Čtvrtek 3. dubna 1919

Předseda: K slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Zvoní.)

Hlasovati budeme tímto způsobem: předlohu rozdělíme na tři oddíly a sice oddíl I., obsahující § 1. až 5. o zřizování škol; oddíl. II, § 6. až 9. o nákladu osob ním a věcném a konečně oddíl III. a poslední, § 10. až 16., předpisy o školách soukromých a všeobecná ustanovení s nadpisem zákona a úvodní formulí. Je snad proti tomuto postupu nějaká námitka? (Nebyla.) Není. Budeme si vésti, jak jsem právě navrhl.

Kdo souhlasí s §§ 1., 2., 3., 4. a 5. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina - §§ 1. až 5. jsou přijaty.

Kdo souhlasí s § 6., 7., 8. a 9., obsahujícími ustanovení o nákladu osobním a věcném, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina, §§ 6. až 9. jsou přijaty.

Kdo souhlasí s §§ 10., 11., 12., 13., 14., 15. a 16. jakož i s nadpisem zákona a úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina, §§ 10. až 16., jakož i nadpis zákona s úvodní formulí jsou schváleny.

Tím jest zákon vyřízen v 1. čtení.

Přeje si p. zpravodaj slova k 2. čtení?

Zpravodaj dr. Srdínko: Nikoliv.

Předseda: Nikoli. Přistoupíme ke druhému čtení. Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v 1. čtení, také ve 2. čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Zákon je schválen také ve 2. čtení (Potlesk) a tím jest tento odstavec denního pořádku vyčerpán.

(Zvoní.) Ve shodě s pány předsedy klubovními, ujednané v konferenci, která se konala bezprostředně před schůzí plenární, navrhuji, aby jako 2. odstavec denního pořadu byla pojata

2. zpráva ústavního výboru o vládnej osnove zákona, ktorým sa zmocňuje vláda, aby stanovila dočasne počet, sídla a obvody súdnych tabúľ a hlavných zastupitelství i súdov na Slovensku (tisk č. 708).

Jest snad proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.)

Není tomu tak, návrh jest přijat.

Zpravodajem jest kol. dr. Juraj Slávik. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj dr. Slávik: Slavné Národné shromaždenie!

Otázka súdobníctva, prisluhovania pravdy, je jednou z najboľastnejšých slovenských otázok. Nemusím mnoho reči šíriť o tom, čím boly Slovákom súdy maďarské, akí boli sudcovia, o ktorých maďarské zákonodárstvo hlásalo, že sú neodvislým elementom. Boli to vo skutečnosti sluhovia maďarskej štátnej idey, maďarizácie, tej maďarskej ideologie utlačovania a znásilňovania národného. Súdy na Slovensku boly práve tak hradbami maďarizácie, ako i všetky iné inštitúcie štátne, ako školstvo, železnice, pošty, cirkev atď. Dnes je jednou z najťažších otázok, ktoré majú riešiť exponenti vlády našej na Slovensku, práve otázka súdobnictva, otázka jeho odmaďarčenia, jeho odpútania od toho zajatectva v maďarskej štátnej myšlienke, v maďarskej ideologii, v ktorej naše súdy až dosiaľ úpely. Ešte dnes není súdobníctvo na Slovensku úplne v našich rukách. Úkolom prítomného krátkeho zmocňovacieho zákona je práve to, aby sme umožnili, že by sa súdy dostaly úplne do našich rúk, aby sme našim predstaviteľom vlády na Slovensku v tomto ohľade vec obľahčili. Preto budem prosiť slávne Národné shromaždenie, aby tento zmocňovací zákon prijalo.

Považujem si za povinnosť, pri tomto podať krátku informáciu, ako dnes predsavzatie súdov na Slovensku stojí.

Dosiaľ sme prevzali 4 sedrie, prvostupňové sborové súdy, totiž v Ružomberku, Banskej Bystrici, v Trenčíne a v Levoči. Sedria v Nitre bola rozpustená, a to preto, lebo sudcovia tam vyhlásili, že neuznávajú Československú republiku, jej zákony a nariadenia, že budú jednať a súdiť i ďalej podľa uhorských zákonov, oprú sa každému nariadeniu a vstúpia do ligy na zachovanie integrity Uher. (Slyšte!) Následkom toho musela byť sedria v Nitre rozpustená, lebo sme nemali dosiaľ sudcov, ktorí by mohli týchto renitentných maďarských sudcov nahradiť. Behom 10-14 dňov bude tam zorganizovaná nová sedria.

Ostatné súdy sú tiež ešte neprevzaté, lebo poradca pravosúdia na Slovensku, Dr. Dérer, mal také informácie od sudcov, že sľub nezložia a následkom toho boli by museli súdy rozpustiť ako v Nitre, čo by bolo akýmsi nebezpečím, lebo tak nebolo by možno udržať právnu istotu na Slovensku, čo je veľmi dôležité a nemohli by sme nahradiť týchto renitentných sudcov našimi slovenskými. Dosiaľ sa nám nehlásilo dosť českých sudcov. Teraz je už i v tomto ohľade zjavná náprava, čím ďalej, tým viac českých sudcov sa nám hlási a tak budeme môcť všetky súdy na Slovensku v krátkej dobe prevziať. Ale sú tam ešte i iné ťažkosti, ktorým chce tento zákon čeliť a ktoré chce tento zákon odstrániť. Ide tu hlavne o dve veci: o súdy druhého stupňa, o tabule, a súdy prvého stupňa, sedrie a okresné súdy.

Tabule zriadil maď. zákon z r. 1890 25. čl., ktorý určuje počet kráľovských tabúľ a ich územia. Z týchto tabulí sú na slovenskom území dve: Bratislava a Košice. Vedľa toho sú ešte časti dvoch tabúľ, sídlo ktorých je mimo republiku československú, je to tabuľa v Budapešti a v Rábe. Tu sme v tej situácii, že máme niektoré súdy na Slovensku, ktoré by maly druhú stolicu v tabuli meštianskej alebo rábskej. Preto žiadame, aby vláda mohla nariadením. stanoviť počet, sídla a obvody súdov sborových 2. stolice, aby tieto čiastky rábskej a peštianskej tabule mohla privteliť k dosavádnym, k bratislavskej alebo košickej.

Jde tu ďalej o súdy prvého stupňa, o sedrie a okresné súdy, a to o niektoré okresné súdy sedrie ostrihomskej, potom v Šahách, Baláž-Ďarmotách, Novom Meste pod Šiatrom a v Beregszászi v užhorodskej stolici. Sídlo týchto sedrií leží mimo našej republiky, niektoré okresné súdy ale k nim patriace sú v území našom. Je treba tedy i tieto prideliť k niektorým sedriám naším, ktoré sú na našom území.

Preto žiadame v tom 1. §., tiež, aby podľa potreby mohla vláda určiť hranice jednotlivých obvodov súdnych nariadením. To by bolo krátke odôvodnenie toho, prečo potrebujeme tento zákon. Čím driev tomuto zákonu, vlastne vládnemu návrhu dáte ústavné schválenie, tým skôr budú môcť byť všetky súdy na Slovensku prevzaté a bude umožnené, aby každý súd mal svoju 2. a 3. stolicu.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Konstatuji, že je třeba, ve smyslu § 6. zákona ze 13. list. 1918 o prozatimní ústavě, přítomností alespoň dvou třetin poslanců a k usnesení dvoutřetinové většiny přítomných. Konstatují, že jsou dvě třetiny poslanců přítomny. Prosím pány, aby zaujali svá místa.

Poněvadž předloha jest krátká, má pouze 3 paragrafy, hlasovati budeme o celém zákonu najednou. Námitky proti tomu není? (Nebyla).

Kdo souhlasí s § 1., 2. a 3., jakož i s nadpisem zákona, prosím, aby povstal.

To je potřebná dvoutřetinová většina přítomných, tím jest zákon přijat v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. Slávik: Ne.

Předseda: Není tomu tak, budeme hlasovati o zákonu ve druhém čtení. Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení, také v druhém čtení, prosím, aby povstal.

To jest dvoutřetinová, potřebná většina. Zákon jest schválen také ve druhém čtení. Tím jest zákon ten vyřízen a odstavec denního pořadu vyčerpán a přistoupíme k dalšímu odstavci, jímž jest

3. "zpráva školského výboru o návrhu čl. N. S. Jaroslava Marka a soudr. na úpravu denního vyučování v živnostenském školství pokračovacím, (tisk 660)."

Zpravodajem jest pan kolega dr. Budínský, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Budínský: Ctěné Národní shromáždění! Zrušení večerního vyučování na živnostenských školách pokračovacích jest jedním z nejstarších požadavků reformy živnostenského školství. (Hluk, nepokoj.)

Předseda: Pánové, prosím vás o trochu klidu. Není to znamením zvláštní šetrností vůči zpravodaji, že mu stěžujete takovýmto způsobem úkol. (Výborně.)

Zpravodaj dr. Budínský: Otázka denního vyučování na našich pokračovacích školách není jíž dnešního dne spornou. Odpor proti dennímu vyučování na pokračovacích školách byl již dávno zlomen a možno říci, že v době předválečné již ve více než 60 % průmyslových pokračovacích škol vyučovalo se v hodinách denních. Uzákoněná osmihodinná doba pracovní, kterouž vyhověno nejnaléhavějšímu požadavku dělných tříd, staví nás také v této otázce na nové stanovisko, před nové úkoly a nové řešení. Jestli dnes jest denní čas dělníka, jemuž na roveň postaviti dlužno i učně, rozdělen tak, že 8 hodin vyměřeno jest ku práci, 8 hodin k odpočinku a 8 hodin k jeho vzdělání, je samozřejmo, že nebude již zapotřebí, jak bylo nutno dříve, aby z pracovní doby zaměstnavatel, mistr, továrník i obchodník přenechával učni potřebnou dobu k jeho nejnutnějšímu vzdělání. To již tedy dnes odpadá, protože učedníku z té osmihodinové denní doby, která jest k jeho vzdělání vyměřena, tedy za týden 48 hodin, velmi snadno bude možno, aby 6 až 14 hodin věnoval svému vzdělání, totiž nerušené návštěvě pokračovací školy.

Při osmihodinové době pracovní a při nejnutnějším zvýšení výkonnosti práce bylo by zajisté nemožno, aby výroba, obchod přinášely ještě další oběti, pokud se týče omezení doby pracovní a jde vlastně zde jen o vhodné stanovení doby vyučovací, po případě zaměněním pracovních hodin za hodiny, které musí býti určeny dennímu vyučování na školách pokračovacích.

U živnostníka drobného nebude to dělati obtíží, neboť v malém řemeslném závodě bude docela možno, aby mistr pohodlně učňovi zaměnil pracovní hodiny za hodiny, které bude nutno věnovat návštěvě pokračovací školy. Spletitější bude věc u jiných oborů výroby, u tovární výroby a u některých druhů našich obchodních živností. Běží tu tedy pouze o to, aby hodiny k návštěvě pokračovacích škol určené byly se zřetelem k jednotlivým kategoriím výroby řemeslné, výroby tovární a k jednotlivým kategoriím obchodu vhodně stanoveny, případně vyměněny s pracovními hodinami tak, aby nebyl zkracován učeň a na druhé straně, aby zaměstnavatel z toho neměl žádné další újmy.

Se stanoviska školského, výchovného je samozřejmo, že, má-li škola splniti své poslání a svůj účel, musí žák přijíti do školy v úplné duševní čilosti, neznaven, neutýrán celodenní prací. Uznává-li se, že u dospělých lidí vzdělávání může blahodárně pěstováno nebo býti podporováno jenom v takové době, která připouští vnímání a sledování, zkrátka, která je přízniva duševní prácí, je-li tedy toho zapotřebí u dorostlého, dospělého člověka, tím spíše je toho zapotřebí u mladého člověka, u učně, jenž nalézá se teprve v prvém tělesném a duševním rozvoji. A upraviti vyučovací dobu na škole pro dorost živnostenský a průmyslový bude proto nutno v dorozumění s interesenty na jedné a se školskou správou na druhé straně.

Třebaže ministerstvo školství a osvěty již průběhem projednávání tohoto návrhu, a sice 6. dubna 1919, přikročilo ke zrušení večerního vyučování na školách pokračovacích a zatím účelem vyzvalo jednotlivé zemské výbory a jednotlivé výbory pokračovacích škol, aby hleděly všemožným způsobem zavésti na svých školách vyučování denní, - třeba že se tak stalo, není tím ještě vyhověno tomu čeho domáhá se tento návrh, a proto bude zapotřebí, aby s ohledem na autonomní ráz pokračovacích průmyslových škol, aby s ohledem na to, že návštěva pokračovacích škol musí býti povinná, a poněvadž dále jsou různé zájmy při jednotlivých odborech výrobních, ať již velké výrobě nebo drobné řemeslné a živnostenské výrobě a při obchodu, bude nutně zapotřebí, aby všichni tito činitelé se vyslovili o tom, jakým způsobem bude možno zavésti vyučování denní na místě dosavadního vyučování večerního a vyučování za nedělních a svátečních dopolední.

Školsky výbor, projednávaje tento návrh, rozhodl se jednomyslně, aby vláda byla vyzvána, by svolala anketu příslušných interesentů, která by o těchto ožehavých otázkách pojednala, a aby dle výsledků, které anketa tato přinese, vypracována byla předloha zákona, kterou se zavádí denní vyučování na průmyslových pokračovacích školách mimo nedělní odpoledne, a proto jménem školského výboru navrhuji Národnímu shromáždění tuto resoluci:

"Vládě se ukládá, aby po provedeném anketárním řízení neprodleně zavedla denní vyučování mimo neděle dopoledne v živnostenském školství pokračovacím."

Připomínám ještě, že školský výbor projednává další návrh, který se týče vybudování průmyslového pokračovacího školství a který směřuje k tomu, aby i toto školství bylo sestátněno, a že jest zapotřebí vzhledem k tomu, že zákon tento nebude aspoň v dohledně brzké době vydán, aby tato anketa, pokud se týče denního vyučování na školách průmyslových a pokračovacích, byla co nejrychleji svolána a večerní vyučování na těchto školách ještě před novou zákonitou úpravou pokračovacích škol průmyslových a živnostenských zrušeno. (Výborně! Potlesk. Předseda zvoní.)

Předseda: Zahajujeme debatu. K slovu jsou přihlášeni pánové: kol. Marek Jaroslav, Bohumil Fischer a kol. Špatný, vesměs pro.

Než udělím slovo prvnímu řečníku, usneseme se o lhůtě řečnické. Navrhují, aby lhůta řečnická vymezena byla na 15 minut. Jsou proti tomu námitky? (Nejsou!) Pokládám to za schváleno a uděluji prvnímu řečníku, panu Markovi, slovo.

Posl. Marek: Vážené Národní shromáždění!

Když podávali jsme 10. prosince m. r. návrh na zrušení večerního vyučování na školách živnostenských pokračovacích, jistě mnohé přátele, kteří se mnou podepisovali známý návrh, ani nenapadlo, že zpráva školského výboru může se nésti tonem, jakým právě jsme jej slyšeli. Školský výbor vyslovuje se sice stejně ve zprávě své v našem smyslu pro zavedení denního vyučování na školách pokračovacích a sám doznává, že již v době předválečné alespoň v 60 procentech toto vyučování bylo zavedeno, ale my nuceni jsme, - a já najmě jako podavatel návrhu cítím se povinen - ohraditi se proti způsobu, jakým tato otázka byla ve školském výboru řešena. Vážené Národní shromáždění, mně zdá se, že školský výbor zapomněl tu na své poslání, že měl jedině vysloviti svůj názor o tom, jestli je pro vyučování denní anebo večerní. Kdyby byla rozhodovala o tom jiná korporace, kdyby to byl, dejme tomu,výbor živnostenský, anebo nějaký zájmový výbor, pak by byly ozvaly se event. i hlasy takové, jakými ozýval se školský výbor, ale od něho nejméně dalo se to očekávati. Jak přijdou pánové ze školského výboru k názorům o náhradní práci za vyučování denní, zůstává pro nás otázkou. Pánové, tento měsíc jest tomu 30 let, kdy nastoupil jsem v železárnách komárovských do zřízené odborné školy. Před 30 léty měla správa železáren komárovských - která jinak chováním svým vůči dělnictvu není a nebyla nijak chvalně známá - tolik rozumu a pochopení, že zavedla vůbec jen denní vyučování a ještě k tomu učedníkům, kteří měli denní plat, platila celý den, jako by byli v práci. A dnes po 30 letech přichází se s tím: My vám sice, učedníci, něco dáme, ale musíte nám to vynahraditi. A pánové, tu jest nutno se ptáti: Jak si představujete, pánové, náhradní práci? Zde se totiž praví v návrhu: "Nebude zapotřebí, aby se z dnešní 48 hodinné doby pracovní ještě dále popouštělo", ale zajímavý jest passus druhý:

"Při osmihodinové době pracovní a při nutně zvýšené výkonnosti pracovní bylo by zajisté nemožno, aby výroba a obchod přinášely oběti dalším zkracováním doby pracovní o dobu, pro návštěvu pokračovací školy potřebnou, a bylo by asi stejně těžko, aby v podnicích průmyslových proto zaváděny byly nové pracovní třídy."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP