Čtvrtek 15. května 1919

Poněvadž stejné okolnosti, které mluví pro mimořádnost výkonu volebního práva u vojínů, platí také pro některé státní zaměstnance a zaměstnance státních podniků, jako jsou pošty, telegrafy a železnice a pod., kteří jsou dočasně komandováni na Slovensko, navrhuje ústavní výbor, aby možnost, vykonati volbu plnými mocemi, byla také poskytnuta těmto zřízencům výminečně pro první volby.

Pokud jde o specielní ustanovení, upozorňuji na to, že v zákoně jest učiněno opatření, aby tajnost voleb u vojínů byla zachována tím, že jméno plnomocníka nemusí býti v den podpisu a ověření v plné moci obsaženo. Plná moc musí býti sice ověřena, ale není třeba, aby ten, kdo bude ověřovati plnou moc, věděl, koho vojín vykonáním volebního práva pověří.

Myslím, že není třeba vykládati další podrobnosti předlohy. Dotkl bych se zde ještě jedné věci. Všichni měli jsme snahu, aby vojíni, zejména ti, kteří se vrátili z ciziny, mohli vykonávati při volbách obecních i při budoucích volbách do Národního shromáždění vliv, aby mohli hlasovacím lístkem projeviti svůj názor, názor opřený o bohaté zkušenosti, kterých si získali v létech válečných a zejména za hranicemi. Má-li všechno toto volební právo býti skutečným volebním právem, nemá-li to býti pouhým formálním odevzdáním hlasovacího lístku, má-li volení býti výrazem skutečného smýšlení voliče-vojína, pak se k tomu předpokládá také jedno: aby vojín měl všechna práva, která má každý volič občanský, aby vojín nebyl ve svém projevu politickém nijakým způsobem omezován.

Mezi námi není snad nikdo, kdo by chtěl zaváděti do našeho vojska, kterému ještě jsou uloženy těžké úkoly, nějakou nedisciplinu. My žádáme také jistou kázeň, které vyžaduje těžká služba vojenská. Ale jsme toho názoru, že tato kázeň nijak neznamená, že by vojín neměl prostě mysliti, a zejména politicky, a jsem toho názoru, že vojín musí býti také postaven, pokud jde o jiná práva politická, na roveň osobám občanským. V tomto směru nevyhovovala posud správa vojenská plně tomuto požadavku. Správa vojenská přiznala právo shromažďovací důstojníkům, ale omezila právo shromažďovací prostým vojínům, dovolivši jim, aby se shromažďovali jen v občanském oděvu, ale současně jim zakázala, aby v občanském oděvu směli vycházeti. A proto ústavní výbor ve vyjádření, které ovšem nepodává tomuto Národnímu shromáždění, totiž plenu jeho, nýbrž které podal brannému výboru, dal výraz svému názoru, že vojínům musí býti přiznána a zabezpečena úplná svoboda shromažďovací i v šatě vojenském i ve stejnokroji, neboť jinak by to znamenalo, že ti vojíni, kteří jsou na Slovensku, kteří jsou v nějakých exponovaných místech, kteří nemají u sebe občanských šatů, kterým by se zakazovalo jinak, než v občanském šatě se shromažďovati, nemohli by se súčastniti žádných schůzí.

Dle našeho názoru není možno vykonávati volební právo, aniž by občan-volič dříve měl možnost porokovati o tom, koho má voliti, pro kterou stranu má se vysloviti, pro kterou stranu má odevzdati hlasy; tedy jest nezbytnou součástkou volebního práva také plná svoboda shromažďovací. A já také s tohoto místa dovoluji si prohlásiti za naprosto pochybený názor, kdyby snad vojenská správa byla toho přesvědčení, že by vojín měl býti toliko passivním posluchačem na schůzích voličských, ale že by neměl práva vystoupiti na schůzích aktivně. Vojín má míti právo nejen voliti, nýbrž býti volen do samosprávných sborů; a co nejdříve budeme míti volby do Národního shromáždění.

Nedovedu si mysliti, že by se veliké části osob vojenských, zejména těch, které se vrátily ze zahraničí, kteří dokonce mají velikou část práce za sebou a mohou se vykázati velice záslužnou prací, možná větší než mnozí z těch, kteří dnes kandidují do obecních zastupitelstev nebo kandidovati budou do Národního shromáždění, že by těmto osobám se dovolovalo toliko býti passivním posluchačem v nějaké voličské schůzi a nesměli by vystoupiti aktivně jako řečníci a kandidáti. My musíme také již jednou s těmito zastaralými názory na vojenskou službu a na vojíny úplně súčtovati, musíme se na vojíny dívati jako na politicky rovnoprávné občany a, když jsme jim jednou v zákoně dali volební právo, pak jim musíme také přiznat všechna práva, která s tímto volebním právem souvisí. Proto prosím, abyste přijali návrh ústavního výboru. (Výborně!)

Místopředseda dr. Hajn: Nikdo není ke slovu přihlášen. Budeme hlasovati o všech paragrafech zákona najednou i o nadpisu zákona. Jest snad námitka proti tomu? (Nebyla.) Není. Račte si, pánové, zasednouti, abychom mohli hlasovati.

Kdo jest pro návrh zákona ve všech paragrafech i s nadpisem, nechť povstane na svém místě. (Děje se.) To jest většina. Tím jest předloha přijata.

Prosím pana referenta, přeje-li si slova ke druhému čtení.

Zpravodaj dr. Meissner: Navrhuji, aby byly provedeny tyto změny stylistického rázu:

V § 4. na konci za (§ 31), ještě před konečnou závorku mají přijíti slova: "řádu volení do obcí" a závorka.

Pak v §u. 8. mezi slova: "přečinu trestného" má přijití čárka a mezi slova: "a nař." a "dopustí se" také čárka.

Místopředseda dr. Hajn: Budeme hlasovati s těmito navrhovanými změnami. Pan referent navrhuje v § 4. za číslici 31 slova: "řádu volení do obcí" a k §u 8., aby mezi slovy: "přečinu trestného" byla čárka a za "nař." také čárka.

Kdo hlasuje pro návrh, v prvním čtení přijatý, také ve druhém čtení s těmi dodatky a změnami? Přijímá se. Tím jest ten odstavec vyřízen a přikročíme k odstavci

3. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č.702) o zřízení aktuárských úředníků ve službě politické a policejní (tisk č. 914).

Pan dr. Weyr vyslovil totiž žádost, aby mohl nastati přesun v tom smyslu, že by jeho odstavec přišel na denní pořad na místo třetí a návrh dra Kubíčka na místo 4.

Není námitek proti tomu? (Nebylo.) Není. Dávám tudíž slovo p. referentovi.

Zpravodaj posl. dr. Weyr: Velectění pánové!

Osnova, o které mám čest referovati, zavádí novou kategorii úředníků do služby politické a policejní. Jsou to t. zv. aktuáři. Důvody, které vedly vládu k předložení tohoto návrhu, jsou tyto:

V politické službě se vyskýtá celá řada konceptních prací nižšího druhu a jest škoda, když se tím zatěžují konceptní úředníci, kteří mají zpravidla konati jinou práci, než tak šimlovitou, která se velmi často vyskytuje v politické a policejní službě. Kromě toho se tím zdržuje služba při pomocných úřadech, když se konceptní úředníci zabývají podobnými pracemi. Konečně jeden z nejdůležitějších důvodů vlády byl, že právě v nynější době je zapotřebí mnoho konceptních sil a úředníků odchodem mnohých úředníků na Slovensko, a jest tudíž třeba nahraditi tyto úředníky jinými činiteli, kteří stačí svou inteligencí pro obstarávání takovýchto konceptních prací nižšího druhu.

Proto zavádějí se zákonem tím aktuáři. Není to novotou úplnou, tato kategorie úředníků, poněvadž u soudu něco podobného máme. I u politických úřadů měla býti již v bývalém Rakousku zavedena úřednická kategorie tohoto druhu, nedošlo ale k uzákonění příslušných návrhů. Podotýkám jen, že pro kvalifikaci aktuárů vyžaduje se maturita, tedy odbyté s úspěchem studium na střední škole: gymnasiu nebo reálce. Ústavní výbor nepřičinil žádných změn k vlastnímu návrhu, pouze jednu, a sice chtěl zaručiti aktuárům možnost postupu do VII. hodnostní třídy a sice již zákonem. Proti tomu se ozvalo ministerstvo financí a ústavní výbor dotčené usnesení své reasumoval a mohl to učiniti tím spíše, poněvadž vláda i ministr financí prohlásili, že není překážek, aby se aktuárové postupem času dle předpisů služební pragmatiky přece do VII. třídy dostali a tím se lišili od těch úředníků s nižší kvalifikací, jako jsou úředníci kancelářští.

Proto prosím, aby slavná sněmovna zprávu ústavního výboru vzala na vědomí a schválila. (Výborně!)

Místopředseda dr. Hajn: Nikdo není ke slovu přihlášen a přistoupíme k hlasování.

Račte, pánové, zaujmouti svá místa. (Děje se.)

Budeme hlasovati o všech paragrafech najednou, i o nadpisu zákona.

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)

Není tomu tak.

Kdo jest pro zákon ve všech paragrafech i s nadpisem, nechať vstane. (Děje se.).

To jest většina.

Zákon jest přijat v prvním čtení.

Přikročíme k druhému čtení. Prosím, pane referente, přejete si slovo?

Zpravodaj posl. dr. Weyr: Není žádných poznámek.

Místopředseda dr. Hajn: Kdo je pro předlohu ve druhém čtení, nechať povstane. (Děje se.)

To jest většina.

Návrh jest přijat i ve druhém čtení a přikročíme k dalšímu odstavci denního pořádku. Jest to

4. Zpráva právního výboru Národního shromáždění o vládním návrhu zákona, kterým se doplňuje trestní řád, hledíc k výroku rozsudku o ztrátě volebního práva ze dne 8. května 1919 (tisk 940).

Zpravodajem jest pan dr. Kubíček. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Kubíček: Zákony, které Národní shromáždění vyřizuje, zasahují hluboce do stávajícího souboru právních řádů a z toho důvodu jeví se potřeba od případu k případu novelisovat, po případě uzákoňovat doplňky, které by aspoň tu dobu přechodu nám usnadnily, nežli nám bude možno vydat řádné sbírky zákonů a řádů, které by nastoupily na místo těch, které jsme převzali z éry předrevoluční. Zde čeká ještě veliký úkol kruhy českých právníků, také českou universitu v Čechách, budoucí na Moravě, případně i slovenskou, kterým také případně veliký úkol pracovat na unifikaci bývalého uherského zákona se zákonem rakouským.

Jedním z velikých zákonů, které Národní shromáždění přijalo, byl zákon, kterým se stanoví nový řád volební do obcí naší republiky. V odstavci čtvrtém paragrafu 3. byla také již předem v samém zákoně stanovena jistá trestní sankce, kterou bylo potřebí doplnit trestním řádem. Úkol tento byl svěřen právnímu výboru, který se ho zhostil návrhem, o němž mám čest referovati.

Paragraf 3. řádu volení do obcí zavádí novum, týkající se ztráty práva volebního. Dříve ztráta volebního práva nastávala již samým rozsudkem, nyní nastává pouze tehdy, jestliže již v samém rozsudku byla ztráta volebního práva také vyřčena. Ovšem ta ztráta jest podmíněna, a sice tím, že musí býti vyřčeno, že trestní čin byl spáchán z pohnutek nízkých a nečestných a pokud se týče přečinů a zločinů, musí býti podobný rozsudek o ztrátě práva volebního vydán podruhé.

Poněvadž zákon o řádu volení do obcí však nerozřešil případ opravných prostředků, kterými by se mohl postižený, případně žalující dovolávati případné nápravy rozsudku, byla vládou vypracována osnova, která stanoví některé doplňky trestního řádu.

Jest to především doplněk §u 283., kde se stanoví možnost odvolání z výroku, že čin byl spáchán z pohnutek nízkých a nečestných a že nastává ztráta práva volebního v případě, kde by se žalující ohražoval proti tomu, že takový rozsudek pronesen byl.

Pokud se týká poroty samotné, tedy zde platí staré ustanovení o zmateční stížnosti. Nebylo potřebí žádného zvláštního nařízení. U poroty ovšem byl učiněn dodatek v tom směru, že při otázce viny připojuje se ještě otázka na porotce, zda čin byl spáchán z pohnutek nízkých, nečestných, a v tom případě se žádá dvoutřetinová kvalifikovaná většina. Mezi tou dobou, kdy vešel v platnost zákon o volebním řádu do obcí a nežli se stal soupis, byla vydána celá řada rozsudků, ve kterých buď nebylo rozhodnuto o tom, že čin byl spáchán z pohnutek zištných a nečestných, anebo zase nebyla umožněna odsouzenému cesta odvolací, a z toho důvodu také nařízení, o němž referuji v článku II., zavádí možnost, aby v tom případě, kdy rozhodnuto nebylo, soud cestou úřední, a to k návrhu veřejného žalobce, doplnil rozsudek, pokud se týče poroty, aby v takovém případě učinil to senát, aniž by snad šla věc zpátky před porotu.

Poněvadž návrh sám je povahy formální, není třeba o něm déle se šířiti, a návrhu i slavnému sněmu, aby zprávu tak, jak byla podána právním výborem, přijal. (Výborně!)

Místopředseda dr. Hajn: Nikdo není k slovu přihlášen. Budeme hlasovati ve 2 dílech, a to o čl. I., §§ 1.-4. a o čl. II., III. a IV., jakož i o nadpisu zákona. Není námitek? (Nebylo.) Není.

Tedy prosím, kdo je pro čl. I., § 1., 2., 3. a 4., aby povstal. (Děje se.)

Návrh je přijat většinou.

Dále budeme hlasovati o článku II., III. a IV. a o nadpisu zákona. Kdo je pro, nechť povstane. (Děje se.) Je přijat v prvním čtení.

Nyní přikročíme ke druhému čtení. Má pan referent nějakých změn?

Zpravodaj posl. dr. Kubíček: Ne.

Místopředseda dr. Hajn: Kdo je pro to, aby návrh přijatý v čl. I., II., III. a IV. i s nadpisem zákona byl přijat i ve druhém čtení, nechť povstane. (Děje se.)

Je přijat i ve druhém čtení a přikročíme k dalšímu bodu, kterýmž je

5. Zpráva poštovního výboru o návrhu člena N. S. Felixe Časného a soudr. (tisk č. 368). aby byli přijati poštovní postilioni do stálých služeb. (Tisk č. 871.)

Zpravodajem je pan posl. Felix Časný. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj poslanec Časný: Vážené Nár. shromáždění!

Byl podán mnou a soudruhy návrh v záležitosti postilionů, aby byli převzati do stálých služeb československé republiky a aby jejich poměr služební upraven byl po způsobu poměru definitivních státních zřízenců. Návrh se odůvodňuje tím, že zpráva poštovní svěřuje majetek občanstva k dopravě a tu že je zapotřebí, aby ti, kteří do služeb pošt a telegrafů jsou přijati, byli slušně placení a tak také byli lidmi spolehlivými. Návrh tento sám o sobě by postrádal jenom toho, že postilioni nacházejí se ve službách soukromoprávních. Ale jest třeba, abychom slyšeli o poměrech jejich majetkových, abychom slyšeli, za jakých poměrů oni u soukromých podnikatelů pracují a jaké platy dostávají.

Vy dovolíte, abych vzhledem k tomu, že poměry postilionů jsou tak drastické, citoval, jmenoval a uvedl jejich platy.

Před válkou byli nejhůře postaveni v naší společnosti ti, kteří vyráběli nitěné knoflíky a to bylo zejména na severní Moravě kolem Šumperka a Zábřehu, dále byli za doby míru nejhůře postaveni tkalci různí při domácím průmyslu. Ti zhotovitelé nitěných knoflíků obdrželi při dlouhé době pracovní nejvýše výdělek 60 h za den. Tkadlec domácí při dlouhé době pracovní vydělal nanejvýše 6 K za týden. Ovšem tedy to bylo za doby, kdy vyživovací prostředky nestály na tom stupni, na kterém stojí dnes. Lidé, kteří jsou zaměstnáni ve státní službě, lidé, kteří ke svému výkonu potřebují jistou sílu, zdraví, lidé, kteří musí pracovati v časných hodinách ranních u koní, jak zde uvedeno, postilioni zaměstnaní u poštovního a telegrafního úřadu v Olomouci II., t. j. pošta nádražní, kudy mnozí z Moravy projíždějí, obdrží za své výkony po 18hodinné denní době pracovní tyto platy: Engliš Jan bydlí v Hodolanech, nastoupit 1. března 1912, koná nepřetržitě službu a má platu za těchto 18 hodin denně 99.50 K měsíčně a ředitelství připlácí dotyčnému jako drahotní přídavek 10 K, tudíž 109.50 K za celý měsíc při 18hodinné službě pracovní, kde jest dotyčným svěřena doprava zboží, provoz, který mnohdy krutě sahá do velkých tisíců, ba sta tisíců.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP