Středa 14. května 1919

Myslím, že nebude zapomenuto, jak jsme se v této válce chovali my jako národ. Přímo s úžasem čteme italské listy, jež otevřeně říkají, že nám čtyřdohoda přiřkne část válečných dluhů rakousko-uherských. Naše vláda prohlásila ochotu, převzíti část dluhů předválečných, ale bude-li již tomu národ těžko rozuměti, pak by naprosto nerozuměl, kdybychom měli platiti ještě také dluhy válečné. (Výborně! Hlučný potlesk.) Můžeme říci, že my jsme se v této válce po bok čtyřdohody postavili téměř od samého počátku války, neboť jsme od ni očekávali spravedlnost. Byli jsme při tom mezi rakouskými národy takřka sami. Tři národové staré monarchie vystupovali pro válku. Byli to Němci a Maďaři, byli to také Poláci, (Tak jest! Výborně!) kteří dříve ještě než válka začala, vytvořili si své vojenské organisace a byli na to velmi pyšní, že bojovali po boku Habsburků proti čtyřdohodě. My jsme šli proti Rakousku, proti ústředním mocnostem, nedbajíce nebezpečí, nedbajíce protivenství, a přispěli jsme svým podílem k vítěznému ukončení války. Brali jsme od počátku války všechno smrtelně vážně. Pro nás to nebyl předmět obchodu a konjunktury. Neváhali jsme a nedali jsme se zmýliti ani tenkráte, když vojska čtyřdohody stíhána byla neúspěchy, nepodlehli jsme svodům Habsburků a Hohenzollernů, a nepřijali jsme různých ústupků z rukou těch, proti nimž jsme se postavili. Nedovedeme si představiti, že by za tuto věrnost, za tuto rozhodnost a já řeknu přímo: za toto hrdinství, chtěla nás nyní čtyřdohoda trestati tím, že by nám vnutila platiti válečné náhrady ve formě převzetí válečných dluhů staré monarchie. To by byla křivda, která by prorážela nebesa. Takovým činem vyvolala by čtyřdohoda v našich zemích mrazivý chlad sama proti sobě, ne-li dokonce ztrátu sympatií, které v nejširších vrstvách lid vůči čtyřdohodě chová. Náš válečný rozpočet poví každému, kdo umí čísti, že jsme válkou téměř zničeni, a že nejsme prostě schopni, abychom za starou monarchii platili válečné dluhy. (Bouřlivý souhlas a potlesk.)

Nyní několik slov o způsobu, jakým pan ministr financí vyložil vznik velikého rozpočtového schodku. Jedna věta se mi zařízla do mysli. Pan ministr pravil, že to byla "šílená lehkomyslnost, s jakou se vyhazují miliardy". Nikoliv, pánové, tak tomu není. Do té naší hlavní státní knihy nepsala lehkomyslnost své položky, psalo do ní Rakousko, psala do ní válka a psala do ní nesmírná lidská bída, která byla důsledkem války. (Hlučný souhlas a potlesk.) Kdyby bylo pravda to, co o vzniku rozpočtového schodku vykládal pan ministr financí, pak bychom byli národem lehkomyslných marnotratníků a bankrotářů. Leč tomu tak není. Jestliže zástupcové pracujících vrstev, ti zástupcové učitelů, státních zaměstnanců a různých kategorií dělnických domáhají se úpravy mzdy a platů, pak to nečiní z lehkomyslnosti a nevedl je shon po popularitě. Chovám obavu, že si tak mnozí v naší republice - sami jsouce v té šťastné situaci, že si z radosti života ničeho nemusí odpírati -vytvořili o pracujícím českém člověku nesprávný obraz. (Tak jest!) Domnívají se o něm, že je rozený lenoch, jenž nechce ničeho dělati a rád by žil na cizí útraty. Já pravím, že je to klam. Ohromné většině pracujícího lidu jest práce morální potřebou. Pracující lid netouží po vysoké mzdě, nýbrž po lidském životě, třeba při nízkých mzdách. Leč v době lichvářských cen za denní potřeby je nízká mzda a nízký plat holou nemožností. Bylo nutno zaklepati na dvéře republiky, ne ze shonu po popularitě, nýbrž prostě proto, aby byly zachráněny lidské životy. Včera zde stály pod okny vdovy po českých vojínech se svými dětmi. A na jejich tvářích bylo psáno, co pro ně znamenala válka. A v takové situaci je dnes většina pracujícího lidu. Republika pomohla a pomáhá a já myslím, že si zde ukládá kapitál na dobré úroky. Opakuji: Nestojíme o vysoké mzdy. Řeknou vám to všichni dělníci ve státních i soukromých podnicích. Nepotřebuji přece obšírně vykládati, jaký jest poměr mezi nynější mzdou a cenou nezbytných potřeb životních. Sebevětší mzda nestačí k tomu, aby byl uhražen rozpočet dělnické rodiny. Ohlašuji již dnes, že vyvoláme veliké hnutí proti lichvě a vykonáme všechno, aby lichva byla trestána opovržením společnosti i soudy státu s naprostou bezohledností. Dospějeme-li k normálním cenám, nebudou se dělníci domáhati abnormální mzdy.

Pravil jsem, že český lid jest pilný a práce že jest mu přímo mravní potřebou. To však neznamená, že český lid byl by ochoten i na dále pracovati pro hromadění cizích zisků. Je třeba si uvědomiti, že s duší pracujícího člověka stala se ohromná změna. V této válce byl všecek pracující lid sociálně probuzen. Ten lid se táže, pro koho že pracuje a kdo že má z jeho práce prospěch. Říká-li ministr financí, že navržená úhrada schodku není velké reformní dílo, nýbrž obyčejná flikovačka, pak můžeme tuto karakteristiku přijmouti i my. Ano, je to flikovačka, ne však proto, že výnosem navržených daní nebude uhražen celý deficit. Je to flikovačka, poněvadž je plán úhrady opřen o názor, že vyléčíme válečné rány, aniž bychom museli sáhnouti do samého sociálně-hospodářského ústrojí společnosti. (Výborně! Potlesk.)

Potřebujeme nový hospodářsko-sociální systém, potřebujeme dáti všemu lidu, který pracuje, novou, velkou sociální ideu, potřebujeme jej přesvědčiti, že pracuje ne proto, aby jiný užíval. Bez nového hospodářsko-sociálního řádu to nepůjde. Práce bude míti svou starou produktivnost teprve pak, až všechen lid uvidí, že není vykonávána pro hromadění nových velikých zisků, nýbrž pro celek. Lid musí míti záruku, že z jeho práce nebudou se hromaditi nová veliká bohatství a nové majetkové výsady. Musíme zkrátka začíti jinak. Nestačí již ten starý systém, nestačí již ani na poli daňové a finanční politiky.

V těchto dnech proletěla tiskem zpráva o pronájmu Mariánských lázní kapitalistickému konsorciu. Zdá se mi, že na tomto poli republika příliš mnoho zanedbává, že musí přijíti nový veliký plán, a že to nebude již toliko nový plán daňový, nýbrž plán nové organisace výroby a nové distribuce výnosu. (Ano, tak jest! Výborně! Potlesk.) Teprve potom budeme moci znovu žádati, aby každý pracoval se starou láskou a se starou chutí.

Prozatím se tedy bude dělat flikovačka. Náš klub bude vážně uvažovati o tom, jak má býti deficit uhražen. Prohlédneme všecky položky, prohlédneme státní hospodářství, podíváme se, jak se hospodaří v jednotlivých resortech, a neuzavřeme se žádné úvaze, ať se jedná o daň kteroukoliv. Za hlavní pramen státních příjmů prohlašujeme však a uznáváme majetek a důchod (Výborně!) a nikoliv mzdu a práci. Přijdeme také se svým finančním plánem. Pomůžeme panu ministru financí hledati a předložíme návrhy, které umožní, aby práce a mzda byly pokud možno chráněny. Nedívám se na příští naše státní hospodaření pessimisticky. V tom se shoduji s panem kolegou Špačkem. Věřím, že se z této kalamity dostaneme. Nepůjde to lehko, ale ven se dostaneme. Nespoléhám se při tom na umění finančního ministra, ani na příkrost finančního šroubu. Spoléhám na činorodou sílu lidu. V nejširších vrstvách proniklo přesvědčení, že musí přijíti nový společenský řád. Z tohoto lidu vzejdou sily, jež nám dají vládu, jakou potřebujeme, jež nám dají Národní shromáždění, jakého je třeba, a jež nám všem dají také odvahu. Namítejte si cokoli; pravda je, že před velikým majetkem stojí velmi mnoho lidí stále ještě s kloboukem v ruce. Blízka je doba, kdy lid tuto slabost odstraní. On bude míti sílu, položiti ruku na ty prameny příjmu, jež jsou stále chráněny a jež musí býti otevřeny, aby lid s chutí vrhl se do práce. Jenom na této cestě vyjde naše republika ze své poválečné krise. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Dalším řečníkem jest pan kolega dr. Horáček. Uděluji mu slovo.

Posl. dr. Horáček: Vážené shromáždění!

Zajisté nikoli jen já, nýbrž každý z nás s jistým uspokojením vzal do ruky rozpočet, který nám včera předložil náš pan ministr financí. A sice z toho důvodu, že si nelze představiti žádné veřejné hospodářství, které by hospodařilo bez rozpočtu. Rozpočet, to je jakási páteř každého hospodářství. A my jsme měli všichni pocit, že visíme jaksi ve vzduchu, dokud nemáme řádného rozpočtu. A nejenom pro nás, zde doma, také pro cizinu je rozpočet a jeho schválení nutným předpokladem, abychom nalezli tam dostatečnou důvěru a dostatečný úvěr. A jistě ti pánové, kteří byli vysláni nyní za hranice, aby nám tam opatřili výpůjčky, především byli tázáni na to, zda máme svůj rozpočet a jak ten náš rozpočet vypadá. A tu ovšem nutno přiznati, jak to již bylo s mnohých jiných stran zde vytčeno, že naše uspokojení bylo jenom, řekl bych, formální a že ve věci samé náš rozpočet nám působí mnohé trpké chvilky. Jest pravda, že rozpočet řádný vykazuje jistý přebytek. Ale pan ministr financí sám pravil, že na to neklade žádné váhy, a jest známo, že již k vůli dekoru vždycky se již rozpočet tak sestavuje, aby aspoň v řádných příjmech a vydáních nebyl vykazován nějaký schodek. Ale za to v mimořádných výdajích máme schodek, a sice ohromný schodek přes
3 milliardy korun. A to je ovšem faktum, které nikterak nemůžeme se světa sprovodit. Jest ovšem naší útěchou, jak zde také již váženými pány předřečníky bylo řečeno, že to je vlastně smutné dědictví po tom starém Rakousku, že my za tento deficit nemůžeme, my že jsme ho nezavinili. Ale tato útěcha jest velmi slabá. My jsme ho sice nezavinili, ale my jej musíme nésti a my jej na konec musíme nějak odstraniti. Jak jej máme, pánové, odstraniti? A tu nám náš pan ministr financí dává dvojí radu: především nás vybízí k všeobecnému šetření. Zajisté, pánové, šetrnost a úspornost je jednou z hospodářských ctností. Ale my víme, že toho hesla "šetřit! " může býti také někdy zneužíváno. A pamatujeme se dobře na ty naše staré rakouské finanční ministry, kteří ještě za války říkali: "šetřit, šetřit, musí se šetřit" - ale pánové to říkali hlavně těm lidem, kteří neměli co jísti a neměli, čím se odívat. (Výborně!) Ti měli šetřit, mezitím co mnozí velcí páni vojenští hlásali heslo: peníze nehrají žádnou úlohu. (Hlas: A kradli!) Nechci to zrovna tak říci, ale rozhazovali plnýma rukama. Je to správné, my musíme šetřit a ten apel i pro nás jako členy Nár. shromáždění jest docela místný, i my musíme míti zde vždycky finance státu našeho na zřeteli při těch návrzích, které činíme. Ale ono to neplatí jenom pro nás, nýbrž platí to pro všechny a prosil bych, kdyby i snad slavná vláda v té věci nám šla vzorem a příkladem napřed. (Výborně! Tak jest!) Já dokonce nechci snad ji viniti z nějaké nešetrnosti, ale já jen podotýkám, co člověk slyší mezi lidem a o čem se mluví. Říká se: Nač vlastně vy potřebujete 17 ministrů, když by jich stačila polovička? Anebo se lidé táží, proč jezdí tolik mladých pánů v uniformách nebo bez nich v automobilech po Praze? Anebo, proč pak někteří vojenští páni mají dvakrát tak velký plat nežli jiní a nechtějí opustiti službu a jíti zase ke svému civilnímu zaměstnání? Anebo, proč v té a té nemocnici jest pro 100 nemocných 11 vojenských lékařů a co tam mají co dělat atd. Já nevím, jsou-li ty věci pravdivé, ale řeči takové nepůsobí dobře a já bych prosil, aby to heslo šetrnosti nebylo jen kázáno lidu a nám, nýbrž aby bylo provozováno všemi.

Druhou radou resp. návrhy, které nám p. ministr financí činí, jsou návrhy na nové daně a já se skutečně obdivuji důvtipnosti pana ministra financí a jeho vynalézavosti v tom směru. Myslel jsem si vždy, ač se tou otázkou dosti zabývám, že naši staří ministři financí již vše, co se dalo sehnat a najít, našli a sebrali a co mohli zdaniti, skutečně zdanili, ale nyní vidím, že jsem se snad mýlil. Nechci se zde nyní podrobně těmi různými projekty daňovými zabývati, - na to budeme mít ještě čas - ale jen tak zběžně se chci některých dotknouti.

Jest zajímavo, že na př. z daní přímých má p. ministr financí na zřeteli především daň pozemkovou. Já nejsem tak dalece stranníkem, abych neuznal, - přes to, že daň pozemková byla již jednou v naší republice podstatně zvýšena a přes to, že jiný nemovitý majetek, ku př. majetek domovní jest od p. ministra financí se zvláštní úzkostlivostí šetřen - že snad dnes snese ještě nynější stav našeho zemědělství jisté zvýšení daně pozemkové. Ale, pánové, musíme si býti vědomí, že je to jen ten nynější stav, a že ta vysoká nynější konjunktura cenová věčně nepotrvá. Ale zvýšená daň není myšlena jako daň přechodná, nýbrž také pro budoucnost.

Také pan ministr financí chce při této pozemkové dani zavést zvláštní přirážku až do výše 250% na veliký majetek, totiž přirážku vzestupnou a tu ovšem nemohu než poukázat k tomu, že taková progresse při výnosových daních, jako je daň pozemková, je se stanoviska theoretického povážlivá, poněvadž to jsou daně, při kterých se nezdaňuje skutečná způsobilost daňová, kde se zejména nepřihlíží k okolnostem, které způsobilost daňovou zmenšují, ku př. k zadlužení atd., kde z každého majetku vyměřuje se daň objektivně bez zřetele k subjektivním poměrům vlastníka v stejné výši, a když - pak je zde progresse, pak ovšem že taková daň postihuje velice nestejnoměrně, nehledě ani k tomu, že má býti přece veliký pozemkový majetek obmezen a parcelován. Nevím tedy, kdo vlastně ty veliké přirážky k dani pozemkové bude pak platit a zdali výpočty pana ministra financí budou pak odpovídati skutečnosti.

Jest zamýšlena dále daň z válečných zisků a konjunktur. Pánové, o tom není mezi námi dojista žádné pochyby a žádného sporu, že jest to ta daň nejspravedlivější, ale já bych si přál, abychom o té dani nejen pořád mluvili, nýbrž, abychom tu daň již skutečně také vybírali, aby nám ty válečné zisky a konjunktury na konec neutekly. (Výborně!) Neboť jest nebezpečí že těmi různými soupisy jsou úřady tak zaplavovány, že budeme stále sepisovati a soupisovati, až na konec, až to všechno sepíšeme, to tady nebude!

Pánové, při ostatních daních bych měl také jisté pochybnosti. Vezmeme daň kontokorentní! To není jen tak jednoduchá věc. Ono se řekne: daň kontokorentní zvýšit, ale kdo ji bude na konec nésti? To nebudou banky, to budou bezpochyby - dnes alespoň - ti dlužníci, kteří si od peněžních ústavů vypůjčují. A to nejsou jen bohatí lidé, nýbrž i živnostníci, střední stavy atd.

Je to zajisté dnes velmi nezdravý a chorobný poměr, když dnes banky snad 11/2 nebo 2 procenta z vkladů platí a když dnes na 6 až 7 procent půjčují. To je rozpětí, které můžeme snad vysvětliti jistými mimořádnými poměry, ale které naprosto jest neudržitelné. A zda-li tato daň kontokorentní přispěje k tomu, aby tyto poměry nějak odstranila, to velmi pochybuji.

Je tu dále daň z obratu zboží. Co to znamená? Z každého prodeje zboží se má platiti daň. Kdo tuto daň ponese? Tu nebudou platiti obchodníci, oni ji neponesou, nýbrž na konec ji zase ponesou spotřebitelé, tedy široké vrstvy lidové v drobném prodeji, na které tato daň se přesune.

To platí rovněž o dani z uhlí. Kdo tuto daň z uhlí ponese na konec? Ten náš průmysl a všechno obyvatelstvo, které právě to uhlí bude potřebovati.

To platí i o dani z dovozného a zvýšení železničních tarifů. To všechno se převalí na konec na konsumenty a tak to bude i s tou daní z nájemních smluv. Třeba uvážiti, co to znamená, když ve velkých městech při každém pronajetí bytu bude se musit uzavříti písemná smlouva, a ta bude zdaněna! To neponesou páni domácí, nýbrž zase nájemníci!

Tedy s tohoto stanoviska musíme na tu to daň pohlížet a tu ovšem vznikají vážné pochybnosti sociálně-politické.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP