Roku 1775 navrhl dv. rada F. A. Raab, aby
se na základě volné úmluvy mezi vrchností
a pány poplužní pozemky rozdělily mezi
poddané, prodala jim dvorská stavení a dobytek
a vytvořily tak malé statky selské. Z vrchností
měli se státi rentieři. Reforma Raabova provedena
na 105 komorních statcích přes odpor vrchnostenských
hospodářských úředníků,
dvorské komory i gubernií. Za příkladem
státu šly některé vrchnosti soukromé
i duchovní. Tato vnitřní kolonisace se zdařila
a jest jen co litovati, že nebyla provedena všeobecně.
To zavinil hlavně odpor šlechty, která se přirozeně
obávala, že by ztratila svůj význam
ve státě.
Chceme-li dnes provésti vyvlastnění
půdy, můžeme poukázati k tomu, že
se již v době Tereziánského absolutismu
centralističtí úředníci neobávali
reformy, která měla vůbec velkostatky odstraniti.
Náš radikalismus jest v tomto ohledu spíše
menší, nežli byl tenkrát, ovšem tenkrát
šlo o odstranění bídy a poddanství
selského lidu, dále o zvýšení
populace, berní síly lidu, jakož i o zvýšení
produktivity půdy.
Při naší reformě
ani příliš mnoho nedoufáme ve zvýšení
zemědělské produkce, ba pro první
léta obáváme se poklesu jejího. Provádíme
tuto reformu, vedení jsouce snahou po sociální
spravedlnosti, vidíme v ní však také
velikou otázku národní. Neboť převážná
část velkostatkářské půdy
jest v naší republice v cizích rukách
a dostala se do těchto rukou nikoliv přirozeným
nějakým vývojem, nýbrž násilným
zasáhnutím v poměry vlastnické, které
během třicetileté války vedeno bylo
zlobou a mstivostí z důvodů náboženských
i politických.
Dějepisec třicetileté
války Gindely praví, že od doby stěhování
národů nebyla Evropa svědkem tak hlubokého
zasáhnutí do vlastnictví půdy, jak
se stalo tenkráte. Jest vám známo, slavné
Národní shromáždění, jakým
způsobem se pobělohorské konfiskace prováděly.
Neprováděly se podle určitých právních
norem a odsuzování dálo se nikoliv podle
velikosti provinění, nýbrž podle chtivosti,
jakou budily statky rebelů, a konfiskační
komise se ani nenamáhala s rozpečetěním
docházejících svědectví, přiložených
k žádostem za udělení pardonu osobám
provinilým.
Arnošt Denis praví, že
Bílkova kniha o konfiskaci jest obžalovací
spis zdrcující pro hrstku šejdířů,
kteří, nedbajíce zákonů nejsvětějších,
oloupili nejváženější a nejstarší
rody, uvalivše je v chudobu, vyhnanství a smrt. Kolem
Lichtensteina utvořil se syndikát zlodějů,
který se skládal z několika pánů,
úředníků a plukovníků,
a vedle nich se hýbal dav podezřelých jednatelů,
kteří jim sloužily za prostředníky
a nastrčené panáky a lovili zbytky v kalné
vodě. Generálové předkládali
smýšlené účty a na uhrazení
jich byly jim vydávány nebo za babku prodávány
ohromné statky. Tehdáž Albrecht z Waldštejna
zakládá si své bohatství, Buquoy,
Baltazar de Maradas, Martin de Huerta a 100 jiných dobrodruhů,
sběhlých ze všech zemí, opatřují
si velkolepá panství z oné ohromné
kořisti, vydané na pospas smělcům,
kteří se odváží po ní
ruku vztáhnouti.
Ale nedosti na tom. Ničemní
mstitelé uraženého habsburského majestátu
vymýšlejí plán, aby nemuseli vyplácet
ubohým obětem tohoto běsnění
dobrou mincí zbytky z prodejní ceny jich statků,
a se svolením Ferdinanda II. zařizují mincovnu,
pro jejíž činnost lze užíti jen
slova "penězokazectví". Ale nevyplácejí
ani všem, nýbrž jen některým.
Osnabrücký mír z r. 1648
v čl. 4. § 55. ustanovil, aby právem i spravedlností
bylo dopomáháno i exulantům v jejich pohledáváních
soukromých, váznoucích na konfiskovaných
statcích v Čechách. Ale i tato skromná
přímluva ve prospěch ubohých českých
exulantů zůstala u zpupných držitelů
skonfiskovaných statků oslyšena.
V Čechách skonfiskováno
na 3/4 půdy, na Moravě 2/3,
došlo i na Slezsko během 30leté války,
kdež také provedeny veliké konfiskace a veliké
obdarování Lichtensteinů.
Mezi rádci Ferdinandovými
vyniká kníže Eggenberk, jenž odměněn
byl velkolepým darem ze jmění českého
státu, dominiem Krumlovským. Z prováděčů
konfiskace největší vinu za spáchané
zločiny má kníže Karel z Liechtensteina.
Na Moravě byl to kardinál Dietrichstein.
Z měst českých tenkrát
dokonce proti přání Ferdinanda II. mnohá
ztratila při tom buďto všecky své statky
nebo aspoň velkou jejich část.
V zemích koruny české
usazuje se na konfiskovaných statcích mnoho národnostně
cizích, dobrodružných a hrabivých rodů
šlechtických. Obohatili se též čeští
katoličtí šlechtici, ale i ti záhy ztráceli
vědomí národnostní, restaurace katolická
měla zřejmě též germanisační
následky.
Ale, vážené shromáždění,
co horšího! Zbytek ustrašených a ožebračených
Čechů, který zůstal na českém
venkově, dán byl v područí a poddanství
novému panstvu, které po více než 200
let lidu českého zneužívalo k robotování,
neboť nebyly tenkrát jenom zkonfiskovány statky,
nýbrž i lid na nich usazený. Teprve rok 1848
osvobodit definitivně český selský
lid, ale latifundie zneužívaly i nadále zemědělského
dělnictva, a to téměř výhradně
českého dělnictva, které se lopotilo
na půdě, jejíž výtěžku
užíváno bylo majiteli z valné části
hospodářsky i politicky proti českým
zájmům.
Zdá se, že i mezi účastníky,
nebo bezprostředními potomky účastníků
oné konfiskace pobělohorské ozval se občas
stud nad činy takovými. Pro některá
z ohromných obdarování za Ferdinanda III.
hlasoval nejvyšší hofmistr hr. Trautmannsdorff
pro domo sua, - jak praví - protože se nesluší
odhalovati "hanbu rodičů". Ale byly to
vzácné zjevy, které neměly praktických
následků.
Ferdinand II. ochudil největší
část české šlechty, porobil český
lid tělesně i duševně, a celá
akce pobělohorská nebyla křivdou spáchanou
na jednotlivcích, nýbrž byla to úmyslná
křivda na celém národě.
Právníci tvrdí na základě
platných zákonů, že nabyl-li někdo,
i nesprávně, nějaké nemovitosti, může
ji od něho oprávněný pouze do 30 let
zpět požadovati. Od konfiskací pobělohorských
uplynulo již skorem 300 let, a doba tato musila prý
zhojiti i každou bezprávnou věc. Avšak
křivda a bezpráví spáchané
na celém národu se nepromlčuje nikdy. Tu
neplatí občanský zákon, tu platí
vyšší mravní řád, jenž
žádá odčinění křivd,
spáchaných na celém národu. (Výborně!)
I dějiny mají svou spravedlnost, a český
národ vidí proto v reformě pozemkové,
kterou provádíme, také akt této dějinné
spravedlnosti.
Je pravda, že zlomení moci šlechty
v naší republice, k němuž došlo vyvrácením
habsburské říše a demokratisací
naší vlasti, zrušením titulů a
privilegií, jest trestem značného významu
pro šlechtu. Ale český národ má
právo dáti výraz spravedlnosti ještě
zřejměji. Jsou tu ještě právnické
osoby, které drží část kořisti
pobělohorské: fideikomisy určitých
rodin, kláštery, kapitoly a biskupství. Exemplárního
potrestání zasluhuje jednání největšího
vinníka zlořádů při konfiskacích
pobělohorských, knížete Lichtenšteina,
konfiskací jmění nemovitého i movitého
této rodiny v naší republice.
Nevidím důvodů, proč
by nemohlo býti přistoupeno i ke konfiskaci statků,
jež předky nynějších držitelů
byly odňaty bezprávně městům.
Obec slánská má na př. přesné
důkazy, že jí byly Martinicem po r. 1620 odňaty
dvory.
Vím, že by právníci
mnoho namítali proti snahám, aby pobělohorské
konfiskace byly odčiněny rekonfiskací. Jistě,
že taková všeobecná rekonfiskace není
ani možná, ba ani žádoucí, aby
nebyla nahromaděna spousta křivd nových.
Bohužel, že držitelé statků konfiskovaných,
pokud jsou přímými potomky zločinců
pobělohorských, včas se nerozpomněli
na svou morální povinnost a české
republice svůj majetek neodevzdali. Nelze pochybovati,
že i z rodinné tradice původ svých latifundií
znají. Jest přece příznačno,
že Němec Kristian Julius von Schierendorff, sekretář
vídeňské dvorní komory za Josefa II.,
navrhoval panovníkovi, aby si císařská
komora vyžádala od zemských komor konsignace
také těchto věcí. Z generální
konfiskace zemské a partikulární konfiskace
frýdlantské zůstaly po dnešní
den pod popelem tři otázky. Prvá, zda by
nebylo dobře některá ohromná obdarování
vzíti nazpět. Druhá, vyšetřiti
a vymoci si zadržalé kupní peníze, obzvláště
když byl vymíněn nedoplatek v kupní
smlouvě deskami zemskými anebo když statek
jest po prvém nabyvateli ještě v rukou jeho
potomků. Třetí, kdo má zaplatiti dluhy,
vězící na konfiskovaných statcích,
zdali totiž komora nebo držitelé statků.
Dovolává se zmíněného ve švédském
instrumentu osnabrückského míru a § 43.
francouzského, jímž bylo rozhodnuto, aby ony
statky, které byly vyrvány těm, kdož
proti císaři a rodu habsburskému pozvedli
zbraní, těmže, jako nyní jsou, mají
býti navráceny, avšak bez odepření
náhrady za náklady, za plody neb škodu.
Soudil-li a cítil-li německý
centralista josefinský, že by se na generálním
kongresu legálním aktem veřejným obojí
konfiskace měly vyříditi ve prospěch
dobré pověsti milosrdenství rakouského,
jak oni praví, a k bezpečnosti držitelů
statků, tím spíše měli bychom
my cítiti potřebu, aby křivda byla odčiněna
ne snad všeobecnou konfiskací, ale aspoň rekonfiskací
u osob právnických a u potomků největšího
vinníka. Avšak český stát resp.
česká koruna byly neprávem ochuzeny za habsburského
vladaření bezprávným zcizením
korunních a jiných statků. Korunní,
stolní nebo zemské statky směly býti
prodávány nebo zcizovány jenom se svolením
stavovského sněmu. Za Ferdinanda III., Leopolda
I. i Karla VI. mnoho statků korunních zcizeno bylo
bez svolení sněmu nejvýše s dodatečným
jeho schválením. Když roku 1861 chystala se
vláda prodati komorní panství pardubické
a zbirožské a sice se svolením říšské
rady, marně protestovali čeští poslanci
a mezi nimi dr. Rieger a dr. Brauner, poukazujíce, že
i prodeje v letech 30tých XIX. století nedály
se legálně. Vláda prohlásila statky
ty za státní a prodala pardubické i zbirožské
panství. Všecka zcizení statků koruny
české, pokud se dála bez svolení sněmu
českého, dála se neprávně,
nehledě k tomu, že se odcizování korunních
statků mohlo díti toliko pro potřebu zemskou,
což znamená, že měla ke scizení
nutit buď naléhavá potřeba země
anebo že sumy prodejem získané dlužno
užíti na potřeby zemské.
A tak Habsburkové, kteří
důsledně nohama šlapali práva koruny
české, důsledně zcizovali bezprávně
statky její a užívali výtěžků
nikoli pouze na prospěch zemí českých,
poškodili stát český do té míry,
že právem propadne movitý i nemovitý
jejich majetek, pokud se v oblasti naší republiky
nalézá, ve prospěch státu našeho.
Škody, které jednáním proti těmto
právům koruny české způsobili,
daleko nebudou vyváženy konfiskací jejich jmění,
ať je původu jakéhokoliv. Ale mělo by
býti také zkoumáno, zda by z fideikomisů
a jmění jiných právnických
osob na základě bezprávného zcizení
majetku bývalé koruny české nemohlo
býti konfiskováno, co bylo neprávem zcizeno.
Zajímavo je, že se podobné restituce neleká
jmenovaný již vídeňský dv. sekr.
Krist. Jul. v. Schierendorff, když navrhuje Josefu II., aby
bylo stanoveno, která dominia nebo-li král. statky
stolní, jak dlouho, pod jakým titulem právním
a v čí soukromých rukách jsou, aby
se vyšetřilo, zda při zcizení jich opravdu
byla znamenitá obecná potřeba koruny české,
jednak přivolení stavů na obecném
sněmu zemském. Podle tohoto měřítka
a pravidla prý dlužno předestříti
otázku platnosti či neplatnosti provedených
zcizení. Měl-li josefinský centralista i
v této věci cit pro porušení práv
koruny české a nebál se žádati
prohlášení neplatnosti provedených zcizení,
máme, myslím, méně příčin
báti se nápravy potupného zanedbání
práv české koruny.
Vyvlastnění velkostatků je ovšem velikou revolucí v dosavadních názorech na vlastnictví. Je to průlom do vlastnictví a jsme si toho plně vědomi. Ale i právo a jeho pojmy jsou dílem lidským a dílem doby, a průlom v dosavadním pojmu vlastnictví je důsledkem změn našeho názoru na způsoby řešení otázek sociálních. Nemůžeme býti pro odstranění vlastnictví vůbec, ale uznáváme potřebu, zmírniti tvrdost vlastnictví a veliké rozdíly v individuálním vlastnictví, pokud ohrožují demokratismus v republice. Byli bychom si přáli se svého hlediska, aby dobrovolnou úmluvou mezi vlastníky latifundií a státem reforma půdy se uskutečnila, jak to již Raab navrhoval. Ale když k tomu nedošlo, nezbývá státu, než aby svou suverenní zákonodárnou mocí zasáhl sám. My se svého stanoviska musíme si přáti, aby se vyvlastnění stalo za náhradu spravedlivou a aby nebylo spojeno s hospodářskou zkázou dosavadních majitelů. Vynikající teoretikové i zakladatelé socialismu hlásají, že výrobní prostředky a tedy i půda při kolektivisaci mají býti vykoupeny za náhradu. Schäffle shrnuje názory jich v tom smyslu, že by socialismus neměl nic proti tomu, aby nynějším soukromým majitelům byla dána výkupná náhrada, kdyby se jen dobrovolně dali vyvlastniti. Nemůžeme se dopouštěti sami všeobecné konfiskace, máme v historii i příklady, že po revolučních konfiskacích přišly by rekonfiskace.
Nyní dovolte mi několik slov
o významu velkostatků. Mluví se mnoho o tom,
že velkostatky byly zdrojem i pákou pokroku zemědělství.
To je pravdou jen do jisté míry a jen v posledních
desetiletích. Dříve hospodařily velkostatky
velmi špatně.
Musíme si přiznati, že
naši majitelé latifundií pro pokrok v zemědělství
učinili velmi málo, ve srovnání s
tím, co udělali velkostatkáři v Německu
anebo majitelé velikých pozemků, pozemkových
vlastnictví v Americe. Dali si ku př. výzkumné
stanice platiti z veřejných prostředků,
a to, co sami udělali, bylo minimální a téměř
bezvýznamné. Že ovšem aplikace pokroku
v zemědělství dála se nejlépe
na velkostatcích, to souvisí jak s rozlohou velkostatků,
tak také s kapitálovou silou těchto podniků.
Nepopíratelný význam
mají ovšem velkostatky pro zásobování
velkých středisk konsumních. Mají
jistě také své výhody statky malé,
které produkují zcela určité produkty.
A jest to u těch malých statků založeno
jmenovitě na možnosti hospodaření s
individuální péčí, kdežto
na velkých hospodářských statcích
hospodaří se více, řekl bych, po továrnicku.
Je tu účelná dělba práce, a
ta není bez významu. Jest s hlediska zachování
produkce zemědělské záhodno, zachovati
rozmanité ty kategorie hospodářské.
S tím souvisí otázka výměry,
o které bylo tolik ve výboru jednáno. Nám
při tom nešlo o zachování statků
pokud možno velikých, nýbrž o zachování
větších hospodářských
celků jakožto potřebných a důležitých
produkčních kategorií a vzhledem k jejich
ekonomičnosti. Ale nám znalci dokázali, že
lze hospodářských strojů ekonomicky
s prospěchem užíti, když výměra
půdy neklesne pod 250 ha orné půdy, a dokazováno,
že tolikéž také lesů má
býti spojeno s ornou půdou, aby se vzájemně
tak hospodaření doplňovalo. Jestliže
jsme pod tuto výměru sestoupili, tedy ukáže
budoucnost, zda-li jsme tak učinili s prospěchem
čili nic.
Stojíme na stanovisku, aby půda,
zvláště pokud jde o menší statky,
dostala se do rukou vlastníků jakožto jejich
vlastnictví. Pro zemědělství má
vlastnictví mnohem hlubší význam nežli
pro ostatní prostředky výrobní. Proto,
je-li tu hlad po půdě, nechať se ukojí
tím, že se půda až do jisté výměry
rozprodá. Stát nechť si vyhradí práva,
jež by omezovala volnou disposici s takovouto půdou.
Jsme také pro to, aby byla v zemědělství
vyzkoušena autonomie práce v družstvech. Vím,
že autonomie má svůj rub a svou líc;
předpokládá k úplnému zdaru
lidí počestných a uvědomělých,
a jest známo, jak mnohé dobře myšlené
družstvo právě na tomto nedostatku ztroskotalo.
Musí se vychovávati noví lidé, a k
tomu povede ovšem ne theorie, nýbrž skutečná
prakse.
Upozorňujeme také na veliký
význam, který má otázka vyvlastnění
půdy pro obce, a zvláště pro města.
Lichva se stavebními pozemky a znešvaření
Prahy a jejího okolí jest umožněno jen
tím, že nebylo v čas zasáhnuto do vlastnictví
půdy. Budoucnost Prahy a všech větších
českých měst jest přímo osudově
závislou na vyvlastnění půdy v jejich
okolí.
Pokud se týče budov, které
jsou při velkostatcích, parků a jiných
voluptuárních předmětů, tedy
část jich jistě dostane se do majetku republiky.
Nesmí při tom býti
zapomenuto, že parky musí býti chráněny
před zpustošením - jsou to namnoze vzácné
památky - , a těšiti se z nich musí
býti umožněno zvláště městskému
obyvatelstvu, jež tak málo užije přírody
-, především však dětem. Feriální
osady budou snad nyní moci plniti své poslání,
aby všecky městské děti mohly poznati
přírodu a užíti jejich krás.
Zajisté se přihlásí též
humanní ústavy.
Chci tu vzpomenouti též myšlenky,
aby se dostalo českým kulturním pracovníkům
možnosti pohodlného pobytu v přírodě.
A nejen to, nýbrž také, aby části
zkonfiskovaných statků bylo užito ve prospěch
fondů na podporu věd a umění. Jinde
šlechta obětavě podporovala kulturní
podniky, u nás od malých náběhů
v době osvícenské toho nebylo. Je nyní
třeba naší kultuře to vynahradit. V
zákoně je pamatováno výslovně
na vědu. Česká Akademie, Národohospodářský
ústav a Studentské koleje užívají
velkostatku nadání Hlávkova a doufáme,
že nejenom nebude vyvlastněn, nýbrž jistě
rozšířen. Jsou tu však i jiné vědecké
potřeby, jimž nyní bylo by lze vyhověti:
zakládání stanic výzkumných
a zušlechťovacích, zahradnických škol,
jež vyžadují zahrad a parků atd.
Dvě obavy spojeny jsou s pozemkovou
reformou. První týká se existence hospodářského
dělnictva, dosud na velkostatcích činného.
Myslím, že ho republika bude potřebovat neméně
než dosavadní majitelé a že jeho obavy
jsou zbytečné. Republika pevně spoléhá,
že úřednictvo výkonná svou povinnost
též k ní a že jeho činností
zabezpečena bude zemědělská produkce
nejen pro tento rok, nýbrž i na příště.
Ostatně i majitelé velkostatků ústy
experta tolikéž slíbili, že povinnost
svou vyplní. Tím snad zmírněna bude
obava druhá, že totiž reforma tato vzbudí
pokles produkce. Není pochyby, že s ní
spojen bude ohromný otřes psychologický u
dosavadních majitelů. Chuť k investicím
klesne, zájem na hospodaření se zmenší.
Netajme si, že žádné donucovací
prostředky nemohou zjednati nápravu. Musíme
se zde též dovolávati citu povinnosti k republice
u majitelů, úřednictva, ale také u
zemědělského dělnictva. Ono musí
nyní projeviti, že je si vědomo významu
reformy a že nesmí přispěti k tomu,
aby reformou byla republika poškozena. Reforma tato je však
úkolem mnoha let. Už z technických důvodů
nelze pomýšleti, že by v dohledné době
se skončila. Snad bude třeba trvalého zasahování
státu.