Úterý 13. května 1919

Předseda výboru finančního požádal, aby vládní osnova zákona, jímž se upravuje další vybírání některých zemských a obecních dávek a přirážek, byla odevzdána výboru ústavnímu vzhledem k ústavním námitkám proti navrženému substituování zemských sněmův a panovnické sankce.

Jsou snad proti tomu nějaké námitky? (Nebyly). Není jich, návrh jest tedy přikázán výboru ústavnímu.

Vládní návrh zákona o úvěru pro živnostníky válkou poškozené (Tisk 856) přikázal jsem výborům živnostenskému, finančnímu a právnímu. Vláda žádá, aby výborům dána byla lhůta 3denní.

Návrh člena N. S. Ant. Sládka a spol., aby byl změněn § 3. nařízení Národního výboru ze dne 31. října 1919 o hospodaření cukrem (Tisk 860), přikázal jsem výboru zásobovacímu.

Navrhovatelé žádají, aby výbor podal zprávu do 8dnů.

Vládní návrh zákona o příslušnosti ve věcech staveb vodních cest přikázal jsem výboru pro vodní hospodářství (Tisk 891). Vláda žádá, aby výbor návrh projednal během 3neděl.

Vládní návrh zákona, kterým se mění působnost ministerstev zemědělství a veřejných prací ve věcech vodního práva (Tisk 892), přikázal jsem výboru pro vodní hospodářství. V návrhu se žádá, aby výbor podal zprávu do 8dnů.

Vládní návrh zákona o propouštění státních úředníků a zřízenců (Tisk 893) přikázán byl výborům ústavnímu a státně-zřízeneckému. Žádá se, aby výbory podaly zprávu do 8dnů.

Vládní návrh zákona, jímž se zakazuje káceti dříví v obecních a některých soukromých lesích (Tisk 894), přikázal jsem výborům ústavnímu a zemědělskému. V návrhu se žádá, aby se tak stalo vždy se lhůtou 14denní.

Vládní návrh zákona, týkajícího se zatímních opatření k ochraně vzorků (Tisk 895), přikázán byl výboru právnímu. Vláda navrhuje, aby výbor podal zprávu ve lhůtě 3 dnů.

Vládní návrh zákona o prozatímní úpravě studia a státních zkoušek na fakultách věd právních a státních (Tisk 902) přikázán byl výboru školskému.

Vláda navrhuje, aby výboru dána byla k podání zprávy lhůta 14denní.

Vládní návrh zákona o vymáhání náhrady škody, způsobené nepokoji na Slovensku po státním převratu, přikázán byl výboru právnímu. (Tisk 903.)

V návrhu se žádá, aby výboru dána byla k projednání lhůta 8denní.

Vládní návrh zákona o změně platnosti předpisů o středních školách na Slovensku (tisk 905) přikázán byl výboru školskému.

Ministerstvo navrhuje, aby výboru školskému určena byla k podání zprávy lhůta 24hodiny.

Vládní návrh zákona o zabírání budov nebo jejich částí pro účely veřejné přikazuje se výborům právnímu a sociálně-politickému. (Tisk 908.)

Vláda ve svém přípisu, kterým návrh předkládá, žádá, aby výbory podaly zprávu do 8dnů.

Vládní návrh zákona o převodu drobně pachtovaných pozemků velkostatkářských do vlastnictví pachtýřů, přikázán byl výborům právnímu a pro reformu pozemkovou. (Tisk 909.)

Vláda navrhuje stanovení lhůty 8denní.

Vládní návrh zákona o zařadění cestmistrů, poříčních atd. do úřednických tříd hodnostních a platových (tisk 910) přikázán byl výboru státně-zřízeneckému.

Vláda žádá, aby výbor návrh ten projednal ihned, t. j., jak v předkládací zprávě vládní se uvádí, do 3dnů.

Vládní návrh zákona, jímž se mění výměra poplatků z dolových a povrchových měr a z výhradních kutisk (tisk 911), přikázán byl výboru finančnímu.

Ministerstvo navrhuje, aby zpráva výboru podána byla ve lhůtě 8denní.

Vládní návrh zákona, kterým se povoluje další náklad na nouzové práce silniční (tisk 912) přikázal jsem výboru technickému. V návrhu se žádá, aby výboru uložena byla k podání zprávy lhůta 8denní.

Vládní návrh zákona o stavebních úlevách pro Brno, Olomouc, Jihlavu a Znojmo (tisk 913) přikázán byl výboru technickému.

Ve zprávě, kterou vláda návrh provází, žádá, aby výboru uložena byla lhůta k projednání 8 dnů.

Návrh dra Horáčka a soudr., aby byly prohlášeny živnosti knihtiskařská a knihkupecká za živnosti volné, přikázal jsem výboru kulturnímu a živnostenskému. Navrhovatelé žádají, aby výbory podaly zprávu do 14dnů.

Jsou proti navrženým lhůtám námitky? (Nebyly.)

Není jich - lhůty jsou schváleny.

Výbor pro věci legionářů požádal Národní shromáždění, aby byla stanovená lhůta k projednání návrhu člena Národního shromáždění dra Ivana Markoviče a soudr. (tisk 819) prodloužena o 14 dnů, t. j. do 24. května t. r.

Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.)

Není jich prodloužená lhůta se povoluje.

Imunitnímu výboru přikázány žádosti okresního soudu pro přestupky v Praze za svolení k trestnímu stíhání člena N. S. Josefa Svozila pro přestupek § 488. tr. z. k žalobě B. Kunstáta a člena N. S. Josefa Kouši pro přestupek § 19. a 21. tisk. zákona. (Zvoní.)

Před přechodem k dennímu pořádku vyžádal si slovo ministr financí pan dr. Rašín; uděluji mu je.

Ministr financí dr. Rašín: Slavné shromáždění!

Slíbil jsem, že do konce dubna podám rozpočet příjmů a vydání československé republiky na rok 1919. Tomuto slibu jsem tím, že jsem dnešního dne v první schůzi, která po konci dubna nastala, tento rozpočet předložil, dostál. Slíbil jsem Národnímu shromáždění, že rozpočet zařídím tím způsobem, aby byly příjmy i vydání rozděleny na příjmy a vydání řádná a mimořádná, abychom aspoň přibližně viděli, jak bude naše hospodářství vypadati, když nastanou normální poměry a abychom odlišili to, co mimořádné poměry vyvolaly, od toho, co bude nákladem i co bude příjmem za dob řádných. Také tomuto svému slibu jsem dostál a rozpočet tím způsobem sdělal. A tu, pokud jde o řádný rozpočet, obnášejí řádná vydání 2.124,849.145 K a řádné příjmy 2.306,620.802 K, čili řádný rozpočet jest aktivní 181 miliony korun.

Bylo by to skutečně radostné, kdybychom si mohli říci, že pro budoucnost, za normálních poměrů, budeme moci vystačiti se všemi těmi příjmy a že vystačíme se všemi vydáními, která až dosud sluší pokládati za řádná. Já ovšem musím do této radosti kápnouti trochu pelyňku, a sice musím upozorniti docela otevřeně, že ve státním dluhu Československé republiky, odst. VII., neuvádím žádné zúročení, žádné úrokové břemeno z dluhů, které eventuelně naše republika bude museti převzíti z předválečných dluhů rakouských. Uvésti jsem tam nemohl nic a sice proto, poněvadž bych tím praejudikoval eventuelně rozhodnutí mírové konference. Následkem toho toto ocenění zde schází a přirozeně bude míti svůj určitý vliv na to, zdali ten sufficit zůstane čili zmizí. Ale mimo to ještě musím upozorniti, že v mimořádných vydáních státních dluhů uvádím obnos 92 milionů, které však, jak dále ukáží, přemění se povlovně na řádné zatížení. A toto zatížení vzroste ještě tím, jestliže budeme musiti deficit mimořádný krýti nějakou výpůjčkou.

Mimo to musím upozorniti, že v ministerstvu Národní obrany počítám jako řádný výdaj obnos 211 mil. ovšem nevím, zdali s tímto obnosem i při řádném rozpočtu za normálních dob vystačíme.

Pokud jde o ministerstvo železnic, počítá se se řádným výdajem v obnose 739 mil., a také zde vzhledem k stavu železničního parku, vrchní stavby a všeho ostatního, při nutnosti nových investicí myslím, že s tímto obnosem řádných výdajů, leč bychom se při železnicích skutečně naučili šetřiti, sotva dovedeme vystačiti.

Teď, prosím, pokud se týče příjmů, tu ovšem eventuelní zvýšení těchto příjmů v dobách normálních může nastati a sice tím, že dosavadní malý výnos daně z piva a dosavadní daně z lihu vzhledem k tomu, že veškerý ječmen a veškeré brambory musejí býti věnovány výživě lidu a nemohou býti ani sesladovány ani přeměněny v líh, poskytly by nám trochu větší výnos.

Ale jinak, až přehlédneme mimořádný rozpočet, přesvědčíme se, že z tohoto mimořádného rozpočtu přejde ještě celá řada věcí i do mírového hospodářství, takže nemůžeme býti obzvláště nějak hrdi na to, že končíme v řádném rozpočtu sufficitem 181 mil.

Já, velectění pánové, přejdu však k rozpočtu mimořádnému. A tu v mimořádném rozpočtu obnášejí mimořádné výdaje 3.829,164.404 K a mimořádné příjmy 505,762.698 K čili pánové, končíme v mimořádném rozpočtu deficitem 3 milliardy 300 mil. Velice bychom si mohli přáti, kdyby tento mimořádný deficit byt skutečně mimořádný a poslední. Jestliže pátráme po příčinách, proč takovýto veliký mimořádný deficit vznikl, tu musíme příčiny hledati v různých směrech. V prvé řadě jde ještě až dosud o rok ve skutečnosti válečný. My jsme byli povoláni - nebo, chcete-li, povolali jsme se - k utvoření samostatného státu, ale dostali jsme stát, který byl od Rakouska vyrabován, zbaven prostředků pro živobytí lidu, zbaven dobytka, zbaven veškerých surovin a veškerých prostředků k tomu, aby zde mohlo nastati řádné hospodářství. Naši spojenci vedli válku blokádou, a chtíce nechtíce také nás touto blokádou trefovali, poněvadž naše geografické položení bylo takové, že jsme byli v Rakousku. Tato blokáda měla za následek, že veškeren náš průmysl byl zbaven jakýchkoliv surovin a že dovoz všeho byl úplně znemožněn, a jest zajisté, vzácní pánové, krásné, že, když nastalo příměří, ti naši přátelé za hranicemi pokládali za svoji první povinnost, aby pomohli českému národu. (Výborně! Sláva jim!) V prvé řadě byla to veliká republika americká (Výborně! Potlesk), která přišla s velikým úvěrem potravinovým, přišla s úvěrem, poněvadž velice dobře ví, že my nečekáme na dary, nýbrž, že čekáme jen na pomoc, (Výborně!) že tak jako ve válce si naši za hranicemi nedali nic darovati, i my tvoříce stát nechceme býti obdarováni, nýbrž chceme jen, aby nám bylo pomáháno. (Výborně! Potlesk.)

Za tuto velikou pomoc, kterou poskytla nám republika severoamerická, zůstaneme vždy zajisté vděční, a ti, kteří se starají o dovoz potravin k nám, jako ministr Hoover a prof. Hutchinson, zůstanou jistě na věčné časy zapsáni v knize, ve které bude jednou líčeno, jak český národ po třistaleté nesvobodě dopracoval se svobody. (Výborně! Potlesk.)

My zajisté musíme býti vděčni Francii a Italii, že přišly nám na pomoc, abychom mohli brániti vojensky svoji tvořící se republiku proti úkladům svých sousedů. (Výborně!) Musíme býti obzvláště vděčni Francii, poněvadž ta sama v této válce utrpěla rány přímo smrtelné. A my musíme býti jistě také vděčni Anglii (Výborně!), že nás přiblížila k moři (Potlesk), že nám umožnila to, aby tento středoevropský stát mohl se dostati k Černému moři i k moři Baltickému. A my věříme, že tento největší námořský národ, až naše republika bude konat pod vlastní vlajkou první kroky po moři a první jízdy ve volnosti a svobodě, že nás svými zkušenostmi a vším tím, co mu jest k disposici, dovede podpořit. (Výborně! Potlesk.)

Ale jisto jest, že jedno od nás mají všichni právo očekávati: že my dovedeme si pomoci sami, když první výpomoc nám poskytnou. A tu ovšem my chystáme se k této práci. Překáží nám a překážela nám v tom ovšem jedna věc. My rozešli se v této říši s ostatními státy a měli jsme nárok na to, abychom dostali to, co po Rakousku zde zbylo. My jsme měli nárok, abychom všechno to veliké jmění, které v centrále zůstalo, dostali v čas. A tu musím výslovně konstatovati, že ti, kteří vládnou v těch státech, v nichž byly dříve centrály obou států, se ve svém poměru k nám, v hospodářském poměru nijakým způsobem nezměnili, že zůstávali i nadále vůči nám stejným způsobem nepřátelskými, jako byli dříve. A já doufám, že při jednání mírovém bude uváženo, že není potřebí, aby nějaká země byla zničena zbraněmi, aby byla rozstřílena kanony, aby bylo děláno příkoří ženám a dívkám, že není potřebí, aby bylo organisováno vojenské lupičství, jak jsme viděli v této válce, nýbrž že stačí, aby rafinovaným způsobem byla ochuzena jedna část státu na útraty států ostatních. Doufám, že všechna tato příkoří, která jsme za Rakouska utrpěli v této válce, dojdou ocenění v mírových jednáních. Ale ani na to nemáme ve skutečnosti práva spoléhati, my můžeme v tom spoléhati jen sami na sebe.

A jestliže tedy oceňujeme, proč vznikl náš tak veliký deficit, tu některé položky musíme připočísti na vrub těchto věcí válečných. Jest tu hned jedna položka takových válečných opatření, totiž vyživovací příspěvky v obnosu 1081 milionů. Připočteme-li k tomu ostatní podpory, které jsou udělovány z důvodů vojenských, obnáší tento výdaj 1200 milionů. My tento výdaj neseme, a sice neseme ho s jistou hořkostí.

Tyto válečné vyživovací příspěvky a všechna opatření, která byla na říšské radě právě pro válku konána, jsme my podporovali, naši poslanci na říšské radě o zvýšení všech těch věcí a všech takových nákladů se namáhali. Namáhali se proto, poněvadž chtěli velkým zatížením rakouského státu seslabiti válečnou stranu rakouskou, poněvadž chtěli tím, že finance rakouské rozvrátí, způsobiti rychlejší porážku sobě nepřátelského státu. Bohužel, tyto důsledky své politiky musíme dnes také nésti. A musíme je nésti ještě po jedné stránce. Všechny tyto příspěvky byly jistě velmi ochotně povolovány tam, kde jsme měli vliv, poněvadž platilo mínění, že z cizího krev neteče. Ale dnes ta krev teče z vlastního, a kdybychom skutečně u nás byli dospěli již tak daleko, že každý občan by se ohlédl, co ty věci stojí, tedy zajisté všichni občané by si bývali provedli revisi, zda-li neberou tyto vyživovací příspěvky lidé, kterým po právu a zákonu nenáležejí. A já jsem přesvědčen, že kdyby všichni občané - jen úředníci to dělati nemohou, to by bylo příliš málo - ale kdyby všichni občané si tuto revisi provedli, že bychom na těchto příspěvcích ušetřili dobrých 300 milionů. (Souhlas). Není žádné pochyby, že tento obnos vzhledem k tak veliké demobilisaci, kterou jsme v nejstarších ročnících provedli, vypadá příliš vysoký. Ale to, velectění pánové, jsou důsledky naší, řekl bych ještě příliš mladé občanské statečnosti, poněvadž k občanské statečnosti náleží a náležeti musí, že křivdu, nesprávnost snášeti nesmíme ani u druhých, když ji někdo páše.

Druhá velká položka, ze které se skládá náš mimořádný deficit, je položka usnadnění živobytí. Drahota, která následkem devalvované měny nastala a která nastala také následkem toho, že zde bylo příliš málo věcí, příliš málo statků a potřeb, vedla stát k tomu, že poskytoval celou řadu úlev a podpor na zlevnění potravin, na zlevnění chleba a na zlevnění masa.

Tyto obnosy dělají cifru 220 milionů. Mimo to nedostatek veškerých surovin následkem právě boykotu a následkem blokády vedl k tomu, že po demobilisaci nastala veliká nezaměstnanost. Za 2 měsíce v Čechách, na Moravě a ve Slezsku bylo vyplaceno na podporách v nezaměstnanosti 58 milionů. Do rozpočtu dáváme obnos 216 milionů, předpokládajíce, že tato nezaměstnanost bude povlovně klesati, poněvadž snad neplyne z toho důvodu, že by lidé pracovati nechtěli.

Doufám, že tato příležitost k práci se bude množiti, poroste, a že tento obnos 216 milionů snad ani nevyčerpáme. Nevyčerpáme ho ovšem tenkrát, jestliže zase občané - nejenom úřady - beze všeho milosrdenství budou hleděti na správné provádění zákona, kterýžto není určen pro to, aby z něho brali podpory lenoši, nýbrž jenom ti, kteří příležitosti k práci nemají. (Výborně!)

Tu ještě má naše občanstvo příležitost, aby zmenšilo tento deficit. Při obou položkách: při vyživovacích příspěvcích i při položce na nezaměstnanost musí býti spolučinno všechno obyvatelstvo, neboť, velectěné shromáždění, za tento rozpočet a za jeho schodek nejsem zodpověděn já, není zodpovědna vláda, není samo zodpovědno Nár. shromáždění, nýbrž do valné míry je za výsledky tohoto hospodářství zodpovědna celá veřejnost. Já snad ze všech těch zodpovědných jsem za výsledky rozpočtové zodpověděn nejméně a to proto, poněvadž já jsem se nejvíce namáhal o to, aby náš deficit byl co možná nejmenší.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP