Proto v § 1 nového
zákona zavádí se povinné pojištění
všech osob za mzdy zaměstnaných jak v zemědělství
a v lesích, tak také i čeledi. U čeledi
chci říci, že bude-li zákon schválen,
budou pojištěny také služební dívky
a jiná čeleď v městech pro případ
nemoci, čímž je odčiněna jedna
z křivd, která vyžadovala právem již
nápravy. V § 2. navrhujeme, aby osoby, které
konají práce v podniku nebo v hospodářství
u různých zaměstnavatelů za mzdu (posluhovačky,
domácí švadleny, pradleny a pod.), jakož
i domácí učitelé a učitelky
stejně byli pojištěni pro případ
nemoci a přihlášeni za členy okresní
nemocenské pokladny, a sluší uvítati,
že i v tomto ohledu je učiněn pokrok, poněvadž
jest třeba říci, že dosud tyto osoby
pro případ nemoci byly vydány úplně
na milost svých vlastních dobrodinců, event.
byly povinny si opatřovati náklady, zejména
lékařské a náklady v lékárnách
samy. Nyní jsou chráněny.
Důležitou novotu navrhuje
zákon u článku 3., kde se zvyšuje podpora
nemocenská se 26 neděl na 39 neděl. Zákon
ze dne 30. března 1888 stanovil podporování
po 20 neděl. Již dávno před válkou
všechny sjezdy nemocenských pokladen i sjezdy odborových
organisací dělnických vytýkaly toto
maximum vyplácení podpor, poněvadž choroba
se neptá, jak dlouho má býti někdo
nemocen, a z pravidla v době nejtěžšího
onemocnění, jako tuberkulosy a jiných chorob,
které trvají déle, zákon vylučuje
pojištěnce z nároků dalšího
než 20 týdnů; zákonem z 20. listopadu
1907 bylo toto ustanovení změněno tak, že
vyplácení podpor zvýšeno s 20 na 26
týdnů. Náš sociálně-politický
výbor, přihlédaje k poměrům,
které se vytvořily u nás po válce,
vychází z názoru, že jest nutno nemocenskou
podporu zvýšiti pokud jde o délku podporovací
po této stránce na místo 26 neděl,
aby vyplácela se podpora 39 neděl. Při této
příležitosti přišla v úvahu
otázka, má-li nemocenská podpora býti
zvýšena s dosavadních 60 na 66 proc., jak bylo
ve výboru sociálně-politickém uvažováno.
Poněvadž ale výpočty, které opatřilo
ministerstvo sociální péče, nejsou
tak jisté, jest-li by nemocenské pokladny, zejména
v přechodné době, válečné
ty náklady snesly, usnesl se sociálně-politický
výbor zatím tuto otázku neřešiti
již vzhledem k tomu, že dosavadní ustanovení
zákona jednotlivým dobře situovaným
pokladnám dává příležitost,
aby nemocenskou podporu zvýšily se 60 proc. až
na 75 proc. a výbor je toho názoru, že podle
aktivity jednotlivých pokladen užijí této
příležitosti, aby podpory nemocenské
nejen jak zákon nový navrhuje prodloužily ze
26 na 39 týdnů, ale aby i, pokud jde o výši
podpor, zvýšily je ze 60 proc. výše podle
toho, jak reservní fondy to připouští.
Dále v čl. IV. navrhuje sociálně politický
výbor pro pojištění rodinné,
aby číslice, které byly stanoveny zákonem
ze dne 20. listopadu 1917, byly zvýšeny a sice pro
Prahu a Brno jest základ 7000 K pro rodinu, pro ostatní
místa, která patří do I. třídy
aktivních příplatků státních
úředníků 6500 K, pro místa
II. třídy 5500 K, pro místa III. třídy
4500 K a pro místa IV. třídy 3500 K. Totiž
dnes zákon omezuje některé pojištěnce,
aby nechali pojistiti u nemocenské pokladny svoji rodinu,
mají-li větší příjem.
Ovšem omezoval zákon
do určité výše jednotlivé členy,
pokud mohou býti pojištěni vzhledem k jejich
příjmům, ale sociálně politický
výbor vzhledem k změněným poměrům,
které nastaly od listopadu 1917 do dneška, zvýšil
tyto obnosy do částek, které jsem zde konstatoval.
To jest, pokud jde o otázku rozšíření
pojištěnců, tedy dosud podléhalo v celém
Rakousku nemocenskému pojištění asi
31/2 milionů osob, v naší
republice, kdybychom odpočítali země alpské
a ostatní země bývalého Rakouska by
zbylo 11/2 milionů pojištěnců.
Rozšířením pojištění
na zemědělské dělnictvo, na domácké
dělnictvo, na čeleď a služebné
dívky počítáme, že počet
pojištěnců stoupne o jednou tolik, ovšem
bez Slovenska. A nutno konstatovati, že počet pojištěnců
může příště u nás
činiti asi 4 miliony osob, což znamená, že
bude pojištěna asi třetina celého národa.
Nutno zvláště vyzdvihnouti osnovu, kterou sociálně-politický
výbor předkládá, se stanoviska sociálně-politického,
ale, pánové, já bych ještě chtěl
vyzdvihnouti osnovu výborem navrženou se stanoviska
zdravotního a národního. Jest dokázáno
a zvláště za války byl zjištěno,
že nemocenské pojištění nemá
jen význam sociální, ale má mimořádný
význam zdravotní. Za války bylo zjištěno,
že nemocenské pokladny po stránce zdravotnické
propagandy vykonaly veliké dílo. Oceňují
to naši hygienikové, kteří právem
poukazují, že vedle jejich práce bylo kus práce
v tom, že infekčním chorobám bylo čeleno,
a že nemocenské pokladny vykonaly dílo opravdu
úctyhodné. Uvážíme-ti, že
podle našeho návrhu má býti počet
pojištěnců zvýšen, že v každé
vesnici, zejména na každém dvoře budou
všecky zaměstnané osoby pojištěny
pro případ nemoci, znamená to, že téměř
v každé rodině osoba, která pracuje
za mzdu a ve dvoře nebo na vesnici, bude míti příležitost
choditi k lékaři.
Pánové, jistě
doceníte, kam chodí lékař, tam že
jest jistě jiný vliv po stránce zdravotnické.
My, kteří máme co dělati se zdravím
dělníků, musíme říci,
když pojištění nic jiného nevykoná
než to, že pojištěný má nárok
jíti k lékaři, tím, že má
jiný zájem, aby se očistil, že tam,
kam jde lékař do bytu, hospodyně uklidí,
všecky tyto okolnosti oceňuji zejména v dnešním
pojištění tím, že způsobí
povznesení malých lidí, že nemocenské
pojištění, rozšířené
v naší republice, nebude míti jen sociální,
ale také zdravotnický a také i kulturní
význam.
Druhou částí
návrhu, zejména návrhu kolegy Jakubky, Skurského,
Pavlána a soudr. domáháme se toho, aby nemocenské
pojištění bylo soustřeďováno,
aby bylo zamezeno jeho tříštění.
V té příčině musím ovšem
říci, že tříštění
nemocenského pojištění v Rakousku bylo
mimořádně velké proti jiným
státům, ale v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku mimořádně četné,
žádná korunní země v bývalém
Rakousku neprojevila tříštění
nemocenského pojištění do té
míry, jako u nás.
Uvážíte-li, že
jsme měli před válkou všech pokladen
v Čechách 1391, na Moravě 487, vidíte,
že jsme měli pojišťovacích jednotek
velké procento, ale ku škodě pojištěnců,
poněvadž připadá průměrně
na okresní pokladny 2590 členů, na spolkové
2723 členů, na závodní 643 členů,
na společenstevní 450 členů. U pokladen
učňovských, registrovaných dosti často
níže, dokonce jest známo, že za války
jsme měli pokladny v Čechách, které
měly jen 10, 20-30 členů, dokonce se zjistila
nemocenská pokladna v pardubickém okresu, která
má jednoho člena. Dovedete si představiti,
že takovýto "ústav" nemohl býti
ústavem, který by representoval nemocenské
pojištění, nemohl opatřiti více
výhod, které se právem žádaly
od nemocenského pojištění. Na základě
toho sociálně-politický výbor vzhledem
k návrhům, které mu byly předloženy,
usnesl se, aby byly závodní nemocenské pokladny
zrušeny všechny. U závodních pokladen
pak máme motivy ty, že sociálně nebyly
zárukou pro pojištěnce nejen po stránce
svobody, ale máme také důvody národnostní,
které nechci šíře rozváděti,
jež mluví proto, aby závodní nemocenské
pokladny dále netrvaly.
Dále navrhujeme, aby zrušeny
byly pomocnické pokladny společenstevní,
které neměly dne 31. prosince 1913 aspoň
400 členů, předpokládaje, že
tato číslice má býti důvodem
k tomu, aby taková pokladna pomocnická mohla částečně
existovati.
Soc. politický výbor
dále navrhuje zrušení těchto pokladen
spolkových, které neměly 31. prosince 1918
1000 členů, a pokladen zapsaných dle zákona
z roku 1892, které neměly také 1000 členů,
pokud jde o úředníky, které neměly
400 členů.
Dále navrhujeme, aby zrušeny
byly všechny učňovské nemocenské
pokladny bez rozdílu počtu pojištěnců,
poněvadž pojišťování učňů
ve zvláštních pokladnách není
odůvodněno, ježto není žádného
důvodu, a také páni, kteří
representují ve výboru živnostenské
korporace, neuvedli žádného důvodu,
aby trvaly pokladny učňovské, které
jsou břemenem pro společenstvo a společenstva
snad uvítají, budou-li učňovské
pokladny zrušeny a ti učňové připadnou
pomocnické pokladně.
Spornou otázkou byla věc,
kde se má pojišťovati zemědělské
dělnictvo. Tato věc byla ve výboru nejdůležitější,
vyžadovala největší debaty, skončila
pak smírem mezi stranami ve výboru, že mohou
býti zakládány zemědělské
pokladny, vykáže-li se v okresu 1000 pojištěnců
zemědělských a v politickém okresu
2000 členů.
Přiznám se i jako zpravodaj,
že toto ustanovení snad nebude nemocenskému
pojištění nejprospěšnější,
ale pánové ze strany agrární prohlásili,
že nekladou po stránce praktické na toto ustanovení
váhy a více méně sami napověděli,
že za každou cenu k zakládání zemědělských
pokladen nepřistoupí, že by musili býti
zvláštní, jiné okolnosti, které
by takové zakládání odůvodňovaly.
Já při této příležitosti
znovu apeluji, aby se tak nedělo, poněvadž
bychom se znovu vraceli ke tříštění
nemocenských pokladen.
Druhou spornou otázkou byly
volby. Nechtěje prodlužovati debatu, konstatuji, že
i tato věc skončila ve výboru sociálně-politickém
smírně v tom směru, že volby mají
býti prováděny tím způsobem,
jako volby do obcí, až na zásadu poměrného
zastoupení. Nutno zvlášť konstatovati,
že výbor zlepšil a ujasnil otázku volebního
práva při provádění voleb tím,
že se postavil na stanovisko, aby volební právo
měli všichni pojištěnci dvacetiletí,
a aby volitelni byli všichni čtyřiadvacetiletí.
Jest to změna proti dosavadnímu stavu v tom, že
volební právo měly v okresních pokladnách
osoby čtyřiadvacetileté, kdežto dnes
budou míti volební právo osoby již dvacetileté.
Ovšem ve společenstevních pokladnách
bylo již dnes volební právo od 18 let, takže
zde se jaksi věc vyrovnala, aby volební právo
bylo ve všech pokladnách stejné, ať již
v okresních, společenstevních, po případě
zemědělských, aby nebylo rozdílu.
Pokud jde o otázku poměrného zastoupení,
výbor nedal sluchu těmto námitkám.
Vychází z toho stanoviska, že dokud se nebude
řešiti otázka zrušení zaměstnavatelské
kurie, na co zejména zástupci socialistických
klubů ukázali, že zatím se ponechá
volební právo na základech dosavadních,
že bude rozhodovati nadpoloviční většina
při volbách a tím že jaksi volební
výkon jest přesně stanoven volebním
zákonem do obcí a výbor myslí, že
i pokud jde o čistotu voleb, bude učiněno
všechno, aby stížnosti, které tu a tam
se vyskytly, někdy oprávněné, ve většině
případů však neoprávněné,
byly odstraněny.
Novotu zavádí naše
osnova zejména v tom, že příspěvky,
jež zaměstnavatel srážel se mzdy nebo
služného, jsou statkem zaměstnavateli svěřeným.
Toto ustanovení výbor schválil jednomyslně,
poněvadž právem vychází z toho
názoru, že když zaměstnavatel kdykoli
srazil se mzdy nebo služného pojištěnci
příspěvky, že je má do pokladny
odvésti. Žel bohu, dodnes se tak vždy nedělo
a proto ustanovení to se strany pojišťovacích
ústavů nutno vítati.
Velmi důležité
ustanovení pojímá předloha do článku
19., kde všechny pokladny, ať jakéhokoliv druhu,
mají příště býti členy
svých svazů respve ústředních
organisací. Správně připomínáno
jest, že jest nejvyšší čas - a mohu
to jako činovník jednoho ze svazů potvrditi
- že se dnes členství vyhýbají
pokladny v rukou všech politických stran jen proto,
že jaksi nechtějí býti svazy kontrolovány.
Organisace nemocenských pokladen
nebyla uvedena v život od počátku nemocenského
pojišťování. Teprve dobrovolnou cestou
nemocenské pokladny, vedené organisovaným
dělnictvem, rozhodly se zejména v létech
1910 v našich českých zemích, aby byla
založena ústředna nemocenská, poněvadž
se přišlo k tomu názoru, že nejen z důvodu
kontroly a dozoru, ale i ekonomických jest nutno, aby pokladny
ať třeba obecní nebo jednotlivě tvoří
organisace, přece jen byly soustředěny v
určité velké organisaci, kde by zejména
nákup léčivých pomůcek, stavba
sanatorií a léčeben, podporování
nemocných, uzavírání smluv s úřednictvem
a lékaři a konečně kontrola a zavedení
jednotných tiskopisů a jednotné administrativy
bylo důvodem, proč se zakládala organisace
nemocenských pokladen.
Ale i ve starém Rakousku řešili
tuto otázku tím, že uznali organisace, když
už existovaly, jako samosprávné korporace.
Zákon z r. 1917 jim dal sankci, ale jen tak, že pokladně
dáno bylo na vůli, chce-li býti členem
svazu čili nic.
Nutno konstatovati, že pokladny,
když jsme jim dělali výtku, že špatně
hospodaří, nebo ne ku prospěchu pojištěnců,
členství vypovídaly, a proto sociálně-politický
výbor usnesl se, že členství ve svazu
nemocenských pokladen je povinné, z důvodů,
které jsem právě uvedl.
Tolik o předloze samé
a nutno jaksi říci, že v těchto hlavních
rysech, které uvádím, buď novoty zavádí,
nebo některé dosavadní ustanovení
mění.
Já, pánové,
k vysvětlení, které jsem k předloze
uvedl, chtěl bych říci, že soustředěním
nemocenského pojištění provádíme,
jak jsem z počátku již naznačil, veliký,
sociálně-humanitní i zdravotní čin.
Ale, pánové, poměry
to vyžadují z různých důvodů,
hlavně však vzhledem k úkolům, které
jsou před námi. Proto uslyšíte resoluci,
která se navrhuje sociálně politickým
výborem, ve které se žádá, aby
ministerstvo sociální péče bylo vyzváno,
aby zejména rodinné pojištění
zavedlo povinně u všech pokladen a ne, jak se dosud
děje, aby se nechalo jednotlivým pokladnám
na vůli, pojištění příslušníků
rodin provésti, čili ne.
Sociálně-politický
výbor - a jistě nejen tato naše korporace,
ale i lékaři a jiní činitelé,
pokud se u nás sociální politikou zaměstnávají
- musí doznati, že právě v otázce
rodinného pojišťování jest nutno
hájiti názor, aby každá osoba, nejen
dělník, úředník, zemědělský
dělník na venkově, anebo konečně
služebná dívka byli pojištěni a
podrobeni dozoru lékařskému, ale také
jejich rodina. A právě, pánové, válka
to jest, která vyžaduje v této věci
kategorické opatření.
Náklady, které rodinné
pojištění musí vyžadovati, jsou
celkem nepatrné, poněvadž množství
pojištěnců tu umožňuje pokladnám,
spokojiti se malým příspěvkem. Ve
starém zákoně jest vypočítáno,
že 9/10 haléře z 1 koruny
může stačiti pro pojištění
rodinné. Připadá zde tedy, poněvadž
podle dosavadního zákona bude 2/3
platiti pojištěnec a 1/3 zaměstnavatel,
z 1 koruny obnos 6/10 haléřů
na pojištěnce a 3/10 haléře
na zaměstnavatele, tedy jistě obnosy, které
jistě unese jak pojištěnec,- pojištěnci
tyto příspěvky rádi nesou - tak i
zaměstnavatel, který tento náklad nésti
musí již vzhledem k velikému úkolu,
který rodinné pojištění má
přinésti po stránce zdravotní.
Při této příležitosti
chtěl bych vyzvednouti některé úkoly
po stránce příštích úkolů
nemocenského pojištění. Jest to přístup
nemocných členů nemocenských pokladen
do lázní. Dnes, pánové, nestačí
jenom, abychom prováděli jen léčení
obvodními lékaři, nýbrž moderně
zřízené pokladny postavily se na stanovisko,
že provádějí léčení
lékaři odborníky. Většina pokladen
nemocenských, zejména větších,
provádí odborné léčení,
ale chceme-li je řádně provádět
zvláště nyní po válce, musíme
dáti pokladnám možnost, aby mohly posílat
své členy do lázní, které může
stát zabrat, a reklamoval bych, aby stát zabral
lázně takové, jako zejména Karlovy
Vary, Mariánské Lázně, Teplice, na
Slovensku Píšťany, Trenčanské Teplice,
a spoustu jiných lázní, zvláště
ovšem pro revmatiky a žaludeční choroby,
aby opravdu za malého poměrně příspěvku
členů byly jim lázně přístupny.
Konečně dožaduji
se jako zpravodaji toho, aby v otázce koncesse pro lékárny
byla provedena určitá změna, aby se totiž
koncessí lékárnických nedostávalo
jenom těm, kdo mají určitá privilegia,
poněvadž jsou taková privilegia zastaralá
a neudržitelná, a musím konstatovat, že
nejen u nemocenských pokladen, nýbrž i u moderních
lékařů a farmaceutů jest jednomyslný
názor, že jest nutno učiniti zde jistou změnu,
která by byla nejen ve prospěch příštích
nemocenských pokladen, nýbrž i všeho obyvatelstva.
Osvobození od poštovného
za dělání statistiky, kterou nemocenské
pokladny státu provádějí, jest požadavek
spravedlivý, když se uváží, že
stát pokladnám nic nedává, ničím
je nepodporuje, naopak od nich žádá velikou
a nákladnou práci sestavováním statistického
materiálu. Jest tedy jistě oprávněno,
když budou nemocenské pokladny od poštovného
osvobozeny aneb když bude poštovné aspoň
paušalováno, jako při úrazových
pojišťovnách a obcích.
Stavba sanatorií - zejména
pro tuberkulosní - bude sice náležeti do vlastní
působností nemocenských pokladen, ale pokladny
samy nesnesly by to veliké zatížení
při takovém úkolu, a proto právem
se musíme toho dovolávati od státu, i kdyby
se sebe více naříkalo, že rozpočet
jest zatížen. Těmito sanatorii léčebnými,
zejména pro takové choroby, jako jest tuberkulosa,
bychom umožnili, abychom dělníka, ať to
bude na dvoře na venkově, či kdekoliv, nebo
ve městě v bytě domáckého dělníka,
nenechali umírati v nedostatečném bytě,
kde může nakaziti své spoluobyvatele, nýbrž
abychom ho dali do ústavu, kde by alespoň skon jeho
byl zpříjemněn.
Ku konci chci jen připomenouti,
že předloha zákona jest jenom částečnou
reformou nemocenského pojišťování.
Výbor sociálně-politický zejména
tuto věc zvláště zdůrazňuje,
poněvadž ministr sociální péče
sám hlásil ve výboru, že se na celkovém
dělnickém pojištění v ministerstvu
pracuje. Vyslovím jistě přání
většiny pánů zde přítomných,
když prohlásím se pro zásadu, aby celé
sociální pojištění vůbec
bylo soustředěno, aby jak nemocenské, tak
úrazové i příští starobní
a invalidní pojištění bylo shrnuto v
jednu pojišťovací instituci. Stav dosavadní,
kopírovaný, resp. převzatý od Rakouska,
že totiž jsou zvláštní pokladny nemocenské,
zvláštní pojišťovny úrazové,
a že bychom měli i zvláštní starobní
a zvláštní invalidní pojišťovny,
jest nepřípustný v novém našem
moderním státě. Alespoň si všichni
myslíme, že se to bude nejen pro dnešní,
nýbrž pro příští moderní
stát nám opakovat, a nutno již tady vysloviti
přání, aby v tomto smyslu celý duch
naší sociální politiky se nesl do budoucnosti,
aby naše ústavy byly soustředěny, zejména
náklady správní byly co nejmenší
a aby pojištěncům se dalo co nejvíce.
Abychom k tomu všemu mohli přikročiti, je třeba,
aby naše Národní shromáždění
nebo snad Národní shromáždění,
vyšlé z nových voleb, si uvědomilo,
že zákonem musí co nejdříve provésti
starobní a invalidní pojištění.
To, co dělá se u nemocenského pojištění,
jsou jenom různé formality. A u toho zemědělského
a domáckého obyvatelstva je také kus sociální
povinnosti, kterou těmto proletářům
byla společnost 30 let dlužna proti ostatním
dělníkům. To je dlužno, abychom si uvědomili.