Předseda:
Uděluji slovo poslednímu řečníku
v řečnické listině zapsanému,
panu kolegovi dru Dolanskému.
Posl. dr. Dolanský:
Vážené Národní shromáždění!
Byl předložen rozpočet
a tu nemohu zatajiti, že jsme nikdo netušili, že
neuplyne ani 24 hodin a že budeme nuceni, abychom projednávali
již rozpočet ten. Není fysicky možno a
nebylo, aby celý ten obtížný početní
operát od řečníků byl prostudován,
od stran zkoumán a aby o něm bylo možným
učiniti si úplný a věrný obraz.
Byla to doba příliš krátká. Já
to vytýkám sám sobě, vytýkám
to všem účastníkům tohoto shromáždění,
že poprvé v tak krátké době se
projednává tak důležitý pro nás
zákon. Vážené shromáždění
pochopí pak, proč zeje sněmovna prázdnotou
a proč všichni řečníci mluvili
tak málo k rozpočtu. Když ve starém
Rakousku projednáván byl rozpočet tu nejen
účastníci parlamentu, nýbrž celá
veřejnost se zájmem očekávala den,
kdy všichni, ale zvláště řečníci
našeho národa mohli užíti té příležitosti,
aby hradby nakupených křivd a bezpráví
při této příležitosti přednesli
foru říše, aby tam mohli obhájiti naše
práva, aby tam vylíčili křivdy, kterých
se nám dostávalo plně ve starém Rakousku.
Vážené shromáždění!
Tomu bude při historii rozpočtu v Československé
republice poněkud jinak, dočasně aspoň
jsou naše národní požadavky opatřeny
jinak, my nemáme příčiny, abychom
při předložení rozpočtu ministrem
financí přicházeli s těmito starými
stížnostmi. Upraví se patrně rozpočtová
debata asi tak, že při rozpočtu budou uplatňovány
interessy jiné, nikoli nazvíce národní,
nýbrž interessy stavovské, třídní,
stranické a pod. Bylo to již z dnešní
debaty, vážené shromáždění,
jasně patrným. Také já přizpůsobuji
se jaksi tomuto ovzduší a rozeberu předložený
rozpočet a úvahy p. ministra o tom, jak se má
uhraditi potřeba státu našeho tak, jako první
rozpočet, který předložen byl.
Všichni řečníci projevili souhlasně
přesvědčení, že není sporu
o tom, že rozpočet ten valného odporu nenalezne,
a také naše strana, vážené shromáždění,
a voličstvo stranou naší zastupované
bude přihlížeti k rozpočtu tak, jak
byl předložen. My mu nemůžeme upříti,
naopak musíme mu přiznati po stránce technicko-finanční
neobyčejnou přednost.
Musíme s radostí konstatovat,
že již rozpočet vůbec je předložen
a že ta páteř, o které zde bylo mluveno,
státu našemu jest konečně po jedné
stránce dána, byť ještě snad Těšínsko
nás naplňuje zármutkem, poněvadž
do té chvíle o jeho osudu rozhodnuto není.
Nemůžeme rozpočtu upřít a musíme
mu přiznati upřímnou snahu vybřednouti
ze záplavy dluhů, že záplavy vydání,
která na různých těch položkách
shledáváme. Musíme také souhlasiti
s panem ministrem, že těch receptů, které
podal na léčení těchto ohromných
vydání a hrozivého deficitu, bude třeba
měrou nejvyšší užíti, a sice
jak oné šetrnosti, - která je jinak velice
gumovým pojmem -, tak zvláště hospodárnosti
nejen v soukromém životě, nýbrž
i v hospodářství státním. Uvážíme
bedlivě veškeré dávky a daně,
se kterými pan ministr přichází, ale
jsme přesvědčeni, že všechna tato
práce a dobrá vůle zde nestačí.
Vážené Národní shromáždění!
Tomu rozpočtu bych vytýkal jedno: on jest po stránce
technicko-finanční výborným, ale ponechává
nás v úplné temnotě, pokud se týče
stránky národohospodářské.
Ve výkladech pana ministra nijak nevidíme, jak bude
postaráno v novém období hospodárném
o hospodářský život náš,
o jeho pozvednutí, o jeho upevnění, rozšíření
a prohloubení, jakými cestami vláda zamýšlí
se bráti, aby nejen úsporností, nejen hospodárností,
nýbrž také větší produkcí
zvýšila příjem naší říše.
Rozpočet ten o mnohém
nemluví a o mnohém - opakuji - nechává
nás v temnu. On pan ministr financí není
jen výborným finančním technikem,
on jest také po té stránce finančním
politikem, že nám - šelma - také leccos
nepraví, co vlastně svým rozpočtem
zamýšlí.
Jen na jednu věc poukáži.
Pan ministr nás - a po té stránce mají
kollegové, kteří přede mnou mluvili,
pravdu - straší miliardovým rozpočtem.
Vážené Národní shromáždění!
Jest ovšem potřebí kolem 3 miliard, aby byl
kryt schodek ve vydání, ale v řádném
poválečném rozpočtu nevypadne vše
tak divoce. Do rozpočtu nepřijdou ony 3 miliardy,
které si vypůjčíme, nýbrž
jen úroky z nového dluhu, a pak ovšem nevypadá
věc naše tak divoce, jak by se myslelo.
Než, jak jsem řekl, strana
naše se v jednání pustí, rozvážně
uváží veškeré návrhy nových
finančních pramenů a podepře v každém
směru státní správu a vládu,
aby rovnováha v rozpočtu byla zjednána a
udržena. Učiní to, velevážené
shromáždění, ne ze sympatie k ministru
financí, nebo z antipatie k němu nebo jeho projektům,
když se rozhodovati bude pro a proti nim, nýbrž
učiní to proto, poněvadž je tím
povinna naší republice.
Při specielní debatě
rozpočtové bude příležitost pak
o jednotlivých položkách zevrubně si
promluviti a zaujmouti k jednotlivým položkám
stanovisko jak hospodářské, tak finanční.
Lid, který naše strana
zastupuje, sestává z různých vrstev
a všechny svorně a ochotně přinesou
tyto těžké oběti, které jim ukládá
předložený rozpočet. Jsou to příslušníci
různých vrstev, ale všichni mají, tak
jako vůbec národ český, tu jednu společnou
vlastnost, totiž neobyčejnou trpělivost při
této finanční reformě. Pánové!
Kdo o tom ještě nebyl přesvědčen,
ten se o tom jistě přesvědčil, když
viděl, jak probíhala vleklá a složitá
pro poplatníky soupisná akce, jak trpělivě
davy čekaly, aby odevzdaly to, co státu patří.
Lid náš čeká rád a čekati
bude, protože předpokládá a jest pevně
přesvědčen, že se mu za ty oběti,
které rád přináší, zase
dostane těch práv, na která se těšil,
že jich užije ve své domovině a ve svém
vlastním státu a která mu byla po staletí
odpírána v říší cizí.
(Výborně!)
Těší se, že
jeho politická práva nejen že nebudou osekávána,
nýbrž že jeho politická práva,
svoboda mínění, svoboda projevu, svoboda
shromažďování, svoboda víry a svoboda
politického přesvědčení dojdou
ještě většího rozvoje, nežli
vůbec moderní stát přinášel
a přinésti mohl. (Výborně!)
Těší se, že to bude platit pro všechny
vrstvy, pro bohatého jako pro chudého, pro příslušníka
každé politické strany, každého
vyznání a každého stavu. Teší
se, že obdrží hospodářské
výhody, které mu byly dosud odpírány,
poněvadž byl Slovanem, těší se,
že vneseny budou novým finančním proudem
do státu nové vzpruhy hospodářské
a že nová budoucnost vyrovná ty oběti,
které on přináší.
Vážené shromáždění!
Těší se rolník, že se mu dostane
vysvobození od těch nešťastných
centrál a že příští podzim
bude jísti již svůj vlastní volný
chléb bez ztráty, bez zkracování a
kontroly, že bude konec tomu drancování a šikanování
a všem těm obtížím, které
přinesla s sebou doba válečná i poválečná,
těší se, vážené shromáždění,
živnostník, který strádat po celou dobu
té nešťastné války, který
musil dát sám vše, co měl a zpravidla
svou živnost zastavil, a těší se, že
pro tento stav, kvůli kterému se ještě
ze státní pokladny, ani staré, ani naší
doposud ničeho nevydalo, že se mu dostane výpomoci,
aby znova válkou zničenou živnost zbudoval,
aby se mohl znovu zaříditi. Živnostník
nechce žádných darů od tohoto Národního
shromáždění, on chce jen tu podporu
od státu, na kterou má nárok za oběti,
které přinesl. (Výborně!)
On čeká, že vláda
uvolní prostředky, které povolujeme nyní
rozpočtem a které jsou určeny, aby živnostenský
úvěr se zrealisoval, aby se mu stále nesliboval,
nýbrž aby se mu skutečně doopravdy dal.
Jsou dotyčné předlohy
zde v tomto shromáždění projednány
a jedná se jen o to, aby se uskutečnily. Je hlavním
úkolem pana ministra financí, aby ze zvýšených
příjmů státní pokladny podepřel
aspoň dočasně a znovu pomohl budovat stav
živnostenský.
Těší se, vážené
Národní shromáždění, náš
dělník, že bude moci svobodně v tomto
státě se shromažďovat, svobodně,
podle svého přesvědčení politického,
náboženského i sociálního vůbec
upravovat své poměry, že pominou ty nešťastné
úkazy, pro které není dosti zatracení
a není dosti odsouzení, kde druh druha z práce
vyhání, že jej vhání v náruč
nezaměstnanosti (Hlas: Hanba takové svobodě!)
a tak připravuje o příspěvky i mzdu
pro jiné politické neb sociální přesvědčení.
Těší se, panové,
inteligent, že budou také upraveny jeho poměry.
Bylo zde uvedeno panem ministrem, že stát náš
zhyne počtem úřednictva. Je pravda, pánové,
celé vrstvy hynou touhou po úředních
místech. Bylo to příznačné
ve starém Rakousku, že každý chtěl
být úředníkem, poněvadž
to měl jisté, třeba toho bylo málo,
a tato nemoc se přenáší do našeho
státu. Však pátrejme, v čem vězí
příčina toho? Poněvadž se nic
nestalo, co by tyto nezdravé poměry z Rakouska,
kde jsme byli zvyklí jen sloužit a otročit,
u nás změnilo.
A je k tomu cesta, pánové,
která nebude pana ministra financí pranic stát
a která oživí život veřejný
a umožní inteligenci, aby se uplatnila i mimo úřady.
Pánové, sáhá se i se strany vlády
právě a některých nerozvážných
kruhů na naši autonomii. Sahá se na možnost,
aby se uplatnil občanský element v úřadech.
Musí, ptám se, všechno býti zúředničeno,
musí všichni vykonávati moc státní?
Není lepší a zdravější,
když se to přenechá občanstvu, aby ve
smíšených úřadech a ve smíšených
sborech se uplatnilo a tam také aby nacházelo své
povolání a svou obživu?
Pánové, podívejte
se na ty korporace, které působí jako autonomní,
jak prosperují! Nemíním tu chvíti
jen zemské výbory a obce, nýbrž takové
korporace, kde systém úředníků
jest odstraněn, kde působí občanstvo
samo a všude se zdarem. A to je, pánové, možná
cesta, kterou se odtíží státu a státnímu
měšci a státní správa bude jednodušší,
pohyblivější, protože uvolněná
a nebude tak komplikovaná a bude lacinější.
Pánové, pak ovšem
musí býti ale přístup usnadněn
příslušníkům každého
stavu a každého věku, pokud službu konati
může. Pak zajisté že inteligenci dostane
se za oběti, které přinášela
a strádání její, zvláště
té, která nucena jinak sloužiti jako úředník,
alespoň částečného odškodnění
vyhlídkou do lepší budoucnosti. Vždyť
není každý šťastným, kdo jest
neb musí býti úředníkem!
Ale i vojsko bude rádo, vážené
Národní shromáždění, když
pomine tento nynější stav, a těší
se, že bude se moci vrátiti k svému občanskému
povolání.
Proto ve všech těchto
předpokladech a ve všech těchto nadějích
strana naše a její příslušníci
milerádi hlasovati budou pro vše, čeho republika
naše potřebuje, ba i s tou výpůjčkou
se spřátelíme, jestli jest jí potřeba,
nechť jest skutkem, ale nechť stojí pak republika
na nohou. My jsme přesvědčeni, vážené
shromáždění, že se tu může
jednat přece jen celým tím rozpočtem
o jisté provisorium, že normální doba
musí jednou nastati a že musí v brzku upraviti
a odstraniti nynější křivdy sociální,
které se samy sebou jednak dostavují, jednak jedny
druhé vyvolávají a podněcují,
a že nastane ten stav, kterého pan profesor Horáček
si tak toužebně přál, a že nastane
z tohoto rozpočtu rovnováha v rozpočtech
příštích, a z této rovnováhy
v rozpočtech nastane také rovnováha mravní
a zejména že pak nastane obroda společnosti,
o které myslí strany na levo, že mají
pro ní arkanum sesocialisování naší
společnosti, a o které my druzí víme,
že nebude a nemusí býti revolucí sociální,
nýbrž evolucí postupnou. V tom předpokladu
budeme hlasovati pro rozpočet. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda:
Řečnická listina jest vyčerpána,
debata je skončena. Prosím pány, aby zaujali
svá místa. (Děje se.) - (Zvoní.)
Podle § 67. našeho jednacího řádu
jest debatu o prohlášení ministerském
zakončiti hlasováním, schvaluje-li Národní
shromáždění prohlášení
čili nic.
Mimo to stojí zde, že
Národní shromáždění může
se však usnésti, že hlasování odkládá.
Byl mi podán návrh posl. Lukavského, Bradáče,
Pika atd. tohoto znění:
"Jelikož Národní
shromáždění bude mít hlasováním
o rozpočtu samém příležitost,
zaujmouti stanovisko k politice ministra financí, navrhujeme,
aby hlasování o exposé páně
ministrově bylo odloženo."
Návrh jest dostatečně
podepsán, dám o něm hlasovati.
Kdo souhlasí s návrhem
na odložení hlasování, prosím,
aby povstal se svého místa. (Děje se.)
To jest většina, návrh jest přijat.
Tím jest tento odstavec denního
pořadu vyčerpán a přikročíme
k dalšímu, jímž jest
2. zřízení
výboru rozpočtového.
Kdo souhlasí s návrhem
na zřízení 16členného výboru
rozpočtového, prosím, aby povstal se svého
místa. (Děje se). To jest většina,
návrh na zřízení 16členného
výboru rozpočtového je přijat; já
dám volbu jeho na denní pořad příští
schůze.
Přistoupíme k dalšímu
odstavci denního pořadu, a to ke
3. zprávě výboru
sociálně politického o návrzích
Johanise, Laubeho a soudr. ohledně zavedení pojišťování
dělnictva zaměstnaného v podnicích
zemědělských, jakož i čeledi,
dále dra Viškovského, Slavíka a soudr.
o úrazovém a nemocenském pojištěni
v zemědělství, a Jakubky, Skurského
a Pavlána, aby byly zrušeny některé
nemocenské pokladny, tisk 934.
Zpravodajem jest pan kol. Johanis,
uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Johanis: Velectěné
shromáždění!
V bývalém Rakousku
dělnické pojišťování bylo
vždy známou Popelkou a odstrkováno, a pokud
v Rakousku byly zavedeny sociální reformy, není
to přehnaným, řeknu-li, že byly dělány
polovičatě. Důkaz tohoto mého tvrzení
je právě zákon nemocenský z 30. března
1888, kterýžto zákon, jak známo, pojímá
dosud jenom dělníky průmyslové, obchodní
a dopravní do pojištění nemocenského,
kdežto největší část dělnictva
byla z pojištění vyloučena. Tuto výtku
nutno bývalému Rakousku učiniti zejména
v otázce dělnictva zemědělského,
které bylo vyloučeno proti ostatnímu dělnictvu
přes 30 let z ochrany pro případ nemocí.
A tuto vadu trpěly také zemské sněmy,
poněvadž v § 3. zákona rakouského
bylo sice uloženo zemským sněmům, aby
sněmy se postaraly o nemocenské pojištění
dělníků zemědělských,
avšak ani jeden zemský snem v bývalém
Rakousku neprovedl tohoto opatření a nutno jen litovat,
že také zemské sněmy v českých
obvodech, ani v Praze, ani v Brně, ani jinde reformou resp.
zavedením nemocenského pojišťování
pro dělnictvo zaměstnané na polích
a v lesích se nezabývaly. Vykládáme
si to ovšem právem vlivy politickými a hospodářskými,
které tehda byly, a je pochopitelno, že nynější
doba a změněné poměry volají
po korektuře těchto vad, a k ní se dostáváme
právě zprávou sociálně-politického
výboru tím, že návrhy, které
byly podány na zavedení pojištění
zemědělského dělnictva, jsou zpracovány
v určitou předlohu, kterou pánové
dostali. Dnes je nutno jen konstatovat, že naše republika,
přijme-li zákon, jak jej sociálně-politický
výbor schválil, postaví se na stanovisko,
že nutno je odčiniti jedno ze zel páchaných
v bývalém rakouském státu, totiž
tím, aby sociálně byli vzati v ochranu lidé,
kteří dosud ochrany v nemocí nepožívali.
Zákon rakouský sice
učinil dvě malé změny za třicet
let, co je v platnosti. To je změna z 8. února 1909,
která byla nepatrná a ve které se prohlašuje,
že se promlčují po 3 letech nemocenské
příspěvky, a pak zákon z 20. listopadu
1917, kterým se jaksi měnil zákon, zejména
v ustanoveních, pokud jde o mzdové třídy,
o výši podpory atd. Ale tuto změnu vyvolala
více válka, nežli sociální porozumění
v bývalém Rakousku a nutno jen konstatovati, že
zejména v rakouském státě jisté
vady v reformě z r. 1917 jsou vytýčeny tím,
že vzdor tomu, že v kruzích zemědělských
tehdá ani v krajích českých, ani v
německých, ani v polských nebylo by bývalo
proti tomu činěno námitek, ani ve státě
rakouském nezmohli se na to, ač zákon byl
proveden cestou nařizovací, aby zemědělské
dělnictvo a čeleď byly pojaty do zákonných
ustanovení, aby podléhaly nemocenskému pojištění
stejně jako ostatní dělnictvo, ať již
průmyslové, ať živnostenské, obchodní
nebo dopravní. Křivda, která se po této
stránce spáchala na zemědělském
dělnictvu, jest neodčiněna a nutno v naší
republice přikročiti k její nápravě.
Vedle dělnictva zemědělského
naše osnova na základě zprávy výborové
zavádí jasno také v pojištění
domáckého dělnictva. To byla také
druhá křivda, která se páchala na
jiném oboru pracovním a sice tím, že
mnoho dělníkův po domácku zaměstnaných
- a týkalo se to zejména zvláště
českého východu a mimo to některých
okresů moravských, zvláště Prostějovska,
kde dělnictvo domácky zaměstnané pojištění
nepodléhalo, - že také tato vada nejen škodila
dělnictvu, ale neprospívala ani zaměstnavatelům.
Dnes je prokázáno, že to, že zemědělské
a domácké dělnictvo bylo z pojištění
vyloučeno, nebylo na prospěch ani zaměstnavatelům,
poněvadž jsme viděli, že průmysl
i živnosti se vyvíjely vlastní cestou a že
otázka zatížení a placení příspěvků
za dělnictvo domácké a zemědělské
nebyla by bývala zvláštní výhodou
pro dělníky nebo zaměstnavatele, z níž
by byli mohli těžiti.