Úterý 8. dubna 1919

Poněvadž Národní shromáždění poprvé zabývá se problémem válečných poškozenců, považuji za nutno, abych se zmínil o tom, jak problém nyní se jeví a jak míní vláda v tomto oboru pracovati.

Činnost, kterou bývalý stát rakouský vyvíjel v oboru péče o válečné poškozence, byla dvojího druhu. Jedna její část opírala se o ustanovení zákonná, druhá byla vyvíjena mimo zákon. Zákonem byly upraveny požitky válečných poškozenců. To pokládala dřívější společnost za dostatečné. Považovala to zejména za dostatečné naše generace, která nezažila války, která neviděla většího množství válečných poškozenců a která tedy necítila potřeby, aby společnost o válečné poškozence jinak se starala. Válka však ukázala, že vyplácení peněžitých podpor není dostatečnou odpovědí na otázku, co se má státi s válečnými poškozenci. Válka vyvolala takové velké množství válečných poškozenců, že samotná existence jejich hrozila státi se sociálním nebezpečím, neodhodlá-li se společnost k rozšíření své dosavadní činnosti v oboru péče o ně.

Bylo dosti pochopitelno, že tato další potřebná činnost nebyla ihned uspořádána zákonem. Nebylo zkušenosti, nebylo hned patrno, v jakém směru bude nutno pracovati, nebylo hned zřejmo, na kterou část činnosti bude nutno klásti větší důraz, zkrátka bylo pochopitelno, že společnost tápala v nejistotě, hledajíc teprve správné cesty. V tomto stadiu stát ponechával péči o válečné poškozence soukromé činnosti a dobročinnosti a pouze podporoval tuto činnost jednak hmotně, jednak morálně. Tak vyvinuly se různé polooficielní instituce, které z části z dobrovolných sbírek doplňovaly nedostatečné důchody válečných poškozenců, placené státem, z části snažily se uzpůsobiti válečného poškozence fysicky i psychicky tak, aby nespoléhal na peněžitou podporu veřejnosti, nýbrž aby mohl se opět sám vyživiti, jako činil před válkou. K tomu cíli byla věnována zvláštní péče doléčení válečných poškozenců, vynalezení nejvhodnějších prothés, výcviku válečných poškozenců a opatřování nové pracovní příležitosti. Tyto polooficielní instituce vykonaly za součinnosti veliké řady osob z občanstva značný kus práce a zjednaly si nemalých zásluh. Jednou z největších jejich zásluh však jest, že prorazily cestu a že umožnily, aby stadium nejasného tápání bylo skončeno.

Převrat z 28. října přerušil do značné míry všechnu činnost v oboru péče o válečné poškozence. Peněžité důchody, vyplácené na základě zákona, byly poukazovány pensijní likvidaturou vídeňskou. Tato, ztrativši spojení s národnostními státy, vzniklými na půdě bývalého Rakouska, přestala invalidům, jakož i vdovám a sirotkům po padlých vojínech vypláceti důchody. Nová instituce pak nemohla býti na rychlo zřízena. Ministerstvo Národní obrany postrádalo mimo to přehled o válečných poškozencích, jenž dříve byl soustředěn ve Vídni. (Hluk. Předseda zvoní.)

Byla však také přerušena činnost institucí polooficielních, které se věnovaly jinému druhu péče o válečné poškozence. Především proto, že celá řada dřívějších spolupracovníků odepřela další součinnost. Není pochybnosti, že mnoho lidí věnovalo se této činnosti jednak z vlastenectví ke státu habsbursko-lotrinskému, jednak také z osobních motivů, očekávajíce buď nějaké vyznamenání, anebo nějakou úlevu při výkonu služby vojenské. Tyto motivy převratem odpadly a lidé, kteří, jsouce jimi vedeni, péči o válečné poškozence se věnovali, pozbyli důvodu, proč by tak nadále činili. Instituce, věnující se péčí o válečné poškozence, ztratily však také nemalé zdroje příjmů, z nichž až do převratu pod více méně silným nátlakem úředních orgánů čerpaly a tak zůstaly bez značné části spolupracovníků a téměř úplně bez hmotných prostředků. Následkem toho zaniklo mnoho cvičných kursů, zanikly různé dílny, zanikla skoro úplně snaha, aby invalidům aneb vdovám po padlých vojínech bylo opatřováno vhodné zaměstnání.

V tomto rozvratu nalezla republika československá péči o válečné poškozence. Zde bylo především zapotřebí, aby byl zjednán právní poměr naší veřejnosti k válečným poškozencům. U nás byla velmi rozšířena zásada, že poněvadž český národ válku nezpůsobil, není povinen starati se o její oběti. Tento názor, také invalidům známý, vzbuzoval mezi nimi pochopitelně roztrpčení a odpor. Mezi námi jistě nebude pochybnosti, že názor ten není správným. My musíme počítati s faktem, že v našem středu žije mnoho tisíc válečných poškozenců, příslušníků našeho státu, kteří bez pomoci veřejnosti nemohou se uživiti, aniž svůj stav sami zavinili. Není možno, aby stát svaloval se sebe povinnost o tyto lidi pečovati, zejména, když po převratu není zde činitelů, na něž s úspěchem bylo by možno tuto starost přenésti. Myslím, že nebude mezi námi sporu o to, že péče o válečné poškozence jest v první řadě věcí státu.

Za druhé šlo o to, aby byla vymezena správná kompetence v tomto oboru. Podle dosavadního stavu zákona vyměřování důchodů a výplata jejich příslušela správě vojenské. Naproti tomu podporování různých institucí, zabývajících se péčí o válečné poškozence, bylo v oboru působnosti správy civilní, specielně ministerstva sociální péče. Vláda soudí, že dosavadní roztříštěnost není věci na prospěch a že dvojitá evidence způsobuje zbytečné náklady. Rozhodla se proto spojiti péči o válečné poškozence v jednom resortu. Šlo pak o to, zdali se tak má státi v ministerstvu Národní obrany či v ministerstvu sociální péče. Po dohodě obou těchto resortů rozhodla se vláda navrhnouti, aby organisace péče o válečné poškozence byla celá přenechána ministerstvu sociální péče, jehož celá struktura jest více přizpůsobena úkolům, jež stát na tomto poli očekávají, nežli struktura ministerstva Národní obrany, které sledovati musí jiné cíle. Vláda doufá, že slavné Národní shromáždění toto její rozhodnutí schválí.

Osnova, kterou vláda Národnímu shromáždění předkládá, má za účel utvořiti organisační rámec pro činnost v oboru péče o válečné poškozence, jehož hmotný obsah bude vymezen zvláštním zákonem, na kterém v ministerstvu sociální péče se nyní pracuje. V osnově jest již zhruba naznačeno, jak si vláda činnost péče o válečné poškozence představuje. Především jest zapotřebí zjistiti, kdo jest válečným poškozencem, zejména, kdo jest invalidou. Při tom nebude možno dbáti dosavadního rozhodnutí, jak na to již pan zpravodaj upozornil, superarbitračních komisí, jednak proto, že akta, týkající se veliké řady válečných poškozenců, jsou mimo oblast naší republiky a sotva bude lze je opatřiti, jednak proto, že superarbitrační komise řídily se při prohlídkách a nálezech jinými hledisky, nežli jaká dnes budeme musit považovat za směrodatná. Proto jest zapotřebí, abychom samostatně zjistili okruh osob, které bude nutno čítati mezi válečné poškozence. K tomu účelu slouží soupis válečných invalidů, který jsem si dal již poříditi.

Lhůta, ve které politické úřady měly ministerstvu sociální péče oznámiti, kolik invalidů se přihlásilo v jejich obvodě, sice již uplynula, dosud však nemáme zpráv asi z čtvrtiny politických úřadů. Úřady ty jsou nyní prací tak přetíženy, že nemohly asi včas od obecních úřadů vymoci data, potřebná pro jejich zprávy. Jsou-li data dosud došlá správná, byl by počet válečných poškozenců značně menší, nežli jak bylo předpokládáno. Vojenská správa počítala původně asi se 400.000 válečných poškozenců v oblasti československé republiky. Dosud došlé zprávy z Čech, Moravy a Slezska vykazují číslici asi 70.000, z nichž asi 45.000 připadá na Čechy a něco přes 25.000 na Moravu a Slezsko. Počítáme-li, že v obvodě politických okresů, z nichž dosud zprávy nedošly, jest poměrně stejný počet invalidů jako v ostatních okresech, bylo by možno v Čechách, na Moravě a ve Slezsku počítati asi 100.000 válečných poškozenců.

Na Slovensku bude nutno počítati asi se stejným množstvím invalidů jako na Moravě a ve Slezsku, tedy asi 30-40.000. Nebude-li příliš velký počet dodatečných přihlášek invalidů, bylo by tedy možno počítati asi se 150-180.000 invalidů v oblasti celé říše.

Tito invalidé budou nyní prohlédnuti zvláštními komisemi. Nařízení, o kterém osnova se zmiňuje, jest již připraveno a jeho obsah jest ve shodě s resolucí, kterou přijal sociálně-politický výbor. Komise budou 9členné a budou vedle čtyř zástupců úřadů sestávati ze zástupců organisací průmyslníků, zemědělců, dělníků, invalidů a organisací péče o válečné invalidy, kteří budou povoláni do komise na návrh příslušných organisací. Těchto prohlídkových komisí bude v Čechách asi 30, na Moravě a ve Slezsku asi 20. S prováděním prohlídek na Slovensku není zatím možno počíti, protože tamější orgány, zaměstnané nyní sčítáním lidu, nemohly dosud invalidy sečísti. Prohlídkové komise zjisti ztrátu pracovní způsobilosti a majetkové poměry invalidovy a vyšetří, k jaké činnosti by se invalida podle svých tělesných a duševních schopností a náklonností nejlépe hodil. Zástupci finanční správy i invalidní jest dáno právo odvolati se k odvolací komisi prohlídkové, která bude složena obdobně jako okresní komise.

Pokud jde o přiznání důchodů, vycházím z hlediska, že invalidní důchod nemá býti náhradou za ztracené zdraví, nýbrž že má doplňovati jinaký příjem invalidův na výši potřebnou k uhájení existence. Oproti invalidům, kteří na peněžní důchod státní nejsou odkázáni, má jistě republika právo říci, že neručí za škodu, způsobenou státem rakousko-uherským a jeho vůdčími činiteli. Proto budou zjišťovány majetkové poměry invalidy. Výše důchodu bude určena zvláštním zákonem, o kterém jsem se již zmínil.

Druhá skupina činnosti státní péče bude věnována uzpůsobení invalidů, aby - pokud to jenom jest možno - stali se neodvislými od veřejné podpory a stali se samostatnými subjekty hospodářskými. Tato část činnosti orgánů, které, na základě tohoto zákona budou vytvořeny, neobejde se ovšem bez dalekosáhlé spolupůsobnosti občanstva. Na státu bude touto činností, kterou sám bude musiti vyvíjeti, vyžadována značná oběť finanční, která roční částkou 400,000.000 pro první léta pravděpodobně není vysoko odhadována.

Kdyby občanstvo ponechalo stát úplně na holičkách a kdyby stát všechnu péči o válečné poškozence měl vykonávati zvláštními orgány, byl by ovšem náklad ten ještě mnohem značnější a musil by pochopitelně vyhledáváním nových zdrojů příjmových býti opět přesunut na bedra široké veřejnosti. Proto doufám, že bude možno získati spolučinnost veliké řady lidí, kteří ve válečných poškozencích vidí nikoliv lidi, kteří ztratili svoje zdraví, chráníce Rakousko a jeho dynastii proti zájmům českého národa, nýbrž nešťastníky, kteří pod hrozným tlakem státu a celého jeho aparátu byli donuceni, dáti se zmrzačiti za zájmy úplně protilehlé jejich vlastním tužbám a snahám. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo prvnímu řečníku v seznamu řečnickém zapsanému, panu kolegovi Novákovi.

Posl. Ant. Novák: Slavné Národní shromáždění! Velectění pánové!

Já považuji za svou povinnost, při tomto bodu denního pořádku promluviti jménem tisíců kamarádů, promluviti za tisíce vdov, za tisíce sirotků, kteří světovou válkou byli nejvíce poškozeni, a kde zákonem právě projednávaným má v prvé řadě býti přikročeno k tomu, aby částečně, pokud je to možno, ochranná náprava zde se stala.

Velectění pánové! V úvodě snad dovolte mi, abych zde jménem invalidů prohlásil, že nejen ta otázka odškodnění, ale v prvé řadě, jak již bylo panem referentem sděleno, tane nám na mysli, aby invalidé mohli se vrátiti ke práci, aby invalidé nalezli vlastní obživy. Jakým způsobem a do jaké míry v tomto směru bude možno vše vykonat, ovšem závisí mnoho od situace, jak v budoucnu se vyvine, ale pro přítomnou dobu jsem toho názoru, že mnoho a mnoho dalo by se vykonati stejně tak, jak již částečně vykonáno bylo.

Velectění pánové! Snad nebude vám ani známo, že invalidé, ne snad po stránce sociální, se dožadují toho, ale i po stránce národnostní již dříve konali plně svou povinnost a já musím předem zdůrazniti, že v březnu minulého roku členové naší družiny invalidů již vyjednávali s Rašínem, v dubnu již členové naší družiny invalidů konali schůze u kolegy Černického na Vyšehradě, kde se připravovali, aby invalidé pro případ převratu byli na prvém místě. Snad zdá se to býti nepatrné, ale jest nutno zdůrazniti, že i po 28. říjnu byli to právě invalidé, kteří okamžitě nastoupili jako kompaktní těleso, jako organisované těleso, sloužili na místech dosti závažných, nejen na dráze, ve skladištích a pod., že tudíž i po této stránce invalidé plně vykonali svou povinnost, a dnes nežádáme nic víc a nic méně, než aby republika vykonala svou povinnost vůči invalidům, jak zde řekl pan referent. Když jsme byli v zákopech, v těch nejstrašnějších dobách, nikdy nikdo se neptal, zdali někdo je červený nebo zelený, nebo červenobílý; byli jsme kamarádi, vydáni stejnému nebezpečí. A dnes předpokládáme, jak již panem referentem bylo sděleno, že v této otázce nebude žádných rozdílů v tomto slavném sboru, ba naopak, že veškeří členové jeho budou vedeni jedině snahou: do krajní míry prospěti těm, kteří válkou nejvíce byli poškozeni. A, velectění pánové, mně dovolíte, abych já s tohoto místa mohl konstatovati, že právě válkou výhradně a nejvíce bylo poškozeno dělnictvo, maloživnostníci a malorolníci a maloobchodníci. Kdežto celé řadě druhých válka byla zlatým zdrojem, v té době, kdy celá řada druhých shromažďovala ohromné kapitály, invalidé dnes stojí úplně ožebračení, invalidé nemají naprosto ničeho. Právě z toho důvodu také s díky kvitujeme, že je zde jednotný názor, jednotná snaha, invalidům prospěti, pokud možno na nejširším základě.

Velectění pánové, přirozeně čas mně vyměřený nestačí, abych mohl dopodrobna o těchto otázkách mluviti, abych mohl mluviti o tom, jak se jednalo za starého Rakouska, abych mohl mluviti, jak jednalo se také na př. také v jiných místech. Já jsem prošel řadu nemocnic italských, já jsem prošel řadu nemocnic bývalého Rakouska, mám velmi bohaté zkušenosti, jakým způsobem se jednalo oproti invalidům a - prominete mi - jakým způsobem jedná se ještě dnes.

Ještě dnes dostávám denně stížnosti, že, pokud se jedná o vyplácení podpor vyživovacích, není toho pochopení se strany jednotlivých okresních komisí a najmě s tohoto místa stěžuji si na zemskou vyživovací komisi a přál bych si, aby se strany povolaných činitelů této komisi byla věnována zvýšená pozornost, aby takové zjevy více se neopakovaly.

Velectění pánové! Není řídkým zjevem, že ještě dnes naši legionáři, kteří vracejí se domů, teprve nyní zjišťují, že jejich rodiny nedostaly do dnešního dne haléře vyživovací podpory. (Slyšte!) To jsou případy, které nemusejí býti. A když na všech stranách mluví se o té lásce, o tom pochopení, tak v tomto případě méně slov a více skutků, raději to provádět tam, kde prováděti to lze.

Velectění pánové! My jsme již učinili počátky. Naše družina invalidů již uvedla v činnost celou řadu jednotlivých výrobních odvětví, kde invalidé přicházejí do života, kde invalidé po náležitém školení jsou vráceni zpět určitému zaměstnání. Je pochopitelno, že taková jednotka, taková družina invalidů nemá dostatek síly, nemá dostatek moci, aby v tom velikém rámci vše mohla vykonati. Zde jest potřebí součinnosti státu, zde jest potřebí součinnosti republiky a, jak bylo řečen panem referentem - já bych to podepsal: tato otázka, týkající se válečných poškozenců, to jest válečný dluh, který musí býti republikou do posledního haléře splacen. Jakým způsobem bylo zde mluveno o 400 milionech? My jsme dnes v situaci zoufalé, nevíme, jaký počet invalidů jest v republice, nevíme, jaký počet invalidů jest na Slovensku, nemáme žádného přesného přehledu o počtu vdov, o počtu sirotků. Jest pochopitelno, že práce, která právě se vykonává, soupis invalidů, musí býti pečlivě prováděna. Mne překvapuje ta cifra, přednesená panem ministrem, a myslím, že bude nesprávná, myslím, že bude ještě řada těch, kteří do této cifry budou se musiti pojmouti, ač jinak bych si přál, aby pokud možno ta cifra byla nejnižší.

Velectění pánové! Klademe určité požadavky, otevřeně říkáme, že v tomto směru republika musí svoje povinnosti vykonat. Také jsem již poukázal na to, jakým způsobem řada invalidů může býti vrácena práci, může býti připoutána k hroudě, jakým způsobem řada invalidů může dostati zaměstnání, tam kde dnes ho mají jednotlivci, kteří ho nepotřebují. Poukazuji přímo na koncese biografů, kde jest nanejvýš nutno, aby byla provedena nejen přesná revise, nýbrž aby tam, kde neslouží biografy účelům skutečně sociálně-humanním, tyto koncese byly prostě z rukou majitelů, kterým byly zlatým dolem, odejmuty a byly dány invalidům, kteří jich nutně potřebují.

Totéž týká se prodeje tabáku. Celá řada invalidů nalezla by zde obživy, ač jest to pouze částkou toho, co nutno zde vykonati.

Pokud se týče mého celkového názoru, jakým způsobem nutno pokračovati, tu ovšem mohu pouze v hrubých obrysech poukázati na to, čeho dnes jest pro nejbližší dobu nutno. Jsem si plně vědom velikých obtíží, které se nám kladou v cestu, jsem si plně vědom, jak velké obtíže nutno překonati, ale přes to jsem toho názoru, - a zajisté i celé slavné shromáždění - že každá překážka v tomto směru může býti překonána, aby ti, kteří válkou byli nejvíce postiženi, viděli, že v republice nalezli ochrany a opory.

Jakým způsoben máme roztříditi úprav u zaopatřovacích požitků? Dosavadní soustava zaopatřovacích požitků pro válečné invalidy byla naprosto nevhodná a neúčelná. C. a k. vojenská správa rozeznávala: udělení stálé invalidní pense nebo pense dočasné, případné přiznání příspěvků za poranění, přijetí do zaopatřovacího ústavu ve vojenských invalidovnách a udělení osobního příspěvku.

K těmto požitkům přistoupil od 1. dubna 1918 dle zákona ze dne 28. března příspěvek, který měl býti vyplácen až do nové zákonné úpravy. K nové zákonné úpravě přirozeně nepřišlo, my dnes poprvé tuto otázku řešíme.

Pan ministr sociální péče načrtl zde stručně, jakým způsobem hodlá se v tomto ohledu ubírati, jak tyto otázky budou řešeny. Já s díky kvituji, že v jednotlivých bodech úplně se shodujeme, že i já si v některých směrech stejně představuji řešení této na výsost důležité otázky, ale já bych ovšem navrhoval jiný způsob: Na místo těch různých požitků, které byly zavedeny za bývalého Rakouska, navrhuji zavedení jednotného zaopatřovacího požitku, jehož výše by byla odstupňována podle stupnice nezpůsobilosti k výdělečné práci, jíž invalida utrpěl následkem činnosti ve službě vojenské. Při vyměřování požitku se ovšem nebude přihlížeti k hodnosti, to pokládám za samozřejmé, že se nebude činiti rozdílu, zdali to je kaprál, nebo feldvébl. Musí býti prostě přihlíženo jen k tomu, jak těžce byl kdo poškozen. Jedna okolnost musí býti rozhodna, musí totiž býti přihlíženo k tomu, zdali se jedná o svobodného či ženatého. Samozřejmě ženatí - my, staří, kteří jsme byli povoláni a musili jsme jíti, celá řada kamarádů tam zůstala a zde po nich zbyly vdovy a sirotci - jakož i invalidé, kteří mají četnou rodinu, musejí ovšem míti větší zaopatření proti člověku svobodnému.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP