Pánové, při
jednání sociálně-politického
výboru jsem měl příležitost pozorovati,
že naše nazírání na věci
pojišťování dělnického se
naprosto nezměnilo oproti mentalitě, jaká
vládla v předválečných dobách.
Zabývám se otázkami dělnického
pojišťování na nějakých
20 let a nabyl jsem za tu dobu v praxi i v theorii zkušeností,
že netvořil předmět zápasů
a netvořil předmět rozporů mezi jednotlivými
stranami okruh osob, které mají býti pojištění
podrobeny, ani nebyla předmětem sporu tak dalece
výše dávek, které mají nemocenské
pokladny nebo úrazové pojišťovny poskytovati
pojištěncům, nýbrž, že stále
byla předmětem sporu mezi stranami otázka
organisace tohoto pojišťování a to proto,
že z otázky organisace bylo vždycky tvořeno
politicum, že organisace byla prohlašována vždycky
zejména u stran, zastupujících zaměstnavatele,
za otázku politické moci a byla podle toho také
řešena. Měl jsem příležitost,
býti 10 let činným v sociálně
pojišťovacím výboru ve staré poslanecké
sněmovně, který projednal čtyřikrát
dvě osnovy sociálního pojišťování.
Celé debaty se tam - někteří pánové
z tohoto slavného sboru byli také ve výboru
členy - skoro výhradně točily okolo
otázek organisačních. Bylo pochopitelno,
že otázkám organisačním se přičítal
význam politický v dobách, o kterých
nemůže býti popíráno, že
nemocenské pokladny sloužily dělnictvu za určitou
baštu politické moci tím, že to byla jediná
instituce, která byla dělnictvem ovládána,
že to byla jediná instituce, která mohla vydržovat
agitátora dělnického, ať politického,
ať odborového a že odtud myšlenky dělnické
třídy byly šířeny.
Ale, pánové, v této,
jak jsem řekl, mentalitě doby předválečné
někteří pánové tohoto slavného
sboru, kteří také projevovali analogické
názory ve výboru sociálně-politickém,
setrvávají ještě dnes, ačkoliv
doby jsou naprosto jiné, ačkoliv postavení
dělnické třídy je naprosto jiné,
ačkoli dělnická třída naprosto
již nepotřebuje nemocenských pokladen k tomu,
aby svou posici udržela, aby svou posici po př. rozšiřovala.
Dnes - račte mi dovoliti, abych to řekl jako člen
strany politické na základě politických
zkušeností, které z činnosti ve straně
mám, - nemocenské pokladny budou politickým
dělnickým stranám pomalu přítěží,
poněvadž nebudou moci tyto politické strany
dělnické obsaditi místa úředníků,
kterých je zapotřebí v nemocenských
pokladnách, lidmi, kterých by mohly postrádat
na jiných polích činnosti, která se
dnes stranám dělnickým otvírají.
Tedy dělnické strany
mohou dnes posuzovati otázku organisace pojištění
s hlediska naprosto věcného, s hlediska čistě
pojišťovacího bez ohledu na zájmy politické.
A také tak posuzuji otázku organisace pojištění
já, a to ne teprve od té doby, kdy jsem se stal
ministrem sociální péče, nýbrž
od té doby, kdy jsem si byl vědom toho, že
dělnická politika nepotřebuje již dnes
organisace dělnických pokladen k provádění
dělnické politiky. To jsou také hlediska,
kterými jsem byl veden při jednání
ve výboru sociálně-politickém a se
kterých se také dnes musím vysloviti proti
návrhu, který podal pan dr. Matoušek a soudruzi.
Když posuzujeme otázku
organisace nemocenského pojišťování
s hlediska čistě věcného, nemůže
býti pochybnosti o tom, že pro pojišťování
je zapotřebí ucelených a pevných organisačních
velkých celků a že s takovou organisací
pojišťování, kterou dnes máme a
kterou jsem ve výboru sociálně-politickém
nazval hokynářstvím, na kterémžto
terminu trvám, nedá se prováděti nemocenské
pojišťování a zejména nedá
se na takové organisaci budovati žádné
další pojišťování.
Pánové! Pan dr. Matoušek
řekl dnes ve své řeči, že prý
roztříštění nemocenského
pojišťování zejména v českých
zemích je důkazem toho, jak český
národ je vyspělý, jak byl vyspělý,
že nečekal na zákon, nýbrž že
ještě před platností zákona si
zřizoval nemocenské pokladny a dělnictvo
pojišťoval. Tento názor je mylný, pánové;
české země nevynikaly velkým počtem
nemocenských pokladen před platností nemocenského
zákona. České země začaly vynikat
velkým počtem nemocenských pokladen teprve
po platnosti nemocenského zákona a to teprve v posledním
10letí.
Pánové, když se
podíváte na statistiku úřední,
tedy shledáte, že r. 1911 pojištěnců
pro případ nemoci bylo v Rakousku asi zhruba 3,
790.00. Na české země připadlo z toho
necelých 1, 600.000, tedy ne 1/2,
poněvadž ta by dělala asi 1, 800.000. Naproti
tomu bylo v Rakousku nemocenských pokladen 3361, na české
země připadalo jich 2087, tedy daleko více
než polovina, poněvadž ta by dělala pouze
asi 1700. Tedy 2/3 nemocenských pokladen
jsme měli ze všech pokladen a ani 1/2
pojištěnců. Z toho jest viděti, jak
země, organisačně tak pokročilá,
tříštila nemocenské pojišťování.
To se dělalo ne z důvodů pojišťovacích,
nýbrž politických. Následek toho jest,
že máme obrovskou řadu nemocenských
pokladen, které nejen nemají 400 členů,
ale které nemají ani 200 členů, ba
máme řadu pokladen které nemají ani
100 členů. Ve výboru sociálně-politickém
byly citovány případy, kde nemocenská
pokladna má 20-25 členů. Nechci mluviti ani
o těchto pokladnách, to jest každému
jasno, že ty nemohou tvořiti žádaný
základ organisace pojišťovací. Ale, pánové,
ani pokladna nemocenská nejméně s 400 členy
nemůže tvořiti základ pro pořádné
pojišťování. Proto jsem naléhal
na to a také většina výboru naléhala
na to, aby nemocenské pojišťování
bylo koncentrováno. Já se vám beze všeho,
pánové, přiznám, kdyby šlo po
mém, tedy bych nepřipustil žádné
výjimky z organisace nemocenského pojišťování
a snažil bych se, aby veškeří pojištěnci
byli sdruženi v jednotných pokladnách, poněvadž
pojišťování bez velkých čísel
se nedá prováděti a každé pojištění
jest věcí vzájemnosti. Nemohu pojistiti na
př. odbor neustále pasivní, když do
pojištění nezahrnuji také odbory stále
aktivní, které passivitu jednoho odboru vyváží
svou aktivností. Přes to však chtěje,
aby osnova tohoto zákona co nejrychleji byla projednána,
aby aspoň největší závady v organisaci
nemocenského pojišťování byly odstraněny
a zemědělské dělnictvo co nejrychleji
bylo pojišťováno, souhlasil jsem s tím,
aby byly dělány výjimky, aby mohly určité
strany pro osnovu hlasovati tak, aby aspoň majorita v tomto
sboru se mohla vytvořiti. Výsledkem tohoto jednání
jsou výjimky: na př. možnost, aby byly tvořeny
samostatné zemědělské pokladny. Vzal
jsem na vědomí a také ostatní členové
sociálně-politického výboru prohlášení
pánů zástupců zemědělského
stavu, kteří tvrdili, že jim nejde o to, aby
vždy a všude tam, kde je navrhovaný zákonný
počet zemědělských dělníků,
byly tvořeny nemocenské pokladny, nýbrž
že potřebují v zákoně míti
ustanovení, aby mohli tvořiti nemocenské
pokladny samostatné v takových případech,
kde by toho zájem zemědělského dělnictva
vyžadoval.
Druhá výjimka, ke které
sociálně politický výbor byl - nechci
říci nucen, - ke které se dal sociálně-politický
výbor přiměti, aby bylo další
skupině umožněno hlasovati pro osnovu zákona,
byla ta, že pro specielní vrstvu pojištěnců,
totiž pro úředníky resp. osoby podrobené
zákonu o pensijním pojištění,
byla připuštěna existence zvláštních
nemocenských pokladen aspoň tenkráte, když
mají 400 členů. Tím jest vyhověno
zejména straně, kterou zastupoval pan dr. Matoušek,
takže jest mi dosti nepochopitelným, proč právě
pan dr. Matoušek dnes polemisoval s osnovou v tomto směru,
kdyžtě právě pro úředníky,
o kterých prohlásil, že ve svých pokladnách
vytvořili si zvláštní fondy za tu cenu,
že pracovali více a že nemohli tak často
podléhati nemoci, jako dělníci v ostatních
nemocenských pokladnách, byly nemocenské
pokladny jejich zachovány. Úřednické
pokladny samy nekladly ani požadavek, aby byly zachovány
za každou cenu, nýbrž uznávaly, že
určité minimum členstva musí býti,
aby mohly existovat. Samy za toto minimum prohlašovaly 400
členů a to bylo výborem sociálně-politickým
koncedováno a tento požadavek tedy je splněn,
takže je mně dosti nepochopitelno, proč proti
osnově právě z těchto kruhů
nyní je vystupováno. ovšem že nejsou tím
zachovány všechny registrované pokladny, o
kterých se zmiňuje návrh p. dra Matouška,
které by měly 400 členů.
Pánové, registrované
pokladny jsou na těle nemocenského pojištění,
zejména v Čechách, a to jak v českých,
tak v německých krajích, největší
rakovinou. Když nebylo možno odstraniti registrované
pokladny vůbec, tedy aspoň aby odstraněny
byly nejhorší výhonky, usnesl se sociálně-politický
výbor na tom, aby - vyjma úřednické,
pro něž bylo stanoveno minimum nižší
- byly ponechány v činnosti pouze ony registrované
pokladny, které čítají aspoň
1000 členů. To je jistě minimum, se kterým
nemocenské pokladny dělnické - normální
nemocenské pokladny, nepřihlížíme-li
k abnormálním aktivním živlům,
soustředěným v úřednických
pokladnách - budou moci existovati. Jsem dokonce přesvědčen,
když rozvine se řádné nemocenské
pojištění, velké celkové nemocenské
pokladny, které budou na základě tohoto nového
zákona vytvořeny, budou moci právě
na základě své síly, na základě
své potence pojištěnému dělnictvu
poskytovati větší výhody, než jaké
zákon jako minimum nařizuje, že všecky
pokladny, které budou menší, a nejen ty pokladny,
které budou mít pod 1000 členů, nebudou
moci vydržet konkurenci těchto velkých celků,
organisovaných v nemocenském pojištění,
a že pojištěnci i v pokladnách, které
budou čítat 1000 nebo nad tisíc členů,
budou sami naléhat na to, aby taková pokladna byla
spojena s nějakým větším celkem,
aby mohli býti jejich členové účastni
výhod tohoto většího celku. Kdybychom,
pánové, ponechali dnes, jak to návrh p. dra
Matouška vyžaduje, všecky registrované pokladny
nadále se 400 členy, pak bychom na poli, na kterém
se celkem neklade žádného odporu, nechávali
otevřenou ránu, na poli, na kterém můžeme
tuto ránu bez odporu zaceliti.
Když ponecháme tyto úřednické
pokladny, jichž členstvo nesporně má
zvláštní postavení, tedy jistě
není dále odůvodněn požadavek,
aby také všecky registrované pokladny s tak
malým počtem členstva byly nadále
ponechány.
Pan dr. Matoušek má
ovšem pravdu, tvrdí-li, že při uvádění
tohoto zákona v praxi, při rušení nemocenských
pokladen, které dle zákona mají propadnouti
odstranění, nutno je postupovati opatrně.
Já také - jak dojista pan dr. Matoušek
pamatuje ve - výboru sociálně-politickém
prohlásil, že mně ani nenapadá řešiti
tuto otázku, jak se říká, na jedno
kopyto, že mně ani nenapadá připravovati
nemocenským pokladnám Bartolomějskou noc
a jednoho dne zrušiti všecky pokladny, jež by počtem
členů zákonným předpisům
neodpovídaly. Jsem si toho naprosto vědom, že
je zapotřebí, zejména u pokladen, které
poskytují členstvu větší výhody,
než poskytují zákonné okresní
nemocenské pokladny, postupovati jinak než u pokladen,
které poskytují jen zákonné minimum,
nebo které poskytují méně, než
poskytují příslušné okresní
nemocenské pokladny. U takovéto pokladny, o které
se zmiňuji, tam by její okamžité zrušení
nenarazilo na žádné obtíže, poněvadž
členstvo jen nabude, když vstoupí do většího
celku pokladny okresní. Naproti tomu, kdyby byla zrušena
bez zvláštních výhrad ihned nemocenská
pokladna, která poskytovala svému členstvu
více než pokladna okresní, do které
členstvo vstupuje, tam by ovšem takový náhlý
převrat působil nespokojenost mezi členstvem
a do značné míry oprávněnou
nespokojenost. Tam jest potřeba postupovati opatrně,
tam jest potřeba smlouvy mezi nemocenskou pokladnou rušenou
a mezi pokladnou, do které členstvo vstupuje, a
smlouvou zachovati, pokud možno, členstvu, které
bylo v pokladně aktivnější, práva,
kterých tam nabylo, aby nejen nemocenská pokladna,
ale také členstvo co možno nejméně
bylo poškozeno.
Je to silná operace, kterou
provádíme na těle nemocenského pojištění,
jest to nutná operace, má-li se nemocenské
pojištění zachovati a růsti, nemá-li
živořiti v tom stavu, jako dnes. Při každé
operaci musí téci trochu krve a jest věcí
ministerstva a také v zájmu ministerstva, nejen
v zájmu věci, aby té krve vyteklo co možno
nejméně. Této zásady se budu přidržovati.
Spor o organisaci by bylo možno
velmi rychle odstraniti, kdyby se nebyla vyskytla otázka
o poměrném zastoupení v představenstvu.
Já jsem si toho dobře vědom, že proti
nemocenským pokladnám, zejména okresním,
jest jistá nedůvěra. Neostýchám
se tvrditi, že jest proti okresním pokladnám
nedůvěra zejména proto, že tyto pokladny
jsou ovládány socialistickými stranami takřka
veskrze, kdežto v ostatních nemocenských pokladnách
přece tu a tam mají vliv jiné strany nebo
jiní živlové. Ve výboru sociálně-politickém
jsem prohlásil a opakuji a tvrdím to již několik
let, že jsem pro to, aby při volbách do nemocenských
pokladen zavedeno bylo poměrné volební právo,
a jsem si toho vědom, že v době, kdy jest poměrné
volební právo zavedeno do obecních zastupitelstev,
kdy bude zavedeno v nejbližší době do
zákonodárného shromáždění,
že by bylo šíleností stavěti se
proti poměrnému volebnímu právu do
instituce, kterou má v rukou dělnictvo. To jest
pro mne samozřejmou věcí. Pro mne jest to
samozřejmou věcí proto, že mně
nejsou pokladny politicum, že chci, aby veškeré
dělnictvo na správě nemocenských pokladen
participovalo, aby veškeré dělnictvo mělo
důvěru ke správě nemocenské
pokladny, ve které jest, poněvadž bez důvěry
pojištěnců se nedá pojištění
prováděti. Ale řekl jsem, že jest určitá
podmínka, která jest pro mne conditio sine qua non,
podmínka, od které jako ministr bych nemohl ustoupiti,
podmínka, o které jsem si vědom, že
také žádný jiný ministr, pocházející
ze socialistických stran, by nemohl od ní ustoupiti,
totiž, že představenstvo nemocenské pokladny
bude úplně odevzdáno do rukou dělnictva.
Když tomu tak bude, pak je docela v pořádku,
když všechny strany, všechny proudy, které
v dělnictvu jsou, budou nemocenskou pokladnu společně
ovládati podle poměrného zastoupení,
poněvadž potom bude správa a celá pokladna
vedena ve směru dělnickém.
Ale, pánové, žádný
socialista nemůže přistoupiti na to, aby bylo
zavedeno poměrné volební právo do
nemocenských pokladen, do té doby, dokud jest kurie
zaměstnavatelská v představenstvu, protože
se žádný socialista nevydá v nebezpečenství,
aby způsobil stav, že by minorita dělnická
ve spojení s kurií zaměstnavatelskou ovládala
v nemocenské pokladně většinu dělnickou.
Tomuto nebezpečí se nevydá žádný
a usnesení takové by žádný socialistický
ministr nemohl prováděti. Proto jsem se vyslovil
ve výboru sociálně-politickém proti
tomu požadavku a s povděkem (Výkřiky)
konstatuji, že sociálně-politický výbor
postavil se na toto stanovisko, vycházeje jinak z principielního
požadavku, tlumočeného v resoluci pana Čuříka,
aby do nemocenských pokladen bylo zavedeno poměrné
volební právo. Pokládal bych za neloyálnost,
kdybych tuto resoluci mlčky přijal a souhlasil s
její odhlasováním, aniž bych slavnému
Národnímu shromáždění
řekl, za jakých podmínek také já
na stanovisku poměrného zastoupení do nemocenských
pokladen trvám. S povděkem jsem slyšel dnes
od pp. dra Matouška a Čuříka,
že ve svých stranách se pokoušejí
o to, aby pro požadavek, aby zaměstnavatelská
kurie byla v představenstvu odstraněna, a aby zaměstnavatelé
za to dostali rozhodující vliv v dozoru nad správou
nemocenské pokladny, získali zástupce zaměstnavatelů,
a doufám, že bude možno na tomto podkladě
v době co možná nejrychlejší reorganisovati
nemocenské pokladny, jakmile budou sloučeny, a postaviti
představenstvo na podklad poměrného zastoupení.
Pánové, ještě
na jeden moment bych chtěl upozorniti, který mluví
proti tomu, aby nemocenské pojištění
bylo nadále tříštěno a aby drobné
nemocenské pokladny byly ponechány nadále
v činnosti.
Nemýlím-li se, zmínil
se již o tom včera pan zpravodaj. Když přihlížíme
k číslicím, které byly uvedeny v rozpočtu,
nebudeme si moci dovoliti přepych, abychom pro každý
obor pojišťovací zřizovali novou organisaci
pojišťovací. Budeme museti jedné organisace
pojišťovací použíti k tomu, aby administrativní
a lokální agendu všech druhů pojišťovacích
prováděla. A to nemůže prováděti
instituce, pokladna, která má malý počet
členů, která není s to, aby si vydržovala
úředníka, u které, jak bylo ve výboru
sociálně-politickém konstatováno,
úřaduje se jednou za 14 dní v hostinci, u
které nejsou vedeny žádné knihy, poněvadž
prostě není pokladna schopna, aby vydržovala
schopnou administrativní sílu. Takovým celkům
nemůže býti svěřeno nejen další
pojišťování, ale ani další
úkoly, kterému jsou ukládány i touto
osnovou a kterému, jak také pánové
se strany zástupců zemědělství
již avisovali, nové úkoly budou se chtíti
přiděliti. Tedy podkladem pro tuto organisaci mohou
býti jen větší celky a proto jest koncentrování
nemocenského pojištění ve velkých
celcích nutno.
Proto prosím, abyste laskavě
schválili osnovu, jak ji sociálně-politický
výbor předkládá, a abyste zamítli
návrh, který předložil dr. Matoušek
a soudruzi (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Udržal:
Dalším řečníkem jest kolega Slavík.
Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Slavík: Slavné
Národní shromáždění!
Právě podaný
návrh na zavedení nemocenského pojišťování
ani nás plně neuspokojuje. A jestliže my pro
něj budeme hlasovati, činíme tak proto, poněvadž
splněn jest aspoň ten náš zásadní
požadavek, který již jsme dlouho žádali,
který vložili jsme do svého programu, aby totiž
zavedeno bylo nemocenské pojišťování
pro zemědělské dělnictvo, pro čeleď,
krátce pro zaměstnance při zemědělství.
Že tento požadavek nebyl již dříve
splněn, není vinou naší, nýbrž
vinou kuriátního sněmu starého, ale
také později vinou toho, že dotyčný
sněm vůbec nepracoval. Tím právě
ještě markantněji vymkne onen nepoměr
mezi dělnictvem průmyslovým a mezi dělnictvem
zemědělským. Kdo, slavné shromáždění,
žije na venku, kdo zná poměry venkovského
člověka, zvláště drobného,
ví, že on nezná zábav a radovánek
velikých měst, nýbrž že jeho život
přímo spjat jest s hroudou, upoután k půdě,
a že po celý život vlastně nezná
lepších radostí nežli ty, když práce
na této půdě se mu daří, avšak
ovoce jeho práce užívá pak společnost
lidská. A když dotyčný drobný
člověk schvácen jest nemocí, upoután
na lůžko, vidíme onen nepoměr, že
pak nepožívá zde té zákonné
ochrany v nemoci, jaké požívá dělník
průmyslový, nýbrž že ponecháno
je zde zaměstnavateli zpravidla, aby tuto ochranu mu poskytoval.
Tady je nepoměr mezi dělníkem průmyslovým,
který již od roku 1888 požívá oné
ochrany zákonné po dobu nemoci, a mezi dělníkem
zemědělským, nepoměr mezi zaměstnavatelem
zemědělským a zaměstnavatelem průmyslovým.
Kdežto zaměstnavatel průmyslový prostě
tím, že odvede onen příspěvek,
nemá více již starostí o další
vykonávání, musí zemědělský
zaměstnavatel zde přijmouti vlastně na sebe
tu povinnost, kterou zákon předpisuje při
dělnictvu průmyslovém. Pak, vážené
shromáždění, právě vidíme,
že tento nepoměr přímo volal po nápravě
a po splnění onoho požadavku zavedení
nemocenského pojišťování. My však
jsme žádali, aby nemocenské pojišťování
dělnictva zemědělského bylo zavedeno
v samostatných zemědělských pokladnách
nemocenských bez ohledu na počet členů,
krátce v každém jednotlivém okrese,
po případě politickém okrese, jak
toho poměry budou vyžadovati. A proč jsme žádali
právě, aby tyto nemocenské pokladny byly
samostatné? Proto, poněvadž charakter dělníka
zemědělského přece jen jest jiný
než charakter dělníka průmyslového,
dále proto, že při zemědělství
jest veliké množství čeledi, která
nepožívá jen fixního platu, nýbrž
jest zde mnoho naturalií, požívá stravy
atd. Jest zde krátce mnoho činitelů velice
rozdílných od dělnictva průmyslového,
a všechny tyto okolnosti nasvědčují,
že ten charakter je poněkud jiný a že
musí také s tohoto stanoviska zemědělského
býti otázka ta řešena. Ukázalo
se za jednání, že narážíme
na dosti veliké obtíže právě
při projednávání této předlohy,
kde se chtělo všechno na jednu šablonu, podle
jedné linie řešiti a prostě zemědělské
dělnictvo a zemědělskou čeleď
zařaditi do okresních nemocenských pokladen.
Já připomínám, že massa tohoto
lidu je velice značná a jenom pokud jsem mohl ze
statistiky pro Čechy zjistiti, je zřízenců,
kteří přijdou do nemocenského pojišťování,
asi 6105, čeledi 386.775, dělníků
132.622, úředníků 4331, dozorců
18.225, tedy celkem 547.058 osob, které budou povinny nyní
nemocenským pojištěním. Vedle toho ale
přistoupí ještě k tomu osoby, které
dobrovolně mohou býti pojištěny. To
jsou členové rodiny, děti, které pracují
na polích atd., kterých je 511.465, a konečně
nám šlo o to, aby byli pojištěni také
naši drobní, malí zemědělci.
To je velmi důležitá otázka, poněvadž
pravím, že náš drobný malý
člověk, náš malý zemědělec
není ničím jiným, než jenom dělníkem
na svém vlastním hospodářství,
a poněvadž vykonává zde tuto práci
sám, že má plné právo na to,
aby požíval také nemocenského pojištění.
A právě na venkově tím více
toho potřebují, poněvadž tam vzdálen
jsa lékaře, ještě více potřebuje
této podpory než snad člověk, který
sídlí v městě, kde o lékařskou
pomoc je dosti postaráno. Těchto drobných
zemědělců jest do 2 ha 328.462, do 5 ha 201.141.
Vidíte, že číslo ono nám praví,
že je zde ohromný materiál, který dosud
postrádá tohoto pojištění a který
nyní do pojištění má býti
jednak nucen, jednak dobrovolně pojat a tudíž
naše zemědělské pokladny byly by tělesy,
které by, ne-li plně, aspoň z větší
části vyhovovaly úplně všem těm
požadavkům, které od nemocenských pokladen
my žádáme.