Není pravda, že se živnostníkům
předlohou zákona, kterou zpracoval sociálně-politický
výbor, něco béře. Pan dr. Matoušek
patrně - aspoň to vyznívá z jeho řeči
- chce napověděti, že mají z nemocenského
pojištění malý prospěch živnostníci.
V tom je omyl. Nemocenské pojištění,
ať je representováno jakoukoli pokladnou, je určeno
speciálně jen pro zaměstnance, tedy pro úředníky,
dělníky, zřízence a učně
a pro nikoho jiného, zaměstnavatel ve smyslu zákona
jen odpovídá za stržené příspěvky,
zákon mu ukládá povinnost, zaměstnance
přihlásiti a zaměstnance odhlásiti,
ale nějaké přímé výhody
zaměstnavatel jako příslušník
určitého stavu z nemocenského pojištění
nemá. Nelze tedy mluviti o tom, že by jemu osobně
zrušením nemocenské pokladny brala se z rukou
instituce, jejíž ztrátu by nějak zvláště
pociťoval, nebo vyzdvihoval, že by zrušením
nepatrné nemocenské pokladny živnostnictvo
jako stav bylo dotčeno. Není pravda, že velká
část zaměstnavatelů nesouhlasí
s tím, aby nemocenské pojištění
bylo v zájmu jejich a tím také v zájmu
pojištěnců i živnostníků
sloučeno, poněvadž čím více
je pojištění slučováno, tím
bude vyžadovati menšího nákladu, a je
to prospěch jak dělníků, tak úředníků
a právě tak i zaměstnavatelů, kteří
částečně na pojištění
také přispívají. Ovšem ještě
křiklavější snad nepravdu, abych to
tak nazval, řekl p. dr. Matoušek ohledně
závodních pokladen. Pan dr. Matoušek
řekl, že, pokud on si zjednal informace, není
pravda, že se v továrnách při přijímání
dělníků a úředníků,
které mají závodní pokladny, neprovádějí
tak zvané asentýrky. Dr. Matoušek patrně
vedl šetření jednostranně, anebo nedostatečně,
poněvadž kdyby se byl informoval u kterýchkoliv
továren v Praze, u dělníků, kteří
jsou zaměstnání v závodech, jež
mají závodní pokladnu, shledal by, že
má informace nesprávné. Jest zjištěno,
že všechny závodní pokladny zavedly asentýrky.
Proč? Z vývodů, které tady moji kolegové
Tučný a Jaroš uvedli, vidíme, že
dálo se tak proto, že závody ručí
za schodek u závodních pokladen. Tedy závod
má zájem na tom, aby reservní fond neklesal,
aby pokladna nebyla pasivní; kdyby byla pasivní,
musil by zaměstnavatel voliti dvě cesty: buď
by musel dáti souhlas sám, resp. působiti
ku zvýšení příspěvků
a tím by byl potrefen, poněvadž jednu třetinu
platí, anebo kdyby případný schodek
dostoupil takové výše, že by úřad
pokladnu rozpustil a to jest možné podle dosavadního
zákona, musel by schodek zaplatiti. Na základě
toho ovšem každá firma taková měla
zájem na tom, aby se mimořádně v pokladnách
šetřilo, a proto se asentýrky zaváděly.
Ale dnes je doba taková, že nikdo nebude hájiti,
aby žena, která jest v těhotenství v
některé továrně v oblasti naší
republiky, proto že je v těhotenství, byla
propuštěna a, pánové, to se přece
v závodech děje. Jakmile jest na ženách
znáti, že jsou ve stavu těhotenství,
zpravidla většinou závodů byly ženy
propouštěny, jen aby nepřišly na obtíž
pokladně v šestinedělí, aby pokladna
nenesla následky v případech, kdyby ženě
na základě porodu byla přivoděna choroba.
To jest křivda, která mohla býti trpěna
v bývalém Rakousku, ale dnes se stanoviska ochrany
žen a zájmu národa - páni lékaři
přece nám to potvrdí - nemůžeme
zastávati názor, aby tato nezákonnost byla
páchána. Jest pravda, že jest to nezákonné;
úřad by mohl zakročiti, kdyby se notoricky
dokázalo, že žena proto, že jest v šestinedělí,
jest propuštěna, ale to neuvádí zaměstnavatel
za důvod. Znáte psychologii, jak se vytváří
mezi dělníkem a zaměstnavatelem; on vezme
si jinou příčinu; ona třeba v šestém
měsíci nepřijde 14 dní do práce
a to jest důvodem, že se propustí a zbaví
se jakýchkoli nároků. Tak tomu bylo u dělníků
a také vedle těchto případů,
které mému klubu byly předneseny, byla zde
celá řada jiných. Z těch důvodů
dělnictvo léta bojovalo proti závodním
pokladnám a na sjezdech nemocenských pokladen i
na sjezdech všech odborů se vyslovovalo proti jejich
trvání.
Ale já jsem včera napověděl
při svých zpravodajských vývodech,
že pro naše Národní shromáždění
jsou tu ještě jiné důvody, totiž
národnostní. Myslil jsem, že nebudu musiti
je rozváděti, ale jsem k tomu nucen, a ježto
právě národní demokraté podávají
návrh, aby závodní pokladny trvaly, jsem
nucen říci s tohoto místa, že pánové
národnostně přece by jen chybili, kdyby pro
návrh dra Matouška hlasovali. I kdybych neměl
na mysli důvody národnostní, ale národnostně
nemůžeme přece trvati na tom, aby úředníci
a pojištěnci v pokladnách závodních
byli pod vlivem německých a maďaronských
fabrikantů. Já Vám dám příklad
z Prahy. V Praze v těch 8 částech jest osmnáct
závodních pokladen. Podívejte se, které
firmy mají pokladny v Praze: firma Gečmen v Praze-VII.,
ta má jen zdánlivě české jméno
- firma Joss a Löwenstein v Praze VII., firma Herget, jejíž
chef jest bývalý vícepresident pražského
místodržitelství, firma Bratři Böhmové,
továrna na klobouky v Praze-VII., firma Haase, známá
knihtiskárna v Anenské ul., firma Grab v Praze-VIII.,
firma Perutz v Praze-VIII., firma Goldschmied, známá
německá koželužna na Slupi, firma Kubinzky,
textilní továrna v Praze-VII., firma Kinzberger,
firma Emerich v Praze-II, firma Brosche, známá továrna
na líh, a pražské místodržitelství.
Tedy z 18 závodních pokladen 13 závodních
pokladen založily firmy německé. Pánové,
má příčinu Národní shromáždění
v Praze trvati na tom, aby v těch závodech byly
zavedeny nemocenské pokladny? Má takovou zásluhu
o dělnictvo, ať již po stránce národnostní,
bývalý místopresident Herget? Vedle poměrů
pražských mohl bych uvésti celou spoustu případů
v oblasti severních Čech, okolí Brna a Moravské
Ostravy a zejména pánové z národní
demokracie by se přesvědčili, že činí
velkou křivdu, když navrhují, aby závodní
pokladny dále trvaly.
Bylo o úřednických
pokladnách již vysvětleno, proč jsou
zakládány; ostatně v té věci
jest učiněn kompromis mezi bývalými
členy sociálně-politického výboru
p. drem Englišem a p. drem Schieszlem. Jest
ovšem chyba, že kompromis stranou národně-demokratickou
nebyl dodržen, ale zde jistě se vyšlo co nejvíce
vstříc a netřeba si stěžovati.
Pan dr. Matoušek řekl, že to bylo dobře,
že právě v našem národě
bylo tříštění nemocenského
pojišťování. Pan ministr již na to
odpověděl. K jeho vývodům chtěl
bych ještě dodati, že ani živnostnictvo
ani dělnictvo prospěchu z tříštění
nemocenského pojištění nemá z
důvodů, které jsem již řekl.
U dělníků většina malých
pokladen se zakládala proti jejich vůli. Tam dělníci
nebyli voláni, aby dávali svůj souhlas, má-li
se ta neb ona pokladna založiti, nýbrž si to
zaměstnavatelé odhlasovali na valné hromadě
společenstva. Pokud jde o registrované pokladny,
je známo, že se zakládaly z vůle většiny
továrníků. V Litomyšli byla před
5 lety stávka v továrně Adler & Lederer;
byla to firma německá, která měla
tu možnost, poněvadž úředník,
který byl v pokladně, vyplácel dělníkům
stávkové podpory, a tu stalo se to, že firma
zaranžovala asi 5 lidí malého charakteru, udělala
je proponenty, zaplatila jim, a založila tak registrovanou
pokladnu.
Tak se u nás rodily nemocenské
pokladny a tak se tříštilo nemocenské
pojišťování. Ne pro národ jako
takový, a ne snad ve prospěch dělnictva,
nýbrž ve většině případů
bez vědomí dělnictva pokladny registrované
se zakládaly a ovšem také společenstevní
a tím nemocenské pojištění se
tříštilo.
Pan kol. Čuřík
uváděl, že není důvěry
k pokladnám. Chci jen konstatovati, že snad také
tyto vývody a názory jsou přehnány.
Ve většině případů poměr
mezi pokladnou a pojištěnci a zaměstnavateli
jest naprosto přátelský, netřeba si
stěžovati a výtky po této stránce
jsou nesprávné. Pokud jde o lékařskou
službu, kol. Jaroš odmítl názory kol.
Čuříka a myslím, že kol. Čuřík
jistě uzná v té věci, že pro
své obvinění nemá žádného
odůvodnění, a jest omyl, pane kolego, když
jste tvrdil, že lékaři jsou pod vlivem pokladen.
Pánové, jak z praxe vím, někteří
lékaři měli málo svědomí
a řekli: Když chci míti toho simulanta s krku,
řeknu mu: "Já vás nesmím uznati,
pokladna to nedovolí". Ale kdybyste svolali ke schůzce
veškeré pokladní lékaře z celé
republiky, a tázali se jich, jestli pokladny na ně
dělají nátlak, doznají, že je
to tvrzení nesprávné. Lékaři
užívají této okolnosti jako výmluvy,
aby se zbavili skutečně útoků simulantů,
kteří chtějí býti uznáni,
když jim nic není. Pokud jde o lékařskou
službu, byl mně také vysloven požadavek
se strany pana prof. Mareše, aby zejména byla vyjasněna
otázka, převezmou-li pokladny (Hluk.)
Předseda:
(zvoní) Prosím o klid.
Zpravodaj posl. Johanis (pokračuje):
...lékaře, kteří
byli dosud ve službách pokladen, jestli velké
pokladny převezmou lékaře, kteří
jsou dosud ve službách pokladen, které budou
zrušeny.
K této věci chci říci,
že se zdá, že v této věci jest
přeháněno. Ale pokud jde o pojištění
nemocenské tím, že bude rozšířeno
na rozsáhlé vrstvy, které ho dosud účastny
nebyly, mám obavu, že budeme míti nedostatek
lékařů, zejména na venkově.
Snad jde o určitou obavu panských lékařů.
Panští lékaři jsou většinou
obvodními lékaři. Ti již však ve
většině případů jsou ve
službách okresních pokladen. Jejich agenda
pokladen okresních jest malá, oni potřebují
větší příjem. Přihlášením
pojištěnců z lesů, polí jejich
agenda se rozšíří a příjem
od pokladen se zvětší. Ztratí ovšem
někteří službu a zaměstnání
u panských dvorů. Ale těch panských
dvorů, pokud by zaměstnávaly lékaře,
jest velice málo. Tam ovšem požívají
někteří lékaři, jak jest tu
a tam, naturálií, které snad tu a tam toho
lékaře vábí k té službě
panské. Ale to je nepoměrné postavení
a nutno všem říci, že zde lékaři
nic neztratí, poněvadž všichni, na venkově
zvláště, budou přijati do služeb
pokladny okresní, pokud nejsou ve službách.
A pak jejich agenda se rozšíří a může
se mluviti o tom, aby pokladny okresní upravovaly honorování
a poplatky jako u pokladen ostatních, zejména u
panských dvorů. A to mohu říci, že
tam jsou většinou paušály, kdežto
my zavádíme honorář za výkon
a že v této věci, poněvadž jest
shoda mezi organisací nemocenských pokladen, netřeba
se báti, že by lékaři trpěli
změnou zákona nějakým způsobem
újmu.
Musím však jako zpravodaj
ještě něco konstatovati k vývodům,
které učinil ohledně platů kolega
Čuřík. Pánové, jestli bylo
v tomto kdy někomu křivděno, jest křivděno
úředníku nemocenských pokladen. Většina
úředníků jest uboze placena, a my
musíme ze svazu na nemocenské pokladny přímo
působiti u jejich představenstev, aby platy úředníků
byly reformovány. Zejména za války se tak
dělo. A mohu říci, kdybyste srovnali platy
v bankách, platy soukromých úředníků
a platy v jiných institucích, daleko nesnesou srovnání
s platy úředníků nemocenských
pokladen. V tomto případě byla úředníkům
způsobena křivda a jest nutno zvlášť
na tuto okolnost s tohoto místa upozorniti.
Pánové, spornou byla
v debatě, pokud se jí kolegové súčastnili,
otázka voleb. Já jen k vývodům, které
zde byly řečeny, zejména se strany pana ministra,
chci připomenouti, že i předloha řeší
otázku čistoty voleb v pokladnách. (Předseda
zvoní.) Ač nedá se vytknouti,
že volby nebyly prováděny na zásadách
demokratických volebních řádů,
volební právo bylo v okresních pokladnách
od 24 let, v závodních pokladnách od 20 let,
ve společenstevních od 18 let. Zejména my
zastávali ve straně sociálně-demokratické
názor, aby volby prováděny byly osobně
v neděli atd. Pokud tak pokladny nedělaly, zákon
nový zamezuje provádění voleb způsobem,
jak se dělo dříve, zejména tím
způsobem, že stanoví, že komise volební,
které budou sestavovati volební seznam, budou volby
říditi a tím se zamezí mnohým
srážkám a mnohým steskům, které
dosud byly.
V otázce poměrného
volebního práva již zde také stanovisko
určité bylo řečeno a chci jen říci
něco o sestátnění nemocenských
pokladen.
Pánové ve výkřicích,
v některých poznámkách k jednotlivým
debatérům vyslovovali se o tom, že jest nutno
sestátniti nemocenské pojišťování,
(Tak jest!) ale je pozoruhodno, že mimo nemocenské
pojišťování se o sestátnění
jiného pojištění nemluvilo. Vždyť
máme vedle pojištění nemocenského
pojištění úrazové, životní
a tam nemluvíme o sestátnění. Pánové,
otázka sestátnění nemocenského
pojištění má určité své
přednosti a určité vady. Chtěl bych
říci jaksi v zastoupení korporací
pokladenských toto stanovisko zásadního rázu
k otázce sestátnění.
Starým naším požadavkem
je, aby dosavadní pojišťování stalo
se součástkou sociálně-politického
zákonodárství. To znamená, aby ráz
soukromého pojišťování a ráz
svépomocný z dosavadního nemocenského
pojišťování vymizel, a aby instituce ta
stala se veřejnou, jak pokud se týče nákladů,
tak pokud se týče správy. Dosavadní
placení premií mělo by odpadnout již
z toho důvodu, že činí zbytečné
obtíže jak zaměstnavatelům, tak členovi,
a při tom konflikt mezi zaměstnavatelem a členem
přiostřuje. Zaměstnavatel musí kalkulovati
s příspěvkem na nemocenské pojišťování
jako s režijním nákladem, a dělník
nepokládá příspěvek nemocenský
za součástku mzdy, nýbrž za vydání
zaměstnavatelem vynucované a mzdu mu zkracující.
Bude-li režie nemocenských pokladen z veřejných
státních příjmů, bude nemocenské
pojišťování spravedlivěji vydržováno,
ježto režie tohoto nemocenského pojišťování
postihne státní pokladny a její všechny
zdroje příjmů rovnoměrně. Pro
stát bude znamenat nemocenské pojišťování
také tu výhodu, že bude moci je rozšiřovat
i na osoby, jež v pracovním, služebním
nebo učňovském poměru nejsou, a přece
jen náleží do vrstev, jež nemocensky pojištěni
býti potřebují.
Tímto pojištěním,
bude-li je míti stát, bude také sjednána
základna pro všechna pojištění
ostatní, nejen úrazové, starobní,
invalidní, nýbrž i zejména pro pojištění
pro případ nezaměstnanosti.
Také pokud se týče
dualismu nynější správy, tedy bude dobře,
když zapadne v propadliště. Dnes ovšem stojí
se na stanovisku, že kdo platí nemocenské pojišťování,
má také míti právo nemocenské
pokladny spravovat, a sice dle toho, jaký podíl
platí. A přece tato zásada je naprosto nemoderní.
Správu v rukou mají míti interesenti. Bude-li
pojištění sestátněno, tedy interesenty
těmi bude v prvé řadě dělnictvo,
a v druhé řadě stát. Bude docela správným,
bude-li celý aparát administrativní podléhati
vlivu těchto dvou činitelů. Stát sám
stačí, bude-li míti dozorčí
a odvolací instituce, po případě i
dozor v admistrativě. Avšak vlastní administrativa
musí se nalézati v rukou dělnictva.
Celé sociálně-politické
zákonodárství mělo by býti
spravováno ve státě zvláštním
úřadem sociálně-pojišťovacím,
nalézajícím se v rukou representantů
a zástupců dělnictva. Od tohoto jako nitky
měly by vybíhat správní komise všech
ostatních odvětví a jednotlivých ústavů
sociálně-politických. To byla by budova,
která by odpovídala nejen požadavkům
moderním, nýbrž také jistě zájmům
jak dělnictva tak také státu, který
chápe své úkoly opravdu lidově a klade
základy k socialisaci veřejného života.
(Hluk. Předseda zvoní.)
Toto stanovisko, pánové,
si jaksi dovoluji tlumočiti k otázce, která
byla novinářsky i v tomto slav. Národním
shromáždění několikráte
přetřásána. Jistě nikdo nemůže
se stavěti v zásadě proti sestátnění,
- má své vady a přednosti - ale jádrem
všeho musí býti, že v něm musí
rozhodovati pojištěnci. Ať již jest pojištěncem
kdokoliv, musí i při sestátněném
pojišťování míti vliv. To všechno,
pánové, zajisté předpokládá
při vlivu, který si dělnictvo v našem
moderním státě získává
a jistě ještě získá, že
dělnictvo a úřednictvo, tedy živel,
který na pojištění nemocenském,
po případě úrazovém, starobním
a invalidním má zájem, bude jistě
i při státním pojištění
chtíti uplatniti to, aby ono rozhodovalo. Politické
momenty budou musit z pojištění našeho
vymizeti, poněvadž pojištění musí
sloužiti jenom věci, totiž úkolu pojišťování
a na základě toho jest samozřejmo, když
zejména zde bylo řečeno, že strany,
ani socialistické, nemají politického zájmu
na volbách, poněvadž samy nebudou míti
tolik úředníků, aby obsadily své
instituce a organisace, které dnes rostou jako houby po
dešti - tu jest samozřejmo, že i v těchto
věcech budou stesky čím dále tím
menší a že jistě i se stran nesocialistických
bude se pohlížeti na pojišťování
jinak. Jestliže se budou nesocialistické strany pojišťování
dělnickému věnovati, budou míti v
něm své odborníky a budou na otázky
tyto se dívati s jiného stanoviska nežli dosud.
Kol. Slavík se zde
zmínil o otázce, že někteří
zaměstnavatelé z republikánské strany
českého venkova chtějí, aby byl v
pojišťování nemocenském zaveden
princip, že zaměstnavatelé mají platiti
příspěvky celé sami. Výbor
sociálně-politický jednal také v této
věci několikrát a slyšel zejména
také zástupce průmyslníků a
živnostníků. Ti však se vyslovili proti
tomu, aby příště platili zaměstnavatelé
všechny příspěvky a na základě
toho ovšem jaksi ochoty pánů zástupců
ze strany agrární nemohlo býti použito,
ježto jsme museli počítati více s tím,
jaký stav jest dosud, že totiž zaměstnavatelé
z řad průmyslníků a živnostníků
z největší části se stavěli
proti tomu, aby všechny příspěvky platili
zaměstnavatelé. Nemohlo tudíž ochoty
se strany agrární nabídnuté býti
použito, ale já upozorňuji, že zejména
při pojištění zemědělského
dělnictva domácího a čeledi může
býti dobře použito i ochoty se strany agrární
proto, poněvadž i u průmyslníků
a živnostníků je u nás řada podniků,
které celé příspěvky do nemocenských
pokladen platí sami. Bude-li tedy na straně zaměstnavatelů
tolik ochoty, mohou se prostě zavázati, že
budou platiti příspěvky sami. Pokladny tuto
ochotu uvítají, ale nejvíce pojištěnci.
I v této věci jest tedy možno, aby jaksi dobrovolným
placením celých příspěvků
bylo prejudikováno pro příští
reformu nemocenského zákona.
Pan kol. Slavík také
jaksi měl za to, že zaměstnavatelé nechodili
do schůzí představenstva proto, že tam
byli v menšině. To jest samozřejmé,
že byli v menšině a vždy v menšině
budou, i příště budou vždycky zaměstnavatelé
v menšině - a tedy jest nutno říci,
že to není důvodem, nýbrž že
to byla zpravidla omrzelost a neinteres. Zaměstnavatelé
na provádění zákona - to jest nutno
i u těch nejloyálnějších zaměstnavatelů
konstatovati - nemají zájmu a proto do schůzí
nechodili z tohoto důvodu. Já ovšem věřím,
že na straně pánů zemědělců
bude v této věci větší agilnost
a my vám, pánové, dáme příležitost,
abyste se účastnili správy nemocenské
pokladny a zejména abyste působili k tomu, aby i
zaměstnavatelé z kruhů průmyslových
závodů a z kruhů živnostenských
chodili do schůzí a brali podíl na správě
pokladen.
Kolega Tučný
právem upozornil a já jen chci tu věc zvláště
vyzvednouti na to, aby rodinné pojištění
bylo všude povinně zavedeno. Požadavku p. kolegy
Tučného vyhovuje resoluce sociálně-politického
výboru, která dokonce žádá, aby
ministr závazně rodinné pojištění
u všech pokladen nařídil prováděcím
nařízením, poněvadž zákon
dává je na libovůli pokladnám a já
jsem již ve svých vývodech zpravodajských
vyzvedl sociální i humanitní i zdravotní
potřebu, aby rodinné pojištění
měly pokladny povinnost zavésti.