Čtvrtek 3. dubna 1919

Schůze zahájena ve 2 hod. 35 min.odpol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek,

místopředsedové: dr. Bella, dr. Hajn, Konečný, Udržal,

zapisovatelé: dr. Němec, dr. Stojan;

větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: Členové vlády: Habrman, dr. Hruban, dr. Rašín, dr. Soukup, Stříbrný, dr. Winter, dr. Vrbenský.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Trmal.

Denní pořad

42. schůze Národního shromáždění československého ve čtvrtek-, dne 3. dubna 1919 o 2. hod. odpolední.

1. Zpravodaj dr. Srdínko. Zpráva školského výboru o návrhu K. St. Sokola a soudr., aby byl vydán zákon školský (tisk 718)

2. Zpravodaj dr. Budínský. Zpráva školského výboru o návrhu čl. N. S. Jaroslava Marka a soudr., na úpravu denního vyučování v živnostenském školství pokračovacím (tisk 660).

3. Zpravodaj dr. Schiezsl. Zpráva zásobovacího výboru o návrhu čl. N.S. Jos. Šamalíka a soudr., aby bylo úplně uvolněno krmivo a oves (tisk 654).

4. Zpravodaj dr. B. Němec. Zpráva zemědělského výboru o návrhu čl. N. S. Pika a soudr. a resoluce téhož poslance o pustošení lesů obecního statku (tisk 553).

Případně:

5. Zpravodaj dr. Krouský. Zpráva imunitního výboru v trestní věci čl. N. S. Ot. Vochoče.

Předseda (zvoní): Národní shromáždění je schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.

Omluvili nepřítomnost svou v dnešní schůzi:

churavostí: Frant. Navrátil (na neurčito), Pelikán (na neurčito), František Marcha, Sís, F. V. Krejčí, dr. Vanovič, dr. Preis;

úmrtím v rodině: dr. Metelka;

zaměstnáním: Janoška (na neurčito), Pauliny (na neurčito). Čobrda (až do veľkej noci), Dula (do 5. dubna), Ševčík, Rouček, Kuneš Sonntág, (též na příští týden), dr. Novotný, Lukeš (pro dnešní schůzi) a Netolický (dodatečně pro tento týden a též pro příští týden.)

účastí při mírovém jednání v Paříži: Mečíř, Tayerle;

trvalým úředním zaměstnáním ze Slovenského klubu: dr. Hálek, Houdek, dr. Ivanka, Makovický, dr. Medvecký, Stodola, ministr dr. Šrobár.

Do dnešní schůze dostavili se členové Národního shromáždění pan Emerich Parák a Janček mladší. Vykonají slib. Žádám pana zapisovatele, aby přečetl slibovací formuli.

Zapisovatel dr. Slávik (čte): Sľubujete ako člen Národného shromaždenia československého, že budete zachovávať zákony štátu československého a že svoj úrad budete zastávať podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia.

Předseda: Pan Parák!

Člen N. S. Parák: Sľubujem.

Předseda: Pán Janček mladší!

Člen N. S. Janček: Sľubujem. (Výborně! Potlesk.)

V poštovním výboru za předsedu zvolen člen N. S. Kadlčák Josef.

Z předsednictva přikázán byl výboru ústavnímu návrh dra Weyra a soudr., aby doplněn byl § 9. řádu volení v obcích republiky československé.

Navrhuje se uložiti výboru, aby o tomto návrhu podal zprávu do 8 dnů.

Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.)

Není jích, návrh jest přijat a lhůta povolena.

Tiskem rozdány byly v 42. schůzi Národního shromáždění československého tyto tiskopisy: žádám pana sekretáře, aby je přečetl.

Nám. sněm. sekretáře dr. Trmal (čte):

Tisk 727. odpověď ministra vnitra na dotaz člena N. S. A. Němce, Fr. Biňovce a soudr. a na dotaz člena N. S. Andreje Hlinky a spol., jenž se týče zákazu všech schůzí a projevů na celém Slovensku.

Tisk 728. Odpověď ministra Národní obrany na dotaz členů N. S. Jaroše, Slavíčka a soudr. o botách a uniformách pro armádu.

Tisk 729. Odpověď minstra pro soc. péči a min. spravedl. na dotaz členů N. S. Kouši, Pika a soudr. o prodloužení stěhovacího termínu.

Tisk 730. Odpověď ministra školství a nár. osvěty na dotaz člena N. S. dra F. Lukavského a soudr. o pomoci suplentům středoškolským.

Tisk 731. Odpověď ministra pošt a telegrafů na dotaz člena N. S. Josefa Hucla a soudr. o postupu poštovní spořitelny.

Tisk 732. Odpověď ministra veřejných prací na dotaz člena N. S. Josefa Šamalíka a soudr. o dostatečném a přímém přídělu uhlí pro kováře.

Tisk 733. Odpovědi ministra veřejných prací a min.železnic na dotaz člena N. S. V. Freimana a soudr., týkající se uhelné těžby v Podkrušnohorské pánvi. (Hluk. Předseda zvoní.)

Předseda: Výborům přikázány byly z předsednictva tyto věci: žádám, aby byly přečteny:

Nám. snem. sekretáře dr. Trmal (čte):

Výboru školskému:

Tisk 734. Návrh člena Národního shromáždění Modráčka, Austa a soudr. na sestátnění reálného gymnasia v Berouně.

Výboru pro pozemkovou reformu:

Tisk 739. Návrh člena Národního shromáždění V. Stoupala a soudr. na zřízení ústavu pro zušlechťování rostlin hospodářských na dvorech Stará Ves a Přestavlky u Přerova. (Současně přikázán též výboru zemědělskému.)

Výboru státně-zřízeneckému:

Tisk 744. Návrh člena Národního shromáždění Buřívala a spol. na změnu zákona ze dne 25. ledna 1914 ř. z. č. 16 v příčině úpravy příjmů do sluhovské kategorie náležejících aktivních státních sluhů (podúředníků a sluhů).

Tisk 745. Návrh člena Národního shromáždění Buřívala a spol. na změnu nařízení veškerého ministerstva ze dne 25. ledna 1914 ř. z. č. 19, kterým vydávají se některé nové předpisy o započítání určitých předchozích dob služebních státních sluhů, nálež. do kategorie služebnictva.

Tisk 746. Návrh člena Národního shromáždění Buřívala a soudr. v příčině převzetí venkovských poštovních sluhů do kategorie sluhů státních, spadajících do zákona ze dne 25. ledna 1914 ř. z. č. 15.

Tisk 747. Návrh člena Národního shromáždění Buřívala a soudr. na zřízení zvláštní stížnostní komise za účelem prozkoumání osobního charakteru, chování se a činnosti veškerého státního personálu.

Předseda: Přistoupíme k projednávání

denního pořádku

a sice k prvnímu odstavci, kterýmžto jest

1. zpráva školského výboru o návrhu K. St. Sokola a soudr., aby byl vydán zákon školský (tisk 718).

Poněvadž bylo p. zpravodajovi Metelkovi úmrtím v rodině zabráněno, aby se mohl dostaviti, převezme referát o této věcí předseda školního výboru p. prof. Srdínko. Žádám, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. prof. dr. Srdínko: Slavné Národní shromáždění!

Návrh zákona, o kterém mám referovati, jest zase jen část,vytržená z velkého komplexu, totiž z celého školského zákona. Jest známo každému z nás, jaké obtíže byly již před válkou se zřizováním škol českého jazyka ve zněmčeném území. Byly to obtíže, které byly způsobovány jednak místními činiteli: obecními úřady, místními školními radami, okresními školními radami a byly to potom také obtíže s umístěním takových škol, při kteréžto příležitostí vždycky místní činitelé činili všecky možné překážky, aby umístění české školy menšinové nestalo se skutkem. To byly obtíže před válkou. Za války ty obtíže se stupňovaly ještě více, tak že dnes možno konstatovati, že během války nebyla zřízena ani jediná česká škola ve zněmčeném území, ba ani školy, které byly správním soudem povoleny, nebyly založeny a otevřeny.

Po vyhlášení republiky myslely si naše menšiny, že nastala doba, kdy pro jejich dítky budou ihned zřízeny české školy. Čekaly měsíc, dva měsíce a, když se nezačalo se zřizováním českých škol, vysílaly deputace do Prahy. Tyto deputace sestávaly z malých, drobných českých lidí ze zněmčeného území a žádaly za okamžité otevření českých škol.

V mnohých případech nesla taková deputace hned list, kde bylo již vyplněno, že se zřizuje česká škola tam a tam, a žádati jen podpis, a řekli: "Bez toho podepsaného archu my se nesmíme k našim domů vrátiti." Bohužel, nebylo to dosud možné a tak deputace musely odejíti s nepořízenou.

Zemské školní rady pří zřizování ještě nyní narážejí na obtíže předně tím zdlouhavým řízením komisionelním a pak těmi průtahy, o kterých jsem se zmínil, ze způsobovány jsou místními činiteli. Řízení,zavedené na zřízení některé školy, trvalo mnohdy léta, dokonce někde to trvalo 10 let, než došlo ke zřízení české školy. Předpisy o takovém komisionelním řízení byly nesmírně komplikované a když si ke všemu tomu domyslíme tu blahovůlí, s jakou vláda ráda přihlížela ke zřizování českých škol, snadno pochopíme, proč přistupuje se nyní před Národní shromáždění s návrhem zákona, kterým má býti usnadněno zřizování menšinových škol aspoň tam, kde jest dostatečný počet dítek.

Vlastně bychom měli počkati s touto částkou zákona, až by byl vypracován celý školský zákon, který bude potřebovati důkladné revise ze základů. Přirozeně pak by naše menšiny, kdybychom k tomu přistoupili, musely čekati velmi dlouho, a proto po úvahách, které byly jak zde v Národním shromáždění, tak ve školském výboru a u naší vlády, jednosvorně usneseno, přistoupiti dnes před vás se zprávou školského výboru, kterou se má odstraniti aspoň to největší zlo, totiž nemožnost, zřizovati ihned české školy tam, kde jest jich třeba. (Hlas: Ale učitelů nemáme!)

Náklad na takové školy, které bude zřizovati buďto země nebo stát, ponesou také země nebo stát, a při zřizování jest odstraněn podle návrhu zákona veškerý vliv místních činitelů, tedy místní školní rady i okresní školní rady. Dále místo předepsaného průměru dítek pětiletého navrhuje se v zákoně průměr počtu dítek tříletý. Kromě toho ve zvláštních případech, i kdyby nebyl dostatečný počet - 40 dětí, - podle tohoto tříletého průměru, může vláda přistoupiti ke zřízení škol eventuelně i při menším počtu dítek. Rovněž se to týká zřizování škol měšťanských neb občanských, jak teď používá tištěná předloha zákona nového označení, jako jest to na Moravě, "škola občanská", nikoli "měšťanská".

Aby byly odstraněny obtíže se získáním místností, navrhuje zákon, aby bylo možno potřebné místnosti pro školu rekvírovati za náhradu, anebo nájmem a dále podobnou cestou opatřiti místnosti pro správce školy a pro učitele. Jiné paragrafy tohoto zákona hledí vyrovnati nepoměr, jaký jest v některých obcích, a dává vládě, resp. zemské školní radě právo revidovati, pokud stávající školy mají dostatečný počet dítek, a eventuelně redukovati počet tříd a tam, kde školy vůbec není potřebí, takovou školu případně zrušiti.

Otázka, jak získati učitelstvo na tyto nové školy, jest dosti obtížná. Předně budou převzaty síly, které působí na dosavadních soukromých školách; a přirozeně, že se tu apeluje na vládu resp. na zemskou školní radu, aby učitelům dosud soukromým započítala léta, ztrávená v soukromé službě, do služby ztrávené na škole veřejné. Rovněž se soudí, ačkoliv v zákoně to není navrženo, že plat takových učitelů nebude jiný, než bude plat učitelů na veřejných školách, zřízených podle zákona všeobecně platného. Výslovně se podotýká, že zákon tento, poněvadž nelze publikovati zákon pro část říše naší pouze, jest navrhován pro celý stát, ale s tou výhradou, že neplatí pro Slovensko, že pro Slovensko by platil teprve tehdy, kdyby ministerstvo v dohodě se Slováky, s klubem Slovenským, se vidělo nuceno vydati takové nařízení, že by bylo možno upotřebiti tohoto zákona i pro Slovensko. To výslovně podotýkám na přání klubu Slovenského.

Jiné přání, které bylo proneseno s jiné strany, se strany lidové, katolické, týká se §u 11., kde není výslovně řečeno, že se to týká pouze škol menšinových, národnostních. Tedy v souhlasu s jednomyslným usnesením školského výboru konstatuji, že tento paragraf a vůbec tento zákon týká se pouze menšinových škol národních nebo národnostních.

Zákonem tímto, slavné Národní shromáždění, bude dána splátka našim malým lidem ve zněmčeném území na dluh, který mají za bývalým Rakouskem. Tento dluh musila republika naše převzíti a s radostí ho převzala, protože je to luh oproti části našeho národa, která má pro nás velikou cenu. Kdo jsou ti malí lidé ve zněmčeném území? Jsou to dělníci, živnostníci, většinou socialisté, ale při tom vlastenci, jakých jsem lepších snad neshledal. (Výborně!) Každý, kdo měl příležitost, pánové a dámy, na vlastní očí seznati život, působení a lásku k národu u těchto našich národních stráží - a já měl a zajisté mnozí z vás příležitost tu, já jako člen výboru Národní jednoty severočeské a Ústřední Matice školské - každý dosvědčí, že vytrvání těch lidí na těch místech jest hrdinstvím, jest osvědčením pravého vlastenectví, jakým statisíce občanů v českých krajích zabezpečených pochlubiti se nemůže. Kdo viděl, pánové, před 10 - 15 lety, když Němci bezohledně chtěli vyčišťovati zněmčené území hlavně od rodin českých dělníků, kteří měli děti, a tak viděl, jak houževnatě tito naši čeští dělníci trpěli, strádali, jak špatně bydlily, jen aby se nemusili vystěhovati, ten vždy s úctou vzpomíná a mluví o těchto našich věrných a vzácných vlastencích. A tito lidé čekají od republiky vysvobození. Republika jim nemůže na ráz zjednat zlepšení životních podmínek, nemůže jim dát hned dostatek potravy, ale může jim dát školy pro jejich děti - a to oni žádají. Tím způsobem nejen jim Národní shromáždění učiní velkou radost, nýbrž podá i první důkaz, že jsou v československé republice a že nejsou již v bývalém Rakousku. Tím končím. (Výborně! Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP