Není tam pamatováno
na Norsko a Švédsko. Já nevím, nemíníme-li
ty věci vůbec letos zařizovat, a nemíníme-li
to spojení tam dělat. Nemáme tam ani haléře
pro jižní Ameriku, která bude pro nás
strašně důležitá. Možná,
že budeme odkázáni celou řadu let na
argentinské maso, když ani nemluvím o jiných
věcech, ale nemáme ani haléřem na
to pamatováno. Budeme to pak povolovati extra nějakým
zvláštním zákonem? Budeme to flikovat
po kouscích?
Já myslím, že
ministr financí při sestavování rozpočtu
má míti na mysli, že ten jeho rozpočet
má umožniti těmi financemi politiku a také
ty hospodářské styky, po kterých on
sám tak důrazně volal. On takhle je neumožňuje
a neusnadňuje. (Posl. Dr. Schieszl: To je věc
resortního ministra!) Ano, to je věc resortního
ministra, ale zrovna tak dobře také věc ministra
financí a kdyby tahle výmluva byla skutečně
platná, ten resortní ministr zahraniční
zde není, jest za hranicemi a má plné ruce
práce, zvláště když mu druzí
páni moc šikovně a vydatně nepomáhají.
Po této stránce má
na to pamatovat každý, když by se při
sestavování rozpočtu na něco zapomnělo.
Na takovéhle věci, které jsou evidentní
každému člověku, na ty není zapotřebí
odborníka. Kdybychom měli stále jen takto
mluviti o odborných ministrech, pak bych se nedivil, že
Multatuli jednou napsal, že odborník jest metař,
který neumí nic jiného nežli mésti,
a to ještě špatně. Já myslím,
že tak daleko v tom odbornictví a separování
jíti nemůžeme. Vždyť rozpočet
jest dílem celého ministerstva, takže nač
nepřijde jeden, na to přijde druhý a rozpočet
má na tyto věci pamatovati. Na to jsou konec konců
ministerské rady a tam se o těchto věcech
jistě jednalo a mluvilo také. A že by některý
člověk mohl býti do té míry
nekolegiální, aby o tom věděl a schválně
neupozornil, nebylo by zrovna na místě. Ať
jest jak jest, tyto věci v rozpočtu nejsou, ať
to zavinil kdokoliv. Konstatuji, že tam nejsou a konstatuji
také, že to šetření a škrcení
nedělal resortní ministr. Víme, odkud to
šetření a škrcení vychází.
Vychází stále a pořád z jednoho
pramene a my nechceme, aby se šetřilo a škrtalo
na takových věcech, na kterých se škrtati
nedá.
S druhé strany jest zajímavo,
že si našeho rozpočtu všimli také
Němci a to se rozumí, že si ho hned všimli
zase svým běžným způsobem: "My
Němci budeme platiti daleko více daní, nežli
na nás podle našeho počtu připadá,
a tento rozpočet dělal kusý parlament bez
našich zástupců". To jest těžká
věc! Páni měli volno se přiznati k
tomuto státu a mohli ty zástupce zde míti.
Oni se podnes nepřiznali a tedy to dělá kusý
parlament, to jest přirozené. To si budou musit
odvyknouti a také si budou musit odvykati povídati
nám, že oni platí poměrně více
daní, nežli budeme platiti my. Ty daně, jak
vidíte, platí přece ten lid a konsumenti,
kdežto fabrikant jest vlastně jen výběrčí.
Konečně, když přizná i list toho
rázu, jako "Tribuna", může to člověk
věřit, že není to pouhá socialistická
fraseologie. Budeme se musiti tedy proti tomu postaviti a vidíme,
kde jest nevyhnutelno zasáhnouti, aby republika začala
býti opravdu českou. A myslím, že i
lidé, kteří nejsou socialisací nadšeni,
budou muset uznat, že konec konců jedině poctivá
socialisace může nás vésti k tomu, že
Němci toho druhu se přestanou naparovat a budou
muset přestat dělat potíže. Jinak je
jisto, že jejich součinnost by byla bývala
možná, kdyby se byli k tomu státu přiznali.
Nepřiznali-li se, tedy prostě je to jejich vina,
ale myslím, že zase my bychom se měli vyhýbati
vykládání věcí, které
nebyly takové, jak je dnes malujeme a vykládáme.
Je přece nemístné chtíti namlouvati,
že ta delegace na říšské radě
povolovala ty úvěry atd. prostě proto, poněvadž
chtěla shroucení starého Rakouska. Ne, pan
Maštálka to nepovoloval proto, že chtěl
shroucení Rakouska, ale povoloval to spíše
proto, že chtěl dělati obchod s marmeládou.
Tedy nenamlouvejme si hrdinství tam, kde toho vůbec
nebylo! Řekněme docela poctivě, jak věci
jsou! Vždyť nevypadáme při tom teď
vlastně o nic hůře, řekneme-li, do
čeho jsme byli nuceni, řekneme-li docela otevřeně,
že i doposud, až do toho odloučení našeho
od Rakouska, to Rakousko nás okrádalo do poslední
chvíle tím, že nám sem valilo nové
bankovky, ačkoliv rakousko-uherská banka neměla
již právo jich vydávati, a že podloudnicky
dodnes dává sem dopravovati dvoukoruny a koruny
a že nás přivedlo do této situace, vidíme
jasně, že nemůžeme pomýšleti
na to, abychom platili nějaké válečné
rakouské dluhy. To je naprosto vyloučeno.
Ale my také budeme musit trochu
energicky nějak snad říci, že nemůžeme
se lhostejně dívati na to, jak se vyvíjejí
věci - také po jiné stránce -
souvisí to s rozpočtem. My nedosáhneme jakživi
pořádné rovnováhy hospodářské
a finanční, nebude-li míti ten stát
to, čeho nevyhnutelně potřebuje. A jak to
bude, když nedosáhneme Těšínska?
Je potřeba, myslím, abychom řekli naprosto
otevřeně a poctivě, že jest nevyhnutelno,
aby si uvědomili všude, že, má-li ten
stát býti života schopen a má-li poskytnouti
to, co se od něho žádá a žádati
bude, nesnese po této stránce žádného
zkrácení, ani nejmenšího. (Výborně!)
My musíme ale také
otevřeně říci, - zde se operuje a
operovalo se tím, že stojí hodně mnoho
výdaje na vojsko. Dobře, stojí mnoho. Ale
stojí mnoho, hlavně zbytečně snad
mnoho pensí se vyplácí, ale vyplácí
se i v jiných resortech. Taháme se s Coudenhovem,
nebo ne? A platíme mu pensi, nebo ne? A těch věcí
bude ještě celá řada.
Ty věci se musí přirozeně
nějak již jednou skoncovat. A pokud se týče
nákladů na vojsko, tedy na to, které máme
v Uhrách, pokud se týče vyživovacích
podpor a příspěvků atd., tedy nám
nepomůže nic, než když budeme důsledně
pokračovat na té cestě, - ale trochu ovšem
čerstvěji - kterou jsme začali vyvlastněním
velkostatků, aby se jednak pomohlo skutečně
těm lidem, a dalo se jim zaopatření, které
by nemusilo jít z hotových státních
příjmů. A druhá věc nevyhnutelná
je, abychom začali zjišťovat výrobní
náklady u podnikatelů. (Výborně!)
A tu já myslím, že se musíme pozastavit
nad tím, když člověk mluví s
lidmi průmyslu cihlářského a když
se od nich doví, že jim byla vlastně přiznána
komisí úřední a dohodou vyšší
maximální cena, než je zapotřebí
k rentabilitě podniku. Promiňte, kdo to potom zjišťoval
a jak se zjišťují tyto výrobní
náklady? My budeme musit žádat právě
v zájmu toho, aby mohla jednou nastati rovnováha
v rozpočtu a v našich financích, zkrátka,
aby se začalo trochu od jiného konce, než dosud.
My nebudeme pořád operovat
se mzdami a platy. Jistě nám nenapadne, abychom
drželi platy po případě tak vysoké,
když za polovičku dostaneme víc, než dostali
jsme dnes a když ta měna bude taková, že
dostaneme za těch méně peněz, kolik
je potřeba.
Ale nebudeme nikterak trpěti,
aby se nešlo s druhé strany, aby se nezačalo
přesné zjišťování výrobních
nákladů, aby se podle toho také nedržely
ceny toho zboží v těch mezích, které
budou přípustné, rozumné a zdravé.
Tam odtud, myslím, budeme
musit začít, a zde bych byl rád slyšel
něco, tady by měl - myslím - i finanční
ministr a patřilo by to tuším do jeho resortu,
kdyby zde objevoval nové cesty a nové způsoby,
jak by zjednal rovnováhu tomuto státnímu
hospodářství a státním financím.
Tuto cestu pan ministr nenastoupil. Hlasujeme-li pro rozpočet,
není to ještě výrazem souhlasu s rozpočtem.
Není to výrazem souhlasu s methodou jeho, není
to výrazem nějaké naprosté nedůvěry
k ministru, který za mnoho věcí nemůže,
ale po té stránce musíme přece jenom
říci, že nemáme důvěry
k těm novým věcem, které pan ministr
vsunul, k novým daním a k těm, co opomenul,
tou zmínkou o mzdách, zkrátka a dobře
šel tou starou cestou kapitalistickou. Podle daní,
řekli jsme, budeme souditi, jaké plány má
pan ministr, a podle daňového plánu můžeme
říci, že to jde podle starého úředního
šimla. (Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Dalším řečníkem jest pan kolega
Paulíny; uděluji mu slovo.
Poslanec Paulíny: Slávne
Národné shromaždenie!
Klub slovenských poslancov
drží za potrebné oznámiť, že
tak dôležitý predmet, ako je štátny,
rozpočet kritizovať za 24 hodín po jeho predložení
a zaujať k nemu nejaké stanovisko je nemožné.
Bolo by dobre, aby Národné shromaždenie uvažovalo
o tom, aby taký predmet ako je štátny rozpočet
bol predkladaný členom Národného shromaždenia
v čas, aby nie 24 hodín sa o tom rozmýšľalo
a potom sa zahájila debata, ale aby vyslanci mali čas
o tom dlhšie uvažovať. Je chybou, ctené
Národné shromaždenie, že rozpočtový
výbor sa teprve dnes zriaďuje. Dľa nášho
náhľadu mal sa zriadiť driev. Pri tom všeobecne
poviem niekoľko slov k rozpočtu pána ministra
financií. Nás neprekvapuje 31/2
miliardový schodok. My sme vedeli, že ciferne vykáže
pán finančný minister náš rozpočet
tak, že to inak skončiť nemôže než
s finančným značným schodkom. Veď
my sme sa vpravili v hospodárstvo rozbitého Rakúska
a Maďárie, ktoré hospodárstvo sme prevzali,
v tom ďalej pokračujeme, niektorých úradníkov
sme prevzali, niektorých pensionovali a vzali na miesto
nich spoľahlivejších, ktorým platíme.
Vec je tedy horšia, ako keby sme všetko na novo boli
počali.
Deficit 31/2
miliardy pán minister financií chce kryť novými
daňami, ktoré nám taxatívne vypočítáva.
Chce tým získať 11/2
miliardy a na 2 miliardy chce pôžičku.
Môj osobný náhľad
ohľadom vykázaného schodku je, že potreba
odstrániť raz navždy, či už silnejším
zvýšením daní, alebo dávkou z
majetku, ale hneď a nepreťahovať ho na ďalšie
roky pôžičkami. Nuž ale pán minister
akiste má silné dôvody za svoj operačný
plán.
Nám slovenským poslancom
je do istej miery ťažko zaujímať stanovisko
k rozličným otázkam, lebo ako ráčite
vedieť, máme vlády dve. Máme splnomocneného
ministra v Bratislave a máme vládu i tu. Aby som
niečo neuviedol, čo by mohlo byť vytýkané
na druhej strane, poznamenám v krátkosti niektoré
veci.
Na Slovensku je práca konsolidácie
a v tejto sa veľmi šťastne, veľmi pekne pokračuje.
Práca splnomocneného ministra dra Šrobára
pre Slovensko zasluhuje v tomto ohľade úplného
uznania. Na Slovensku sú ešte vojenské operácie,
ale kým ide o časť zemi, ktorá je obsadená
a je pevne v našich rukách, myslím, že
každý z vás: Čech, Moravan i Slezák
môže byť spokojný s vývojom vecí,
jaký sa tam deje. Bez všetkých otrasov previedla
sa finančná akcia okolkovacia. Čo všetko
sa hovorilo, že proti okolkovacej akcii, dôjde na Slovensku
ku vzburám, ale nestalo sa tak. Netvrdím, že
to bola ľahká práca, všetci, ktorí
tam pôsobili, mali ťažkú prácu -
ale náš ľud zachoval sa dôstojne a zrale.
Odovzdal svoje peniaze a pre ztratu 500/0 nebolo ani šumu,
ani búrenia. Na Slovensku previedla sa i mobilisácia.
Kdo by si bol myslel, že Slovensko, ktoré bolo tak
ujarmené a zotročené, kde duch svobody po
tisíc rokov hrdúsený bol Maďarmi, že
to Slovensko v štvrtý a v piaty mesiac po svojom osvobodení
na rozkaz splnomocného ministra pre Slovensko tak pekne,
tak hladko a k úplnému uspokojeniu túto mobilisáciu
prevedie? Pomery na Slovensku môžu vás tedy
naplňovať dôverou. U nás není
pomyslenia na to, že by niekdo pokúsil sa vyhlásiť
osobitnú republiku ako u vás, naopak my s dôverou
hľadíme na každý čin a každý
návrh vlády a len niektoré veci sme snáď
povinní urgovať a síce v záujme celej
republiky a jej vývoja. U nás na pr. je tiež
dosť nezamestnaných a núdzovej práce
hrôza. Tak často bolo nám sľubované,
že budú sa stavať železnice, z toho sa však
na Slovensku dosiaľ nič nestalo. Na Slovensku sa nestavajú
železnice, ač je to životná otázka
československej republiky. Pripojiť Slovensko hospodársky
k železničným sieťam ostatných
zemí republiky je, myslím, najpotrebnejšou
prácou. Prosíme o to a urgujeme, aby, - poneváč,
ako viete, dosial všetko šlo dolinami na Pešť,
- provedené bolo spojenie železničné
na Moravu a do Čiech. V nedostatou železničného
spojenia na Prahu prechodia výživné a iné
hospodárske produkty do Pešti i cez uzavretú
demarkačnú čiaru.
Rečnilo sa, veľactené
Národné shromaždenie, o tom, na koho spadá
vina za váľku. Niže, ctené Národné
shromaždenie, jestli je v Rakúsko-uhorskej monarchii
národ, ktorý by mohol povedať, že je najnevinnejší
za svetovú váľku, je to národ slovenský.
My sme na žiadnom fórume, kde by sme boli mohli protestovať
proti váľke, zastúpení neboli, ale utrpenia,
aké sme od mobilizácie do dňa osvobodenia
prenášali, sú dôkazom, že náš
národ násilne bol vohnatý do vojny. Synovia
krvácali na bojišťách a tí, čo
doma zostali - nesmeli ústa otvoriť; devy, ženy,
starcov nám väznili a deti maďarizovali. Dľa
príkladu iných strán prizvukovať a dovolávať
sa musíme v Paríži na mierovej konferencii,
aby za tisícileté utrpenie a krvácania vo
svetovej vojne vymerali Maďarom poriadnú dávku
náhrad pre slovenský národ, lebo my môžeme
riecť, že sa Maďari z nás obohacovali, nás
vo všetkom možnom hatili, kultúru zobrali, znemožnili
a náš národ v tejto biede z miest vyhnatý
utiahnul sa do svojich chalúp a zostal mu len úpenlivý
plač a skrúšená modlitba.
Ctené Národné
shromaždenie! Snáď v krátkom čase
prídeme, ako som informovaný, do Budapešti
a tu slovenský národ má mnoho majetku zaviaznutého
a krádežou odvezeného. Maďarská
vláda pred našim vojskom československým
dala všetko brať: potraviny, stroje, železničné
vozne a lokomotívy, školské zariadenia atd.
do Pešti a tak máme najväčší
interes na tom, abysme, čo nám bolo, vzaté,
čo nám bolo odvezené, nenaštrbene dostali
nazad. A tu by som apeloval na vládu, aby sa zavčas
postarala o to, jestli Pešť obsadená bude, že
by tam bol náš majetok nezkrátene uhájený.
Národ slovenský bol
lákaný, všelijakým spôsobom bolo
agitované, ale on sa nedal zmýliť. Sľubovali
mu vyššie mzdy, sľubovali mu výživu,
hory, doly. Národ slovenský sa pomýliť
nedal, zostal a zostane verný československej republike,
svojim bratom Čechom a tak zaslúži, aby vláda
jeho materiálne záujmy tak v Pešti, ako i na
mierovej konferencii v Paríži obránila, poťažne
k platnosti priviedla. Pripomínam peňažné
ústavy na Hornom Uhorsku, tedy dnes v Československej
republike, v oblasti slovenskej. Samé slovenské
peňažné ústavy, ktoré ako také
existovaly i pod maďarskou vládou, boly nútené
vstúpiť do centrály peňažných
ústavov a svoje prebytky posielať do Pešti, svoje
cenné papiere do depositu tam ukladať, sem ich posielať
nemohly. Všetky tieto majetky uviazly v Pešti tým
rýchlym prevratom revolučným, ktorý
nastal 28. októbra. Neviem, jestli je postarané
o to, aby peňažné ústavy, na ktorých
interesovaný je náš ľud slovenský,
ktoré i predtým chránily záujmy slovenského
ľudu, boly oporou slovenského národa a jeho
vôdcov, aby tieto slovenské peň. ústavy
po tejto stránke neutrpely ztráty. Nazdávam
sa, ctené shromaždenie, že maďarské
peňažné ústavy v Pešti, ktoré
vojnu financovaly, ktoré boly vládnymi bankami,
majú toľko požiadavôk na Slovensku, že
túto otázku je veľmi ľahko riešiť
a síce tak, že tieto požiadavky jednoducho zabereme
a poukážeme im naše požiadavky, ktoré
máme v Budapešti.
Čo sa týka krytia schodku
nášho rozpočtu, hovorilo sa tu o rozličných
daniach. Na začiatku revolúcie sme prstom ukazovali
na tých, ktorí spôsobili váľku,
a je treba, aby v prvom rade boli braní k zodpovednosti
tí, ktorí sa obohatili a stali sa milionármi.
Pri tejto príležitosti by som poukázal špeciálne
na Slovensko, že je tam dnes na stá miliónov
hotového dreveného reziva, ktoré je majetkom
práve takých živlov, ktoré váľku
všemožne podporovaly a tu má vláda príležitosť,
aby s týmto eminentne národným majetkom urobila
poriadok - odškodnila tie vrstvy národa, ktoré
za váľky trpely a chudly. Sú to živly
nám nepriateľské, ktoré možno po
jednom predviesť a na každého povedať: ten
tiež podporoval váľku, ten tiež pomáhal
prenasledovať náš ľud.
V slovenských dolinách,
keď cestujete, nájdete pekné sklady hotového
dreva, je ale istá stagnácia vo výrobe preto,
že nenie vývozu. Neviem, aké má snahy
vláda, ale musím poznamenať, že je treba,
aby s tým urobila poriadok, lebo ide tu o stotisíce
robotníkov a prievozníkov, rubačov a furmanov.
Trval-li by tento stav takto ďalej, budú bez zamestnania
a zase sa potkáme s istými ťažkosťami.
Pod dojmom reči pána
ministra financí stojíme akosi uspokojení.
Je to reč, ktorá je dôstojná v našej
republike k rozpočtu. Boli sme zvyklí i v Uhrách,
že sa k rozpočtom štátnym povedaly cifrované
reči. Všetky nepekné veci sa okrašľovaly.
Pán minister hovoril k rozpočtu, ktorý nemôže
iným byť, než je, mužne, otvorene, a to
nám imponuje a môžeme povedať, že
to bude mať pod Tatrami dobrú ozvenu. Pripomenul,
pravda, že je treba šetriť a menovite poukazoval
na úradnícky stav, ktorý sa množí
a poznamenal, že pôjde-li to tak ďalej, že
by sme mohli zariadiť si republiku úradnícku.
I v tom je jeho upozornenie mužné a snáď
ctené Národné shromaždenie musí
nájisť spôsob, aby množenie zbytočného
úradníctva zamedzilo. Ale nechcel by som, ctené
Národné shromaždenie, tomu sporeniu tak rozumeť,
a myslím, že ani finančný minister tomu
tak nerozumel, že sa má sporiť snáď
na investíciách produkčných, z ktorých
kynú hodnoty, výnosy. Bola by chyba, keby, dajme
tomu na Slovensku, kde možno investovať produktívne,
sa neinvestovalo, ako som poznamenal, na stavby, upravenie železníc,
kúpeľov atd. Bola by osudná chyba šetriť
v tomto a museli by sme poznamenať, že skúpy
draho kúpi. Hoci som pre sporivosť na celej čiare,
predsa tam kde je možno docieliť produktivity, som za
to, aby štát nešetril, ale využil radšej
dnes než zajtra situácie a urobil všetko možné,
aby bola produktivita zvýšená, a výnos
zväčšený. Ja o jednom chcem uistiť,
ctené Národné shromaždenie, že
ačkoľvek je Slovensko, dnes zem investičná,
neráčte sa mýliť; Slovensko bude časom
produktívnou, výnosnou a povedal by som, najvýnosnejšou
zemou našej Československej republiky. Slovensko skrýva
v sebe, vo svojich horách, kúpeľoch a mimo
to v pracovitom, usilovnom ľude vysoké hodnoty
a pramene bohatstva. Ja vás ubezpečujem, ctené
shromaždenie, že keď budeme mať hranice definitívne
ustálené, keď sa pomery na Slovensku úplne
konsolidujú, že prekvapíme Československú
republiku a Slovensko ukáže, že na poli akéhokoľvek
zápolenia je rovnocenným členom Československej
republiky.
My vládu na každom kroku,
kde pracuje pre vývin československej republiky,
chceme podporovať, pravda, nevzdávame sa kritiky a
pri podrobnej rozprave o rozpočte iste povieme svoje žiadosti,
ktoré sa týkajú nášho Slovenska.
(Výborně! Potlesk.)