Mám těch případů
9 a uvádím je proto, aby byly v protokolu zaneseny,
aby se vidělo, jak platila stará rakouská
správa, jak zařizovala ten pojezdný úřad,
který má jedna šlechtična a platí
tak mizerně těmto svým zřízencům.
Englišová Žofie
bydlí v Hodolanech, jako výpomocný postilion
nastoupila za doby války a má služby 94.50
K a od ředitelství 10.- K měsíčně.
Krpelík Josef bydlí
v Hodolanech, nastoupil r. 1913 a měl K 65.-měsíčně,
narukoval 16. srpna 1915 a nastoupil službu opětně
1. prosince 1918 a má K 81.- a od ředitelství
10 K měsíčně, tedy muž, který
nastoupil v r. 1913 a konal vojenskou službu, dosáhne
u takového podnikatele 81 K měsíčního
platu; tu přirozeně není možno, aby
zaplatil byt a otop, tím méně, aby obhájil
sebe a existenci rodiny. (Posl. Jirásek: Jednu škatulku
egyptských cigaret!) Ta je za cenu keťasskou,
tu nedostane... (Pokračuje:) Bydlí v Hodolanech,
nastoupil za doby války a má K 81.- měsíčně
a od ředitelství K 10.-
Spáčil Jan bydlí
v Olomouci na Moravě, nastoupil 1. ledna 1912, koná
službu nepřetržitě a měl před
válkou K 60.- a má dnes K 80.- s příplatkem
od řiditelství K 10.-
Bernhauer Alois bydlí v Bělidlech,
nastoupil 16. listopadu 1912 s příjmem K 65.-, narukoval
2. srpna 1914, službu zastávala jeho žena; nastoupil
opětně 15. září 1918 a má
K 83.- a od řiditelství K 10.- měsíčně.
Kabeláč Jan bydlí
v Cernovíře (Výkřik. To je neuvěřitelné!),
to je doloženo, pane kolego, to je pravda. Ti lidé
se mnou mluvili před 14 dny a řekli: Pane poslanče,
žádáme vás, abyste v té věci
něco učinil, my to vydržet nemůžeme,
my zastavíme službu. Já jsem jim řekl:
Vydržte ještě nějaký čas
a záležitost dojde provedení. Ukázal
jsem jim všecka akta, která zde mám, a oni
dali si říci a očekávají, že
v jejich zájmu bude učiněno, co učiniti
se dá... Kabeláč Jan bydlí v Cernovíře,
nastoupil 1. ledna 1912 a měl K 65.- měsíčně.
Narukoval 16. srpna 1915, nastoupil opět 1. prosince 1918
a má K 83.- a od ředitelství K 10.- měsíčně.
Chrobák Josef bydlí
v Bystrovanech, nastoupil v době války a má
měsíčního platu K 81.- a od ředitelství
K 10.- měsíčně.
Vokert Eduard bydlí v Olomouci,
nastoupil za doby války a má K 81.- a od ředitelství
K 10.- měsíčně.
Vážené Národní
shromáždění! Z toho vidíte, že
dosud pracují lidé i ve službách pro
stát a jsou tak špatně za těžké
výkony odměňováni, že skutečně
každá existence je zde nemožna. Pak nelze se
diviti, když čteme, že na poštách
stávají se krádeže, které mnohdy
jdou do velkých obnosů. Kdyby slušně
se platilo, dojista případů takových
přihodilo by se málo.
Já jako navrhovatel v této
věci učinil jsem všecka opatření,
obrátil jsem se na ředitelství pošt
a telegrafů, na generální ředitelství
a tu mně bylo sděleno a sice od ředitelství
pošt a telegrafů, že poštovní správa
zamýšlí upraviti služebné a platové
poměry postilionů, pokud podle zákona o 8hodinové
pracovní době lze je pokládati za plně
zaměstnané síly a to obdobně jako
u venkovských poštovních sluhů ve smyslu
nařízení bývalého ministerstva
obchodu z 21. června 1910 pod číslem 89.
V tomto přípise, který je určen pro
"ředitelství pošt a telegrafů Praha,
Brno a Opava", tedy pro veškerá hlavní
ředitelství v československé republice,
praví se, že si vyžádalo od dotyčných
poštovních úřadův a ředitelství
zprávu do 3 týdnův - tady v tomto přípise,
který byl nám zaslán, a datován je
17. března 1919, praví se výslovně:
"Zpráva budiž podána co nejdříve,
nejdéle do tří neděl". Od 17.
března do dnešního dne uplynulo 60 dnů,
tedy osm týdnů, 8 X 7 jest 56 a dosud zprávu
nemáme. Tehdy, když byl zaslán tento přípis,
bylo mi sděleno: "Ministerstvo pošt a telegrafů
vrací výtisk návrhu na převzetí
postilionů do stálých služeb státu,
doložený jednou přílohou, a podotýká,
že otázka převzetí postilionů
do bezprostředního služebního poměru
státu naráží na jisté obtíže
a překážky, jak je vidno z přiloženého
opisu, jak je vidno ze zdejšího jednoho spisu č.
2397/II. z r. 1918."
Tento přípis jest zde
a dovolíte, abych jej předložil a citoval (čte):
"Poštovní službu
pojízdnou obstarávají pojezdní, tedy
podnikatelé jízd ve vlastní režii; pokud
nekonají jízd osobně, najímají
postiliony, poštovní kočí. Služební
poměr tohoto personálu jest čistě
soukromoprávní. Vůči poštovní
správě ručí za postiliony výhradně
podnikatel jízd. Poštovní vozka přichází
avšak též v přímý styk s
poštovní správou. Jde-li o jízdu, již
nedoprovází poštovní orgán, přijímá,
ukládá a vydává poštovní
zásilky dle poštovních předpisů
a pečuje o závěr vozu. Poštovní
vozka je povinen poslušností vůči nadřízeným
poštovním orgánům. Poštovní
správa jest oprávněna postiliona potrestati,
i dokonce ze služby vyloučiti, anebo jeho odstranění
naříditi".
Tedy soukromoprávní
podnikatel může poštovního sluhy využíti,
dává mu špatnou mzdu, ale správa pošt,
tedy ministerstvo, řiditelství, má plné
právo trestati dotyčného služebníka,
kdyby nekonal povinnosti, jak je od něho žádají.
(Čte):
"Z toho všeho je patrno,
když sledujeme tento vývoj, že poměr poštovních
vozků nepostrádá též jistých
vztahů veřejnoprávních. Řešení
této otázky setkává se však s
četnými překážkami. Především
jest očekávati, že pojezdný vyhradí
si právo spolurozhodovati při obsazování
míst postiliona, jemuž svěřuje svůj
majetek (koně, postroje, vůz). Dále odmítne
všechnu zodpovědnost za dopravované zásilky
a za přesnost dopravy, bude-li postilion dosazen poštovní
správou."
Vážené Národní
shromáždění! Zde stojí, že
při obsazování míst postiliona svěřuje
tento podnikatel svůj majetek, koně, postroj a vůz
dotyčnému, a ze na základě toho má
na něho vliv a veškeré právo. Měl
by si ovšem jezditi sám. Tedy zde na základě
toho dává mu správa pošt takové
výhody, že ho nechává úplně
v jeho závislosti.
"Nicméně - praví
se zde - jest ministerstvo pošt a telegrafů ochotno
postiliony za jistých poměrů převzíti
do bezprostředního služebního poměru
k státu. Při tom by byly směrodatné
tyto zásady: do služeb poštovního ústavu
bylo by převzíti toliko plně zaměstnané
postiliony a poštovní kočí, t. j. ony,
jichž skutečná služební doba týdenní
činí přibližně 48 hodin".
Ovšem oni pracují něco
více než 48 hodin. "Poměry služební
bylo by upraviti obdobně jako u venkovských poštovních
sluhů ve smyslu nařízení býv.
min. obchodu z 21. června 1910, p. a t. v č. 89."
Tedy to jest zpráva, která byla zaslána,
a dále praví se zde v přípise:
"Nicméně jest
ministerstvo pošt a telegrafů ochotno převzíti
plně zaměstnané postiliony (poštovní
vozky) do bezprostředního služebního
poměru státního podobně, jako jsou
venkovští poštovní sluhové, dle
ustanovení nařízení býv. min.
obch. z 21. června 1910, p. a t. v. č. 89, ř.
z. č. 119.
Zdá se mi, že tento zákon
ohledně sluhů venkovských a poštovních
byl zde projednáván a byla by zde naděje,
že by také postilioni byli převzati do státní
služby.
(Čte):
"Poněvadž se však nedoporučuje, učiniti
tak bez předchozího souhlasu jak se strany zaměstnavatelů,
tak i se strany zaměstnanců, vydává
min. pošt a telegr. především zvláštní
výnos na všechna tři řiditelství,
jímž se jim mezi jiným ukládá,
aby si k zamýšlené úpravě vyžádalo
dobrého zdání zájemníků.
Jakmile na základě zahájeného jednání
budou stanoveny zásady, dle nichž se má převzetí
postilionů (pošt. vozků) do služby
státní provésti, přikročí
ministerstvo pošt a telegrafů k úpravě
jich služebních a platových poměrů,
jež se může státi nařízením
vlády v cestě administrativní."
Proti tomuto nařízení
vlády v cestě administrativní staví
se poštovní výbor a praví: "Poštovní
výbor nesouhlasí, aby úprava služebních
a platových poměrů postilionů stala
se nařízením vlády v cestě
administrativní a žádá, aby Národní
shromáždění vyslovilo se pro přijetí
postilionů do stálých služeb podle zprávy
ze dne 17./3. 19., č. 2397-II-18, a aby jejich služební
poměr byl upraven po způsobu poměrů
definitivních státních zřízenců".
Tedy tuto zprávu jsem obdržel.
Na základě toho usnesl se poštovní výbor
na resoluci, která zní:
Národní shromáždění
nechť se usnese:
Ministerstvo pošt a telegrafů
se žádá, aby s největším
urychlením předložilo výboru osnovu,
vyhovující návrhu (tisk č. 368) člena
Národního shromáždění
Felixe Časného a soudruhů, aby byli přejati
poštovní postilioni do služeb stálých
podle zprávy ze dne 17. března 1919 č. 2397-II-18".
To bylo dáno 10. dubna 1919.
Vylíčil jsem vám, vážené
Národní shromáždění, postavení
postilionů, které není takové jen
na postě Olomouc II., nýbrž které jest
skoro u všech takových pošt stejné. Jak
mi bylo zde některým kolegou řečeno,
takový majitel pojízdného úřadu
zde v Praze stal se nesmírným boháčem,
tedy boháčem z práce lidu, z platu, který
obdržel od ředitelství těchto pošt
a jest zapotřebí, aby tomuto zařízení
starorakouskému byl učiněn jedenkráte
konec. Naprosto není zapotřebí, aby takováto
místa protekční se udílela. Praví
se, že to má jako pensi dotyčný, který
sloužil ve službách státních, ve
službách pošt, že to má jako pensi
jeho vdova, když dotyčný zemřel. Ale
my víme jedno. Třeba, aby tomu, kdo jest úředníkem
a slouží ve státních službách,
se dostalo pense takové, když všechno pro stát
vykonal, aby na své stáří mohl býti
živ. A není potřeba dávati tomu takové
sinekury nebo takový způsob odměny, na základě
kterého by dotyčný využitkoval lid.
Já toho slova "keťas"
nerad užívám. Ne protože jest odvozeno
z německého, ale protože jest to takový
neslušný výraz. Avšak zde jest třeba
říci, že takovéto pojízdné
úřady nedopouštějí se keťaství
v tom smyslu, jak my o něm mluvíme, jak mu rozumíme,
nýbrž to je keťaství se živými
těly lidskými, (Hlas: Upír!) řekněme
ještě hrubší slovo, jak jest zde nadhozeno,
že je to upír, který se neštítí
ničeho, který může zaplatiti 65, 81,
94, nebo 95 korun za měsíc zřízenci,
který u něho 18 hodin denně pracuje. Kdo
ví, zda někde, co nám známo není,
není to ještě horší, poněvadž
jest to lid, který nemá přehledu, nedovede
se brániti, zda nejsou ještě někde horší
poměry nežli ty, které jsem shledal u poštovního
úřadu v Olomouci II.? A tu bych žádal
v uvážení těch poměrů,
za kterých tito postilioni jak v Čechách,
tak na Moravě i ve Slezsku, tak také snad i na Slovensku
žijí, aby bylo přikročeno k rychlé
jejich úpravě a aby to bylo zařízeno
v ten smysl, že budou zrušeny tyto pojízdné
úřady a že celý tento provoz vezme státní
správa pošt do svých rukou a že zřízence
zaměstnané převezme jako zřízence
státní, že se vynasnaží, aby při
těch, kteří řadu let byli zaměstnáni
a ve svém věku pokročili, bylo použito
zpětnosti při převzetí jejich do definitivní
služby. Žádal bych přítomného
pana místopředsedu, aby působil k tomu, aby
tato záležitost nedala na sebe dlouho čekati,
aby bylo uvědoměno o tom ministerstvo a aby toto
přikročilo k tomu, aby tato záležitost
urychleně se vyřídila, a všem těm
chudákům, kteří léta byli šizeni,
leckde okrádáni, dostalo se toho, na co má
v československé demokratické republice jistě
každý nárok, existence, najísti se,
ošatiti se a moci jako člověk bydleti. Více
nežádají, více také nedostanou,
ale aspoň toho aby se jim dostalo! (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda dr. Hajn:
Řečníků dalších není.
Budeme hlasovati, nepřeje-li si pan referent závěrečného
slova.
Zpravodaj poslanec Časný:
Ne.
Místopředseda dr. Hajn:
Kdo souhlasí s navrženou resolucí, nechť
povstane! Resoluce jest přijata a tento bod jest tím
vyřízen.
Dalším bodem jest:
6. Zpráva státně-zřízeneckého
výboru o okamžité výpomoci veškerým
státním zaměstnancům (tisk. č.
223) podle návrhu dra Lukavského a soudruhů
(tisk. č. 956).
Referentem jest pan člen Brodecký.
Dávám mu slovo.
Poslanec Brodecký.
Vážené shromáždění!
Pod číslem 956. předloženy
byly dva zákony a dvě resoluce pocházející
z návrhu kolegy Dra Lukavského, ve kterém
se praví:
Státně zřízenecký
výbor tohoto parlamentu připravoval také
v posledním období své funkce výpomocnou
akci, jež zůstala nedokončena jedině
pro politický převrat, a žádá
se, aby provedena byla akce výpomocná. Státně
zřízenecký výbor zabýval se
touto akcí, případně tímto
návrhem po dlouhé týdny a měsíce
a dospěl k resultátu, o kterém jsem se byl
zmínil a sice k návrhu zákona jednoho, který
žádá, aby v měsíci květnu
byla poskytnuta drahotní výpomoc veškerým
státním zaměstnancům. Mimoto, aby
pro měsíc srpen poskytnuta byla k témuž
účelu suma poloviční. Druhý
zákon zabývá se hlavně otázkou
pensistů, a sice aby s ohledem na dané poměry
pensistům připláceno bylo 50 % první
stupnice drahotního přídavku do pensí
a provisí. Pak jest tu otázka vdov a sirotků
upravena. Při této příležitosti
žádal státně zřízenecký
výbor, aby současně byla vyřešena
otázka staropensistů, poněvadž toto
ustanovení, zmírňující bídu,
týká se pouze pensistů odcházejících
na odpočinek od 1. října 1918. Škrtli
jsme toto datum a žádali jsme, aby na toto mírné
jaksi ustanovení měli nárok veškeří
pensisté. Proti tomu se vláda z počátku
postavila s celou rozhodností, později povolila
do té míry, že prohlásila, jakmile zde
budou potřebné materiálie, tvořící
základ k tomu, že celá záležitost
bude provedena, tedy i staropensisté budou míti
nárok na tento příplatek.
Dále jde o dvě resoluce,
z nichž jedna měla býti původně
zákonem. Předstižena byla ale na základě
akce vlády a sice, aby služební léta
válečná, totiž 1914, 1915, 1916, 1917
a 1918 státním zaměstnancům započítána
byla dvojnásob do pensí a provisí za službu
vojenskou, o půldruhanásobně za službu
civilní. V druhém paragrafu, aby tato služební
léta stejným způsobem, totiž půldruhanásobně
započítána byla do postupů, jmenování,
povýšení, platů a mzdy.
Dále je resoluce druhá,
ve které je celá řada drobnějších
požadavků, které sice zdají se na pohled
nepatrné, ale ve skutečnosti jich provedení
jest vysoce důležité pro státní
zaměstnance v celku. Já myslím, že není
třeba mi zvláštního zdůvodňování,
že na tolik jsou ctění členové
Nár. shromáždění o věci
informováni, že můžeme s jistotou počítati
s tím, že budou návrhy státně
zřízeneckého výboru samozřejmě
jednohlasně přijaty.
Já jsem zmocněn k tomu,
abych prohlásil s tohoto místa, zvláště
s ohledem na exposé pana ministra financí, že
musí býti jednou pověděna pravda o
celé práci státně-zřízeneckého
výboru, že musí býti jednou pověděna
pravda o tom, je-li možno stálým zvyšováním
drahotních přídavků, zaváděním
nových a nových drahotních výpomocí,
stálým zatěžováním státní
pokladny, jestli je možno tímto způsobem vůbec
nadále postupovati na zmírnění nouze
a bídy železničních, poštovních
a druhých státních zaměstnanců.
V státně-zřízeneckém výboru
hromadí se tolik návrhů, je tolik práce,
že zcela právem pan ministr financí pojímán
je hrůzou, když má potkati člena státně-zřízeneckého
výboru. Jsou to obrovské obnosy, jež byly by
nutny, kdyby všecko to, co tam je zadáno, mělo
býti splněno.
Tragédie, řekl bych,
spočívá v tom, i když se vmyslíme
do té situace, že veškeré ty požadavky
měly by býti splněny, veškeré
ty obnosy povoleny, veškeré ty ne miliony a sta miliony,
nýbrž miliardy kdyby měly býti vydány,
že přec jen musíme počítati s
tím, že na veliké bídě státních
zaměstnanců by se téměř naprosto
ničeho nezměnilo k lepšímu. Ta bída
jest tak strašná, že jest potřebí
jenom číst průvody k těm různým
resolucím, abyste se dovedli vžít do přesvědčení,
že tam, kde bída dostoupila takového vrcholu,
jako v řadách státních zaměstnanců,
jest absolutně vyloučeno nějakou příležitostnou
peněžitou pomocí tuto bídu napravovat.
Veškeří pracovníci,
veškeré dělnictvo jest jistě v situaci
málo záviděníhodné. Trpí
účinky války se svými rodinami strašně,
ale ne darmo a ne jistě bez podstaty vzpomínáno
jest při každé příležitosti
zřízenců, zaměstnanců s pevným
příjmem. Pánové, vzpomenete-li, že
dnes není možno žít ani při nejjednodušší
stravě za 20 a více korun denně a vzpomenete-li,
že takřka generálové štábu
státních zaměstnanců, vysocí
úředníci, mají příjem
19, 20, 16, 17 K, vzpomenete-li, že naproti tomu dělnictvo
u vrchní stavby, ve skladišti, pomocné dělnictvo
u pošty má i s drahotními přídavky
6, 7, 8 K, při spoustě dětí teprve
9-10 K, dovedete si aspoň jen z dáli učiniti
představu, v jakýchže poměrech tito
lidé žijí.
Myslím, že jest to velmi
dobře charakterisováno již tím rozdělením
drahotních přídavků. Když uvážíte,
že základní mzda státních dělníků
obnáší ještě dnes 2 K 80 h, 2 K
60 h, 2 K 40 h, 3 K, 3 K 20 h, na to drahotní přídavek
a k této mzdě na jedno děcko po dlouhých
zápasech 1 K denně přídavku, uvážíte-li
tedy, že děcko státního zaměstnance
odkázáno jest na 1 K neb snad 1 K 20 h denně
celým živobytím a vydržováním,
tedy myslím, že zde není potřebí
dále tuto bídu nějakými zvláště
silnými slovy vynášeti.