Ale pánové, jestliže
sáhneme jednou k tomu, abychom provozovali správnou
politiku agrární, jestliže rozmnožíme
řady našich drobných producentů zemědělských,
pak musíme to zde dnes říci, že chceme
také provozovat řádnou politiku zemědělskou,
výrobní i obchodní. Nyní bude tím
vyšší zájem náš, a to proto,
poněvadž tato politika nebude se prováděti
pro latifundisty, nýbrž pro ty drobné existence.
A tu připomínám významná slova
francouzského státníka, která projevil
vůči svému králi; "Pauvres paysans,
pauvre royaume". Přeložil bych to do češtiny
republikánsky: "Chudí zemědělci,
chudá republika".
My však nechceme býti chudou
republikou, nýbrž chceme míti republiku silnou
a chceme míti republiku zdravou. A tu budeme míti
toliko tehdy, jestliže budeme míti silné a
zdravé zemědělstvo. (Výborně!
Potlesk.)
Myslím, pánové, že
nacházíme se na pravé cestě, že
běží o to, abychom tuto cestu sledovali dále
a sice jednak na poli zákonodárném, jednak
dále při provádění celé
věci úřadem pozemkovým, jakož
i ostatními úřady, které povolány
jsou k provedení tohoto zákona. Po velkých
počinech Národního shromáždění,
jako jest úprava obecního zřízení,
valutová reforma, otázka doby pracovní atd.
přichází na řadu reforma půdy
jako veliký, - řekl bych - nezměrný
čin Národního shromáždění
a myslím, že nikterak nepřeháním,
pravím-li, že běží dnes o historický
den v naší republice.
Národní shromáždění ukázalo jednotnost a sílu v této veliké věci a přál bych si, aby tato síla a jednotnost ukázala se také při dalším provádění a aby tu bylo naším vůdčím heslem: "Svobodná půda, svobodný rolník, svobodný národ!" (Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Uděluji slovo dalšímu řečníku
zapsanému, p. kol. Svozilovi.
Posl. Svozil: Vážené
Národní shromáždění!
Zákon, který dnes projednáváme,
jest dílem kompromisu dvou protichůdných
světů. Proč protichůdných,
bylo celkem dost patrno z řečí kol. dra Viškovského.
Je to kompromis světa socialistického a světa,
který si představuje to řešení
poněkud snad jinak. (Výkřik: Liberálně!)
Liberálně nebo jinak, ono se to nedá
říci jedním slovem. Ale do jaké doby
padá ten zákon? Socialistický svět
má nepopíratelně jednu výhodu. Socialismus
má za sebou jedno vítězství, kterého
mu neupře již nikdo. Uznává se všeobecně,
že mravně, z ethických důvodů
jest neudržitelným dosavadní majetkový
řád a dosavadní organisace práce,
spočívající na poměru námezdním.
To začínají uznávat již i ti
právníci, kteří ve starém Rakousku
byli hrází, nebo baštou konservatismu, mnohdy
snad oprávněného, mnohdy méně
oprávněného, a to proniklo nebo proniká
konečně v Anglii, když vláda výslovně
prohlašuje, že se staví na stanovisko soudce,
který rozhodl, že dosavadní řád
majetkový v dolech a dosavadní organisace práce
na základě námezdního poměru
jsou neudržitelny a musí býti nahraženy
poměrem novým.
Je jisto, že když se dojde tak
daleko, mravní vědomí velké většiny
lidstva považuje určitý řád za
neudržitelný a vrstvy vládnoucí tento
řád za každou cenu chtějí udržeti,
že zde vzniká kvašení a něco, co
vypadá jako otřásání základy
celé společnosti.
Ale není potřeba na to hleděti,
nebo bráti jen tuto stránku, která by zdánlivě
byla stinná, nýbrž musíme bráti
zřetel také na stránku druhou, že se
tím uvolňují a odpoutávají
nové síly dosud spoutané, - a nemusíme
zase jíti k socialistům o důvod - on řekl
to také rozhodčí soudce ve sporu horníků
anglických, tvrdě, že ještě v posledních
letech jest nahromaděno tolik sociálního
vzdělání a vzdělání
také technického v tom dělném lidu
hornickém, že by bylo škoda nevyužitkovati
těchto sil jako samostatné složky a že
je tedy nevyhnutelně nutno, aby dělníci dostali
platný hlas ve správě a řízení
dolů.
Jak říkám, není
potřeba, abychom se utíkali k nějakým
socialistům pro odůvodnění. Vláda
anglická prohlásila naprosto výslovně,
že i dle litery i dle ducha přijímá
to prohlášení za své. Jest jisto, že
se zde uvolňují nové síly a myslím,
že i tím zákonem, který bude dnes v
Národním shromáždění schválen,
přijdeme k podobné zkušenosti, jako se přišlo
ke zkušenosti se zrušením robot, poddanství
atd. Ti, kdož drželi vrchnostenský řád,
myslili, že se sesype svět, když budou zrušeny
roboty, a než byly zrušeny robota a poddanství,
také se ten svět viklal, ale dále se brzo
ten svět konsolidoval zase a stoupal potom tím rychleji
dále.
A tedy také zde myslím, že
se nemáme čeho bát, nýbrž ten
postup, který jde směrem socialismu a k socialisaci,
uvolňuje nové síly, které dosud byly
spoutány. My přirozeně chceme, aby těch
sil uvolněných ku práci, které mají
vlastně interes na práci, bylo co nejvíce.
Nám tedy také jistě nenapadne, abychom vylučovali
silné jednotlivce. Ale nám tanuli na mysli silní
jednotlivci, kteří by byli jako zdravá větev
na kmeni a v koruně zdravého stromu, ale ne jako
silní jednotlivci, kteří při dosavadním
vlastnickém řádu a dosavadním námezdním
řádu jsou spíše rakovinou, která
prožírá jabloň, nebo jako houba, která
se na ní usadila. Teď srazily se zde prostě
dva světy, světy, které zásadně
se nesejdou a nemohou se sejíti. Proč se sešly?
Čím bylo umožněno, že se ty světy
jaksi dohodly na takovém kompromisním zákonu?
My víme, že mravní přesvědčení
velké většiny lidstva je s dosavadním
systémem hotovo, ale jedná se o to, najíti
takové cesty k realisaci toho mravního názoru
a přesvědčení, k uvedení jeho
v život, aby lidstvo netrpělo příliš
právě tím přerodem, tím technickým
prováděním, aby po případě
nebylo zabito, co je v tom ideově zdravého a krásného,
aby se nerozpoutaly vášně, které by
ochromily právě to, co na celém hnutí,
na celém duchu a na celém směru vývoje
je lepšího.
Jedná se tedy prostě o to,
hledati cesty takové, aby otřesů bylo co
nejméně a aby nemohl přechod z tohoto pořádku,
který mravní přesvědčení
lidstva považuje, možno říci, všeobecně
za neudržitelný a aby, náhrada, která
místo něho má přijíti, vytvořila
se postupně asi tak, jako když na nízký
baráček chci nastavovati patro - nemohu ho přece
rozhazovati napřed a bydleti snad i pod širým
nebem, nýbrž zdvihnu střechu a stavím
pomalu patro. Každé srovnání ovšem
bude kulhati, ale my nechceme ocitnouti se pod širým
nebem, a ocitnouti se v nějakém vzduchoprázdném
prostoru, ve kterém bylo by nemožno žíti.
A proto také vycházeli jsme z přesvědčení,
že je třeba hledati cesty, jak by toho, co chceme
docíliti - jak řekl dr. Viškovský -
socialisací půdy, dosáhly prostředky,
které by to nejen neohrožovaly, nýbrž
spíše upevnily. Mluvilo-li se zde o socialisaci a
řeklo-li se, že ta půda je příliš
půdou tvrdou a drsnou a že si na ní vylámeme
zuby, pak pravím: nikoliv, pánové! My nesocialisujeme
půdu, my socialisujeme zisky z té půdy. To
je velmi podstatný rozdíl. Nám nenapadá
v té socialisaci hledat Archimedův bod, o který
bychom se opřeli a vyvrátili svět ze základů,
nýbrž nám jde o to, aby zisk z té půdy
byl co možná rovnoměrně rozdělen.
A to chceme míti zabezpečeno ne nějakým
snad dozorčím orgánem státním
nebo podobným, nýbrž musí to prostě
ležet v úpravě toho majetkového práva
i toho ostatního samého. Pracující
člověk musí mít tu záruku v
ruce, aby mu to druzí nemohli kaziti, čeho právě
chceme, aby dosáhl. Jestliže se tedy mluví
jaksi proti socialisací půdy, jakoby zákon
půdy odporoval zákonu socialisace, mluví-li
se o tom, že máme zde ještě jeden odvěký
zákon, totiž v potu tváři budeš
jísti chléb svůj, ano, my právě
chceme, aby všichni stejně v potu tváři
ten chléb jedli a právě proto, vážení
pánové, my nechceme, aby silní jednotlivci
byly necháváni na velkostatcích 350 ha a
500 ha, nýbrž my chceme, aby ty statky veliké,
které zůstanou, byly postupně přiváděny
také do zdravého poměru, aby tam totiž
nebyl jeden, který se dívá na ty, kteří
v potu tváři dobývají chleba, atd.,
nýbrž aby spolu s nimi každý, kdo
na tom je, spoludobýval a spolupracoval. Vy tedy chráníte
a máte odvěký zákon, že jest
potřeba v potu tváři dobývati chléb,
a pořád ještě udržujete silné
jednotlivce, kteří jsou z toho zákona vyňatí.
Vy máte pořád něco privilegovaného,
my budeme spokojeni, když spolu s námi se přičiníte,
aby ten zákon platil pro všechny stejně, tedy,
aby v potu tváři pracoval každý.
My mohli jsme tedy přistoupiti na
ten zákon, jak je tady; řeknu také ihned,
proč. Nám nevyhovovala ani ta výměra;
my, jak víte, jak známo, máme zásadu,
jsme stranou, která má v programu krádež
- to nám bylo řečeno otevřeně,
poněvadž jsme byli proti náhradě - tedy,
jestli-že my přes to jsme přistoupili na tyto
věci, řeknu hned, co nám umožnilo, že
jsme se na těch věcech shodli. Předně
ta zmenšená výměra, která měla
býti ponechána jednotlivci, která měla
býti vyňata ze záboru - navrhovalo se 350
ha, bylo to sníženo na 250 ha, ale v případě
potřeby stanoví zákon, že může
se jíti i pod tuto výměru. Tedy tam, kde
je na př. potřeba místní, drobných
lidí taková, že by nedostali půdy, poněvadž
dvorec, který tam jest, jest menší než
ta výměra, která záboru podléhá,
bude se musiti sáhnouti i na ten menší dvorec,
aby drobní zemědělci mohli býti uspokojeni.
Dále umožnilo nám to to, že pozemkový
úřad, který bude tyto věci prováděti
a bude je míti na starosti, jest složen tak, že
jmenuje a vlastně volí jeho vrchní správu,
lidi, kteří jej povedou, Národní shromáždění
poněvadž kdyby to měl býti úřad,
který by byl podřízen jednomu ministerstvu,
ať orby, ať kterémukoliv, anebo, jak bylo navrhováno,
ministerstvo nové by bylo zřízeno, to by
znamenalo ministerstvo po případě jedné
strany a celý aparát v rukou jedné strany.
A jako bychom neradi viděli vládu příliš
jednostrannou, tak také zde, kde jde o věc a zájem
celku a ne věc jedné strany, chceme, aby tím
zákonem o tom pozemkovém ústavu bylo vtěleno
to, co řekl právě pan předřečník,
když řekl, že ne jednotlivé strany dávají
půdu, nýbrž že ji dává celý
národ, aby tedy skutečně ten pozemkový
úřad byl výrazem toho, že celý
národ dává půdu, nikoliv jednotlivá
strana.
Pokud se týče náhrad,
tedy věc zůstala při zákoně
do určité míry in suspenso. Myslím,
že ještě nám dá dosti lámání
hlavy, než rozhodneme tu otázku náhrady a než
ji upravíme. Věc není tak jednoduchá.
My právě proto, že vycházíme
ze stanoviska, že jest neudržitelný dnešní
majetkový řád, dnešní vlastnický
řád, že jest neudržitelné dnešní
rozvrstvení práce, založené na poměru
námezdním, my přirozeně nemůžeme
chtíti, abychom, když na jedné straně
tedy veliké majetky v rukou jednotlivců odstraníme,
abychom na druhé straně tou náhradou tvořili
rentiéry, kteří by měli možnost
kapitalisticky zase se uplatňovati a hráti nám
na jiné straně ty silné jednotlivce, o kterých
se tak často mluví. Tedy už to je důvod,
proč budeme museti býti s náhradou velmi
opatrní, a druhý důvod jest, vždyť
koneckonců, má-li platiti ten zákon: V potu
tváři budeš jísti chléb svůj...
(Výkřik: Dobývati!) Pardon, já
cituji vždy předřečníka věrně,
cituji tak, jak to bylo zde řečeno. (Výkřik:
Nejísti!) Kdybychom začali mluvnické
rozklady, možná, že bychom přišli
k tomu, že je to nějakou figurou možné,
o to se hádati nebudeme.
Jestliže to má platiti, nevíme,
jaký jest důvod k nějaké zvláštní
náhradě, když tomu člověku necháváme
250 ha; vždyť při 250 ha se nemusí napotiti,
leda, když je bude rozhazovati, ale při práci
sotva. Jsou zde i jiné motivy, jakmile jdeme k náhradě
a dokonce k náhradě plné, pak neznamená
celý ten zákon vůbec žádnou reformu,
pak to znamená zatížení malého
člověka, kterému půdu dáváme,
poněvadž se bude dříti na toho, od koho
půda byla vykoupena, a ten bude bráti svou rentu
a malý člověk bude choditi ještě
na stát a žádati za subvence a jiné
podpory. Tak bude zatížen i stát, i ten jednotlivec,
drobný člověk. Byla by to vlastně
nová robota, takže budeme musiti najíti způsob,
aby ta náhrada dopadla tak, aby stát i ti drobní
lidé, kteří půdu budou dostávati,
pochodili při tom zdravě, a aby státu neunikl
základ zdanění. Budeme museti přece
jen trochu kousnouti do toho, jestli již jest mravně
neudržitelný a neodůvodněný dnešní
vlastnický řád a ty poměry, které
vyplynuly z poměru námezdního, a musíme
říci, že i to, co bylo po té době
nabyto tímto způsobem a na základě
toho, co uznáváme za mravně neudržitelné,
že i to budeme museti redukovati. Jestli tomu budete říkati
vzestupná daň z jmění, anebo jakkoliv,
mně to bude jedno, ale budete muset sáhnouti k tomu,
čemu se říká vyvlastnění
bez náhrady. Bez toho se neobejdeme, má-li býti
náš stát konsolidován.
Pro nás aspoň nebyla nikdy
sporná, otázka, jest-li ta půda, kterou stát
zabere, kterou stát má, stále pod vrchním
právem zůstává, i když ji dá
drobným zemědělcům anebo družstvům
nebo komukoliv do rukou, poněvadž rozdělením
té zabrané půdy nevzniká - a to si
musíme uvědomiti - žádné neobmezené
vlastnické právo starého typu, nýbrž
právo striktně omezené v zájmu veřejného
blaha. Nesmí to býti zcizováno za jiných
podmínek, než to republika dala, musí toho
býti použito k tomu účelu, ke kterému
to stát dal.
Jen pozemkový úřad
může po případě změniti
podmínky v těch mezích, které mu budou
vytčeny. Nám nepřekáželo, když
jsme měli tyto věci na zřeteli, jestli to
bude dáno drobným zemědělcům
do dědičného držení nebo prodáno
nebo dáno do nájmu nebo družstvům. Proč?
Poněvadž také u nás nerozhodovala nikdy
a nemůže rozhodovati, myslím u člověka,
který má na mysli zájem celého státu
a národa, jen otázka rentability půdy při
tom rozdělené, poněvadž jest možno,
že velkostatek nese v některých případech
poměrně více, než nese půda trochu
rozdrobená, ale jest zase jisto, že půda rozdrobená
živí daleko více lidí poměrně,
než živí velkostatek, čili že pro
vytvoření kádru zdravého národního
kmene, zdravých lidových vrstev jest možná
účelnější rozdělení
na drobná hospodářství než na
velkostatky. A myslím, že naše situace evropská
bude vždy taková přese všechny svazy národů
a přes nejideálnější internacionály,
že přece jen bude dobře, když budeme míti
doma hodně mnoho a hodně zdravých silných
lidí, poněvadž ke konci jest možno, že
to zůstane naší poslední záštitou
a naším posledním útočištěm.
Nemůžeme stavěti svou bezpečnost a základy
na ideálech, které nejsou ještě realisovány;
můžeme k nim pracovati, ale zakládati ji na
ideálech, které realisovány nejsou, nemůžeme.
To bylo naším důvodem, proč jsme pamatovali
na to, aby při té kolonisaci, při tom přidělování
bylo pamatováno snad více než na účely
rentabilitní, na účely zdravé, silné
populace, poněvadž konec konců rentabilita
a kapitál nezachrání národ, ale zdravý
a silný národ může dělati nové
kapitály a může tvořiti nové
hodnoty. Bez zdravého lidu nebylo by nic.
To tedy měli jsme na mysli a proto
celkem také z toho důvodu bylo nám jaksi
vedlejším, dostanou-li to jednotlivci nebo družstva,
jako držitelé, vlastníci, či jako nájemci,
již i z toho důvodu, že drobná zemědělská
držba znemožňuje, aby sama prováděla
prostě to, čemu se říká bezúčelné
zdražování přes míru, poněvadž
u takového drobného zemědělce ten
výnos stačí na výživu jeho rodiny;
jestliže by prodal své výrobky draze, pak mu
to vezmou ti druzí dráže mu prodají
to, co od nich potřebuje, a celkem nula od nuly pojde vždy,
jestli to prodával jednou laciněji nebo dráže.
U toho, kdo má půdy více než se svou
rodinou může spotřebovati, ten může
míti zájem i na nesmyslném zdražování.
Proto nám nijak nevadilo zřizování
drobných zemědělských usedlostí.
Pokud se týče družstev,
bylo zde řečeno zase panem drem Viškovským,
že tedy jest proti tomu kolektivistickému hospodaření
na těch statcích. Vážené shromáždění,
já se divím vlastně, proč. Padla zde
také slova s některé strany, že prý
jsou ti silnější, než ten jediný.
Připouštíme-li zákonem, že silným
jednotlivcům můžeme na této půdě
dáti podíl až do výměry 500 ha,
když to vyžaduje zásobování města,
na konec pak se připouští, že může
zůstati v rukou jednotlivce půda až do 350
ha, pak prominete, vážené Národní
shromáždění: kde jest zde důvod,
abychom upírali to právo rovné, stejné
také těm, kteří si chtějí
tvořiti družstva konsumní a pod., chtějí
si najmouti aneb vzíti v držbu jakýmkoliv způsobem
za těch zákonných cest nějaký
statek a chtějí na něm hospodařiti
svými lidmi a svými členy? (Výborně!)
To se jedná vždy o lidi, kteří jsou
členy té organisace, chtějí na něm
pracovati. Jest otázka, vždyť nevíte,
jakže se to ukáže u našich velkých
silných jednotlivců anebo neukáže, ale
proč stavěti se apriori proti tomu, - pan řečník
se aspoň stavěl proti tomu, řekl, že
to mohou býti jenom řídké pokusy,
ale že přece jenom zase se staví proti tomu.
To, pokud já jsem rozuměl, bylo řečeno
zjevně. Trvám na tom, že konec konců
i ta družstva nejsou nic, než řada jednotlivců
- a řekněme slabých jednotlivců -
kteří si myslí, když se v to družstvo
spojí, že využijí svých pohotových
prostředků daleko lépe a že budou moci
daleko lépe hospodařiti, než kdyby byli jednotlivě
roztříštěni. Nenacházím
žádné příčiny, proč
by se mělo jim v tom překážeti.
Ba nepovažuji to za špatnější, než
ponechání 300 ha neb dokonce 500 ha v rukou jednotlivého
soukromého vlastníka.
Také my chceme docela určitě
míti silný zemědělský lid a
my právě proto také považujeme tento
zákon o vyvlastnění půdy, resp. o
zabrání pozemků státem jenom za první
polovici té sociální práce. Teď
bude musit přijíti na řadu také průmysl
a my se budeme musit také starat, aby ten zemědělec,
který pracuje, nejenom dostal půdu lacinější,
ale aby za ty své výrobky dostal dostatek těch
průmyslových, kupeckých výrobků,
aby byla vzájemná relace mezi hodnocením
práce nebo výtěžkem práce tu
i tam rovnoměrná.
Ale, vážené Národní shromáždění, toho nedosáhneme, kdybychom udrželi nebo mohli udržeti co možná jedinou výsadu t. zv. silných jednotlivců. Proto říkám otevřeně: tento zákon byl a jest nám přijatelný, poněvadž umožňuje postupnou organickou sociální práci tak, aby nebyl rozrušen život národa, ale umožňuje i, a bude musit býti umožněno postupovati časem i tak daleko, že nebudeme moci zastaviti se na té poloviční cestě, na které tento zákon ještě stojí, že totiž i úprava poměru vlastnického, resp. námezdního na těch statcích, které zákonu nejsou podrobeny a nebudou vyvlastněny, že i tam musí býti provedena jinak, neboť i tam bude stejně neudržitelný ten poměr, aby tam lidé jedni pracovali jenom proto, že jsou námezdníci, pracují jenom jako nástroj vůle cizí, aby nemohli spolurozhodovat o tom, co z té obecní práce jim patří, aby nemohli spolurozhodovat o celém základě své existence. Jestliže se tedy tolik mluvilo o tom, že ten zákon přispěje ke zdraví a síle národa, jsem také pevně přesvědčen, že přispěje, třeba že si myslím, že přispěje pro ten vývoj, jaký začínáme, a umožní výsledek, čeho si leckteří ze členů Národního shromáždění nepřejí. Myslím, že to umožní proto, že tento postup, čím bude do důsledků více prováděn, dává větší jistotu každému zemědělci, každému z nás pracujícímu člověku v národě, že nepracuje jenom pro druhé, nýbrž také pro sebe zrovna tak dobře, jako pro ostatní. Jeho zájem na práci, na zdaru této práce vzroste oproti dnešku nepoměrně výš a myslím, že můžeme od toho čekati rozkvět nejen zemědělství, nýbrž i veškerého našeho života vůbec. (Výborně! Potlesk.)