Uznáváme, že malé
pokladny nemocenské nemohou ten úkol vykonávati.
Vždyť nestačí jenom, aby nemoc. pokladna
dávala na podporu, aby poskytla snad jenom léky
dotyčném člověku, nýbrž
chceme, aby nemocenské pokladny byly založeny na širším
podkladu, aby vykonávaly v pravdě ten úkol,
ke kterému byly založeny, aby dotyčný
člověk požíval vedle léků
a podpory také i toho, aby po své nemoci mohl býti
poslán do lázní, léčebných
míst, sanatorií a pod. K tomu úkolu nestačí
malé pokladny, nýbrž musí býti
zřízeny pokladny velké.
Naše pokladny ale byly by jistě
dostatečně velikými pokladnami a proto také
přistoupili jsme, ač to číslo je dosti
veliké, na to, že mohou pokladny zemědělské
zřizovány býti tam, kde bude v okrese nejméně
1000 pojištěnců zemědělských,
v politickém okrese 2000. Avšak, vážené
Národní shromáždění, chtěli
jsme zemědělské pojišťování
své míti také proto, poněvadž
chceme zavésti paušalování příspěvků.
Když dělník zemědělský
na venku pracuje 2-3 dny u jednoho hospodáře a zase
u jiného opět 2 a 3 dny, považte si, že
dotyčný hospodář bude musit přihlašovati
a odhlašovati dotyčného dělníka,
mnoho-li práce bude s tím spojeno a jak se bude
tvářit, až mu tuto povinnost uložíme.
Právě proto chtěli jsme míti paušalování
příspěvků zavedeno a mimo to chceme,
aby zemědělští zaměstnavatelé
platili veškeré příspěvky nemocenské
sami, nikoliv dělnictvo, poněvadž uznáváme,
že mají plnou povinnost, tyto příspěvky
sami platit.
Při této příležitosti
budiž mi dovoleno také ještě poukázat
k tomu, že jde nám při zařízení
nemocenského pojišťování také
o to, abychom také lidové zdravotnictví na
venkově povznesli. Slavné Národní
shromáždění! Jest to veliký rozdíl,
náš venkov a naše města. Ve městech,
kde jest více lékařů, kde každý
jednotlivec má při onemocnění možnost
lékaře si v nejbližší době
povolat, tam přece jen poměry jsou docela jiné,
než na našem venkově. Nejlépe to charakterisovala
epidemická nemoc, chřipka, která zuřila
letošního resp. loňského roku, že
celá řada našich venkovských lidí
zmírala, aniž by byla lékaře spatřila,
ne vinou lékařů, ale nedostatkem lékařů.
Lékař, který na celém obvodu má
tolik obcí přikázáno, při nejlepší
píli, při největší svědomitosti
nemůže obsáhnout veškerý ten materiál
a následkem toho lékařská pomoc u
našich lidí byla velice řídká,
ba - jak jsem řekl - vůbec se jí jim v četných
případech nedostalo. Chceme právě
také, aby zdravotnictví na venkově stouplo.
Špatný stát, který nestará se
o zdraví svých příslušníků,
a chceme-li míti náš stát ne špatný,
nýbrž moderní, v pravdě demokratický,
musí se ten stát starati o zdraví svých
příslušníků, ať žijí
v městech či na venkově. A právě
v tom, aby ona lidová hygiena více byla rozšířena,
myslíme, že tento úkol budou moci plniti nemocenské
pokladny, a já při té příležitosti
bych se přimlouval také zároveň i
za návrh, který byl zde dnes tuším podán,
aby lékaři venkovští, kteří
jsou ve službě velkostatků neb panství
a kteří vykonávají tuto službu
ponejvíce na dvorech, byli přijati do služeb
právě těch nemocenských pokladen,
které buď budou zřízeny anebo které
velkým rozšířením počtu
členstva budou potřebovati více lékařů.
Avšak, vážené
shromáždění, promiňte, že
se musím dotknouti též jedné otázky,
o které zde mluvil také p. ministr sociální
péče, totiž o zavedení poměrného
práva hlasovacího do nemocenských pokladen.
Já prohlašuji, - a jistě mně to dosvědčí
i ostatní pánové - že my od počátku
jsme stáli a dosud stojíme na poměrném
hlasovacím právu do nemocenských pokladen.
Když ono poměrné hlasovací právo
zavedeno bylo do obcí, tu nikdo, vážené
shromáždění, se nás neptal, zdali
my nějakou državu ztrácíme, a my přece
jistě v obecních zastupitelstvech měli určitou
državu! Ale poněvadž jsme uznali, že poměrné
hlasovací právo jest výsledkem doby svobody,
doby demokratismu, ani nás nenapadlo, abychom se této
državy chtěli držeti a ji hájiti, nýbrž
beze všeho jsme okamžitě přistoupili na
to, aby bylo ono poměrné hlasovací právo
do obecních zastupitelstev zavedeno. Uznáváme-li
tedy do těchto sborů i do Národního
shromáždění poměrné hlasovací
právo, pak ovšem nemůžeme snad se stavěti
proti tomu požadavku do nemocenských pokladen, naopak,
jak jsem pravil, my od počátku jsme za tímto
požadavkem stáli.
Ale když nám bylo řečeno,
že poměrné hlasovací právo může
býti připuštěno jen tehdy, když
bude odstraněna kurie zaměstnavatelů, pak
ovšem, vážené Národní shromáždění,
jsme trochu uvažovali o tom, jaké to bude mít
výhody. Byla svolána zvláštní
anketa zaměstnavatelů, která, vyjímaje
kruhy dělnické, se vyslovila pro ponechání
kurie zaměstnavatelů. Tedy již touto anketou
byli jsme jaksi vázáni.
Ale, slavné Národní
shromáždění, prosím, když
se říká, že zaměstnavatelé,
kteří dnes mají 1/3
svých zástupců ve správě nemocenských
pokladen, nevykonávali své činnosti, že
tam nechodili pravidelně, já pravím, že
tam nechodili proto, poněvadž; jsouce v menšině,
byli zpravidla přehlasováni a viděli, že
celá ta jejich činnost nemůže být
tak vyvinuta nebo nepožívá tolik síly,
aby tam byla skutečně uplatněna, ač
musím říci, že právě z
úst pánů zástupců dělnické
strany bylo řečeno, že právě
u mnohých okresních pokladen nemocenských
tyto zaměstnavatelské skupiny velmi prospěly
nemocenskému pojišťování a že
často jejich návrhy byly takového rázu,
že přímo překvapovaly. A nyní
tato kurie zaměstnavatelská měla jít
pryč, aby bylo zavedeno poměrné hlasovací
právo do těchto pokladen. Já se táži:
prosím, co by se mohlo na té správě
těch pokladen změnit? Já pravím, že
docela nic. Pokavad tam bude kurie zaměstnavatelská
a, bylo-li by zavedeno poměrné hlasovací
právo, pak je přirozeno, že ta menšina,
která tam přijde, bude se domáhati svých
práv snad spojením s tou skupinou zaměstnavatelů,
ale já se ptám: je to nějaké neštěstí,
jestliže někdo hledá svou ochranu, když
ji nemůže nalézti, prosím, u svých
spolubratří, u dělníků v té
kurii, kteří tam jsou, že hledá tu ochranu
snad ve spojení s tou skupinou zaměstnavatelů?
Pak já v tom nevidím naprosto nijaké chyby,
nýbrž jenom právě ochranu těchto
práv dotyčné menšiny.
A jakmile ale kurie zaměstnavatelská
zmizí, prosím, potom i při poměrném
hlasovacím právu nastoupí na místo
té kurie zaměstnavatelské ta menšina
dělnická, která poměrným hlasovacím
právem se tam dostane, ale ta většina bude
zase tak rozhodovat, jako rozhodovala při nynějším
právu volebním při ponechání
kurie zaměstnavatelské. (Posl. Čuřík:
Ale bude to spravedlivé, poněvadž se vyhoví
zásadě!)
Co je mi planta spravedlnost a spravedlivé
vyhovění zásadě, když ta spravedlnost
de facto ve skutečnosti provedena nebude? To mi nestačí!
Ne zásady, nýbrž já bych chtěl
míti to provedeno a právě proto přistoupili
jsme na kompromisní jednání, že my,
považujíce celou předlohu zákona jenom
za prozatímní, jenom za přechodnou a že
nám bylo slíbeno, že zcela určitě
bude jednáno o celém souboru otázek sociálních,
jsme souhlasili s tím, aby prozatím teď bylo
ponecháno to volební právo, jak navrhováno
jest v osnově zákona; ovšem hlasovati budeme
pro resoluci, kterou navrhl pan kolega Čuříka,
která zde byla přečtena.
Já lituji, že již
mám čas tak vyčerpán, že nemohu
déle mluviti, poněvadž zde mám ještě
celou řadu důležitých věcí,
a prohlašuji jen ku konci, že my nejsme spokojeni jen
s tímto nemocenským pojišťováním,
nýbrž že my budeme se musiti na celé čáře
se vší vervou domáhati toho, aby vedle pojišťování
nemocenského co nejrychleji bylo zavedeno a doplněno
ještě pojišťování úrazové,
které nám schází; ale na co nejvíce
klademe váhu a chceme, aby bylo zavedeno, - je pojištění
starobní. Již s tohoto místa měl jsem
tu čest prohlásiti, že v naší republice
chceme míti lid spokojený, že chceme, aby zmizela
bída, aby zmizel hlad z našich řad, a ta bída
a hlad mohou zmizeti jen tenkrát, jestli bude postaráno
o naše příslušníky, kteří
po řadě let své polní práce
budou míti starobní zaopatření, aby
nebyli odkázáni na milost a nemilost jednotlivců,
nebo jednotlivých obcí, nýbrž aby měli
plné právo, aby zbytek svého života
používáním určité renty
mohli dokončiti.
Tedy starobní pojišťováni
jest pro nás jedno z nejdůležitějších.
Toho se budeme dožadovati v nejrychlejší cestě.
A já na konec nemám jiného přání,
než to, aby po této sociální veliké
reformě v otázce pojišťovací došlo
také co nejrychleji ještě k dalšímu,
totiž ku sestátnění pojišťování
živelního, o kterém bych velice rád
mluvil, o kterém mám četný materiál,
o kterém mi bude možno mluviti v této otázce
v příštích schůzích v
Národním shromáždění,
kde otázka ta bude definitivně rozluštěna.
Prosím, aby Národní shromáždění
laskavě předlohu tuto schválilo. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Slovo má dále pan kolega
Tučný.
Poslanec Tučný:
Slavné Národní shromáždění!
My jsme docela právem tuto
předlohu, kterou projednáváme, nazvali jenom
malou reformou nemocenského zákona, poněvadž
ona není ještě tím ideálem dělnického
pojištění nemocenského, jak my si je
představujeme a jak ho také dělnictvo potřebuje.
Ale i tak myslím, že i nejpřísnější
kritik přizná, že oproti dnešnímu
stavu znamená značný pokrok a právě
s tohoto stanoviska třeba předlohu posuzovati.
Vidíme v ní zejména
dva velmi světlé body. První, kterým
rozšiřuje se nemocenské pojištění
také na zemědělské a lesní
dělnictvo. A věřte, vážené
Národní shromáždění, že
tato otázka jest hroznou obžalobou starých
poměrů, že totiž zemědělské
dělnictvo teprve po 30 letech nemocenského pojištění
dochází na řadu, aby bylo účastno
dobrodiní nemocenského pojištění.
Při takovýchto příležitostech,
když mluvíme o starých zlořádech,
zvykli jsme si pohodlně svalovati vinu na starou rakouskou
vládu, na starý rakouský systém. V
tomto případě však je situace poněkud
jiná a také vina padá jinam. Roku 1888, když
se projednávalo nemocenské pojišťování,
rakouská vláda chtěla i zemědělské
dělnictvo pojistiti, ale kdo se proti pojištění
zemědělského dělnictva postavil, byli
velkostatkáři a s nimi bohužel také
celá česká a polská delegace s námitkou,
že otázka pojištění zemědělského
dělnictva patří zemským sněmům
a že bude na nich řešena společně
s čeledním řádem a dokonce tvrdili,
že se jim jedná, také o to, aby pro zemědělské
dělnictvo vybudovali pojistný zákon lepší
nežli jest centrální zákon rakouský.
Národ tomu věřil, ale tuto důvěru
velice draze zaplatilo zemědělské dělnictvo,
poněvadž, ačkoliv na př. český
sněm byl dělným až do roku 1908, ku
pojištění zemědělského
dělnictva nedošlo, nedošlo také k žádné
podobné předloze. Nedošlo k ní v Čechách
a nedošlo také nikde jinde.
Vážené shromáždění!
Zde se nejednalo o nějakou slabou malou skupinu interesentů,
nýbrž podle statistiky z r.1910, která vykazuje
mezi 2,255.000 zemědělstvím a lesnictvím
se živících obyvatel 382.000 dělníků,
126.000 nádenníků a 489.000 pomáhajících
členů rodin, kteří přece dobrovolně
mohou býti pojištěni také a tudíž
po celých 30 let byl jeden milion lidí okrádán
o dobrodiní pojištění nemocenského.
Druhým světlým
bodem předlohy jest, že ona řeší
dosavadní roztříštěnost nemocenského
pojišťování. Věřte, že
obrázek současného stavu organisace nemocenského
pojištění zkresluje až do komičnosti.
Jsou okresní nemocenské pokladny v počtu
195 v Čechách, které vykazují 503.946
pojištěnců. Naproti tomu jest 624 pokladen
závodních, které vykazují 236.000
pojištěnců. Tedy ačkoli jest jich třikráte
tolik, nevykazují ani polovinu onoho počtu pojištěnců,
jako pokladny okresní. Je pět pokladen stavebních,
které dohromady vykazují 120 pojištěnců,
máme 489 společenstevních pokladen, které
vykazují 135.000 pojištěnců a máme
41 bratrských pokladen, které vykazují 80.747
pojištěnců. Ale z této statistiky by
nevynikla právě ta komičnost dosavadní
organisace nemocenského pojištění; to
nám ukáží cifry další.
V Rakousku bylo ještě
v roce 1910 2190 pokladen, které neměly ani 500
členů. Bylo 1430 pokladen, které neměly
ani 200 pojištěnců, a byly 743 pokladny, které
neměly ani 100 pojištěnců a dokonce,
jako koruna všeho, jsou 274 pokladny, které neměly
ani 50 pojištěnců, ba dokonce měli jsme
takové rarity pojišťovacích ústavů
také v Praze, na př. nemocenskou pokladnu prýmkářského
dělnictva, jejíž počet členů
pohyboval se mezi 36-42 a máme zde v Praze také
učňovské nemocenské pokladny, které
mají 32 a také 25 pojištěnců.
Zdá se mi, vážené shromáždění,
že je v tom kus nevážnosti k celé otázce
nemocenského pojištění, jestliže
takovéto pojišťovací ústavy jsou
pokládány za ty autonomní zájmové
úřady, jak my se na nemocenské pokladny díváme,
a jistě přizná každý, že
nemocenská pokladna při 32 nebo 25 členech
není přece s to, aby poskytovala těm členům
všeho, co od ní žádají a jaké
nároky si pojištěnci od ní slibují.
My netajíme se, že zejména značná
část závodních nemocenských
pokladen, jichž samostatné existence se předloha
dotýká, protestovala proti rozsudku smrti a uváděla
v námitkách i důvody věcné,
které se pohybovaly právě v těch různých
výhodách, jichž poskytují oproti pokladnám
nemocenským. My se nikterak neuzavíráme tomuto
faktu, že různé výhody menšího
a většího významu tu byly.
Ale proto nemohli jsme přece
opustiti zásadu, aby byly vytvořeny jednotné
a silné pojišťovací ústavy, byť
i na úkor takových života neschopných
a snad i také života schopných pokladen závodních,
spolkových a společenstevních. A jestliže
jsme právě v otázce závodních
nemocenských pokladen zaujali tvrdé stanovisko zásadní,
nesmíte se tomu diviti, poněvadž máme
téměř dvacetiletou zkušenost praktickou
ze života takových závodních nemocenských
pokladen. My víme, že jen v takových, kde dělnictvo
bylo dobře sorganisováno, silou organisace vynutilo
si ve správě těchto pokladen určitý
vliv. Ale z valné většiny byly a jsou závodní
pokladny ovládány vůlí zaměstnavatelů,
vůlí továrníkův a uplatňuje
se to dokonce i při volbách a na kandidátní
listiny dostávají se obyčejně milci
zaměstnavatelů, kteří také
správu pokladny řídí v duchu jejich
vůle. A konečně byl tu pro nás - a
my toho nezapíráme - dosti rozhodujícím
i moment národnostní, poněvadž tyto
závodní nemocenské pokladny - a právě
ty největší - jsou ovládány kapitalisty
německými a jdou v nich poměry dokonce tak
daleko, že pojištěnec nemůže se ani
se závodním lékařem dohodnouti o svém
zdravotním stavu.
Mluvilo-li se tu o jakýchsi
výhodách, jichž poskytovaly závodní
nemocenské pokladny pojištěncům, pak
my jsme se také snažili, abychom vyvážili
ten nepoměr oproti pokladnám okresním. My
jsme také žádali, aby do předlohy bylo
pojato ustanovení o zvýšení sazeb podpůrných
na 66 %. Nedocílili jsme toho, aby to do předlohy
bylo pojato, ale nepovažujeme tím celou otázku
tu za definitivně odbytou, nýbrž domníváme
se, že k tomuto způsobu řešení
se v nejkratší době dopracujeme, poněvadž
není myslitelno, aby při sazbách dosavadních
se vystačilo a aby s dosavadními sazbami podporovacími
dělnictvo bylo spokojeno.
A právě proto, vážené
shromáždění, že jsme stáli
na zásadě silných a jednotných pojišťovacích
ústavů, neradi vidíme, že se v předloze
poskytuje možnost, aby pro zemědělské
dělnictvo v soudních okresích, kde je dosaženo
počtu jednoho tisíce, zřídily se samostatné
zemědělské pokladny. My totiž nechceme
činiti žádného rozdílu mezi dělníkem
zemědělským a dělníkem průmyslovým,
poněvadž jsme přesvědčeni, že
žádných zvláštních zájmů
tu neexistuje, a konečně my také vidíme,
že i zemědělská výroba se postupně
industrialisuje a že se ten nepoměr, kdy by bylo možno
o něm mluviti, vyrovnává a odklízí.
My také rádi bychom
viděli, aby předloha ta rozřešila otázku
pojištění rodinných příslušníků,
poněvadž tento způsob pojištění
byl již v mnohých okresích a registrovaných
pokladnách zaveden a doznal opravdu velmi blahodárného
vlivu a jsem povděčen, že tato otázka
dotčena jest aspoň v resoluci, pro kterou přirozeně
také budeme hlasovati.
Jest pro nás významný
jistě odstavec 19. předlohy, který stanoví
povinnost členskou pro každou nemocenskou pokladnu
v určitém pokladním svazu. My v tom vidíme
pomocné prostředky, aby se docílilo jednotného
poslání všech nemocenských pokladen,
a dalekosáhlý význam materielní pro
dělnictvo, poněvadž jsem přesvědčen,
že co není možno dosíci pokladně
jednotlivé, jest možno dosíci souboru nemocenských
pokladen, je možno docíliti prostě spojenými
silami, a tu mám namysli právě takové
léčebné prostředky, jako jsou sanatoria,
léčební lázně, rekonvalescentní
domy a pod., které jednotlivé pokladny si obstarávati
a zakupovati nemohou, ale které jest možno zakupovati
svazům nemocenských pokladen. My také vítáme
toto ustanovení již proto, poněvadž nám
není lhostejna ani otázka zřízenců
nemocenských pokladen. My se totiž domníváme,
že na příště musí zmizeti
ošklivý zjev, že úředník
nemocenské pokladny, od kterého se přece
vyžaduje značná inteligence, dosti značné
vzdělání, od kterého se vyžaduje
znalost celého souboru pojistného zákonodárství,
byl odměňován měsíčně
220 aneb 250 K, mzdou anebo platem, který dnes již
má ten nejposlednější nekvalifikovaný
dělník. A my jsme přesvědčeni,
že nemocenské pokladny právě prostřednictvím
a tlakem svazu nemocenských pokladen budou musiti řešiti
jednotně úpravu materielních poměrů
svých zřízenců pokladenských.
Ačkoliv předloha zasahuje
i do reformy volební, a sice v tom smyslu, že křížení
a provádění voleb budou voleny komise složené
ze zástupců různých dělnických
táborů, čímž bude umožněna
náležitá kontrola a bude znemožněno
to pověstné falšování voleb atd.,
přece jen na druhé straně těžce
neseme, že nebylo možno v předloze uplatniti
demokratický volební řád, o kterém
zde všichni páni předřečníci
mluvili, a který jest pro nás opravdu otázkou
tísnivou. Dovolávám se svědectví
pánů z tábora agrárního, že
jsme se přičiňovali všemi silami o to,
abychom mohli demokratický volební řád
do reformy nemocenského zákona prosaditi a zdá
se mi, že ta ochota zrušení zaměstnavatelské
kurie, o které jsme dnes slyšeli sdělení,
měla přijíti dříve a byli bychom
se jistě tímto tísnivým momentem dnes
nezabývali.
Ale promiňte, vážené
shromáždění, při existenci zaměstnavatelské
kurie, jakkoliv jsme zásadními stoupenci demokratického
volebního řádu i do nemocenských pokladen
a jakkoliv bychom to považovali za skvrnu na těch
autonomních dělnických institucích,
kdyby před ním právě se měl
demokratický volební řád zastaviti,
nemohli jsme se rozhodnouti pro poměrné zastoupení.
Ale přes to budeme pro předlohu hlasovati už
proto, jak jsem řekl, poněvadž znamená
značný pokrok k dokonalejší organisaci
dělnického nemocenského pojišťování.
(Výborně! Potlesk.)