Úterý 8. dubna 1919

Mimo to není po mínění hudebních znalců dnes na pražské konservatoři přílišný nadbytek žactva.

Také v celém národě není, máme-li dáti na jejich hlas, právě přebytku kvalifikovaných učitelských sil, který by přímo volal po zřízení učiliště druhého. Poměry ty zajisté se změní, až pominou dnešní přechodné a kritické poměry, pak zajisté se vytvoří jak v Praze, tak i v Brně docela příznivé základy pro rozvoj vyšších hudebních učilišť. Tu pak zajisté jest nutno žádati, aby k zřízení druhé konservatoře co nejdříve bylo přistoupeno a aby tato konservatoř co nejdříve byla sestátněna.

Školský výbor, uváživ důvody, které mluví pro zřízení hudební konservatoře v Brně, ale maje také na zřeteli všecky tyto těžké a svízelné dnešní poměry, umění nepříznivé, usnesl se na této resoluci:

"Vláda se vyzývá, aby přiměřeným způsobem zvýšila státní subvence pro pražskou konservatoř a pro varhanickou školu v Brně i pro tamní hudební školu Filharmonické Besedy. Ministerstvo školství se pověřuje, aby navázalo spojení obou těchto škol a dalo podnět k zřízení státní konservatoře hudby v Brně. Zároveň se vláda vyzývá, aby v nejbližší době sestátnila konservatoř hudby v Praze."

Dovoluji si doporučiti tuto resoluci slavnému Národ. shromáždění k schváleni. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata jest skončena, přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. Prosím ty, kdož souhlasí s resolucí právě přečtenou panem zpravodajem a navrženou ve zprávě výboru, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina, resoluce jest schválena.

Tím jest tento odstavec denního pořádku vyčerpán a přistoupíme k dalšímu, jímž jest

7. zpráva finančního výboru o návrhu členů: Antonína Němce, Boženy Ecksteinové a spol., aby byla zrušena malá loterie, tisk 336. Zpravodajem jest p. kolega dr. Veselý. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Veselý: Návrhem posl. Antonína Němce, Boženy Ecksteinové a spol. bylo žádáno, aby byla zrušena malá loterie především. Tomuto návrhu vyhovělo ministerstvo financí zejména výnosem z 28. února 1919 čís. 109 úplně tím, že malou loterii skutečně zrušilo od června 1919.

Kromě toho v návrhu bylo žádáno, aby vláda českosl. republiky cestou mezinárodní působila na zrušení třídní loterie, kterou navrhovatelé pokládají za nedůstojný pramen příjmů republikánských.

Finanční výbor uvažoval také o tomto požadavku a uznal, že skutečně příjem z třídní loterie není příjmem takovým, na který by stát náš mohl býti hrdý, protože také třídní loterie těží ze slabosti hráčské, nevědomosti a vášně lidí pro hraní. Proto uznal, že by bylo lépe, kdyby naše republika nebyla odkázána na tento příjem a nemusela ho vykazovati ve svém rozpočtu. Ovšem obtíž spočívá v tom, že všechny okolní státy mají třídní loterii zavedenou, že by pak k nám byly pašovány losy okolních loterií, jak jsme to slyšeli o loterii saské a loterie uherské, jejíž mnoho losů bylo rozšířeno, a patrně by také jiné státy k nám losy dovážely a využily by hráčské vášně našeho lidu a takto by z nás těžily.

Nemůžeme, pánové, tuto otázku řešiti pouze sami, a správně tedy navrhovatelé požadují, aby cestou mezinárodní bylo působeno k tomu, aby okolní státy také zrušily třídní loterii, a pak by bylo umožněno naší vládě československé republiky, i třídní loterii zrušiti.

Finanční výbor pokládá to za správné, a proto doporučuje, aby tím způsobem naše vláda působila ke zrušení třídní loterie, a aby tento republiky nedůstojný příjem ze státního rozpočtu vůbec mohl vymizeti.

Proto doporučuje finanční výbor Národnímu shromáždění, aby schválilo návrh uvedený v písemném vyhotovení. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena, přistoupíme k hlasování.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem doporučeným právě p. zpravodajem a obsaženým ve zprávě finančního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, resoluční návrh jest přijat.

Tím jest tento odstavec denního pořádku vyčerpán a přistoupíme k dalšímu, jímž jest

8. zpráva sociálně-politického výboru o vládním návrhu zákona o péči o válečné poškozence, tisk 761. Zpravodajem jest pan kolega dr. Schieszl, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Schieszl: Slavné Národní shromáždění!

Již mnohou bolest pomohl zahojiti tento slavný sbor, ale dle mého soudu nebylo bolesti palčivější, než jest ta, k níž přistupujeme tímto zákonem, nebylo bolesti palčivější proto, poněvadž již netrpělivě čeká takové množství příslušníků našeho národa, o jaké doposud při různých zákonech se nejednalo. Odborníci tvrdí, že máme v našem státě invalidů 200-400 tisíc. Vezmeme-li průřez této cifry 300.000. tedy vidíme, kolik máme nešťastníků. Při tom jde o lidi, kteří obětovali našemu národu, svobodě našeho národa, to nejdražší, co měli. Jest pravdou, také my za frontou jsme trpěli, také v nás zůstal snad zárodek nemoci, také my obětovali jsme této svobodě počet svých dnů, avšak tato bolest, která jest v nás, tato ztráta není od nás pociťována, není námi pozorována, kdežto naopak ti naši bratři, kteří ztratili v této válce své tělesné zdraví, pozbyli údů atd., touto ztrátou budou neustále připomínáni na krutý osud svůj a proto jest jejich bolest tak palčivá. Ale ona jest tak palčivá nejenom pro toto fysické nezdraví. Ona jest tím palčivější proto, poněvadž oni ztratili také duševní klid, oni ztratili radost ze života. A jest dnes naším úkolem, abychom pomohli jim tuto radost ze života zase najíti.

Naše Národní shromáždění splatilo již mnohý dluh různým vrstvám národa, dluh pocházející z doby rakouského režimu, ale žádný z těch dluhů nebyl tak naléhavý, jako je tento, a mám pocit, že bychom neměli ze svých prostředků dříve vydati krejcaru, dokud nebude tento naléhavý dluh splacen. Jde nyní o to, jakými prostředky máme pomoci našim invalidům a jejich příslušníkům. Není pochyby, že jest to v první řadě lékařské ošetření. O lékařské ošetření invalidů stará se správa vojenská, ale jenom po určitou dobu a jen do určité míry. Doléčení jejich a určité kroky k jejich výcviku tam, kde jde o jisté nedostatky tělesné, připadají ještě sociální péči. Tedy, to jest druhý prostředek, který máme, pomoci: nejenom léčením, nýbrž sociální péčí. zahrnující celý jejich život. Mluvíme-li o zaopatření invalidů, máme vždycky na mysli především invalidní rentu, poněvadž v minulosti tak celý svět zvykl dívat se na zaopatřování invalidů. Dnes pokročili jsme již mnohem dále. Dnes víme, že renta je něco samozřejmého, o čem se nedebatuje, ale že jest to jenom nepatrná splátka na ten dluh, který máme vůči invalidům. Nepatrná splátka jest to proto, poněvadž renta nejenom že nevrací radost ze života, - a to je to hlavní - nýbrž ona naopak může tu radost ze života bráti. Jest proto samozřejmou povinností, že prostředky, pokud jest jich potřebí na rentu, budou povoleny, ale k tomu nebylo by potřebí veliké práce, veliké námahy, a kdybychom jen tím odbyli svůj dluh; málo bychom vykonali. Naše sociální péče o invalidy musí naopak vycházet z poznání, že jest možno invalidu navrátiti v největším počtu případů jeho bývalému zaměstnání, že je možno navrátiti ho práci, že je možno udělati z něho užitečného člena společnosti, a třebas, slavné Národní shromáždění, práce jest označována jako trest za hřích, ve skutečnosti myslím, že je to jediný prostředek, který nám může dát radost ze života.

Jakým způsobem má býti přiveden invalida k tomu, aby měl radost z práce a aby mohl vůbec pracovat? Kdo je to invalida? V tomto slova smyslu vojenská správa má zájem o invalidy jiný, než má sociální péče. Ona konstatuje způsobilost člověka ke službě vojenské. Tato kvalifikace jest naprosto odlišná od té, kterou má na mysli sociální péče. Zde musíme konstatovati a žádáme pro pojem invalidity, jak jest individuum schopno k práci a ku které práci jest schopno. Konstatovat to, jest úkolem tak zv. invalidních komisí.

Invalidní komise musí rozhodnouti o stupni invalidity, to znamená, jaká jest ztráta dotyčného člověka na schopnosti pracovat, ale také, pokud a ke které práci se hodí po případě, ve které práci má býti vycvičen. Invalidní komise, o jejichž složení bude ještě řeč, mají míti možnost přikázati invalidu k určitému zaměstnání, a sice bude tu dvojí způsob: V první řadě bude se vždy snažiti přivésti invalidu do jeho původního zaměstnání, poněvadž on toto zaměstnání zná, poněvadž v něm, je-li tu jen trochu fysické schopnosti, dovede si nejspíše pomoci. Ale jeho zaměstnání před válkou mohlo býti takové, že pro tělesnou vadu ve válce utrženou nemůže se mu věnovati. Pak jest věcí invalidní komise, aby našla zaměstnání, které vzhledem k této jeho fysické vadě jest pro něho nejzpůsobilejší.

Chtěl bych jedno říci při této příležitosti. Bude pochopitelno, že mnozí z invalidů budou těžko chápati toto dobrodiní z práce a já bych chtěl co nejvíce zdůrazniti, že žádné jiné motivy nás k tomu nevedou, budeme-li žádati, aby invalida naučil se opět pracovati, nežli ten motiv, abychom udělali z něho užitečného člena lidské společnosti, aby on sám neměl dojem, že je ve společnosti na obtíž, abychom jej o tom přesvědčili, abychom mu krátce vrátili radost ze života.

Takto-li se díváme na své úkoly, pak můžeme žádati, aby komise s určitou rozhodností postupovaly při svém těžkém úkolu. Jistě, že mnozí se budou se vzpírat učení, neboť každé učení je velmi nepříjemná věc. Mnozí se budou domnívati, že jim stačí ta renta a že mají snad nárok ještě na další ohled společnosti. Komise musí se ovšem vyvarovat, aby jakýmkoli nátlakem působila na tyto lidi. Jsou to lidé dospělí, které není možno jiným způsobem k práci přiměti, než přesvědčením, a proto bude potřeba, aby ti lidé, kteří budou rozhodovati o těchto velmi těžkých a zodpovědných úkolech, byli praví lidumilové, aby si dali na věci co nejvíce záležet. To předpokládá jedno: aby celá naše společnost byla poučována o tom, jaký význam má, bude-li pokud možno každý invalida přiveden k práci. A není to jen ten morální význam toho.

Jde zde konečně i o to, že jsme v takové situaci, že ani tu práci nesmíme ztratit. Musíme využitkovati kde které možnosti k výrobě. Jestliže tento, řekl bych, materielní zájem pojí se s tím vysoce morálním zájmem, jak jsem o něm mluvil, pak nebudeme jistě váhat, abychom se snažili jak celou společnost, které to bude ukládati veliké oběti, tak zejména také invalidy přesvědčiti o tom, že musejí železnou vůlí snažiti se o uskutečnění těchto cílů.

Jednu věc jest zvlášť třeba zdůrazniti. Vyskytují se názory, že ten skutečný invalida, který naučil se práci a skutečně vydělává, nemá míti snad nároku na rentu. Tento názor byl by velmi nesprávný a osudný. Renta musí býti vyplacena každému bez ohledu na to, vydělává-li, či ne, neboť, kdybychom přistoupili na ten požadavek, že ten, kdo vydělává, nemá rentu dostávat, pak by prostě nikdo k té práci se nehlásil, pak by se každé práci vyhýbal. Ta renta jest ekvivalentem něčeho jiného, ne neschopnosti k práci. To, že někdo je pilný, že se té práci věnuje, že má to vysoké mravní vědomí, nesmí býti trestáno tím, že bychom mu rentu odebrali.

My se tím také vyhneme zjevu velmi nebezpečnému, který se objevuje vždycky při péči o invalidy, totiž tak zvané rentové psychose, zjevu velmi nezdravému, který dovede společnosti v okolí invalidů skutečně otráviti život.

A nyní několik slov k zákonu samému. Zákon, na němž se má dnes Národní shromáždění usnésti, neobsahuje zatím stipulace nějakých nároků invalidů vůči státu. Ten zákon má zatím na mysli zříditi orgán, který se bude péčí o invalidy zabývati. Proto nejsou v tomto zákoně materielně právní předpisy až na § 1., v němž je totiž definice válečného poškozence.

Tato definice jest praejudicem pro zákon, kterým se budou upravovati válečné renty, neboť o tom není pochyby, ten zákon bude se prostě odvolávati na osoby v § 1. vyjmenované. Válečným poškozencem není jen invalida, jak tomu bývalo dříve, že jen invalida měl jisté nároky, nýbrž sem patří také osoby, které se svou výživou byly, anebo jsou na invalidu odkázány.

Jedna námitka by se mohla zákonu udělat a to: pod písmenem a) říká se, že invalidy resp. válečnými poškozenci jsou státní občané, jichž pracovní schopnost byla dočasně nebo trvale snížena, nebo kteří ji úplně pozbyli a to pro poranění nebo nemoc získanou, nebo zhoršenou ve válce nebo při službě vojenské, nebo při těch určitých službách, jak jsou dále uvedeny.

Zákon zde nerozeznává, jestli to zhoršení nemoci nebo nemoc sama jest následkem přímo té služby vojenské, zákonu stačí, že se to zhoršení stalo v té době a může se na následky svésti. Theoreticky nezdá se to býti docela správným, ale prakticky není možno tu věc jinak řešiti, neboť není dle mého soudu skutečně možno říci, kdy která nemoc je následkem zrovna toho konání té vojenské služby nebo nikoliv.

Vedle toho vedlo by to jenom k vexaci a nemělo by žádných praktických výsledků.

V § 2. jest vlastně vytčen obor působnosti ministerstva sociální péče, pokud jde právě o péči o invalidy. Zde pod číslem 2. ukládá se ministru sociální péče, aby zjistil sociálně-lékařskými prohlídkami stupeň ztráty pracovní schopnosti osob uvedených pod § 1.

Tyto sociálně-lékařské prohlídky mají zásadní důležitost při provádění celého zákona. Těmito prohlídkami, jak jsem již řekl, má býti zjištěn nejen stupeň invalidity, nýbrž má býti zjištěno, zda a kterému zaměstnání jest možno invalidu vrátiti. Jest proto přirozeno, že v těchto komisích nemohou býti toliko zřízenci státní, státní úředníci, nýbrž že zde musí býti zastoupeni lidé praktických povolání a sice jak z kruhů zaměstnavatelů, z kruhů podnikatelů, tak také z kruhů dělnických.

§ 4. osnovy říká, že stát náš chce poskytnouti invalidní péči také příslušníkům cizích států, bude-li v nich zachovávána reciprocita.

Tento paragraf se stanoviska čistě legální techniky nemusil by býti do tohoto zákona pojat, neboť, jak jsem již řekl, tento zákon nemá žádných materielně-právních předpisů, nemá předpisů, kterých by se ta reciprocita mohla týkati, avšak z důvodu reciprocity a vzhledem k tomu, že také v jiných státech, vzniklých na území Rakouska, bude nutno péči o invalidy upraviti zákonem a že se tak na přiklad v Německém Rakousku již děje, bylo považováno za účelné, již v tomto zákoně upozorniti na to, že náš stát onu reciprocitu chce zachovávati.

Jinak jsou, myslím, ustanovení zákona zcela jasná a nepovažuji za nutné, abych vás nějakým jejich odůvodňováním zdržoval.

Chtěl bych na konec říci tolik: Myslím, že není třeba při tomto zákoně, abych obvyklou formuli žádal vás o souhlas k němu. Jsem přesvědčen, že všichni, jak zde jsme, budeme pro tento zákon hlasovati. Ale o jedno bych chtěl prositi. Řekl jsem, že zdárné provedení péče sociální o invalidy záleží velmi mnoho od toho, jak bude společnost, jak bude národ celý a jak budou zejména invalidé přesvědčeni o účelnosti jednotlivých těchto opatření. A tu zdá se mně, že by každý z nás, když máme příležitost a velmi častou příležitost, mluviti k lidu, neměl ve svých přednáškách nikdy opomenouti, mluviti o této otázce. Tato otázka jest ovšem neobyčejně komplikovaná a je třeba, bychom sami o ní dostatečně se informovali. Řekl jsem, že běžný názor o invalidech, vyčerpávající se poskytováním renty a v minulosti způsoby, o kterých ani nechci mluviti z respektu před invalidy, že tento názor musí býti překonán. Dnes máme úkoly daleko vyšší. Je třeba, bychom s těmito úkoly se seznámili a je třeba, bychom tyto úkoly popularisovali. Tak mohou míti naše přednášky také velmi dobrý a blahodárný účinek. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Přistoupíme k debatě. Přihlášeni jsou pro předlohu pp. kol. Ant. Novák, dr. Markovič, Laube a Ant. Slavík. Navrhuji řečnickou lhůtu 20minutovou.

Je proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.) Není tomu tak. Návrh můj je přijat.

Nežli udělím prvnímu řečníku slovo, sděluji, že přihlásil se ke slovu pan ministr pro sociální péči dr. Winter. Uděluji mu slovo.

Ministr sociál. péče dr. Winter: Slavné Národní shromáždění!

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP