Tím určen jest kontingent
bankovek. Kdyby bylo nutno vydávati další bankovky,
bylo by k tomu potřeba zvláštního, specielního
zákona, tedy zvláštního povolení
Národního shromáždění.
To jsou zajisté velice důležitá
ustanovení, s kterými musí dojista každý
z nás souhlasiti.
Na základě toho finanční
výbor také podrobil návrh zákona jen
jistým nepatrným stylistickým změnám
a v důsledku svého stanoviska, o kterém se
zde zmínil také pan dr. Franke, k celé reformě
valutní, kterou u nás zahájil pan ministr
financí, doporučuje schválení tohoto
zákona. Stanovisko ono jest, že nechce nějakým
způsobem rušivým zasahovati do této
akce, která až posud dobře postupuje ku předu.
Smím-li snad jistou kritiku
k této celé valutní akci pronésti,
musím říci, že dosavadní doba
jest zajisté ještě příliš
krátká, abychom si mohli učiniti nějaký
závěrečný úsudek. Nechceme
býti žádnými velkými optimisty
a nechceme snad zdvihnouti nějaký vítězný
jásot, že bychom valutní obtíže
byli již překonali. Ale na druhé straně
zdá se mi býti nespravedlivé, kdyby se tvrdilo,
že zklamány byly naše naděje, že
naše valuta následkem opatření oněch
dosti rychle nestoupá a drahota nepolevuje. Musíme
prozatím býti spokojeni s tím, že naše
valuta nadále neklesá a že nabyla jisté
stability, která ostatně jest stále ohrožována
ne tak našimi finančními a hospodářskými,
jako spíše zevními politickými poměry,
které se velice citelně vyjadřují
hned na kursu našich korun v cizině, zejména
ve Švýcarech. A jestliže se tedy nemůžeme
oddávati nějakému velkému optimismu,
nesmíme se oddávati také naopak pesimismu.
Mám aspoň za to, že plán našeho
pana ministra finančního byl tak zrale uvážen,
tak soustavně vybudován a tak promyšlen, že
již tato skutečnost může býti zárukou
úspěchu, a tento úspěch bychom jemu
a zároveň celému našemu státu
v této důležité otázce zajisté
plně přáli. (Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): K slovu není nikdo přihlášen.
Debata jest skončena. Přistoupíme
k hlasování. Prosím pány, by
zaujali svá místa. Hlasovati budeme ve dvou oddílech,
a to o §§ 1. až 10., které obsahují
vlastní ustanovení obsahu zákona, ustanovení
materielního rázu, a o §§ 11. a 12., které
obsahují ustanovení přechodná, spolu
s nadpisem. Jest snad proti tomu námitka? (Nebyla.)
Není. Budeme hlasovati, jak jsem právě navrhl.
Kdo souhlasí s §§
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9. a 10., prosím, by povstal
(Děje se.) To jest většina. Paragrafy
1. až 10. jsou schváleny.
Kdo souhlasí s §§
11. a 12., jakož i s nadpisem zákona a úvodní
formulí, prosím, by povstal. (Děje se.)
To jest většina; paragrafy 11. a 12., jakož i
nadpis a úvodní formule jsou schváleny.
Přeje si pan zpravodaj k druhému
čtení slovo?
Zpravodaj posl. prof. dr. Horáček:
Nikoliv.
Předseda:
Nejsou žádné změny textové. Kdo
souhlasí s přijatým právě zákonem
v prvém čtení, také ve čtení
druhém, prosím, by povstal. (Děje
se.) To jest většina. Zákon jest schválen
také ve druhém čtení a tím
tento odstavec denního pořádku jest vyčerpán.
Odstavec 10. odpadá, ježto
nedošla zpráva výboru státně-zřízeneckého
a školského.
Odstavec 11. má odpadnouti
podle dohody dnešní konference klubovních
předsedů. Jest snad proti tomu námitka? (Nebyla.)
Není.
Odstavec 12. odpadá,
ježto nedošla zpráva technického výboru,
a přistoupíme k odstavci.
13. zprávě sociálně-politického výboru o vládní osnově zákona o prodloužení platnosti zákona o podpoře nezaměstnaných (tisk 809).
Zpravodajem jest pan kol. Laube.
Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Laube: Slavné
Národní shromáždění!
Naděje, které chovalo
Národní shromáždění, když
15. prosince 1918 přikročeno bylo k tomu, aby těm
dělníkům a zřízencům,
jakož i vojínům, pro které nebylo zaměstnání,
byly také v důsledku zřízeny podpory
v nezaměstnanosti, naše naděje, že se
jedná o dobu velice omezenou, tedy dobu velice krátkou,
jak vidíte, se nesplnily a to proto, poněvadž
hospodářství naše, výroba naše
nebyla s to, aby se za dobu těch několika málo
měsíců, které máme za sebou,
vzpamatovala do té míry, aby všichni nalezli
skutečně ve svém oboru zaměstnání.
Můžeme pozorovati, že sice poměry výrobní se velice podstatně zlepšily, avšak systém opatřování surovin pro četná odvětví výrobní není, jako bylo před válkou, založen na prostředcích peněžních, nýbrž jest to dnes vzhledem k válečným poměrům více méně obchod výměnný a důsledek toho jest, že se pro továrny a závody naše nedostává dostatečných surovin a tím tedy vchod do normálních poměrů dosud u nás nenastal. Ministr pro sociální péči po dvakráte byl vzhledem k těmto poměrům nucen sáhnouti k tomu, aby cestou nařizovací zákon o podporách nezaměstnaných byl prodloužen, a aby tak ona ohromná řada dělnictva a zřízenectva a demobilisovaných vojínů, kteří nenalezli zaměstnání na trhu pracovním, nebyla vydána v šanc krajnímu nedostatku. Těchto potíží se československá republika nezbavila do dnešního dne. Sice nastaly veliké a řekl bych, význačné přesuny na trhu pracovním a sice do té míry, že celá řada odborů po výtce jest plně zaměstnána, avšak obtíže, které byly podnětem a příčinou k zavedení zákona o podporách v nezaměstnání, do dnešního dne nepominuly, protože pro celou řadu odvětví výrobních nepodařilo se jednak získati suroviny, jednak nastávají v různých výrobních odvětvích poměry, kde nezaměstnanost stává se skutečným zlem.
Mám při této
příležitosti za povinnost konstatovati, že
přes význačné upozorňování
se zejména v oboru činnosti státu ve vybudování
nutných budov zejména v Praze a okolí nestalo
do dnešní doby téměř nic; snad
přípravné práce, jež nejsou známy,
ale prosím, konstatujme, že stojíme několik
málo dní před 1. květnem a že
se ještě nezarazila motyka do země, do půdy,
aby se skutečně učinil velký pokus,
zaměstnati ohromnou řadu dělnictva. Tytéž
stesky přicházejí také z krajů,
kde jest potřeba vybudování nových
drah nebo povolených již drah, drah, na něž
jsou povoleny úvěry. Tytéž stesky zejména
také docházejí z Moravy, kde silniční
výbory nejsou s to se rozhoupati k tomu, aby skutečně
přikročily k nějaké práci,
k nějakému vybudování a úpravě
silnic, takže ovšem celá řada dělníků
jest dosud bez zaměstnání a bez existence.
Ministr pro sociální péči v posledním nařízení, k němuž byl zmocněn, byl také splnomocněn, aby krok za krokem - pokud to poměry dovolují a pokud se toho jeví potřeba - omezoval působnost zákona o podporách v nezaměstnanosti a můžeme také konstatovati, že ministr pro sociální péči tohoto povolení plnou měrou využil, takže v oborech, kde se ukázalo, že již konjunktura výrobní odpovídá aspoň přibližně normálním poměrům, přikročil ministr pro sociální péči k příkazům, které dal demobilisačním výborům, aby pro tyto odbory podpory v nezaměstnání vypláceny nebyly. Jsou to zejména dřevařství, zemědělství, domácí výroba, obuvnictví, oděvnictví a kovoprůmysl. Možno také konstatovati, že jsou celé kraje, jako ku př. Slezsko, kde vyjma textilnictví bude moci v dohledné době přikročeno býti k radikálnímu omezení, po případě vůbec k zastavení vyplácení podpor pro nezaměstnané. Ovšem nesmíme se tajit nebezpečím nebo faktem, které tu jest, že se okruh osob, pro něž zákon platí, zejména pokud se týká druhého odstavce § 1, osob demobilisovaných, nezmenšuje, nýbrž naopak, že počet ten stoupá a sice tím, poněvadž pořád docházejí noví a noví vojíni, propouštění ze služby válečné, a poněvadž k nim přistupuje de fakto také ona značná část legionářů, kteří budou a kteří jsou na základě příkazu ministerstva Národní obrany demobilisováni, totiž starší ročníky přes 30 let.
Musím při této
příležitosti konstatovat, že stav nezaměstnanosti
jest ve skutečnosti ještě větší,
než se nám zdá, a sice proto, poněvadž
veliká část vojínů, kteří
by vzhledem k svému stáří mohli býti
demobilisováni, zůstala a zůstává
na vojně a říkají: "Co bych v
civilu dělal, žádného zaměstnání
bych nenalezl". Lze tedy konstatovati, že značná
část nákladů na nezaměstnanost
v konečném budgetu republiky bude také v
rozpočtu ministerstva Národní obrany, poněvadž
tam značná část dělníků,
živnostníků a jiných příslušníků
výrobních odborů dosud uniká zákonu
o podporách nezaměstnaných.
Na jednu velkou a důležitou
věc, která byla předmětem sporu, chci
při této příležitosti upozorniti.
Jistá část našeho časopisectva
i veřejného umění klonila se v určité
době k názoru, že podpory v nezaměstnanosti,
které udílí Československá
republika, demoralisují dělnictvo a ukazovalo se
k jistým, snad ne méně konkrétním
případům, které by ukazovaly k tomu,
že se dělnictvo české více spoléhá
na podporu republiky nežli na výtěžek
své práce. A neopomenuly časopisy určitých
stran vyvozovati z toho ohromné důsledky, jakému
že neštěstí, rozvratu a hospodářskému
úpadku blíží se naše hospodářství.
Chceme konstatovati, že vyjma jednotlivce, celek našeho
dělnictva zůstal morálně plně
zachován, a jakmile bylo zaměstnání,
které aspoň trochu odpovídá životním
potřebám a poměrům dělnictva,
shledáváme se s faktem, že se dělnictvo
houfně a v celých massách vracelo ke svému
zaměstnání, že netrvá a nechce
býti živo na účet republiky.
Chceme jen konstatovati tu skutečnost,
že v Praze, v celém obvodu Velké Prahy, měli
jsme 14.528 nezaměstnaných a že nyní
ten počet klesl na 9.878 osob, co zatím v téže
době Vídeň vykazuje 135.000 nezaměstnaných
dělníků, kteří berou státní
podporu. Do 15. února stál náklad na podpory
v nezaměstnanosti státní pokladnu 50,000.000
K.
Je to věc, nad kterou je potřebí
se pozastavit a to prostě z toho důvodu, poněvadž
skutečně náklad, který vyžadovaly
podpory v nezaměstnání, je jistě velice
značný vzhledem k tomu, že teď republika
i po jiné stránce vykazuje položky, které
jsou k obdobnému účelu, jako položky
pro podporu v nezaměstnání. Doufám
však a jsem i já toho pevného přesvědčení,
že jsme, pokud se týká nezaměstnanosti
a potřeby zákona pro podporu těch, kdož
skutečně následkem válečných
poměrů zaměstnání nenalézají,
překročili vrcholný bod a že se blížíme
již pomalu k normálnímu stavu, vyjímaje
ony odbory výrobní, pro něž se nám
jednak z valutních, jednak dopravních poměrů
nepodařilo obstarati suroviny. Návrh úvěru,
který odhlasovalo N. S. dnešního odpoledne
pro ministra financí, snad také i pro tento odbor,
zejména také pro textilnictví, opatří
v brzce suroviny, takže doufám, že i tam bude
možno v brzku přikročiti k tomu, aby dělnictvu
bylo opatřeno zaměstnání, aby bylo
zbaveno toho, řekl bych, nepříznivého
stavu, že se musí ve svém postavení
dožadovati pomoci veřejné.
Nechceme si ovšem zatajovati
tu skutečnost, že zejména, pokud se týče
organisace poukazování podpor, vykazovala určité
chyby a určité nedostatky. Chci tu především
upozorniti na skutečnost, že veřejné
sprostředkovatelny práce jako pomocné orgány
demobilisačního výboru úplně
a naprosto selhaly a že bude musit býti přikročeno
k tomu, aby tato část veřejné péče
byla způsobem novým a důkladnějším
vybudována. Nechceme si zatajovati také té
skutečnosti, že se nalezla i značná
část jednotlivců, kteří se
domnívají, když vymohou na republice podporu,
kterakým způsobem si nepomohli! Zrovna tak, jako
onen fakt, že se značná část
zaměstnavatelů, vystavuje-li dělníkům
potvrzení, zdali byli u něho zaměstnáni
a za jakou mzdu, neohlíží se na to, že
tyto podpory nepoukazuje z cizího, nýbrž že
je poukazuje na účet společného nebezpečí
(Výborně!), zrovna tak chci ukázati
na tu zkušenost, k níž přišly demobilisační
výbory: že značná část
i veřejných funkcionářů, starostů
obcí počínala si v této věci
s naprostou, odsouzeníhodnou ledabylostí. Chceme
to konstatovati proto, poněvadž nesmíme zapomínati,
že konec konců nejen vrstvy bohaté, nebo majetné,
nebo kapitalistické, nýbrž i vrstvy dělnické
budou přidrženy k tomu, aby restringovaly tyto náklady,
které republika vydávati musí, čili
jinými slovy, že se na účet toho mohou
dělati jenom dluhy a že potom ty dluhy v daních
ať přímých, nebo nepřímých,
budeme musit všichni rukou společnou a nerozdílnou
zaplatiti. Ten společný zájem, že se
tu nejedná o to, někomu pomoci, nýbrž
že jde o to, zdali má na to právo a že
se to musí díti s ohledem, že se tak děje
na účet veřejných peněz, musí
vniknouti nejen do demobilisačního výboru,
ale také v řady dělnictva i také v
řady těch úřadů, které
budou k spolupůsobení povolány.
Po jedné stránce chci
konstatovati skutečnost, že se v určitých
německých krajích objevil zjev, že značná
část lidu obcházela ono ustanovení,
že nárok na podporu má jen tehdy, když
může prokázati, že nemá býti
do 15. února z čeho živ. Ukázalo se
při kolkování peněz, že mnozí
vyběrači podpor v nezaměstnání
předložili ke kolkování takové
obnosy, které jim zaručovaly více než
tu možnost, aby vydrželi přes 15. únor,
a jest také mínění, že na základě
zjištění této kontroly bude se stát
domáhati, aby tito lidé neprávem vybranou
podporu státní pokladně vrátili. Také
jest mínění, že i oproti zaměstnavatelům
a dělníkům, kteří neprávem
vybírali podporu, se bude zakročovati, aby vrátili
to, co neprávem vybrali a co jim nepatřilo.
Pokud se týká onoho
zjevu, o němž jsem mluvil, že se ukazovalo na
konkretní případy, když se říkalo,
že dělnictvo odpírá práci s poukazem
na to, že mu to nestojí za to, aby pracovalo, poněvadž
má podporu, chci konstatovati, že v oněch případech,
ve kterých se dostalo přímého sdělení,
byly tyto věci vyšetřovány a zjistilo
se skutečně jen následující.
Zjistilo se, že jistý
zaměstnavatel, který působil značný
pokřik, že nemůže dostat dělnictvo
pro své práce, počítal za pracovní
dobu jednoho dělníka objednateli 25 K denně
a dělníkům nabízel 5 K 32 h, tedy
mzdu, která naprosto neopovídala běžným
poměrům a běžným potřebám;
v druhém případě se zjistilo, že
zaměstnavatel, který rovněž běžel
do denního tisku s poukazem na to, že dělnictvo
nechce pracovati v jeho podniku, čítal za jednu
pracovní hodinu 4 K a dělníkům nabízel
jen 1 K 32 h. Uznáte tudíž, že tyto poměry
a zjevy, které se ovšem žurnalisticky nafoukly,
vypadaly s hlediska nezasvěcených, jako by naše
dělnictvo skutečně nechtělo pracovati
a spoléhalo jenom na státní podporu.
Když však bylo přikročeno
ke konkretnímu případu a byl vyšetřován,
zjistilo se, že zde byly oprávněné důvody,
pro které dělnictvo práci za oněch
podmínek odmítlo. Lze ovšem konstatovati všeobecně
a povšechně, že podporami v nezaměstnání
žádný úkaz se neobjevil, který
by svědčil v tom, že by dělnictvo české,
které má - prosím - za hranicemi pověst
dělníka nejpilnějšího, nejdovednějšího,
bylo odpíralo práci, protože bylo pro něj
výhodnější, aby bralo podporu ze státní
pokladny.
Navrhuje se tedy, aby v pokynech,
jež vydá ministr sociální péče
demobilisačním výborům, byla učiněna
ještě opatření na zvýšení
kontroly a bylo mluveno o tom, aby v okresech po případě
byla vyvěšována na veřejné tabuli
jména oněch dělníků, kteří
podpory požívají, aby tak ostatní občanstvo
mělo kontrolu, kdo podpory vybírá právem
nebo ne.
Konečně objevilo se
i mínění, že by nemocenské pokladny
dělnické mohly propůjčiti své
služby k tomu, aby skutečně znemožněno
bylo zneužívání tohoto zákona
lidmi, kteří nemají na ně dle předpisu
zákona žádného nároku, a z toho
důvodu je přibrati ke konání kontroly.
Nevím, do jaké míry bude použito těchto
podnětů, soudím však vzhledem k tomu,
že teď rychle klesá počet těch,
kteří požadují podpory v nezaměstnanosti,
že dalších opatření zostřovacích,
než jakých užil dosud pan ministr pro sociální
péči, třeba ani nebude.
Pan ministr pro sociální
péči ovšem snaží se, aby tento
stav potřeby prozatímního podporování
nezaměstnaných pokud možno rychle byl odstraněn,
ač ukazují se určité zjevy a nedostatky,
neboť jisté obory výrobní nezapadají
tak rychle do normálních poměrů, takže
jeví se nutným, aby pro tentokráte nebyla
dána určitá konečná lhůta
pro platnost zákona, nýbrž aby bylo ponecháno
ministru pro sociální péči, aby pomalu,
pokud toho veřejné poměry dovolí,
nebo pokud výrobní poměry se zlepšují,
krok za krokem v jednotlivých oborech, v jednotlivých
obvodech či zemích provedl likvidaci platných
ustanovení zákona o podporách v nezaměstnanosti.
Po projednání celé
osnovy v sociálně-politickém výboru
dovoluji si činiti návrh, aby slavné shromáždění
návrh sociálně-politického výboru
na prodloužení platnosti zákona o podporách
v nezaměstnanosti schválilo a tím řadu
oborů, které nemohou nalézti v zaměstnání
aspoň přibližného výdělku,
potřebného k jejich existenci, ještě
zachránilo a zabezpečilo, poněvadž lze
doufati, že konec konců peníze, které
věnujeme na toto opatření, vrátí
se nám jiným způsobem, vrátí
se nám tím, že bude v republice značné
uklidnění, že bude v dělnických
kruzích značná důvěra a že
konec konců také naše národní
hospodářství co nejdříve bude
schopno, dáti dělníkům práci
a sejmouti s beder jejich více méně i pro
dělnictvo odiosní podporu v nezaměstnání.
Doporučuji proto, by slavné Nár. shromáždění
návrh sociálně-politického výboru
schválilo. (Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata
je skončena. Přistoupíme k hlasování.
Budeme hlasovati, poněvadž zákon je krátký
- má pouze tři články - o návrhu
a to o všech třech článcích a
nadpisu najednou. Námitek proti tomu není.
Kdo souhlasí se články
1., 2., 3. a s nadpisem zákona, prosím, aby povstal.
(Děje se.)
To je většina, všecky
tři články, jakož i nadpis zákona
jsou schváleny.