Osnovou zákona, kterou předložil
nám výbor pro pozemkovou reformu, dostává
se nám do rukou zákon, kterým uzavíráme
dějiny dosavadního vývoje pozemkového
vlastnictví a otvíráme novou epochu vlastnických
poměrů na venkově a přejeme si novou
epochu zemědělské produkce. (Výborně!)
Rok osmačtyřicátý odstranil feudální
práva a zrušil robotu, ale ponechal nadále
veliký pozemkový majetek v rukou feudální
aristokracie. Moc feudální aristokracie od té
doby neopírala se již o středověké
výsady, ale opírala se o pozemkový majetek.
A o tuto aristokracii opíralo se i bývalé
Rakousko-Uhersko. Jest pochopitelno, že když bývalá
říše podunajská se rozpadla a na jejím
místě zrodily se svobodné státy národů,
i otázka poměru aristokracie pozemkové v
těchto národech musila býti současně
řešena s jejich novými ústavami.
Tímto zákonem dovršujeme
patent, jímž se zrušovala feudální
práva, těmito několika paragrafy škrtáme
z příštích dějin českého
národa pozemkovou aristokracii vůbec. Dnešním
dnem zbavujeme se jednou pro vždy té aristokracie,
která hrála v dějinách našeho
národa jistě neslavnou úlohu a zvláštně
smutnou úlohu po bitvě na Bílé Hoře
až do dneška. Mnohým pánům zdálo
se, že projednávání této reformy
děje se pomalu, jiným, že děje se příliš
překotně. Dovolte, abych několika slovy se
zmínil o neobyčejně složité materii,
která byla usnesením, resp. dohodou stran předložena
výboru pro pozemkovou reformu k projednávání.
Nejprve byli páni předsedové
klubů toho mínění, že je možno
do 8 dnů vyříditi zákonem těch
několik hlavních zásad, na nichž se
ujednali. Pánové, o tom není pochyby, zákony
lze udělat za rok, za 2 roky a také za několik
neděl, za několik dnů a také snad
i za několik hodin. V Budapešti, pokud mně
je známo, udělali pozemkový zákon
za 4 dny i s tiskem. (Slyšte!) Náš pozemkový
výbor takovým umělcem nebyl a myslím,
že dojde odpuštění od slavného
Národního shromáždění,
že nechtěl tak překotně vyřizovati
tuto neobyčejně vážnou otázku.
Sotva začal výbor projednávati
hlavní zásady této reformy, ihned objevily
se před jeho očima steré otázky, v
nichž bylo nutno zjednati si jasno dříve, nežli
padne rozhodnutí. V přední řadě
se objevilo, že otázka vyvlastnění velkostatků
a s ní spojená souvisící reforma není
jen otázkou lidu zemědělského, jenž
prahne po půdě, že jest zároveň
otázkou konsumujícího obyvatelstva, že
jest otázkou i měst. Objevilo se, že to není
jen speciální otázka jistého stavu,
jisté třídy, nýbrž otázka
celého národa, celého národního
hospodářství. (Výborně!)
A zde nebylo možno učiniti skok do tmy, zde nebylo
možno bez rozmyšlení měniti rozhodnutí,
zde musil výbor pro pozemkovou reformu uvažovati všecky
okolnosti, aby si byl jist, že touto reformou bylo vykonáno
dobro a nikoliv nesmírné škody. (Výborně!)
První těžká otázka,
která se namanula výboru, byla ta, je-li možno
přijmout zákon, jímž se převádějí
dnem vyhlášení zákona všecky velkostatky
v majetek republiky. Když bylo střízlivě
uvažováno o tomto návrhu, přišlo
se k tomu, že republika nemá vybudovánu ani
jedinou instituci, která by mohla tento zákon provésti
a vyvlastněný nemovitý majetek převésti
na republiku, že i v lidu venkovském scházejí
potřebné organisace, jež by umožnily kolonisaci,
která by, kdyby se to přejalo takto náhle,
musila, o tom není pochyby, býti velice rychlá.
Jsem nadšen pro naši republiku,
ale nevěřím, že by na statcích
dobře hospodařila. Mně se zdá, že
kdyby naše republika přejala těch 20.000 dvorů,
které na statcích, o jejichž vyvlastnění
běží, se nalézají, že by
to hospodářství nebylo lepší
nežli hospodářství dosavadní,
nýbrž naopak horší, a že bychom na
ně strašně dopláceli, a tyto deficity
že by opravdu nám zatěžovaly velmi nepříjemně
rozpočet.
Ježto je jasno, že bude přejímání
půdy státem snad trvat 10 a, jak někteří
pánové se vyslovili, až 20 let, tu v případě
přijetí zásady, že přecházejí
vyvlastněné statky okamžitě do vlastnictví
republiky, nastala by právní nejistota, jakési
právní vakuum, a mohlo by to mít velmi neblahý
vliv na právní poměry i na zemědělskou
a průmyslovou produkci na těchto statcích
provozovanou.
Uvažte, pánové, že
velkostatek náš je zcela něco jiného
než velkostatek na př. východních zemí,
zcela něco jiného než velkostatek ruský,
zcela něco jiného než velkostatek český
před 100 a 200 lety.
Velkostatek ruský je velkostatek
skutečně v pravém slova smyslu zemědělský
a lesnický. Podobně velkostatek rumunský
a uherský, ale náš velkostatek je dnes zpola
industrialisován; na našich velkostatcích v
Čechách, na Moravě a ve Slezsku nalézá
se 1800 podniků průmyslových.
O tom není pochyby, že bylo
nutno jinak postupovat u nás, nežli jak se postupovalo
v Rusku a než jak se postupuje v Uhrách.
Dále je třeba vzíti
v úvahu, že velkostatek podmiňuje produkci
i průmyslových podniků jiných, samostatných.
A proto výbor zpočátku
kolísal mezi dvěma zásadami, totiž má-li
býti zákon tento zákonem nařizovacím,
vyvlastňovacím v plném smyslu toho slova,
anebo zákonem pouze zmocňovacím. Tato různá
stanoviska vyvolala značné nedorozumění,
a my děkujeme mnoho prof. dru Krčmářovi,
který měl šťastný nápad,
že nám našel slovo, které vyhovuje oběma
směrům, zde se střetnuvším, totiž
na místo "vyvlastnění" nebo místo
"zmocnění k vyvlastnění"
vynašel termín "zabrání".
Jest jisto, že pod tímto slovem
může si každý mysliti konečně,
co chce. Ale k tomu je zákon, aby vymezil, co tím
slovem skutečně má býti míněno.
Tento termín vyhověl i legislativním potřebám
osnovy, a já vřele doporučuji, aby i Národní
shromáždění tento termín s povděkem
akceptovalo.
Výbor veden byl myšlenkou, že
touto reformou nesmíme způsobiti žádné
nebezpečné poruchy v hospodářském
životě a tato reforma byla by jistě špatnou,
kdyby ukájela hlad po půdě zemědělského
lidu a tvořila hlad v městech.
Doufám, že všichni, kdož
si přečtete pozorně tuto osnovu, uznáte,
že na tato hlediska pokud možno byl vzat zřetel.
Nicméně mnozí pánové s jakousi
úzkostí přijímali tuto osnovu, s jakousi
úzkostí lidí, kterým se zdá,
že vydávají se na příliš
sráznou cestu. Bojí se především
nebezpečného účinku zabrání
velkostatků na jejich produkci.
Nuže, mám-li odpověděti
na tuto závažnou otázku, může-li
tento zákon působiti rušivým účinkem
na produkci velkostatků nebo nikoliv, odpovím prostě:
"Může!" Bez zatajování. Tento
zákon, o tom není pochyby, nebude příjemným
žádnému z majitelů zabraných
statků. Jisto jest, že když bude viděti
dotyčný majitel, že statek nepatří
již jemu, že patří, abych tak řekl,
vrchnostenským právem státu, že mu může
býti po jisté výpovědi vzat, tedy
že ho může ztratit, podobně že se
to může státi i s podniky třeba průmyslovými,
na tomto statku zbudovanými, jest jisto, že bude to
míti veliký vliv na jeho chuť, investovati
kapitál do tohoto statku, na jeho kalkulace obchodní,
na jeho plány průmyslové.
Zkrátka: on bude hospodařiti
na statku v nejlepším případě
jen tak, aby co možná nejvíce z něho
vytěžil - abych to řekl populárně
- bude hleděti na něm rabovat. Bude hleděti
využitkovati co nejvíce půdy, nebude opatřovati
nových strojů ani do dvorů, ani do svých
podniků průmyslových. S touto okolností
musíme počítati a bude na pozemkovém
úřadě, aby škody, které by mohly
vzniknouti tímto účinkem zákona, byly
co nejmenší.
Na druhé straně však,
pánové, třeba uvážiti, že
vlastně na nějakou velkou investiční
činnost na velkostatcích a v průmyslu s velkostatky
spojeném by nebylo lze pomýšleti, ani kdybychom
tento zákon nevydali. Doba, v níž žijeme,
jest neklidná. Všichni majitelé velkostatků
jsou si dobře toho vědomi, že jaksi odbila
hodina jejich panství, že všude na ně
dojde. U nás v Čechách přirozeně
tím spíše, neboť se nacházíme
jako ostrov v moři sociálních revolucí.
Je jisto, že již toto poznání samo o sobě
ochromuje způsobem opravdu neblahým produktivní
činnost na velkých statcích, a že tento
zákon sotva více zkazí. Naopak, tento zákon
spíše zjedná určitou jistotu, že
nebudou vydáni na pospas nějaké libovůli,
že u nás tyto velké převraty budou vyřízeny
úřady legálními a co nejlépe
obsazenými, a že zde bude chráněno jejich
právo vlastnické ve smyslu tohoto zákona.
Kromě toho mají v tomto zákoně i vyhlídku
na náhradu. Jinak byli by v nejistotě, že dojde
i u nás k bouřím, kde si lidé prostě
statky rozeberou.
Další obava vzniká u
mnohých pánů z ustanovení § 14.
V § 14. totiž se praví:
"Je-li místní potřeba
půdy naléhavá a nestačí-li
pozemky zabrané, aneb žádá-li toho obecné
blaho, může pozemkový úřad vyvlastniti
půdu i pod meze, stanovené § 2."
O tom není pochyby, že na první
pohled vypadá to, jako kdyby do tohoto zákona byla
vsunuta jistá libovůle. Vypadá to, jakoby
tento paragraf umožňoval státní byrokracii,
nakládat s vlastnictvím i nižší
výměry podle svého dobrého zdání.
Ve skutečnosti tomu není tak. Jest třeba
jen si přečísti jiný paragraf, a sice
§ 15., v němž se úkony tímto zákonem
státu svěřené předávají
pozemkovému úřadu. Tento úřad
jest podřízen ministerské radě, jeho
předsedu jmenuje president republiky, správní
výbor bude volen Národním shromážděním.
Pánové, mohou-li vlastníci pozemků
získati nějaké záruky zákonem,
myslím, že větší záruky
žádný zákon jim dáti nemůže
proti libovůli, než jim dává tento zákon
tím, že dává pozemkovou reformu do rukou
úřadů, jichž správa bude volena
Národním shromážděním.
Kdyby zde byl jakýkoli paragraf, nemůže míti
ten účinek bezpečnosti a záruky, jako
má toto ustanovení, jež dává
provádění tohoto zákona pod kontrolu
suverenity národní. Tento úřad, jak
vidno, bude úplně autonomní. Bude sice formálně
podléhati ministerské radě, ale ve skutečnosti,
jelikož bude správa tohoto úřadu
dosazena Národním shromážděním,
přímo Národnímu shromáždění.
Když bude - jako že jistě ta prakse zde bude
- správa tohoto úřadu dosazována Národním
shromážděním podle poměru stran
v tomto shromáždění, tu ani jedna, ani
druhá strana nemusí naříkati, že
by její hlas tam nebyl slyšen. Budou tam chráněny
zájmy všech vrstev a proto jest předem jakákoliv
libovůle vyloučena a dána záruka na
všechny strany, záruka nejvyšší,
jakou může národ zákonem dáti.
Vážení pánové,
dovolte, abych nyní přešel k další
otázce, kolem které točily se debaty výboru
pro pozemkovou reformu. Byla to otázka výměry.
Otázka výměry narážela na největší
obtíže, poněvadž stanoviska, která
byla v debatě projevena, byla od sebe diametrálně
daleko. S počátku objevily se návrhy, aby
všechny statky, přesahující míru
100 ha, byly vyvlastněny. Jiný návrh směřoval
k tomu, aby byly vyvlastněny statky, přesahující
250 ha, jiný návrh byl na 500 ha, a jiný
šel až na 1000 ha, a nescházelo hlasů,
které žádaly, aby vůbec žádná
výměra stanovena nebyla.
Abych, pánové, zasvětil
vás do jednání, jest potřeba zmíniti
se o posudcích expertů, kteří byli
podvýborem i výborem vyslechnuti. Páni experti
z kruhů velkostatkářských, i expert
p. prof. Brdlík, zastávají názor,
že velké, střední a malé statky
jsou přirozené, vzájemně se doplňující
kategorie národohospodářské a že
nelze ani tu, ani onu kategorii vyloučiti bez vážného
poškození národního zemědělství
a jeho úkolů ve výživě a produkci
národní. Jestliže malý a střední
statek vyniká nad velkostatek v chovu dobytka, předčí
opětně velkostatek tyto v pěstění
obilí, cukrovky atd. Použití motorových
pluhů jest možné jedině na značně
rozlehlých statcích, neboť vysoká cena
a veliká režie, spojená s vydržováním
tohoto stroje, vyžaduje, aby vykonal co největší
práci; čím více půdy zpracuje,
tím menší náklad připadá
na 1 ha. Pluh také vyžaduje ročně asi
15.000 K na zúrokování a úmor, takže
jest nutno, aby se vyplácel, aspoň průměrně
700 ha orné půdy. Páni experti shodli se
v tom, že pro moderní hospodářství
nelze stanoviti určitou výměru, poněvadž
rozhoduje řada okolností, jako: bonita půdy,
způsob kultury a použití různých
výrobních prostředků. Statek o 100
ha, praví, by naprosto nevyhovoval různým
způsobům moderního hospodářství.
K těmto názorům připojili
se i páni experti z kruhů průmyslových.
Posudky z kruhů pivovarských zněly vesměs,
že pivovary jsou závisly na dodávkách
ječmene z velkostatků, a sice rozměrů
větších; ovšem neudávaly hranici,
jak velké velkostatky mají na mysli.
Posudky z kruhů lihovarnických
zněly v ten smysl, že velkostatek jest pro lihovarnický
průmysl nezbytnou podmínkou, jelikož produkuje
dostatečné množství bramborů,
jež se zpracovávají v lihovarech, že malá
hospodářství rolnická nemohou této
potřebě vyhověti a že by lihovarnický
průmysl v případě rozdělení
velkostatků utrpěl smrtelnou ránu, zejména
velký lihovarnický průmysl. Ukazovali na
to, že družstevní lihovary, které zpracovávají
brambory z malých usedlostí, neprosperují,
a sice z velké části proto, že jejich
dodávky nejsou dosti pravidelné, a dále,
že prosperita lihovaru do velké míry závisí
také na zužitkování odpadků lihovarnických,
které musí býti dodávány do
chlévů ke krmení dobytka ve stavu čerstvém,
což u malých rolníků, vzdálených
třeba několik hodin od družstevního
lihovaru, není možné. Taktéž mlékárny
vyjádřily se v ten smysl, že pro zásobení
velkých měst mlékem, zejména Prahy,
jest velkostatek nezbytností: má dokonalejší
chov dobytka, mléko jest lepší kvality než
mléko z malých a středních usedlostí
selských, a za nynějšího stavu, kdy
nemáme žádné organisace sběren
po venkově, aby z malých a středních
usedlostí sbíraly mléko a dodávaly
mlékárnám, kdyby se mělo přikročiti
k rozdělení velkostatků, že bytím
zásobování měst mlékem těžce,
ba přímo katastrofálně bylo postiženo.
Tyto poměry přirozeně
musil vzíti výbor pro pozemkovou reformu v úvahu,
ale po důkladných debatách přišlo
se vlastně k tomu, že tyto okolnosti v podstatě
spadají až do dalších zákonů,
které budou následovati. Je to vlastně otázka
organisace vyvlastněných velkostatků. My
socialisté nestojíme na tom stanovisku, aby velkostatky
byly vůbec zrušeny, přejeme si jejich zachování,
ovšem pod jinou formou provozovací, a tímto
způsobem jest možno vyhověti všem požadavkům.
Nicméně bylo nutno, aby zákon rámcový
byl dosti volný, by se příkře nezasahovalo
do průmyslu a do hospodářství na velkostatcích,
a pozemkový úřad mohl na různé
potřeby bráti zřetel. Této úvaze
bylo vyhověno z části tím, že
se stanovilo, že v takových případech,
kde skutečně dlužno bráti zřetel
na závažné otázky hospodářské,
může pozemkový úřad ze záboru
vyjmouti statky až do výše 500 ha.
Na druhé straně jest jisto,
že přejímání zabraných
statků státem bude se díti postupně,
že se nebude díti nerozvážně a
že úřad pozemkový bude moci uvážiti
všechny okolnosti. Konečně dlužno vzíti
v úvahu, že v periodě 10, 15, 20 let průmysl
nyní s velkostatky organicky spojený bude se moci
přizpůsobiti novým poměrům.
Času k tomu bude míti dosti.
Nyní, pánové, snad
bude vás zajímati, jaký výsledek vyvlastnění
velkostatků přinese pro účely tohoto
zákona, t. j. pro účely osídlovací.
Když vzali jsme do ruky statistiky,
- pohříchu nedosti přesné - upozorňuji
na to, že úřední statistiky, které
jsme měli k ruce, jsou z let již dosti dlouho uplynulých,
z roku 1896 a z roku 1902, dále že jsou neúplné.
Ke statistice pak podrobné, kterou zpracovával pan
prof. Brdlík, opět scházelo dosti času,
takže ani on nám nemohl předložiti data,
která byla by úplně přesná.
Podle mých výpočtů přibližných získal by stát, kdyby vyvlastnil majitele pozemkového vlastnictví nad 100 ha, s odečtením již této výměry dotyčným vlastníkům, pro účely kolonisační 744.633 ha zemědělské půdy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Kdyby se vyvlastňovalo od 200 ha, získalo by se 685.730 ha. Kdyby se vyvlastňovalo od 500 ha výše, získalo by se 497.260 ha. Pozorujeme-li tato čísla, jest nápadný poměrně malý rozdíl mezi kategorií 100hektarových a 200hektarových statků. Úbytek vyvlastněné plochy zemědělské, když vyvlastňujeme od 200 ha, oproti vyvlastnění od 100 ha, činí pouze 59.000 ha čili 8 %. Ovšem tento úbytek velice pak se zvětšuje, když jdeme k vyšší stanici vyvlastnění.
Celkem i s lesy a s ostatní půdou
dostalo by se při vyvlastnění od 100 ha v
Čechách, na Moravě a ve Slezsku 2,626.587
ha, při vyvlastnění od 200 ha 2,467.970 ha,
při vyvlastnění od 500 ha 2,216.596 ha, okrouhle
při hranici, již stanoví zákon 150 ha
zemědělské půdy nebo 250 ha půdy
vůbec, získalo by se jedině v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku podle mého odhadu asi 2,400.000
ha půdy.
Podle výpočtu ústavu
pro zemědělské účetnictví
české rady zemědělské, resp.
prof. Brdlíka, byl by efekt vyvlastnění bez
císařských a erárních statků
tento: Kdyby se vyvlastňovalo od 250 ha zemědělské
půdy, získalo by se pro účely kolonisační
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 568.105
ha, na Slovensku 409.890 ha. Kdyby se vyvlastňovalo od
500 ha, získalo by se v Čechách pro kolonisaci
473.385 ha zemědělské půdy, na Slovensku
269.419 ha. Kdyby se vyvlastňovalo od 1000 ha získalo
by se v Čechách 358.391 ha zemědělské
půdy, na Slovensku 197.793 ha. K tomu sluší
připočísti 166.000 ha císařského
a erárního statku, který celý by byl
vzat do vyvlastnění půdy. Vezmeme-li úhrnou
výměru, vyvlastnění i s císařskými
a erárními statky, byl by výsledek v celé
republice (i se Slovenskem) tento: při 250 ha uvolní
se 1,143.395 ha zemědělské půdy; při
500 ha uvolnilo by se 935.804 ha půdy, při vyvlastnění
od 1000 ha výše uvolnilo by se 722.186 ha zemědělské
půdy.
Vezmeme-li za podklad výměru
stanovenou touto osnovou zákona. totiž 150 ha půdy
zemědělské, nebo 250 ha půdy vůbec,
může získati se vyvlastněním
asi 1,300.000 ha půdy zemědělské včetně
pastvin a nejméně 3,000.000 ha lesa. Celkem tedy
asi 4,300.000 ha půdy podle ustanovení tohoto zákona
má přejíti ve vlastnictví republiky
k účelům kolonisačním, po případě
k vlastním účelům republiky.