jsou boty
nebo látky. Tu jsem přesvědčen, že
výrobce i státu i oděvnám a různým
komisím se škodou neprodává tyto výrobky.
S hrůzou pozorujeme úžasné difference
v cenách, jaké překupnictví způsobuje
na každé potřebě. Jsem přesvědčen,
že právě jsou to jen oni živlové,
kteří illegitimně zboží dohazují,
dodávají, smlouvají a těmi ohromnými
rozdíly v ceně ochromují a otravují
celý náš veřejný život a
existence státních zaměstnanců. Mluvilo
se zde o ministerstvu výživy. Když jsem slyšel
několik výkřiků, musím konstatovati,
že by nebyla snad nedůvěra k němu, přece
však že každý ze státních
zaměstnanců očekával ve směru
výživy a potírání lichvy, v opatření
různých životních potřeb daleko
radikálnější docílení
úspěchů, než se docílilo.
Chci poukázati na toto: Byl
zde výkřik ohledně punčoch objednaných
z Ameriky, že se za 3 K obdrží pár.
Na nedávné mé
schůzí bylo žehráno na to, že nikdo
z těch zaměstnanců, kteří mají
tolik intellektu, že mohou zkalkulovati cenu, nemůže
pochopiti, jak možno, aby americká mouka sem došla
za 5 K 70 h loco Praha, jak se tvrdí. Ptal jsem se různých,
z Ameriky pocházejících občanů
naší republiky a tu mi bylo tvrzeno, že jest
vyloučeno, aby mouka při ohromné úrodě,
která se jeví při zvětšeném
rozsahu osetých ploch, stála u producenta více
než 50 h v americké měně. Když
kalkulujeme maximálně dolar za 20 K, myslím,
že je to dost, stála by mouka loco Amerika nejvýše
2 K. Mně to bylo tvrzeno, nevím, jest-li je to pravda
a byl bych povděčen panu ministru, kdyby mi to detailně
vylíčil. (Hlasy: Dolar je 16 K!) Říkám
raději 20 K, aby to bylo okrouhle 2 K na 1 kilo v Americe.
Když se tvrdí, že mouka má státi
5 K 70 h, připadá 3 K 70 h na výlohy režijní,
provise, transport, a různé sprostředkovatele.
Když kalkulujeme dále, že taková loď
má okrouhle 10.000 tun, - ovšem by to byla jedna z
největších nákladních lodí
- přišli bychom ke kalkulu, že by doprava z Ameriky
do Prahy stála u jedné lodi 37 milionů korun.
ovšem je přirozeno, když takto kalkulují
zaměstnanci, kteří jsou hodně kritičtí,
že to nemohou pochopiti, a táží se, kde
to vlastně vězí, kdo vlastně dohodil
tu mouku, kdo jest ten, kdo to sprostředkuje, zda-li velká
firma dohody v Anglii nebo v Americe. Byl bych povděčen,
kdyby detailní kalkulace ceny americké mouky byla
nám dána k disposicí, protože ve velkých
schůzích počínají si toho vrstvy
úřednické všímati a začínají
ztráceti důvěru.