Jest třeba představiti si,
pánové, tuto ohromnou plochu, která má
býti vyvlastněna a která rovná se
dvěma celým Moravám (Slyšte!),
čili my získáváme tímto od
velkostatkářů nový stát, který
připojujeme k Československému státu.
(Výborně!)
Počítáme-li při
kolonisaci průměrně se 3 ha na jednu rodinu,
- někdo bude mít ovšem příděl
menší, jiný zase větší,
podle toho, jaký má majetek, - bude možno poděliti
touto půdou 430.000 rodin, čili můžeme
usídlit na této půdě nový národ.
(Posl. Herben: Kolik členů počítáte
na jednu rodinu?). Počítám 4 členy,
takže by to bylo skoro 1,700.000 osob.
Po značně dlouhých
debatách shodl se konečně výbor na
kompromisu, že mají býti k zabrání
státem mocí tohoto zákona určeny všechny
statky, u nichž zemědělská půda
má výměru 150 ha anebo 250 ha půdy
vůbec. Aby, jak jsem se o tom již zmínil, nebylo
toto ustanovení prováděno příliš
příkře, bylo do jiného paragrafu zákona
dáno ustanovení, že jest možno ze záboru
vypustiti i více půdy, "hledíc k potřebě
půdy na jednotlivých místech, k její
jakosti a k tomu, čeho žádá účelné
hospodaření, zřetel na zemědělský
průmysl, zásobování měst i
jinaké zřetele všeobecného blaha".
Ze záboru nesmí však býti propuštěno
více než 500 ha půdy. Tím tedy doufám,
že zákon do veliké míry vyhověl
požadavkům, jež byly vzneseny z kruhů
zemědělských i průmyslových,
aby bylo šetřeno hospodářského
průmyslu anebo průmyslu se statky souvisejícího.
Nyní, pánové, jest
potřebí zmíniti se ještě o jedné
otázce, která také dala podnět k obšírné
debatě, a sice o otázce náhrady. Původně
byl výbor toho mínění, že by
mělo do tohoto zákona býti pojato přesnější
ustanovení náhrady, ale tu se objevilo, že
otázka náhrady, totiž principielní otázka,
není úplně vyjasněna, a ačkoliv
veliká většina výboru byla pro to, aby
do zákona přímo bylo dáno, že
se vyplatí náhrada, přišlo se nicméně
k názoru, že bude lépe, když se v tomto
zákoně nebude ta věc ještě řešiti,
nýbrž ponechá se to zákonu zvláštnímu.
Podobné východisko nalezl také anglický
zákon vyvlastňovací. Jednalo se o to, aby
byla stanovena náhrada vyvlastněným podle
výnosu předválečných let. Naproti
tomu ale bylo uvedeno, že nevíme, jak se budou pohybovat
ceny pozemků a nemovitostí v příštích
letech, a že by snad tyto zásady odhadu nebyly správné
a pro kolonisaci výhodné. A tu konečně
došlo se k názoru, že bude lépe, když
se ponechá tato otázka dalšímu, co možná
nejdůkladnějšímu prozkoumání.
Vážení pánové,
jest nicméně třeba několika slovy
u této otázky se zastavit, a abych tak řekl,
rozplašit nejistoty, které by mohly snad míti
dosti neblahé účinky ve veřejnosti.
Jest jisto, že otázka náhrady jest velice závažným
momentem v této reformě, že kdyby bylo striktně
vysloveno, že vyvlastnění budou majitelé
zabraných statků bez náhrady, že by
to mohlo působiti nejen zhoubným způsobem
na produkci na těchto statcích, ale v celém
veřejném životě, na všechen právní
stav země. Pak bály by se všechny vrstvy, že
by se mohlo dalšími zákony opět sáhnouti
na ně, a pak by nebyl si konec konců nikdo jist.
Škody hospodářské,
které by z toho mohly vzniknouti, byly by nedozírné.
A tu po mém soudu - pravím to otevřeně
- vyvlastnění za náhradu bude pro nás
vždycky levnější, než bez náhrady.
(Výborně!) Takové škody by mohly
u nás jíti do miliard a mohly by nás uvésti
za poměrů nynějších do neobyčejně
nebezpečné situace hospodářské.
Otázka vyvlastnění
s náhradou nebo bez náhrady je otázkou novou.
V předválečné době nebylo snad
žádné strany parlamentní - nevyjímaje
stran socialistických, - které by chtěly
vyvlastňovat bez náhrady. Já upozorňuji
na to, že Marx sám se vyslovil, že vyvlastnění
za náhradu je poměrně nejlevnější
způsob, jak se zbaviti té chásky kapitalistické.
Také Kautský vyslovuje se striktně pro náhradu.
Čtu dále v časopisech, že i vyvlastňovací
projekty vlády rakousko-německé jsou zbudovány
na zásadách výkupu.
I zákony pozemkové, které
byly vydány v Rumunsku a v Jugoslavii, jsou založeny
na náhradě, nemluvě ani o Anglii, kde se
to jistě samo sebou rozumí. Upozorňuji na
to, že v dějinách velké francouzské
revoluce - i v těch, které jsou psány socialistickými
autory - je se zvláštním důrazem upozorňováno
na moudré opatření Národního
shromáždění francouzského, že
přijmulo na sebe závazky vůči státním
věřitelům, že tím revoluce zbavila
se nebezpečných komplikací v počátku
a mohla se rychlým tempem rozvíjeti, aniž způsobila
chaos ve výrobních a finančních poměrech
země. Doufám, že tato otázka bude rozřešena
příštím zákonem, o kterém
se činí zmínka v této osnově,
tak, jak vyžadovati toho budou naše zájmy národohospodářské
i národní. Mně jistě nesejde na té
poměrně malé společnosti velkostatkářů.
Kdyby to bylo v dobách normálních, možná,
že bychom mluvili daleko rozhodněji. Jsem však
toho mínění, že v tom případě,
kdyby tito pánové snad chtěli působiti
republice obtíže proto, že tento zákon
byl vydán, si ponecháme volnost, abychom mohli proti
nim zakročiti i takovým způsobem, že
by nic nedostali za své statky. Myslím, že
když budou touto eventualitou ohroženi, že se přičiní
spíše, aby na statcích bylo řádně
hospodařeno.
Jest jisto, že náhrada, která
se vyplatí majitelům zabraných statků,
nesmí jíti do takové výše, aby
znemožnila nebo snad ztěžovala kolonisaci. Lid,
kterému se dá půda do užívání
nebo do vlastnictví, nesmí býti zatížen
příliš velkými břemeny a to dlužno
taktéž výslovně uvésti, aby bylo
uspokojeno i obyvatelstvo, které od této reformy
očekává povznesení svého hmotného
blahobytu.
Dovolte, abych ještě několik
slov přednesl k závěru. Zákon tento
jest dílem dohody. Mnohé velmi sporné body
byly rozřešeny, o nichž řeknu, že
je dobře, že je máme s krku. Mnohé sporné
body zůstávají ještě nerozřešeny.
Doufám však, že všecky strany uvědomí
si dosah této reformy a dají se ovládati
střízlivým rozumem, že i příští
zákony opět budou projednány dohodou, na
základě uvážení všech okolností
a všech potřeb. Jako při každém
kompromisu, tak i při tomto nemůže říci
žádná strana, že byla vítězem.
Při každém kompromisu musí strany ustoupiti
s jistých svých hledisk. A jistě musí
uznati strany, které zastupují třídy
městské a selskou, že strany socialistické
učinily pro dohodu, co za daných poměrů
učiniti mohly. Nepřinesly žádných
obětí - obětí tomuto zákonu
nepřinesla žádná strana, ale učinily
jisté ústupky v zájmu uskutečnění
tohoto zákona.
Tolikéž je nutno loyálně
doznati i se strany naší, že i strany, zastupující
zde stavy majetkové, prokázaly tak velké
porozumění pro sociální potřeby,
ze kterých tato osnova vychází, a vyšly
tak daleko vstříc, jak i v revolučních
parlamentech nynější dobou je vzácností.
Je to opět jeden potěšující zjev
našeho politického a ústavního života,
je to jeden z těch zázraků, které
vykazuje náš mladý republikánský
život.
Mnohému bude se zdáti tato
reforma příliš radikální, mnohému
bude se zdáti málo radikální. Reforma
málo radikální mívá vadu, že
neřeší otázky uspokojivě a nevyhovuje.
Reformy příliš radikální mají
opět tu vadu, že nemívají dlouhého
trvání. Když však nestranně posuzujeme
tuto osnovu zákona a srovnáme ji s reformami pozemkovými
v jiných zemích, musíme uznati, že naleží
k nejradikálnějším zákonům,
jaké v této době byly usneseny. (Výborně!)
Je mnohem radikálnější než zákon
anglický, který je pouze zákonem zmocňovacím,
dávaje hrabstvím právo, by k účelům
kolonisačním vyvlastňovaly ve svém
obvodu velkostatky; je radikálnější
než zákon rumunský, který vyvlastňuje
statky korunní, statky peněžních ústavů,
statky cizích příslušníků,
statky osob nebydlících v zemi a jen částečně
ostatní velkostatky. Je radikálnější
než nařízení vlády německé,
které taktéž má formu pouze zmocňovací.
Dle nařízení berlínské vlády
mají se dle okresů zřizovat tak zv. osídlovací
podniky, které mají právo zakupovat státní
domény, vyvlastňovat půdu močálovitou
a pustou, mají odkupní právo oproti velkostatkům,
dále v jednotlivých okresích, kde majitelé
velkých statků nad 100 ha vlastní více
než 13 proc. plochy, jsou tito majitelé povinni jednu
třetinu zemědělské půdy postoupiti
k účelům osídlovacím. Náš
zákon jde jistě mnohem dále. V Německém
Rakousku otázkou pozemkové reformy se vlastně
ještě ani vážně nezabývali.
Podle posledních novinářských zpráv
vyjádřila se socialisační komise,
resp. její předseda dr. Otto Bauer, že pokud
jde o zemědělství, tato otázka se
teprve zkoumá ve státním úřadě,
a dokládá: "Nechceme-li jen experimentovati,
nýbrž provésti práci zdařilou,
musíme míti čas a trpělivost."
Tedy, jak vidíme, i v Německém
Rakousku posuzují tu otázku s hlediska, řeknu
mnohem méně radikálního než činíme
u nás my. Ale, vážení pánové,
jsem toho mínění, že na formě
zákona méně záleží, nýbrž
více záleží na tom, co zákon
uvádí ve skutek. A o tom není pochybnosti,
že otevírá nesmírný zdroj plodné
půdy pro nemajetné zemědělce, pro
drobné hospodáře, pro živnostníky,
pro družstva, pro různé humanní a obecně
prospěšné účely, dále
pro invalidy, pro příslušníky ozbrojené
moci, zejména pro naše legionáře, jejichž
hrdinství děkujeme z velké míry za
naše osvobození (Výborně!), že
tento zákon uvádí v život reformu ohromných
dimensí (Výborně!), dimensí
tak velikých, že jest to úkol pro naši
republiku neobyčejně těžký a
bude vyžadovati největšího rozumu, největší
obezřetnosti, aby byl proveden řádně
a úspěšně. (Výborně!)
Na této půdě, kterou touto reformou uvolníme,
může vyrůsti nový život nejen na
našem venkově, nýbrž nový život
hospodářský v celé republice. A jsem
o tom přesvědčen, že pozemkový
úřad, který na základě tohoto
zákona bude zřízen, svůj úkol
pojme tak, jak program, který tento zákon má
uvésti v život, vyžaduje. Doufám, pánové,
že tímto zákonem prokáže se našemu
lidu opětovně, že osvobozený národ
může dáti lidu mnohem více nežli
národ zotročený. (Výborně!)
Ve starém Rakousku tato reforma nebyla by nikdy provedena.
(Výborně!) Myslím také, že
touto reformou utuží se svazky, které poutají
náš lid, naše lidové vrstvy s republikou,
a že tato reforma bude novým pilířem
naší budoucnosti a našeho zajištění
pro všechny věky.
Z těch důvodů usuzuji,
uvážíme-li všecko to, co tato reforma
může přinésti dobrého, bude-li
prováděna plánovitě a rozumně,
že není jen reformou sociální, nýbrž
i reformou republikánskou a reformou v pravém slova
smyslu národní. Přeji si, pánové,
aby osnova vám předložená byla přijata
tak jednomyslně, jako byla přijata ve výboru,
a doporučuji zároveň, aby přijata
byla i resoluce k tomuto zákonu připojená.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Konečný:
Uděluji slovo dalšímu řečníku
posl. dru Uhlíři.
Posl. dr. Uhlíř: Vážené
Národní shromáždění!
Zákon, který dnes vyjde z
Národního shromáždění,
zahajuje reformu pozemkovou v našem státě.
Reformu pozemkovou považujeme za základ sociální
reformy. Vidíme-li v ní zasažení, ne-li
konec monopolu pozemkového, který v dějinách
všech států a zvlášť v našich
dějinách pobělohorských ční
jako bašta politických výsad šlechty a
panovnického rodu. Nedotknutelnost velkodržav pozemkových
padne. Stát zabere jejich půdu a nestranný
státní úřad ji přidělí
pracujícímu lidu. Máme zjištěno,
že je po ruce půdy mnohem více, než jí
v dohledné době bude třeba, aby podělení
byli všichni, kdo se v ní vyznají, kdo o ni
vážně stojí a kdo v těžké
práci zemědělské se chtějí
osamostatnit. Nikdo z kompetentních žadatelů
se tedy nemusí obávati, že se na něho
nedostane. Tempo, v jakém se přidělování
půdy bude díti, bude muset býti rychlé.
Neznamená to však, že by mělo býti
překotné. My socialisté chceme, aby se reforma
zdařila, a proto jsme pro postup pevný, rozhodný,
ale při tom odborný. Pozemkový úřad,
o němž, doufám, brzo budeme zde jednati, vypravíme
takovou pravomocí, aby velkou akci pozemkovou řádně
prováděti mohl, ale při tom postavíme
jej pod kontrolu, aby ji řádně prováděti
musil.
Odčiňujeme dnes těžkou
sociální křivdu, která nám
kazila náš vývoj a pokrok hospodářský
a národnostní. Vylidňovala nám celé
rozsáhlé kraje v Čechách, na Moravě
a na Slovensku, vyháněla československy lid
do ciziny, do Vídně, do Německa i za oceán.
Kraje s obrovskými lány velkostatkářských
polí, dvorců a lesů mají obyvatelstvo
chudé, které každoročně proudí
ze svých vesnic za sezonní prací, neboť
nemá doma dosti půdy, aby doplnilo svůj důchod.
Tyto své spoluobčany usadíme
na půdě jejich vesnic, zachráníme
je pro jejich rodiny, pro jejich obce a národ. Až
doplníme malé usedlosti domkářské
a maloživnostnické přídělem půdy,
zmírníme nepochybně onen nešťastný
tah do měst, příliv do té "reservní
armády" nezaměstnaných, kteří
se marně před branami továren doprošují
práce. Přestane ten paradoxní zjev, že
velkodržitelé půdy naříkají
na nedostatek lidí, zatím co v městech jest
chronická nezaměstnanost. Náš lid městský,
dělnictvo a úřednictvo za trpkého
strádání válečných let
poznali souvislost své materiální situace
s výrobou zemědělskou. Až bude odstraněn
důchod bez práce v zemědělství
jako v průmyslu, slovo "zemědělec"
nebude znamenati velkostatkáře a latifundisty, nýbrž
skutečné pracovníky, kteří
v potu tváře zaslouží si důchod
člověka důstojný, a pak také
se dostaví solidarita práce průmyslové
a zemědělské.
K této solidaritě práce, osvobozené od vykořisťování, klademe dnešním zákonem první základ. Proto československá strana pokroková, která se otevřeně hlásí k socialismu, bude hlasovati pro zákon o zabrání velikého majetku pozemkového, jak jej Národnímu shromáždění předložil výbor pro reformu pozemkovou. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Konečný:
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
občanu dru Němcovi.
Posl. dr. Němec: Slavné
Národní shromáždění!
Reforma, kterou se chystáme provésti,
jest hodna veliké doby, ve které žijeme. Světová
válka vznikla ze snah čistě imperialistických,
ve svém průběhu stala se válkou za
osvobození národů a nyní se k ní
připojuje veliké hnutí za sociálním
osvobozením. Národové se nespokojují
s politickou a národnostní svobodou, nýbrž
chtějí také svobodu sociální.
Bylo by zcela pošetilým, kdybychom toto veliké
hnutí sociálně reformní chtěli
snad popírati anebo je chtěli oddalovati. Ale máme
všichni na tom zájem, aby se tyto sociální
reformy dály bez újmy našich zájmů
národních a bez ohrožení naší
republiky, jakož i beze škod hospodářských.
Byla pronesena slova, že příroda
nečiní skoků. Tato slova platí však
mnohem spíše pro lidskou společnost nežli
pro přírodu. Od dob Comteových všichni,
kdo se zabývali studiem poměrů ve společnosti
lidské, došli ke přesvědčení,
že nelze zaváděti nový společenský
řád bez ohledu na řád dosavadní.
Nová společnost může vzniknouti jen
evolucí společnosti dosavadní. Proto překotné
a zvláště násilné společenské
reformy skutečným sociálním reformám
spíše škodí, než aby jim prospívaly,
neboť nezaručují jejich trvalost a zvláště
nezaručují to, co má býti výsledkem
všech sociálních reforem, totiž rozmnožení
sumy lidského štěstí a blahobytu.
Sociální reformy nemohou se
totiž týkati pouze fysické a materiální
stránky společenského řádu,
nýbrž musí se také vztahovati na lidské
nitro, reformy musí býti také mravně
připraveny. Proto měly násilné převraty
zpravidla za následek reakci a jsme přesvědčeni,
že také ruské násilné převraty
budou míti za následek spíše reakci.
Pozemková reforma, kterou provádíme,
je jedním z největších pokusů,
který v tom ohledu kdy byl proveden. A třeba ji
zjevně provádíme svorně a ve vzájemné
dohodě, nesmíme si tajiti, že s ní spojujeme
různé cíle a že ji provádíme
z různých důvodů. Přes to přese
všechno je to především reforma sociální.
Má vzíti z rukou jednotlivců veliké
latifundie a má osvoboditi pokud možno ony tisíce
zemědělských dělníků
- bezzemků, kteří pracovali dosud na cizím.
Takovéto reformy může se s úspěchem
podjati pouze silný stát a my můžeme
svou sílu v tom ohledu čerpati jenom ze své
samostatnosti a ze své demokratičnosti.
Avšak nesmíme si tajiti, že
žádná reforma není tak choulostivá
s hlediska hospodářské produkce, jako právě
reforma pozemková. Znepokojení majitelů půdy
mohlo by působiti velice nepříznivě
na zemědělskou produkci a to nejen u velkých
majitelů, nýbrž i u těch malých.
Jsme nyní ve velice nepříznivých poměrech
vyživovacích, v úplné závislosti
na dohodě a je pro nás nesmírně důležito,
abychom se stali co nejdříve soběstační.
Odtud vyplývá snaha, abychom zemědělskou
produkci zabezpečili a uchránili před poklesem
a to již před poklesem tohoto roku.
Nelze tvrditi, že by latifundie byly
zhoubnými se stanoviska zemědělské
produkce. Jsou mnohem nebezpečnější
sociálně. To jsou nejspíše ony jejich
stinné stránky, které, jak známo,
vedly již Plinia k tomu, že prohlásil latifundie
za zkázu Říma. Naše velkostatky jsou
zřízením velmi starým a jest zajímavo,
že jejich moc a hospodářský význam
stoupaly současně, jak klesala svoboda venkovského
selského lidu, který byl k půdě stále
více připoutáván, až konečně
na počátku 16. století bylo jeho poddanství
dědičné zákonem stanoveno. I potom
latifundie vznikaly znova a rozmnožovaly se následkem
hospodářského úpadku menších
zemanů. Ale přece nejvíce působila
na vznik velikého majetku pozemkového doba pobělohorská.
Jak hospodářský úpadek v českém
státě stoupal, utužovala vrchnost absolutismus
a poddanství lidu. Selský lid byl vydán na
milost a nemilost pánům a jeho pracovní síla
byla vykořisťována do krajnosti, takže
tyto poměry měly velmi zhoubný vliv na význam
a sílu celého státu. A jest zajímavo,
že již na počátku 18. století objevují
se snahy, aby omezením latifundií rozmnožilo
se obyvatelstvo, aby obživa a výdělek jeho
a též berní poplatnost stouply. Marie Terezie
sice si netroufala proti šlechtě, ale pečovala
v tomto ohledu o zlepšení aspoň na statcích
korunních.
V osvícenské době hlásají
národní hospodáři potřebu,
rozděliti latifundie v menší podniky a pražský
profesor Jos. Ign. Bucek přál by si rozděliti
veškerou půdu v hospodářství
o 3-5 jitrech. Císařovna rozkázala učiniti
v tom směru pokusy na 2 dvorech komorního panství,
a kdyby se byla všeobecně takováto kolonie
provedla, bylo by to znamenalo ohromnou reformu pozemkovou.