Já jsem se proto namáhal
o to bez ohledu, zdali je to populární nebo ne.
Já jsem vzal na sebe to těžké břímě
ministra financí, to břímě, kterého
žádný nechtěl, a myslil jsem, že
první povinnosti každého ministra financí
jest šetřit. Totéž myslil také
Lloyd George, když byl ministrem financí. Dopadlo
to pro něho také špatně. A tu, pánové,
přicházím k položce, která zavdávala
v tomto shromáždění a v mém poměru
k jednotlivým výborům nejvíce příčin
k frikcím a to jest položka: "Přídavky,
příplatky, cestovné, paušály
státních zaměstnanců". Tato položka
u zaměstnanců státních dělá
350 mil. K, u zaměstnanců železničních
269 mil. K, u vojska, gážistů a mužstva
245 mil. K, úhrnem 864 mil. K.
Já vím, velectění
pánové, že je dnes situace ministra financí
velice nepříznivá. My ale všichni se
pamatujeme, že v rakouském parlamentě, když
jednalo se o milion, byly sváděny celé bitvy
a ministerstvo Körbrovo padlo pro refundaci 7 milionů.
Dnes ty věci stojí tak, že když něco
nestojí 100 milionů, jest to laciné. Prosím
však, račte laskavě uvážiti, že
celý výnos daní přímých
i nepřímých obnáší 617
mil. a drahotní přídavky zaměstnanců
státních a vojska bez železničních
zaměstnanců 595 mil. K, čili z celého
výnosu daní přímých i nepřímých
zbývá na to všecko ostatní 22 mil. K,
které však, pánové, budou zítra
neb pozítří velmi dokonale zkonsumovány.
Jestliže tedy, velectěné shromáždění,
jest takovýto stav, můžete se tomu ministru
financí divit, že hledí šetřiti?
Jest to jeho povinností, jestliže nechce skutečně
způsobiti velkou finanční katastrofu.
Já nemíním slavné
shromáždění nějakým způsobem
strašiti. Račte však uvážiti, že
máme jeden podnik, největší podnik státní,
a to jsou naše státní železnice. Račte
se podívat, mnoho-li k tomuto deficitu 3 miliardy 200 mil.
K přispěl tento náš státní
podnik. Já jsem se vyjádřil snad špatně,
já jsem měl říci, mnoho-li tento státní
podnik přispěl k výtěžku. To
by se mělo rozuměti samo sebou, jestliže se
jedná o státní podnik.
Velectěné shromáždění!
Železnice však vykazují příjmů
okrouhle 700 mil., vydání 1050 mil. a k tomu drahotní
přídavky 269 mil. K, čili jejich deficit
dělá 600 milionů, za nějakou chvíli
vzroste o dalších 100 mil. a já myslím,
že to půjde ještě výše. Jestliže,
pánové, uvážíte, že železnice
vydají dvakrát tolik, kolik měly příjmů,
musíte si říci, že snad bylo by pro
stát lépe, kdybychom to někomu dali. (Posl.
Modráček: Jestli by to někdo vzal! Veselost.)
Nemáte v tomto deficitu ještě vůbec
ani úroky z dluhů, které event. budeme musiti
převzíti a které při nejmenším
musíme odhadovat na 80 mil.
Velectěné shromáždění,
já jsem druhý Čech ministr financí
- prvním byl dr. Kaizl ve Vídni - a oba dva shodujeme
se v jednom: že státní dráhy nemají
býti pasivní, že státní dráhy
to, co vydávají, musí svými příjmy
také krýti. Velectění pánové,
račte si vzíti soukromého podnikatele, nějakou
společnost státní dráhy, která
by vydávala dvakrát tolik nežli přijme;
ta musí, poněvadž zde není nikoho, kdo
by to za ni zaplatil, udělat bankrot. U státních
drah se to přece nemůže udělati tak,
že by podnik přišel jednoduše do státní
pokladny a odtud si ty obnosy na krytí deficitu vybral.
Ty státní dráhy na sebe fakticky musí
vydělat a já konstatuji, že po této
stránce jsem v úplném souhlasu se svým
kolegou ministrem železnic (Výborně!)
a že před vás také on přijde
- on vlastně sám to může učinit
ve své působnosti - s takovým zvýšením
tarifů, že tento deficit bude kryt. Přirozeně,
nebude nic jiného zbývat, budou-li růsti
ty náklady atd., budou také zvyšovány
tarify. Já ovšem docela otevřeně říkám,
že jenom mladost naší republiky může
ospravedlniti to, že výdaje u železnic jsou tak
veliké a i po této stránce shodují
se s ministrem železnic v tom, že by se na výdajích
státních drah dalo velmi mnoho ušetřit
(Výborně!).
Ale prosím, pánové,
toto šetření musí býti prováděno
skutečně způsobem, který by byl pronikavý.
Neboť, velectěné shromáždění,
to není ke cti republiky, jestliže jedete první
třídou a máte tam rakouský pořádek,
to jest, že tam vůbec nikdo neplatí. To není
ke cti republiky, jestliže v II. třídě
polovička lidí neplatí a polovička
platí III. třídu. To není ke cti republiky,
že ve III. třídě jezdí stepí
pasažéři anebo platí samé režijní
lístky do 4. kolena dolů i nahoru a z vedlejší
linie (Veselost); velectěné shromáždění,
to není ke cti demokracie! Demokracie znamená rovnost,
ale znamená rovnost také v povinnostech, neznamená
takováto privilegia, která se dávají
na drahách. To nejde; tady znamená to odstraniti
všecky privilegie a pěkně šetřiti,
začíti šetřiti od tohoto. Tedy, pánové,
to bude demokratické, jestliže všichni občané
republiky budou stejně na železnicích platiti.
(Výborně! Potlesk. Posl. Koláříková:
Salonní vozy!) Já jsem nejel v salonním
voze! (Posl. Koláříková: Pojďte
do třetí třídy, hnísti se tam
jako my, uvidíte! Různé výkřiky.)
Prosím, slavné shromáždění,
je viděti, že jsme snad ještě nedospěli
k tomu, aby nevzbudilo odpor, když se řekne, že
všichni občané v republice jsou si rovni v
povinnostech (Potlesk), že snad nejsme ještě
tak daleko, abychom směli říci, že se
v republice musí šetřiti. To ovšem by
bylo skutečně smutné, kdybychom nebyli již
tak daleko, ale já přijdu k tomu a ukáži,
že po této stránce jiné vyspělejší
státy také nejsou ještě tak daleko,
ale přes to je potřeba, docela otevřeně
tuto věc říci, poněvadž je vidět,
že pro tyto zásady se musí velmi mnoho agitovati.
Bude to snad před volbami nepříjemné,
ale agitovati po této stránce se musí.
Druhá věc, která
nepřiměřeně zatěžuje náš
rozpočet, jest to, že naše náklady na
veřejnou správu jsou příliš veliké,
nepoměrně veliké k rozsahu našeho státu.
Jest také tuto věc třeba říci,
poněvadž takovou záplavu žádostí
za úřednická místa, takovou ohromnou
záplavu a tolik plánů na zřízení
nových a nových úřadů, jakou
jsme viděli u nás v republice, myslím ještě
nikde nebylo viděti. (Souhlas.) My jsme z Rakouska
převzali tu zásadu, že úředníků
(Hluk. Předseda zvoní.) musí býti
mnoho, (Hlas: I ministerstev!) ale pánové,
my jsme spravedliví a my jsme řekli, že musí
býti dobře placeni. Bylo by to sice lepší,
kdyby se řeklo, že úředníků
má býti málo a dobře placených,
ale my chceme obojí: mnoho a hodně placených.
A to jest ovšem, pánové, pro naše finance
velmi krutá a těžká rána. Já
vím, je to velmi nepopulární, takovéto
věci říkati, ale já již jsem
tak neodvislý člověk, že je mně
to lhostejné. Já se nedívám na strany,
já se nedívám na stavy a já se nedívám
na třídy; já si myslím, že když
jsem vstoupil do ministerstva a přijal resort ministerstva
financí, že nesmím býti ničím
jiným než republikánem, ne československého
venkova, ani snad města, ani toho neb onoho, nýbrž
prostě jedině a pouze republikánem. A proto
neračte z toho, co já říkám,
žádnou zbraň kouti proti straně, ze
které jsem vyšel. Já se svou stranou v této
věci jsem velmi často a velmi ostře na štíru.
(Veselost.) Ale já při tom, že jsem
se svou stranou často na štíru ve všech
těchto věcech, mohu říci, že
jsem často v souhlasu se svými kolegy z ministerstva.
Přítel dr. Soukup to jednou napsal, že
to v Čechách dopadne tak: když v Rakousku byl
každý sedmý člověk úředníkem,
že u nás bude každý třetí
(Veselost), a tedy tato převaha úředníků,
to ustavičné rozmnožování počtu
úředníků povede eventuelně
k tomu, že nezřídíme lidovou, nýbrž
úřednickou republiku.
Velectěné shromáždění,
ty závody, které vidíme, aby si jednotlivé
strany získaly přízeň úředníků
a učitelů, a to, že vidíme, že
se příslušenství mění
podle toho, která strana dá více, to mne
jinak nechává lhostejným stranicky a politicky.
Před jedním ale varuji, pánové; viděli
jsme to už na jednom místě, viděli jsme
to v Praze před válkou, kde úředníci
rozhodovali ve II. sboru a každý rok byli předmětem
zápasů mezi stranami. A výsledek toho byl
jedním slovem: pražský magistrát. Každý
Pražan vám řekne, co to znamená. Dejme,
pánové, v úřednické otázce
pozor, abychom z celé republiky neudělali pražský
magistrát. (Výborně!)
A nyní, velectění
pánové, dovolte, abych přistoupil k tomu,
že vytknu ještě některé věci,
které zatěžují rozpočet mimořádných
výdajů. Jest tu v první řadě
ministerstvo Národní obrany. Ministerstvo Národní
obrany má mimořádný rozpočet
462,146.059 K. Myslím, že ve veřejnosti jest
dosti rozšířeno mínění,
že vlastně tento velký deficit, který
zde vzniká, způsobují vojáci, že
vlastně je proto takový, že vojáci příliš
mnoho stojí a utratí. Jak vidíte, i když
přidáme k tomu, co se na drahotních přídavcích
vyplácí vojsku, znamená to deficit něco
přes půl miliardy. Ovšem při tom upozorňuji
na jedno: že tato mimořádná vydání
jsou počítána do 31. července 1919,
poněvadž jsme předpokládali, že
do 31. července bude moci býti provedena demobilisace.
Nebude-li ovšem do té doby provedena, tu, pánové,
přirozeně tento obnos naroste dále. Je to
potřeba, abych to docela otevřeně řekl,
že tímto obnosem tři miliardy 300 millionů
není eventuelně - a podle situace se zdá,
že zcela bezpečně - tato číslice
deficitu vyčerpána.
Mimořádných
vydání v ministerstvu veřejných prací
nalézáme číslici 172 miliony. Z této
číslice 100 milionů jest věnováno
na různé nouzové práce, tedy ve skutečnosti
bychom tuto číslici 100 milionů měli
připočítati k příspěvkům
pro nezaměstnanost, poněvadž to jest vlastně
také léčení této ohromné
choroby, která zde jest.
Tedy z těchto asi položek,
velectění pánové a dámy, skládá
se náš mimořádně veliký
deficit. A já jen o jedno prosím: přestaňme
jej zvětšovat! Přestaňme jej, pánové,
zvětšovat, poněvadž my ten rozpočet,
ten deficit, jsme dělali, protože jsme si skutečně
myslili, že musíme za živého Boha mírově
býti živi. My jsme jej dělali z jisté
netrpělivosti, že všechny ty křivdy, které
spáchalo na jednotlivých stavech to Rakousko, musí
býti okamžitě přes noc odstraněny.
My jsme dokonce - a bylo mně to často velice hořké,
když mně to bylo vyčítáno - myslili,
že musíme všechno, co jsme vynutili ve své
pasivní resistenci proti Rakousku na těch rakouských
vládách, obratem ruky splniti. Tedy nabádám-li
k tomu, vím, že konám práci, která
není populární. Ale vzácné
shromáždění, to dělali jiní
ministři také a nebyli proto populární,
ale přece jen budoucnost jim dala za pravdu. (Poslanec
Modráček: Až po smrti!) Byl to - ten ještě
žije - Lloyd George, který v jedné své
rozpočtové řeči, kdy měl veliký
deficit, jako my máme, řekl: "Co mám
dělat jako finanční ministr? Dluhy dělati
nechci. Jak mám ten veliký deficit krýti?
Jest zcela přirozeno, že prvním cílem
ministra financí, který stojí před
velikým deficitem, jest, aby se ohlédl po možnosti
úspor s úmyslem, aby se pokud možno vyhnul
novým výdajům nebo je aspoň co možná
zmenšit. Když se minulého léta rozneslo,"
- pokračoval Lloyd George - "že dle svých
nejlepších sil míním pátrati
po úsporách, prohlásil to zodpovědný
nepřátelský tisk za nestydatost, přistupovati
k vyšetřování možnosti úspor
v některých našich velmi nákladných
úřadech. Když jsem jen zkoumání
stavu zařídil, byli jsme já i moji kolegové
zasypáni vytrvalým posměchem, na cti utrháním
a hanobením, jakých se sotva před tím
nějakému ministru dostalo. Jsem i nadále
toho názoru, že by se důkladné prozkoumání
veškeré činnosti úřední
zemi vyplatilo. Ale jest mně také úplně
jasno, že nelze docíliti v tomto směru značných
úspěchů potud, pokud veřejné
mínění tak dalece není vychováno,
aby s takovým zkoumáním projevilo souhlas
a nutnou podporu." (Výborně!) A když
toto řekl, pokračoval: "Proto sáhám
k jinému prostředku, abych vyrovnal bilanci: k zvýšení
daní a k zavedení nových daní."
Tedy, slavné shromáždění,
jest viděti, že to v Anglii chodí tak, jako
to chodí u nás. Snad trochu ve formách se
to liší, snad tam hned ministra financí nevěšejí,
(Veselost) snad tam starší kultura a společenské
vychování brání tomu, aby se sáhalo
ihned k takovýmto výhrůžkám,
ale jest viděti, že také tam musil Lloyd George
nejdříve probouzeti a buditi to, aby se smělo
šetřiti.
Poněvadž se mu to nepovedlo,
tedy sáhl k novým daním. Nuže, nebudete
mně, velectěné dámy a pánové,
zazlívati, že půjdu ve stopách tohoto
anglického státníka a že vám
přednesu daně, které míním
zavésti. Ale prosím, výslovně říkám,
že nemohu ho následovati tak docela. On totiž
řekl: "Vypůjčovat si nechci" -
a já vám přece musím říci,
že si vypůjčovati musím, poněvadž
nemohu vyzkoumati daně, které by všechno to
kryly. Pokud, prosím, bude tento mimořádný
deficit, který zde je, obnášeti více
nežli 1 1/2krát tolik, mnoho-li
jsou řádné příjmy, které
máme, bude ovšem těžko přijíti
k vám a říci, že zdvojnásobíme
veškeré daně. Já tedy prosím
slavné shromáždění o trpělivost,
až budu tyto daně čísti (Veselost)
a do jisté míry je aspoň v hlavních
rysech vykládati.
Největší daň,
kterou jsem již ohlásil dříve a pro
kterou velmi pečlivě konají se soupisy, jest
dávka z majetku - ovšem ta pro náš rozpočet
a pro tento schodek nemá žádného významu,
poněvadž jest určena k něčemu
jinému.
Stát, který by ze jmění
bral na běžná svá vydání,
byl by velmi brzy hotov. Stát může brát
jenom z důchodů a nikoliv ze skutečného
jmění. Tedy tuto daň počítati
nemůžeme ke krytí tohoto schodku. Ale přece
mám za svou povinnost říci jaksi, jakým
způsobem a jak daleko dospěly tyto přípravy
a to tím spíše, že u nás obyčejně
netrpěliví lidé myslí, že s takovou
obrovskou věcí, jako jest daň z majetku,
můžeme býti hotovi přes noc. Takoví
čarodějové nejsme.
Tedy pro daň z majetku provádějí
se soupisy. Tyto soupisy jsou na základě zmocňovacího
zákona až do dneška všechny vypsány
a budou do 10. července provedeny. Mimo to předstoupím
před slavné shromáždění
s návrhem na zmocnění, abych provedl ještě
soupis majetku nemovitého a hypotekárních
pohledávek. Tím by bylo skončeno celé
zjišťování majetku a na podzim by se mohlo
přistoupiti k projednávání zákona
o dávce z majetku. (Posl. P. Krojher: Válečné
zisky!) Hned k tomu přijdu.
Pokud jde o soupis peněz,
které byly při okolkování, tedy snad
stačí několik dat, aby bylo zřejmo,
jaký efekt tato akce měla. Předpokládali
jsme, že v oběhu bylo 71/2 miliardy
bankovek. Ve skutečnosti bylo k okolkování
předloženo za 4.969 milionů bankovek. (Hlasy:
Slyšte! To jest málo!) Mimo to ovšem byly
zde hotovosti státní, - poněvadž nikdy
nebyly daně placeny tak rychle jako tenkrát, v obnosu
2.400 milionů - takže celkový oběh byl
7.382 milionů. Žírový účet
u Rakousko-Uherské banky obnášel 1.615 mil.
a pokladniční poukázky 468 milionů.
Z celého skutečného obnosu bankovek Rakousko-Uherské
banky per 37 miliard bylo tedy v Československé
republice 7 miliard a z možného oběhu, který
by se rozmnožil tím, že by byly vydány
bankovky na všechny žírové účty
a pokladniční poukázky, na 51 miliard, bylo
v Československé republice 91/2
miliardy, tedy poměr, pokud se toho týče,
zajisté příznivý.
Pokud se týče stažení
50 %, tu konstatuji, že ve skutečnosti následkem
toho, že státní hotovosti byly úplně
okolkovány, že byly vklady do 500 K vráceny
úplně a mimo to že byla vrácena celá
řada peněz, které měly ráz
veřejný, obnáší oběh bankovek
dnes 4.943 milionů a mohl by býti tento oběh
ještě z žírových účtů
a pokladničních poukázek zvýšen
na 6.400 milionů, takže zadržených bankovek
jsou necelé 2 miliardy, čili jinak asi 1/3
oběhu, který tenkrát skutečně
byl, i oběhu, který by vůbec mohl býti.
Z toho, vzácní pánové,
vidíte, že všechny snahy, uvolniti ještě
nějaké obnosy z těchto zadržených
bankovek, by ohrožovaly celý tento plán. Ohrožovaly
by ho proto, poněvadž to, co vůbec mohlo býti
propuštěno, to skutečně již bylo
velmi konciliantně propouštěno, takže
oproti původně zamýšlenému zadržení
50 % došli jsme ve skutečnosti na 33 %.
Jinak ovšem od tohoto opatření
byly snad na mnohých místech očekávány
bůhví jaké výsledky. Já jsem
tenkrát zde výslovně řekl, že
jest to jen první krok na této cestě a že
všechno se bude říditi podle toho, jakým
způsobem bude pokračovati rozvoj našeho národního
hospodářství, poněvadž valuta
nemůže býti předepisována žádným
nařízením ministerstva financí, nýbrž
ona jest výsledkem skutečného hospodářského
stavu státu. A tu ovšem na zahraničních
trzích naše valuta stoupla a byla skutečně
oceněna