Úterý 13. května 1919

Bylo skutečně oceněno to, že jsme svoji měnu od měny rakousko-uherské banky odloupli a že jsme se postavili na stanovisko, na němž doufám, že setrváme, že totiž oběh bankovek nebudeme státními půjčkami rozmnožovat.

Ovšem naděje, které byly kladeny do toho, že ceny půjdou dolů u nás následkem toho, jsou přepiaty. Neboť, pánové, aby mohlo to tímto způsobem působiti, musela by bývala nastati stabilisace veškerých důchodů a musely by přestati stoupat mzdy a musely by přestat stoupat platy a služné. (Posl. Modráček: A ceny!) Pardon! Prosím, všechno to dohromady souvisí v kruhu, ze kterého se nenechá žádný článek vytrhnout. Tedy při tom, jestliže zlepšování koruny by mělo míti tento výsledek, potom by musili všichni, kterých se to týká, řeknu, míti nějaký čas trpělivost. O nic jiného by zde nešlo.

Ale, velectění pánové, ať věci dopadnou jak chtějí, ať jdou všechny mzdy a všechny platy ještě do výše, ať výrobní náklady rostou a stoupají jak chtějí, to nemění na jedné věci celého toho plánu potud nic, že nijak neprejudikuje jinému řešení, že to jiné řešení může nastati, jestliže tyto věci stanou se nesnesitelnými. Je prostě plánem, který znamená stabilisaci, zachycení alespoň těch poměrů, aby se nehoršily, a to myslím, velectěné shromáždění, že se povedlo, že poměry se nehorší, že naše měna neklesá, že naše měna není podrobena takovému klesání, jako to bylo dříve. (Posl. Kříž: Ceny stoupají!) Ale mzdy také a vaše služné také!

Tedy, velectěné shromáždění, ty věci se nedají odlupovat od sebe. To je kruh hospodářský, kde se nedá jenom tvrditi: to a to nebude míti a nesmí míti tento účinek.

Dále, prosím, ohlašuji - jenom ohlašuji, dosud jsem mluvil o dávce z majetku - daň z majetku, která by byla kontrolou pro osobní daň z příjmů. Nebyla by daní vysokou - její výnos počítám na 40 milionů K ročně. Její sazba by byla mírná, ale ona by stihla také veškeren majetek, který je neproduktivní, který je luxusní, který se neobjeví v příjmové dani tím, že má nějaký výnos, a byla by současně doplňkem osobní daně z příjmů a byla by pro jednu věc nesmírně důležitá: že jestliže někdo dnes zapře ve svém majetku něco, tedy to bude musiti zapírati trvale, poněvadž tato daň bude trvalá a jednou se na to přijde, že při velké dávce majetkové něco zapřel. Tedy je to zároveň pojišťovací ventil pro to, aby se docílilo řádných fassí a aby zároveň veškeré té ohromné námahy za účelem zjištění majetku nebylo použito jenom jednou, nýbrž aby výsledků těch používáno bylo trvale. Ale to všechno nemá pro rozpočet náš trvalého významu, poněvadž tato daň může býti vybírána až pro příští rok. Třetí daň, kterou ovšem nyní také nenavrhuji, - a nenavrhuji ji úmyslně - jest daň z konjunkturálních zisků. Poněvadž daň z válečných zisků jest jen pro letošní rok a nemůžeme na přes rok zaváděti daň z válečných zisků, je potřeba zavésti daň jinou, totiž daň z konjunkturálních zisků, poněvadž není žádné pochyby, že musíme zachytiti všechny ty, kteří za této doby, právě za doby počátku našeho hospodářského života přímo nestoudným způsobem zvyšovali ceny. (Výborně!) My musíme ukázati všem těm lidem, že jim to není nic platno, jestliže se tímto způsobem obohacují, že konec konců přijde ministr financí a to, oč se obohatili na útraty tvořícího se státu, že jim pro ten stát vezme. (Výborně! Potlesk.)

Ovšem s touto daní chtěl bych přijíti, budu-li ministrem financí - nebo můj nástupce - v měsíci listopadu a sice proto, poněvadž nikdo nesmí vědět, mnoho-li tato daň bude činiti; kdyby to věděli, hleděli by to napřed vydělat. (Veselost.)

Já jistě, velectění pánové, při tom nebudu postupovati tak fiskálně, abych hleděl nyní k tomu, aby co možná nejvíce lidí mělo tyto konjunkturální zisky, poněvadž by z toho plynuly potom veliké daně. Já jistě snažím se ze všech svých sil, abych stíhal každý takovýto neoprávněný zisk již nyní a abychom při revisích, které provádíme všude po celé republice, tyto věci zjišťovali a odevzdávali ty lidi spravedlnosti, které náležejí. (Posl. Jaroš: Teď jest taková manýra, že se to plus nezanáší do knih, nýbrž strká hned do kapsy!) My to, prosím, najdeme u toho druhého.

Tedy tyto tři daně pro náš deficit významu nemají. Následující daně však měly by již svůj výsledek. Byla by to daň z úroků kontokorentních, která by vynesla 8 mil. ročně, přirážka k dani pozemkové, odstupňovaná podle výše daně pozemkové až do 250 %, vynesla by 15 mil. (Posl. Modráček: Celá pozemková daň nebo jenom zvýšení?) Zvýšení to by vyneslo (Posl. Modráček: To je dosti málo!) ona sama sebou jest malá. Poplatky z nájemních smluv, které zavésti míním, vynesly by 2 mil., daň z obratu zboží, při zboží obyčejném 5 , pří luxusním 10 , vynesla by ročně 300 mil. korun. Dále: poplatek z připuštění cizozemských papírů a cizozemských losů a monopol třaskavinový. U těchto tří věcí bude obnos nepatrný a nemohu ho vůbec udat. Nyní, prosím, přicházím k dalším daním: 20 % dani z uhlí, která by při nynější těžbě vynesla 250 milionů. (Odpor.)

Vzácní pánové, já jsem ještě při žádném vydávání, které zde bylo, neslyšel z tohoto slavného shromáždění ozvat se slovo: Není možno. Ještě ani při jednom zatížení státního pokladu tady nepovstal nikdo proti. Velectění pánové, 20 %ní daň z uhlí jest již zavedena v Německu a my ji dokonce platíme, poněvadž, pokud se nám dováží německé uhlí, tuto daň platíme v ceně a naše uhlí, které jde do Německa, je touto daní zdaněno v Německu proto, že u nás daň zavedena není. (Posl. Johanis: Zdaňte jen vývoz a ne domácí konsumenty! Různé výkřiky.)

Mně zůstává to jedno, pánové, v této věci nijak polemisovati nebudu. Vždyť, pánové, já Vám pouze předkládám svoje návrhy. Kdybyste byli přišli dříve se svými návrhy, byl bych já zaujal k nim stanovisko.

Dále, prosím, zvýšení daně z vína na 40 korun z 1 hektolitru a daň nápojová - vynese ročně 30 milionů. To snad půjde, poněvadž daň tato byla zavedena také v německém Rakousku, které je přímo vinným krajem. Dále daň z luxusních vín v lahvích, a sice při vínech, která při 7/10 l (obyčejná láhev vína) stojí přes 10 K, za každých 5 K jednu korunu. Dohromady vynese to ročně 10 mil. Zvýšení daně z lihu na 16 K z hektolitrového stupně při nynější malé výrobě, která je, vynese 63 milionů ročně; ovšem že tato daň může býti zavedena až od 1. září, tedy ten výnos pro letošní rozpočet nebude tak velký. Dále zvýšení výnosu daně z dopravy následkem zvýšení tarifů - to je automatické, poněvadž tato daň se vybírá 15 procenty s 15 %ní válečnou přirážkou, to je stará daň. Zvýší-li se tarify, zvýší se přirozeně tato dávka. Vynesla by 150 milionů. V ministerstvu železnic hodlají zvýšiti tarify železniční, a sice jak na zboží, tak na dopravu osob, což by znamenalo asi 500 mil., takže by tímto způsobem ročně bylo zde krytí 1345 milionů, pololetně ovšem nějakých 700 milionů.

Při tom, prosím, máme deficit 3 miliardy 300 milionů. Jak ráčíte viděti, ještě velmi mnoho se nedostalo k tomu, aby celý tento deficit byl kryt výnosem nových daní, a vláda musí asi apelovat na Národní shromáždění, aby jí dáno bylo právo, aby kryla tento schodek výpůjčkou. Všecky tyto daně i tento návrh na výpůjčku, to nejsou věci mého srdce, pánové, to také nejsou věci mého rozumu. Tak já si nepředstavuji úpravu finančních poměrů a úpravu nového daňového systému české republiky. To není věc, za kterou bych stál a říkal, že to je spravedlivé a že to jest správné. Ne, pánové. Je to sice zvláštní, že finanční ministr tyto věci navrhuje a Vám přímo říká, že se mu je ani nechce hájiti, ale jest to pravda. Proč? Poněvadž my jsme nadělali výdejů, my jsme udělali deficit na tři miliardy; na to, abychom dělali velikou finanční reformu, nebylo času a v té celé situaci, jak dnes jest, také času nebude, či jinými slovy: my si musíme vypomáhati, my musíme prozatím jenom flikovati, my nemůžeme dělati žádné veliké dílo, nýbrž my můžeme jen dělati spravovačky. Ale, vzácné shromáždění, když ta vydání jste dělali, tak jste je dělali také bez nějakého plánu a já myslím, že žádný z Vás a žádný z nás nevidí rád takové položky jako jsou vyživovací příspěvky, nerad vidí takové položky, jako jest nezaměstnanost, nerad vidí takové položky jako jsou subvence na nějaké stavby, všichni z Vás by rádi viděli v těchto vydáních jiný pořádek, jiný postup, aby také mohl býti jiný pořádek a jiný postup v příjmech.

Tedy prosím, já jsem vymyslil tyto daně. Vymyslil jsem je jako věc ze skutečné nouze; něco z nich bude moci zůstati trvale, něco bude jen přechodným opatřením. (Posl. Modráček: A stojí za nimi vláda?) Ano, prosím. (Posl. Modráček: Celá?) Velectění pánové, já myslím, že vláda za těmito daněmi může státi stejně jako za nimi stojím já, a sice proto, poněvadž tady, pánové, přestávají všechny debaty, tady přestává všechno uvažování, jestli je to podle programu, aneb to není podle programu. Tady se jedná o něco jiného. Jestliže řeknete, že to nechcete dáti, tak vám docela otevřeně řeknu, že ty 4 miliardy, na které průběhem rozpočtového jednání ten deficit vzroste, nemůžete krýti jinak, nežli že budete tisknouti bankovky.

Tedy, pánové, tady přestává všechno žertování, tady přestává také to, abychom dělali nějakou "Prinzipienreiterei." My jsme ji nedělali, vy jste ji nedělali. Když se dělalo vydání, tedy, prosím, nyní také tyto důsledky se musí nésti. A, velectěné shromáždění, věřte, že jest to snad pro ministra financí nejméně příjemné, když musí přijíti s novými daněmi, a já jsem to byl, který se velmi rozmýšlel, abych s daněmi chodil, poněvadž jsem si myslil, že dovedeme uspořiti tolik, abychom jakž takž s nějakou malou výpůjčkou vyšli.

To mi bylo znemožněno, a tyto daně, které navrhuji, skutečně jsou proti mému plánu, a také to říkám docela otevřeně. Ovšem, jestliže jsme si dovedli - já sice osobně ne - získati lásku a nadšení různých vrstev obyvatelstva svojí dřívější činností, tedy musíme také dáti a splniti svou povinnost vůči republice. Neboť, pánové, až jednou bude se psáti historie, jak byl tvořen tento stát, tu, věřte mi, ten historik bude se velmi málo starati o ty, kteří pro blaho nějakého stavu, nějaké třídy, nějaké určité skupiny republiky něco dělali; myslím, že historik bude si vybírati jen ty, kteří nechtěli republiku budovati podle hesla úpadkového Říma "Panem et circenses," nýbrž ty, kteří se hlásili k velkému heslu římské republiky, kdy byla nejsilnější, k heslu: "Salus rei publicae suprema lex esto." (Výborně! Potlesk.)

Blaho republiky budiž nejvyšším zákonem. Proto vás žádám, pánové bez rozdílu stran: nehleďte na to, zdali to, co máte odhlasovati, odpovídá vašim psaným programům, ptejte se jen na jedno: zdali blaho republiky vyžaduje, aby tímto způsobem byl kryt deficit, který zde máme. Prosím také, aby v debatě, která o tomto mém prohlášení bude zahájena, a kterou velice vítám, na tomto podkladě pohybovaly se vaše vývody. (Výborně! Dlouhotrvající potlesk.)

Předseda: K formálnímu návrhu vyžádal si slovo pan kolega Bradáč.

Posl. Bradáč: Velectěné shromáždění! Vzhledem k důležitosti vývodů p. ministra financí navrhuji, aby o jeho exposé byla zahájena debata a sice v příští schůzi Národního shromáždění. Dále navrhuji, aby po vzoru parlamentů cizích a z nutnosti byt zřízen zvláštní rozpočtový výbor 16členný, a aby pan předseda tento výbor dal na pořad příští schůze sněmovní.

Předseda: Prosím pány, aby zaujali svá místa.

Kdo souhlasí s návrhem p. kolegy Bradáče, aby o exposé pana ministra financí, právě proneseném, byla v zítřejší schůzi zahájena debata, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.) To jest většina. Návrh jest přijat.

Pokud se týče druhého návrhu, aby byl zřízen výbor rozpočtový a sice 16tičlenný, dám, nebude-li proti tomu námitek, zřízení jeho na denní pořádek zítřejší schůze. (Námitky nebyly.) Námitek proti tomu není. Budu si vésti ve smyslu právě naznačeném.

Přistoupíme k

dennímu pořádku

a sice

1. zprávě státně-zřízeneckého výboru o návrhu člena Národního shromáždění Fr. Buřívala, Tučného a soudr. (tisk 345) co do naléhavé úpravy poměrů výpomocných sluhů tím, že jim bude přiznána definitiva (tisk 815).

Zpravodajem jest pan kolega Tučný, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Tučný: Slavné Národní shromáždění!

Zákon, který tu navrhuje státně-zřízenecký výbor ke schválení, má odčiniti jednu z nejbolestnějších křivd z dob staré vlády rakouské, která nikdy nevynikala zvláštním citem spravedlnosti ke svým zaměstnancům a která ze svého rohu štědrosti dávala sice nahoře bráti plnýma rukama, aby za to dolů nebylo nic k vysypání. Civilní listu, gáže i pense generálů i vysokých důstojníků... (Hluk.)

Předseda (zvoní): Pánové, prosím o klid.

Zpravodaj posl. Tučný (pokračuje)... stupňovala do závratných obnosů, ale za to směrem dolů zavedla úsporný systém tak tvrdý, že byl příčinou tisícerých kleteb, stálé nespokojenosti, křivd a hmotného utrpení a tento úsporný systém starého rakouského režimu zřídil také kategorii stálých výpomocných státních zaměstnanců u různých úřadů, ústavů a podniků. Prodchnuta byrokraticko-militaristickým duchem, rakouská vláda řídila obsazování definitivních míst sluhovských a zřízeneckých podle toho, kolik a jakých mohlo býti obsazeno občany, kteří si zvláštních zásluh vysloužili nejméně dvanáctiletou vojenskou službou, tak zvanými vojenskými certifikatisty, a těmto také tuto výsadu zajistila zvláštním zákonem z 19. dubna 1872. Všechna ostatní místa mohla býti obsazena občanskými uchazeči toliko jako provisorními na základě ústní nebo písemné úmluvy, která mohla býti kdykoli a bez udání důvodů vypovězena, a ačkoliv se tu jedná o místa trvalé potřeby, ani po dlouhé řadě služebních let nebylo možno občanským uchazečům dosíci místa definitivního.

Z nejobjektivnějšího stanoviska posuzováno, nemůžeme pro tento zjev nalézti důvod jiný, nežli hmatatelný důvod úsporný, protože jest přece jisto, že rakouská vláda před válkou do státních služeb nikoho zbytečně nepřijímala. Máme místa, na nichž výpomocní sluhové slouží 10, 20, ano i 30 let, ba dokonce tento systém výpomocných sluhů zrodil nám v pravém slova smyslu rakouské rarity, z nichž na př. uvádím jen Jana Brunnera, stařečka u okresního hejtmanství v Tachově, který slouží svému zaměstnavateli-státu - plných 42 let jako výpomocný sluha na jediném a témže místě služebním. Ale třeba objasniti materielní podklad tohoto služebního poměru, aby teprve v pravé podstatě vynikl ten úsporný systém. Základní mzda výpomocných sluhů obnáší 3.- K denně a zvyšuje se vždy po 4 letech v prvních 3 stupnicích platových o 30, později již jen o 20 haléřů denně a sice až do 20. služebního roku, po kteréžto době dosahují výpomocní sluhové nejvyšší platové stupnice se 4 K 20 h denně. Ke všemu tomu vyplácí se tento měsíční plat dekursivně, tedy pozadu, takže výpomocný státní zaměstnanec slouží svému zaměstnavateli celý měsíc na úvěr. Do 10 let není žádného nároku na zaopatřovací požitky. Teprve po 10 letech má nárok na pensi, vyměřenou 40 % ze základního služného. Také není žádného nároku na aktivitní přídavky, i když tu jde o jakkoli dlouhou služební dobu. A tu jsem, velectění pánové a dámy, volil úmyslně číslice z první třídy aktivitního přídavku. Ve 2., 3. a 4. třídě aktivitního přídavku jsou denní mzdy výpomocných sluhů ještě nižší; obnášejí 2 K 80 h až 2 K 60 h denní mzdy. Ale jsou dokonce i v první třídě aktivitního přídavku výpomocní státní zřízenci u různých státních resortů, kteří rovněž dostávají denní mzdy 2 K 60 h. A podobným způsobem je také postaráno o ně i v případě onemocnění. Dostávají nemocenské podpory 1 K 20 h denně. Ale to by nepadalo vlastně na váhu, protože výpomocný státní sluha nesmí si dovolit luxu, aby byl nemocný. Hlásí-li se takovým, jest mu okamžitě připomenuto, že po třech dnech nemoci může býti ze služeb propuštěn, a taková jemná výstraha jistě stačí, aby tu služební káru bez ohledu na tělesný stav táhl dále.

Ale tento neblahý systém výpomocných sluhů nese s sebou ještě další a křiklavější nesrovnalosti. U různých státních ústavů potřebí jest také řemeslně kvalifikovaných zaměstnanců a, poněvadž v takových úřadech certifikatistů jest buď málo, anebo oni se do takových služeb nehlásí, jsou tito kvalifikovaní řemeslníci u státních ústavů zařazeni rovněž do kategorie výpomocných sluhů. A máme na př. u státních průmyslových škol zjev, že od takových řemeslných výpomocných sluhů žádá se sice, aby obstarali všechny přípravy k fysikálním přednáškám, aby obstarali obsluhu strojního zařízení, aby opatřili všechny opravy zámečnické a instalatérské, dokonce také aby vyučovali praktickému formování odlitků, a za to vše dostanou vedle mzdy, kterou jsem byl vylíčil, ještě 120 K ročně zvláštní odměny. V soukromoprávním zaměstnání měl by takový řemeslník nejméně 180 K týdenní mzdy, ve státních službách nedosahuje tohoto obnosu ani za celý měsíc.

A jděme, vážení pánové a dámy, dále. Pod titulem výpomocných sluhů jsou zaměstnáváni také u soudů, u jednotlivých ministerstev a jinde inteligentní litografové, na kterých se vyžaduje určité školní vzdělání nejméně trojtřídní školy měšťanské, anebo nižších tříd škol středních. Musí býti řádně svému odboru vyučen a musí vykázati také víceletou odbornou praxi.

Ve státní službě mají tito inteligentní litografové 3 K denní mzdy, v soukromo-právním zaměstnání stanovena je minimální mzda pro litografa týdne 120 K, tedy 20 K denně oproti 3 K v zaměstnání státním. Tu dochází k takové trpké ironii, že na př. Bohumil Michl, zaměstnaný v justiční službě státní, má po 39leté služební době 1533 K roční mzdy, kdežto jeho kolega v zaměstnání soukromoprávním, jakmile překročil 30. rok svého věku, má 6240 K roční mzdy. A uvážíme-li, že zde běží o stejný služební výkon a stejnou dobu pracovní, pak se nemůžeme zhostiti pocitu, že tyto poměry jsou trestající pokutou na tyto lidi za to, že měli odvahu za určitých nadějí hlásit se do služeb státních.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP